🌗علوم انسانی اسلامی؛ از توهمورزی تا واقعیت
تلخیص یک گفتگو
☑️حجتالاسلام و المسلمین رضا غلامی، رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی در دفاع از اندیشه اسلامیسازی علوم انسانی تصریح کرد: نه تنها گرایش به ایدئولوژیک شدن علم وجود ندارد، بلکه مخالف آن هستم.
☑️شجاعیزند در نقد علم دینی بیان کرد: علم دینی نه ضرورت دارد و نه امکان؛ دینی کردن علوم نه تنها هیچ کمکی به هیچ کدام نمیکند بلکه به هر دو آسیب میزند.
🎤حجتالاسلام غلامی: آنچه تاکنون در باب علم دینی و علم انسانی و اجتماعی دینی گفته شده از نظر علمی در یک سطح قابل دفاع نیست و برخی اندیشهها در باب علم دینی ناشی از فهم نادرست دین یا علم است و نه تنها برای آنها وجاهت علمی قائل نیستم بلکه آنها را به حال جامعه اسلامی مضر میدانم.
🔸اگر مسلمانها بر اساس نتایج علمی دین خودشان به صورت مشترک یک تصور خوب و سعادتبخش از زندگی اجتماعی داشته باشند و بخواهند شرایطی به وجود بیاورند که این تصور را عینیت ببخشند کمک به شکلدهی علومی که به این هدف کمک کند یک حق اجتماعی برای آنها محسوب میشود این در حالی است که اسلام، متفاوت با بعضی از ادیان دیگر متناسب با تعریفی که از سعادت دارد، برنامه کلانی هم برای انسان و جامعه ارائه کرده است و به اجرای آن اصرار دارد.
🔹در اینکه اسلام برای سوق دادن زندگی به مقاصد سعادتبخش خطوط کلی ارائه داده اختلاف چندانی نیست و اگر کسی بگوید علوم انسانی نباید با این خطوط کلی بیگانه باشد، انتظار نادرستی نیست. از طرفی در قرن چهار تا شش هجری شاهد شکلگیری یک تمدن اسلامی هستیم که تأثیرپذیری آن از اندیشه اسلامی قابل انکار نیست. اگر امروز کسانی بگویند میخواهیم با آزاد کردن ظرفیت جامعه اسلامی به احیای آن تمدن کمک کنیم، سخن غیر منطقی گفته نشده است و چنانکه گفته شود بدون علوم انسانی که مسیر را برای احیا فراهم میکند، نمیشود این کار را عملی کرد، این سخن هم غیر منطقی نیست و میشود از آن دفاع کرد.
🎤علیرضا شجاعیزند، منتقد علوم انسانی اسلامی: جریان دینیسازی علم اختصاص به ما ندارد و از سالها قبل در دنیای مسیحیت یا میان اهل سنت این موضوع مطرح بود.
🔸 دینیسازی علم در دنیای مسیحیت تبیین دیگری دارد چون ماجرای آنها از منازعه بین علم و دین شروع میشود پس خیلی خوشایند ما نباشد خود را با آنها همخانه کنیم. حتی در دنیای اهل سنت اگر این موضوع مطرح بوده است زمینه و علل دیگری دارد متفاوت از ما چون نقشی که آنها برای عقل قائل هستند متمایز با جریان شیعی است پس ما نباید خود را در یک سنگر ببینیم. لذا از همین آغاز روشن کنیم بنیاد مدعای ما کاملاً متفاوت از کسانی است که ممکن است در ظاهر با ما همسو باشند.
کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
بررسی احسان و محسنین.pdf
441.8K
#اختصاصی
#بر_بال_قلم
🌗بررسي مفهوم «احسان» و «محسنين» در قرآن كريم
✍️دكتر علي اصغر تجري
🔻چكيده:
واژه «احسان» از ريشه «حُسن» به معناي زيبايي و نيكي ميباشد كه در قرآن در سه معنا به كار رفته است: 1ـ تفضّل و نيكي به ديگران، 2ـ انجام و سر و سامان دادن به امور و كارها به وجه نيكو و كامل، 3ـ انجام اعمال و رفتار صالح. احسان در اين كاربرد تقريباً مترادف با تقوا و پرهيزكاري است.
از بررسي موارد كاربرد واژه «محسن» و مشتقاتش در قرآن، استفاده ميشود كه اين واژه داراي دو معني و كاربرد است: 1ـ نيكي و خير رساننده به ديگران، 2ـ انجامدهندة اعمال و رفتارهاي صالح و نيك. مقام محسنان در اين كاربرد از برخي مقامات متقيان برتر است، و به طور كلي اين واژه در اين معني و كاربرد خود بيشتر به كساني اطلاق شده كه از ايماني راسخ و ثبات قدم در راه ايمان و انجام تكاليف الهي برخوردار بودهاند.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 48.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
شما هم دعوتید
به اختتامیه دومین رویداد بین المللی
🟥 #ملت_امام_حسین علیه السلام
با حضور اساتید، فضلای حوزوی و دانشگاهی و فعالان فرهنگی و رسانهای کشور با اهدای جوایز به برگزیدگان
🕢 سه شنبه 21 شهریور، ساعت 19:30
📍قم - چهار راه شهدا - ساختمان ستاد دفتر تبلیغات اسلامی - طبقه چهارم
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
مشاوره دانشجویی 3.pdf
409.6K
#اختصاصی
#آیین_استادی
🌗مشاوره دانشجويي و رسالت استادان (قسمت دوم)
✍️ مدیریت امور اساتيد
🔻روش مشاوره و راهنمايي:
مشاوره يكى از مهمترين و تخصصىترين خدمات راهنمايى است. مشاور بايد براى كمك به مراجعهكننده در جريان مشاوره از روشهاى خاصى استفاده كند. در انتخاب روش مشاوره عوامل متعددى از جمله شخصيت مشاور، نگرش او نسبت به ماهيت انسان، نوع مشكل، خصوصيات مراجعهكننده و امكانات محيطى دخالت دارند. روشهاى مشاوره از نظر ميزان فعاليت مراجعهكننده، مشاور و چگونگى روابط بين آنها، به سه نوع «مستقيم»، «غيرمستقيم» و «انتخابى» تقسيم مىشود.
🔸الف) روش مستقيم:
اين شيوه به «روش متمركز بر مشاور» موسوم است كه مشاور، گرداننده آن است. مشاور سعى مىكند كه از طريق جمع آورى اطلاعات، تجزيه و تحليل آنها و كشف مشكل، اقدام به ارايه راه حل و رفع مشكل مراجعهكننده نمايد.
نقش مشاور در اين روش مانند نقش پزشك است كه در پى تشخيص و كشف علت بيمارى و درمان آن مىباشد. در روش مستقيم، مشاور معلومات و تجارب تخصصى اش را به عنوان منبع يارى دهندهاى، در راه اتخاذ تصميم عاقلانه، تقديم افراد مىكند.
♻️ مراحل و مشخصات روش مستقيم به شرح زير است:
🔹 1ـايجاد رابطه حسنه با مراجعهكننده؛ 2ـ بيان مشكل از طرف مراجعه كننده؛
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 48.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
از برهوت تا ملکوت.pdf
257.2K
#اختصاصی
#چاشنی_های_معارفی
🌗 از برهوت تا ملكوت
«الف. ف. اميدوار»
عازم سفري در كوير بودم، كويري خشك و برهوت، شتري رهوار و چابك، توشهاي آماده و كامل، مقدار زيادي آب و خوراك و... همه چيز مهيا و خيالم كاملاً راحت بود؛ مسير را نيز دقيق ميشناختم، بارها رفته بودم و با راه آشنا بودم. بدون هيچ دغدغهاي به راه افتادم. چند ساعتي بود كه در راه بودم؛ نزديك ظهر بود و آفتاب از بالا بر فرق سر ميتابيد، براي قضاي حاجت از شتر پياده گشته و به همان نزديكي رفتم و پس از زمان كوتاهي هنگاميكه بازگشتم با كمال تعجب و ناباوري متوجه غيبت شتر گشتم. كاملاً بهتزده و هراسان شدم، به خوبي ميدانستم كه اگر شتر را نيابم بيترديد در اندك زماني در اثر گرما و تشنگي و در زير اين آفتاب سوزان هلاك خواهم شد. هر چه به اطراف نگريستم اثري از شتر نيافتم و چون تلاش زيادي براي يافتن او كرده بودم بسيار تشنه و خسته گشته و توان خود را از دست داده بودم. به آسمان نگريستم به آن اميد كه شايد تكه ابري در آسمان يافت شده و در ساية آن از فشار اين آفتاب سوزان در امان بمانم ولي تا آنجا كه چشم كار ميكرد ابري در آسمان ديده نميشد.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 49.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
💢 منتشر شد:
ششمین شماره میکرومجله «اخفاپژوهی» (تخصصی اخلاق فناوری اطلاعات)
پرونده این شماره: «اخلاق لایک کردن در فضای مجازی»
▪️قبل از لایک کردن از خود بپرسیم
▪️معرفی موضوعاتی برای پژوهش درباره اخلاق لایک
▪️چگونه لایک ها فریب مان می دهند؟
✅ هر ۴ صفحه را مطالعه کنید
دکتر حسینعلی رحمتی
16 شهریور 1402
آرشیو شماره های گذشته #مجله_اخفاپژوهی (با كيفيت بالاتر):
http://harahmati.ir/akhfamag
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
✅ سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی در علوم اسلامی و انسانی (سمت) با نزدیک به چهل سال ارائه خدمت به دانشگاهیان و فرهیختگان، در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید برگزار میکند:
🌗 نمایشگاه کتاب «سمت»
🔹 زمان: ۲۰ شهریور لغایت ۳۰ مهر ۱۴۰۲
🔹 علاقمندان با مراجعه به سایت
Esale.samt.ac.ir
میتوانند کتابهای خود را با تخفیف ۱۵٪ تهیه نمایند.
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نقد_حال
#شیعه_شناخت
🌗 به تشیع اصولی بازگردیم!
✍️دکتر حسن#انصاری (دانشگاه پرینستون)
🔹تشیع از روزگار نخست از یک نقطه نظر همواره دو بعد و یا دو نوع دیدگاه را تجربه کرده است: یکی بعد و جنبه حماسی و عاطفی است و دیگری جنبه عقلانی و نظری. هر دو نیز گاه مکمل هم بوده اند و زمینه رشد تشیع را از نقطه نظر تاریخی فراهم کرده اند و در جای خود هر يک به نيکی به تشيع خدمت کرده اند.
🔸همانند هر مذهب و دیانتی همواره جنبه های عاطفی و حتی گاه خرافی و عامه پسند مانند حاشیه ای بر دور هسته عقلانی و نظری مذهب و گاه با رشد قارچ گونه شکل می گیرد که از یک نقطه نظر طبیعی است و اتفاقاً موجب می شود که هسته درونی از دسترس دخالت های غیر علمی عامه عاطفه گرا و گاه حتی خرافه پسند خارج باشد. بنابراین وجود جنبه های خرافی در هر مذهبی به معنای غیبت جنبه های نظری نیست. مشکل از آنجا آغاز می شود که نسبت و سنگینی هر یک از این دو جنبه از شکل طبیعی و تاریخی خود خارج شود.
🔹هرچه هست در طول تاریخ تشیع و به ویژه در برخی بزنگاه های تاریخی وزن جنبه های عاطفی به دلائل مختلف سنگینتر شده و از مرز و اندازه طبیعی و منطقی خود خارج شده است. طبیعی است که اگر هسته درونی و عقلانی به درستی واکنش نشان ندهد و یا به تجدید بنای نظری خود همت نکند پوسته های عاطفی و گاه خرافی محدوده و کارکرد هسته عقلانی را به مخاطره می اندازند و گاه تلاش می شود جای پوسته با هسته عوض شود و یا هسته عقلانی در صدد تبریر و بومی سازی زائده های پوسته ای برآید.
🔸هسته مرکزی و عقلانی تشیع را در طول تاریخ چندین شخصیت مهم به طور خاص نمایندگی کرده اند: شیخ مفید و شریف مرتضی و خواجه نصیر و علامه حلی و بسیاری دیگر و از جمله مرحوم آقای مطهری.
🔹عبد الجلیل قزوینی از خط اعتدالی تشیع به عنوان شیعه اصولی یاد می کند. شیعه اصولی خط اعتدالی تشیع در برابر گرایش های غلات و مفوضه و اخباریان بوده است. غلات و مفوضه و اخباریان معمولاً درصدد برجسته کردن خارج از سنت جنبه های عاطفی و پوسته های تشیع بوده اند. هسته تشیع را باید در میراث تشیع اصولی جستجو کرد.
🔸تشیع اصولی آنطور که عبد الجلیل قزوینی در کتاب نقض معرفی می کند قائل به:
✔️ تحریف و بروز نقص و زیادت در قرآن نیست.
✔️با خط غلات و مفوضه مخالف است.
✔️با وجود اعتقاد به نص بر امامت و انتقاد از منطق سقیفه اما مخالف بی احترامی به صحابه و همسران پیامبر اعظم است.
✔️در اندیشه های کلامی منظری توحیدی و ضد جبرگرایانه دارد.
✔️در نقل احادیث جانب نقدهای اصولی را رعایت می کند و مشی اخباری ندارد.
✔️به اجتهادات فقهی مذاهب دیگر با وجود آنکه انتقاد فقهی دارد اما احترام می گذارد و آن را در چارچوب اختلاف فقها می بیند.
اینها بخشی از مواردی است که عبد الجلیل قزوینی به عنوان نشانه های شیعه اصولیه نام برده است.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
May 11