eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
339 ویدیو
597 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌗 مطالبی غريب و عجيب درباره حديث غدير در مقاله "حجة الوداع" دائرة المعارف بزرگ اسلامی ✍️دکتر حسن (محقق و استاد علوم حدیث/دانشگاه پرینستون) نخست عين عبارات بخشی از اين مدخل را با هم مرور کنيم:👇 ⛔️"يکی از بحث برانگيزترين موضوعاتی که در بازگشت از حج در آن سال روی داد، مسئله‌ای است که بنابر روايات متواتر، در غديرخم اتفاق افتاد. در حجةالوداع و در مکان يادشده، پيامبر اسلام (ص) ضمن بيانی از کتاب و اهل بيت (يا عترت) به مثابۀ مصاديق «ثقلين» و تنها بازمانده‌های نبوی برای امتش، با بلند‌کردن دست امام علی (ع)، آن بزرگوار را به‌عنوان وصی خود معرفی نمود. در اين باره نخست بايد گفت ميان صحابه به‌طور جدی در پاسخ به کيستی و تعيين مصداق عترت، به‌ويژه با توجه به گسترۀ وسيع معنای اهل بيت، اختلاف عقيدۀ فراوان روی نمود (نک‍ : ه‍ د، ثقلين). از سوی ديگر دومين موضوع توجه برانگيز در اين خطبۀ تاريخی، که اختلافات اعتقادی بسياری را با ريشه‌ای کهن در ميان مذاهب مختلف سبب شد، سخن دربارۀ تعيين وصی است. در واقع به‌رغم تواتر اين حديث، آنچه پس از درگذشت پیامبر (ص) در تعيين جانشين و خليفۀ مسلمين روی نمود، فهم آنان از خطبۀ نبوی در حجةالوداع بود که در طول تاريخ، فاصلۀ قاطعی ميان پيروان برخی از فرق و مذاهب به وجود آورد (نک‍ : ه‍ د، علی بن ابی طالب (ع)، نیز غدير). " ❓❗️حقيقتا نمی دانم اين مطالب👆 بر اساس چه منبع و مأخذی نوشته شده؟! کجا صحابه پيامبر (ص) درباره معنای عترت و يا "اهل بيت" اختلاف پيدا کردند؟ يا در تعيين مصداق و کيستی عترت به بحث پرداختند؟ کجا گفته شده که مانع صحابه برای قبول حديث ثقلين به ترتيبی که در اينجا گفته شده اين بوده که آنان در اينکه معنای عترت چيست و يا مصداق آن چه کسانی هستند اختلاف داشتند؟ غريب است حقيقتا! تفسيری که اينجا درباره مقدمات و تعيين سرنوشت خلافت در سقيفه ارائه داده شده نه تنها با عقيده شيعه موافقت ندارد بلکه حتی اهل سنت هم هيچگاه درباره حديث ثقلين چنين ادعایی نکردند که: صحابه پيامبر به دليل اينکه در معنا و مصداق عترت اختلاف داشتند، وصايت امير المؤمنين (ع) را قبول نکردند و تن به خلافت ابوبکر دادند! ❓❗️اصلا يعنی چه، که: " دومين موضوع توجه برانگيز در اين خطبۀ تاريخی، که اختلافات اعتقادی بسياری را با ريشه‌ای کهن در ميان مذاهب مختلف سبب شد، سخن دربارۀ تعيين وصی است"؟! در حديث غدير سخن از مولی است و مگر صحابه در معنای مولا اختلاف داشتند؟ کجا آنانی که در سقيفه گرد آمدند چنين استدلال کردند که ما معنای "وصی" را تشخيص نمی دهيم و بنابراين درباره حديث غدير و معنای آن اختلاف پيدا کردند؟ اين مطالب غير مستند و نامفهوم و نادرست جايش در دائرة المعارف بزرگ اسلامی است؟! سند و مدرک اين سخنان چيست؟ 🙏درباره اين موضوع در درسگفتار شماره سوم از سلسله بحث های «انديشه امامت در دو قرن نخست» که يکشنبه ها ارائه می دهيم، بحث خواهم کرد. همين يکشنبه؛ ان شاء الله 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📣 شیخ رسانه آیین تجلیل از مقام علمی و تبلیغی حاج آقا قرائتی آیین نکوداشت ۴۴ سال مجاهدت علمی و تبلیغی و فرهنگی استاد حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ محسن قرائتی پخش زنده هم اکنون شبکه ۱ سیما https://telewebion.com/live/tv1 🔷در این مراسم، علاوه بر نرم‌افزار چندین‌زبانه «راهی به‌سوی نور» معاونت برون‌مرزی صداوسیما، از صفحه رسمی حجت الاسلام قرائتی در تلوبیون نیز رونمایی می‌شود که کاربران از طریق آن، امکان تماشای ۲۸۵۳ قسمت از برنامه تلویزیونی درس‌هایی از قرآن از سال ۱۳۵۸ تاکنون و همچنین مستند‌های مرتبط با استاد قرائتی را داشته و می‌توانند در پویش تعاملی «معلم دوست‌داشتنی» به‌منظور تجلیل از ایشان شرکت کنند. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
7.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌗 سلبریتی ها، کارکردهای اخلاقی شهرت، و مسئله هواداری (به بهانه ویدیوی استقبال طرفداران محمدرضا گلزار) ✍️ دکتر حسینعلی رحمتی (از فرهیختگان همراه کانال) بخواهیم یا نخواهیم سلبریتی ها و چهره هایی که «در» یا «با» فضای مجازی مشهور شده اند، امروزه بخشی از واقعیت جامعه ما و دیگر جوامع هستند. از منظر اخلاقی، هرگونه گفتار و رفتار این افراد برای طرفداران شان واجد عنصر «ارزش بخشی»‌ و «معیار ارزشداوری» است(حتی اگر از دید دیگران خلاف هنجارهای متعارف جامعه محسوب شود). 🔻 بنابراین ، اگر منتقد یا مخالف سبک زندگی و اندیشه این افراد یا طرفداران شان هستیم، راه چاره نادیده گرفتن، تحقیر و تمسخر آنها «نیست» (که نوعا تاثیر معکوس می گذارد)، بلکه بایستی: 1️⃣ زمینه ها و عوامل استقبال و همدلی و همفکری بخشی از جامعه، به ویژه نسل جوان، با آنها را بشناسیم. 2️⃣ برای این کار موضوع را «از چشم این هواداران» و با توجه به «زیست جهان» آنها بررسی کنیم. 3️⃣ به کارکردها و تاثیرات مثبت و منفی سلبریتی ها توجه کنیم. 4️⃣از سلبریتی ها توقع بی جا و بی اندازه و غیرواقع بینانه نداشته باشیم. آنها را در حد همان نقشی که دارند قبول کنیم. 5️⃣ با طرفداران شان با «ادبیات»‌و زبان قابل فهم آنها صحبت کنیم. 6️⃣برای این کار، اصل را بر «گفت و گوی اقناعی» با طرفداران بگذاریم. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📣 «وحدت» و «معنویّت»؛ هدف دشمنی! 🕋 رهبر انقلاب اسلامی در پیام به حجّاج بیت‌الله‌الحرام: برادران و خواهران حج‌گزار! از فرصت حج برای تدبّر و تعمّق در راز و رمزهای این فریضه‌ بی‌نظیر بهره گیرید و توشه‌ همه‌ عمر خود سازید. «وحدت» و «معنویّت» در این مقطع زمان بیش از گذشته در معرض دشمنی و کارشکنی استکبار و صهیونیسم است. آمریکا و دیگر قطب‌های سلطه‌ استکباری، با وحدت مسلمانان، با تفاهم ملّت‌ها و کشورها و دولت‌های مسلمان، و با تدیّن و تشرّع نسل جوان این ملّت‌ها به شدّت مخالفند و با هر وسیله بتوانند با آن مقابله می‌کنند. وظیفه‌ همه‌ ما و همه‌ ملّت‌ها و دولت‌های ما ایستادگی در برابر این نقشه‌ خباثت‌آلود آمریکایی و صهیونیستی است. ۱۴۰۲/۰۴/۰۴ 🖼 | | 🔍 متن کامل پیام👇 https://khl.ink/f/53212 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
نماز و حکمت.pdf
212.9K
🕋 نماز و حكمت آن در اديان ابراهيمي ✍️ حبيب الله كاظم خاني 🔻مقدمه هر ديني يك سلسله تعاليم را در قالب «عقايد» و «اساطير» در باب سه موضوع مهمّ خدا، انسان و جهان در اختيار آدمي مي¬نهد و نيز يك رشته احكام متناسب با آن عقايد را در قالب «اخلاقيات» و «عباديات» در باب ارتباطات و مناسبات انسان با خدا، با خودش، با انسان‌هاي ديگر و ساير موجودات عرضه مي¬دارد كه اين احكام و آن تعاليم مجموعاً شأن و كاركرد خاصّي دارند. 🔸افعال و رفتارهاي مورد توصيه يا الزام دين را مي¬توان به دو دسته عمده تقسيم كرد: 🔹1) افعال اخلاقي (moral) مثل عدالت ورزيدن، صداقت داشتن، احسان كردن، متواضع بودن و... كه ممكن است مطلوب لذاته يا مقدمه¬اي براي رفتارهاي ديگر باشد. 🔹2) افعال عبادي (مناسكي ـ شعائري (ritual)) كه هيچ ديني را بدون اين شعائر (اعمال مقدس)، اعم از ساده و پيچيده شامل خطبه و خطابه، سرود و مناجات، تعظيم كردن و زانو زدن، تقديم هداياي گوناگون و...، نمي¬توان تصوّر كرد. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 61. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗پیامدهای شکاف دیجیتالی بین اساتید معارف اسلامی و دانشجویان(قسمت اول) 🎙دکتر حسینعلی رحمتی عضو هيات علمي گروه اخلاق كاربردي، پژوهشگاه قرآن و حديث 🔸شکاف دیجیتالی اساتید معارف اسلامی با دانشجویان به دلایل مختلف، فقط در عرصه تدریس باقی نمی‌ماند و به عرصه‌های دیگر نیز سرایت می‌کند و می‌تواند شکاف معرفتی بین آن‌ها ایجاد کند؛ به این معنا که دانشجو از نظر سطح اطلاعات و آگاهی‌های مختلفی که دارد از استاد خود جلو بزند و این فاصله زیاد شود و نیز می‌تواند به شکاف عاطفی بین استاد و دانشجو منتهی بشود. 🔹اگر قرار است استاد علاوه بر ارتباط دانشی و معرفتی، ارتباط عاطفی و روحی نیز با مخاطبش داشته باشد؛ همان درس معارف اسلامی است چون با دین و باورها و معارف دینی سر و کار دارد و اگر معارف و مسایل دینی به ناحیه قلب رسوخ نکند و ارتباط وثیق ایجاد نشود تأثیر نخواهد داشت. بنابراین وقتی استاد نتواند با دانشجویش ارتباط برقرار کند گسل و جدایی بحث حوزه فنآوری به حوزه‌های دیگر هم سرایت می‌کند و طبیعتاً کار را دشوار خواهد کرد. 🔸دروس معارف، به خصوص در حوزه مباحث اخلاق ناظر به مرحله عمل هست و قرار است هدف بعدی پس از کسب آگاهی این باشد که بتوانیم بر رفتار دانشجویان تأثیر بگذاریم و نگاه دینی را به آن‌ها منتقل کنیم. هدف دیگر طبیعتاً این است که وقتی اسم دین و معارف دینی به میان می‌آید و استاد می‌پذیرد که تدریس دین کند، این کار او یک صبغه¬ تبلیغی هم پيدا مي‌کند. 🔹استاد معارف اسلامی برای این که بتواند در کارش موفق باشد باید شرایطی داشته باشد که عبارتند از: 1⃣ توانمندی علمی؛ هرچقدر استاد در حوزه درسی خود، آگاهی و عمق علمی بیشتری داشته باشد موفق‌تر است، و اگر این حالت نباشد دانشجو احساس می‌کند که به برداشت و ثمره‌ای که از کلاس نیاز دارد نرسیده است و از درس گریزان می‌شود. 2⃣ تخلق استاد به فضائل اخلاقی؛ دانشجو گاهی بیشتر از اخلاقِ استادش درس مي‌گيرد تا از صحبت‌های او. رفتار خوبِ استادِ معارف او را جذب می‌کند، و برعکس. 3⃣ اعتماد و احترام متقابل استاد و دانشجو؛ 4⃣ همراهی و همدلی ارکان آموزش (استاد، دانشجو و نظام آموزشی)؛ نيز از عوامل موفقيت در تدريس معارف است. 5⃣ مخاطب‌شناسی؛ که یکی از مهمترین شروطِ موفقیت در تدریس معارف است، 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
کانون اندیشه جوان با همیاری انتشارات سروش برگزار می کند: 🌗 نشست: «نقد کتاب رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی» 🔹روز چهار‌شنبه 7 تیرماه ساعت 10 صبح 🔸با حضور: مولفین کتاب: دکتر شریف لک زایی و دکتر نجمه کیخا ناقدین: دکتر محسن مهاجرنیا و دکتر مهدی امیدی مکان: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم به آدرس بلوار ۱۵ خرداد، کوی شهید میثمی. همچنین این گفتگو به صورت برخط در اسکای روم کانون اندیشه جوان به نشانی زیر برقرار است: b2n.ir/d05397 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
سلسله نشست های معارف اسلامی و انقلاب اسلامی 🌗نشست سیزدهم: فلسفه اسلامی و چالش کارآمدی 🎙ارائه دهنده: دکتر محمد فنایی اشکوری استاد تمام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره 📒دبیر علمی: دکتر سیدجواد میرخلیلی 📅زمان: چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۰۷ ⏰ساعت: ۱۰ الی ۱۲ 🔷 آدرس: قم، ابتدای بلوار امین، ابتدای بلوار جمهوری، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🗒نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد. 💠لینک ورود به جلسه: https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌗 دوستان را کجا کنی محروم تو که با دشمن...؟! 💠 «جحود» یعنی: «مخالفت همراه با دشمنی»! در دعای عرفه، عبارتی ست که می گوید: «یا مَن استَنقَذَ السَّحَرَةَ مِن بعدِ طُولِ الْجُحُودِ» یعنی؛ «ای خدایی که با اینهمه دشمنی طولانی که ساحران فرعون با تو و پیامبر تو کردند، باز از آنها دستگیری نمودی و هدایت‌شان کردی!» 🔻 خدا با دشمنانش اینگونه است؛ ما که بنده هایش هستیم! ✍️ روح الله شمسی کوشکی 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
عرفان در ادعیه.pdf
280.5K
🌗 عرفان در ادعیه ✍️ سیَد علی احمدی امیری* 🔻درآمد ادعیه وارده از پیامبر اسلام و ائمه(ع) یکی از منابع غنی در متون دینی خصوصاً مذهب شیعه است؛ که سرشار از معارف بلند توحیدی است و در حقیقت این ادعیه شارح قرآن و قرآن نازلند. برخی از این دعاها از چنان عمق و عظمتی برخوردارند که تفسیر آن‌ها بدون آگاهی از مبانی عرفانی امکان‌پذیر نیست؛ مگر به مجرد ترجمه و یا حمل بر مجاز. برخی ظاهر اندیشان نیز ممکن است این‌گونه ادعیه را حمل بر غلوّ کرده و بر سند آن خدشه کنند. چنین دعاهایی که فراوان هم هست، فوق فهم اهل کلام و اخلاق است؛ برای مثال فقراتی مانند: «لَا فَرْقَ‏ بَيْنَكَ‏ وَ بَيْنَهَا إِلَّا أَنَّهُمْ عِبَادُكَ وَ خَلْقُكَ» در زیارت ماه رجب و: «ذِكْرُكُمْ‏ فِي‏ الذَّاكِرِينَ‏ وَ أَسْمَاؤُكُمْ فِي الْأَسْمَاءِ وَ أَجْسَادُكُمْ فِي الْأَجْسَادِ وَ أَرْوَاحُكُمْ فِي الْأَرْوَاحِ وَ أَنْفُسُكُمْ فِي النُّفُوسِ» که در زیارت جامعه کبیره است. برخی از این فقرات اگر صد صفحه شرح هم داده شوند، جای تعجب نیست؛ ولی متأسفانه بر بسیاری از این ادعیه یا شرحی نگاشته نشده و یا شروح نوشته شده به بطن ادعیه راه نیافته است. البته شرح‌های اندکی مانند شرح اسماءالحسنی (شرح دعای جوشن کبیر) و شرح دعای سمات مرحوم ملاهادی سبزواری و شرح دعای سحر امام خمینی(ره) را می‌توان یافت که به تفسیر عرفانی ادعیه پرداخته‌اند. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 114. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir