🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها:
دیگر نشستها و کرسیهای علمی که امروز چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ برگزار می شود.
#اخبار_نشستها_کرسیها_و_همایشها
#کرسی
#نشست
🌸 کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🖊ثبت نام آزمون اختصاصی دکتری دانشگاه معارف اسلامی آغاز شد
🔻دانشگاه معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها برای نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۲ (ترم بهمن ۱۴۰۲) از طریق آزمون ورودی اختصاصی دکتری از میان برادران و خواهران طلبه (ویژه طلاب حوزههای علمیه) در رشتههای مدرسی معارف قرآن و حدیث، مدرسی مبانی نظری اسلام، مدرسی انقلاب اسلامی، مدرسی اخلاق اسلامی و مدرسی تاریخ و فرهنگ و تمدن اسلامی در دوره روزانه (تحصیل رایگان) دانشجو میپذیرد.
https://exams.maaref.ac.ir/
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#تأمل
♓️ رسانه، قتلگاه فکر و علوم انسانی!
🔸 غالب افرادی که در حوزه علوم انسانی شروع به فعالیت می کنند پیش از آنکه عمق کافی متناسب با چنین کاری را پیدا کنند روی به سمینار ها و رسانه ها می آورند، و دیری نمی پاید که خزانه خود را تهی از معلوم میابند؛ اما اقبالی که به خود ایجاد کرده اند آنان را مضطر به بافتن فکر به جای تولید فکر می کند.
🔹این مدل جریان سازی علوم انسانی برای پژوهش گر تازه کار نیز چنین پنداری را به وجود می آورد که می شود با چند دوره مجازی و جمع آوری اطلاعات سطحی در این زمینه صاحب نظر شد.
زندگی برای علوم انسانی
🔷مشکل امروز ما با به ابتذال کشیدن اندیشه ها، حل نخواهد شد. رسانه ها باید سرآغازی باشند برای یک پروژه بلند مدت نه اینکه افراد را به سطل غیر منظم اطلاعات سطحی تبدیل کنند.
مدرسه علوم انسانی آیه
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
ضرورت تدریس.pdf
524.6K
#اختصاصی
⚛️ ضرورت تدريس معارف اسلامي
و معرفی کتاب «تفسیر موضوعی قرآن کریم با رویکرد حقوقی»
✍️در گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین استاد محسن قرائتي
🔻گفتگو از: دکتر محمدهادي منصوري
❓جناب استاد قرائتی! لطفاً بفرماييد ضرورت تدريس دروس معارف اسلامي در دانشگاهها چيست؟
🔹 اگر دين ضرورت دارد، دروس معارف اسلامي هم ضرورت دارد؛ راه دين، كتاب و قلم و بيان است. بنابراين دروس معارف اسلامي ضرورت دارد چون دين ضرورت دارد. دين نسل نو از اين كتابهاست و دانشجو از طريق اين كتب ميتواند با مباحث ديني آشنا شود. اما شيوة ارائه مهم است كه اساتيد و نويسندگان كتاب بايد چند اصل را رعايت كنند...
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 101.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
2994578_515.mp3
2.47M
⚛️بزرگداشت صدسالگی استاد موحد
استاد دکتر محمدعلی موحد، عرفانپژوه، فرهنگ شناس، مولوی پژوه، تاریخنگار، حقوقدان و عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی و نویسنده برجسته معاصر، در مراسم «شب صد سالگی محمدعلی موحد» در جمع فرهیختگان، شاگردان، دوستان و دوستداران خود که روز دوم خرداد، در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد، در سخنان کوتاه اما تأمل برانگیزی گفتند:
🔶حقیقت آن است که نمیدانم چه باید بگویم! صحبتهایی که اینجا شد... واقعاً حیرت میکنم که درباره آنها چه میتوانم بگویم! کاش تمام اینها ثبت میشد و به سیاق قدیم مراسم «شهادت چهل مؤمن» میگرفتند و لای کفن من میگذاشتند و شهادتنامه اینها را ثبت میکردیم.
دوست داشتم آن شهادتنامه با ابیاتی از سعدی هم توأم شود که:
ننازم به سرمایه فضل خویش
به دریوزه آوردهام دست پیش
خدایا به عزت که خوارم مکن
به ذل گنه شرمسارم مکن
🔶انبوه جماعتی پا روی چشم من گذاشتند و در این مجلس حضور پیدا کردهاند؛ استادان بزرگواری که تشریف دارند. در کنار اظهار لطف و مهربانی که از زبان بزرگان بر من کمترین جاری شد باید گفت که استادان همه پیر نوازی کردهاند. شگفت آمد از بختم که این دولت از کجاست. من شاکرم و سپاسگزار؛ آدم نمکنشناسی نیستم.
🔷آنچه که درباره من گفتهاند طبق گفته قرآن هر فرد، خودش را بهتر از افراد دیگر میشناسد. در این دستوپایی که به عنوان انسانی ناتوان زدم، خود بهتر میدانم که کجاها گیر و لنگ دارم.
✍خواب آشفته نفت، تأملات؛ در باب حقوق و شریعت، تاریخ و سیاست، شمس تبریزی، .. از آثار اوست.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
برنامه زاویه: امکانات فلسفه ملاصدرا برای پیشرفت کشور
امشب شبکه چهار
ساعت ۲۲.۳۰
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
کتاب چشم روز -گفتگو با رسول جعفریان.pdf
38.45M
📚فایل کتاب: چشمِ روز (گفتگو با رسول جعفریان)
به کوشش: حامد زارع
تاریخ انتشار: بهار 1402 ش
#معرفی_کتاب
کتاب چشمِ روز که تازهترین اثر منتشر شده استاد رسول جعفریان به روش الکترونیکی است، علاوه بر مقدمه و پیشگفتار و پیوست تصاویر، در چهار فصل به سامان رسیده است؛ که عبارتند از:
فصل اول: زندگینامه
فصل دوم: نقدنامه
فصل سوم: کارنامه
فصل چهارم: تاریخنامه
🔷این کتاب نسخه کاغذی ندارد.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
حال شما چطور است.pdf
1.2M
✅ حال شما چطور است؟
✍️ژاله ايزدي
نیمسال اول تحصیلی 1386 در دانشکده پردیس کشاورزی دانشگاه تهران واقع در کرج، کلاس درس «اخلاق اسلامی» داشتم. طبق معمول ابتدای کلاس راجع به بحث آن جلسه طرح سؤال کردم و از دانشجویان خواستم به صورت گروهی با هم به تبادل نظر و بحث بپردازند؛ آنگاه نظر گروه را روی برگهای نوشته و تحویل بنده دهند. دانشجویی بود که از این امر، نه تنها در آن جلسه بلکه در چند جلسه متوالی، سر باز میزد و از خود بی حوصلگی و بیتوجهی نشان میداد. در یکي از جلسات درس، نزد او رفتم و گفتم: «حال شما چطور است؟» دیدم باز چندان توجه و استقبالي نكرد و چهره در هم كشيد! جلسه سوم یا چهارم بود که در اثر سؤال یکی از دانشجویان، بحثی از شهيد مطهری را درباره زرتشت عنوان کردم، که ناگهان آن دانشجوی بیحوصله با لحنی تند گفت: «من زرتشتی هستم و این طور هم که شما می گویید نیست»! پس از قدري گفتگو متوجه شدم که خیلی با تعصب و بدون اطلاعات لازم برخورد میکند.
#اختصاصی
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 101.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#اختصاصی
🌸پر کاهی تقدیم به آستان قدس الهی🌸
✍️در گلستان شهدای دزفول، قبری بدون سنگ و هر گونه جلوهای، هم سطح زمین قرار دارد. این قبر متعلق به شهید بهمن (محمد جواد) دُروَلی دانشجوی دانشگاه علم و صنعت و یکی از فرماندهان گردان بلال از لشکر 7 وليعصر(عج) است که در 20/3/1365 در منطقه فاو به شهادت رسید. او وصیت کرده بود:
«قبرم را ساده و هم سطح زمین درست کنید و با اندکی سیمان روی آن را بپوشانید و فقط با انگشت روی آن بنویسد: پر کاهی تقدیم به آستان قدس الهی».
اين قبر الهام بخش بسياري از شعرا و نويسندگان دفاع مقدس بوده است؛ چنانكه عليرضا قزوه در يكي از ماندگارترين اشعار خود به نام «مولا ويلا نداشت» در مجموعه «از نخلستان تا خيابان»، به سنگ قبري اشاره ميكند كه تنها بر آن نوشته شده است «پر کاهی تقدیم به آستان قدس الهی».
این شهید سعيد در یکی از مناجاتهاي به جاي ماندهاش چنين با خداي خود راز و نياز ميكند: «خدایا! تو شهادت را نصیبم کن، خود چگونه شهید شدن را انتخاب خواهم نمود. خدایا! تو شهادت را نصیبم کن که خود عشق و عاشقی را به حدّ اعلای آن خواهم رساند. خدایا! آن گونه خواهم بود که تمام وجودم شیفتگی عشق رسیدن به وصال و حضور به درگاهت را گواه بگیرند..
خدایا! آن چنان که از تو میترسم، به رحمتت امید دارم. خدایا! در میان آتش گناهانم آنچه مرا عذاب میدهد، دوری توست. بارالها! این بار به جبهه آمدم و جداً آمدهام تا مرا ببخشی و از تقصیرم درگذری. بر نمیگردم تا پاک شوم یا شهادت یا طهارت!
📚منبع: نشریه معارف 87.
4 خرداد، روز دزفول؛ روز ملی مقاومت و پایداری
کانال نشریه معارف:
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشستهای_امروز
🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها:
نشستها و کرسیهای علمی که امروز پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲ برگزار می شود.
#اخبار_نشستها_کرسیها_و_همایشها
#کرسی
#نشست
🌸 کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
☸️«تفسیر حکیم» در ایستگاه هجدهم
🔶دوره ۴۰ جلدی تفسیر حکیم یکی از جدیدترین کتب تفسیری شیعه است که به کوشش ۱۵ ساله استاد حاج شیخ حسین انصاریان (در 64 دفتر دست نویس) به رشته تحریر درآمده و اکنون هجدهمین جلد از این اثر ارزشمند با محوریت سوره یوسف، توسط مؤسسه فرهنگی دارالعرفان چاپ و روانه بازار شده است.
🔷سبک و سیاق متفاوت نگارش این اثر، با دیگر تفاسیر قرآن کریم، از مهمترین ویژگیهای «تفسیر حکیم» است به گونهای که طبق نظر مولف گرانقدر، مطالب تفسیری، با بررسی جنبههای مختلف دینی و علمی، پاسخگوی نیازهای جامعه امروزی بوده است.
🔷در این اثر تفسیری، دو روش تفسیری «آیه به آیه» و «آیه به روایت» با هم درآمیخته شده و با بهرهگیری از روش تفکیک، ابعاد و موضوعات گوناگون به صورت هدفمند و منطقی نگاشته شده است.
🔶استدلالورزی، نظم نیکوی عبارات، نثر روان، ترتیب هدفدار موضوعات و استفاده از انواع پژوهشهای ادبی، روایی، کلامی، اخلاقی و تربیتی و عرفانی از دیگر ویژگیهای تفسیر حکیم میباشد. ایبنا
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
✳️هم اکنون
پخش زنده جشنواره ملی صحیفه سجادیه دانشگاهیان کشور
لینک ورود به جلسه:
https://telewebion.com/live/khalijefars
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
⚛️ دانش اخلاق و تطورات آن
در صدسال اخیر حوزه
دکتر محمدجواد فلاح، عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی، و از اساتید همراه در کانال نشریه معارف، به مناسبت صدمین سال احیای حوزه علمیه قم،به گفت و گو با ایکنا پرداخت؛ که تلخیصی از آن تقدیم می شود:
✅ وضعیت حوزه علمیه در صد سال اخیر را میتوان از چند بُعد دنبال کرد؛
1. بُعد نظری؛ یعنی مسئله اخلاق در نظام حوزه علمیه 2. بُعد دانشی، آموزش و تعلیم. 3. بُعد پژوهشی؛ یعنی نگاه فرهنگی و اجتماعی.
✅ مطالعات نظاممند و بنیادین در علم اخلاق و مباحث دانشی و آموزشی و پژوهشی در حوزه، از دهه هفتاد رایج شد و از دهه ۸۰ به تدریج آثارش نمودار گشت. مواجهه حوزه علمیه با نوآوریهای اخلاقی چند رویکرد داشت؛ 1. رویکرد ترجمهای یعنی خود حوزه همت گمارد و دیدگاههای اندیشمندان بیرون از کشور را ترجمه و منعکس کرد. 2. رویکرد تلفیق برخی دیدگاهها، 3. تأسیس در بحث دانش اخلاق.
✅ در این حوزه چون مطالعات نظاممند مبتنی بر مبانی دینی خودمان نداشتیم، برخی آیات و روایات را کنار آرای غربی مطرح کردند؛ زیرا ما گاهی با نگاه منتقدانه قصد داشتیم آرای دیگران را نقد و دیدگاه بومی خود را مطرح کنیم. البته برخی مطالعات اخلاق کاربردی که در غرب انجام شده برای ما هم مطالعات مفیدی هست و باید آن را با فرهنگ خودمان بومیسازی و اصلاح کنیم.
✅ اگر بخواهیم بحث اسلامیسازی را در همه علوم به خصوص اخلاق دنبال کنیم، باید سراغ تعاریف در روش و هدف و.. برویم تا در این زمینه به اشتراک نظر برسیم که البته بخشی مرتبط با مباحث میانرشتهای مانند اخلاق سازمان، مهندسی، مدیریت است که در این زمینه کارهایی انجام شده است مثلاً در اخلاق پزشکی این رشته را داریم و یا به اخلاق زیست محیطی که علوم پزشکی تا حدودی به آن پرداخته و تألیفاتی نگاشته شده است ولی در اخلاق مهندسی کمتر ورود جدی داشتهایم و درباره مطالعات بینرشتهای مانند روانشناسی اخلاق هم تلاشهای خوبی شده ولی در برخی مانند اخلاق ورزش کوتاهی شده است.
✅ یک بُعد آموزشی هم داریم که قبل از انقلاب برخی از مدارس و مراکز و خیریهها مباحث اخلاقمحور را دنبال میکردند و بعد از انقلاب، با تأسیس مدارس علمیه و مؤسسات اخلاقی رونق بیشتری گرفت. یا آموزش اخلاق در مجموعههای دانشگاهی و مؤسسات بعد از انقلاب شروع شد.
✅ همچنان این مسئله جای تحلیل دارد که چرا مباحث اخلاقی بعد از پیروزی انقلاب و در زمان جنگ به خوبی جواب میدهد ولی در شرایط دیگر مانند عصر رسانه، فضای مجازی و تحولات حاکمیتی جوابگو نیست؟! یعنی مباحث اخلاقی گرفتار چالشهایی شده است که شاهد مرجعیت اخلاقی و تأثیری که باید داشته باشد را دیگر دارا نیست.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
مفهوم آزادی.pdf
176.4K
#اختصاصی
⚛ جانب هنجاری تلقی اسلامی از آزادی
✍دکتر احمد واعظی
⚛ مفهوم آزادی و مناقشات آن
✍️دكتر عماد افروغ
🔻آزادی به مثابه مفهومی انتزاعی، همواره مناقشهبردار بوده و سه پرسش كلیدی مربوط به آن عبارت است از: آزادی «از چه»، «برای چه» و «برای كه». البته غالب متون آزادی، به ویژه در آثار لیبرالها به «آزادی از» اختصاص دارد.
❇️ تعاريف آزادي
آزادی به مثابه مفهومی انتزاعی، در مكتبهای مختلف اجتماعی، تعاریف گوناگونی دارد. لویس آن را فقدان قید و بندهای زیانآور ميداند و رافائل، فیلسوف سیاست معاصر، در كل آن را فقدان قید و بند تعریف كرده، بین دو مفهوم تمیز قائل میشود: یكی آزادی اراده یا انتخاب و دیگری آزادی عمل یا آزادی اجتماعی. آربلاستر ميگويد: انسان آزاد كسی است كه اگر میل به انجام كاری داشته و قدرت و ذكاوت انجام آن را داشته باشد، با مانع و رادعی مواجه نشود.
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 95.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#اختصاصی
⚛ قصه کوچه کوچکی در دزفول
می خواستم
شعری برای جنگ بگویم
شعری برای شهر خودم دزفول
دیدم که لفظ ناخوش موشک را
باید به کار برد
اما
موشک
زیبایی کلام مرا می کاست
گفتم که بیت ناقص شعرم
از خانه های شهر که بهتر نیست
(قیصر امین پور)
امروز ۴ خرداد روز دزفول قهرمان است؛ روز ملی مقاومت و پایداری. این پست ادای دینی است به سلحشوری و ایستادگی مثال زدنی دزفولی ها به عنوان نماینده فرزندان این کهن مرز و بوم در مقابل دشمنان متجاوز.
🔷🔷🔹🔸
ظریفی می گفت: "صدام را مادران ایرانی شکست دادند."
حیاط خانه همسایه روبروی ما در دزفول، که بعدها چند بار بر اثر اصابت موشک، با خاک یکسان شد، همیشه در خاطرم با هاله ای از نور تصور می شود. در همین حیاط، مادر شهیدان روغنی، زیر درخت کُنار(سدر) بزرگی که بیشتر حیاط را احاطه کرده بود، پیکر نخستین جوان شهیدش علیرضا را شست و غسل و کفن کرد. سال بعد که جسد پسر بزرگش محمدرضا به خانه رسید، دیگر قابل غسل نبود و با همان لباس رزم پاسداری با دستان پدر دفن شد؛ و حمیدرضا هم که ۱۳ سال سفرش طول کشید تا به خانه برگشت.
پدر شهیدان روغنی حاج پولاد، مردی واقعا آبدیده بود؛ بزرگ مرد پولادینی که ایمانی راسخ داشت. پس از شهادت علیرضا در مسجد جامع به همه همشهری ها گفته بود: "کسی حق ندارد به من تسلیت بگوید؛ باید تبریک گفت!" حاج پولاد عصای دست پدرِ معنوی دزفول در آن روزهای سخت و بی کسی بود. پیر فرزانه دارالمومنین آیت الله قاضی دزفولی امام جمعه محبوب، دلگرم به وجود حاج پولادها در بلدالصواریخ بود.
حاج پولاد در پاسخ به درخواست همسرش که گفته بود: حاجی! خودم می خواهم پسرم را در خانه ام بشویم؛ گفت: حالا که مادر بچه ها این را می خواهد، خیلی خوب؛ من هم کمکت.
و حاجی با مینی بوس معروفش که زمانی بچه ها را با آن به جبهه می رساند، نعش علی اکبرش را به خانه آورد. مادر که منتظر بر در ایستاده بود، با دیدن حاجی و علیرضای غرق در خون، چادر را سفت به کمر بست و کِل کشید و به استقبال پدر و پسر رفت ... .
سالهاست که حاج پولاد به فرزندان شهیدش ملحق شده است. و مادرِ از پا افتاده بچه ها، سالها چشم به درب خانه، منتظر برگشت پیکر سومین جوان شهیدش حمیدرضا بود تا بالاخره بعد از ۱۳ سال برگشت؛ اما در کیسه ای جمع و جور که اصلا شباهت به هیکل رشید پسر رعنایش نداشت.
🔸🔹🔸
از خانه دست راستیمان و شهیدانش حاج عبدالعظیم و سهراب نداف پور و خانه بعدی و شهید خیلاپور و ... و انواع موشکهای خورده شده در این کوچه چند متری، دیگر نمی گویم. این تنها گوشه ای است از داستان بی پایان مقاومت یکی از کوچه های کوچک شهرم دزفول.
و سلام بر عاشقان کوی یار
سردبیر
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚛ بدون شرح.....
#شب_زیارتی_اباعبدلله
اعمال شب جمعه:
🔹 زیارت سالار شهیدان(ع)
🔹 زیارت حضرت حجت (عج)
🔹 دعای پر نور کمیل
🔹 استغفار از همه گناهان و لغزش ها
🔹 طلب بخشش برای گذشتگان
🔹 تلاوت سوره های مبارکه یس و واقعه
#شب_جمعه
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
جریان نوتفکیک.pdf
583.9K
#اختصاصی
✳️ چيستي و چرايي مدعاي جريان نوتفكيك
♻️ اقتراحي با حضور استاد رمضاني، دكتر فنايي اشكوري، استاد غرويان و دكتر خادمي
🔻✔️ چنانكه مستحضريد چندي است جرياني به نقد و بلكه فراتر از آن به مخالفت با فلسفه اسلامي، برخاسته كه ميتوان آن را جريانِ «نوتفكيك» ناميد. اگر چه نوتفكيك، جرياني پسيني است كه ريشه در جريان پيشين تفكيك و مكتب معارفي مشهد دارد، اما چنانكه مشهود است علاوه بر بيباكي از قدرت تبليغي و رسانهاي بيشتري بهره ميبرد. ارزيابي شما از اين جريان و مدعاي آن چيست؟
🔹استاد رمضاني: تفكيكيان پيشين و مكتب معارفي مشهد با صراحت تمام و با تمسّك به برخي روايات كه تصريح ميكنند «ان دين الله لايصاب بالعقول؛ با عقلها نميتوان به دين خدا دست يافت» اعلام ميكردند در عقايد و معارف نميتوان بر عقل و عقلانيت تكيه كرد، بلكه بايد در اين بُعد مثل آنچه كه در بُعد احكام و تكاليف شرعي و ديني عمل ميشود، تابع روايات اهلبيت عصمت و طهارت(ع) بود و عقل را كنار گذاشت ؛
✅ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 95.
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
📣 پیشنهادات اجرایی درباره عفاف و حجاب
✍️ حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده
پیرو مطلب پیشین درباره #لایحه_عفاف ، چند پیشنهاد اجرایی طرح میشود:
✅ در بحث عفاف، باید از از رویکرد فردی و انتظامی به رویکرد اجتماعی تغییر رویه داد.
♦️ از این رو:
1️⃣ اموری شبیه گشت امنیت اخلاقی در حوزه حجاب (گشت ارشاد) تا فراهم شدن زمینه های اجتماعی متوقف شود.
2️⃣ ستاد امر به معروف و نهی از منکر؛ اولاً از رویکرد «امر و نهی» در حوزه حجاب به رویکرد «معروفسازی» عفاف و حجاب تغییر رویه دهد؛ ثانیاً بیشتر بر فسادهای کلان در حکمرانی متمرکز شود.
3️⃣ در برنامه ریزی اجتماعی، تمرکز از حجاب به عفاف منتقل شود و در عفاف، به جای تحکم و اجبار از «تبیین» استفاده شود. این تبیینگری باید منجر به «ارزشدهی اجتماعی، اقبال اجتماعی و ظرفیتسازی اجتماعی» در مقوله حجاب و عفاف شود.
4️⃣ کمیتهای متشکل از متخصصان رشتههای مختلف برای فرهنگ سازی و اجتماعیسازی مقوله عفاف و حجاب تشکیل شود و به دور از شتاب و ملاحظات سیاسی، برنامهای علمی و اجرائی در این زمینه طراحی شود.
5️⃣ در نظام تعلیم و تربیت کشور(همه نهادها و سازمانهای مربوط) به جای امور ظاهری و مستقیم، باید بر روی امور پایه و اساسی در عفاف و حجاب سرمایه گذاری کنند. این سرمایه گذاری باید این محورها را داشته باشد:
🔻 الف) تقویت توان خویشتنداری در برابر فشار جنسی؛
🔻ب) تقویت توان مقاومت در برابر فشار اجتماعی؛
🔻و ج) تقویت شناخت و باورهای زیرساخت عفاف و حجاب.
6️⃣ متخصصان فرهنگی و تربیتی، باید برای اجرایی شدن این امور از خانه تا مدرسه و جامعه، برنامه ریزی کنند. مدل عفاف اسلامی در پژوهشگاه قرآن و حدیث که حاصل سالها تحقیق و بررسی است، طراحی و در کتابی به نام «الگوی تنظیم رفتار جنسی» چاپ شده است. این مدل می تواند مبنای فعالیتهای علمی و اجتماعی قرار گیرد.
7️⃣ امر اجتماعی نیازمند انضباطدهی اجتماعی است. این امکان وجود دارد که هنجارها و ارزشهایی که اجتماعی شده اند، از سوی برخی افراد به رسمیت شناخته نشده و رعایت نشوند. بنابراین، نیاز به «الزام اجتماعی» نیز داریم که کار نیروهای انتظامی و قوه قضائیه است؛ اما پس از تحقق ارزش اجتماعی، ظرفیت اجتماعی، و اقناع اجتماعی.
❎ ناگفته نماند که این بحث، خود ذیل بحث سبک زندگی قرار دارد. اکنون نبرد، نبرد سبک زندگی است که ذیل نزاع تمدنی اسلام با تمدن مادی قرار می گیرد و پیروز این میدان کسی است که سبک زندگی خود را خوب طراحی و خوب تبیین کرده و آن را اجرایی سازد. نادیده گرفتن ارتباط بحث عفاف با سبک زندگی موجب تشخیص نادرست جایگاه عفاف در کلان زندگی اجتماعی می شود.
صفحات مجازی استاد پسندیده:
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir