❤️❤️❤️❤️❤️
بشار مکاری می گوید:
در کوفه خدمت امام صادق علیه السلام مشرف شدم. حضرت مشغول خوردن خرما بودند. فرمود:
– بشار! بنشین با ما خرما بخور!
عرض کردم!
– فدایت شوم! در راه که می آمدم منظره ای دیدم که سخت دلم را به درد آورد و نمی توانم از ناراحتی چیزی بخورم!
فرمود:
– در راه چه مشاهده کردی؟
– من از راه می آمدم که دیدم که یکی از مأمورین، زنی را می زند و او را به سوی زندان می برد. هر قدر استغاثه نمود، کسی به فریادش نرسید!
–
مگر آن زن چه کرده بود؟
– مردم می گفتند: وقتی آن زن پایش لغزید و به زمین خورد، در آن حال، گفت:
لعن الله ظالمیک یا فاطمه.
امام علیه السلام به محض شنیدن این قضیه شروع به گریه کرد، طوری که دستمال و محاسن مبارک و سینه شریفش تر شد.
فرمود:
– بشار! برخیز برویم مسجد سهله برای نجات آن زن دعا کنیم. کسی را نیز فرستاد، تا از دربار سلطان خبری از آن زن بیاورد.
بشار گوید:
وارد مسجد سهله شدیم و دو رکعت نماز خواندیم. حضرت برای نجات آن زن دعا کرد و به سجده رفت، سر از سجده برداشت، فرمود:
– حرکت کن برویم! او را آزاد کردند!
از مسجد خارج شدیم، مرد فرستاده شد، از دربار سلطان برگشت و در بین راه به حضرت عرض کرد:
او را آزاد کردند. امام پرسید:
چگونه آزاد شد؟
مرد: نمی دانم ولی هنگامی که رفتم به دربار، دیدم زن را از حبس خارج نموده، پیش سلطان آوردند. وی از زن پرسید:
چه کردی که تو را مأمور دستگیر کرد؟ زن ماجرا را تعریف کرد.
حاکم دویست درهم به آن زن داد، ولی او قبول نکرد، حاکم گفت:
ما را حلال کن، این دراهم را بردار! آن زن دراهم را برنداشت، ولی آزاد شد.
حضرت فرمود:
– آن دویست درهم را نگرفت؟
عرض کردم:
– نه، به خدا قسم! امام صادق علیه السلام فرمود:
– بشار! این هفت دینار را به او بدهید زیرا سخت به این پول نیازمند است. سلام مرا نیز به وی برسانید.
وقتی که هفت دینار را به زن دادم و سلام امام علیه السلام را به او رساندم، با خوشحالی پرسید:
– امام به من سلام رساند؟ گفتم:
–
بلی!
زن از شادی افتاد و غش کرد. به هوش آمد دوباره گفت:
– آیا امام به من سلام رساند؟
– بلی!
و سه مرتبه این سؤال و جواب تکرار شد. آن گاه زن درخواست نمود سلامش را به امام صادق علیه السلام برسانم و بگویم که او کنیز ایشان است و محتاج دعای حضرت.
پس از برگشت، ماجرا را به عرض امام صادق علیه السلام رساندم، آن حضرت به سخنان ما گوش داده و در حالی که می گریستند برایش دعا کردند.
منبع :داستان های بحارالانوار ج ۱ داستان ۵۰
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
💠 بزرگترین #حسرت
🔸 امام علی (علیه السلام):
بزرگترین #افسوس در #روز_قیامت، حسرت و افسوس مردی است که از راه #حرام مالی بدست آورد و آنرا برای وارثین خود قرار دهد و وارث، آن مال را در راه اطاعت خدای سبحان #انفاق کند و به #بهشت رود ولی آن کسی که صاحب مال بود، به واسطه همان مال به دوزخ برود.
📚 آثارالصادقین/ج13/ص210
#دریافت_روزانه_حدیث
#افزایش_برکت_و_روزی
عضویت در سرویس های روزانه👇
pay.eitaa.com/v/p/
برای لغو عضویت از لینک بالا اقدام نمایید👆🏼
▫️مولا صاحب الزمان علیه السلام می فرمایند:
مَنْ كَانَ فِي حَاجَةِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ كَانَ اللَّهُ فِي حَاجَتِه!
💬 هرکس دنبال خواسته خداوند باشد خدا هم در پی حاجت اوست.
📚کمال الدین ج 2 ص 493.
👈 هرکس در راه بزرگترین خواسته خدا، یعنی تعجیل ظهور منجی عالَم تلاش کند،
خدا هم حاجات شخصی او را برآورده میکند.
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
💢 تنها واجبى كه تعطيلى ندارد
#محبت_مولا_علی علیه السلام
🤍قال رسول الله صلی علیه و آله:
◻️جبرییل نزد من آمد و گفت: ای محمد, خداوند به تو سلام می رساند و میفرماید:
👈نماز را واجب کردم ولی این تکلیف را از معذور و مجنون و طفل برداشتم
👈و روزه را واجب کردم ولی آن را برای مسافر الزامی نکردم
👈و حج را واجب کردم ولی آن را از بیمار نخواستم
👈و زکات را واجب کردم ولی آن را از گردن نیازمند ساقط کردم.
🤍اما دوست داشتن علی بن ابی طالب (علیه السلام) را واجب کردم و محبتش را بر تمام اهل آسمان و زمین الزام نمودم, بدون آنکه رخصتی در آن باشد.
📚بحارالانوار ج۴۰ص۴۶
📚الفضائل ص۱۵۴و۱۵۵
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
SAMERI-58.mp3
5.47M
💢 گوساله سامری 💢
قسمت 58
ولیجه (3)
❌ بسیار بسیار مهم ❌
#گوساله_سامری
#ولیجه
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
"مهم ترین چیزی که در قبر بدرد انسان می خورد"
🤍( قالَ الإِمَامُ الصَّادِقُ صَلَوَاتُ اللّهِ عَلَیْه:
ﻳُﺴْﺄَﻝُ ﺍﻟْﻤَﻴﱢﱢﺖُ ﻓِﻲ ﻗَﺒْﺮِﻩِ ﻋَﻦْ ﺧَﻤْﺲٍ: ﻋَﻦْ ﺻَﻠَﺎﺗِﻪِ، ﻭَ ﺯَﻛَﺎﺗِﻪِ، ﻭَ ﺣَﺠﱢﱢﻪِ، ﻭَ ﺻِﻴَﺎﻣِﻪِ، ﻭَ ﻭَﻟَﺎﻳَﺘِﻪِ ﺇِﻳﱠﱠﺎﻧَﺎ ﺃَﻫْﻞَ ﺍﻟْﺒَﻴْﺖِ؛ ﻓَﺘَﻘُﻮﻝُ ﺍﻟْﻮَﻟَﺎﻳَﺔُ ﻣِﻦْ ﺟَﺎﻧِﺐِ ﺍﻟْﻘَﺒْﺮِ ﻟِﻠْﺄَﺭْﺑَﻊِ:
ﻣَﺎ ﺩَﺧَﻞَ ﻓِﻴﻜُﻦﱠﱠ ﻣِﻦْ ﻧَﻘْﺺٍ، ﻓَﻌَﻠَﻲﱠﱠ ﺗَﻤَﺎﻣُﻪُ.)
🤍حضرت امام صادق علیه الصّلاة والسّلام فرمودند: از مُرده در قبرش، پیرامون پنج چیز سؤال میشود:
از نمازش، زکاتش، حجّش، روزه اش، و ولایتش نسبت به ما اهل بیت(علیهم السلام)
پس ولایت از گوشهٔ قبر به آن چهار چیز گوید: هر یک از شما کم و کاستى داشتید، کامل کردن آن به عهدهٔ من.
📚منبع: (الكافی ج3، ص241، ح15.)
☆ مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاه ☆
🛑 حدیثی بسیار شگفت آور :
عاقبت کسی که دین را وسیلۀ درآمدش کند
امام باقر علیه السلام فرمود: خداوند كتابى را بر يكى از پيامبران فرو فرستاد و از جمله مطالبش اين بود:
🛑 «برخى از مخلوقات من دين را وسيله بدست آوردن دنيا قرار میدهند، چون گرگى كه لباس ميش بپوشد، آنان دلهاى گرگ صفت خود را با دين میآرايند با اينكه از زهر تلخترند و زبانشان از عسل شيرينتر است، ..» آيا (اينان) به رحمت من مغرور شدهاند، يا با من نيرنگ میزنند، يا اينكه بر من جرأت نمودهاند؟
پس به عزتم سوگند ياد میكنم كه آنها را دچار فتنهاى گردانم تا هر كجا كه پيش آيد بدون مانع كشيده شود و به همه جاى زمين برود،
فتنهاى كه فرزانه را حيران گذارد، و صاحب نظر را سرگردان و انديشمند را مبهوت نمايد، لباس تفرقه بر پيكر اجتماعشان بپوشانم، و پارهاى را عذاب پاره ديگر بچشانم و با دشمنانم از دشمنانم انتقام گيرم و پروا نخواهم داشت.
📚منابع سند:👇
📙عقاب الأعمال، عقاب المرائي، ص۲۵۵
📕بحار الأنوار، ج۶۹، ص۲۹۸، ح۳۰
📗قرب الإسناد، ص۲۸، ح۹۲
👈آری، کسانی که دین را وسيله خوردن دنیا کردهاند، اینچنین مورد مذمت قرار گرفتهاند!
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
علم گذشته و آینده نزد امیرالمومنین صلوات الله علیه
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مُخْبِراً بِما غَبَرَ وَ بِما هُوَ آتٍ
🔸سلام بر تو ای خبردهنده از آنچه گذشته و از آنچه می آید
زیارت امیرالمومنین صلوات الله علیه در هفدهم ربیع الاول ولادت پیامبر صلی الله علیه و آله منقول از امام صادق صلوات الله علیه
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 سخنان قابل تامل آیتالله جوادی آملی در خصوص عدم خدمات دهی به بی حجابان و بدحجابان : 👇👇
✍ وقتی فردی بی حجاب و بدحجاب وارد مغازه تان می شود چه اصراری دارید جنسی به او بفروشید؟؟
💥شخصی با پوشش زننده به مغازه ما میآید بی تفاوت نباشیم و به او جنس و خدمات ندهید مگر انزجار بر ما واجب نیست؟ بعد انتظار داریم دعایمان مستجاب بشود.
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
تقوا چیست و متقی کیست؟
تقوا از ماده «وقایه» به معنی حفظ کردن چیزی در برابر آفات است. تقوا به معنی محفوظ داشتن روح و نفس است از آن چه بیم می رود و به آن زیان رساند؛ سپس به خوف و ترس نیز تقوا گفته شده است و در لسان شرع آن را به خویشتن داری در برابر گناه و محرّمات اطلاق می کنند و کمال آن به ترک بعضی از مباحات مشکوک است. (1) جمعی از مفسران حدیثی از بعضی صحابه نقل کرده اند که او در مقابل پرسش: از حقیقت تقوا گفت: آیا هرگز از راه پرخاری گذشته اید؟ وقتی پاسخ مثبت شنید گفت: در آن حال چه می کردید؟ آیا دامان خود را جمع نکرده و کوشش برای نجات از خارها نداشته اید؟ این همان تقواست. (2) امام علی(ع) دربارة تقوا می فرماید: «گناهان همچون مرکب های سرکش است که گناهکاران بر آن ها سوار می شوند و لجامشان گسیخته می گردد و آنان را در قعر دوزخ سرنگون می سازد، اما تقوا مرکبی است راهوار و آرام که صاحبانش بر آن سوار می شوند. زمام آن ها را به دست می گیرند و تا قلب بهشت پیش میتازند».(3)
در جای دیگر حضرت می فرماید: «بدانید ای بندگان خدا که تقوا قلعه ای محکم و شکست ناپذیر است، اما فجور و گناه حصاری است سست و بی دفاع که اهلش را از آفات نجات نمی دهد و کسی که به آن پناهنده شود، در امان نیست. بدانید انسان تنها به وسیلة تقوا از گزند گناه مصون میماند».(4)
در جای دیگر حضرت می فرماید: «تقوا کلید درستی و توشة قیامت و آزادی از هر بندگی و نجات از هر تباهی است».(5)
استاد مطهری در شرح احادیث فوق می گوید: «تقوا مصونیت است، نه محدودیت.قدر مشترک پناهگاه و زندان مانعیت است، اما پناهگاه مانع خطرها است و زندان مانع بهره برداری از موهبت هاست. حضرت در برخی از کلمات تصریح می کند که تقوا مایة اصلی آزادی ها است، یعنی نه تنها خود قید و بند و مانع آزادی نیست، بلکه منبع و منشأ همة آزادی ها است. تقوا به انسان آزادی معنوی می دهد، یعنی او را از اسارت و بندگی هوا و هوس آزاد می کند. رشتة آز و طمع و حسد و شهود و خشم را از گردنش بر می دارد و به این ترتیب ریشة بردگی های اجتماعی را از بین می برد. مردمی که بنده و بردة پول و مقام و راحت طلبی نباشند، هرگز زیر بار اسارت ها و رقیّت های اجتماعی نمی روند».(6)
امام علی(ع) بین انسان و تقوا تعهدی متقابل در نظر گرفته و فرموده اند: «خواب خویش را به وسیلة تقوا به بیداری تبدیل کنید ... از تقوا صیانت کنید و خود را به وسیلة تقوا محفوظ بدارید».(7)
۱ - راغب اصفهانی، مفردات، ص 530.
2 - مکارم شیرازی، پیام قرآن، ج 1، ص 428.
3 - نهج البلاغه، فیض الاسلام، خطبه 16.
4 - همان، خطبه 156.
5 - همان، خطبه 219.
6 - استاد مطهری، سیری در نهج البلاغه، ص 207 و 208.
7 - نهج البلاغه، خطبة 231.
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
اهمیت تقوا و اطاعت از خداوند متعال ...
الصّادق (علیه السلام)- فَإِنِّی أُوصِیکَ بِتَقْوَی اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ فَإِنَّ اللَّهَ قَدْ ضَمِنَ لِمَنِ اتَّقَاهُ أَنْ یُحَوِّلَهُ عَمَّا یَکْرَهُ إِلَی مَا یُحِبُّ وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ لَا یُخْدَعُ عَنْ جَنَّتِهِ وَ لَا یُنَالُ مَا عِنْدَهُ إِلَّا بِطَاعَتِهِ إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَی.
امام صادق (علیه السلام)- من توصیّه و سفارش میکنم تو را به تقوی و پرهیزگاری از خدا که خداوند قطعاً ضمانت فرمود، برای آن کس که تقوی داشته باشد که او را از مشکلات و ناراحتی نجات داده و به آنچه دوست میدارد برساند و از جاهایی که گمان ندارد روزی بدهد با فریب و خدعه نمیتوان بهشت را از خدا گرفت و فقط از راه اطاعت میتوان عنایات او را جلب نمود انشاءاللَّه تعالی.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۳۵۴
بحارالأنوار، ج۶۷، ص۲۸۵
/ عدهًْ الداعی، ص۳۰۵/ نورالثقلین
_______________________
مولانا امام حسن عسکری علیه السلام میفرمایند : «تقوا پیشه کند»،
یعنی: پس از آن، از انجام گناهان کبیره خودداری کند؛ که اگر فرد مرتکب معاصی کبیره شود، گناه بر ذمهی اوست و گناهان گذشته، که بهوسیلهی توبه [قبلاً] بخشیده شدهبود، با انجام گناهان کبیره، آن بخشش نیز ابطال شده است. و خداوند آن گناهان را فقط با توبهای که از نو تجدید نماید، میبخشد.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۹۶
تفسیرالإمام العسکری، ص۶۱۱/
بحارالأنوار، ج۹۶، ص۳۱۶
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
متقی کیست❓ (گوشه ای از ویژگی های متقین..)
[من خطبة له علیه السلام يصف فيها المتقين]
قال امیرالمومنین صلوات الله علیه: فَهُمْ لِأَنْفُسِهِمْ مُتَّهِمُونَ وَ مِنْ أَعْمَالِهِمْ مُشْفِقُونَ إِنْ زُكِّيَ أَحَدُهُمْ خَافَ مِمَّا يَقُولُونَ وَ قَالَ أَنَا أَعْلَمُ بِنَفْسِي مِنْ غَيْرِي وَ رَبِّي أَعْلَمُ بِي مِنْ غَيْرِي اللَّهُمَّ لَا تُؤَاخِذْنِي بِمَا يَقُولُونَ وَ اجْعَلْنِي خَيْراً مِمَّا يَظُنُّونَ وَ اغْفِرْ لِي مَا لَا يَعْلَمُونَ فَإِنَّكَ عَلَّامُ الْغُيُوبِ وَ سَاتِرُ الْعُيُوبِ
🔸امیرالمومنین صلوات الله علیه: مومنان خود را متّهم می دانند (خودپسند نیستند) و از اعمالشان ترس دارند.
اگر کسی یکی از آنان را به پاکی یاد کند از آنچه می گویند می ترسد و با خود می گوید:
من بهتر از دیگران خود را می شناسم، و پروردگارم مرا بهتر از دیگران می شناسد؛ پروردگارا، مرا به آنچه می گویند مؤاخذه مفرما، و مرا بهتر از آنچه گمان می کنند قرار بده، آنچه را مردم نمی دانند بر من ببخش، تو عالم به غیبها و پوشاننده عیبها هستی.
📚كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج2، ص: 851
امالي(صدوق)، النص، ص: 572
صفات الشيعة، ص: 22
نهج البلاغه
مكارم الأخلاق، ص: 476
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
مراحل توبه و بازگشت از گناه...
1⃣#پشیمانی_از_گناه
قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ صلوات الله علیه كَفَى بِالنَّدَمِ تَوْبَةً.
🔸امام باقر صلوات الله علیه: در توبه پشیمانی کافی است.
📙الكافي- ط الاسلامية جلد 2 صفحه 426 بَابُ الِاعْتِرَافِ بِالذُّنُوبِ وَ النَّدَمِ عَلَيْهَا
_________________
2⃣#تکرار_نکردن_گناه
قال امیرالمومنین علیه السلام: الاِستِغفارُ مَعَ الإِصرارِ ذُنوبٌ مُجَدَّدَةٌ.
🔸امیرالمومنین صلوات الله علیه: آمرزش طلبی همراه اصرار بر گناه، خود گناه جدیدی است.
📘تحف العقول صفحه 223
بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث جلد 75 صفحه 63
________________________
3⃣#انجام_راهکارهای_سفارش_شده
#شرط_پذیریش_توبه_ولایت_اهلبیت
وَ مِنْهَا أَنَّ أَبَا جَعْفَرٍ (علیه السلام) كَانَ فِي الْحِجْرِ وَ مَعَهُ ابْنُهُ جَعْفَرٌ (علیه السلام) فَأَتَاهُ رَجُلٌ فَسَلَّمَ عَلَيْهِ وَ جَلَسَ بَيْنَ يَدَيْهِ ثُمَّ قَالَ إِنِّي [أُرِيدُ أَنْ] أَسْأَلَكَ قَالَ سَلْ ابْنِي جَعْفَراً [قَالَ] فَتَحَوَّلَ الرَّجُلُ فَجَلَسَ إِلَيْهِ ثُمَّ قَالَ أَسْأَلُ قَالَ سَلْ عَمَّا بَدَا لَكَ قَالَ أَسْأَلُكَ عَنْ رَجُلٍ أَذْنَبَ ذَنْباً عَظِيماً عَظِيماً عَظِيماً قَالَ أَفْطَرَ يَوْماً مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ مُتَعَمِّداً قَالَ أَعْظَمَ مِنْ ذَلِكَ قَالَ فَزَنَى فِي شَهْرِ رَمَضَانَ قَالَ أَعْظَمَ مِنْ ذَلِكَ قَالَ قَتَلَ النَّفْسَ قَالَ أَعْظَمَ مِنْ ذَلِكَ قَالَ إِنْ كَانَ مِنْ شِيعَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (علیه السلام) مَشَى إِلَى بَيْتِ اللَّهِ الْحَرَامِ مِنْ مَنْزِلِهِ ثُمَّ لْيَحْلِفْ عِنْدَ الْحَجَرِ أَنْ لَا يَعُودَ وَ إِنْ لَمْ يَكُنْ مِنْ شِيعَةِ عَلِيٍ فَلَا بَأْسَ فَقَالَ لَهُ الرَّجُلُ رَحِمَكُمُ اللَّهُ يَا وُلْدَ فَاطِمَةَ ثَلَاثاً هَكَذَا سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) ثُمَّ قَامَ الرَّجُلُ فَذَهَبَ فَالْتَفَتَ أَبُو جَعْفَرٍ (علیه السلام) إِلَى جَعْفَرٍ فَقَالَ عَرَفْتَ الرَّجُلَ قَالَ لَا قَالَ ذَلِكَ الْخَضِرُ إِنَّمَا أَرَدْتُ أَنْ أُعَرِّفَكَهُ
● روایت شده که امام باقر (علیه السّلام) با فرزندش جعفر (امام صادق علیه السّلام) به حج رفته بود، مردی خدمتش رسیده پس بر او سلام کرد و در مقابلش نشست. سپس عرض کرد: سؤالی داشتم، فرمود: از پسرم جعفر سؤال کن. آن مرد به طرف امام صادق (علیه السلام) رفته نزد او نشست ؛ سپس عرض کرد سؤال کنم؟ فرمود: هر چه مایلی بپرس. گفت: میخواهم از مردی سؤال کنم که گناه بزرگ بزرگ بزرگی کرده، فرمود: روزه ماه رمضان را عمدا خورده، گفت: از این بزرگ تر، فرمود: در ماه رمضان مرتکب زنا شده، گفت: از این بزرگ تر، فرمود: آدم کشی کرده گفت: از این بزرگتر فرمود: اگر از #شیعیان_علی_بن_ابی_طالب (علیه السلام) است
پیاده از منزلش رهسپار بیت الله الحرام (خانه خدا) شود و نزد حجر الاسود سوگند یاد کند دیگر چنین کاری نکند، چنانچه از شیعیان علی (علیه السلام) نیست #راهی_ندارد. آن مرد سه مرتبه به او گفت: خدا تو را رحمت کند ای فرزند فاطمه. همین جواب را از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) شنیدم. سپس آن مرد بلند شد و رفت، حضرت باقر (علیه السّلام) رو به جعفر (امام صادق علیه السلام) کرد و فرمود: این شخص را شناختی؟ فرمود: نه، فرمود: خضر بود خواستم او را معرفی کنم.
📓بحارالانوار/ج47/ص21
الخرائج و الجرائح(راوندی)/ج2/ص631
________________
بيان : قوله علیه السلام لا بأس لعل المراد به أنه ليس كفارة ولا تنفعه لاشتراط قبولها بالإيمان وما فيه من الكفر أعظم من كل إثم.
☑️توضیح علامه مجلسی رحمه الله ذیل حدیث:
اینکه می فرماید راهی ندارد یعنی دیگر توبه او قبول نمی شود چون #قبولی_توبه_مشروط_به_ایمان است که او ایمان ندارد و کفر او بزرگ تر از هر گناهی است.
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
استغفار و توبه به معنای واقعی کلمه در کلام امیرالمومنین صلوات الله علیه
#توبه
●وَ قَالَ (عليه السلام) لِقَائِلٍ قَالَ بِحَضْرَتِهِ "أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ": ثَكِلَتْكَ أُمُّكَ، أَ تَدْرِي مَا الِاسْتِغْفَارُ؟ الِاسْتِغْفَارُ دَرَجَةُ الْعِلِّيِّينَ وَ هُوَ اسْمٌ وَاقِعٌ عَلَى سِتَّةِ مَعَانٍ: أَوَّلُهَا النَّدَمُ عَلَى مَا مَضَى، وَ الثَّانِي الْعَزْمُ عَلَى تَرْكِ الْعَوْدِ إِلَيْهِ أَبَداً، وَ الثَّالِثُ أَنْ تُؤَدِّيَ إِلَى الْمَخْلُوقِينَ حُقُوقَهُمْ حَتَّى تَلْقَى اللَّهَ أَمْلَسَ لَيْسَ عَلَيْكَ تَبِعَةٌ، وَ الرَّابِعُ أَنْ تَعْمِدَ إِلَى كُلِّ فَرِيضَةٍ عَلَيْكَ ضَيَّعْتَهَا فَتُؤَدِّيَ حَقَّهَا، وَ الْخَامِسُ أَنْ تَعْمِدَ إِلَى اللَّحْمِ الَّذِي نَبَتَ عَلَى السُّحْتِ فَتُذِيبَهُ بِالْأَحْزَانِ حَتَّى تُلْصِقَ الْجِلْدَ بِالْعَظْمِ وَ يَنْشَأَ بَيْنَهُمَا لَحْمٌ جَدِيدٌ، وَ السَّادِسُ أَنْ تُذِيقَ الْجِسْمَ أَلَمَ الطَّاعَةِ كَمَا أَذَقْتَهُ حَلَاوَةَ الْمَعْصِيَةِ؛ فَعِنْدَ ذَلِكَ تَقُولُ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ.
●کسى در محضر امیرالمومنین صلوات الله علیه گفت: «استغفر اللّه» ؛ حضرت فرمود: مادرت به عزايت بنشيند، مى دانى استغفار چيست؟ استغفار مقامِ عِلّیّین (مردمِ بلند مرتبه) است، و آن نامى است كه آن را شش معناست: اول پشيمانى از آنچه گذشته (گناه انجام گرفته و قصورات)، و دوم تصميم بر عدم بازگشت ابدی به آن (ترك گناه در آينده)، و سوم پرداخت حقوق مخلوق ها تا خدا را ملاقات كنى و حقى از مردم بر عهده ات نباشد، و چهارم اراده بر اداى هر حق واجبى كه آن را ضايع كرده اى و آن را بپردازى، و پنجم همّت بر آب كردن گوشتى كه از حرام بر وجودت روييده با اندوه بر گذشته تا جايى كه پوست را به استخوان بچسبانى و بين آن دو (بین پوست و استخوان) گوشت جديد رويد، و ششم چشاندن رنج عبادت بر بدن چنانكه شيرينى گناه را بر آن چشاندى.
آن گاه مى گويى: استغفر اللّه.
نهج البلاغه حکمت 417
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
با این تفکر برای آمرزش گناهان توبه کنیم تا ان شاء الله مورد پذیرش واقع شود 🤲
عَنْ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (صلوات الله علیه) قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ مَنْ أَذْنَبَ ذَنْباً فَعَلِمَ أَنَّ اللَّهَ مُطَّلِعٌ عَلَيْهِ إِنْ شَاءَ عَذَّبَهُ وَ إِنْ شَاءَ غَفَرَ لَهُ غَفَرَ لَهُ وَ إِنْ لَمْ يَسْتَغْفِرْ.
🔸 يونس بن يعقوب گويد: شنيدم امام صادق (صلوات الله عليه) می فرمود:
هر كه گناهى كند و بداند كه خداوند بر او مطلع است كه اگر خواهد او را عذاب كند و اگر خواهد او را بيامرزد، خداوند او را بيامرزد اگر چه استغفار هم نكند.
📓الكافي- ط الاسلامية جلد 2 صفحه 427 بَابُ الِاعْتِرَافِ بِالذُّنُوبِ وَ النَّدَمِ عَلَيْهَا حدیث 5
اللَّهُمَّ إِنْ تَشَأْ تَعْفُ عَنَّا فَبِفَضْلِكَ ، وَ إِنْ تَشَأْ تُعَذِّبْنَا فَبِعَدْلِكَ
📙 (صحیفه سجادیه دعای 10)
دلش خواست می بخشد ، دلش خواست عذاب می کند ، صاحب اختیار اوست.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
﴿1﴾ اللَّهُمَّ إِنْ تَشَأْ تَعْفُ عَنَّا فَبِفَضْلِكَ ، وَ إِنْ تَشَأْ تُعَذِّبْنَا فَبِعَدْلِكَ
(1) خدایا! اگر بخواهی ما را ببخشی، از فضل و احسان توست و اگر بخواهی عذابمان کنی، از عدالت توست.
📙صحیفه سجادیه دعای 10 وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ فِي اللَّجَإِ إِلَي اللَّهِ تَعَالَي
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
#امام_زمان_تنها_راه_نجات
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه چیزی جناب ابوذر را بی نیاز از مال دنیا کرده بود ⁉️
#ببینید_نشردهید_به_نیت_فرج
#ما_منتظر_وارث_غدیریم
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
حضرت آیت الله العظمی مولانا امیرالمومنین علی ابن ابیطالب صلوات الله علیه:
همراه پیامبر (صلوات الله علیه و آله و سلم) در کوچههای مدینه بودیم که دستشان را در دست ام قرار داد ، به خداوند (جل جلاله) قسم دو دستی بهتر از آن ندیده بودیم ، وقتی بر نخلستان های مدینه گذر کردیم ، نخلی بر همتای خود فریاد زد: این محمد مصطفی (صلوات الله علیه و آله) و این علی مرتضی (صلوات الله علیه) است ، از آن دو نخل گذر کردیم ، دومی بر سومی فریاد زد: این نوح نبی (صلوات الله علیه) و این ابراهیم خلیل (صلوات الله علیه) است ، از آن دو نخل گذر کردیم ، سومی بر چهارمی فریاد زد: این موسی (صلوات الله علیه) است و این برادرش هارون (صلوات الله علیه) است ، از آن دو نیز گذر کردیم ، چهارمی بر پنجمی فریاد زد: این محمد (صلوات الله علیه و آله و سلم) سرور پیامبران و این علی (صلوات الله علیه) سرور اوصیاء است ، حضرت پیامبر (صلوات الله علیه و آله) لبخندی زدند ، سپس فرمودند: ای علی (صلوات الله علیه) نخل های مدینه را صیحانی ( یعنی کسی که بلند فریاد میزند ) نام بگذار که به فضیلت من و تو فریاد زدند
📚المناقب ، جلد ۲ ، صفحه ۳۲۷
📚المحتضر ، جلد ۱ ، صفحه ۱۷۸
📚بحارالانوار ، جلد ۴۱ ، صفحه ۲۶۶
📚بناء المقالة الفاطمیة ، جلد ۱ ، صفحه ۴۳۳
📚مدینة المعاجز الائمه علیهم السلام ، جلد ۲ ، صفحه ۵۲
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
رسول اكرم صلى الله عليه و آله
مَن باعَ وَ اشتَرَی فَلیَحفَظ خَمسَ خِصال وَ إلّا فَلا یَشتَرینَّ وَ لَا یَبیعَنَّ: ألرِّبا وَ الحَلفَ وَ کِتمانَ العَیبِ وَ الحَمدَ إذا باع وَ الذَّمَّ إذا اشتَرَی.
هر که تجارت می کند باید از پنج چیز دوری گزیند و گرنه اصلا خرید و فروش نکند: ربا، قسم خوردن، کتمان عیب، تعریف از کالایی که می فروشد و بدگویی از کالایی که می خرد
من لا یحضره الفقیه ج 3 ، ص 194 ، ح 3727
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
💠 نصایح تورات
🔹 امام علی (علیه السلام):
پنج جمله در تورات هست که دوست دارم هر صبح آنرا بخوانم:
1️⃣ عالم بی عمل باشیطان برابراست؛
2️⃣ سلطان ناعادل با فرعون برابراست؛
3️⃣ فقیری که به خاطر طمع دربرابر ثروتمندان تواضع کند همانند سگ است
4️⃣ ثروتی که در راه خیر بهره نرساند با سنگ و آجر برابر است؛
5️⃣ زنی که بدون ضرورت از خانه بیرون رود با کنیز برابر است.
📚 نصایح/ص223
#دریافت_روزانه_حدیث
#افزایش_برکت_و_روزی
عضویت در سرویس های روزانه👇
pay.eitaa.com/v/p/
برای لغو عضویت از لینک بالا اقدام نمایید👆🏼
💠 #صله_رحم
🔸 امام صادق (علیه السلام):
صله رحم، انسان را #خوش_اخلاق و با #سخاوت و نفس را پاک، روزى را زیاد و #مرگ را به تأخیر مى اندازد.
✨ صِلَةُ الاَْرحامِ تُحَسِّنُ الْخُلُقَ وَ تُسْمِحُ الكَفَّ وَتُطيبُ النَّفْسَ وَتَزيدُفِى الرِّزْقِ وَتُنْسِئُ فِى الاَْجَلِ
📚 کافى/ج2/ص151/ح6
✍🏼 سخاوت ربطی به مال و ثروت ندارد. انسان بخشنده همواره و در همه حال می بخشد تا خدا نیز همواره با نظر لطف و مرحمت به او بنگرد.
#دریافت_روزانه_حدیث
#افزایش_برکت_و_روزی
عضویت در سرویس های روزانه👇
pay.eitaa.com/v/p/
برای لغو عضویت از لینک بالا اقدام نمایید👆🏼
ای سلمان و ابوذر! من محمّد و محمّد منم؛ من از محمّدم و محمّد از من است. خداوند در این آیه میفرماید: «مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ* بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ. » -. الرحمن / ۱۹ - ۲۰ - {دو دریا را [به گونه ای] روان کرد [که] با هم برخورد کنند میان آن دو حد فاصلی است که به هم تجاوز نمی کنند. }
ای سلمان و ابوذر! گفتند: لبیک یا امیرالمومنین! فرمود: مرده ما نمرده و غایب ما دور نشده و کشتههای ما هرگز کشته نشده اند.
ای سلمان و ابوذر! گفتند: لبیک صلوات الله علیک! فرمود: من امیر هر مرد و زن مؤمنم؛ آنانی که گذشته اند وآنانی که در آینده میآیند. من روح عظمت تایید شده ام؛ من تنها یکی از بندگان خدایم. ما را خدا ننامید، آنگاه درباره فضل ما هر چه مایلید بگویید. به کنه فضل ما هرگز نخواهید رسید و حتّی مقداری از یک دهم آن را نمی توانید بیان کنید.
ما آیات و دلایل خداییم و حجت و خلیفه و امین و امام وجه اللَّه و عین اللَّه و لسان اللَّه هستیم. خداوند به وسیله ما بندگانش را عذاب میکند و به وسیله ما آنهارا پاداش میدهد؛ ما را از میان بندگان خود پاک نموده و انتخاب کرده و برگزیده است. اگر کسی بگوید به چه جهت و چگونه هستند و در کجا چنین شده اند، کافر و مشرک میشود، زیرا از خداوند درباره آنچه که انجام میدهد، سوال نمی شود، اما آنها از افعال خدا سوال میکنند.
ای سلمان و ابوذر! گفتند: لبیک یا امیرالمومنین صلوات الله علیک! فرمود: هر که ایمان بیاورد به آنچه که گفتم وتصدیق نماید آنچه را که بیان کردم و تفسیر نمودم و شرح دادم و واضح گرداندم و روشن ساختم و استدلال کردم، او مؤمنی است که آزمایش شده و خداوند قلبش را برای ایمان آزموده و سینه اش را برای اسلام وسعت داده؛ او عارف روشن بین است که به هدف رسیده و کامل شده. و هر کس شک کند و دشمنی ورزد و منکر شود و متحیر باشد و تردید نماید، او مقصر و ناصبی است.
ای سلمان و ابوذر! گفتند: لبیک یا امیرالمومنین صلوات الله علیک! فرمود: من با اجازه خدا زنده میکنم و میمیرانم؛ من به اذن خدا به شما خبر میدهم چه میخورید و چه در خانههای خود ذخیره کرده اید؛ من از دلهای شما مطلعم و ائمه از اولادم نیز اینها را میدانند و هر وقت که بخواهند و اراده کنند، همین کارها را میکنند. چون ما همه یکی هستیم؛ اول ما محمّد، آخر ما محمّد و وسط ما محمّد است؛ همه ما محمّدیم،
بین ما جدایی نیندازید. ما وقتی بخواهیم، خدا میخواهد؛ وقتی نخواهیم، خدا نمی خواهد. وای و بسی وای بر کسی که منکر فضل و امتیازات و آنچه که خدا به ما عنایت کرده باشد! زیرا هر کسی منکر یکی از چیزهایی باشد که خدا به ما عنایت کرده، منکر قدرت خدا و مشیّت او درباره ماست.
ای سلمان و ابوذر! سلمان و ابوذر گفتند: لبیک یا امیرالمومنین صلوات الله علیک! فرمود: خدا به ما چیزهایی داده که بالاتر و بزرگ تر و عظیم تر و عالی تر از همه اینها است. پرسیدیم چه چیز به شما داده که بالاتر وبزرگ تر از همه اینها است؟ فرمود: پروردگار ما، ما را از اسم اعظم مطلع کرده که اگر بخواهیم، آسمانها و زمین و بهشت و جهنم را از جای بر کنیم، به آسمان عروج کنیم و به زمین برگردیم، به مغرب و مشرق برویم و منتهی به عرش بشویم، در آنجا در مقابل خداوند عزوجل بنشینیم. و همه چیز مطیع ما میباشند، حتّی آسمانها و زمین و شمس و قمر و ستارگان و کوهها و درختان و جنبندگان و دریاها و بهشت و جهنم. این مقام را خداوند به واسطه اسم اعظم به ما تعلیم داده و به ما اختصاص داده است. با تمام این امتیازات، ما غذا میخوریم و در بازارها راه میرویم و این کارها را به امر خدا انجام میدهیم. ما بندگان گرامی خدا هستیم که اظهار نظر در مقابل او نداریم و به دستورش عمل میکنیم.
ما را معصوم و پاک قرار داده و بر بسیاری از بندگان مؤمنش برتری بخشیده. ما میگوییم «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هَدانا لِهذا وَ ما کُنَّا لِنَهْتَدِیَ لَوْ لا أَنْ هَدانَا اللَّهُ. » -. احقاف / ۴۳ - {خدا را ستایش که ما را به این مقام هدایت نموده که اگر او راهنمای ما نبود، راه به این مقام نمی یافتیم. }
و ثابت است عذاب بر کافران که منظور، منکران آنچه که خدا از فضل واحسان خویش به ما عطا کرده هستند.
ای سلمان و ابوذر! این است معرفت من به نورانیّت؛ با آگاهی به آن تمسک بجویید، چرا که هیچ گاه کسی از شیعیان من به روشن بینی نمی رسد، مگر آنکه مرا به مقام نورانیت بشناسد و وقتی مرا با این مقام کسی شناخت، روشن بین شده و به هدف رسیده ی کامل است که در دریای علم فرو رفته و به مقامی مترقی در فضل رسیده و از سرّی از اسرار و گنجینه علوم خدا مطلع شده است.
بحارالانوار ج ۲۶،ص۲
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
الشيخ فرج القطيفي: وجدت بخط الشيخ عبد الله بن أحمد البصري البحراني على ظهر كتاب شرح التجريد ما : روي عن أمير المؤمنين أنه قال لسلمان الفارسي: يا سلمان نحن أسرار الله المودعة في هياكل البشرية، ميتنا لم يمت، وغائبنا لم يغب نزّهونا عن الربوبية و ارفعوا عنا الحظوظ البشرية، فإنا عنها مبعدون، وعما يجوز عليكم منزّهون، ثم قولوا فينا ما استطعتم، فإن البحر لا ينزف، وسرّ الغيب لا يعرف، وكلمة الله لا توصف يا سلمان أمرنا صعب مستصعب لا يحتمله إلا ملك مقرب أو نبي مرسل، أو من امتحن الله قلبه للإيمان.
از امیر المومنین علی صلوات الله علیه روایت شده که به سلمان فارسی فرمودند:
ای سلمان ما اسرار خداوند هستیم که در هیکلهای بشری به ودیعه نهاده شدیم؛ مرده ی ما نمرده است و غائب ما غائب نیست ، ما را از ربوبیت تنزیه کنید و حظها و ویژگیهای بشری را از ما بردارید؛ ما از این خصائص دور هستیم و از آنچه که بر شما رواست منزه می باشیم؛ سپس هر چه توانستید درباره ی ما بگویید؛ چون این دریا تهی نمیگردد و راز پنهانی شناخته نمیشود و کلمه ی خداوند به وصف در نیاید.
ای سلمان امر ما بسیارسخت و دشوار است و کسی تحمل آن را ندارد مگر ملک زمانی مقرب باشد و یا نبی زمانی که مرسل باشد و یا مومنی که خداوند متعال قلبش را برای ایمان امتحان کرده باشد.
مسند الامام على ج۸،ص۷۴
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
سلام
پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمودند علی جان گر نمی ترسیدم از امتم چیزی را بگویند مانند عیسی بن مریم علی نبینا علیه و آله وسلم (که او خداست ) مطلبی میگفتم که از هرجا رد بشوی خاک پایت را بعنوان تبرک بردارند بعد جناب آقای کریمیان سایه نداشتن پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم رانمی توانید هضم کنید مقصر هم نیستید اطلاعات دینی شما به اندازه کتب درسی مدارس بیشتر نیست توقعی هم نمیتوان داشت احادیث معصومین صلوات الله علیه صعب المصتصعب هضمش سخته
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ
#معرفت_امام
🟦 راه های شناخت امام معصوم ::
عشر خصال من صفات الإمام عليه السلام...عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع قَالَ: عَشْرُ خِصَالٍ مِنْ صِفَاتِ الْإِمَامِ الْعِصْمَةُ وَ النُّصُوصُ وَ أَنْ يَكُونَ أَعْلَمَ النَّاسِ وَ أَتْقَاهُمْ لِلَّهِ وَ أَعْلَمَهُمْ بِكِتَابِ اللَّهِ وَ أَنْ يَكُونَ صَاحِبَ الْوَصِيَّةِ الظَّاهِرَةِ وَ يَكُونَ لَهُ الْمُعْجِزُ وَ الدَّلِيلُ وَ تَنَامَ عَيْنُهُ وَ لَا يَنَامَ قَلْبُهُ وَ لَا يَكُونَ لَهُ فَيْءٌ وَ يَرَى مِنْ خَلْفِهِ كَمَا يَرَى مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ.
🔴 امام معصوم علیه السلام را باید با این صفات دهگانه بشناسیم که #امام_صادق فرمودند ::
1- از خطا و گناه معصوم باشد.
2- نص بر امامت او موجود باشد.
3- از همه مردم عالمتر باشد.
4- از همه کس پرهیزکارتر باشد
5- به قرآن از همه مردم داناتر باشد
6- آشکارا وصی امام قبل باشد
7- معجزه و دلیل داشته باشد
8- چشمش میخوابد دلش بیدار است
9- امام معصوم سایه ندارد.
10- ازپشت سر مانند پیش رویش ببيند.
📚الخصال؛صدوق؛جلد2؛صفحه428
#امام_زمان
#معارف_ثقلین
https://eitaa.com/kalame_thaghalein
#اَللّهُمَّعَجِّللِوَلیِّکَالفَرَجَوَالْعافِیَةوَالنَّصْرَ