🔺سلسله نشستهای علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاقپژوهی روشمند)
🌑 عنوان: بازخوانی و تحلیل اخلاقی گشتالتی و کلنگرانه نهضت امام حسین (ع) از مدینه تا مدینه، عِبرتها و عَبرتها
👤دکتر عباسعلی شاملی؛ دانشیار روانشناسی تربیتی و مدیر گروه اخلاق جامعةالمصطفی العالمیة و دکتری تعلیم و تربیت ارزشها از دانشگاه مک گیل
🕔زمان: دوشنبه ۱۳ شهریور؛
در حال برگزاری
👈لینک ورود:
https://webinaronline.ir/Link/S2331137627
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
1402-06-09 Arbaeen.pdf
568.5K
#کتاب_شناسی
🔰 کتاب «شکوه اربعین»، از سوی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات ـ حوزههای علمیه منتشر شد
با فرارسیدن موسم پیاده روی اربعین، دلهای مشتاقان اباعبدالله الحسین علیه السلام اوج می گیرد و در تب و تاب حضور در مشایه می سوزد.
در این راستا مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه، شبهات پیرامون این حرکت عظیم را با بهره مندی از اساتید برجسته، مورد بررسی قرار داده است. اثر حاضر حاصل مباحث مطرح شده در این زمینه است که در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.
#جاماندگان
#اربعین
#امام_حسین
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
درس اربعین.pdf
415.9K
#اختصاصی
#بربال_قلم
🌗درس اربعین
✍️ دکتر محمود قیوم زاده
🌴اهمیت اربعین
«اهمیت اربعین از کجاست؟ صرف اینکه چهل روز از شهادت شهید میگذرد چه خصوصیتی دارد؟ اربعین خصوصیتش به خاطر این است که در اربعین حسینی یاد شهادت امام حسین(ع) زنده شد و این چیز بسیار مهمی است. اگر این شهادت عظیم در تاریخ اتفاق میافتاد یعنی حسین بن علی(ع) و بقیة شهیدان در کربلا شهید میشدند، اما بنیامیه موفق میشدند، همانطور که خود حسین(ع) و یاران عزیزش را از صفحه روزگار برافکندند و جسم پاکشان را زیر خاک پنهان کردند، یاد آنها را هم از خاطره نسل بشر در آن روز و روزهای بعد محو کنند، در این صورت آیا این شهادت برای عالم اسلام فایدهای میداشت؟ یا اگر هم برای آن روز یک اثری میگذاشت، آیا این خاطره در تاریخ، برای نسلهای بعد، برای گرفتاریها و سیاهیها و تاریکیها و یزیدیهای دوران آیندة تاریخ هم اثری روشنگر و افشا کننده میداشت؟ اگر حسین(ع) شهید میشد، اما مردم آن روز و مردم نسلهای بعد نمیفهمیدند که حسین(ع) شهید شده، آیا این خاطره چه اثر و چه نقشی میتوانست در رشد و سازندگی و هدایت و برانگیزانندگی ملتها و اجتماعات و تاریخ بگذارد؟ بله هیچ اثری نداشت.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 100.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 التماس دعای برای شفای بیماران
سروران و استادان معظم سلام علیکم
تقبل الله. امیدواریم عزاداری های همه عاشقان حضرت سیدالشهداء علیه آلاف التحیه و الثناء، قبول باشد ان شاءالله.
اطلاع یافتیم تازهجوان یکی از اساتید خدوم و خوشنام معارف اسلامی قرار است امروز برای بار چندم عمل سنگین جراحی قلب باز انجام دهد. مستدعی است اساتید مومن و باصفا در آستانه اربعین حسینی(ع) به رسم محبت با نفس های پاک خود شفای همه بیماران به ویژه این جوان سید اولاد پیغمبر(ص) را از خداوند متعال درخواست فرمایند.
حضرت سیدالشهداء علیه السلام را به حق علی اکبرش قسم می دهیم که عنایت فرمایند.
با احترام
سردبیر
#نشست
🔺سلسله نشستهای علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاقپژوهی روشمند)
🌑 عنوان: امام حسین و تعامل با دیگری
👤دکتر سیدحمید موسویان؛استادیار پژوهشکده اندیشه دینی معاصر
🕔زمان: سهشنبه ۱۴ شهریور؛ ساعت ۱۵
👈لینک ورود:
https://webinaronline.ir/Link/S2331137627
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
درباره اربعین.pdf
305.2K
#اختصاصی
#شیعه_شناخت
🌗درباره اربعین امام حسین(ع)
✍️ سید مهدی میر مسیب
به یاد کربلا دلها غمین است
دلا خون گریه کن چون اربعین است
❓اربعین سید الشهداء(ع) چه روزی است؟ آیا اهلبیت امام حسین(ع) در مسیر بازگشت به مدینه، از کربلا گذشتند یا نه، و اگر گذشتند، چه مدت زمانی پس از واقعه عظیم عاشورا بود؟
🚩 در این باره میان پژوهشگران تاریخ، اختلاف نظرهایی وجود دارد؛ که به مهمترین آنها اشاره میشود:
برخی از بزرگان و علمای طراز اول شیعه، معتقدند که کاروان اسرای کربلا هنگام مراجعت از شام به مدینه از راه عراق حرکت کرده و روز اربعین همان سال، یعنی چهل روز پس از واقعه عاشورا، به کربلا رسیدهاند و پس از زیارت قبر شریف امام حسین(ع) به سمت مدینه حرکت نمودند.
🔻شیخ مفید در کتاب «مسار الشیعه»، به روز اربعین اشاره کرده و نوشته است: «اربعین روزی است که حرم امام حسین(ع) از شام به سوی مدینه مراجعت کردند. همچنین روزی است که جابر بن عبدالله برای زیارت امام حسین(ع) وارد کربلا شد».
🔸شیخ طوسی نیز در «مصباحالمتهجد» مینویسد: «بیستم ماه صفر (چهل روز پس از حادثه کربلا) روزی است که حرم سید ما اباعبدالله الحسین(ع) از شام به مدینه مراجعت کرد؛ و نیز روزی است که جابر بنعبدالله انصاری، صحابی رسول خدا(ص) از مدینه وارد کربلا شد تا قبر حضرت را زیارت کند. او نخستین کس از مردمان بود که امام حسین(ع) را زیارت کرد. در چنین روزی زیارت آن حضرت مستحب است و آن زیارت اربعین است»
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 105.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#اربعین
🌗 بسته ویژه بهمناسبت «راهپیمایی و زیارت اربعین» حسینی (ع)
🔺تاریخچه حضور علما در راهپیمائی اربعین
🔺شرح آفتاب در آینه ستارهها/ فقها از اربعین میگویند
🔺مهندسی فرهنگ عمومی در راهپیمایی اربعین حسینی/ آیتالله ناصر مکارم شیرازی
🔺به جریان اربعین نگاه تقویتی داشته باشیم نه تشکیکی/ گفتگو با نجمالدین طبسی
🔺اربعین؛ ضرورت تعریف مناسک در ساحت فقه/ گفتگو با محسن الویری
🔺اربعین حرکت تقریبی و تجلی چند وجهی ارتباطی/ گفتگو با حسن بشیر
🔺حقیقت اربعین را نشناختهایم/ گفتگو با مرتضی چوادی آملی
🔺پیاده روی اربعین، بدعت نیست/ گفتگو با محمد باقری شاهرودی
🔺اهل سنت چه دیدگاهی نسبت به پدیده اربعین دارند؟/ گفتگو با شیخ تاج الدین الهلالی
🔺بگذاریم حرکت اربعین مردمی بماند/ گفتگو با مهدی فرمانیان
🔺منشأ اربعین امامحسین (ع) و اختلافنظرها درباره آن/ رسول جعفریان
🔺از زمینههای عرفی شدن پدیده اربعین تا ضرورت تحلیل جامعه شناسی آن/ محسن اراکی
🔺زیارت اربعین، «تجلی اقامه حقیقت توحید و ولایت» و «زمینهساز ظهور»/ سید محمدمهدی میرباقری
🔺پیاده روی اربعین، خروش پرصلابت است در امتداد راه امامت/ ناصر رفیعی
🔺تاریخچه زیارت اربعین و روایات معصومین دربارهی آن/ مجتبی صادقی
🔺تحلیل اربعین با «عقل حقگرا» قابل درک است نه با «عقل نفعگرا»/ محمود ریاضت
🔺قدرت متراکم و پرطپش «اربعین»، تجلی اقتدار دینی در سپهر جهانی/ نسیم کاهیرده
🔺رازمندی چهل و مکانت آن در تراث دینی/ محمد حسین صالح آبادی
🔺اربعین؛ رسانه پرقدرت شیعه در عرصه جهانی/ محمدحسن قدیری ابیانه
🔺سه رویکرد نظری درباره راهپیمایی اربعین/ سینا کلهر
🔺اربعین؛ نمادی از جامعه آرمانی/ سیدسجاد ایزدهی
🔺ظرفیت اربعین در مسئلهی امتسازی/ سیدمحمدمهدی میرباقری
🔺مفهوم ظرفیت تمدنی اربعین/ محسن الویری
🔺پیاده روی اربعین؛تالی تلو واجب کفایی/ میرزامحمد واعظی
🔺اربعین؛ تعمیق تمدن نوین اسلامی/ شریف لکزایی
🔺پاسخ به تشکیککنندگان مراسم و زیارت اربعین/ سیدمنیر خباز
🔺تحقیقی درباره اولین اربعین حضرت سیدالشهدا(ع) + دانلود
🔺نظر آیتالله سیستانی درباره تنها رفتن زنان به زیارت
🔺احکام زیارت اربعین در فتاوای رهبر انقلاب
منبع: اجتهاد
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
☫﷽☫
🌗 همایش ملی علامه ذوالفنون
عـــــلامه حسن حسن زاده آملی
رفع الله درجاته
#علامه_حسن_زاده_آملی
#سیروسلوک #معرفت_نفس
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#اربعین
#لطایف_معارف
🌑 اسراری از اربعین
🎙 استاد مهدی طیّب/ استاد پیشکسوت معارف اسلامی دانشگاه
🚩 اربعين كه به معنای چهلّمين روز يک واقعه است، بيانگر اسرار عجيبی میباشد. در نظام آفرينش عدد چهل نقش خاصّی دارد. اسرار رياضی در عالم خلقت وجود دارد كه آگاهی بر آنها در اختيار همه نيست. صاحبان علوم غريبه روی اسرار رياضی عالم خلقت كار كرده و به نكتههای شگفتی دست پيدا كردهاند. آنها كه با علم جفر آشنا هستند و رياضيات علوم غريبه را میدانند، برای اعداد نقشهای تعيين كنندهای در عالم قائلند. عدد چهل از جمله اعداد پر عظمت در حوزه علوم غريبه است. در آفرينش هم اگر نگاه كنيم چهل عدد خاصّی است.
🚩 در تشريع هم عدد چهل نقش ويژهای دارد. امام صادق عليهالسّلام فرمودند:
بر بندهی خدا در كار شريعت و ديانت تا قبل از اينكه به چهل سالگی برسد، كار آسان است و خدای متعال بر او سخت نمیگيرد، رفتارهای او را خيلی نكته سنجانه تحت كنترل قرار نمیدهد. (همانطور كه میدانيد هر كدام از ما دو ملک داريم كه موكّل ما هستند و مأمور ثبت اعمال ما و گزارش آن به درگاه الهیاند) وقتی فرد به چهل سالگی میرسد، آنوقت خداوند عزّوجل به آن دو ملكی كه بر آن عبد موكّل هستند، وحی میكند: من به اندازه كافی به بنده خود عمر عطا كردم. از اين به بعد كه چهل سالش تمام شد، ديگر بر او سخت بگيريد، به شدت رفتارهای او را كنترل كنيد. ريز و درشت رفتارها و گفتارها و اعمال كوچک، بزرگ، اندک و فراوانش را به دقّت حفظ و ثبت كنيد. اين نشاندهنده اين است كه در وادی شريعت هم خدای متعال برای چهل سالگی جايگاه ويژهای قائل است و کار بر كسانی که هنوز به چهل سالگی نرسيدهاند، آسان است.
🚩 در حوزه سلوک عرفانی هم، اربعين جايگاه ویژهای دارد. در این خصوص نمونههایی در قرآن و احاديث وجود دارد که نمونه بارز آن داستان ميقات حضرت موسی عليهالسّلام است. در قرآن كريم فرمود: ما با موسی آن پيامبر اولوالعزم الهی سی شب قرار ملاقات و ديدار گذاشتيم، بعد با ده شب آن را تكميل كرديم. كه آن سی شب مربوط به ماه ذیالقعده است و آن ده شب، ده شب اوّل ماه ذیالحجّه است. اين قرار ملاقات موسی و خدای متعال به چهل شب تكميل شد. اين چهلّهنشينی كه در اهل سلوک است، يك نقطه الهام بخش آن همين است. در واقع موسی يک چهلّه طی كرد تا به ديدار و گفتگوی با خدا متعال نائل شد.
🚩 و امّا چهلّمين روز شهادت اباعبدالله عليهالسّلام، اربعين است. يعنی در دهم محرّم واقعه عاشورا رخ داد و در بيستم ماه صفر، روز اربعين فرا میرسد. اربعين اختصاص به اباعبدالله الحسين عليهالسّلام دارد. در هيچ روايت و حديثی نداريم كه برای معصومی اربعينی ذكر شده باشد. اين يك سنّت اختصاصی و ويژه برای حضرت اباعبدالله الحسين علیهالسّلام است......
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#اربعین
#ارباب_معرفت
🌑 اربعین؛ سنت دیرین، علامت ایمان
🔷 از جمله اموری که محدث نوری آن را سالها ترویج کرد زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده بود. زیارتی که در دوران شیخ مرتضی انصاری از سنتهای بزرگان بود ولی به دست فراموشی سپرده شده بود . (نقباء البشر في القرن الرابع عشر، آقا بزرگ طهرانی: ج ۲ ص ۵۴۷).
🔻برخی درآن دوران، زیارت اربعین را مخصوص تنگدستان می شمردند!!!
اما جناب محدث نوری این جوّ غلط را طی ده ها مرتبه سفر پیاده با همراهانش، شکست.
🔷 درباره علامه امينی ، چنین گزارش شده است :
🔻 علامه امینی بسیار با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) میرفت که اجر بالایی داشته باشد و به همراه او جمعی از مومنان و دوستان نزدیکش بودند و او سه روز یا بیشتر راه نجف تا کربلا را طی میکرد. (ربع قرن مع العلامة الأميني، حسين الشاكري، ص ۳۱).
🔷 از آیتالله مرعشی نجفی نیز چنین نقل شده است:
🔻 روزی آیت الله مرعشی نجفی برایم تعریف کرد که زمانی که در نجف بود بیش از ۲۵ بار با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) مشرف شد و در این مسیر سید محسن حکیم، سید محمود شاهرودی و سید ابوالقاسم خویی نیز حضور داشتند. (قبسات من حياة السيد المرعشي آیت الله سيد عادل العلوي، ص ۲۴)
🔶 درباره آیت الله سید محمود شاهرودی گزارش شده که ایشان ۴٠ مرتبه، پیاده به زیارت کربلا مشرف گشتند.
🏴 همانگونه که اشاره شد پیاده رفتن به زیارت امام حسین(ع) به عنوان یکی از شعائر، پیش از قرن ۱۳ هم در جریان بوده است و حتی برخی از علما همچو شیخ اسحٰق خمایسی در راه زیارت به دلیل سختی سفر، از دنیا میرفتند.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#اربعین
🌑 «السَّلَامُ عَلَى الْحُسَيْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِيدِ، السَّلَامُ عَلَى أَسِيرِ الْكُرُبَاتِ وَ قَتِيلِ الْعَبَرَاتِ»
▪️اربعین حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام را محضر مقدس حضرت ولیّعصر عجلاللهفرجهالشریف و به همه ارادتمندان و دلباختگان آستان قدسی آن حضرت تسلیت میگوییم.
✍ حضرت امام عسکری (علیه السلام) :
علامات المومن خمس:
صلاة إحدی و خَمْسین، و زیارةُ الأربعین، و التختم بالیمین، و تعفیر الجبین، و الجهر ببسم الله الرحمن الرحیم.
انسان مؤمن پنج نشانه دارد:
1⃣ پنجاه و یک رکعت نماز (نماز های واجب و مستحبی شبانه روز)
2⃣ زیارت اربعین
3⃣ انگشتر به دست راست کردن
4⃣ پیشانی بر خاک نهادن
5⃣ بسم الله الرحمن الرحیم را در نماز ها بلند گفتن .
📚 مصباح الزایر ، صفحه 151.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
May 11
دلیل بزرگداشت اربعین.pdf
4.06M
#اختصاصی
#بربال_قلم
🌗دليل بزرگداشت اربعين چيست؟
✍️ دكتر رسول جعفريان
پرسمان
اعتبار اربعين امام حسين(ع) از گذشته، ميان شيعه و در تقويم تاريخي وفاداران به امام حسين(ع) شناخته شده بوده است؛ سنتي كه تا به امروز در كربلاي عراق با قوت برپاست و هر ساله شاهديم كه ميليونها شيعه، از همه جاي دنيا در اين روز بر سر مزار امام حسين(ع) گرد ميآيند و به عزاداري ميپردازند. سئوال اين است كه دليل و يا دلايل بزرگداشت سيدالشهداء(ع) در اين روز چيست؟ آيا «اربعين» ريشه در مستندات روايي و تاريخي ما دارد؟
درآمد
كتاب «مصباح المتهجد» شيخ طوسي كه حاصل گزينش دقيق و انتخاب معقول شيخ طوسي است، از روايات فراوان درباره تقويم مورد نظر شيعه درباره ايام سوگ و شادي و دعا و روزه و عبادت است، ذيل ماه «صفر» مينويسد: نخستين روز اين ماه(از سال 121)، روز كشته شدن زيد بن علي بن الحسين است. روز بيستم صفر ـ يعني اربعين ـ زماني است كه حرم امام حسين(ع) يعني كاروان اسرا، از شام به مدينه بازگشتند و روزي است كه جابر بن عبدالله انصاري، صحابي رسول خدا(ص)، از مدينه به كربلا رسيد تا به زيارت قبر امام حسين(ع) بشتابد و او نخستين كسي است كه قبر آن حضرت را زيارت كرد.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 73.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اربعین
🌗 برخورد شجاعانه آیت الله شهید صدر با افسر بعثی اخلالگر مراسم اربعین
🔹آیت الله شهید محمد صدر از علمای عراق و از شاگردان حضرت امام خمینی(ره) بود. ایشان از مخالفان جدی حکومت بعث و به دنبال تشکیل #حکومت_اسلامی در عراق بود. برپایی نماز جمعه و تشکیل دادگاه اسلامی از اقدامات مفید ایشان بوده است.
🔸 این فیلم از اخلال ارتش بعثی عراق در مراسم اربعین ۱۹۸۷ میلادی(برابر با ۱۳۶۵ شمسی و در اوج جنگ عراق با ایران و اوج خفقان رژیم سفاک صدام) حکایت می کند که آیت الله شهید صدر با شجاعت مثال زدنی با عصایش که بر سینه افسر بعثی می گذارد او را پرت می کند و به جسارت او پاسخ می دهد.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#اربعین
🌑 عهد کربلایی ها با آقا
✍ #محمدامین_رضایی
♦️یا اباعبدالله(ع)
آقای بی قرار، خون تو در تاریخ جریان دارد؛ همه آنهایی که با کربلا نسبتی دارند این بی قراری و حماسه را از تو به ارث بردند و تا روزی که بازی ظالمین را در نقطه ای از این کره خاکی به هم نزنند و مثل تو خونشان ریخته نشود آرام نخواهند گرفت. این عهد کربلایی ها با خدا و توست.
📚مطالعه کتاب "سخنان حسین بن علی ع" در تحت قبة ابی عبدالله ع، #اربعین ۱۴۴۵ /شهریور۱۴۰۲، ساعت ۱۱:۵۰ دقیقه
✔️ پی نوشت:
🔻۱:از جایی به بعد دیگر قصه به #خون می رسد چنانکه در زیارت اربعین می خوانیم "و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الضلاله" و در زیارت عاشورا بارها تکرار میکنیم "یا ثارالله و ابن ثاره" خونی که تا ابد جریان خواهد داشت.
🔻۲: این تصویر بماند به یادگار برای بعد از مرگ...
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#اربعین
🌑 تاملات درباره اربعین
✍ مرکز پژوهشهای تاریخ اسلام(استاد یوسفی غروی)
لطفا بر روی هر عنوان کلیک کنید👇:
1. شروع رواج پیادهروی به سمت کربلا
2. بازگشت امام چهارم (ع) به عراق و دیدار امام سجاد (ع) با جابر هر دو افسانه است! (دیدگاه مرحوم دکتر محمدابراهیم آیتی)
3. به هفت دلیل بازگشت کاروان اسرا در اولین اربعین امام حسین (ع) به کربلا منتفی است (دیدگاه محدث نوری)
4. دیدگاه محدث قمی در «منتهی الآمال» درباره بازگشت کاروان اسرا در اولین اربعین
5. سخنرانی استاد یوسفی غروی با عنوان «زیارت اربعین از آغاز تا کنون»
6. اقوال مختلف در خصوص موضع دفن سر مقدس امام حسین (ع)
7. تلاش حدوداً هزار صفحهای مرحوم قاضی طباطبایی برای اثبات بازگشت کاروان اسرا در اولین اربعین به کربلا
8. اگر قائل به بازگشت اهل بیت و سر مطهر در اولین اربعین نباشیم، اربعین امام حسین خصوصیتش را از دست خواهد داد؟ (فیلم سخنان دکتر سعید طاووسی در این باره)
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
📩 رهبر انقلاب در پایان عزاداری هیئتهای دانشجویی خطاب به دانشجویان: اگر مقاومت کردید آن وقت قله را فتح خواهید کرد
✏️ رهبر انقلاب پیش از ظهر امروز در پایان مراسم عزاداری هیئتهای دانشجویی دانشگاههای سراسر کشور به مناسبت اربعین حسینی:
✏️ این راه شما، اراده است. باید با اراده حرکت کرد. با تصمیم باید حرکت کرد. جاذبهها برای زاویه ایجاد کردن از این صراط مستقیم کم نیست. همیشه بوده این زاویهها امروز بیشتر از همیشه است.
✏️ ارادهی قوی لازم است تا در مقابل این جاذبههای شیطانی بتوانید مقاومت کنید. اگر مقاومت کردید آن وقت قله را فتح خواهید کرد. کاری که از بعد از زمان رسول خدا تا امروز انجام نگرفت. قلهی حاکمیت دین خدا، حاکمیت حق، حاکمیت عدل، قلهی رسیدن به مقصود و غرض از خلقت انسانی که عبارت باشد از تکامل انسان، کمال بشری، به این قله خواهید رسید. این کار، کار شماست.
✏️ شما جوانهای امروز میتوانید مایهی امید باشید، مایهی امیدید. بحث میتوانید نیست. مایهی امیدید. امروز هر کدام از شما یک مشعل نورانی میتوانید باشید بر سر راه پیرامون خودتان و محیط پیرامونی خودتان. سعی کنید این را نگه دارید. تلاش کنید در این راه استقامت بورزید. فاستقم کما امرت و من تاب معک. استقامت مهم است. ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗تأملی در کاستیهای شعر آیینی امروز
🎤استاد محمدعلی مجاهدی(پروانه) پیشکسوت شعر آیینی
🔹چند نمونه از کاستیهای شعر آیینی امروز:
🔸بهره بردن از تعابیر نادرست و ناشایست حماسهآفرینی نیست بلکه ادای حماسه را درآوردن است و سخن را به انحراف میکشاند.
در بیت آخر شعر «ایستاده باید مرد» که از سرودههای من است، نوشتهام:
پیام سرخ شهیدان کربلا این است/ که در مصاف ستم ایستاده باید مرد
برخی از شاعران آیینی امروزی به تقلید از این تعبیر، شعری سرودهاند که نه تنها بایدها و نبایدهای شعر آیینی را که یکی از آنان پرهیز از تقلید و گرتهبرداری از کار دیگران است، رعایت نکردند بلکه این تقلید را در شعر اشتباه بهکار گرفتهاند. یکی از شاعران اینگونه سروده است:
بگو بزرگترینها چه ساده میمیرند/ و نخلها همهشان ایستاده میمیرند.
و شاعر دیگری در سرودهاش نوشته است
به کربلاست که نخل ایستاده میمیرد/ به کربلاست که یک مرد ساده میمیرد.
ایستاده مردن نخلها تعبیر نادرستی است که واقعیت ندارد، اما متأسفانه شاعران این اشعار بهکار بردهاند. یکی از شاعران آیینی پرآوازه که امروز بدرود حیات گفته نیز سروده است:
به طاق آسمان امشب گل اختر نمیتابد/ بناتالنعش اکبر بر سر اصغر نمیتابد/ به شام کربلا افتاده دریای شب ماهی/ که هرگز آفتابی اینچنین دیگر نمیتابد/ بهدنبال کدامین پیکر صدباره میگردد/ کز گودال خون خورشید بیسر برنمیتابد/ به پهنای فلک بعد از تو ای ماه بنیهاشم/ چراغ مه تا قیامت دیگر برنمیتابد/ فرات مهربانی تشنه لبهای عطشانت/ تو آن دریای ایثاری که در باور نمیتابد.
🔸در این شعر سه اشتباه جدی نهفته است.
1️⃣اینکه خاقانی در اشعار خویش از نجوم صحبت میکند که متناسب با همان دوران است، اما امروزه بسیاری از مردم معنی بناتالنعش را نمیدانند.
2️⃣«برنمیتابد» در بیت سوم و چهارم در جای درستی نیامده است. برنمیتابد بهمعنای تحمل نکردن است، در حالی که ردیف مصراعهای پیشین این شعر واژه «نمیتابد» در معنای تابش آمده است.
3️⃣ مصراع آخر هیچ معنای عینی و حقیقی ندارد.
🔹برخی اشعار آیینی در گذشته از نظر محتوایی حقیقتاً سخیف است که نمیتوان نمونههای آن را برشمرد زیرا رواج منکر میشود. اشعار آیینی باید ابعاد اخلاقی، ارزشی، حماسی، توحیدی و پایداری عاشورا را دربر داشته باشد.
کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#آسیب_شناخت
🌗روزگار فخر فروشی ادبی در شعر آیینی به پایان رسیده است
🎤استاد محمدعلی مجاهدی(پروانه) پیشکسوت شعر آیینی
🔸شعر آیینی بایدها و نبایدهایی دارد که نبایدهای آن در چندین دسته تقسیمبندی میشود:
1️⃣ پرهیز از کلیگویی. یعنی اگر شاعر امروزی به سبک و شیوه گذشتگان اشعار آیینی را حول محور کلیگویی متوقف کند و مردم را به عزاداری و سوگواری سوق بدهد، دیگر مخاطبپسند نیست، زیرا زمانه امروزی تخصصی است و زمانه کلیگویی به پایان رسیده است. شاعر باید از تابلوی عاشورا که هر طرف آن به بینهایت متصل است گوشهای را رصد کرده و با مطالعه، پژوهش، تجزیه و تحلیل به زبان هنر به مخاطبان انتقال بدهد. کلیگویی، منجر به شعاری شدن شعر میشود، بنابراین شاعران آیینی باید از آن بپرهیزند.
2️⃣ پرهیز از به تصویر کشیدن شنیدهها. در تاریخ اسلام همواره موضوعاتی را شنیدهایم، شاعران نباید به شنیدهها اکتفا کنند بلکه باید برای اعتبارسنجی شنیدهها منابع موثق و کتب معتبر شیعی را مطالعه و تحقیق کنند و اگر مطلب موردنظر شاعر در منابع معتبر پیدا نشد، باید اندکی برای بهکارگیری آن در قالب شعر تأمل کند. شاعر آیینی باید پژوهشگر باشد و برای به تصویر کشیدن روایتهای تاریخی، با تحقیق و پژوهش کتب و منابع موثق و معتبر مطالب را شفاف، زلال و بهنوعی پاکسازی کرده و آلودگیها رااز آن بزداید.
3️⃣ پرهیز از تکرار مکررات. گاهی یک مطلب و مضمون توسط چندین شاعر و در یک قالب مطرح میشود، درواقع هیچگونه شعر بدیع و نو خلق نمیشود و خلاقیت و ابداع در اشعار آنان مشاهده نمیشود. لقمه حاضر و آماده دیگران را میل کردن لطفی ندارد و مخاطب برای شنیدن و خواندن مطالب تکراری زمان نمیگذارد، باید برای چشم و گوش مخاطب ارزش قائل باشیم و برای جذب مخاطب سخن تازه، بدیع و دارای وثاقت و اعتبار در شعر وجود داشته باشد.
4️⃣ پرهیز از بیان مفهومی و غیرعینی. برخی شاعران مفاهیمی را در شعر بهکار میگیرند که مخاطب نمیتواند آن مفاهیم غیر عینی و علمی که جنبه انتزاعی دارد را در زندگی خود پیادهسازی کند. این مفاهیم مجرد ذهنی از دسترس عموم خارج است و رسالت شاعر آن است که این مفاهیم را با تکنیکهای مختلف و در قالب شعر، عینیت بخشند و به مخاطبان انتقال بدهند تا در فهم سخن به او کمک کند.
5️⃣ پرهیز از ترکیبات کلیشهای. شاعر آیینی باید با شعر جوششی آشنا باشد، شعر جوششی زمانی اتفاق میافتد که شاعر در خلوت خود با خدا و مولای خویش ارتباط قلبی و باطنی پیدا کند، در چنین شرایطی او مستحق الهامات قلبی میشود، با بیتفاوتی در گوشهای نشستن و شعر سرودن، شعر بدیع و تأثیرگذار خلق نمیشود.
6️⃣پرهیز از کاربرد صنایع معنوی، غیرعینی و عنایت به آرایههای حسی و تصویری(حسآمیزی). شاعر باید از آرایههای ادبی بهرهمند شود که مخاطب بهدرستی آنان را درک میکند، نباید بهسراغ برخی از صنایع لفظی که درک آن برای اهل ادب هم دشوار است، بروند.
7️⃣ پرهیز از القای مستقیم و بیواسطه. زمانی شعر آیینی ارزشمند است که مخاطب بدون تفسیر دیگران، آن را درک کند و به پیام و مفهوم شعر برسد.
8️⃣ پرهیز از بهکار بردن واژههای مهجور و سخیف. امروزه زمانه سادهگویی و صمیمیت است، روزگار فخر و فضلفروشیهای ادبی در شعر آیینی به پایان رسیده است.
9️⃣ پرهیز از تقلید و گرتهبرداری از کار دیگران. شاعر آیینی باید به آیینگی رسیده باشد و بتواند شعر بسراید، نمیتواند سرقت ادبی انجام بدهد و اشعار و تعابیر دیگران را به اسم خود ثبت کند.
🔟 پرهیز از دادن سبقه ماتمی صرف به واقعه عاشورا. از بار ماتم و احساسی واقعه عاشورا نباید غفلت کرد اما گاهی اوقات برخی از شاعران آنچنان شعر خود را در سوگ و ماتم فرو میبرند که از جنبه حماسی عاشورا فاصله میگیرند.
1️⃣1️⃣پرهیز از گذشتهگرایی و تنفس در فضای دیروز شعر آیینی. ادب و شیوهای که شاعران ما تا پایان دوران قاجاریه پیاده میکردند با عصر امروز متفاوت است، امروزه شیوه سادهنویسی رواج پیدا کرده است.
2️⃣1️⃣ پرهیز از بیتفاوتی در برابر ترفندهای به انحراف کشاندن افکار عمومی. نکته دوازدهم از نبایدهای شعر آیینی است. زمانی که شاعر آیینی، انحرافی را در جامعه مشاهده میکند باید بهعنوان شاعری متعهد ورود کند و از مقدسات دفاع کند.
کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
May 11
🔰#نشست | همگرایی جهانی در ارزش های انسانی اربعین حسینی
🚨با حضور اساتید دانشگاه تورنتو کانادا و لورن فرانسه و نمایندگان ادیان و مذاهب
📆 پنج شنبه ۱۶ شهریور، ساعت ۱۷
📎لینک نشست
#اربعین #بین_الملل
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
جهانی شدن.pdf
3.34M
#اختصاصی
#تازههای_اندیشه
🌗 جهانی شدن و فرهنگ اسلامي ـ ايراني
✍️در گفت وگو با دکتر علياكبر ولايتي
🔻 اشاره
دکتر علی اکبر ولایتی عضو شوراي عالى انقلاب فرهنگى، مشاور مقام معظم رهبرى در امور بين الملل، عضو انجمن جهانى تاريخ طب، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، استاد تاريخ روابط خارجى ايران در دانشكده روابط بين الملل وابسته به وزارت امور خارجه، استاد دانشكده پزشكى دانشگاه علوم پزشكى تهران، رئيس گروه اسلام معاصر ـ بنياد دائرﻩ المعارف اسلامى و... می باشد. ایشان همچنین در کارنامه سیاسی، فرهنگی، علمی و دانشگاهی خود سوابقی همچون وزير امور خارجه جمهورى اسلامى ايران، نماينده تهران در اولين دوره مجلس شوراى اسلامى، دبير كل مجمع جهانى اهل بيت (ع)، عضو شورايعالى نظام پزشكى جمهورى اسلامى ايران و... را دارد. آنچه در پی از نظر مخاطبان گرامی می گذرد، متن گفت و گوي نشریه مهندسی فرهنگی با ایشان در رابطه با اصول و مبانی سیاست فرهنگی جمهورى اسلامى ايران در عرصه روابط بین الملل و اهمیت جایگاه ایران و انقلاب اسلامی است كه با حذف پرسشها، تقديم ميشود.
🔸دیپلماسی فرهنگی
در مورد ديپلماسي فرهنگي جمهوري اسلامي، شايد كلمة ديپلماسي گويا نباشد. ديپلماسي خيلي اختصاصي است. اما در مقابل؛ عبارت سياست فرهنگي در این خصوص شایسته تر به نظر می رسد. سياست اعم از ديپلماسي است؛ يعني معناي فراگيرتري دارد. گفته ميشود: سياست اقتصادي، سياست فرهنگي، سياست پولي. سياست در حقيقت تدبير امور است.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 73.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#شب_جمعه
🌑 اعمال شب جمعه:
🔸 تلاوت سوره های مبارکه یس و واقعه و ۱۰۰ بار قدر
🔹 زیارت سالار شهیدان(ع)
🔸 زیارت حضرت صاحب الزمان(عج)
🔹 دعای نورانی کمیل امیرالمومنین(ع)
🔸 استغفار از همه گناهان و لغزش ها
🔹 طلب آمرزش برای گذشتگان
#صلّی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
#شب_زیارتی_اباعبدلله
#صلّی_الله_علیک_یا_صاحب_الزمان
#دعای_کمیل
#استغفار
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
تبیین و نقد کثرت گرایی.pdf
1.47M
#اختصاصی
#واژه_شناسی
🌗 تبيين و نقد كثرت گرايي ديني
✍️حميد آرمين*
اشاره:
بحث كثرت گرايي يا پلوراليسم ديني، موضوعي است در فلسفة دين، موضوعي كه مولود يك رويكرد برون ديني به مسئلة تعدد بالفعل اديان موجود در جامعة بشري است و ميتوان آنرا واكنشي در برابر ديدگاههاي تنگ نظرانة حصرگرايان دانست كه دين حق را واحد و در انحصار خود دانسته و ساير اديان را بر باطل و پيروان آنها را اهل شقاوت و هلاكت ميپندارند. حضور دينهاي متعدد در جوامع بشري نه تنها امر تازهاي نيست بلكه يك واقعيت خارجي است كه امروزه به يكي از مهمترين دغدغههاي فكري متكلمان، مورخان و فلاسفة دين تبديل شده است. در عرفان اسلامي راههاي رسيدن به خداوند به اندازه تعداد مردمان است. هندوها در كتاب مقدس خود «بهگود گيتا» ميخوانند: «انسانها از هر راهي كه بسوي من آيند؛ پذيراي آنها هستم؛ آنها همه جا، به راه من ميروند».
بحثي كه براي هر انديشمند ديني در مواجهه با اين تنوع و تكثرمطرح ميشود اين است كه آيا اين واقعيت؛ بهره اي از حقيقت هم دارد؟ آيا همة اين اديان بر حقند؟ آيا پيروان اديان مختلف اهل نجاتند؟ و نهايتا اين تعدد و تكثر بالفعل در حوزه اديان را چگونه بايد تفسير نمود؟
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 72.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#عصر_جمعه
🌗 نسیم های رحمت در عصر جمعه
🔹امام موسی کاظم(ع):
خداوند هر روز جمعه هزار نفخه رحمت به بعضی از بندگانش، ارزانی می دارد، هر کس در عصر جمعه صدبار سوره قدر را بخواند از این هزار رحمت بهرمند می شود.
📚امالی صدوق ، ص۶۰۶
🔸️مرحوم آیت الله العظمی آقا رحیم ارباب(ره) می فرمود: من با آقای[آیت الله العظمی] سید جمال گلپایگانی مکاتبه دارم؛ اخیرا گفته است که در طول هفته هر عمل مستحبی را ترک کردی صد بار سوره قدر را در #عصر_جمعه ترک مکن!
🔷🔶🔹🔸
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ؛
صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ؛
فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ؛
وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.
🌐کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
مرجع تحقیق.pdf
2.9M
#اختصاصی
#لطایف_و_معارف
🌗مرجع تحقيق
در پاسداشت علمي استاد محقق عزيزالله عطاردي
✍️محمد اسفندياري
🔻 پيش از پرداختن به موضوع اين مقاله، از عنوان آن بايد آغاز كنم كه تعبيري است نارايج. راست اينكه بيشترين اهتمام حوزههاي علميه، معطوف به پرورش مراجع تقليد است و كتاب و درسهاي رايج در آن، اگر تا پايان برگرفته شود، مرجع تقليد ميپرورد. هم و غم مراجع تقليد، تحقيق در فروع دين يا احكام شريعت است و وجودشان بسيار ضروري و سودمند اما در كنار آن، به طبقه ديگري نياز است كه ميسزد آنها را مرجع تحقيق ناميد.
مراجع تحقيق در همه رشتههاي علوم ديني، جز فروع دين، تحقيق ميكنند؛ قرآن، حديث، تاريخ كلام، عرفان و.... مخاطب مراجع تقليد، مقلدان هستند و حاصل كارشان، رساله عمليه است اما مخاطب مراجع تحقيق، محققان هستند و ثمره كارشان، رساله علميه است. از اين دو دسته، مراجع تقليد همواره قدر ميبينند و بر صدر مينشينند ولي مراجع تحقيق نه تنها حقشان گزارده نميشود كه گاهي بيمهري نيز ميبينند. شايد در حوزهها براي پرورش مرجع تحقيق، مقتضي، موجود نيست ولي مانع، مفقود است و همين فقدان مانع، كافي است كه در اين محيط مالامال از كتاب و درس، مرجع تحقيق به هم برسد.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 73.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
گفتگوی ماه قرائتی.pdf
1.68M
#اختصاصی
#بر_ساحل_سخن
🌗گفت و گوی ماه
مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد قرائتی
❓ به نظر شما تفسير در دانشگاه داراي چه جایگاهی ميباشد و ضرورت مطرح شدن آن به عنوان یک درس برای دانشجویان چيست؟
🔻 بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله رب العالمین، الهی انطقنی بالهدی والهمنی بالتقوی. اللهم صل علی محمد و آل محمد. دانشگاه و حوزه به سراغ علم میروند كه نور است و قرآن نور واقعي است، بنابراین هر کس سراغ علم میرود، حقش این است که سراغ قرآن برود، چون علمهای دیگر گاهی در مقدماتش، تزلزل پیدا میشود، گاهی حدسي است، گاهی پیشبینی رد میشود. گاهی علمها از سرچشمهاي غیرمطمئن صادر میشود. گاهی هم علم نظر به نیازهای فوری و کوتاه مدت دارد و گاهی فقط یک زاویه از زندگیمان را تأمین میکند. بنابراين اگر بناست حوزه و دانشگاه سراغ علم حقيقي برود، بايد قرآن را محور قرار دهد و در سایه قرآن حرکت كند. یعنی حتی به فيزيك و شيمي با نگاه وحی نظر کند تا سالم بماند. یک پاکت اگر تمبری پشتش چسبید به مقصد میرسد. این درسها و رشتهها هم اگر با معیارهای قرآن هماهنگ شد، باعث اطمینان بیشتری میشود؛ یعنی آنچه را عقل گفته، همان را هم وحی میگوید. اما اگر ضد وحی بود حسابش جداست. حتی اگر حدیثی از امام شنیدید که ضد وحی بود و با قرآن تباین داشت، «فاضربوه علی الجدار». بنابراین، حرکت کردن در سایه قرآن نيز سبب اطمینان بیشتری به علوم میشود.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 45.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
❇️ دوره علمی حکومت دینی و جریان های اعتراضی
🔻 با حضور:
حجت الاسلام دکتر #سیدسجاد_ایزدهی
رئیس پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه
🔖 همراه با گواهی شرکت در دوره
📅 ۲۱ و ۲۲ شهریور ماه ۱۴۰۲
🔻 دوره به صورت مجازی
◽️ ثبت نام از طریق:
➡️ formafzar.com/form/8jxxs
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir