هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
📍تبیین نظریه حکمرانی اجتهادی / اهمیت حجیت دینی در تصمیمگیریهای عمومی
🔻 آیت الله محمد حسین ملک زاده از اساتید درس خارج حوره علمیه قم، مطرح کرد؛
🔹ولایت فقیه محور نظام سیاسی اسلام است و این محوریت به گونهای است که میتوان نظام سیاسی و حکومتی اسلام در عصر غیبت را "نظام ولایت فقیه" نامید. ولایت فقیه، عنصر بنیادین در نقشآفرینی دین در سرپرستی جامعه و مدیریت اجتماعی در دوران عدم دسترسی مستقیم به امام معصوم (علیهالسلام) است.
🔹در حکمرانی اجتهادی، تدبیر امور عمومی باید به نحو اجتهادی صورت بگیرد، به این معنا که تمامی تصمیمات و مدیریتها باید بر اساس اجتهاد و تفکر عمیق دینی انجام شود. تدبیر اجتهادی امور عمومی، مبنای حکمرانی اجتهادی است، و این تدبیر باید مبتنی بر تفکر عمیق و جامع دینی صورت گیرد.
🔹مهمترین ویژگی حکمرانی اجتهادی، رویکرد خاص آن در حل مسئله است که به آن "روش اجتهادی" میگوییم. حل مسئله به روش اجتهادی به دقت و عمق نیاز دارد. در این روش، صرفاً شناخت اولیه از مسئله کافی نیست، بلکه پژوهش عمیق در مورد آن لازم است. به همین دلیل در میان علمای ما اصطلاح "تحقیق در مسئله" بسیار مطرح بوده است.
🌐 متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=38625
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حکمرانی
#گزارش_خبری
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
تبصرة المتعلمين۱۵.mp3
11.19M
✅ دوره فشرده فقه امامیه بر اساس کتاب #تبصرة_المتعلمين
🔹 تألیف #علامه_حلی
⏪ جلسه #پانزده
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #حکمرانی_اجتهادی ⏮ حل مسأله؛ تفاوت ماهوی حکمرانی اجتهادی با دیگر حکمرانیها 🔶 عقب نشینی غیرتاکتیک
✅ #نشست_علمى
⏪ موضوع: ماهیت #حکمرانی_اجتهادی ذیل کلان نظریه #تفقه_جامع
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: ۱۰ مهر ۱۴۰۳
🕌 برگزار کننده: مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليهم السلام، مشهد مقدس.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #نشست_علمى ⏪ موضوع: ماهیت #حکمرانی_اجتهادی ذیل کلان نظریه #تفقه_جامع 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زما
فقه مضاف.pdf
217.4K
📜 تقریر بحث
📝 حکمرانی اجتهادی ذیل کلان نظریه تفقه جامع
👤 آیت الله ملک زاده
✍️ برای دوستانی که فرصت نداشتند فایل صوتی حضرت آیت الله ملک زاده را گوش بدهند.
🌐 تهیه شده توسط کانون فقه
┏━━━━━🕌🕌┓
https://eitaa.com/joinchat/2926838655C1efd35316f
┗📚📚━━━━━━┛
تبصرة المتعلمين۱۶.mp3
17.47M
✅ دوره فشرده فقه امامیه بر اساس کتاب #تبصرة_المتعلمين
🔹 تألیف #علامه_حلی
⏪ جلسه #شانزده
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #نکته_اصولی
⏪ رد دیدگاه #مشهور_فلاسفه در باب ضرورت علّی و معلولی در افعال اختیاری انسان.
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 در ادامه بحث از السنة الفعليه و در بحث #ترک_اولی به چهار دیدگاه، و قول مختار که قول جدیدی در مسئله بود اشاره شد.
🔶 در انتهای بحث گفتیم «إما هو المساوی لامر راجح آخر فاختاره المعصوم تخییراً». در اینجا باید تذکر داد که ما قائل به #اصل_سلطنت در #افعال_اختیاری انسان هستیم و قانون ضرورت علی و معلولی را در این حوزه قبول نداریم. هرچند قاطبه فلاسفه قائل به ضرورت علی و معلولی هستند در عین حال این قانون، در باب افعال اختیاری انسان غیر قابل قبول است.
اگر گفته شود «عقلیة الاحکام لاتخصّص» میگوییم لو کنا فرضنا که اصل قانون ضرورت علّی و معلولی با برهان اثبات شده باشد، اما فلاسفه دلیل و برهانی بر شمول این قانون بر افعال اختیاری انسان اقامه نمیکنند.
🔶 مرحوم #علامه_جعفری کتابی به نام جبر و اختیار دارند که به نوعی این بحث را مطرح کرده و بر ضد وجوب علی و معلولی بحث کرده که برخی از اساتید مکرم ردّی بر آن نوشتهاند و ضمن کمال احترام به علامه جعفری فرمودهاند که ایشان بحث علیت در فلسفه را درست متوجه نشدهاند.
🔶 حال اگر بیان علامه جعفری در برخی موارد اجمال داشته باشد اما بیان #شهید_صدر در اینجا بسیار مناسب است و اساسا عنوان سلطنت هم از ایشان است. شهید صدر در کتب اصولی و غیر اصولی خود این مطلب را بیان کردهاند. ما نیز در جای خود، بارها مطرح کردهایم که در اینجا سلطنت وجود دارد.
🗓 ۱۶ مهر ۱۴۰۳
🕌 مدرسه آیتالله العظمی تبریزی، مدرس ۱۱۳
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
تبصرة المتعلمين۱۷.mp3
10.37M
✅ دوره فشرده فقه امامیه بر اساس کتاب #تبصرة_المتعلمين
🔹 تألیف #علامه_حلی
⏪ جلسه #هفده
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳
🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #نشست_علمى ⏪ موضوع: ماهیت #حکمرانی_اجتهادی ذیل کلان نظریه #تفقه_جامع 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زما
✅ #حکمرانی_اجتهادی
⏪ تکنوکراتهای متدین و حل مسأله سکولار
👤 آیت الله ملک زاده
🗓 زمان: ۱۰ مهر ۱۴۰۳
💥 برگرفته از نشست علمی با عنوان حکمرانی اجتهادی
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیتالله ملک زاده
✅ #حکمرانی_اجتهادی ⏪ تکنوکراتهای متدین و حل مسأله سکولار 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زمان: ۱۰ مهر ۱۴۰
✅ #حکمرانی_اجتهادی
⏪ تکنوکراتهای متدین و حل مسأله سکولار
👤 آیت الله ملک زاده
🔶 گاهی ذهنها آنچنان آغشته به مسائل سیاسی است که مطلب انسان را به شخص خاصی تطبیق میدهند، اما مراد بنده در اینجا شخص خاصی نیست و این مطالب را از سالها پیش بیان میکردم.
🔶 ما با افرادی روبرو هستیم که به لحاظ فردی، مسلمان و اهل نماز و روزه هستند، حتی واقعا علاقهمندند که اسلام و جمهوری اسلامی جایگاه بالایی پیدا کند و در قلهها قرار گیرد. حتی اهل جهاد هم هستند و چه بسا سالیان سال در دفاع مقدس حضور داشتند و بارها تا آستانۀ شهادت یا مجروحیت پیش رفتند. یعنی یک شخصیت مسلمان، مؤمن، انقلابی و مجاهد است اما همین شخص عزیز و محترم، وقتی در یک جایگاه مدیریتی قرار میگیرد، به وضوح مشاهده میشود که اساسا به دنبال حل مسألۀ دینی نیست و برای دین در این عرصه جایگاهی قائل نمیباشد. او در حل مسأله تنها به کارآمدی و کاربردی بودن میاندیشد.
🔶 به بیان دیگر او که زمانی یک مجاهد فی سبیل لله بوده، دین را کاملا کنار میگذارد و سراغ دانش و پیشنهادهای مدرن میرود، سراغ افرادی که دین اندیش نیستند و تنها متخصص کار خاصی میباشند میرود و از آنها نظرخواهی میکند. او اساسا کاری ندارد که دین در این عرصه، نظری دارد یا خیر؛ او تنها نمازش را میخواند ولی برای اداره امور به دین رجوع نمیکند. یعنی در مقام حل مسأله به دنبال حل مسأله سکولار میگردد.
🔶 او فردی است که برای اداره امور جامعه دیناندیش نیست و اساسا به این فکر نمیکند که آیا دین برای حل مسائل راه حلی دارد یا خیر؛
خروجی این حالت، همان چیزی است که به آن تکنوکرات یا فن سالار میگویند. شخص تکنوکرات یا فن سالار در واقع میتواند در زندگی شخصی خود، انسانی متدین باشد اما در مقام حل مسأله و تمشیت امور، در مقام تدبیر و مدیریت امور کاری به دین ندارد و با فن سالاری و اهمیت دادن به فن و تخصص، بدون اهمیت دادن به دین کارها را پیش میبرد.
🔶 وقتی به او گفته میشود چرا به نظر دین کاری ندارید میگوید اتفاقا دین برایم خیلی مهم است، من از این روشها استفاده میکنم برای اینکه جایگاه جمهوری اسلامی در دنیا بالا برود، چه بسا راست هم بگوید و نیتش خوب باشد اما او در واقع دین را در جایگاهی نمیبیند که بخواهد حل مسأله کند.
🗓 زمان: ۱۰ مهر ۱۴۰۳
💥 برگرفته از نشست علمی با عنوان حکمرانی اجتهادی
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9