#پرسمان
#محرم
🌑 پاسخ به سه پرسش درباره "السَّلامُ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ" در زیارت عاشورا
✍ استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی|حدیث پژوه و رجالی و استاد دروس خارج حوزه قم
1⃣ مراد از علی بن الحسین در این سلام كیست؟
پاسخ: حضرت علی اکبر علیه السلام
2⃣ اگر مراد، حضرت علی اکبر است، چرا بر فرزند معصوم حضرت، امام زین العابدین علیه السلام سلام داده نمی شود؟
پاسخ: این سلامها سلام به شهدای مدفون در حرم ارباب بی کفن ما است و حضرت امام سجاد علیه السلام در آنجا به خاک سپرده نشده است.
3⃣چرا به حضرت ابا الفضل(ع) که از شهدای کربلا است و شاید مقام ایشان والاتر از مقام حضرت علی اکبر(ع) باشد سلام داده نشده است؟
پاسخ: این زیارت، زیارت حرم حضرت شهید علیه السلام است و حضرت عباس خود حرم مستقل دارد و زیارتنامه مستقل.
اللهم ارزقنا زیارتهم فی الدنیا و شفاعتهم فی الاخرة.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
May 11
پرسشهای عاشورا 2.pdf
414.1K
#اختصاصی
#بر_ساحل_سخن
🌗 پرسشها و پاسخهاي عاشورا پژوهانه (قسمت دوم/پایانی)
🎤 | ✍️ | در گفتگوي مكتوب با استاد حجت الاسلام و المسلمين مهدي پيشوايي
❓ اساساً چرا در فرهنگ شیعه همیشه حزن، اندوه و عزاداری حاکم است؟! چرا باید برای شهادت امام حسین(ع) و یارانش عزاداری و گریه کنیم در حالی که آنان با شهادت خود به قرب الهی رسیدند؟! آیا ترغیب به گریه برای امام حسین(ع) ترغیب به غمگینی ـ كه از حالات منفی و نابهنجار است ـ و تکیه صرف بر احساسات و سوء استفاده از تحریک عواطف نیست؟ ترغیب به نابهنجاری از جانب دین مدعی کمال، چه توجیه منطقي ميتواند داشته باشد؟!
🔻 نخست لازم است یادآوری کنم که گریستن ـ همچون خندیدن ـ یک رفتار هیجانی مخصوص انسانهاست. هر انساني کم و بیش مواردی از گریه کردن خود را تجربه کرده، یا گریستن دیگران را دیده و به وضوح دریافته است که گریه ـ مانند خنده ـ برآمده از شدیدترین حالات احساسی انسان است. همچنین، تجربه نشان میدهد که ابراز ناراحتی به وسیله گریه ـ یا ابراز شادی به وسیله خنده ـ از نشانههای تعادل روحی انسان است؛ به گونهای که اگر فردی نگرید ـ یا نخنددـ میتوان روان او را نامتعادل توصیف کرد. انسانهایی که با گریه و خنده، غمها و شادیهای خود را بروز میدهند، در صحنه زندگی از سلامت جسمی و روحی بیشتر و از نشاط و تحرک بهتری برخوردارند...
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 81.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 نقل عجیب تاریخی در اعتراف به فضیلت حضرت علی اکبر(ع)
✍ابوالفرج اصفهانی(علی بن حسین بن محمد) با سند معتبر از مغيره(لعنة الله عليه) و او از اعتراف جالب معاویه نقل می كند:
◀️ و إياه عني معاوية في الخبر الذي حدثني به محمد بن محمد بن سليمان، قال: حدثنا يوسف بن موسى القطان، قال: حدثنا جرير، عن مغيرة، قال: قال معاوية(لعنة الله عليه): من أحق الناس بهذا الأمر؟ قالوا: أنت، قال: لا، أولى الناس بهذا الأمر علي بن الحسين بن علي، جده رسول الله صلى الله عليه وسلم، و فيه شجاعة بني هاشم، و سخاء بني أمية (لعنة الله عليهم)، و زهو ثقيف.
⏬روزی معاويه بن ابی سفيان به اطرافيان خود گفت: به نظر شما سزاوارترين و شايسته ترين فرد امت به امر خلافت كيست؟ اطرافيان گفتند: جز تو كسی را سزاوارتر به امر خلافت نمی شناسيم! معاويه گفت: اين چنين نيست. شايسته ترين فرد برای امر حکومت علی اکبر فرزند حسين بن علی [عليه السلام] است که جدش رسول خدا (صلی الله عليه و آله و سلم) است و شجاعت بنی هاشم و سخاوت بنی اميه و زيبايی قبيله ثقيف را در خود جمع کرده است.
📚مقاتل الطالبيين، صفحه 86
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها:
✅️ کرسیها و نشستهایی که چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۲ برگزار می شود.
#اخبار_نشستها_کرسیها_و_همایشها
#کرسی
#نشست
منبع: کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
May 11
#محرم
🌑 مستیِ چای روضه ارباب
حافظ تو دم ز باده شیراز می زنی
من دم ز چای روضه ارباب می زنم
🔹
مادرت چایِ روضه را دم کرد
و مرا چایِ روضــــــــه آدم کـرد
🔸
مُتعجّب نشو از من که چرا گیر توام
شکر چایى تو حُکم نمک را دارد
🔹
دو سه تا حبه قند و چای حسین
بعد روضه عجیب میچسبد
🔸
مستم، ملامتم نکن ای محتسب که من
چایی نبات روضه ارباب خوردهام
🔹
دائم الخمرم خواندند زاهدان این دیار
بس که بعد از روضهها با چای، مستی کردهام
🔸
بهتر ز صد طبیب و مداوا و مرهم است
یک جرعه چای روضه هر هفتهات، حسین
🔹
این عشق پر بهاست به عالم نمیدهم
من طعم چای روضه به زمزم نمیدهم
🔸
این چای روضهها که مرا زیر و رو کند
عطرش ز دور، کار هزاران سبو کند
🔹
وقتی که چای روضه مرا مست میکند
کفران نعمت است به پیمانه لب زنم
🔸
عرق کهنه شیراز مرا مست نکرد
چایی روضه ارباب، زمین گیرم کرد
🔹
دکتر! زبی دوایی دردم نگو که من
چای شفایِ روضه ارباب میخورم
🔸
در جوانی همه نوع باده و می، نوشیدم
راستش هیچ کدام چایی ارباب نشد
🔹
تمام درد بدون علاج دنیا را
به چای روضه آقا، دوا کنید از نو
🔸
چه حاجت است مرا بر شراب جنتها
که چای روضه ارباب، مستِ مستم کرد
🔹
بی جهت دنبال برهان و کلام و منطقیم
چای بعد روضه، کافر را مسلمان میکند
🔸
چای بعد از روضه، آب زندگیست
خضر گویا اهل هیأت بوده است
🔹
سرچشمه بقا، همه در چای روضههاست
پس بهر خضر، چای بقا را بیاورید
🔸
چایی روضه تو، طعم عسل را دارد
سر حال آمده با چاییات آقا، جگرم
🔹
کار زمزم میکند چایی پای روضه ها
چای این غمخانه را خوردن صفایی میدهد
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir