eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
341 ویدیو
594 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔موانع تفکر در فرایند الگوی پیشرفت بر اساس آموزه های قرآن 👤ارائه دهنده: 🔹دکتر سید علی نقی ایازی 🔹عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 👥شورای داوران: 🔹حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید پارسانیا 🔹حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن الویری 🔹حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید رضا مؤدب 👥کمیته ناقدان: 🔹حجت السلام و المسلمین استاد حسین الهی نژاد 🔹حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد داوری 🔹حجت الاسلام و المسلمین دکتر جعفر شاه نظری 🔹دکتر ابوالفضل خوش منش 📑 دبیر علمی: دکتر رجبعلی اسفندیار 📝 ناظر جلسه: دکتر محسن موشی وند 📅 زمان: چهارشنبه 1402/06/29 ⏰ ساعت 9 الی 12 🏢مکان: قم، پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار شهید سلیمانی 🌐لینک ورود به جلسه: Dte.bz/danaee 📁مجری: پژوهشکده اسلام تمدنی، مرکز همکاری های علمی و بین الملل 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
۲۱ شهریور ۱۴۰۲
رویداد تخصصی حجاب از نگاه علم "نگرشی چند‌ رشته ای" 🔴برگزارکننده: آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند، انجمن علمی معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی و دفتر هم‌اندیشی استادان دانشگاه با همکاری انجمن ها و مراکز علمی و فرهنگی ☑️ مزایا: بهره‌مندی از ایده‌های ۱۳۰ استاد داخلی و خارجی/ اعطای گواهینامه معتبر دانشگاهی 📅زمان: ۲۸ شهریور تا ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۲ 👈 آی‌دی ثبت نام: @Ethics_academy (پیام‌رسان ايتا، بله و تلگرام) 📌جزئیات رويداد: https://eitaa.com/ethicssbu/1035 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
۲۱ شهریور ۱۴۰۲
🔰 | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم «سیستان و بلوچستان» و «خراسان جنوبی» ۱۴۰۲/۰۶/۲۰ 💠درباره مناطق «سیستان و بلوچستان» و «خراسان جنوبی» ❇️سابقه‌ی خاطره‌ی ما از این منطقه‌ی شما بیش از نیم قرن است. 🌟اوّلین حرکت آشکاری که خود این حقیر در مقابله‌ی با دستگاه طاغوت انجام دادم، با همراهی این دو مرکز مهم، یعنی بیرجند و زاهدان، انجام گرفت. ❎ منطقه سیستان و بلوچستان، منطقه‌ی انقلاب است، منطقه‌ی شهید دادن است، منطقه‌ی حرکت در راه خدا است. 🔺هم شهید وحدت داریم 🔺هم شهید دفاع مقدّس داریم 🔺هم شهید در راه امنیّت داریم ☑️مسئولان قدر این مردم را باید بدانند و باید خدمت کنند. 🚆مسئله‌ی خطّ آهن خیلی مهم است؛ ‌ 👈اینکه شمال و جنوبِ شرق کشور با خطّ آهن متّصل بشود، ✔️هم برای استان و استانهای در بین راه اهمّیّت دارد ✔️هم برای اصل کشور اهمّیّت دارد 💧مسئله‌ی آب زابل خیلی اهمّیّت دارد. ✅ همه‌ی راه‌ها باید پیموده شود برای اینکه حقّ مردم در مورد آب تأمین بشود. ⭕️اگر دولتها به آن مصوّباتی که در اوایل دهه‌ی ۸۰ که بنده آمدم بلوچستان و تصمیم‌گیری شد، عمل میکردند، امروز چهره‌ی استان فرق میکرد. ♦️امروز بحمدالله مشغولند، تلاش میکنند. ✔️ان‌شاءالله که این امید به نتیجه برسد. 💠درباره تحولات بزرگ دنیا و لزوم مراقبت ملتها و مسئولین 👈وقتی در دنیا تحوّلات بزرگ به وجود می‌آید یا آغاز میشود، ملّتها و مسئولین کشورها موظّفند مراقبت خودشان را چند برابر کنند. ✅اگر این مراقبت انجام گرفت، سر ملّتها کلاه نخواهد رفت و ناچار نخواهند شد که به راهی ضدّ منافع خودشان حرکت کنند. ❎اگر این مراقبت انجام نگرفت و غفلت شد، ضربه‌های بلندمدّتی به ملّتها وارد خواهد شد. دو مثال: 1️⃣غفلت ملتها و مسئولین کشورها در دوران آغاز حرکت استعمار از اروپا در قرن هجدهم ⬆️نتیجه: گرفتاری به استعمارِ دو سه قرنیِ یک منطقه‌ی عظیمی از دنیا 2️⃣بلایی که انگلیس، فرانسه و ایتالیا، عمدتاً بعد از جنگ جهانی اوّل و اندکی بعد از جنگ جهانی دوّم، بر سر منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا آوردند ⬆️نتیجه: منطقه‌ی ما اقلّاً صد سال از کاروان تمدّن و کاروان پیشرفت عقب افتاد. 💢خطوط اصلی تحوّل بزرگ در دنیا چند چیز است: 1️⃣ضعیف شدن قدرتهای استکباری دنیا؛ 📌قدرت استکباری آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی ضعیف شده است ⭕️ضعف در شاخصهایی مثل: 🔻اقتصاد 🔻مسئله‌ی امکان دخالت در دولتها 🔻توانایی تغییر دادن دولتها و کشورها 2️⃣برآمدن قدرتهای جدید منطقه‌ای و جهانی ♦️اینکه میگوییم دشمن دارد ضعیف میشود معنایش این نیست که نمیتواند مکر کند ❌مشغول نقشه‌کشی‌اند. باید غافل نشویم. 🔎معلومات اطّلاعاتی ما به ما میگوید که دولت آمریکا در آمریکا یک مجموعه‌ای را درست کرده است که اسم این مجموعه «گروه بحران» است. 🔖به این نتیجه رسیده‌اند که در ایران چند نقطه‌ی بحران‌ساز وجود دارد که باید آنها را تحریک کرد: 📌اختلافات قومی 📌تفاوتهای مذهبی 📌مسئله‌ی جنسیّت و مسئله‌ی زن ⭕️تا اینها بحران درست کند و از طریق بحران بتوانند به کشور عزیز ما ضربه وارد کنند؛ 🔺‌این برنامه‌ی آمریکا است، 👈و «شتر در خواب بیند پنبه‌دانه»! 💡حواسمان باید جمع باشد، بدانیم چه ‌کار میکنیم، بدانیم چه میگوییم؛ حرفی که میزنیم در جهت نقشه‌ی دشمن نباشد، جدول دشمن را کامل نکند. 🚨دشمن دو نقطه‌ی اساسی را هدف گرفته: یکی وحدت ملّی، یکی امنیّت ملّی. 🔘وحدت یعنی در مسائل اساسی کشور، آنجایی که پای منافع ملّت در میان است، ♦️اختلافات مذهبی، اختلافات سیاسی، اختلافات گروهی، اختلافات قومی باید به کنار گذاشته بشود. ✅آنجایی که یک جهت‌گیری مشخّصی هست، این وحدت مهم است. ❌آن کسانی که امنیّت ملّی را تهدید میکنند دشمن ملّتند، برای دشمن کار میکنند؛ چه خودشان بفهمند، چه نفهمند. 🌟بنده به بیداری ملّت عزیزمان خیلی خوش‌بین و امیدوار هستم، به خاطر: ✨تجربه‌ی چهل و چند ساله ✨آنچه انسان در جوانهای این کشور میبیند: 🔹وفاداری‌ها 🔸محبّتها 🔹اخلاصهایی که نشان داده میشود 🔸حضورهای خوب [مثل] این اربعین 💠تشکر از میهمان‌نوازی ملت عراق در قضیه اربعین ❇️لازم میدانم از ملّت عراق به خاطر پذیرایی و میهمان‌نوازی ارزشمندشان در این قضیّه‌ی اربعین تشکّر کنم ⬅️از مسئولین عراقی [هم] همین طور ⬅️بخصوص از حشدالشّعبی ⬅️از نیروهای انتظامی عراق ⬅️از دولت عراق که توانستند امنیّت را برقرار کنند 🙏از نیروی انتظامی خودمان هم صمیمانه تشکّر میکنم. ♦️قدر این نیروهای فداکار، این جوانان خوب را در بخشهای مختلف بایستی بدانیم 🍀پروردگارا به حقّ محمّد و آل محمّد برکات و رحمت خودت را بر ملّت ایران و بر مردم این دو استان نازل بفرما. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
۲۱ شهریور ۱۴۰۲
🌗علوم انسانی اسلامی؛ از توهم‌ورزی تا واقعیت تلخیص یک گفتگو ☑️حجت‌الاسلام و المسلمین رضا غلامی، رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی در دفاع از اندیشه اسلامی‌سازی علوم انسانی تصریح کرد: نه تنها گرایش به ایدئولوژیک شدن علم وجود ندارد، بلکه مخالف آن هستم. ☑️شجاعی‌زند در نقد علم دینی بیان کرد: علم دینی نه ضرورت دارد و نه امکان؛ دینی کردن علوم نه تنها هیچ کمکی به هیچ کدام نمی‌کند بلکه به هر دو آسیب می‌زند. 🎤حجت‌الاسلام غلامی: آنچه تاکنون در باب علم دینی و علم انسانی و اجتماعی دینی گفته شده از نظر علمی در یک سطح قابل دفاع نیست و برخی اندیشه‌ها در باب علم دینی ناشی از فهم نادرست دین یا علم است و نه تنها برای آن‌ها وجاهت علمی قائل نیستم بلکه آن‌ها را به حال جامعه اسلامی مضر می‌دانم. 🔸اگر مسلمان‌ها بر اساس نتایج علمی دین خودشان به صورت مشترک یک تصور خوب و سعادت‌بخش از زندگی اجتماعی داشته باشند و بخواهند شرایطی به وجود بیاورند که این تصور را عینیت ببخشند کمک به شکل‌دهی علومی که به این هدف کمک کند یک حق اجتماعی برای آن‌ها محسوب می‌شود این در حالی است که اسلام، متفاوت با بعضی از ادیان دیگر متناسب با تعریفی که از سعادت دارد، برنامه کلانی هم برای انسان و جامعه ارائه کرده است و به اجرای آن اصرار دارد. 🔹در اینکه اسلام برای سوق دادن زندگی به مقاصد سعادت‌بخش خطوط کلی ارائه داده اختلاف چندانی نیست و اگر کسی بگوید علوم انسانی نباید با این خطوط کلی بیگانه باشد، انتظار نادرستی نیست. از طرفی در قرن چهار تا شش هجری شاهد شکل‌گیری یک تمدن اسلامی هستیم که تأثیرپذیری آن از اندیشه اسلامی قابل انکار نیست. اگر امروز کسانی بگویند می‌خواهیم با آزاد کردن ظرفیت جامعه اسلامی به احیای آن تمدن کمک کنیم، سخن غیر منطقی گفته نشده است و چنانکه گفته شود بدون علوم انسانی که مسیر را برای احیا فراهم می‌کند، نمی‌شود این کار را عملی کرد، این سخن هم غیر منطقی نیست و می‌شود از آن دفاع کرد. 🎤علیرضا شجاعی‌زند، منتقد علوم انسانی اسلامی: جریان دینی‌سازی علم اختصاص به ما ندارد و از سال‌ها قبل در دنیای مسیحیت یا میان اهل سنت این موضوع مطرح بود. 🔸 دینی‌سازی علم در دنیای مسیحیت تبیین دیگری دارد چون ماجرای آن‌ها از منازعه بین علم و دین شروع می‌شود پس خیلی خوشایند ما نباشد خود را با آن‌ها هم‌خانه کنیم. حتی در دنیای اهل سنت اگر این موضوع مطرح بوده است زمینه و علل دیگری دارد متفاوت از ما چون نقشی که آن‌ها برای عقل قائل هستند متمایز با جریان شیعی است پس ما نباید خود را در یک سنگر ببینیم. لذا از همین آغاز روشن کنیم بنیاد مدعای ما کاملاً متفاوت از کسانی است که ممکن است در ظاهر با ما همسو باشند. کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
۲۱ شهریور ۱۴۰۲
بررسی احسان و محسنین.pdf
441.8K
🌗بررسي مفهوم «احسان» و «محسنين» در قرآن كريم ✍️دكتر علي اصغر تجري 🔻چكيده: واژه «احسان» از ريشه «حُسن» به معناي زيبايي و نيكي مي‌باشد كه در قرآن در سه معنا به كار رفته است: ‌1ـ تفضّل و نيكي به ديگران، 2ـ انجام و سر و سامان دادن به امور و كارها به وجه نيكو و كامل، 3ـ انجام اعمال و رفتار صالح. احسان در اين كاربرد تقريباً مترادف با تقوا و پرهيزكاري است. از بررسي موارد كاربرد واژه «محسن» و مشتقاتش در قرآن، استفاده مي‌شود كه اين واژه داراي دو معني و كاربرد است: 1ـ‌ نيكي و خير رساننده به ديگران، 2ـ انجام‌دهندة اعمال و رفتارهاي صالح و نيك. مقام محسنان در اين كاربرد از برخي مقامات متقيان برتر است، و به طور كلي اين واژه در اين معني و كاربرد خود بيشتر به كساني اطلاق شده كه از ايماني راسخ و ثبات قدم در راه ايمان و انجام تكاليف الهي برخوردار بوده‌اند. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 48. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
۲۱ شهریور ۱۴۰۲
شما هم دعوتید به اختتامیه دومین رویداد بین المللی 🟥 علیه السلام با حضور اساتید، فضلای حوزوی و دانشگاهی و فعالان فرهنگی و رسانه‌ای کشور با اهدای جوایز به برگزیدگان 🕢 سه شنبه 21 شهریور، ساعت 19:30 📍قم - چهار راه شهدا - ساختمان ستاد دفتر تبلیغات اسلامی - طبقه چهارم 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
۲۱ شهریور ۱۴۰۲
مشاوره دانشجویی 3.pdf
409.6K
🌗مشاوره دانشجويي و رسالت استادان (قسمت دوم) ✍️ مدیریت امور اساتيد 🔻روش مشاوره و راهنمايي: مشاوره يكى از مهم‏ترين و تخصصى‏ترين خدمات راهنمايى است. مشاور بايد براى كمك به مراجعه‏كننده در جريان مشاوره از روش‏هاى خاصى استفاده كند. در انتخاب روش مشاوره عوامل متعددى از جمله شخصيت مشاور، نگرش او نسبت به ماهيت انسان، نوع مشكل، خصوصيات مراجعه‏كننده و امكانات محيطى دخالت دارند. روش‏هاى مشاوره از نظر ميزان فعاليت مراجعه‏كننده، مشاور و چگونگى روابط بين آن‏ها، به سه نوع «مستقيم»، «غيرمستقيم» و «انتخابى» تقسيم مى‏شود. 🔸الف) روش مستقيم: اين شيوه به «روش متمركز بر مشاور» موسوم است كه مشاور، گرداننده آن است. مشاور سعى مى‏كند كه از طريق جمع آورى اطلاعات، تجزيه و تحليل آن‏ها و كشف مشكل، اقدام به ارايه راه حل و رفع مشكل مراجعه‏كننده نمايد. نقش مشاور در اين روش مانند نقش پزشك است كه در پى تشخيص و كشف علت بيمارى و درمان آن مى‏باشد. در روش مستقيم، مشاور معلومات و تجارب تخصصى اش را به عنوان منبع يارى دهنده‏اى، در راه اتخاذ تصميم عاقلانه، تقديم افراد مى‏كند. ♻️ مراحل و مشخصات روش مستقيم به شرح زير است: 🔹 1ـ‌ايجاد رابطه حسنه با مراجعه‏كننده؛ 2ـ بيان مشكل از طرف مراجعه ‏كننده؛ ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 48. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
۲۱ شهریور ۱۴۰۲
از برهوت تا ملکوت.pdf
257.2K
🌗 از برهوت تا ملكوت «الف. ف. اميدوار» عازم سفري در كوير بودم، كويري خشك و ‌برهوت، شتري رهوار و چابك، توشه‌اي آماده و كامل، مقدار زيادي آب و خوراك و... همه چيز مهيا و خيالم كاملاً ‌راحت بود؛ مسير را نيز دقيق مي‌شناختم، ‌بارها رفته بودم و با راه آشنا بودم. بدون هيچ دغدغه‌اي به راه افتادم. چند ساعتي بود كه در راه بودم؛ نزديك ظهر بود و آفتاب از بالا بر فرق سر مي‌تابيد، براي قضاي حاجت از شتر پياده گشته و به همان نزديكي رفتم و پس از زمان كوتاهي هنگامي‌كه بازگشتم با كمال تعجب و ناباوري متوجه غيبت شتر گشتم. كاملاً بهت‌زده و هراسان شدم، به خوبي مي‌دانستم كه اگر شتر را نيابم بي‌ترديد در اندك زماني در اثر گرما و تشنگي و در زير اين آفتاب سوزان هلاك خواهم شد. هر چه به اطراف نگريستم اثري از شتر نيافتم و چون تلاش زيادي براي يافتن او كرده بودم بسيار تشنه و خسته گشته و توان خود را از دست داده بودم. به آسمان نگريستم به آن اميد كه شايد تكه ابري در آسمان يافت شده و در ساية آن از فشار اين آفتاب سوزان در امان بمانم ولي تا آنجا كه چشم كار مي‌كرد ابري در آسمان ديده نمي‌شد. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 49. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
۲۲ شهریور ۱۴۰۲
💢 منتشر شد: ششمین شماره میکرومجله «اخفاپژوهی» (تخصصی اخلاق فناوری اطلاعات) پرونده این شماره: «اخلاق لایک کردن در فضای مجازی» ▪️قبل از لایک کردن از خود بپرسیم ▪️معرفی موضوعاتی برای پژوهش درباره اخلاق لایک ▪️چگونه لایک ها فریب مان می دهند؟ ✅ هر ۴ صفحه را مطالعه کنید دکتر حسینعلی رحمتی 16 شهریور 1402 آرشیو شماره های گذشته (با كيفيت بالاتر): http://harahmati.ir/akhfamag 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
۲۲ شهریور ۱۴۰۲