eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
326 ویدیو
587 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
☸️«تفسیر حکیم» در ایستگاه هجدهم 🔶دوره ۴۰ جلدی تفسیر حکیم یکی از جدیدترین کتب تفسیری شیعه است که به کوشش ۱۵ ساله استاد حاج شیخ حسین انصاریان (در 64 دفتر دست نویس) به رشته تحریر درآمده و اکنون هجدهمین جلد از این اثر ارزشمند با محوریت سوره یوسف، توسط مؤسسه فرهنگی دارالعرفان چاپ و روانه بازار شده است. 🔷سبک و سیاق متفاوت نگارش این اثر، با دیگر تفاسیر قرآن کریم، از مهم‌ترین ویژگی‌های «تفسیر حکیم» است به گونه‌ای که طبق نظر مولف گرانقدر، مطالب تفسیری، با بررسی جنبه‌های مختلف دینی و علمی، پاسخگوی نیازهای جامعه امروزی بوده است. 🔷در این اثر تفسیری، دو روش تفسیری «آیه به آیه» و «آیه به روایت» با هم درآمیخته شده و با بهره‌گیری از روش تفکیک، ابعاد و موضوعات گوناگون به صورت هدفمند و منطقی نگاشته شده است. 🔶استدلال‌ورزی، نظم نیکوی عبارات، نثر روان، ترتیب هدف‌دار موضوعات و استفاده از انواع پژوهش‌های ادبی، روایی، کلامی، اخلاقی و تربیتی و عرفانی از دیگر ویژگی‌های تفسیر حکیم می‌باشد. ایبنا 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
✳️هم اکنون پخش زنده جشنواره ملی صحیفه سجادیه دانشگاهیان کشور لینک ورود به جلسه: https://telewebion.com/live/khalijefars 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛️ دانش اخلاق و تطورات آن در صدسال اخیر حوزه دکتر محمدجواد فلاح، عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی، و از اساتید همراه در کانال نشریه معارف، به مناسبت صدمین سال احیای حوزه علمیه قم،به گفت و گو با ایکنا پرداخت؛ که تلخیصی از آن تقدیم می شود: ✅ وضعیت حوزه علمیه در صد سال اخیر را می‌توان از چند بُعد دنبال کرد؛ 1. بُعد نظری؛ یعنی مسئله اخلاق در نظام حوزه علمیه 2. بُعد دانشی، آموزش و تعلیم. 3. بُعد پژوهشی؛ یعنی نگاه فرهنگی و اجتماعی. ✅ مطالعات نظام‌مند و بنیادین در علم اخلاق و مباحث دانشی و آموزشی و پژوهشی در حوزه، از دهه هفتاد رایج شد و از دهه ۸۰ به تدریج آثارش نمودار گشت. مواجهه حوزه علمیه با نوآوری‌های اخلاقی چند رویکرد داشت؛ 1. رویکرد ترجمه‌ای یعنی خود حوزه همت گمارد و دیدگاه‌های اندیشمندان بیرون از کشور را ترجمه و منعکس کرد. 2. رویکرد تلفیق برخی دیدگاه‌ها، 3. تأسیس در بحث دانش اخلاق. ✅ در این حوزه چون مطالعات نظام‌مند مبتنی بر مبانی دینی خودمان نداشتیم، برخی آیات و روایات را کنار آرای غربی مطرح کردند؛ زیرا ما گاهی با نگاه منتقدانه قصد داشتیم آرای دیگران را نقد و دیدگاه بومی خود را مطرح کنیم. البته برخی مطالعات اخلاق کاربردی که در غرب انجام شده برای ما هم مطالعات مفیدی هست و باید آن را با فرهنگ خودمان بومی‌سازی و اصلاح کنیم. ✅ اگر بخواهیم بحث اسلامی‌سازی را در همه علوم به خصوص اخلاق دنبال کنیم، باید سراغ تعاریف در روش و هدف و.. برویم تا در این زمینه به اشتراک نظر برسیم که البته بخشی مرتبط با مباحث میان‌رشته‌ای مانند اخلاق سازمان، مهندسی، مدیریت است که در این زمینه کارهایی انجام شده است مثلاً در اخلاق پزشکی این رشته را داریم و یا به اخلاق زیست‌ محیطی که علوم پزشکی تا حدودی به آن پرداخته و تألیفاتی نگاشته شده است ولی در اخلاق مهندسی کمتر ورود جدی داشته‌ایم و درباره مطالعات بین‌رشته‌ای مانند روانشناسی اخلاق هم تلاش‌های خوبی شده ولی در برخی مانند اخلاق ورزش کوتاهی شده است. ✅ یک بُعد آموزشی هم داریم که قبل از انقلاب برخی از مدارس و مراکز و خیریه‌ها مباحث اخلاق‌محور را دنبال می‌کردند و بعد از انقلاب، با تأسیس مدارس علمیه و مؤسسات اخلاقی رونق بیشتری گرفت. یا آموزش اخلاق در مجموعه‌های دانشگاهی و مؤسسات بعد از انقلاب شروع شد. ✅ همچنان این مسئله جای تحلیل دارد که چرا مباحث اخلاقی بعد از پیروزی انقلاب و در زمان جنگ به خوبی جواب می‌دهد ولی در شرایط دیگر مانند عصر رسانه، فضای مجازی و تحولات حاکمیتی جوابگو نیست؟! یعنی مباحث اخلاقی گرفتار چالش‌هایی شده است که شاهد مرجعیت اخلاقی و تأثیری که باید داشته باشد را دیگر دارا نیست. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
مفهوم آزادی.pdf
176.4K
جانب هنجاری تلقی اسلامی از آزادی ✍دکتر احمد واعظی ⚛ مفهوم آزادی و مناقشات آن ✍️دكتر عماد افروغ 🔻آزادی به مثابه مفهومی انتزاعی، همواره مناقشه‌بردار بوده و سه پرسش كلیدی مربوط به آن عبارت است از: آزادی «از چه»، «برای چه» و «برای كه». البته غالب متون آزادی، به ویژه در آثار لیبرال‌ها به «آزادی از» اختصاص دارد. ❇️ تعاريف آزادي آزادی به مثابه مفهومی انتزاعی، در مكتب‌های مختلف اجتماعی، تعاریف گوناگونی دارد. لویس آن را فقدان قید و بندهای زیان‌آور مي‌داند و رافائل، فیلسوف سیاست معاصر، در كل آن را فقدان قید و بند تعریف ‌كرده، بین دو مفهوم تمیز قائل می‌شود: یكی آزادی اراده یا انتخاب و دیگری آزادی عمل یا آزادی اجتماعی. آربلاستر مي‌گويد: انسان آزاد كسی است كه اگر میل به انجام كاری داشته و قدرت و ذكاوت انجام آن را داشته باشد، با مانع و رادعی مواجه نشود. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 95. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
قصه کوچه کوچکی در دزفول می خواستم شعری برای جنگ بگویم شعری برای شهر خودم دزفول دیدم که لفظ ناخوش موشک را باید به کار برد اما موشک زیبایی کلام مرا می کاست گفتم که بیت ناقص شعرم از خانه های شهر که بهتر نیست (قیصر امین پور) امروز ۴ خرداد روز دزفول قهرمان است؛ روز ملی مقاومت و پایداری. این پست ادای دینی است به سلحشوری و ایستادگی مثال زدنی دزفولی ها به عنوان نماینده فرزندان این کهن مرز و بوم در مقابل دشمنان متجاوز. 🔷🔷🔹🔸 ظریفی می گفت: "صدام را مادران ایرانی شکست دادند." حیاط خانه همسایه روبروی ما در دزفول، که بعدها چند بار بر اثر اصابت موشک، با خاک یکسان شد، همیشه در خاطرم با هاله ای از نور تصور می شود. در همین حیاط، مادر شهیدان روغنی، زیر درخت کُنار(سدر) بزرگی که بیشتر حیاط را احاطه کرده بود، پیکر نخستین جوان شهیدش علیرضا را شست و غسل و کفن کرد. سال بعد که جسد پسر بزرگش محمدرضا به خانه رسید، دیگر قابل غسل نبود و با همان لباس رزم پاسداری با دستان پدر دفن شد؛ و حمیدرضا هم که ۱۳ سال سفرش طول کشید تا به خانه برگشت. پدر شهیدان روغنی حاج پولاد، مردی واقعا آبدیده بود؛ بزرگ مرد پولادینی که ایمانی راسخ داشت. پس از شهادت علیرضا در مسجد جامع به همه همشهری ها گفته بود: "کسی حق ندارد به من تسلیت بگوید؛ باید تبریک گفت!" حاج پولاد عصای دست پدرِ معنوی دزفول در آن روزهای سخت و بی کسی بود. پیر فرزانه دارالمومنین آیت الله قاضی دزفولی امام جمعه محبوب، دلگرم به وجود حاج پولادها در بلدالصواریخ بود. حاج پولاد در پاسخ به درخواست همسرش که گفته بود: حاجی! خودم می خواهم پسرم را در خانه ام بشویم؛ گفت: حالا که مادر بچه ها این را می خواهد، خیلی خوب؛ من هم کمکت. و حاجی با مینی بوس معروفش که زمانی بچه ها را با آن به جبهه می رساند، نعش علی اکبرش را به خانه آورد. مادر که منتظر بر در ایستاده بود، با دیدن حاجی و علیرضای غرق در خون، چادر را سفت به کمر بست و کِل کشید و به استقبال پدر و پسر رفت ... . سالهاست که حاج پولاد به فرزندان شهیدش ملحق شده است. و مادرِ از پا افتاده بچه ها، سالها چشم به درب خانه، منتظر برگشت پیکر سومین جوان شهیدش حمیدرضا بود تا بالاخره بعد از ۱۳ سال برگشت؛ اما در کیسه ای جمع و جور که اصلا شباهت به هیکل رشید پسر رعنایش نداشت. 🔸🔹🔸 از خانه دست راستیمان و شهیدانش حاج عبدالعظیم و سهراب نداف پور و خانه بعدی و شهید خیلاپور و ... و انواع موشکهای خورده شده در این کوچه چند متری، دیگر نمی گویم. این تنها گوشه ای است از داستان بی پایان مقاومت یکی از کوچه های کوچک شهرم دزفول. و سلام بر عاشقان کوی یار سردبیر 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بدون شرح..... اعمال شب جمعه: 🔹 زیارت سالار شهیدان(ع) 🔹 زیارت حضرت حجت (عج) 🔹 دعای پر نور کمیل 🔹 استغفار از همه گناهان و لغزش ها 🔹 طلب بخشش برای گذشتگان 🔹 تلاوت سوره های مبارکه یس و واقعه 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
جریان نوتفکیک.pdf
583.9K
✳️ چيستي و چرايي مدعاي جريان نوتفكيك ♻️ اقتراحي با حضور استاد رمضاني، دكتر فنايي اشكوري، استاد غرويان و دكتر خادمي 🔻✔️ چنانكه مستحضريد چندي است جرياني به نقد و بلكه فراتر از آن به مخالفت با فلسفه اسلامي، برخاسته كه مي‌توان آن را جريانِ «نوتفكيك» ناميد. اگر چه نوتفكيك، جرياني پسيني است كه ريشه در جريان پيشين تفكيك و مكتب معارفي مشهد دارد، اما چنانكه مشهود است علاوه بر بي‌باكي از قدرت تبليغي و رسانه‌اي بيشتري بهره مي‌برد. ارزيابي شما از اين جريان و مدعاي آن چيست؟ 🔹استاد رمضاني: تفكيكيان پيشين و مكتب معارفي مشهد با صراحت تمام و با تمسّك به برخي روايات كه تصريح مي‌كنند «ان دين الله لايصاب بالعقول؛ با عقل‌ها نمي‌توان به دين خدا دست يافت» اعلام مي‌كردند در عقايد و معارف نمي‌توان بر عقل و عقلانيت تكيه كرد، بلكه بايد در اين بُعد مثل آنچه كه در بُعد احكام و تكاليف شرعي و ديني عمل مي‌شود، تابع روايات اهل‌بيت عصمت و طهارت(ع) بود و عقل را كنار گذاشت ؛ ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 95. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📣 پیشنهادات اجرایی درباره عفاف و حجاب ✍️ حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده پیرو مطلب پیشین درباره ، چند پیشنهاد اجرایی طرح می‌شود: ✅ در بحث عفاف، باید از از رویکرد فردی و انتظامی به رویکرد اجتماعی تغییر رویه داد. ♦️ از این رو: 1️⃣ اموری شبیه گشت امنیت اخلاقی در حوزه حجاب (گشت ارشاد) تا فراهم شدن زمینه های اجتماعی متوقف شود. 2️⃣ ستاد امر به معروف و نهی از منکر؛ اولاً از رویکرد «امر و نهی» در حوزه حجاب به رویکرد «معروف‌سازی» عفاف و حجاب تغییر رویه دهد؛ ثانیاً بیشتر بر فسادهای کلان در حکمرانی متمرکز شود. 3️⃣ در برنامه ریزی اجتماعی، تمرکز از حجاب به عفاف منتقل شود و در عفاف، به جای تحکم و اجبار از «تبیین» استفاده شود. این تبیین‌گری باید منجر به «ارزش‌دهی اجتماعی، اقبال اجتماعی و ظرفیت‌سازی اجتماعی» در مقوله حجاب و عفاف شود. 4️⃣ کمیته‌ای متشکل از متخصصان رشته‌های مختلف برای فرهنگ سازی و اجتماعی‌سازی مقوله عفاف و حجاب تشکیل شود و به دور از شتاب و ملاحظات سیاسی، برنامه‌ای علمی و اجرائی در این زمینه طراحی شود. 5️⃣ در نظام تعلیم و تربیت کشور(همه نهادها و سازمان‌های مربوط) به جای امور ظاهری و مستقیم، باید بر روی امور پایه و اساسی در عفاف و حجاب سرمایه گذاری کنند. این سرمایه گذاری باید این محورها را داشته باشد: 🔻 الف) تقویت توان خویشتنداری در برابر فشار جنسی؛ 🔻ب) تقویت توان مقاومت در برابر فشار اجتماعی؛ 🔻و ج) تقویت شناخت و باورهای زیرساخت عفاف و حجاب. 6️⃣ متخصصان فرهنگی و تربیتی، باید برای اجرایی شدن این امور از خانه تا مدرسه و جامعه، برنامه ریزی کنند. مدل عفاف اسلامی در پژوهشگاه قرآن و حدیث که حاصل سالها تحقیق و بررسی است، طراحی و در کتابی به نام «الگوی تنظیم رفتار جنسی» چاپ شده است. این مدل می تواند مبنای فعالیتهای علمی و اجتماعی قرار گیرد. 7️⃣ امر اجتماعی نیازمند انضباط‌دهی اجتماعی است. این امکان وجود دارد که هنجارها و ارزشهایی که اجتماعی شده اند، از سوی برخی افراد به رسمیت شناخته نشده و رعایت نشوند. بنابراین، نیاز به «الزام اجتماعی» نیز داریم که کار نیروهای انتظامی و قوه قضائیه است؛ اما پس از تحقق ارزش اجتماعی، ظرفیت اجتماعی، و اقناع اجتماعی. ❎ ناگفته نماند که این بحث، خود ذیل بحث سبک زندگی قرار دارد. اکنون نبرد، نبرد سبک زندگی است که ذیل نزاع تمدنی اسلام با تمدن مادی قرار می گیرد و پیروز این میدان کسی است که سبک زندگی خود را خوب طراحی و خوب تبیین کرده و آن را اجرایی سازد. نادیده گرفتن ارتباط بحث عفاف با سبک زندگی موجب تشخیص نادرست جایگاه عفاف در کلان زندگی اجتماعی می شود. صفحات مجازی استاد پسندیده: ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
هزار نفخه رحمت در عصر جمعه امام موسی کاظم ع : خداوند هر روز جمعه هزار نفخه رحمت به بعضی از بندگانش‌ ،ارزانی می دارد، هر کس‌در عصر جمعه صد‌بار سوره قدر را بخواند‌ از این هزار رحمت بهرمند می شود. 📚امالی صدوق ، ص۶۰۶ 🔸️مرحوم آیت الله ارباب ره می گوید: من با آقای سید جمال گلپایگانی مکاتبه دارم اخیرا گفته است که در طول هفته هر عمل مستحبی را ترک کردی صد بار سوره قدر را در عصر ترک مکن! 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا به حضرت شاهچراغ، امین الولایه گفته می‌شد؟ 👤 زیبای «کار بزرگ شاهچراغ» با سخنرانیِ حجت‌الاسلام تقدیم نگاهتان 📥 دانلود با کیفیت بالا ▫️ ویژه بزرگداشت حضرت 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
ید بیضاء.pdf
3.27M
🖐 يد بيضاء را چگونه تفسير كنيم؟🖐 ✍️ آيت‌الله سيدمجتبی موسوي‌لاری(ره) 🔻درآمد {وَأَدْخِلْ يَدَكَ فِي جَيْبِكَ تَخْرُجْ بَيْضَاءَ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ فِي تِسْعِ آيَاتٍ إِلَى فِرْعَوْنَ وَقَوْمِهِ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِين؛ اي موسي دست در گريبان خود كن، هنگامي كه خارج مي‌شود درخشان است بي‌آنكه زيانبار باشد، اين در زمرة معجزات نه‌گانه‌اي است كه تو با آنها به سوي فرعون و قومش فرستاده مي‌شوي؛ آنان قومي فاسق و طغيان‌گر هستند.} حضرت موسي(ع) يكي از پرمعجزه‌ترين پيامبران خداست. قوم بني‌اسرائيل نيز از نظر تفكر و رفتار پيچيده‌ترين اقوام و به عبارتي از نظر انجماد فكري و لجاجت بر تفكرات خود، يكي از اقوام استثنايي تاريخند كه با كج‌انديشي‌هاي خود عملاً حاضر به پذيرش حق نبودند و كراراً از پيامبران درخواست معجزات گوناگون برابر سليقة شخصي و ارادة هوس‌آلود و بي‌هدف خويش مي‌كردند. حتي برخي خواستار عملياتي مي‌شدند كه عقلاً تحقق آن ناممكن بود در حالي‌كه واقع‌گرايي و نظر حق‌جويي و هدايت داشتن كه تنها طريق رستگاري است مستلزم خالي شدن نهاد و درون انسان از كشش‌هاي لجاجت‌آميز است و صدور معجزات هم به ارادة خداوند و بر حسب ضرورت و مقتضيات وضع موجود تحقق مي‌يابد و نه وسيلة سرگرمي و هوسراني افراد بي‌منطق. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 88. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشستهای_امروز 🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها: نشستها و کرسیهای علمی که امروز شنبه 6 خرداد ۱۴۰۲ برگزار می شود. #اخبار_نشستها_کرسیها_و_همایشها #کرسی #نشست 🌸 کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🇮🇷 پیام ریاست نهاد در پی تحریم بسیج دانشجویی توسط اتحادیه اروپا ✅ حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی ریاست نهاد در پی تحریم بسیج دانشجویی توسط اتحادیه اروپا پیامی صادر کرد. ✍️عزیزان و هم‌سنگران بسیجی‌ام در دانشگاه‌ها! خبر تحریم بسیج دانشجویی توسط اتحادیه اروپا تعجبی نداشت. 🔸مجموعه‌ای که در عرصه‌ی خدمت، افتخار خدمت جهادی به محرومترین اقشار در دورترین نقاط کشور را دارد و در عرصه فرهنگی قافله‌داری راهیان نور را برعهده دارد و در فتنه‌های کور و بداخلاقی‌ها، سنگر دفاع از حریم مردم، نظام و اخلاق را برگزیده، هدف کینه‌ی جانیان و فاسدان عالم قرار گرفته است. خشم غارتگران بدسابقه‌ی استعمارگر و همدستان حیله‌گر جنایتکاران قرن و داعشی‌های کراواتی از شما، افتخاری دیگر برای شماست. 🔹اینکه نامتان در کنار نام مبارک افتخارآفرینانی مانند سردار سلیمانی، فخری زاده و شهریاری قرار گیرد و اشرار دنیا از شما ناراحت باشند، نشان درستی مسیری است که در حال پوییدن آن هستید. 🔸حتی اگر بگویند این تحریم ها نمادین است، استثنائا درست می‌گویند؛ حصار کشیدن دور جهاد و دانش، عشق به مردم ، عقلانیت سیاسی و گستردگی تشکیلاتی و... نمادی از هم‌زمانی "ترس و حماقت" است. دوستان عزیز! همسنگران دیروز و امروز و فردا! بدانید که برای این انقلاب و این ملک عزیز بودید حالا عزیزتر شدید. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛️ برگزیده‌های هفتگی معارف ایکنا سرویس معارف خبرگزاری ایکنا، در هفته‌ای که گذشت مطالب متعددی را منتشر کرده است که در ادامه برگزیده‌ای از مهمترین آنها را مرور می‌کنیم. ✳️ تجربه آیت‌الله مصباح از سفر آمریکا محمدتقی اسلامی، اخلاق‌پژوه: آقای مصباح در اواخر ۱۳۷۴ به آمریکا سفر کرد و بعد در جلسه‌ای در گزارشی فرمود: امروز حجت بر ما تمام است، زیرا ما در کنار کاخ سفید مستمع داریم و جلسات علمی هست، ولی ما محقق نداریم یا محقق داریم اما زبان انگلیسی بلد نیست. بعد بودجه‌ای را برای زبان‌آموزی به طلاب با حمایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی قرار دادند تا طلبه‌ها زبان انگلیسی بیاموزند. همچنین طلابی در برخی رشته‌ها از جمله روان‌شناسی به کانادا اعزام شدند تا زبان بیاموزند و لابراتوار مجهزی هم در مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی تأسیس شد. بنده هم که طلبه این مؤسسه بودم مدتی به دانشگاه امام صادق(ع) رفتم و زبان آموختم. ایشان پرفسور لگنهاوزن را به قم آوردند و ایشان هر سال که به آمریکا می‌رفت جدیدترین آثار را از آمریکا می‌خریدند و به قم می‌آوردند. ✳️ «مشکل بینشی» مهم‌ترین عامل کم‌حجابی مصطفی عرب‌پور، پژوهشگر دین و روانشناسی: روی دیواری نوشته شده بود؛ «بدحجابی یعنی احساس حقارت». این کلی‌گویی کاملاً غلط است و پژوهش ما آن را رد می‌کند. براساس پژوهش، بیشترین کسانی که به دنبال کم‌حجابی هستند نه آزادی‌طلب‌اند و نه تفکرات ناسازگارانه یا خودنمایی ضد دینی دارند، بلکه بسیاری از آنها در بینش، مشکل دارند. بنابراین نباید صرفاً با تلقی نادرست نوع سیاستگذاری و مواجهه نادرست را هم اجرا کنیم تا نتایج معکوسی بگیریم. اغلب اوقات پدیده کشف حجاب به این دلیل است که با قوام حکومت گره و پیوند خورده است و افرادی که منتقد حکومت هستند وقتی می‌بینند که حکومت روی حجاب پافشاری می‌کند، آنها هم کم‌حجابی را عاملی برای اعتراض به حکومت تلقی می‌کنند. ✳️بیت‌کوین پول نیست ولی مالیت دارد مهدی خطیبی، هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره): توهم مالیت که برخی استادان روی آن تکیه دارند نمی‌تواند خیلی قابل توجه باشد. پول‌ بودن بیت‌کوین فعلاً ثابت نیست، زیرا در خرید و فروش عمومی وجود ندارد و ابزار پرداخت نیست، ولی مال است، زیرا تعریف مال بر آن قابل انطباق است و توهم مال را هم که پاسخ دادیم.صرف استخراج بیت‌کوین از سیستم، ارزش مالی ندارد بلکه وقتی سیستم آن را استخراج کرد در ازای استخراج به او پاداش می‌دهند یعنی کسی که ماینر است به اندازه سهمی که در تایید تراکنش دارد پاداش دریافت می‌کند و این پاداش را در بازار می‌فروشد لذا او از کسی خرید نکرده است، بلکه به عنوان پاداش دریافت می‌کند. طبق آنچه گفته شد چون بیت‌کوین مالیت دارد خرید و فروش آن هم مقتضی صحت دارد. ✳️ مهاجرت نخبگان ناشی از چیست؟ محمدرضا کلاهی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی: اگر بپذیریم هویت‌ها، مرز و سلسله مراتب ایجاد می‌کنند آن وقت نخبگی اهمیت پیدا می‌کند چراکه سلسله مراتب اهمیت پیدا می‌کند؛ و نخبگان نیز افرادی هستند که می‌توانند خدمت بیشتری به آن اجتماع هویتی داشته باشند. از سوی دیگر هویت، ابزار نظام های سیاسی برای بسیج توده‌ها هم محسوب شده است اما اکنون چنین ترفندی دیگر همانند گذشته کار نمی‌کند. لذا اینکه یک نخبه از کشور می‌رود به دلیل تعلق ضعیف وی به جامعه ایرانی و اسلامی نیست بلکه به این دلیل است که تصور می‌کند در جایی دیگر بهتر شکوفا می‌شود؛ هرچند که ممکن است تصور وی اشتباه باشد. ✳️ تفویض امور عالم به ائمه(ع) مستقل نیست محمدحسین نصیری، پژوهشگر دینی: رباتی را فرض کنید که هر کاری می‌کند براساس دستوری است که دیگری به او داده است؛ فرض دوم این است که هزار داده ما به یک ربات داده‌ایم و او می‌تواند این هزار داده را جواب دهد. و فرض سوم اینکه ما اطلاعاتی را به ربات هوشمند می‌دهیم و این ربات طبق این اطلاعات عمل می‌کند و ما دیگر به او کاری نداریم؛ ولی گاهی با او کار داریم و ممکن است مانع فعل او شویم یا کار جدید را به او بسپریم. بنابراین تفویض درست به این معناست که امام(ع) امور عالم را تدبیر می‌کند ولی خداوند هم مباشرتا دخالت دارد یعنی تدبیر خدا بر همه تدابیر هستی از جمله تدابیر امام(ع) حاکم است. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛️ این همه کج اندیشی و کژمداری از شما سزاوار نبود! ✍️ استاد علی نصیری گیلانی 🔹بدور از هر گونه هیاهوی سیاسی و حب و بغض های جناحی، شخصا به همه اندیش مندان و اندیش ورزان وطنی؛ به ویژه کسانی که نام ایران را در سپهر علم و دانش جهانی درخشان کرده و می کنند، احترام قلبی ویژه ای قائل هستم و همواره به دوستان و همدلان خود توصیه کردم که حرمت علم و عالم را نگاه دارند. جناب آقای پروفسور فیروز نادری که به عنوان یک دانشمند فیزیک و اخترشناس ایرانی سال ها در ناسا خدمت کرده و افتخار آفریده یکی از دانشمندان مورد تکریم است. 🔹 با این حال، متاسفانه بخش هایی از مطالبی که از ایشان در مصاحبه با شبکه من و تو به سمع رسید، از هر جهت مایه شگفتی شد و همه آن تکریم و تبجیل را تقریبا ویران ساخت! نظر این ناچیز دو بخش ذیل است: 🔹 یک؛ او از مساله خداوند و آفرینش و مدیریت الهی بر هستی و نیز بهشت و جهنم با دیده تردید یاد کرد که بسیاری آن را دلیل خداناباوری او دانسته اند. 🔹 دو؛ از روحانیت با تعبیر اهانت آمیز آخوندها! یاد کرده و آنان را سزاوار سکونت در یکی از کرات منظومه شمسی دانسته که با مرگ دردناک همراه است! 🔹در باره تردید آقای نادری در عرصه خداباوری باید گفت: نمی دانیم این درد را کجا باید برد که نوابغ درجه یک تاریخ جهان و ایران در پهنه تاریخ همگی به ایمان خود به خداوند افتخار می کنند و تنها در عصر مدرنیته انکار خداوند آن هم عموما نه ناظر به خلقت و بلکه ناظر به تدبیر جهان، از زبان برخی شنیده می شود. برای یک اندیشمند ایرانی که از امثال ابن سینا و خواجه نصیر میراث می برد، زشت است که به رغم دیدن سال ها عظمت بیکرانه هستی از پشت تلسکوپ ها، این چنین در دستگاه الهی تشکیک روا دارد و دربرابر، دانشمندی دیگر از آمریکا و در همسایگی او بدون داشتن چنین تاریخچه دینی درخشان، همچون آلوین پلانتینگا چنان وجود خداوند را قطعی بیانگارد که اعلام کند وجود خداوند نیاز به برهان ندارد! 🔹 اما در باره اهانت ناروای او به روحانیت چند جمله را قلمی می کنم: در حال حاضر روحانیت شیعه گستره عظیمی از عالمان دین شناس و دین آگاه را دربرمی گیرد که بسیاری از آنان در ایران بسر نمی برند یا اساسا با سیاست میانه خوبی ندارند و اکثریت قاطع در شرایطی فرودین تر از سطح زندگی متوسط جامعه معیشت دارند. از این جهت، همه روحانیت را با یک چوب راندن و آنان را مستحق مرگ دانستن از زبان یک دانشمند، از سرایت جهل شامل و عداوت کامل بی فرجام حکایت دارد! که گفته اند: ادب مرد به از دولت وی! 🔹 از دیگر سو، کارنامه عملکرد آن دسته از روحانیت شیعه که دست اندرکار حکومت و حکومت داری در کشور اند، به رغم وجود کاستی های قابل ملاحظه که خود کم و بیش به آن اذعان دارند، دارای نقطه های درخشان و روشن است که هم چنان تفوه به آن سخنان ناروا را توجیه ناپذیر می سازد! کمترین شاهد مدعا، عرصه های علم و فناوری همچون پرتاب انواع ماهواره به فضا، رشد فزاینده و تعجب برانگیز ایران در عرصه های نظامی همچون ساخت پهپادها و موشک ها و در ساحت های مختلف پزشکی، نانو، هوا فضا، کشتی رانی و ... است. برای این منظور باید میان چند دهه پیشرفت کشور به رغم همه تحریم ها با وضعیت آن تا پیش از انقلاب مقایسه جامعی صورت گیرد. 🔹 متاسفانه این اظهار نظر از زبان اندیشمندی مشهور که در دهه هشتاد از عمر خود بسر می برد، نشان می دهد که سرمایه علمی گزاف برای او نه دین استواری به ارمغان آورده است و نه اخلاق ستودنی و قابل دفاع؛ حداقل به همین میزان مشاهده شده! این که چگونه سال ها زیست در برجسته ترین محیط های علمی همچون ناسا به آقای پروفسور نادری سرمایه دینی و اخلاقی لازم فراهم نیاورد، جای تاسف و تاثر بسیار دارد! 🔹 به سهم خود دعا می کنم که ایشان در سال های آخر عمر خود بسان آنتونی فلو به دامن دین داری بازگردد و از عموم عالمان نزیه حوزه شیعه به خاطر جسارت بزرگی که کرد، اعتذار بجوید! سحر صادق شنبه ششم خردادماه ۱۴۰۲ 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فلسفه اخلاق.pdf
2.23M
🤔 تأملی در «فلسفه اخلاق با رویکرد تربیتی» ✍️در گفتگو با دکتر احمد دبیری 🔻گفتگو: مهدی فدایی ❓با توجه به اینکه موضوع کتاب شما فلسفه اخلاق است، چه تصویر و تعریفی را از فلسفه اخلاق ارائه می‌فرمایید؟ اخلاق اساسا دانشی عملی است که به دنبال نشان دادن راه درست زندگی است. همه انسان‌ها به دنبال خوشبختی و سعادت می‌گردند اما یکی از انحرافات اساسی و مشکلات موجود در مسئله، انحرافات شناختی است. این انحرافات در دو دسته اساسی: شناخت دیدگاه اخلاقی صحیحی که سعادت واقعی را نشان دهد، و شناخت راه رسیدن به خوشبختی واقعی، خلاصه می‌شود. می‌توان «فلسفه اخلاق» را دانشی دانست که به دنبال زدودن اوهام و سفسطه از عقل برای درک درست مسائل اخلاقی است. فلسفه اخلاق به دنبال کشف مبانی اخلاقی معقول و درست برای ارزش‌های اخلاقی در راستای حیات معقول یا همان حیات طیبه است. ✅ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 107. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔘 ا ▪️«تجدد» و غرب‌زدگی در حکومت شاهنشاهی، تنها مانع پیش‌ ِ روی امام نبود که با انقلاب ۵۷ کنار زده شد. «تحجر» نیز به مثابه‌ی غل و زنجیری سنگین که عقبه‌ای به قدمت زیست متشرعین قشری‌مسلک داشت، حرکت امام خمینی را به عقب می‌راند. ▪️اما ایده‌ی فرهنگی و سیاسی امام خمینی(ره) چه بود که توانست این دو مانع عظیم را از میان بردارد؟ ✅ در ششمین محفل گفتگومحور فکرت، به «بازخوانی ایده‌ی سیاسی و فرهنگی امام(ره) در مواجهه با تحجر و تجدد» می‌پردازیم. با حضور: 👤 حجت‌الاسلام محسن قنبریان؛ استاد حوزه و دانشگاه زمان: یکشنبه ۷ خرداد، ساعت ۱۷ مکان: قم، بلوار بسیج،موسسه شناخت 🔻جهت حضور در برنامه به آی‌دی زیر پیام دهید: @fatemedadashi 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
✒️ معاونت پژوهشی دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران برگزار می کند:🔻 *سلسله نشست های «تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران»:* نشست چهلم با حضور: *حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر مهدی مهریزی* *دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات* زمان: *یکشنبه ۱۴۰۲/۳/۷* *از ساعت ۲۰:۳۰ الی ۲۲* لینک ورود به نشست: https://vroom.ut.ac.ir/farabi1 ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
کارگاه مجازی ظرفیت شناسی گنچینه دفاع مقدس و مقاومت.pdf
45.52M
♓️ فایل PDF کارگاه مجازی ظرفیت شناسی گنجینه دفاع مقدس و مقاومت؛ گزارش کاملی از پنج سال تلاش علمی و ملی و معنوی در قالب یکی از کلان پروژه های مشترک بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با دانشگاه آزاد اسلامی است؛ که با تشکر از دکتر احمد یارمحمدی مجری محترم پروژه، تقدیم نگاه و نظر مخاطبان ارجمند نشریه معارف قرار می گیرد. 🔷 در این پروژه ملی، تا شهریور ماه 1403 تعداد 35 عنوان کتاب نظام موضوعات، رونمایی می شود. 🔸 ضمنا بر روی سایت مرکز آموزش دانشگاهيان نهاد مقام معظم رهبری از مهر ۱۳۹۶ تا کنون، درس ۹ جلسه ای *این شرح بینهایت* در آموزشکده فرهنگ و سیاست، بارگزاری شده است. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
چاوشی، زاویه.mp3
28.09M
❖ 🎙 گفتگوی برنامه زاویه با پیرامون نسبت فلسفه صدرایی با فلسفه غرب 🔹سه ظهور فلسفه در: یونان، ایران و اروپا. 🔸 فلسفه اسلامی شرح فلسفه یونان نیست، گرچه زادگاه فلسفه یونان است. 🔹 با فلسفه است که می توان با ذکر گسست ها با آنچه از اروپا تحمیل می شود، بایستیم. 🔶نظام صدرا، سه مکتب و سه مدرسه در ایران دارد: مکتب شیراز و اصفهان(حاج ملاهادی سبزواری)؛ مکتب قم(علامه طباطبایی)؛ مکتب تهران (آقاعلی مدرس طهرانی). 🔹در هر مکتب، مدارسی شکل می‌گیرد: مکتب قم سه مدرسه دارد: مدرسه علامه حسن‌زاده آملی؛ مدرسه آیت‌الله ‌جوادی آملی؛ و مدرسه آیت‌الله مصباح یزدی. 🔸 در ایران حاصل تفکر ملا صدرا بود. 👇کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir