eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
341 ویدیو
598 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌑 «السَّلَامُ عَلَى الْحُسَيْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِيدِ، السَّلَامُ عَلَى أَسِيرِ الْكُرُبَاتِ وَ قَتِيلِ الْعَبَرَاتِ» ▪️اربعین حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام را محضر مقدس حضرت ولیّ‌عصر عجل‌الله‌فرجه‌الشریف و به همه ارادتمندان و دلباختگان آستان قدسی آن حضرت تسلیت می‌گوییم. ✍ حضرت امام عسکری (علیه السلام) : علامات المومن خمس: صلاة إحدی و خَمْسین، و زیارةُ الأربعین، و التختم بالیمین، و تعفیر الجبین، و الجهر ببسم الله الرحمن الرحیم. انسان مؤمن پنج نشانه دارد: 1⃣ پنجاه و یک رکعت نماز (نماز های واجب و مستحبی شبانه روز) 2⃣ زیارت اربعین 3⃣ انگشتر به دست راست کردن 4⃣ پیشانی بر خاک نهادن 5⃣ بسم الله الرحمن الرحیم را در نماز ها بلند گفتن . 📚 مصباح الزایر ، صفحه 151. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
دلیل بزرگداشت اربعین.pdf
4.06M
🌗دليل بزرگداشت اربعين چيست؟ ✍️ دكتر رسول جعفريان پرسمان اعتبار اربعين امام حسين(ع) از گذشته، ميان شيعه و در تقويم تاريخي وفاداران به امام حسين(ع) شناخته شده بوده است؛ سنتي كه تا به امروز در كربلاي عراق با قوت برپاست و هر ساله شاهديم كه ميليون‌ها شيعه، از همه جاي دنيا در اين روز بر سر مزار امام حسين(ع) گرد مي‌آيند و به عزاداري مي‌پردازند. سئوال اين است كه دليل و يا دلايل بزرگداشت سيدالشهداء(ع) در اين روز چيست؟ آيا «اربعين» ريشه در مستندات روايي و تاريخي ما دارد؟ درآمد كتاب «مصباح المتهجد» شيخ طوسي كه حاصل گزينش دقيق و انتخاب معقول شيخ طوسي است، از روايات فراوان درباره تقويم مورد نظر شيعه درباره ايام سوگ و شادي و دعا و روزه و عبادت است، ذيل ماه «صفر» مي‌نويسد: نخستين روز اين ماه(از سال 121)، روز كشته شدن زيد بن علي بن الحسين است. روز بيستم صفر ـ يعني اربعين ـ زماني است كه حرم امام حسين(ع) يعني كاروان اسرا، از شام به مدينه بازگشتند و روزي است كه جابر بن عبدالله انصاري، صحابي رسول خدا(ص)، از مدينه به كربلا رسيد تا به زيارت قبر امام حسين(ع) بشتابد و او نخستين كسي است كه قبر آن حضرت را زيارت كرد. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 73. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌗 برخورد شجاعانه آیت الله شهید صدر با افسر بعثی اخلالگر مراسم اربعین 🔹آیت الله شهید محمد صدر از علمای عراق و از شاگردان حضرت امام خمینی(ره) بود. ایشان از مخالفان جدی حکومت بعث و به دنبال تشکیل در عراق بود. برپایی نماز جمعه و تشکیل دادگاه اسلامی از اقدامات مفید ایشان بوده است. 🔸 این فیلم از اخلال ارتش بعثی عراق در مراسم اربعین ۱۹۸۷ میلادی(برابر با ۱۳۶۵ شمسی و در اوج جنگ عراق با ایران و اوج خفقان رژیم سفاک صدام) حکایت می کند که آیت الله شهید صدر با شجاعت مثال زدنی با عصایش که بر سینه افسر بعثی می گذارد او را پرت می کند و به جسارت او پاسخ می دهد. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 عهد کربلایی ها با آقا ♦️یا اباعبدالله(ع) آقای بی قرار، خون تو در تاریخ جریان دارد؛ همه آنهایی که با کربلا نسبتی دارند این بی قراری و حماسه را از تو به ارث بردند و تا روزی که بازی ظالمین را در نقطه ای از این کره خاکی به هم نزنند و مثل تو خونشان ریخته نشود آرام نخواهند گرفت. این عهد کربلایی ها با خدا و توست. 📚مطالعه کتاب "سخنان حسین بن علی ع" در تحت قبة ابی عبدالله ع، ۱۴۴۵ /شهریور۱۴۰۲، ساعت ۱۱:۵۰ دقیقه ✔️ پی نوشت: 🔻۱:از جایی به بعد دیگر قصه به می رسد چنانکه در زیارت اربعین می خوانیم "و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الضلاله" و در زیارت عاشورا بارها تکرار می‌کنیم "یا ثارالله و ابن ثاره" خونی که تا ابد جریان خواهد داشت. 🔻۲: این تصویر بماند به یادگار برای بعد از مرگ... 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 تاملات درباره اربعینمرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام(استاد یوسفی غروی) لطفا بر روی هر عنوان کلیک کنید👇: 1. شروع رواج پیاده‌روی به سمت کربلا 2. بازگشت امام چهارم (ع) به عراق و دیدار امام سجاد (ع) با جابر هر دو افسانه است! (دیدگاه مرحوم دکتر محمدابراهیم آیتی) 3. به هفت دلیل بازگشت کاروان اسرا در اولین اربعین امام حسین (ع) به کربلا منتفی است (دیدگاه محدث نوری) 4. دیدگاه محدث قمی در «منتهی الآمال» درباره بازگشت کاروان اسرا در اولین اربعین 5. سخنرانی استاد یوسفی غروی با عنوان «زیارت اربعین از آغاز تا کنون» 6. اقوال مختلف در خصوص موضع دفن سر مقدس امام حسین (ع) 7. تلاش حدوداً هزار صفحه‌ای مرحوم قاضی طباطبایی برای اثبات بازگشت کاروان اسرا در اولین اربعین به کربلا 8. اگر قائل به بازگشت اهل بیت و سر مطهر در اولین اربعین نباشیم، اربعین امام حسین خصوصیتش را از دست خواهد داد؟ (فیلم سخنان دکتر سعید طاووسی در این باره) 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📩 رهبر انقلاب در پایان عزاداری هیئت‌های دانشجویی خطاب به دانشجویان: اگر مقاومت کردید آن وقت قله را فتح خواهید کرد ✏️ رهبر انقلاب پیش از ظهر امروز در پایان مراسم عزاداری هیئت‌های دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور به مناسبت اربعین حسینی: ✏️ این راه شما، اراده است. باید با اراده حرکت کرد. با تصمیم باید حرکت کرد. جاذبه‌ها برای زاویه ایجاد کردن از این صراط مستقیم کم نیست. همیشه بوده این زاویه‌ها امروز بیشتر از همیشه است. ✏️ اراده‌ی قوی لازم است تا در مقابل این جاذبه‌های شیطانی بتوانید مقاومت کنید. اگر مقاومت کردید آن وقت قله را فتح خواهید کرد. کاری که از بعد از زمان رسول خدا تا امروز انجام نگرفت. قله‌ی حاکمیت دین خدا، حاکمیت حق، حاکمیت عدل، قله‌ی رسیدن به مقصود و غرض از خلقت انسانی که عبارت باشد از تکامل انسان، کمال بشری، به این قله خواهید رسید. این کار، کار شماست. ✏️ شما جوانهای امروز می‌توانید مایه‌ی امید باشید، مایه‌ی امیدید. بحث می‌توانید نیست. مایه‌ی امیدید. امروز هر کدام از شما یک مشعل نورانی می‌توانید باشید بر سر راه پیرامون خودتان و محیط پیرامونی خودتان. سعی کنید این را نگه دارید. تلاش کنید در این راه استقامت بورزید. فاستقم کما امرت و من تاب معک. استقامت مهم است. ۱۴۰۲/۰۶/۱۵ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗تأملی در کاستی‌های شعر آیینی امروز 🎤استاد محمدعلی مجاهدی(پروانه) پیشکسوت شعر آیینی 🔹چند نمونه از کاستی‌های شعر آیینی امروز: 🔸بهره بردن از تعابیر نادرست و ناشایست حماسه‌آفرینی نیست بلکه ادای حماسه را درآوردن است و سخن را به انحراف می‌کشاند. در بیت آخر شعر «ایستاده باید مرد» که از سروده‌های من است، نوشته‌ام: پیام سرخ شهیدان کربلا این است/ که در مصاف ستم ایستاده باید مرد برخی از شاعران آیینی امروزی به تقلید از این تعبیر، شعری سروده‌اند که نه‌ تنها بایدها و نبایدهای شعر آیینی را که یکی از آنان پرهیز از تقلید و گرته‌برداری از کار دیگران است، رعایت نکردند بلکه این تقلید را در شعر اشتباه به‌کار گرفته‌اند. یکی از شاعران این‌گونه سروده است: بگو بزرگ‌ترین‌ها چه ساده می‌میرند/ و نخل‌ها همه‌شان ایستاده می‌میرند. و شاعر دیگری در سروده‌اش نوشته است به کربلاست که نخل ایستاده می‌میرد/ به کربلاست که یک مرد ساده می‌میرد. ایستاده مردن نخل‌ها تعبیر نادرستی است که واقعیت ندارد، اما متأسفانه شاعران این اشعار به‌کار برده‌اند. یکی از شاعران آیینی پرآوازه که امروز بدرود حیات گفته نیز سروده است: به طاق آسمان امشب گل اختر نمی‌تابد/ بنات‌النعش اکبر بر سر اصغر نمی‌تابد/ به شام کربلا افتاده دریای شب ماهی/ که هرگز آفتابی این‌چنین دیگر نمی‌تابد/ به‌دنبال کدامین پیکر صدباره می‌گردد/ کز گودال خون خورشید بی‌سر برنمی‌تابد/ به پهنای فلک بعد از تو ای ماه بنی‌هاشم/ چراغ مه تا قیامت دیگر برنمی‌تابد/ فرات مهربانی تشنه لب‌های عطشانت/ تو آن دریای ایثاری که در باور نمی‌تابد. 🔸در این شعر سه اشتباه جدی نهفته است. 1️⃣اینکه خاقانی در اشعار خویش از نجوم صحبت می‌کند که متناسب با همان دوران است، اما امروزه بسیاری از مردم معنی بنات‌النعش را نمی‌دانند. 2️⃣«برنمی‌تابد» در بیت سوم و چهارم در جای درستی نیامده است. برنمی‌تابد به‌معنای تحمل نکردن است، در حالی که ردیف مصراع‌های پیشین این شعر واژه «نمی‌تابد» در معنای تابش آمده است. 3️⃣ مصراع آخر هیچ معنای عینی و حقیقی ندارد. 🔹برخی اشعار آیینی در گذشته از نظر محتوایی حقیقتاً سخیف است که نمی‌توان نمونه‌های آن را برشمرد زیرا رواج منکر می‌شود. اشعار آیینی باید ابعاد اخلاقی، ارزشی، حماسی، توحیدی و پایداری عاشورا را دربر داشته باشد. کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗روزگار فخر فروشی‌ ادبی در شعر آیینی به پایان رسیده است 🎤استاد محمدعلی مجاهدی(پروانه) پیشکسوت شعر آیینی 🔸شعر آیینی بایدها و نبایدهایی دارد که نبایدهای آن در چندین دسته تقسیم‌بندی می‌شود: 1️⃣ پرهیز از کلی‌گویی. یعنی اگر شاعر امروزی به سبک و شیوه گذشتگان اشعار آیینی را حول محور کلی‌گویی متوقف کند و مردم را به عزاداری و سوگواری سوق بدهد، دیگر مخاطب‌پسند نیست، زیرا زمانه امروزی تخصصی است و زمانه کلی‌گویی به پایان رسیده است. شاعر باید از تابلوی عاشورا که هر طرف آن به بی‌نهایت متصل است گوشه‌ای را رصد کرده و با مطالعه، پژوهش، تجزیه و تحلیل به زبان هنر به مخاطبان انتقال بدهد. کلی‌گویی، منجر به شعاری شدن شعر می‌شود، بنابراین شاعران آیینی باید از آن بپرهیزند. 2️⃣ پرهیز از به تصویر کشیدن شنیده‌ها. در تاریخ اسلام همواره موضوعاتی را شنیده‌ایم، شاعران نباید به شنیده‌ها اکتفا کنند بلکه باید برای اعتبارسنجی شنیده‌ها منابع موثق و کتب معتبر شیعی را مطالعه و تحقیق کنند و اگر مطلب موردنظر شاعر در منابع معتبر پیدا نشد، باید اندکی برای به‌کارگیری آن در قالب شعر تأمل کند. شاعر آیینی باید پژوهشگر باشد و برای به تصویر کشیدن روایت‌های تاریخی، با تحقیق و پژوهش کتب و منابع موثق و معتبر مطالب را شفاف، زلال و به‌نوعی پاکسازی کرده و آلودگی‌ها رااز آن بزداید. 3️⃣ پرهیز از تکرار مکررات. گاهی یک مطلب و مضمون توسط چندین شاعر و در یک قالب مطرح می‌شود، درواقع هیچ‌گونه شعر بدیع و نو خلق نمی‌شود و خلاقیت و ابداع در اشعار آنان مشاهده نمی‌شود. لقمه حاضر و آماده دیگران را میل کردن لطفی ندارد و مخاطب برای شنیدن و خواندن مطالب تکراری زمان نمی‌گذارد، باید برای چشم و گوش مخاطب ارزش قائل باشیم و برای جذب مخاطب سخن تازه‌، بدیع و دارای وثاقت و اعتبار در شعر وجود داشته باشد. 4️⃣ پرهیز از بیان مفهومی و غیرعینی. برخی شاعران مفاهیمی را در شعر به‌کار می‌گیرند که مخاطب نمی‌تواند آن مفاهیم غیر عینی و علمی که جنبه انتزاعی دارد را در زندگی خود پیاده‌سازی کند. این مفاهیم مجرد ذهنی از دسترس عموم خارج است و رسالت شاعر آن است که این مفاهیم را با تکنیک‌های مختلف و در قالب شعر، عینیت بخشند و به مخاطبان انتقال بدهند تا در فهم سخن به او کمک کند. 5️⃣ پرهیز از ترکیبات کلیشه‌ای. شاعر آیینی باید با شعر جوششی آشنا باشد، شعر جوششی زمانی اتفاق می‌افتد که شاعر در خلوت خود با خدا و مولای خویش ارتباط قلبی و باطنی پیدا کند، در چنین شرایطی او مستحق الهامات قلبی می‌شود، با‌ بی‌تفاوتی در گوشه‌ای نشستن و شعر سرودن، شعر بدیع و تأثیرگذار خلق نمی‌شود. 6️⃣پرهیز از کاربرد صنایع معنوی، غیرعینی و عنایت به آرایه‌های حسی و تصویری(حس‌آمیزی). شاعر باید از آرایه‌های ادبی بهره‌مند شود که مخاطب به‌درستی آنان را درک می‌کند، نباید به‌سراغ برخی از صنایع لفظی که درک آن برای اهل ادب هم دشوار است، بروند. 7️⃣ پرهیز از القای مستقیم و بی‌واسطه. زمانی شعر آیینی ارزشمند است که مخاطب بدون تفسیر دیگران، آن را درک کند و به پیام و مفهوم شعر برسد. 8️⃣ پرهیز از به‌کار بردن واژه‌های مهجور و سخیف. امروزه زمانه ساده‌گویی و صمیمیت است، روزگار فخر و فضل‌فروشی‌های ادبی در شعر آیینی به پایان رسیده است. 9️⃣ پرهیز از تقلید و گرته‌برداری از کار دیگران. شاعر آیینی باید به آیینگی رسیده باشد و بتواند شعر بسراید، نمی‌تواند سرقت ادبی انجام بدهد و اشعار و تعابیر دیگران را به اسم خود ثبت کند. 🔟 پرهیز از دادن سبقه ماتمی صرف به واقعه عاشورا. از بار ماتم و احساسی واقعه عاشورا نباید غفلت کرد اما گاهی اوقات برخی از شاعران آن‌چنان شعر خود را در سوگ و ماتم فرو می‌برند که از جنبه حماسی عاشورا فاصله می‌گیرند. 1️⃣1️⃣پرهیز از گذشته‌گرایی و تنفس در فضای دیروز شعر آیینی. ادب و شیوه‌ای که شاعران ما تا پایان دوران قاجاریه پیاده می‌کردند با عصر امروز متفاوت است، امروزه شیوه ساده‌نویسی رواج پیدا کرده‌ است. 2️⃣1️⃣ پرهیز از بی‌تفاوتی در برابر ترفندهای به انحراف کشاندن افکار عمومی. نکته دوازدهم از نبایدهای شعر آیینی است. زمانی که شاعر آیینی، انحرافی را در جامعه مشاهده می‌کند باید به‌عنوان شاعری متعهد ورود کند و از مقدسات دفاع کند. کانال نشریه معارف:👇 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰 | همگرایی جهانی در ارزش های انسانی اربعین حسینی 🚨با حضور اساتید دانشگاه تورنتو کانادا و لورن فرانسه و نمایندگان ادیان و مذاهب 📆 پنج شنبه ۱۶ شهریور، ساعت ۱۷ 📎لینک نشست 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
جهانی شدن.pdf
3.34M
🌗 جهانی شدن و فرهنگ اسلامي ـ ايراني ✍️در گفت‌ و‌گو با دکتر علي‌اكبر ولايتي 🔻 اشاره دکتر علی اکبر ولایتی عضو شوراي‌ عالى انقلاب فرهنگى، مشاور مقام معظم رهبرى در امور بين الملل، عضو انجمن جهانى تاريخ طب، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، استاد تاريخ روابط خارجى ايران در دانشكده روابط بين الملل وابسته به وزارت امور خارجه، استاد دانشكده پزشكى دانشگاه علوم پزشكى تهران، رئيس گروه اسلام معاصر ـ بنياد دائرﻩ المعارف اسلامى و... می باشد. ایشان همچنین در کارنامه سیاسی، فرهنگی، علمی و دانشگاهی خود سوابقی همچون وزير امور خارجه جمهورى اسلامى ايران، نماينده تهران در اولين دوره مجلس شوراى اسلامى، دبير كل مجمع جهانى اهل بيت (ع)، عضو شوراي‌عالى نظام پزشكى جمهورى اسلامى ايران و... را دارد. آنچه در پی از نظر مخاطبان گرامی می گذرد، متن گفت و گوي نشریه مهندسی فرهنگی با ایشان در رابطه با اصول و مبانی سیاست فرهنگی جمهورى اسلامى ايران در عرصه روابط بین الملل و اهمیت جایگاه ایران و انقلاب اسلامی است كه با حذف پرسش‌ها، تقديم مي‌شود. 🔸دیپلماسی فرهنگی در مورد ديپلماسي فرهنگي جمهوري اسلامي، شايد كلمة ديپلماسي گويا نباشد. ديپلماسي خيلي اختصاصي است. اما در مقابل؛ عبارت سياست فرهنگي در این خصوص شایسته تر به نظر می رسد. سياست اعم از ديپلماسي است؛ يعني معناي فراگيرتري دارد. گفته مي‌شود: سياست اقتصادي، سياست فرهنگي، سياست پولي. سياست در حقيقت تدبير امور است. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 73. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir