🔺برنامه زنده تلویزیونی کلمه
▫️کلمه سی و پنجم : فیلسوف ادیب
▫️ یادنامه علامه محمدتقی جعفری (ره)
▫️میهمان: حجتالاسلام قادر فاضلی
▫️میزبان: وحید یامینپور
🔻دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - حوالی ساعت ۲۳
شبکه یک سیما
▫️«برنامه تلویزیونی کلمه»
🏷️@kalame_tv1
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
نجارزادگان.pdf
286K
#اختصاصی
#راههای_موفق
🌗 راههاي موفق
🎤 | حجتالاسلام دكتر فتح الله نجارزادگان
❓ در ابتدا لازم است از اين كه فرصت را در اختيار نشرية معارف قرار داديد از شما تشكر كنيم به عنوان اولين سئوال بفرماييد كه شما از ابتدا و شروع ترم در جهت اينكه دانشجو را به اين دروس علاقهمند كنيد چگونه ارتباط عاطفي با دانشجو برقرار ميكنيد تا اينكه از اين طريق انگيزة دانشجو براي عنايت به درس تفسير قرآن بيشتر بشود.
🔻 بسم الله الرحمن الرحيم بنده هم به نوبة خودم تشكر و قدرداني دارم از سروران عزيزم مخصوصاً حضرتعالي كه به ما اين فرصت را داديد تا شايد تجربة ناچيزي را كه اندوختهايم در خدمت بقية سروران و همكاران عزيزمان قرار بدهيم. درباره پرسشي كه فرموديد: به طور قطع، اولين گام موفقيت يك استاد همين دغدغه هست كه از آغاز ترم چطور استاد ميتواند رابطة عاطفي با دانشجو برقرار كند چون دانشجو نوعي بيگانگي بين خود و استاد يا خودش و درس احساس ميكند با توجه به اينكه اين درسها درسهاي عمومي است، چطور ميتواند اين بيگانگي را تبديل به همدلي كند. تجربة ناچيزي كه بنده دارم در اين زمينه اين است كه در همان جلسات اول سعي ميكنم كه هدف از اين درس را به خوبي براي دانشجو تبيين كنم. سعي ميكنم خودم را از درس فارغ كنم. يعني به دانشجو به طور غيرمستقيم تفهيم كنم كه نگاهت نسبت به من هر چه باشد فعلاً مهم نيست. من از تو ميخواهم كه به موضوع درس و به اهميت اين درس بينديشي ...
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 48.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa..com/maarefmags_ir
#دوره
🔔برگزاری دوره «تربیت مربی فقه معاملات جدید»
✔️ مؤسسه فقه اقتصادی طیبات دوره «تربیت مربی فقه معاملات جدید» را با هدف تامین مربیان و اساتید مسلط و متخصص در زمینه فقه معاملات و بازارهای مالی جدید برگزار میکند.
👈 افرادی که به این زمینه علمی علاقهمند بوده و شرایط حضور در دوره را دارند از طریق لینک زیر ثبتنام کنند:
https://tyb.ir/?p=28337
👤 ارتباط با مسئول ثبتنام: @tayebat_admin1
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
پژوهشکده مطالعات معارف اسلامی، با همکاری پژوهشکده مطالعات فرهنگ و دین برگزار می کند:
نشست تخصصی با عنوان:
◾️ بازتعریف هویت ملی دانشگاهیان در عصر جهانی شدن
👤با ارائه دکتر محمد علی فتح الهی
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
👤دبیر علمی: شیما سادات حسینی
سرپرست گروه مطالعات خانواده، جنسیت و زنان
📅زمان: سه شنبه 20 تیرماه 1402
⏰ساعت ۱۰ الی ۱۲
🏢 مکان :تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان قدس و وصال شیرازی، کوچه اسکو، پلاک 15 ، سالن جلسات پژوهشگاه
لینک شرکت فضای مجازی در نشست:
🌐https://room.nahad.ir/ch/pmm
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
پژوهشکده علم و دین پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار میکند؛
🌗 مدرسه تابستانی علوم انسانی اسلامی
با حضور و سخنرانی اساتید:
🖍دکتر حسین بستان دانشیار گروه علوم اجتماعی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
📌عنوان نشست: نظریه سازی در تولید علوم اجتماعی اسلامی
🗓زمان: سه شنبه 20 تیر ساعت 8/30 الی 10/30
🖍دکتر مرضیه عبدلی استادیار گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی تهران
📌عنوان نشست: مدلسازی در روش شناسی تولید علوم انسانی اسلامی
🗓زمان: سه شنبه 20 تیر ساعت 10/45 الی 12
🖍دکتر قاسم ترخان دانشیار گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📌عنوان نشست: سنت های الهی و علوم اجتماعی اسلامی
🗓زمان: چهارشنبه 21 تیر ساعت 8/30 الی 10/30
🖍دکتر محمد تقی موحد ابطحی استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
📌عنوان نشست: آینده پژوهی در علوم انسانی اسلامی
🗓زمان: چهارشنبه 21 تیر ساعت 10/45 الی 12
🖇نشست ها به صورت مجازی برگزار می گردد.
🔗لینک نشست: https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#دوره
مدرسه عالی زبان و فرهنگ ملل برگزار می کند:
🌗 دوره مطالعات فرهنگی فلسطین
🔹20،21،22 تیر ماه
📎لینک نشست دوره
📎کسب اطلاعات بیشتر
https://eitaa.com/joinchat/2517303572C11f3e01858
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نقد_حال
🌗 ما ملزم و مجبوریم که...!
🎤 دکتر عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اختتامیه چهاردهمین جشنواره بینالمللی فارابی:
🔹در حوزه مطالعات میان رشتهای علوم انسانی ضعیف هستیم و با نقطه مطلوب فاصله چشمگیری داریم؛ حال آنکه پرداختن به این حوزه مطالعاتی ضرورتی تاریخی دارد. همچنین بر مبنای نتایج حاصله، در حوزههای علوم انسانی اسلامی و حوزههای قرآنی، تفسیر و حدیث نیز ضعف داریم که ضرورت بازنگری سیاستها و برنامههای مرتبط را دو چندان میکند.
🔸تولیدات علوم انسانی فاصله معناداری با تحولات فناورانه جدید دارد که به صورت عمیق، سریع و وسیعی جهان ما را دگرگون کرده و مقدرات تمدنی متفاوتی را در آستین دارد. این معضل خود را در حوزههایی نظیر فناوری شناختی و فناوریهای متنوع اطلاعاتی مانند هوش مصنوعی، بلاکچین اینترنت اشیا، به نحو بارزی نشان میدهد. بدیهی است که اگر این نقیصه جبران نشود، بار دیگر مانند آغازین روزهای صنعتی شدن، شاهد انحرافی تاریخی و زیانبار خواهیم بود و رویکردهای فن سالار بیمحابا تمامی سازوکارهای انسانی مستور در متن اجتماع را تخریب کرده و شان علوم انسانی کماکان به پالودن انفعالی خاکروبههای برآمده از توسعه فن سالار تقلیل مییابد.
🔹علوم انسانی باید طرحی برای حرکت و نقشهای به سوی هدف و دستینهای برای مدیریت و راهبری در اختیار کشور قرار دهد. این رویکرد به صورتی طبیعی واجد این ویژگی است که به کاربرد، اجرا، مدیریت، راهبری و حرکت و پویش میپردازد و دانش تولید شده و مملو از نظریه، رای، نقص و ابهام و نقد و بررسی و مفهومپرداز را از آسمان ایدهها به زمین سخت و واقعی، کنش، محدودیت، اقتضائات، مضایق و مجالهای تنگ و قلت منابع و کثرت آرمانها فرو مینشاند.
🔸ما ملزم و مجبوریم که به عنوان یک ضرورت علمی و حیاتی از آسمان آکادمی و برج عاجهای روشنفکری و سپهر سیال و رنگین کمانیِ نظریه و بحث و نظر و مداقههای نظرورزانه و موشکافیهای مفهوم پردازانه و پویشهای فارغ دلانه فکری در کنج آکادمیها و حجرهها به زمین سخت و تاریخ فرود آییم و تمامی داشتهها، پنداشتهها، مایهها و سرمایههای انباشته در انبان آکادمیها و پژوهشکدهها و لابهلای صحف و مابین سطور را در بستر مضایق و فرصتهای تاریخی خود برای عمل و اقدام، به قصد تدبیر منزل اداره امور مدینه تبدیل کنیم.
🔹دستگاه مدیریتی کشور باید به اقتضای آیین حکمرانی و راهبردی، گوشی باز برای شنیدن و سینهای فراخ برای پذیرفتن و هاضمهای قوی برای گوارش و فاهمهای تیز و گیرا برای فهمیدن و نظام اجرایی قوی و کارآمد برای پیاده و اجرا کردن آنچه که از سوی نهاد علم در اختیارش قرار میگیرد داشته باشد. مطابق این نگاه چه بخواهیم و چه نخواهیم و ندانیم، از علوم انسانی استفاده میکنیم و آن را چون اکسیژن در همه حوزهها تنفس میکنیم و تمامی آنچه که با انسان سروکار دارد و محصول اوست مانند ساختمان، ماشین، ترافیک، پزشکی، محیط زیست، در ذات خود با علوم انسانی عجین و مرتبط است.
کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#اختصاصی
#دیجیتال
🌗 فضای مجازی؛ عصر جدید و مسائل جدید
🎙دکتر حسینعلی رحمتی عضو هيات علمي گروه اخلاق كاربردي، پژوهشگاه قرآن و حديث
🔸برخي از مسائل و موضوعاتی که فضای مجازی ایجاد کرده جدید هستند یعنی قبلاً مطرح نبوده اند؛ مثل ماشینهای هوشمند. در پرتو این فنآوریهاست که بحث رباتها و ماشینهای هوشمند بیشتر شده است.
بعضی موضوعات هم جدید نیست ولی فنآوری اطلاعات موجب بازنگری آنها شده است؛ مثل حریم خصوصی که حتی در منابع دینی هم وجود دارد و امروزه فضای مجازی آن را پررنگتر کرده است. فضای مجازی با ایجاد عصر جدید، مسایل جدید را هم پدید آورده است.
طبیعتاً نگاه اساتید معارف به این فضا مجازی، جنبه اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و فلسفی است و ناظر به نگاه دینی.
🔹یکی از مباحث جدید مرتبط با فضای مجازی، مسأله شکاف دیجیتالی است. برای شکاف دیجیتالی چند تعریف ارائه شده است:
1. منظور، دسترسی نابرابر کشورهای مختلف به سختافزارها و نرمافزارهای مربوط به فاوا و فنآوری دیجیتال است.
2. نابرابری افراد یک جامعه از جهت آگاهی و آشنایی با مهارهای لازم برای استفاده از فنآوریهای دیجیتالی و فضای مجازی نیز شکاف دیجیتالی نام دارد.
🌑شکاف دیجیتالی میتواند از جهت طرفین شکاف، چند قسم باشد:
الف) شکاف بین والدین و فرزندان که گاهی به شکاف دیجیتالی بین نسلی تعبیر میشود؛
ب) شکاف بین مدیران نهادهای حاکمیتی و مردم؛
ج) شکاف بین اساتید و دانشجویان.
🌑شکاف دیجیتالی دارای نشانههایی است؛ و از دو جهت معرفتی و مهارتی قابل بحث است.
نشانههای معرفتی شکاف دیجیتالی عبارت است از: عدم آگاهی اساتید از:
1. کارکردهای درست و نادرست فضای مجازی؛
2. نوع فعالیتهای دانشجویان در شبکههای اجتماعی؛
3. علل گرایش دانشجویان به فضای مجازی؛
4. ارتباطات و مناسبات حاکم بر حضور دانشجویان در فضای مجازي.
🔸گاه مشاهده میشود که استادی میگوید: «من عضو شبکهها نیستم» و یا «از اینترنت استفاده نمیکنم» و به این نوع رفتار هم افتخار میکند! اين اشتباه است؛ چون استاد قرار است راهنمای دیگران باشد و این راهنمایی مستلزم این است که از دیگران جلوتر باشد. استادی که این آگاهیها را نداشته باشد دچار فقر دیجیتال و فقر اطلاعات دیجیتال است و با مخاطب خودش فاصله دارد.
🔹در حوزه نشانههای مهارتی شکاف دیجیتالی بین دانشجو و استاد، تفاوتهایی نیز در زمینه آشنایی اساتید با دانشجویان در مورد مهارتهایی وجود دارد؛ نظیر: تأسیس و مدیریت گروه و کانال در شبکههای اجتماعی، ارسال و دریافت اطلاعات از طریق شبکههای اجتماعی، جستجو و یافتن منابع علمی در اینترنت، رتباط صوتی و تصویری با دیگران، مدیریت سایت و وبلاگ و توزیع محتوا در آنها، نصب و اجرای نرمافزار.
🔸دانشجو میتواند انواع نرم افزارها را سریعاً شناسایی و دانلود و نصب کند و با آن کار کند ولی استاد نمیتواند! مشارکت در نشستهای علمی از طریق وبینار و ویدئو کنفرانس، تدریس غیر حضوری و الکترونیکی، تایپ و تکثیر، برگزاری آزمون از طریق فضای مجازی. اینها مواردی از شکاف دیجیتالی در حوزه مهارتی است که بین اساتید و دانشجویان میتواند به وجود بیاید.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
تشیع تونس.pdf
336.8K
#اختصاصی
#شیعه_شناخت
🌗 تشيع در تونس
🔻 جمهوري تونس، كشوري در شمال آفريقا با مساحت ۱۶۳،۶۱۰ كيلومتر مربع و جمعيتي بالغ بر 11 ميليون نفر است. اين كشور بر كرانه درياي مديترانه قرار دارد و از غرب با الجزاير و از شرق و جنوب با ليبي هممرز است. اين كشور به 24 استان (ولاية) تقسيم شده است.
🔸فرانسه در سال 1881م، تونس را مستعمره خود نمود. در بحبوحه جنگ جهاني دوم، در سال ۱۹۴۳م نيروهاي ارتش آلمان از تونس عقبنشيني كردند و اين كشور به كنترل متفقين درآمد. تونس طي پيمان پاريس در سال ۱۹۵۶م، استقلال خود را بهدست آورد.
🔹تونس و انقلاب آن در 2010م، سر آغاز حرکت انقلابی و بیداری اسلامی کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه شد. خودسوزی «محمد بوعزیزی» جوان تحصلیکرده تونسی در انظار عمومی مردم، در دسامبر 2010، جرقه شعلهور ساختن آتش اعتراض چندین ساله مردم مظلوم بر ضد دیکتاتوری 23 ساله «زین العابدین بن علی» بود و آغازگر راهی شد که دومینوی قیام مردمی در مصر، لیبی و بحرین را به دنبال داشت.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 99.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗روشنفکران دانشگاه را جدی بگيرند!
✍️دکتر حسن#انصاری (دانشگاه پرینستون)
🔸به نظر من يکی از مهمترين مشکلات روشنفکری ايران در دهه های گذشته ـ چه از نوع دينی و يا غير دينی آن ـ نسبت ضعيف آن با نهاد دانشگاه است.
متأسفانه نوشته های بسياری از روشنفکران ما به جای پرداختن به شکلی آکادميک به موضوعات و یا دست کم بهره گيری از تحقيقات دانشگاهی، به مانيفست های سياسی و گروهی و قبیلگی و حزبی تبديل شده است! چه تعداد از نمايندگان روشنفکری ما ـ در طیف های مختلف ـ از جايگاه معتبر دانشگاهی برخوردارند؟ چند درصد کتاب های روشنفکری ما مخاطب دانشگاهی دارد؟ و يا مبتنی بر پيشينه و سنت دانشگاهی است؟ متأسفانه جواب اين پرسش ها چندان رضايتبخش نيست.
🔹جای اصلی طرح مسائل جدی در حوزه دين، فلان رسانه فارسی زبان خارج از کشور نيست. حرفی داريد در چارچوب های نظامات دانشگاهی بزنيد و الا توقع نقد جدی نداشته باشيد...
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نقد_حال
🎥 سهم دهکهای مختلف از رتبههای زیر ۳۰۰۰ کنکور
🎙دکتر منصور کبکانیان
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
🔹دهک اول، دوم و سوم (کمبرخوردار): ۲ درصد
🔸دهک ۸، ۹ و ۱۰ (برخوردارترین): ۸۰ درصد
🔹دهک اول (ضعیفترین): ۲ دهم درصد
🔸دهک دهم (ثروتمندترین) ۴۸ درصد
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
🍀پژوهشکده علم و دین پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار میکند؛
📚مدرسه تابستانی علوم انسانی اسلامی
با حضور و سخنرانی اساتید:
🖍دکتر قاسم ترخان دانشیار گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📌عنوان نشست: سنت های الهی و علوم اجتماعی اسلامی
🗓زمان: چهارشنبه 21 تیر ساعت 8/30 الی 10/30
🖍دکتر محمد تقی موحد ابطحی استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
📌عنوان نشست: آینده پژوهی در علوم انسانی اسلامی
🗓زمان: چهارشنبه 21 تیر ساعت 10/45 الی 12
🖇نشست ها به صورت مجازی برگزار می گردد.
🔗لینک نشست: https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir