.
🏴 شهادت غریبانه حضرت رقیه (سلام الله علیها) تسلیت باد.
🔺سخن بلند علامه طهرانی در مقام رفیع حضرت رقیه(س)
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#پرسمان
#پاسخ_شبهات
🌑 آیا امام حسین(ع) دختری به نام #رقیه داشته اند؟
✍️استاد محمدحسین #رجبی_دوانی
▪️برخی به کلی داشتن دختری به نام رقیه را برای امام حسین علیه السلام نفی کردند.
▫️برخی معتقدند امام حسین علیه السلام فقط دو دختر داشته به نامهای فاطمه و سکینه. لذا از نظر آنها داستان حضرت #رقیه بی مبنا است.
▪️ اما من خدمت شما عرض کنم اگرچه شیخ مفید تعداد دختران امام حسین علیه السلام را دو تن به نام های فاطمه و سکینه نامیده است، ولی این تنها نقل ما نیست بلکه ما نقل های دیگری هم داریم که تعداد دختران امام را بیش از دوتن ذکر کرده است.
▪️مثل کتاب مطالب السَّئوول ابن طلحه شافعی که نَسَب شناس است و تخصصی این کار را کرده و حال اینکه شیخ مفید نسب شناس نیست.
▫️ همینطور در مناقب ابن شهرآشوب مازندرانی، تعداد دختران امام حسین علیهالسلام را سه یا چهار دختر ذکر کرده اند.
▪️این منابع از نظر اعتبار یکسان هستند و نمی توانیم بگوییم فقط نقل شیخ مفید برای ما ملاک است، پس احتمال اینکه امام حسین علیه السلام دختر دیگری غیر از این دوتن داشته باشد از نداشتن آن بیشتر هم هست.
◽️ اما راجع به خرابه شام که عده ای سوال کردهاند که چرا در منابع اولیه چنین نقلی نیامده است، اتفاقاً در کتاب کامل بهایی عمادالدین طبری شیعی متعلق به قرن هفتم آمده است.
▪️پاسخ بنده به این نکته این است که اولاً صاحب کتاب کامل بهایی از طرف علمای بزرگ شیعه توثیق شده است.
▫️ثانیا او معاصر سید بن طاووس صاحب #لهوف است. سیدبن طاووس هم در لهوف مطالبی دارد که مورخان و مقتل نویسان پیش از او چنین نقلی را نیاوردهاند.
▪️حالا چرا ما از سیدابن طاووس به قول معروف چشم بسته می پذیریم چیزهایی را که دیگران نقل نکرده اند و اختصاصی اوست، اما از عمادالدین طبری که معاصر سیدابن طاووس است و در سلامتش هم شک نداریم وقتی مطلبی را با ذکر سند معرفی و مطرح کرده است، نپذیریم؟!
عمادالدین طبری می گوید داستان خرابه شام و شهادت حضرت رقیه علیهاالسلام در کتاب #حاویه از #قاسم_بن_محمد_مامونی که پیرامون زشتیهای بنی امیه و کارهای خلاف آنها نوشته شده بوده، آمده است.
▪️حاج شیخ عباس قمی درباره او می گوید: آثار و کتاب ها و منابعی در دست ایشان بوده است که دیگران از آن بهره نبرده بودند. پس می توان این داستان را پذیرفت مضافاً براینکه اگر مرقد حضرت رقیه درجای دیگری غیر از شام واقع بود میتوانستیم تردیدی بکنیم که گروهی چنین چیزی را ساخته باشند.
▫️اما در شام که پایگاه بنی امیه، دشمنان قسم خورده اهل بیت علیهالسلام بودند، چطور می توانند چیزی برای قرن ها آنجا بدرخشد و جلوه کند و بزرگانی از علمای برجسته ای به زیارت آنجا بروند و نذرها بکنند و خواستههایی داشته باشند که اجابت بشود؟!
🔸حال آیا میتوانیم بگوییم چنین جایگاهی واقعیت ندارد و امام حسین علیه السلام چنین دختری نداشته است؟!
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
شاخصهای تدریس موفق 8.pdf
249.2K
#اختصاصی
#آیین_استادی
🌗شاخصهاي تدريس موفق (8)
✍️اداره ارزشيابي معاونت امور اساتيد
🔸ج) عامل ظاهر و رفتار
افزون بر تسلّط علمى استاد و توانايىهاى وى در حيطه شناختى و علمى و عملكردى و مهارتى، رفتار و كردار استاد نيز در فرآيند تدريس از اهميّت خاصّى بر خوردار است. استاد بايد از لحاظ رفتار و اخلاق، الگوى مناسبى براى فراگيران باشد تا بتواند رسالت مهّم پرورشى و تربيتى خود را به انجام رسانده، ضمن برقرارى ارتباط مؤثر و سازنده با فراگيران، به بهترين وجه تأثير گذار باشد.
البته تأثيرات شخصيّتى استاد بر فراگيران ـ اعمّ از مثبت يا منفى ـ اختصاص به دروس معارف ندارد؛ ولى از آنجا كه در اين دروس، اهداف تربيتى به صورت ويژه مدّ نظر است، انتظار مىرود اساتيد اين دروس بتوانند تأثيرات مثبت و سازندهاى بر فراگيران داشته باشند و از عواملى كه موجب تأثيرات منفى مىگردد اجتناب ورزند.
در اين نوشتار، سعى بر آن است كه به اختصار، مهمترين و كارآمدترين شاخصها و معيارهايى كه مىتواند در حيطه عاطفى و رفتارى استاد مورد توجه قرار گيرد، فهرست شده و توضيح مختصرى پيرامون هر يك داده شود. توضيح مفصل مباحث نيز در كتابهاي مربوط مندرج است و مطالعه آنها پيشنهاد ميشود.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 59.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
🔺سلسله نشستهای علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاقپژوهی روشمند)
🌑 عنوان: عزای حسینی از احساسات انسانی تا نگرش جهانی
👤دکتر مهران اسماعیلی؛ استادیار تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه شهید بهشتی
🕔زمان: سهشنبه ۳۱ مرداد؛ ساعت ۱۵
👈لینک ورود:
https://webinaronline.ir/Link/S2331137627
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نقد_کتاب
🌗 نقد و بررسی کتاب «اخلاق در ایران؛ بین زمین و آسمان» نوشته دکتر مقصود فراستخواه
👥 با حضور: دکتر نعمت الله فاضلی
و دکتر محسن جوادی
✅ این نشست سهشنبه ۳۱ مرداد
ساعت ۱۶
✅در مرکز فرهنگی شهر کتاب (خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم) برگزار میشود.
📖این کتاب با تمرکزی ویژه بر جامعه ایران و مسائل و بحرانهای آن، پیرامون این موضوع بحث میکند که اخلاق چیست و چگونه میتواند جوامع بحرانی را نجات بدهد؟
مقصود فراستخواه در کتاب «اخلاق در ایران»، با رویکردی علمی و مدرن و در پرتو نظریههای گوناگون درباره اخلاق، به مسئله اخلاق و اخلاقی زیستن در ایران و نتایجی که زیستِ اخلاقی میتواند برای جامعه ایران داشته باشد مینگرد. وی در این اثر از ضرورت توجه به زیست اخلاقی برای برونرفت جامعه ایران از بحرانهایی که با آنها مواجه است سخن میگوید.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
🌗 سومین جلسه از سلسله نشستهای عاشوراپژوهی ۲ مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام
ارائهدهنده: استاد حامد قرائتی
موضوع: مناسک عزاداری در دولتهای شیعه
سهشنبه ۳۱ مرداد، ساعت ۱۷:۳۰
قم، خیابان دورشهر، کوچه ۱۵، پلاک چهار
شرکت به صورت حضوری و مجازی
📱لینک شرکت مجازی در جلسه:
https://aparat.com/CHSIQ🌗🌗S/live
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
#اربعین
🔻اداره فرهنگی-تربیتی دانشگاه مجازی المصطفی برگزار می کند
🔻موضوع : اربعین و سه گانه
جامعه نابازار، انسان یاری گر، اقتصاد تبرعی
استاد: حجت الاسلام محمد امین رضایی
🗓سه شنبه۳۱ مرداد
🕰ساعت ۱۸ به وقت تهران
🔗لینک شرکت در جلسه (یا از طریق بارکد)
https://room.aou.ir/fa-cultural/
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
May 11
#نقد_حال
🌗 عناصر استنباط روشمندِ «روح دین»
🎤حجتالاسلام دکتر رضا غلامی؛ رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی
🔸به عنصر یا عناصری «روح دین» یا «روح شریعت» اطلاق میشود که دین خدا برای تحقق آن آمده یا عینیت یافتن دین خدا به آن عناصر وابسته است. اجزای دین به هم متصل میشوند تا نهایتا اتفاقی بیفتد، آن اتفاق همان روح دین است. برخی در تعریف روح دین از واژه مصالح کلان استفاده کردند. اینها میخواهند بگویند اسلام دنبال چه مصالحی است، آن مصالح همان روح دین است.
🔹درباره اینکه روح دین مصداقا چیست نظرات متعددی مطرح است که با هم قابل جمع هستند و تقابلی ندارند:
1. بعضی معتقدند: از آنجا که از نظر قرآن مغز دعوت پیامبران الهی توحید است پس روح دین، توحید است.
2. بعضی معتقدند: روح دین تسلیم است. درست است ادیان با تنوع و تکثر فرمی و احکامی آمدند ولی همه یک چیز هستند و آن اسلام و تسلیم است. در همه ادیان روح تسلیم وجود دارد و اگر تسلیم اتفاق افتاد راه باز میشود که دین دستگیری کند و انسان را به مقصد برساند.
3. برخی دیگر ایمان را روح دین دانند.
4. برخی هم معتقدند اگر تقوا نباشد اعمال برای آخرت ذخیره نمیشود.
5. شماری هم گویند: منظور از عبادت تسلیم و خضوع در برابر خداوند است.
6. برخی گویند روح اخلاق میتواند صدق یا خلوص باشد؛ اما روح شریعت اسلامی، عدالت است و مویدات زیادی برای آن وجود دارد.
🔸شهید مطهری درباره روح شریعت میفرماید علما معتقدند شریعت تابع مصالحی است که روح شریعت محسوب میشود. از نظر ایشان مصالح دین همان روح شریعت است. شهید صدر پس از تأیید اینکه شریعت میتواند روح داشته باشد میفرماید: فقه یک سیستم است که اجزای آن در همدیگر موثرند و کل اجزا در جهت محقق کردن اهداف دین حرکت میکنند. به هر حال همه علما اتفاق نظر دارند که دین برای جلب مصالح برای بندگان آمده و احکام مقدمهای است برای اینکه انسانها به نقطهای برسند که همان مصلحت است و نقطه مقابل آن مفسده است
🔹کل شریعت میتواند یک روح واحد یا مصلحت کلی داشته باشد و نقطه مقابل این روح، مفسده است. با در نظر گرفتن روح برای شریعت آیا استنباط روح دین در جایی که قرآن و سنت نصی در این زمینه ندارد ممکن است یا نه؟ من معتقدم میشود این کار را انجام داد اما باید روشمند باشد.
🔸عناصر اصلی شکلدهنده استنباط روشمندِ روح دین عبارت است از:
1️⃣ جامعنگری. کمتر دانشمندی داریم که حق جامعنگری درباره دین را ادا کرده باشد. گاهی جزئینگری آنقدر در فقه حاکم میشود که فقیه نمیتواند به تصویر جامعی از شریعت دست پیدا کند.
2️⃣ کلبینی.
3️⃣ عمقبینی؛ که نقطه مقابلش سطحینگری است.
4️⃣منسجم دانستن دین.
5️⃣نظاممند دانستن دین که فراتر از منسجم بودن است.
6️⃣عبور از تاریخمندی؛ یعنی فقیه از زمان و مکان فاصله بگیرد.
توجه بیش از حد به دوره حضور معصوم و دورهای که منابع دینی در آن دوره صادر شده باعث میشود فقیه قادر به درک روح دین و شریعت نباشد. آخرین مطلب درک و برداشت از قرآن و سنت برای استنباط روح دین است.
کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#اربعین
🌗 زنده شدن مکتب و فرهنگ پیامبر(ص) در اربعین
🎤 دکتر محمدرضا سنگری/ عاشورا پژوه
🔸اربعین مانند دین یکسری اصولی دارد، از جمله این اصول، وحدت و همدلی و همراهی بین دو ملت ایران و عراق است. در اربعین رنگ و نژاد و اقوام مختلف حضور دارند ولی همه اشک میریزند و نوحه میخوانند و حتی هیئات عربی گاهی اشعاری را به زبان فارسی میخوانند.
🔹در روایتی داریم: وقتی امام زمان(عج) ظهور کردند در مسجد کوفه نماز میخوانند و در امتداد وی، صفوف نماز تا کربلا وجود دارد، زمانی این مسئله غیرقابل باور بود ولی الان برای ما قابل تصور است و اربعین سبب ایجاد اندیشه واحد شده است.
🔸اگر برترین چهرههای نظامی جهان را جمع میکردند و روی تل زینبیه قرار میدادند و میگفتند بین دو سپاه امام حسین(ع) و یزید داروی کنید، همه میگفتند پیروز میدان، لشکر یزید است و حق دارند هلهله کنند و جشن بگیرند ولی اگر چهل روز بعد از عاشورا را ببینیم، خواهیم دید که کاروان اسرا که چهل روز قبل با تمسخر و طعنه و دشنام به شام برده شدند الان پیروزمندانه بازمیگردند و به اعتقاد بنده، اربعین روز پیروزی اهلبیت(ع) است.
🔹در اربعین دو کاروان همزمان وارد کربلا شد اول کاروان جابر که از اصحاب خاص پیامبر(ص) بود و رسولالله به او فرمود: آنقدر زنده خواهی ماند که فرزندم محمدباقر را ملاقات کنی. در سن ۷۳ سالگی وارد کربلا شد در حالی که نابینا بود و دست او را عطیه کوفی(مفسر مشهور) که در آن موقع جوانی بود، گرفت و به کربلا برد. وقتی وارد کربلا شدند ابتدا در فرات غسل کردند و بعد لباس احرام پوشیدند و خود را معطر کردند. آنگاه با لباس احرام به کربلا رفتند گویی به حج رفتهاند؛ جابر دائماً از پیامبر(ص) یاد میکند و در اینجا «حسین منی و انا من حسین» تفسیر میشود یعنی در کربلا گویی پیامبر(ص) را کشتند.
🔸در اربعین مکتب و فرهنگ پیامبر(ص) زنده شد و ما بیشتر از آن که به زیارت امام حسین(ع) برویم به زیارت پیامبر(ص) و آرمان او میرویم. در زیارت اربعین میخوانیم: و بذل مهجته فیک یعنی او قلب خود را فدای خدا کرد تا بندگان را از جهالت و حیرت ضلالت رها کند. امام(ع) برای شکستن حیرت و ضلالت قیام کرد. دوچهره در کربلا بودند که وقتی سخنرانی کردند به گیجی سپاه دشمن اشاره کردند و عنوان خاصی را به کار بردند؛ این تعبیر هم در رجز جناده و هم در رجز وهب دیده میشود؛ او دو خصوصیت یعنی خوًار و ناکث را مطرح کرد. خوار یعنی کسی که نمیداند با چه کسی است و علیه کیست یعنی گمراه است و اربعین پایان خواربودن انسان است.
🔹اربعین فقط شکست یزید نیست بلکه شکست چهل سال تبلیغات سنگین بنیامیه علیه اهلبیت(ع) است.
کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 سخنان نیم قرن پیش رهبر انقلاب درباره کنگره جهانی اربعین🚩
🔻چهل و نه سال پیش، یعنی زمانی که هنوز مراسم اربعین، به شکوه امروز شکل نگرفته بود، حضرت آیتالله خامنهای در سال ۱۳۵۲ مصادف با روز جمعه ۲۰ صفر سال ۱۳۹۴ هجری قمری در جریان سلسله جلساتی در مسجد امام حسن (ع) در مشهد مقدس که به شرح و تفسیر خطبههای نهجالبلاغه اختصاص داشت، بهمناسبت تقارن با شب اربعین حسینی، تحلیلی تاریخی و جامع از چرایی اهمیت زیارت اربعین ارائه دادند. این بیانات را به شرح زیر میخوانیم:
🔹میدانید یکی از علائم ایمان زیارت اربعین است؟ بنده نمیدانم این روایت چقدر صحیح است، اصراری هم ندارم که بگویم معنای این روایت همین است که من گمان کردهام، واقعش هم این است که احتمال میدهم معنایش یکی از شقوق و احتمالات دیگری باشد که در این زمینه بیان میشود؛ امّا اگر این احتمال هم که من میگویم باشد، مؤیّد فراوانی دارد؛ «زیارة الاربعین».
🔸شیعه یک جمع متفرقی بود. یک جامعهای بود که در یک جا، در یک مکان زندگی نمیکردند. در مدینه بودند، در کوفه بودند، در بصره بودند، در اهواز بودند، در قم بودند، در خراسان بودند، اطراف و اکناف بلاد. اما یک روح در این کالبد متفرق و در این اجزا متشتت در جریان بود.
🔹مثل دانههای تسبیح یک رشته و یک نخ همه اینها را به هم وصل میکرد. چه بود آن رشته؟ رشته اطاعت و فرمانبری از مرکزیت تشیع، از رهبری عالی تشیع یعنی امام. همه این رشتهها به آنجا متصل میشد. قلبی بود که به همه اعضا فرمان میداد. و به این ترتیب تشیع یک سازمان و یک تشکیلاتی بود. ممکن بود دو نفر از حال هم خبر نداشته باشند اما بودند کسانی که از حال همه با خبر بودند. اطاعت و فرمانبری آنها به حساب بود، فریاد زدنشان از روی دستور بود، سکوتشان بر طبق نقشه بود.
🔸همه چیزشان با حساب بود. فقط یک عیبی کار آنها داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر میدیدند. اهل یک شهر، شیعیان یک منطقه البته یکدیگر را میدیدند. اما یک کنگره جهانی لازم بود برای شیعیان روزگار ائمه (ع).
🔹این کنگره جهانی را معین کردند. وقتش را هم معین کردند. گفتند در این موعد معین در آن کنگره هر کس بتواند شرکت کند. آن موعد روز اربعین است و جای شرکت، سرزمین کربلا است. چون روح شیعه روح کربلایی است، روح عاشورایی است. در کالبد شیعه تپش روز عاشورا مشهود است. شیعه هر جا که هست دنبالهروی عاشورای حسین است. این هم که میبینی همه جا این تپشهایی که در شیعه مشهود شده، از آن مرقدِ پاک ناشی شده. این شعلههایی بوده که از آن روح مقدس و پاک و از آن تربت عالی مقدار سرکشیده. به جانها و روحها رسیده. انسانها را به گلولههای داغی تبدیل کرده و آنها را به قلب دشمن فرو برده.
🔸بنابراین مسئله اربعین یک مسئله مهمی است، اربعین یعنی میعاد شیعیان در یک کنگره بینالمللی و جهانی برای سرزمینی که خودش خاطرهانگیز است آن سرزمین. سرزمین خاطرهها است، خاطرههای باشکوه، خاطرههای عزیز، سرزمین شهدا، مزار کشتهشدگان راه خدا، اینجا جمع بشوند تشیع، پیروان تشیع و دست برادری و پیمان وفاداری هر چه بیشتر بدهند.
🔹اگر امروز هم بتوانند شیعیان آن سرزمین پاک و مقدس را یک چنین میعادی قرار بدهند. البته بسیار کار بجا و جالبی خواهد بود و همین دنبالهگیری از راهی است که از ائمه هدی (ع) به ما ارائه دادند.
🔻سخنرانی در مسجد امام حسن مجتبی (ع) / مشهد ۲۴ اسفند ۱۳۵۲
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نقد_حال
🌗 سه معنای «تشیع» نزد اهل سنت
✍️ آیتالله جعفر سبحانی
با توجه به روایاتی که اباصلت در کتب حدیثی ما از امام هشتم(ع) نقل میکند، نهتنها او شیعۀ خالص بوده، بلکه رازدار امام(ع) نیز بوده است و لذا بسیاری از اهل سنت به تشیع او تصریح کردهاند. ولی هر تصریح به تشیع ملازم امامی بودن نیست؛ زیرا تشیع نزد رجالیون اهل سنت سه معنا دارد:
1. دوست داشتن اهل بیت(ع)
2. مقدم دانستن علی(ع) بر عثمان
3. مقدم دانستن علی(ع) بر خلفای سهگانه
تشیع به معنی اول همۀ مسلمانان را در بر میگیرد، ولی تشیع به معنای دوم با تسنن سازگار است اما نقطۀ ضعفی در راوی به شمار میآید.
ولی هرگاه کلمۀ «رافضی» را به کار ببرند مقصود همان شیعۀ امامی است و چون برخی از رجالیون اهل سنت، او [اباصلت] را رافضی میخوانند حاکی از شیعه بودن او نزد آنهاست. ولی ما در اثبات تشیع او نیازی به گفتار رجالیون اهل سنت نداریم. ملازمت او با حضرت رضا(ع) و روایات نابی که از آن حضرت نقل میکند حاکی از تشیع صمیمی اوست. (کتاب سیمای فرزانگان، ج10، ص 171).
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir