eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
338 ویدیو
595 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌑 استدلال به ولایت فقیه با خطبه امام حسین (ع) در مِنا 🎙آیت‌الله مجتبی تهرانی (ره) 🔹به این جملات از خطبه میرسیم به اعتبار آن عناوینی که داشتند[که به عنوان عالم دینی شناخته می شدند]، به آنها خطاب فرمود: وَأَنْتُمْ أَعْظَمُ النَّاسِ مُصِيبَةٌ لِمَا غُلِبْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ مَنَازِلِ الْعُلَمَاءِ لَوْ كُنْتُمْ تَسْمَعُونَ»؛ مصیبت شما از همه مردم سهمگین تر است؛ چرا؟ چون مقام و منزلت علماییتان را از شما بازگرفتند. در حقیقت حکومت باید در دست دانشمندان روحانی باشد. 🔸[عالمان دین] امین حدود الهی هستند جایگاهی که مربوط به شما بود را از شما گرفتند تا اینجا امام حسین بیان می کنند که کسانی که در جامعه چهره دینی هستند و مردمان خیر خواه اندرزگو و دلسوز جامعه معرفی شده اند در مقابل آبروی الهی که خداوند به آنها در سطح اجتماع داده است، وظایفی دارند که باید به آن عمل کنند. امام حسین ع می فرماید: این جایگاهی که در جامعه داشتید از شما گرفتند. 🔹حضرت در ادامه می فرماید: «ذَلِكَ بِأَنَّ مَجَارِيَ الْأُمُورِ وَ الْأَحْكامِ عَلَى أَيْدِي الْعُلَمَاءِ بِاللَّهِ الْأُمَنَاءِ عَلَى حَلَالِهِ وَحَرَامِهِ»؛ مجاری امور که در اینجا مطرح است امور اداره کردن جامعه است. به تعبیر ما اطلاق هم دارد. از آن جملاتی است که فقها در مباحث فقهیه آن را مطرح کرده و برای اثبات بحث ولایت فقیه» به آن استدلال میکنند. 🔸«مَجَارِيَ الْأُمُورِ وَالْأَحْكامِ»؛ یعنی تمام اموری که با آن، جامعه اداره می شود؛ چه صدور احکام قضایی باشد، چه اجرایی باشد و چه تقنینی هر چه که باشد باید به دست دانشمندان روحانی باشد؛ چون آنها امین حقوق الهی و دانای به حلال و حرام دینی هستند؛ یعنی باید هر سه رابطه تقنینی اجرایی و قضایی باید به دست علمای دین باشد؛ چون آنها بر حلال و حرام الهی امین و دانا هستند. ولی «فَأَنْتُمْ الْمَسْلُوبُونَ تِلْكَ الْمَنْزِلَةَ»، ولی این جایگاه را از شما گرفتند. 📙سلوک عاشورایی- شرح خطبه منا- آیت الله مجتبی تهرانی (ره) - ص ۲۷۵-۲۷۶ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
پرسشهای عاشورا 1.pdf
19.05M
🌗 پرسش‌ها و پاسخ‌هاي عاشورا پژوهانه (قسمت اول) 🎤 | ✍️ | در گفتگوي مكتوب با استاد حجت الاسلام و المسلمين مهدي پيشوايي ❓آیا امام حسین(ع) با معاویه بیعت کرده بود؟ در صورت منفی بودن پاسخ، علت عدم قیام آن حضرت بر علیه معاويه چه بود؟ و در صورت پاسخ مثبت، پس چرا با یزید هم بیعت نکرد؟ 🔸 امام حسین(ع) پیمان صلح برادرش امام حسن(ع) با معاویه را امضا کرده بود و به آن پیمان پایبند بود. یکی از مواد اصلی پیمان این بود که حسن بن علی(ع) خلافت را به معاویه واگذار می‌کند و او تا زنده است خلافت می‌کند، اما حق واگذاری خلافت را بعد از خود به هیچ‌کس ندارد و بعد از او خلافت به حسن بن علی(ع) و بعد از او به حسین بن علی(ع) می‌رسد. بنابراین یزید و خلافت او اصلاً مطرح نبود و معاویه بعدها به فکر وليعهدی یزید افتاد، و چون این امر با وجود امام حسن(ع) و با توجه به مفاد پیمان‌نامه صلح ـ که گفته شد ـ عملی نبود، معاویه اقدام به مسموم کردن امام مجتبی(ع) و شهادت او کرد و سپس کم کم وليعهدی یزید را مطرح نمود که ماجرای دیگری دارد. نتیجه اینکه بعد از مرگ معاویه، مدت صلح نامه تمام شده بود و امام حسین(ع) هیچ تعهدی در برابر یزید نداشت.البته باید توجه داشت که طرح وليعهدی یزید در زمان امامت امام حسین(ع) ـ بین سال‌های 50-60 هجری ـ بود و یزید نه تنها شخصاً صلاحیت اخلاقی و عملی برای خلافت نداشت، بلکه مسئله ولیعهدی مربوط به حکومت کسری و قیصر بود... ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 80. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔نشست علمی «قواعد نظامهای حقوقی در مواجهه با توهین به کتب آسمانی» 👤 اساتید ارائه دهنده: 🎙عبدالکریم بی‌آزار شیرازی (عضو شورای عالی مجمع تقریب مذاهب اسلامی) 🎙محمد جواد ارسطا (دانشیار دانشگاه تهران) 🎙هدی غفاری (دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی‹ره›) 🎙سید محمد مهدی غمامی (دانشیار دانشگاه امام صادق ‹ع›) 🎙سید احمد حبیب‌نژاد (دانشیار دانشگاه تهران) 🕓 زمان: ۳ مرداد ۱۴۰۲، ساعت ۱۱ 🏢 مکان: میدان آرژانتین، خیابان الوند، نبش کوچه برمک، ساختمان ریاست جمهوری، طبقه اول، سالن جلسات معاونت قانون اساسی. 🔗لینک ‹قرار› برای شرکت مجازی در نشست: https://gharar.ir/r/bd81fb67 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔هم_اندیشی_علمی: بررسی علل و ابعاد هتک ساحت قدسی قرآن کریم و راهکارهای مقابله با آن(نشست دوم) 👤با حضور اساتید: 🎙جواد حبیبی تبار 🎙نجف لکزایی 🎙محمدعلی رضایی اصفهانی 🎙محمدصادق یوسفی 🗓 زمان: چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴٠۲ ساعت ۱۷:۳٠ 🕌 مکان: قم، میدان سعیدی، خیابان هفت تیر، کوچه ۱۲، تقاطع اول، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه‌السلام 🔗 لینک پخش زنده از: http://aparat.com/emamreza_ac/live 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
سياه_پوشي_در_سوگ_ائمه_نور_ع_030170094331.PDF
5.98M
┈┅ ❁❁ ┅┈ ⚫️ نسخه PDF کتاب «سیاهپوشی در سوگ ائمه نور (ع)» ✍ به خامه استاد 💥 ریشه‌های تاریخی و مبانی فقهی سیاهپوشی در سیره اهل بیت (ع) |چاپ قدیم، سال ۱۳۷۵ 🔰 اشاره: این کتاب علمی با انبوهی از اسناد تاریخی و حدیثی محکم، از مبانی سیاهپوشی در عزای اهل بیت (ع) به دفاع بر می خیزد و یک دور تاریخ عزاداری در اسلام را نشان می دهد. طبق تحقیقات استاد منذر، شایعاتی که سیاهپوشی در مصائب آل الله (ع) را از اساس، سنت بنی عباس قلمداد می کند، فاقد وزانت علمی است. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 سه مصیبت جانگداز! ✍ آیت الله حاج آقا نصرالله شاه آبادی(ره) در نظر مرحوم والد [آیت الله العظمی شاه آبادی استاد عرفان امام خمینی] در میان مصائب سید الشهداء (علیه السلام)، سه مصیبت جانگدازتر بود: اول، روضه باب الحوائج حضرت علی اصغر. می‌فرمودند: طفل شش ماهه امام حسین (علیه السلام) هم می‌تواند باب الحوائج باشد و در این جهت با جوان ۱۸ ساله ایشان تفاوت ندارد. لذا خیلی از اوقات ایشان در دعای کمیل به حضرت علی اصغر متوسل می‌شدند. دوم روضه حضرت علی اکبر؛ و سوم روضه وداع سید الشهداء (علیه السلام). ایشان بر این سه روضه خیلی اهتمام داشتند و می‌فرمودند: مصائب آن حضرت زیاد است ولی این سه مصیبت خیلی سنگین است. 📚 حدیث نصر، ص۱۹۳، خاطرات آیت الله نصرالله شاه آبادی، نشر موسسه کتابشناسی شیعه. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 تحقق حضور نه روضه مکشوف 🎙گفتاری از استاد فقید علی صفایی حائری 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 از اقامه عزا تا احیای عاشورا ✍حجت‌الاسلام دکتر عباس پسندیده|استاد دانشگاه قرآن و حدیث| از همراهان فرهیخته کانال نشریه سرمقاله روزنامه فرهیختگان| سه شنبه ۳ مرداد ۱۴۰۲ 🔹دستگاه حسین بن علی(ع) گنجینه‌ای ارزشمند است که هم محتوای متعالی دارد و هم از قدرت برانگیختگی بسیار بالا برخوردار است. هرسال میلیون‌ها نفر از هر قوم و نژادی دهه محرم را عزا می‌گیرند و مراسم متعددی برپا می‌کنند، حتی در برخی مناطق، دوماه محرم و صفر و هر روز چند مراسم عزاداری برپا می‌شود، اما سوال این است که آیا عاشورا زنده است؟ 🔸شاید برخی گمان کنند که «برگزاری مراسم عزاداری نشانه زنده بودن عاشورا»ست و برگزار نشدن آن نشانه زنده نبودن آن. این سخن درست است، اما در زمانی که یاد حسین(ع) و برگزاری مراسم عزای او جرم باشد؛ مانند دوران حکومت امویان و عباسیان و همچنین در عصر حاضر در حکومت پهلوی اول که برگزاری مراسم ممنوع بود. در این دوره‌ها، قطعا زنده بودن عاشورا، یعنی برگزاری مراسم عزا و جلوگیری از فراموشی آن. در برخی از این دوره‌ها مردم قطع عضو می‌شدند اما زیارت حسین(ع) را ترک نمی‌کردند! و در برخی دیگر با شگردهای گوناگون، به اقامه عزا می پرداختند، حتی در دوران ممنوعیت عزاداری، تکاپوی شیعیان برای عزاداری مخفیانه، نشانه سطحی از زنده بودن است که شاید بتوان آن را با حيات نباتی انسان مقایسه کرد. اما وقتی برگزاری مراسم آزاد بوده، بلکه ترویج می‌شود، تعریف زنده بودن یا نبودن عاشورا تغییر می‌کند. سوال این است که دستگاه حسین علی(ع) چه چیز هست و چه چیز نیست؟ 🔹 برخی آن را با شفاخانه اشتباه گرفته‌اند و شفای بیماران خود را از او می‌خواهند! دستگاه حسین بن علی شفا هم می‌دهد (و برای شفا خواستن می‌توان، بلکه شایسته است از او کمک خواست)، اما شفاخانه نیست. برخی دیگر این دستگاه را به‌مثابه یک بنگاه کارگشایی می‌دانند! و برای رفع گرفتاری‌ها و حل مشکلات و معضلات زندگی خود، از او کمک می‌خواهند. بی‌تردید دستگاه حسین بن علی حاجت هم می‌دهد، اما بنگاه کارگشایی و گره‌گشایی نیست. همان گونه که در زمان حیات امامان، مردم برای حل مشکلات خود به آنها مراجعه می‌کردند، پس از شهادت و در مراسم عزاداری نیز می‌توان چنین کرد و نگارنده خود تاثیر آن را دیده است، اما سوال این است که آیا این همه تاکید بر اقامه عزای حسینی حتی از سوی معصومان، برای شفادهی و گره‌گشایی و کارگشایی است؟ گروهی دیگر این دستگاه را به‌منزله دستگاه شست‌وشوی گناه و تطهیر امت می‌دانند که با قطره اشکی حاصل می‌شود! در این باره حتی روایاتی صحیح و متعدد نیز وارد شده است. بی‌تردید دستگاه حسین بن علی گناهان را پاک می‌کند، اما کلیسای اعتراف و تطهیر گناه امت نیست. بی‌تردید اقامه عزای حسینی واجب و لازم است، چون همین عزاداری‌هاست که اسلام را نگه‌ داشته است و هیچ‌چیز نباید عزاداری به‌شکل سنتی آن را مخدوش یا کمرنگ کند. 🔸فارغ از این، سخن این نوشتار آن است که آیا باید در حد برگزاری مراسم باقی بماند یا ظرفیت اجتماعی بیشتری دارد؟ واقعیت این است که عاشورا بیش از یک‌سالگرد نمادین است. احیای عاشورا به‌معنی اقامه عزا یا برگزاری مراسم احیا در شب عاشورا نیست. عاشورای زنده یعنی عاشورای اثرگذار در راستای اهداف امامت که هدایت بشر و بهروزی زندگی دنیوی و اخروی انسان است. عاشورای زنده، یعنی عاشورایی که به «احیای امر امامت» منجر شود که در روایات اهل‌بیت به آن پرداخته شده است. در دوران آزادی، بلکه تشویق اقامه عزا، مراد از زنده بودن عاشورا، حیات اجتماعی عاشورا و اثرگذار بودن آن در مناسبات اجتماعی و زندگی مردم است. زنده بودن عاشورا، یعنی اثر مثبت گذاشتن بر زندگی فردی و جمعی مردم. در این فضا، یک‌معنای متعالی زنده بودن تبدیل قیام حسینی به الگوی قابل‌پیروی است. 🔹برخی علمای اسلامی کار حسین بن علی(ع) را یک راز و دستور شخصی می‌دانستند که قابل‌ پیروی نیست! اما امام‌خمینی(ره) آن را از دستور شخصی به قانون قابل‌پیروی تبدیل کرد و براساس آن نظام شاهنشاهی در ایران برچیده شد و جنگ تحمیلی بدون از دست دادن ذره‌ای خاک، مدیریت شد، سپس همین منطق  هسته‌های مقاومت را در بسیاری از امت‌های اسلامی به‌ویژه شیعیان قهرمان لبنان بنیاد نهاد و برای نخستین‌بار طعم تلخ شکست را به رژیم‌صهیونیستی چشاند. به‌تعبیر شهید مطهری باید شمر زمان را شناخت و عاشورای زنده، عاشورایی است که برای شمرها و یزیدهای زمان خطرآفرین باشد، این یعنی احیای عاشورا. اما این نیز تمام ماجرا نیست. 🔸 معنای مهم دیگر زنده بودن عاشورا، ساخت زندگی فردی و اجتماعی خوب و تربیت انسان‌های رشدیافته؛ چیزی که کیمیای کمیاب امروز است. عاشورا فقط الگوی قیام جوانمردانه عليه ظلم و ستم ناجوانمردانه نیست، چون هدف يک امام، فقط قیام و انقلاب نیست.
هدف اصلی امامت، انسان‌پروری است. بر این اساس، عاشورای زنده، عاشورایی است که زندگی مردم را روز به روز بهتر کند (زندگی‌بهتر) و شخصیت آنها را روزبه‌روز رشدیافته‌تر سازد. 🔹(انسان رشدیافته‌تر) عاشورای زنده یعنی عاشورایی که مراسم عزا به مداحی و طبل و سنج خلاصه نشود و خطبا و منبریان راه و رسم زندگی حسینی را در جنگ و صلح به مردم بیاموزند. روحانی جوانی می‌گفت در دهه اول محرم برای مردم از خانواده و رازهای کامیابی آن گفته و همین باعث شد مردم  او را بر سخنران کشوریِ پس از من ترجیح دهند! 🔸دستگاه حسین بن علی(ع) مدرسه‌ای عالی است که در مقیاس فردی، درس انسانيت، شرافت، کرامت، عزت، آگاهی و آزادگی و در مقیاس اجتماعی، درس ظلم‌ستیزی، امر به معروف و نهی از منکر، ایثار اجتماعی، فداکاری اجتماعی و عدالت اجتماعی می‌دهد. مدرسه حسینی، هم انسان‌ساز است و هم جامعه‌ساز. از دل مراسم‌های عزای حسینی باید انسان‌هایی رشدیافته تربیت شوند که خود به سعادت برسند و جامعه‌ای سالم را بنیاد نهند. 🔹عاشورای زنده یعنی عاشورای جاری در تمام زوایای حاکمیت. عاشورا نشان داد که وسوسه قدرت، ثروت و شهرت می‌تواند سیاستمداران متدین دیروز را به قاتلان حسین بن علی تبدیل کند. پس عاشورای زنده یعنی پیراسته شدن هرچه بیشتر صحنه سیاست و حکمرانی در همه سطوح، از انگیزه‌های مادی و جایگزینی رضای خدا و خلق او به‌جای آن. در نظام اسلامی اینکه فقط ولی‌فقیه پیراسته باشد، پذیرفتنی نیست؛ همه قوای عالی کشوری و لشکری باید پیراسته و شایسته مهر تایید حسینی باشند. عاشورای زنده یعنی بازسازی اعتماد اجتماعی و نزدیک‌تر کردن رابطه مردم با حاکمیت به رابطه اصحاب با حسین بن علی. عاشورا نشان داد که عافیت‌طلبی و مصلحت‌اندیشی کور، حسین بن علی را تنها می‌گذارد، پس عاشورای زنده آن است که بساط عافیت‌طلبی و بهانه مصلحت‌اندیشی را برچیند و همه را برای احیای امر امامت و دین خدا به صف کند. عاشورای زنده یعنی عاشورای جاری در کوی و برزن و کف خیابان و درون خانه‌ها، خانواده‌ها، ادارات و سازمان‌ها. جاری بودن کف خیابان در اینجا به معنی راه انداختن دسته‌های عزا نیست، به معنی دیده شدن نشانه‌های رفتار اسلامی و انسانی است؛ همان چیزی که حسین برای آن قیام کرد: «لنظهر المعالم من دینک... .» عاشورای زنده یعنی عاشورایی که عزاداران و سینه زنان آن مایه زینت، آبرو و اعتبار اجتماعی حسین بن علی و دیگر معصومان باشند، نه مایه ننگ و شرمساری؛ چیزی که در برخی روایات تاکید جدی بر آن شده است. عاشورای زنده یعنی ارتقای شاخص‌های سلامت اجتماعی و بهبود مناسبات مردم با یکدیگر.عاشورای زنده یعنی عزادار 1402 با عزادار 1401 تفاوت رو به تعالی داشته باشد. احیای عاشورا یعنی صحنه کسب‌وکار، و تجارت و بازرگانی به شاخص‌های مورد انتظار از شیعه حسینی نزدیک‌تر شود. عاشورای زنده یعنی صحنه خانه و خانواده به‌گونه‌ای باشد که بتوان حسین بن علی را به آن دعوت کرد و سلوک خانوادگی و سبک زندگی به‌گونه‌ای باشد که شایسته مهر تایید حسینی باشد. خلاصه سخن این که فرد عزادار 1402 و جامعه عزادار 1402 در همه سطوح آن باید رشد داشته باشد و یک گام به شاخص‌های حسینی نزدیک‌تر شود. بیاییم عاشورا را احیا کنیم؛ و این احیا در بستر همین عزاداری‌های سنتی و مردمی امکان‌پذیر است، نه عزاداری سنتی و مردمی بدیل دارد و نه احیای اجتماعی آن قابل‌چشم‌پوشی است. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 انقلاب حسین(ع) و جامعه طبقاتی 🔻ما عمیقا با تقلیل عاشورا در تحلیل ها مواجهیم مثل تحلیل ماجرا در حد انگیزه ها و مشکلات شخصی. حسین بن علی ع کشته جامعه ای است که ساختار و از مسیر اصلی انقلاب خارج شده و شکل گرفته؛ آقازاده گان قدرت طلب و هنجار شکن صحابه و اکثریت مردمی که گرفتار حداقل های زندگیند. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
5.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مثلا به تو آب میدم... مثلا تورو تاب میدم... به مناسبت روز هفتم محرم روز باب الحوائج حضرت علی اصغر (ع) 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
10.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌑 تنها دلخوشی و امید مرجع متقین وقتی همه امید و دلخوشی فقیه برجسته شیعه "صاحب نفس قدسیه و مرجع متقین" آیت الله العظمی سید احمد خوانساری می شود ... . 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir