eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
337 ویدیو
594 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸هم اندیشی بین المللی راهبردهای سیاسی گفتمان اربعین در عرصه بین الملل 🔰 توسط گروه سیاست پژوهشگاه با همکاری خبرگزاری ایکنا، انجمن مطالعات سیاسی حوزه، اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی طلوع مهر، شبکه اینترنتی عبرات و کمیته فرهنگی اربعین برگزار می‌شود: 🎙 با حضور: طلال عتریسی(لبنان) ادریس هانی(‌مراکش) محمدعلی میرزایی محمدعلی رنجبر عباس شمس الدین(‌عراق) 📅 چهارشنبه یکم شهریورماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔کرسی علمی ترویجی «تعلیل‌مداری در اجتهاد» 🎙ارائه: استاد ابوالحسن نواب 🎙ناقد: استاد احمد مبلغی 📆زمان: چهارشنبه، ۱ شهریور ۱۴۰۲، ساعت ۱۲:۳۰ - ۱۴ 🏢 مکان: قم، دانشگاه ادیان، سالن کنفرانس شهید بهشتی ✴️ همراه با: رونمایی از کتاب «رویکرد تعلیل‌مداری در اجتهاد» اثر استاد سید ابوالحسن نواب 🔸برای حاضران در نشست بن تخفیف ۵۰ درصدی خرید کتاب رویکرد تعلیل‌مداری در اجتهاد در نظر گرفته شده است. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
شاخصهای تدریس موفق 9.pdf
211.1K
🌗شاخص‌هاي تدريس موفق (9) ✅ د) عامل تأثيرگذاري 🔸 شاخص‏‌هاي مشترك تأثيرگذاري(مشترك تمامي دروس) 🔹1‌.‌ جاذبه استاد نسبت به دانشجو: عناصر متعددّي دخيلند تا از استاد چهره‏اي جذّاب و مورد توجه براي فراگيران بسازند. استادي كه سعي دارد درس را مطابق با نيازهاي دانشجويان ارائه دهد و تنها بر رشد عقلاني و پيشرفت تحصيلي آنها تكيه نمي‌‏كند، بلكه بر رشدي همه جانبه پايبند است، بسيار فعّال و شاداب بوده و شور و نشاط علمي را در فراگيران ايجاد مي‌نمايد. چنين استادي مطالب درسي را صميمانه و با علاقه بيان مي‏كند و مطالب مهمّ را خاطرنشان ساخته و در ارايه مطالب و بيان آنها در كلاس مهارت دارد. براي سؤالات، نظرات و پيشنهادهاي فراگيران اهميت خاصّي قائل است و آنها را تشويق به مشاركت در بحث و اظهار نظر مي‌نمايد و حتّي براي پاسخ به سؤال‌هاي غير درسي آنها وقت خاصّي اختصاص مي‏‌دهد و با اين ايده‌ها و عملكردها مقبول طبع دانشجويان و مورد رضايت آنان قرار مي‌گيرد. استادي جاذبه دارد كه همواره در برخورد با فراگيران و دانشجويان خود با ادب باشد و با آنان ارتباط حسنه و روابط دوستانه توأم با احترام داشته باشد. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 60. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 کانال نشریه معارف نشریه معارف (ویژه استادان فرهیخته معارف اسلامی، مبلغان و دفاتر فعال نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور) از همه اساتید محترم حوزه و دانشگاه و نیز از پژوهشگران معزز علوم اسلامی و انسانی دعوت به عضویت می ‌کند؛ کرم نما و فرودآ که خانه خانه توست👇 لطفا لینک👇 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir 🔸اخبار همایش‌ها، نشست‌ها و کرسی‌های علمی، پژوهشی و ترویجی. 🔹تلخیص و بازنشر تازه‌ترین ایده‌ها و اظهارنظرهای علمی در حوزه معارف و علوم اسلامی و انسانی. 🔹آرشیو غنی (127 شماره): مقاله، گفتگو، اخبار علمی و معارفی و صنفی، تازه‌های نشر ... 🔸امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/aminalla_ir 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 تفاوت ویلفرد مادلونگ و محمدعلی امیرمعزی! 🎤 دکتر سعید طاووسی مسرور؛ هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی 🔹غربیان تا پیش از مادلونگ هرطور ‌خواستند با قرآن رفتار کردند، مثلا بخش‌هایی از قرآن را قابل استناد و بخش‌هایی را غیر قابل استناد می‌دانستند اما مادلونگ مطرح می‌کند که قرآن سند تاریخی است و حتی چینش آن موضوعیت دارد و نمی‌شود هر کس به میل خودش در قرآن دست ببرد. اما مادلونگ که از دنیا رفت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی قصد داشت مراسمی برای بزرگداشتش برگزار کند. روزی که جلسه بود گروه‌هایی آن را تعطیل کردند و گفتند عنوان «بزرگداشت» برای ایشان استفاده نشود! آثار مادلونگ را که نگاه ‌کنید روحیه علمی و حق‌طلبی را در او می‌بینید و اتفاقا ایشان تاثیرات جدی بر مطالعات اسلامی غربیان گذاشت. 🔸در پژوهش‌های غربی اساسا به حدیث استناد نمی‌کردند و رویکردهای بدبینانه‌ای به مجموعه احادیث داشتند در حالی‌که مادلونگ نشان می‌دهد حدیث مانند گزارش‌های مورخین گزارش تاریخی است و هم قابل بررسی است و هم قابل رد است و هم قابل استناد؛ و نباید آن را کنار بگذاریم و این کار درستی نیست. 🔹باید در زمینه مستشرقان یک گونه‌شناسی و جریان‌شناسی انجام دهیم. مثلا پژوهش‌هایی که توسط مراکز رژیم صهیونیستی انجام می‌شود انگیزه‌های سوء دارد و بعضا این مسئله کاملا در آن مشهود است. مثلا ویلیام تاکر کتابی به نام «مدعیان مهدویت و هزاره‌گرایان» دارد که به فارسی هم ترجمه شده است. این کتاب خیلی قابل استفاده است و هر کس ادعای مهدویت کرده مورد بررسی قرار گرفته است. انتهای این کتاب فصلی درباره احمدی‌نژاد و حزب‌الله لبنان دارد و کل کتاب را برای همین بخش نوشته که بگوید اینها هزاره‌گرا و مدعیان دروغین هستند. 🔸جریان‌شناسی و گونه‌شناسی کار لازمی است چون در پژوهش‌های مربوط به رژیم صهیونیستی چنین فضایی را شاهد هستیم ولی بعضا می‌بینیم پژوهشگرهای مستقلی هم هستند که وابسته به جای خاصی نیستند. یکی از مسائلی که باید رویش کار شود و در گونه‌شناسی لحاظ شود مسلمانان و شیعیانی هستند که در فضای غرب کار می‌کنند. 🔹خطری که قلم محمدعلی امیرمعزی دارد دیگران ندارند چون ایشان در غرب به عنوان شیعه شناخته می‌شود و می‌گویند این تصویری است که یک پژوهشگر شیعی از تشیع می‌دهد. 🔸کتاب «التحریف و القرائات» در اثبات تحریف قرآن توسط یکی از غلات بصره نوشته شده و یک‌سوم روایاتی که در زمینه تحریف قرآن وجود دارد از همین کتاب است که آقای امیرمعزی با همکاری ایتان کلبرگ آن را تصحیح و تحقیق و منتشر می‌کنند به عنوان اینکه ما آثار شیعیان متقدم را منتشر کردیم! در حالی‌که شیخ صدوق در قرن چهارم می‌گوید از اعتقادات ما عدم تحریف قرآن است. به این صورت انگاره تحریف قرآن به عنوان باور شیعی در فضای آکادمیک غرب غالب می‌شود. بنابراین جا دارد روی این افراد هم حساس شویم. 🔹رویکرد ما به مطالعات غربیان انفعالی است و زمانی‌که برایمان مسئله ایجاد می‌کند سعی می‌کنیم جوابی آماده کنیم. پژوهش‌های آن‌ها خیلی متنوع و در عرصه‌های مختلف است. به عنوان مثال، در مطالعات قرآنی طرف یک نسخه قرآن پیدا کرده که دو کلمه آن پاک شده و دو کلمه دیگر نوشته شده و به استناد همین یک صفحه مدعی می‌شود این تحریف است و از همین یک صفحه، صد صفحه مطلب درمی‌آورد. اصلا این پژوهش‌ها دیده نمی‌شوند تا پاسخ داده شوند ولی اثرشان را می‌گذارند. 🔸جالب اینجاست که بسیاری از شبهات و حرف‌هایی که بین ما مطرح است در غرب رد شده ولی ما هنوز سرگرم ادعاهای پنجاه سال پیش آن‌ها هستیم؛ چون خیلی از فضای مطالعات روز دنیا عقب‌تر هستیم و ترکش‌های آن به ما می‌رسد و تا بخواهیم جواب دهیم مطلب جدیدی به ما عرضه می‌کنند! در یک کلام از نظر گستره مطالعات اسلامی در غرب با میدان وسیعی روبرو هستیم و باید کار کنیم. کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 وبینار «ریشه‌های اجتماعی، سیاسی و امنیتی اسلام‌هراسی در سوئد» با شرکت: 👤 دکتر غلامرضا کریمی؛ رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی 👤 دکتر رضا رحمتی؛ کارشناس مسائل اسکاندیناوی 👤دکتر سیدضیاء هاشمی، رایزن فرهنگی ایران در سوئد 🔹 چهارشنبه، ۱ شهریور از ساعت ۱۴ به صورت زنده از آپارات ایکنا در خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) و به صورت برخط برگزار می‌شود. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺سلسله نشست‌های علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند) 🌑 عنوان: جلوه‌های اخلاقی_تربیتی سقایت در واقعه کربلا 👤دکتر فاطمه سادات علوی علی‌آبادی؛ استادیار حکمت و تاریخ جامعة المصطفی خراسان 🕔زمان: چهارشنبه ۱ شهریور؛ ساعت ۱۵ 👈لینک ورود: https://webinaronline.ir/Link/S2331137627 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰روش نقد و مواجهه با فرق انحرافی 🚨با تاکید بر فرقه های فعال در مسیر پیاده روی اربعین 🔹چهارشنبه 1 شهریور، ساعت: 15 📎لینک نشست @ISC_howzeh | تبلیغ بین الملل
🚸به مناسبت نزدیک شدن به روزهای پیاده روی اربعین 👇👇👇👇👇👇👇 🌑 وبینار تدابیر پیاده روی اربعین از دیدگاه طب سنتی ایرانی ♻️زمان چهارشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۶ الی ۱۸ ♻️لینک شرکت در وبینار https://www.skyroom.online/ch/virtualtums/spm-class9 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
چهارمین جلسه از سلسله نشست‌های عاشوراپژوهی ۲ مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام ارائه‌دهنده: استاد سید محمود طباطبایی نژاد 🌑 موضوع: بررسی رویکردهای مشهور در تفسیر واقعه عاشورا ۱ چهارشنبه ۱ شهریور، ساعت ۱۷:۳۰ قم، خیابان دورشهر، کوچه ۱۵، پلاک چهار شرکت به صورت حضوری و مجازی 📱لینک شرکت مجازی در جلسه: https://aparat.com/CHSIQS/live 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
نگین قرآن.pdf
224K
🌗نگين قرآن ✍️محمود خيرالهي 🕋 «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَلا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الأمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ». خدا، نورآسمان‌ها و زمين است، مثل نورالهي، همچون مشكاتي است، كه در آن چراغي پرفروغ باشد، و آن چراغ در ميان حبابي بلورين قرار داشته باشد، كه آن حباب همچون ستاره‌اي درّي و درخشان است، اين چراغ، از درخت پر بركت زيتون برافروخته مي‌شود، كه نه شرقي و نه غربي است؛ آن روغن چنان شفاف و زلال است، كه نزديك است هنوز به آتش نرسيده شعله‌ور گردد؛ نوري است بر فراز نور ديگر، و خدا هر كس را كه بخواهد به نور خويش هدايت خواهد كرد، و خدا اين گونه براي مردم ـ هوشمند ـ مثل مي‌آورد، وخدا به هر چيزي عليم و آگاه است. 🔻 مقدمه از جمله آيات توحيدي، كه در اوج فصاحت و بلاغت مي‌درخشد، آيه نور است. رويكرد اين آيه، به زيبايي در كلام، مهارت در بيان، استحكام در لغات و انسجام در تعبيرات است. ساز و كار اين آيه، با زبان تمثيل و كنايه است،كه بر عذوبت و شيريني اين بيان افزوده است. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 60. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir