May 11
پرسشهای عاشورا 2.pdf
414.1K
#اختصاصی
#بر_ساحل_سخن
🌗 پرسشها و پاسخهاي عاشورا پژوهانه (قسمت دوم/پایانی)
🎤 | ✍️ | در گفتگوي مكتوب با استاد حجت الاسلام و المسلمين مهدي پيشوايي
❓ اساساً چرا در فرهنگ شیعه همیشه حزن، اندوه و عزاداری حاکم است؟! چرا باید برای شهادت امام حسین(ع) و یارانش عزاداری و گریه کنیم در حالی که آنان با شهادت خود به قرب الهی رسیدند؟! آیا ترغیب به گریه برای امام حسین(ع) ترغیب به غمگینی ـ كه از حالات منفی و نابهنجار است ـ و تکیه صرف بر احساسات و سوء استفاده از تحریک عواطف نیست؟ ترغیب به نابهنجاری از جانب دین مدعی کمال، چه توجیه منطقي ميتواند داشته باشد؟!
🔻 نخست لازم است یادآوری کنم که گریستن ـ همچون خندیدن ـ یک رفتار هیجانی مخصوص انسانهاست. هر انساني کم و بیش مواردی از گریه کردن خود را تجربه کرده، یا گریستن دیگران را دیده و به وضوح دریافته است که گریه ـ مانند خنده ـ برآمده از شدیدترین حالات احساسی انسان است. همچنین، تجربه نشان میدهد که ابراز ناراحتی به وسیله گریه ـ یا ابراز شادی به وسیله خنده ـ از نشانههای تعادل روحی انسان است؛ به گونهای که اگر فردی نگرید ـ یا نخنددـ میتوان روان او را نامتعادل توصیف کرد. انسانهایی که با گریه و خنده، غمها و شادیهای خود را بروز میدهند، در صحنه زندگی از سلامت جسمی و روحی بیشتر و از نشاط و تحرک بهتری برخوردارند...
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 81.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 نقل عجیب تاریخی در اعتراف به فضیلت حضرت علی اکبر(ع)
✍ابوالفرج اصفهانی(علی بن حسین بن محمد) با سند معتبر از مغيره(لعنة الله عليه) و او از اعتراف جالب معاویه نقل می كند:
◀️ و إياه عني معاوية في الخبر الذي حدثني به محمد بن محمد بن سليمان، قال: حدثنا يوسف بن موسى القطان، قال: حدثنا جرير، عن مغيرة، قال: قال معاوية(لعنة الله عليه): من أحق الناس بهذا الأمر؟ قالوا: أنت، قال: لا، أولى الناس بهذا الأمر علي بن الحسين بن علي، جده رسول الله صلى الله عليه وسلم، و فيه شجاعة بني هاشم، و سخاء بني أمية (لعنة الله عليهم)، و زهو ثقيف.
⏬روزی معاويه بن ابی سفيان به اطرافيان خود گفت: به نظر شما سزاوارترين و شايسته ترين فرد امت به امر خلافت كيست؟ اطرافيان گفتند: جز تو كسی را سزاوارتر به امر خلافت نمی شناسيم! معاويه گفت: اين چنين نيست. شايسته ترين فرد برای امر حکومت علی اکبر فرزند حسين بن علی [عليه السلام] است که جدش رسول خدا (صلی الله عليه و آله و سلم) است و شجاعت بنی هاشم و سخاوت بنی اميه و زيبايی قبيله ثقيف را در خود جمع کرده است.
📚مقاتل الطالبيين، صفحه 86
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها:
✅️ کرسیها و نشستهایی که چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۲ برگزار می شود.
#اخبار_نشستها_کرسیها_و_همایشها
#کرسی
#نشست
منبع: کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
May 11
#محرم
🌑 مستیِ چای روضه ارباب
حافظ تو دم ز باده شیراز می زنی
من دم ز چای روضه ارباب می زنم
🔹
مادرت چایِ روضه را دم کرد
و مرا چایِ روضــــــــه آدم کـرد
🔸
مُتعجّب نشو از من که چرا گیر توام
شکر چایى تو حُکم نمک را دارد
🔹
دو سه تا حبه قند و چای حسین
بعد روضه عجیب میچسبد
🔸
مستم، ملامتم نکن ای محتسب که من
چایی نبات روضه ارباب خوردهام
🔹
دائم الخمرم خواندند زاهدان این دیار
بس که بعد از روضهها با چای، مستی کردهام
🔸
بهتر ز صد طبیب و مداوا و مرهم است
یک جرعه چای روضه هر هفتهات، حسین
🔹
این عشق پر بهاست به عالم نمیدهم
من طعم چای روضه به زمزم نمیدهم
🔸
این چای روضهها که مرا زیر و رو کند
عطرش ز دور، کار هزاران سبو کند
🔹
وقتی که چای روضه مرا مست میکند
کفران نعمت است به پیمانه لب زنم
🔸
عرق کهنه شیراز مرا مست نکرد
چایی روضه ارباب، زمین گیرم کرد
🔹
دکتر! زبی دوایی دردم نگو که من
چای شفایِ روضه ارباب میخورم
🔸
در جوانی همه نوع باده و می، نوشیدم
راستش هیچ کدام چایی ارباب نشد
🔹
تمام درد بدون علاج دنیا را
به چای روضه آقا، دوا کنید از نو
🔸
چه حاجت است مرا بر شراب جنتها
که چای روضه ارباب، مستِ مستم کرد
🔹
بی جهت دنبال برهان و کلام و منطقیم
چای بعد روضه، کافر را مسلمان میکند
🔸
چای بعد از روضه، آب زندگیست
خضر گویا اهل هیأت بوده است
🔹
سرچشمه بقا، همه در چای روضههاست
پس بهر خضر، چای بقا را بیاورید
🔸
چایی روضه تو، طعم عسل را دارد
سر حال آمده با چاییات آقا، جگرم
🔹
کار زمزم میکند چایی پای روضه ها
چای این غمخانه را خوردن صفایی میدهد
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#پرسمان
#محرم
🌑 الگوگیری از نهضت حسینی در #اسلام_سنّتی و #اسلام_سیاسی
✍ حجت الاسلام دکتر مهدی فرمانیان
◾️ یکی از سوالاتی که همیشه در طول تاریخ برای علمای شیعه مطرح بوده، این است که قیام امام حسین علیه السلام استثناء است یا قاعده؟
1⃣ دیدگاه اسلام سنّتی:
به نظر می رسد اکثر فقهای اسلام سنّتی در طول تاریخ معتقد بوده اند؛ قیام امام حسین علیه السلام یک استثناء است و لذا قابل الگوبرداری نیست.
⚫️ این بزرگان به سه دسته از روایات استناد می کردند؛
۱. در روایات متعددی هنگامی که از معصومین ع درباره زمان قیام سوال می شود، امامان آن را به قیام قائم وصل کرده و قیام را به تاخیر می انداختند.
۲. روایات تقیه که از سوی ائمه اطهار علیهم السلام در مکان ها و زمان های مختلف صادر شده است. شیخ صدوق (ره) به خاطر این روایات، تقیه را تا ظهور امام زمان علیه السلام واجب می داند.
۳. روایاتی که بیان می کند هر قیامی قبل از قیام قائم محکوم به شکست است. در کنار این سه دسته از روایات، احادیثی همانند «ان الله شاء ان یراک قتیلا» نیز مورد تمسک اسلام سنتی قرار گرفته است.
2⃣ دیدگاه اسلام سیاسی:
اما بزرگان اسلام سیاسی معقتدند شرایط زمان امام حسین علیه السلام به گونه ای بود اگر هر امامی به جای امام حسین (ع) نیز بود، قیام می کرد. ائمه اطهار علیهم السلام یک انسان ۲۵۰ ساله اند. بنابراین قیام امام حسین ع با آن شرایط یک قاعده است و می تواند هر زمان کل یوم عاشورا و کل یوم کربلا باشد. مهم آن است که شرایط آن مهیا باشد.
⚫️ بنابراین هر گاه آن شرایط، برای هر فقیه و عالمی پیش بیاید، تمسک به قیام امام حسین ع قابل پذیرش و یک قاعده است.
🔴 در نگاه اسلام سیاسی سه قاعده در روش اهل بیت علیهم السلام وجود دارد: «قیام، صلح و سکوت». هر یک از این روش ها برای شرایط خاصی است که هر امامی اگر به جای دیگری بود همان کاری را می کرد که دیگری انجام داده است.
🏷 #اسلام_سنتی #اسلام_سیاسی #قیام_امام_حسین
منبع: کانال مُسْلِمْنا
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir