eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
326 ویدیو
590 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌗 ترک عادت موجب مرض است! دولت سوئد با استناد به اصل آزادی، به یک فرد عراقی اجازه داد با حمایت پلیس، کتاب قرآن را آتش بزند! این کار، در سوئد مسبوق به سابقه است؛ از جمله در بهمن گذشته نیز یک شهروند این کشور به بهانه مخالفت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو، یک قرآن را در استکهلم، آتش زد! در این باره چند نکته قابل تأمل است: 1️⃣کتاب سوزی، آن هم با اجازه رسمی یک دولت در قرن بیست و یکم، از عجائب روزگار است. وقتی یک دولت اروپایی مدعی برخورداری از بالاترین استانداردهای حقوق بشری و دموکراسی و آزادی چنین می کند، باید قبل از هر چیزی به نسبت واقعی آن دولت و این مفاهیم والای بشری تردید کرد. 2️⃣دولتی که اصل "آزادی" را مترادف با آزاد بودن توهین به عقاید یک چهارم جمعیت کره زمین می داند، اساساً معنای آزادی را به درستی متوجه نشده است و در اصل این نفهمی، با حکومت های آزادی ستیزی چون کره شمالی و طالبان، یکسان است. آنها یک جور نمی فهمند و اینها هم جور دیگر نمی فهمند! 3️⃣اهانت به ادیان، مغایر بخش آخر ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر است؛ این ماده می گوید: "هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه، وجدان و دین است...و هیچ فردی حق اهانت و تعرض به فرد دیگری به لحاظ تمایز و اختلاف اندیشه ندارد. " آیا تیغ بر احساسات میلیاردها انسان زدن، نقض حقوق بشر نیست؟ آیا از نظر حاکمان سوئد، اعلامیه حقوق بشر صرفاً مواقعی خوب است که به استناد آن، کشوری را محکوم کنند ولی از انطباق عملکرد خود در قبال سایرین با این اعلامیه، عاجز باشند؟! 4️⃣در جهانی که ارتباطات فیزیکی و مجازی، روز به روز ساده تر شده و انسان ها تعامل نزدیک تری با هم دارند، "عقل" حکم می کند که حاکمان جهان، خردمندی بیشتری برای زندگی مسالمت آمیز آدمیان در کنار هم به خرج دهند. آیا پاک کردن کفش با صفحه ای از قرآن و سپس سوزاندن آن در منظر عام، تنش زاست یا صلح آفرین؟! چگونه یک دولت مسؤول می تواند به خود اجازه دهد که یک فرد ابله، این چنین زمینه ساز تنش در جهان امروز باشد؟! 5️⃣گویا اروپایی ها با سوزاندن، الفتی دیرینه دارند و باید هر زمان چیزی را بسوزانند؛ فرقی هم نمی کند که: 🔸وایکینگ ها، کشتی ها و روستاهای همدیگر را بسوزانند؛ 🔹یا در استادیوم کولوسیوم رم، برده ها و اعدامی را زنده زنده آتش بزنند؛ 🔸یا دیوکلسین (امپراتور روم)، کتاب های مسیحیان را در سال ۳۰۳ میلادی آتش بزند؛ 🔹یا اسکندرشان، تخت جمشید را در ایران بسوزاند؛ 🔸یا سوزاندن کتاب‌های جان ویکلیف توسط اسقف اعظم پراگ در سال ۱۴۱۰ میلادی باشد؛ 🔹یا سوزاندن 400 هزار جلد کتاب بعد از جنگ آندلس باشد؛ 🔸یا فرانسوی های اشغالگر، مزارع آفریفایی های بینوا را به آتش بکشند؛ 🔹یا در دو جنگ جهانی، کل اروپا را غرق در آتش کنند؛ 🔸یا کتاب سوزی نازی ها در 10 می 1933 باشد؛ 🔹یا صرب ها در اواخر اروپای قرن بیستم، مساجد و خانه ها و جسدهای زنان بوسنیایی را بعد از تجاوز آتش بزنند؛ 🔸و یا اگر هیچ کدام هم نشد، در سوئد، قرآن را به آتش بکشند!!! گو این که راست گفته اند "ترک عادت موجب مرض است "ولی ای بسا، برخی عادت ها، نهایتاً گریبانگیر صاحب عادت هم بشود! 📚عصر ایران 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📣 فراخوان پذیرش نهمین دوره پژوهشگری معارف انقلاب اسلامی 🔻مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی به منظور تربیت پژوهشگر معارف انقلاب اسلامی با اتکا به تجربه برگزاری هشت دوره، برای سال ۱۴۰۲ از بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها (کارشناسی ارشد و دکتری) و طلاب سطوح عالی حوزه های علمیه (سطح ۳ و ۴) از طریق آزمون و مصاحبه برای یک دوره آموزشی و پژوهشی دو ساله در شهرهای تهران، مشهد و قم پژوهشگر می­پذیرد. 👈 مطالعه جزئیات بیشتر و ثبت‌نام در دوره: https://khl.ink/f/53266 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 تأملی در پدیده درسگفتارهای مجازی ✍️دکتر حسن (دانشگاه پرینستون) 🔹يکی از پديده هایی که در سال های اخير در جامعه مجازی فارسی روند روز افزونی پيدا کرده ارائه های گفتاری و درسگفتاری است؛ تقريبا در همه موضوعات و در سطوح مختلف. اين سنت خوبی است. در دو سنت کهن حوزه های علوم دينی در اسلام و غرب و نيز سنت مدرن نهاد دانشگاه القای دروس از سوی استادان در شکل ارائه خارج از متن (دروس خارج) سابقه زیادی دارد. در اين شکل استاد با اساس قرار دادن يک متن مجموعه ای از توضيحات و مباحث مرتبط و توضيحی را در شکل خارج از متن و برای آموزش بازخوانی انتقادی و بحثی ارائه می دهد و شاگردان هم با تحرير مطالب تقریر شده همزمان شيوه بحث انتقادی و علمی را در گفتگویی آزاد با استاد فرا می گيرند. درس های خارج را در حوزه های علميه شيعه همه می شناسيم. در غرب در دوره های دکتری علوم انسانی نيز همين شيوه در بسیاری از دروس دانشگاهی کم و بیش رایج است. در برخی دانشگاه ها اين دروس جنبه رسمی تری دارد و در برخی مانند مدرسه مطالعات عالی سوربون بنابر سنتی قديم حالت آزادتر و غير رسمی تری دارد و مطالعه و بازخوانی آزاد يک متن به شکل درس خارج معمول است. 🔸منتهی چه در سنت های حوزه های علمی دینی ما و چه در غرب ارائه اين دروس از سوی استادان دو شرط اساسی دارد: ▪️يکی اينکه بايد استاد تخصص خود را در زمينه تدريس، پيشتر با اخذ درجه اجتهاد و يا دکتری نشان داده باشد. طبیعی است بدون داشتن اين مراتب علمی (حوزوی و دانشگاهی) ادعای تدريس در دوره های خارج و دکتری از کسی در هيچ يک از اين دو سنت پذيرفته نيست. ▫️دوم: بايد استاد صلاحيت خود را قبلا با نوشتن رساله های علمی در موضوعات مرتبط و انتشار آنها نشان داده باشد. مثلا رساله دکتری خود را منتشر کرده باشد؛ يا حتی رساله دانشياری اش را (در سنت های دانشگاهی). در سنت های حوزه های علميه هم بايد استاد پيشتر يا کتاب ها و رسالاتی علمی در موضوعات درس خارج فقه و اصول نوشته و منتشر کرده باشد يا اينکه صلاحيت علمی خود را پیشتر در زمان تحصیل و حضور در درس استادان خود از طريق شرکت در بحث ها و ارائه اشکالات قوی در حين درس استادان نسل قبلی و همچنين در مباحثه ها و نيز شرکت در جلسات استفتاء نشان داده باشد. 🔹بدون بهره وری از اين سنت های علمی ارائه درسگفتارها و ارائه های شفاهی از طريق مجازی نمی تواند مفيد باشد. صرف ارائه های شفاهی و سخنرانی های مجازی بی آنکه از طريق نوشته های مکتوب و يا تحصيل و اخذ بالاترين مراتب علمی صلاحيت خود را نشان داده باشيم تنها جويندگان تشنه معرفت را نا اميد و مأيوس می کند. اگر در زمينه ای تدريس می کنيم بايد در آن زمينه قبلا به صورت مکتوب نوشته ای شايسته که مورد ارزيابی کارشناسان قرار گرفته و به اصطلاح داوری شده باشد داشته باشيم. 🔺آنچه نوشتم باز نشانی است که ما نيازمند وجود جامعه علمی هستيم. (اینجا بخوانید) 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 الغدیر، رساله توضیح المسائل من است! 🎤 استاد فقید علی ابوالحسنی (منذر) 🔹از يكى از خصّيصينِ علامه امینی (ره)، شنيدم كه مى‏‌گفت: زمانى كه رساله عمليه مرحوم آيت اللّه‏ سيد شهاب الدين مرعشى نجفى ـ مرجع دل آگاه و فرهنگبان معاصر ـ از طبع در آمد و خبر آن به گوش علامه امينى رسيد، به ايشان پيغام داد: نگارش رساله و پرداختن به شئون معمول مرجعيت، از ديگر فقيهان نيز بر مى‏‌آيد. بجا بود اين سنخ كارها را وا مى‏‌گذاشتيد و يكسره به امورى همچون نگارش ملحقات «احقاق الحق» يا احياى متون و مآثر كهن شيعى مى‏‌پرداختيد كه انجام آن، از امثال حضرت عالى ساخته است... [ظاهرا اعلام مرجعیت آن مرحوم اوایل دهه ۴۰ بوده است]. 🔸آری، الغدير، براى امينى، فراتر از يك كتاب بود؛ فلسفه زندگى بود. برخى افراد، ایشان را تشويق مى‏‌كردند تا به سنت معمول فقيهان، به جاى نگارش الغدير، به نوشتن رساله عمليه (توضيح المسائل) بپردازد ولی ایشان با توجه به تأمين كامل اين نياز، توسط فقهاى بزرگ عصر مى‏‌فرمود: رساله من، توضيح المسائل من، و برنامه من همين كتاب الغدير است! 🔹نگارش «الغدير»، تقريباً حدود 40 سال از عمر علامه امينى را به خود اختصاص داد و براى نوشتن آن، 10 هزار كتاب را (كه بعضاً، بالغ بر چندين مجلّد مى‏‌شده) از باى بسم اللّه‏ تا تاى تَمَّت خواند و به 100 هزار كتاب مراجعات مكرّر داشت. 📚 منبع: نشریه افق حوزه، ویژه‌نامه عید غدیر ۱۳۹۹. به نقل از اسرار تاریخ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
عوامل انحطاط پایانی.pdf
4.4M
🌗عوامل انحطاط فرهنگ و تمدن اسلامي با تأكيد بر آراء سيّدجمال الدين اسدآبادي (قسمت دوم/پاياني) ✍️قباد محمدي شيخي 🔻ترك فضايل اخلاقي و رسوخ اوصاف رذيله يكي ديگر از عوامل اصلي انحطاط فرهنگ و تمدن اسلامي، رواج رذايل و ترك فضايل اخلاقي است. در جامعه‌اي كه فضيلت‌ها شكسته شد و پستي‌هاي نفساني و حيواني غالب آمد، روحيه تخريب و توطئه و سستي و ركود بر آن اجتماع تسلّط مي‌يابد. سيّد جمال‌الدّين اسدآبادي مي‌گويد: «وقتي در امّتي اين اوصاف رذيله رسوخ كرد، بناي جامعه آن امّت مي‌شكند و اعضايش از هم جدا مي‌شود، نفاق و فساد ميان آنان پديد مي‌آيد، بعد از اين تزلزل و سستي، طبيعت آن جامعه اقتضا مي‌كند كه نيروي بيگانه بر آن جامعه تسلّط يابند تا با جبر و قهر، آن جامعه را بگيرند و افراد آن را با اجبار و اكراه وادار به زندگي نمايند. زيرا زندگي انسان‌ها نياز به وجود جامعه دارد و بقاي جامعه هم با آن اوصاف ممكن نيست. پس قوّة ديگري بايد آن جامعه را تا حدودي كه لازمه زندگي است اداره كند» وي در ادامه مي‌گويد: «اگرچه اغلب مسلمين از لحاظ عقايد ديني پابرجا هستند، آنان در رفتار و كردار خويش به راه شريعت نمي‌روند. همين امر سبب شده كه در نيروي اجتماعي آنان، ضعف و ناتواني پديد آيد. به ديگر ميزان ضعف آنان بستگي به مقدار انحراف آنها از جاده اعتدال در فضايل اخلاقي و اعمال ديني آنان دارد؛ زيرا خداوند مي‌فرمايد: آنچه از مصايب به شما روي مي‌آورد، نتيجه اعمال و رفتار شماست» ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 65. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰آسیب‌شناسی ولایت کفار در قرآن 🔹یکشنبه 11 تیر، ساعت 18 📎لینک نشست 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔻پیشنهاد عضویت در کانال رشحات البحار ⭕️ رشحه ای از رشحات بحر معارف الهی در فلسفه و حکمت، عرفان، طب، نجوم، ماوراء الطبیعه و... 🔶 تکه فیلم ها و نغمه های عرفانی 🔷 معرفی کتب عرفانی و سیر حکمی 🔶 روحانیات (علوم غریبه) و هندسه مقدس 🔷 زیارت و دیدن اماکن متبرکه و روح انگیز 🔶 تاریخ عرفا و حکما و... https://eitaa.com/joinchat/3218014389C8a29b25e45
گفتمان امامت.pdf
1.62M
🌗 گفتمان امامت ♻️ مناظره‌اي پيرامون غدير در كلام الهي (قسمت اول) ✍️ فرهاد ترابي 🔻اشاره: مناظره بهترين و مناسب‌ترين روشي است كه از رهگذر آن مي‌توان به نقطه نظرها و فراز و فرود انديشه‌ها و عقايد پي برد؛ و همچنين به تفاهم بيشتر ميان آنها دست يافت. البته با اين شرط كه مباني، تبيين و موضوع بحث روشن شده باشد و هدف طرفين حقيقت جويي بوده باشد، چنانچه خداي متعال مي‌فرمايد: «... فَبَشِّرْ عِبَادِي *الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِكَ هُمْ أُولُو الألْبَابِ.» متن زير مناظره‌اي است در موضوع ولايت امام علي (ع) در قرآن كه شما را به مطالعه دقيق آن و قضاوت منصفانه دعوت مي‌كنيم تا به «أَحْسَنَ الْقول» راه يابيد. در اين نوشته، پيرامون آيه ولايت و آيات مربوط به حماسه غدير خم در سال دهم هجري مناظره‌اي صورت پذيرفته و با شنيدن برداشتها و استدلال‌هاي برادر اهل سنت(كه در اينجا به «حق‌جو» تعبير شده است)، پاسخ‌هاي مناسبي را با بهره گيري از آيات شريفه و روايت‌هاي نبوي و كتاب‌هاي استوار تاريخي ارائه داده‌ايم. 🔸 حق شناس: لطفاً نگرش خود را درباره آيه «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» بيان كنيد. 🔹 حق جو: شيعه اماميه كلمه «ولي» را در آيه فوق با «ولايت و حكومت» مرتبط دانسته و بنابر روايتي كه مي‌گويد:... ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 74. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
سلسله نشست های معارف اسلامی و انقلاب اسلامی: ✍️نشست چهاردهم: فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی؛ امکان یا امتناع دولت دینی انقلابی 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر داود مهدوی زادگان 📒دبیر علمی: دکتر سیدجواد میرخلیلی 📅زمان: دوشنبه 1402/04/12 ⏰ساعت: 8 الی 10 🔷 آدرس: تهران، خیابان انقلاب، بین خیابان وصال شیرازی و قدس، کوچه اسکو، پلاک 15 🗒نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد. 💠لینک ورود به جلسه: https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔نشست علمی «بررسی فقهی روایات جمعیت» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی فقیهی (مدرس خارج فقه جمعیت ) 📆زمان: دوشنبه، 12 تیرماه، ساعت : 10:30 🏢مکان: میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام) طبقه 2، سالن جلسات 📎لینک حضور مجازی: www.markazfeqhi.com/live 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 همزمان با دهه ولایت منتشر و رونمایی می‌شود: 🔰 مراسم رونمایی کتاب: ویژه نامه «حضرت ابوطالب علیه السلام» 👈 ویژه‌نامه ابوالولایه، حضرت ابوطالب علیه‌السلام | کاری از افق حوزه ▪️ با آثار گوناگون و پرمایه‌ای از: مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی، دکتر احمد مهدوی دامغانی، استاد محمدی خراسانی، استاد مروجی طبسی، استاد محمدباقر تحریری، دکتر محسن الویری، دکتر احمد خامه‌یار، دکتر عبدالحسین طالعی، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد طباطبایی و... 🔹سخنران: آیت الله احمدی فقیه یزدی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمد طباطبایی یزدی 🔹زمان: امروز دوشنبه 12 تیر 1402 ساعت 18 عصر 🔹مکان: قم، ساختمان انجمن های علمی حوزه واقع در بلوار جمهوری، کوچه ۲ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 تازه‌های آثار علوم انسانی و اسلامی 📖 کتاب«امام علی(ع) و نشانه‌های ظهور» ✍️به قلم: مهدی حمد فتلاوی و ترجمه محمود مطهری‌نیا در این کتاب مهدی حمد فتلاوی نویسنده مصری طی تحقیقاتی 30 ساله، روایات صادره از امیرالمؤمنین علی(ع) در خصوص وجود حضرت قائم المنتظر(ع) را گردآوری کرده است. «علم امام علی علیه‌السلام به امور غیبی»، «امام مهدی منتظر»، «دلایل خلافت و امامت حضرت مهدی»، «اختلافات سیاسی در امت اسلامی»، «فتنه‌های پیش از ظهور»، «بیان اجمالی انحرافات رخ داده در امت اسلامی»، «مقدمات عصر ظهور»، «نشانه‌ها و حوادث عصر ظهور»، «لشکر و وزاری دولت حضرت مهدی عجل‌الله تعالی فرجه»، «نشانه‌ها و مقدمات قیامت»، «احادیث مفصل و نشانه قیام الساعه»، «خطبه‌های جامع درباره نشانه‌ها و قیام الساعه» از بخش های این کتاب است.. این کتاب توسط انتشارات موسسه فرهنگی موعود عصر منتشر گردیده است. 📖 کتاب «هدیه آسمانی» ✍️اثری از: گروه تحقیق مؤسسه فرهنگی هنری قدرولایت این کتاب با موضوع ولایت و غدیر در سه بخش تهیه شده است: بخش اول، «ضرورت بعثت انبیاء به‌ویژه پیامبر خاتم(ع)» در این بخش با تمثیل‌هایی اشاره شده که عقل هدیه الهی است، بخش دوم، «تداوم راه پیامبر اعظم(ص) در امامت»، که با مثال‌های متعدد، ضرورت اعتقاد و تبعیت از ولایت آمده است، بخش سوم، به زمان غیبت و فقهایی که دارای شرایط لازم هستند و ولایت امر مسلمین را به عهده دارند، اشاره شده است. چاپ هفتم این کتاب به بازار رسید. 📖 کتاب «قلمرو غدیر» ✍️اثری از: گروه تحقیق مؤسسه فرهنگی هنری قدرولایت این کتاب در سه فصل به چاپ هشتم رسید. فصل اول: «اهمیت غدیر خم به خصوص در الگوی مدیریت و حکومت جامعه اسلامی از دیدگاه امام خمینی» فصل دوم: «معنی ولایت اسلامی و ابعاد واقعه غدیر خم، لزوم تجربه ولایت توسط مسلمانان و شاخص معیارها و ارزش‌های حاکمیت غدیر و نصب امام علی(ع) به امامت جامعه از دیدگاه امام خامنه‌ای»، فصل سوم: «خطبه نورانی غدیر خم پیامبر اعظم(ص) و ترجمه دقیق و روان این خطبه به همراه زیارت حضرت امیر(ع) در این روز و ترجمه آن». این کتاب در قطع رقعی و 152 صفحه با قیمت 50 هزار تومان منتشر شده است. 📖 کتاب «تکاپوی جوشش انقلابی؛ خاطرات سیاسی و مدیریتی سیدعباس نبوی» ✍️ به قلم: تدوین مرتضی فتح‌الله‌زاده حجت الاسلام سیدعباس نبوی در این کتاب ضمن بازگویی خاطرات خود در دوره‌های گوناگون، صریح و بی‌پرده به بیان فرازها و فرودهای انقلاب اسلامی در مقاطع مختلف، از جمله شکل‌گیری جنبش دانشجویی انقلابی، تسخیر لانه جاسوسی، حرکت انقلاب فرهنگی و ساماندهی و مدیریت نهادهای فرهنگی پرداخته است. ایران کتاب در 776 صفحه به بهای 275 هزار تومان توسط انتشارات ایران روانه بازار نشر شد. 📖 کتاب «شریعت، سلطنت و طریقت در دوره قاجار» ✍️به قلم: سمیه ارغیانی این کتاب با نگاه تحلیلی به رابطه سه نهاد مهم در دوره قاجار یعنی: شریعت، سلطنت و طریقت، پرداخته است. طبق این تحلیل، در دوره آقا محمدخان و فتحعلی شاه، گفتمان شریعت بر طریقت غلبه داشته و در دوره محمدشاه گفتمان طریقت بر شریعت غلبه کرده است. گفتمان شریعت با سلطنت در دو بخش گفتمان قدرت محور از سوی علما و گفتمان تمکین محور از سوی پادشاه و گفتمان طریقت با سلطنت نیز در دو بخش گفتمان ارادت محور از سوی پادشاه و گفتمان ولایت محور از سوی صوفیان است. گفتمان شریعت با طریقت نیز با دو هدف گفتمان تکفیر محور و گفتمان تایید محور صورت پذیرفته است و فصل آخر جریان شیخیه با استفاده از گفتمان معنا محور با نهاد سلطنت رفتار می‌کرد، که البته در چرخشی مفهومی تبدیل به گفتمان «مهدویت محور» گردید، بیان شده است. این کتاب در 151 صفحه به بهای 100 هزار تومان توسط انتشارات زحل به چاپ رسیده است. 📖 کتاب‌ «موعود زرتشت» ✍️به قلم: اسماعیل شفیعی سروستانی متن کتاب پس از مآخذشناسی تخصصی و احصاء سندهای متعبر درباره زرتشت، منظر این پیامبر الهی را به هزاره گرایی و موعود باوری در آموزه‌های این پیامبر والامقام مورد توجه قرار می‌دهد. در معرفی این متن آمده است:‌ «سوشیانس نام نجات بخشی است که زرتشت،‌ پیامبر عهد کهن در مشرق زمین، آمدنش را در آخرالزمان و در اوج بحران‌ها و ابتلائات وعده داده بود،‌ این متن میلاد آن پیامبر، و سیر تعلیماتش در گذر زمان، ظهور منجی مقدس موعود را بر اساس گاتاها مورد بحث قرار می‌دهد.» این کتاب توسط انتشارات موسسه فرهنگی موعود عصر منتشر شده است. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 فضای مجازی، شناخت مخاطب و استاد معارف 🎙دکتر حسینعلی رحمتی/ هيات علمي گروه اخلاق كاربردي، پژوهشگاه قرآن و حديث 🌑 برخي از فناوري‌هاي آينده مربوط به فضاي مجازي و فناوري‌هاي ارتباطات و اطلاعات عبارت است از: 1️⃣ ماشین‌های هوشمند. نقش ربات‌ها و ماشین‌های هوشمند هر روز پررنگ‌تر می‌شود. چندی قبل در تهران نخستین رستوانی که کارمندانش ربات هستند افتتاح شد. تا مدتی دیگر در شهرستانهای دیگر هم شروع می‌شود. بدین ترتیب ربات‌ها به زندگی ما وارد می‌شوند. در سایر حوزه‌ها ماشین‌های هوشمند هر روز حضور پررنگ‌تری پیدا می‌کند. امروزه در بعضی کشورها روی حقوق و حقوق بشر برای ماشین‌های هوشمند کار می‌شود! زیرا معتقدند تا سال2035 بحثِ شرکت ربات‌ها و ماشین‌های هوشمند را در انتخابات داریم. شهرک‌ها، ازدواج اینها و فرزندان ربات‌ها بحث‌های حقوقی خاص خود را دارد. امروز ممکن است اینها قدری بر ذهن ما ثقیل باشد چون هنوز درگیر فضای فنآوری به معنای عام نشدیم. اما در کشورهایی که بیشتر درگیر شدند قدم‌ها را زودتر برداشته‌اند. 2️⃣فن‌آوری «بلاک‌چِين»؛ فن‌آوری دیگری است که در راه می باشد و در 40 تا 50 حوزه کاربرد دارد. ماشین‌هایی با قدرت پردازش بالا از ديگر فناوري‌ها است. قدم‌های اولیه برای پیوند انسان و کامپیوتر نيز هم اکنون برداشته شده تا بشود تراشه‌هایی را به بدن انسان متصل کرد و از طریق آن، حافظة طرف را بازیابی کرد. و... 🌑 استاد معارف به این دلائل باید به مخاط‌­شناسی توجه داشته باشید: 1. ضرورت آشنایی اساتید معارف با زیست جهان چند وجهی دانشجو. اگر قرار است درس اخلاق روی مخاطب تأثیر بگذارد، استاد باید بداند مخاطبش از نظر سطح آگاهی و معرفتی چگونه است، میزان اطلاعات او چقدر است، با چه سنخ از مسایل و مکاتب فکری و اخلاقی آشنا است، از نظر خانوادگی چگونه است؟ دانشجویی که فقط سرکلاسِ می‌نشیند تا درس را گوش بدهد و برود، اگر استادش توجه نداشته باشد که این دانشجو چه مشکلاتی دارد، نمی‌تواند بااو ارتباط برقرار کند. 2 . استاد معارف باید با عوامل مؤثر بر این زیست‌ـ جهان آشنا باشد؛ یعنی به عنوانِ استاد معارف باید بدانم چه چیزهایی روی فکر، ذهن، زندگی، اعتقاد و باورهای دانشجویی که سر کلاسم می‌آید تأثیرگذار است و طبیعتاً یکی از این عوامل مؤثر، فضای مجازی و فن‌آوری‌های ارتباطی است. بنابراین امروزه استاد معارف باید بیش از دیگران با عوامل موثر بر این زیست ـ جهان دانشجو آشنا باشد. یکی از دلایلی که بعضی از راه‌کارهای ارایه شده برای فضای مجازی تأثیر ندارد و مورد استقبال واقع نمی‌شود این است که ما این فضای زیست ـ جهان را نمی­شناسیم؛ لذا طبیعی است که مخاطبین این راه‌کارها را پس زده و با آن‌ها همراهی نمی‌کنند. نمونه‌اش این است که گاهی ممکن است شبکه‌ای را حتی مسدود کنند اما باز هم از آن استقبال شود! 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌗 ویدئویی به گویایی چند مقاله! فعال مجازی مصری با انتشار این فیلم از توجیه قرآن‌سوزی با حربه «آزادی بیان» در غرب، به شکل هنرمندانه‌ای انتقاد کرد. در این فیلم نشان می‌دهد که: ▪️در ابتدا پرچم اسرائیل را می‌خواهد آتش بزند اما بلافاصله تابلوی "یهودستیزی" ‌بالا می‌رود. ▫️در مرحله بعد، می‌خواهد پرچم همجنس گرایان را آتش بزند؛ اما تابلوی "نفرت افکنی" بالا می‌رود. ▪️در گام آخر می خواهد قرآن را آتش بزند اما تابلوی "ْآزادی بیان" بالا می رود و دیگر همه لالمونی می‌گیرند و سگی هم پارس نمی‌‌کند!!! 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
مهجوریت قرآن.pdf
1.59M
🌗 مهجوريت قرآن و راههاي زدودن آن (قسمت اول) ✍️ محمد اسماعيل زاده 🔻اشاره مهجوريت قرآن به معناي راه نيافتن تعاليم انسان‌ساز قرآن در زندگي مسلمانان است كه رسول اكرم(ص) درسورة مباركة فرقان شكايت خود را از امتش به خاطر به مهجوريت كشاندن قرآن به درگاه الهي عرضه مي‌دارد. نخواندن قرآن، ترجيح غير قرآن برقرآن، تدبر و انديشه نكردن در قرآن و از همه مهمتر عمل نكردن به قرآن از مصاديق مهجوريت قرآن است. از عوامل مهجوريت قرآن مي‌توان به كنار گذاشتن اهل بيت(ع) از صحنة اجتماع، پيروي مردم از هواهاي نفساني و وسوسه‌هاي شيطاني، عدم توجه مردم به نقش سازندة قرآن در زندگي و گسترش خرافات در جامعه اشاره كرد. به مهجوريت كشيده شدن قرآن در جامعه پيامدهاي ناگواري را به همراه دارد، كه متروك شدن شريعت، گسسته شدن رشتة اتحاد و برادري در جامعه، جدا شدن مردم از فرهنگ قرآن، رانده شدن حاملان و عاملان قرآن از صحنة اجتماع، عدم راهيابي دستورات قرآن به زندگي روزانة مردم از پيامدهاي مهم آن است. اعتقاد و باور جامعه به الگو بودن قرآن در تمام ابعاد، تصحيح فرهنگ استفاده از قرآن در بين افراد، توجه به معاني و مفاهيم قرآن، عمل كردن دست اندركاران قرآن به دستورات قرآن، دعوت افراد جامعه به تدبر و انديشه در قرآن، نگاه ويژة آموزش و پرورش به درس قرآن، توجه خاص مراكز علمي ـ فرهنگي به مباحث قرآني و محور قرار دادن قرآن در سخنراني‌ها، از جمله اموري است كه مي‌تواند به رفع مهجوريت از قرآن كمك شاياني بكند. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 73. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 ویژه نامه امام هادی علیه السلام در پایگاه 🏷 بیش از ۷۰ مطلب متنوع پیرامون ✧ احادیث معصومین(ع) ✧ احادیث موضوعی ✧ احادیث داستانی ✧ سیره معصومان ✧ شرح حدیث ✧ چهل حدیث ✧ مقالات نشریات ✧ تصاویر حدیثی ✧ معرفی پایگاه‌ها ✧ پرسش و پاسخ ✧ خبر و گزارش ✧ معرفی کتاب ✧ حديث ايام ✧ ويژه ها •┈┈•❀•┈┈• 🗒 چهل حدیث (فایل Word) 📑 چهل حدیث (فایل PDF) 📗 دانلود کتاب هادی الامم 🔅 گزیده احاديث 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
گفتمان امامت2.pdf
401.3K
🌗 گفتمان امامت ♻️ مناظره‌ای پيرامون غدير در كلام الهي (قسمت دوم) ✍️فرهاد ترابي 🔻اشاره: «فَبَشِّرْ عِبَادِ * الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» متن ذيل دومين بخش از مناظره «حق شناس» (برادر شيعه) و «حق جو» (برادر اهل سنت) پيرامون ولايت اميرالمؤمنين(ع) و آيات مربوط به حماسه غدير خم است كه تقديم مي‌شود. معارف 🔸حق شناس: اكنون دربارة آياتي ديگر به بحث و مناظره مي‌نشينيم: «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ» و «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي و...» لطفاً تفسير آيات فوق را ارائه فرماييد. و شأن نزول آن را بيان داريد. 🔹حق‌جو: «هان اي پيامبر! آنچه را كه از سوي پروردگارت بر تو نازل شده، ابلاغ كن- كه اگر نكني، تبليغ رسالت نكرده‌اي؟» يعني، شرط رسالت اين نيست كه در اين صورت كوتاهي نمايي! «... خدا تورا از (شرّ) مردمان حفظ مي‌كند... ». ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 74. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 در آتش گوگردها قرآن نمی‌سوزد! استاد دکتر افشین علا، شاعر فرهیخته، در غزلی نوسروده با عنوان «نامه‌ای به استکهلم» نسبت به قرآن‌سوزی اخیر در و هتک حرمت انجام شده واکنش نشان داده است. نامه‌ای به استکهلم در هُرم دوزخ، روضه‌ی رضوان نمی‌سوزد نام خدا در آتش شیطان نمی‌سوزد نوری که در دل می‌شود روشن نمی‌میرد عطری که در گل می‌شود پنهان نمی‌سوزد فرمود خالق: حافظ قرآن خداوند است در شعله، گنج خالق سبحان نمی‌سوزد هم لوح محفوظ است هم ام‌الکتاب است این ناموس خلقت، نامه‌ی یزدان نمی‌سوزد یک نسخه از آیات را گیرم ‌که سوزاندی الهام‌بخش فطرت انسان نمی‌سوزد این جسم آیات است جانش را چه خواهی کرد؟ جسمی به‌ظاهر سوخت اما جان نمی‌سوزد قرآن که کاغذ نیست ای بی‌آبرو! هرچند این جلد و کاغذ نیز بی‌تاوان نمی‌سوزد فردا که چون رشدی شدی مفلوک، می‌فهمی جز لاشه‌ات در آتش عصیان نمی‌سوزد یک آیه هم سهل است، حتی بای بسم‌الله در آتش خشم تو ای نادان نمی‌سوزد در آتش نمرودی امیال حیوانی آب زلال چشمه‌ی حیوان نمی‌سوزد فرق است بین حق و باطل، عاقبت ای غرب از ریشه می‌سوزی ولی فرقان نمی‌سوزد چون کودکان بازی مکن بیهوده با کبریت در آتش گوگردها قرآن نمی‌سوزد افشین علا تیر ١٤٠٢ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
با همکاری مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برگزار می‌ شود: 🌗 نشست علمی: مسائل و چالش‌های جمعیتی کشور و الزامات سیاستی آن در برنامه هفتم توسعه 👤با حضور: 1️⃣ دکتر رسول صادقی، عضو هیئت علمی گروه جمعیت‌شناسی دانشگاه تهران 2️⃣ حجت الاسلام دکتر اسماعیل چراغی، عضو هیئت علمی گروه روان‌شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🗓 سه‌شنبه 13 تیرماه 1402 ⏰ 10 🏢 مکان: قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، طبقه پنجم، سالن اندیشه 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
سلسله نشست های معارف اسلامی و انقلاب اسلامی 🌗نشست پانزدهم: قرآن و انقلاب اسلامی؛ چالشهای فرهنگی در نظام اسلامی و راهکارها 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی مسئول ارتباطات دولت و روحانیت و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی 📒دبیر علمی: دکتر سیدجواد میرخلیلی 📅زمان: سه شنبه 1402/04/13 ⏰ساعت: 10 الی 12 🔷 آدرس: تهران، خیابان انقلاب، بین خیابان وصال شیرازی و قدس، کوچه اسکو، پلاک 15 🗒نشست به صورت حضوری و مجازی برگزار می گردد. 💠لینک ورود به جلسه: https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah ◾️مجری: پژهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ▶️همکاران: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گروه معارف و علوم انسانی دانشگاه صنعتی امیر کبیر (پلی تکنیک تهران)، حوزه علمیه امام حسین علیه السلام تهران و انجمن مطالعات سیاسی حوزه. منبع: کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 نقل اقوال / نقد اقوال ✍️ حجت‌الاسلام دکتر سید محمدحسن جواهری/ قرآن‌پژوه و از همراهان نشریه 🔹در کتاب یا مقاله معمولاً سعی می‌شود اقوال مختلف در باره یک مسئله گردآوری شود؛ اما سؤال این است که: از نظر کمیت و کیفیت چه اقوالی را باید گزارش کرد؟ 🔸طبیعی است ممکن است نویسندگانی در باره موضوع پژوهش اظهار نظر کرده‌ باشند، اما زمانی دیدگاه‌های آن‌ها ارزش نقل و گزارش را دارد که به اصول کلی پژوهش و نیز به روش‌پژوهش در مسئله مورد بحث توجه لازم یا حداقلی داشته باشد؛ یعنی باید در نقل و نقد اقوال خط قرمزی را تعریف کرد.؟ 🔹مثالی عرض می‌کنم: معمولاً‌ میوه‌ فروشانِ با کلاس هر میوه‌ای را در مغازه خود نگه نمی‌دارند و غالباً‌ میوه‌ای که از طراوت لازم برخوردار نیست، بیرون مغازه قرار می‌دهند و اگر کمی پلاسیده شد، یا بدون سود می‌فروشند و یا توسط دوره‌گردها در جای دیگری غیر از مغازه به فروش می‌رسانند. در پژوهش نیز چنین است. پژوهشگر نباید هر قولی را در ویترین اثر خود قرار دهد بلکه تنها اقوالی قابل گزارش‌ هستند که در خدمت پژوهش قرار می‌گیرند و در تولید علم سهمی دارند. 🔸به بزرگی [گویا امام خمینی] گفتند شما برای تدریس به فلان و فلان و ... کتاب مراجعه می‌کنید؟ در پاسخ فرمود: اگر قرار باشد به این همه کتاب و شروح مراجعه کنم، پس کی خودم فکر کنم؟ بله، پژوهش‌گر در کنار تأمل و تفکر به اقوال مهم و آخرین دستاوردهای علمی مراجعه می‌کند؛ ولی قرار نیست به هر قولی مراجعه و هر قولی را گزارش کند؛ زیرا تجمیع اقوال گاه خود رهزن پژوهش‌گر است. وظیفه اصلی محقق حل یک مسئله است نه حل دعوال اقوال مختلف ذیل آن مسئله. اگر نویسنده‌ای در پژوهش خود دقت لازم را نداشته و دیدگاهی ارائه کرده، چه ضرورتی دارد محقق به آن رسیدگی کند؟ 🔹نباید هیچ‌گاه این نکته را از یاد برد که محقق قرار است از همه اقوال دست‌کم گامی به پیش‌ برود و قرار نیست پشت اقوال درجا بزند. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
؛ ﷽ 🌗 مدرسه تابستانی حدیث 🔹 دانشگاه قرآن و حدیث با همکاری مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، جهت آشنايی بیشتر طلاب علوم دینی با دانش حدیث، دوره تابستانی تحت عنوان «مدرسه تابستانی حدیث» شامل 10 عنوان درسی در 60 جلسه آموزشی را به صورت غیربرخط برگزار می‌نماید. 🔹 این دوره برای طلاب سطح 2، مشروط به دارا بودن شرایط، معادل 6 واحد از بسته دروس اقتضایی حدیث(شامل: تاریخ حدیث شیعه، فقه¬الحدیث و جوامع حدیثی شیعه) محاسبه خواهد شد. 🔹 مهلت ثبت نام: تا ۱۶ تیر ۱۴۰۲ شماره تماس برای کسب اطلاعات بیشتر: 02151292610 🔹🔸ثبت نام برای عموم آزاد است.🔹🔸 🏷لینک ثبت نام: https://b2n.ir/h78752 👤کاربری پاسخگویی در این دوره @karshenas_azad 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 ایشان تضحیه کردند! ✍️ استاد شهید مرتضی مطهری 🔹علامه طباطبایی خودش را به خاطر عمل به تکلیف قربانی کرد و ناشناخته ماند؛ اما برخی از مراجع و بزرگان این کار را نتوانستند بکنند. 🔸ایشان بیست سال تمام زحمت کشید تا اینکه این‏ تفسیر المیزان‏ را در بیست جلد نوشت. در مورد وضع مالی ایشان در جوانی، چون الحمدللَّه‏ فعلًا مستغنی است‏ می‌گویم، که در سال‌های اوّلی که من به تهران آمده بودم ایشان گاهی از من پنج یا شش تومان پول قرض می‏‌گرفت. حالا چنان که گفتم الحمدللَّه ‏مستغنی است و خیال هم نمی‌کنم در همه ایام سال پیش بیاید که یک نفر هدیه‌ای به منزل این مرد ببرد. 🔹آقای بروجردی مسلّماً صد سال دیگر فراموش می‌شود ولی آقای طباطبایی صد سال دیگر خیلی اهمیت بیشتری از حالا خواهد داشت؛ چون اثری به وجود آورده است که او را زنده نگه می‌‏دارد. 🔸همین حضرت آقای خویی که الآن مرجع تقلید هستند، ایشان مدتی در نجف درس تفسیر شروع کردند و یک جلدش هم از چاپ بیرون آمده به نام‏ البیان‏ که یک مقدمه‌ای است. این کتاب نشان می‌دهد این مرد چقدر در این کار استعداد دارد؛ ولی ای کاش ادامه می‌دادند، ولی ادامه ندادند. یکی از علمای تهران وقتی با ایشان صحبت کرده بود، گفته بود: «دیگر نمی‌توانم، دارم از بین می‌روم. طلبه‏‌های فاضلی که تا دیروز به درس من می‌آمدند دیگر نمی‌آیند!» از ایشان[آیت الله خویی] پرسیده بود پس آقای طباطبایی چطور در قم این کار را کردند؟! ایشان پاسخ داده بود: «ایشان [علامه] تضحیه کردند»؛ یعنی خودشان را قربانی کردند. 📚 آشنایی با قرآن، ج ۷، ص۱۵ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 مناظره علمی؛ چالش با وهابیّت در دهه ولایت 🌑 مناظره آیت الله غیب غلامی هرساوی (استاد درس خارج حوزه علمیه قم و متخصص حوزه امامت) با آقای دکتر موحدی (عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب/نماینده فکری وهابیّون) 🔹زمان: سه شنبه ۱۳ تیرماه ۱۴۰۲ از ساعت ۱۷ الی ۱۹ 🔸 مکان: تجریش، دزاشیب، جنب آتش نشانی، خیابان شهید رمضانی، کوچه برادران قاسمی، پلاک ۱، بیت الغدیر (حضور به شرط ثبت‌نام) 🔷پخش زنده مراسم🔻 www.beitolghadir.com 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰 موکب داری اربعینی 🔹سه شنبه ۱۳ تیر ساعت ۱۸ 📎لینک نشست 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
علمی ترویجی: 🌗 «چالش‌های ساختاری اجرای سلامت و مراقبت معنوی در کشور» ✳️ ارائه دهنده: خانم دکتر معماریان (دانشیار پزشکی اجتماعی، مدیر گروه سلامت روان و ریاست مرکز تحقیقات سلامت معنوی دانشگاه علوم پزشکی ایران) ✳️ دبیر علمی: جناب آقای دکتر احمدی فراز 🔹 زمان: سه‌شنبه ۱۳ تیرماه ۱۴۰۲ 🔸ساعت ۲۰ تا ۲۱:۳۰ ✅ این نشست به صورت مجازی برگزار می شود. علاقه‌مندان به شرکت مجازی، عدد 6 را به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۹۱۳ ارسال کنند. ✅ لینک شرکت مجازی: https://eitaa.com/women92 https://www.skyroom.online/ch/m.faghih64/cmir 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 شروح جامعه کبیره 🔹تصاویر جلدهای نُه/۹ شرح از شروح زیارت جامعه کبیره حضرت امام هادی (علیه السلام) 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir