🔆 کرامت امام هادی علیه السلام و روزه روز غدیر
اسحاق بن عبداللَّه علوی عریضی گوید: «اخْتَلَفَ أَبِي وَ عُمُومَتِي فِي الْأَرْبَعَةِ الْأَيَّامِ الَّتِي تُصَامُ فِي السَّنَةِ»؛ اختلاف شد مابین پدرم و عموهایم در میان چهار روزی که مستحب است روزه گرفتن آن در سال، پس سوار شدند و رفتند خدمت حضرت علی نقی علیهالسلام و در آن هنگام آن حضرت در صریا مقیم بود پیش از آنکه به سرّ من رأی رود.
پس از آنکه ایشان خدمت آن جناب رسیدند آن حضرت فرمودند: «جِئْتُمْ تَسْأَلُونَنِي عَنِ الْأَيَّامِ الَّتِي تُصَامُ فِي السَّنَةِ؟» آمده اید که از من سؤال کنید از ایامی که در سال روزهاش مستحب است؟ گفتند: بلی! ما نیامدیم مگر برای تعیین این مطلب.
حضرت فرمودند: آن چهار روز یکی هفدهم ربیع الأول است و آن روزی است که روزی خدا صلی اللَّه علیه و آله و سلم در آن متولد شده، و دیگر روز بیست و هفتم رجب است و آن روزی است که مبعوث شده در آن روز رسول خدا صلیاللَّهعلیهوآلهوسلم، و سوم روز بیست و پنجم ذیالقعده است و آن روزی است که در آن روز زمین پهن شده است، و چهارم «وَ الْيَوْمُ الثَّامِنَ عَشَرَ مِنْ ذِي الْحِجَّةِ وَ هُوَ يَوْمُ الْغَدِير» روز هیجدهم ذیحجه است و آن روز غدیر است.
📚 الخرائج و الجرائح؛ ج۲؛ ص۷۵۹
#فضائلومعارف
@madras_emb
💠 حسین بن سعید اهوازی از بزرگان اصحاب حضرت هادی علیهالسلام
● حسین بن سعید الأهوازی ثقه جلیل القدر. از راویان حضرت رضا و حضرت جواد و هادی علیهم السلام است.
● اصلش از کوفه است لکن با برادرش به اهواز منتقل شد پس از آن در قم سکنی گزید.
● سی کتاب تألیف کرده و برادرش حسن پنجاه کتاب تصنیف کرده و این سی کتاب در میان اصحاب معروف است.
● حسن بن سعید همان است که رسانید علی بن مهزیار و اسحاق بن ابراهیم خضینی را به خدمت حضرت امام رضا علیه السلام و بعد از آن علی بن ریان را به خدمت آن حضرت رسانید و سبب هدایت این سه نفر و باعث معرفت ایشان به مذهب حق، او بود.
#تاریخ_رجال
#احوالات
#رجال
@madras_emb
💠 کتب حسین بن سعید اولین جوامع حدیثی شیعه(۱)
❖ استاد معظم آقای حاج سیدمحمدجواد شبیری:
● حسین بن سعید ۳۰ کتاب در ابواب مختلف فقه تالیف نموده است. ساختار اصلی تبویب فقهی ما بر اساس کتب حسین بن سعید است.
● ساختار کتاب کافی نیز متاثّر از کتب حسین بن سعید است. باببندی کتب حسین بن سعید اهمیّت زیای دارد که در بخشهای مختلف (کتابهای مختلف) کافی اثرگذار بوده است.
● کتب حسین بن سعید دارای محوریّت خاصی بوده است. به عنوان مثال، در شرح حال محمّد بن اورمه آمده است: «له كتب مثل كتب الحسين بن سعيد». یعنی مصنّفین در تالیف کتاب به کتب حسین به سعید نظر داشتهاند و بر اساس کتب او تالیف مینمودند.
● در مورد علی بن مهزیار نقل شده است که او کتب حسین بن سعید را اخذ نموده و سپس در برخی از کتب او روایات زیادی اضافه کرده و در برخی دیگر، موارد اندکی اضافه نموده است. پس از کتب حسین بن سعید، کتبی مثل کتب علی بن مهزیار تالیف شده است که این موارد، آغاز حرکت تالیف جوامع حدیثی است.
● کتب حسین بن سعید و علی بن مهزیار آرام آرام تمامی نقلیات حدیثی را به نقل از کتب متوجّه میکند.
● پیش از زمان حسین بن سعید، شواهد روشنی مبنی بر نقل از کتب وجود ندارد، ولی کتب تالیفشده پس از زمان حسین بن سعید، ناظر به کتبی مثل کتاب حسین بن سعید و علی بن مهزیار است. به عنوان مثال، ما منابع شیخ طوسی در تهذیب را به طور کامل استخراج نمودیم. در این استخراج تحقیقات زیادی در طی حدود ۲۰ سال انجام گرفت. مهمترین منابع شیخ در تهذیب، کافی و کتب حسین بن سعید است. از کتب تالیفشده پیش از زمان حسین بن سعید به ندرت در این کتاب نقل شده که آنها هم منابع چندان مهمی نیستند. به عنوان مثال، نقلیاتی از مسائل علی بن جعفر و کتب ابن محبوب و نوادر محمد بن ابیعمیر در برخی مواضع تهذیب ذکر شده است. منابع تهذیب نوعا مربوط به زمان حسین بن سعید به بعد است.
......................................
۱. کتب اولیّه روایی که تالیف شده، برخی از اصول است و برخی دیگر، از جوامع حدیثی است. جوامع خود دو دسته است: جوامع اولیه و ثانویه.
🔺درس خارج فقه؛ ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
#فقه
#رجال
#تاریخ_رجال
@madras_emb
روز محشر دست حسرت بر سر خود می زند
هرکه دست از حُبِّ آل مرتضی برداشته ...
امام رضا علیه السلام فرمودند:
به خدا قسم اگر مردم فضیلت واقعی «روز غدیر» را می شناختند، فرشتگان روزی ده مرتبه با آنان مصافحه می کردند و اگر از طولانی شدن کلام کراهت نداشتم، از فضیلت این روز و عطای الهی برای کسانی که معرفت به آن دارند، آنقدر بیان می کردم که به شمارش در نیاید.
عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ قَالَ: كُنَّا عِنْدَ الرِّضَا علیه السلام وَ الْمَجْلِسُ غَاصٌّ بِأَهْلِهِ فَتَذَاكَرُوا يَوْمَ الْغَدِيرِ فَأَنْكَرَهُ بَعْضُ النَّاسِ فَقَالَ الرِّضَا علیه السلام حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ علیه السلام قَال ... وَ اللَّهِ لَوْ عَرَفَ النَّاسُ فَضْلَ هَذَا الْيَوْمِ بِحَقِيقَتِهِ لَصَافَحَتْهُمُ الْمَلَائِكَةُ فِي كُلِّ يَوْمٍ عَشْرَ مَرَّاتٍ وَ لَوْ لَا أَنِّي أَكْرَهُ التَّطْوِيلَ لَذَكَرْتُ فَضْلَ هَذَا الْيَوْمِ وَ مَا أَعْطَاهُ اللَّهُ لِمَنْ عَرَفَهُ مَا لَا يُحْصَى بِعَدَدٍ.
📚 إقبال الأعمال؛ج۱ ؛ص۴۶۸
#تبلیغ_غدیر_واجب_است
@madras_emb
#معرفی_کتاب
🔔فروش ویژه
📙کتاب ارزشمند «غربت غدیر» کاوشی پیرامون علل و عواملی که غدیر را به دست فراموشی سپرد
❖ اثر آقای حسین نائینی
✅ برای طلاب و اساتید محترم مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
✍ مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ در فضای پراندوه مدینه طنین انداز بود که فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ کنار زده شد. اما چرا؟
چه شد که آن هزاران نفری که گواهان غدیر و امیر علیه السلام بودند آرام نشستند و غریو سکوتشان فضا را پر کرد؟
آیا چنین صحنه عظیم، فاش و بی مانندی را می شود به سادگی به دست فراموشی سپرد؟
بلندا و عظمت غدیر، ماندگاری دراز مدت آن را می طلبید، اما چه بر سر آن آمد و چه سرنوشتی دامن گیرش شد که بدین گونه اش از یاد برد؟
✅ فروش با تخفیف ویژه برای طلاب و اساتید مدرس فقهی ۵٠،٠٠٠ تومان
🔻 سفارش و خرید:
دفتر مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
09100552721
@madras_emb
🔆 معیار برتری
عن عمّار بن ياسر رحمه اللّه إنه قال يوما لقوم اجتمعوا إليه: من أخير الناس و أفضلهم عندكم؟ قالوا: عمر؛ أمير المؤمنين؛ فتح الفتوح، و مصّر الأمصاء، و ذلك في أيامه. فسكت. فقالوا: ما تقول يا أبا اليقظان؟ قال: أقول ما قد سمعت من رسول اللّه صلوات اللّه عليه و آله، إنه قال: علي خير البشر، فمن أبى فقد كفر. و سمعته صلّى اللّه عليه و آله يقول: ما من قوم ولّوا امورهم رجلا و فيهم من هو خير منه إلا كان أمرهم الى سفال.
📚 شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار عليهمالسلام؛ ج۱؛ ص۱۹۶
گروهی نزد عمار بن یاسر رحمهالله بودند. عمار از آنان سوال کرد: در نظر شما برترین و بافضیلت ترین مردم کیست؟ گفتند: امیر مؤمنان عمر، که بسیار فتوحات کرده و شهرها را سامان داده است.
عمّار ساکت شد. از او پرسیدند: خودت چه گویی؟
گفت: من همان را گویم که از رسول خدا صلیاللهعلیهوآله شنیدهام که فرمودند: «علی علیهالسلام برترین انسانهاست و هرکه نپذیرد کافر شود»؛ و نیز شنیدم که فرمودند: «هیچ گروهی امور خود را به فردی وانمیگذارند که در میان آنان فرد بهتری باشد، مگر اینکه امورشان رو به سقوط پیش خواهد رفت».
#اعتقادات
@madras_emb
🔆 تاکید اکید بر اطعام و اظهار شادمانی در عید غدیر
... تا کور شود هر آنکه نتواند دید
وَ مِنَ الدَّعَوَاتِ فِي يَوْمِ عِيدِ غدير مَا ذَكَرَهُ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الطِّرَازِيُّ فِي كِتَابِهِ رَوَيْنَاهُ بِإِسْنَادِنَا إِلَى عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرٍ الْحِمْيَرِيِّ قَالَ حَدَّثَنَا هَارُونُ بْنُ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ اللَّيْثِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیهماالسلام أَنَّهُ قَالَ لِمَنْ حَضَرَهُ مِنْ مَوَالِيهِ وَ شِيعَتِهِ أَ تَعْرِفُونَ يَوْماً شَيَّدَ اللَّهُ بِهِ الْإِسْلَامَ وَ أَظْهَرَ بِهِ مَنَارَ الدِّينِ وَ جَعَلَهُ عِيداً لَنَا وَ لِمَوَالِينَا وَ شِيعَتِنَا ... ثُمَّ كُلْ وَ اشْرَبْ وَ أَظْهِرِ السُّرُورَ وَ أَطْعِمْ إِخْوَانَكَ وَ أَكْثِرْ بِرَّهُمْ وَ اقْضِ حَوَائِجَ إِخْوَانِكَ إِعْظَاماً لِيَوْمِكَ وَ خِلَافاً عَلَى مَنْ أَظْهَرَ فِيهِ الِاغْتِمَامَ وَ الْحُزْنَ ضَاعَفَ اللَّهُ حُزْنَهُ وَ غَمَّهُ.
📚 إقبال الأعمال؛ ج1؛ ص474
امام صادق علیه السلام فرمودند:
... در روز غدیر، جهت بزرگداشت این عید بزرگ و مخالفت با کسانی که در این روز اظهار غم و اندوه میکنند، که خداوند غم و اندوهشان را مضاعف فرماید! بخور و بنوش و اظهار شادمانی کن و برادران دینیات را اطعام نما و بسیار به ایشان نیکی کن و سعی در برآوردن نیازهایشان داشته باش.
#تبلیغ_غدیر_واجب_است
@madras_emb
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
الحمدللَّه الذی جعلنا من المتمسّکین بولایة امیرالمؤمنین و الائمّة علیهم السّلام
در شب فرخنده عید سعید غدیر، جلسه آیت الله العظمی شبیری زنجانی «دام ظله»، همراه با مدیحهسرایی و مراسم عمامهگذاری، امشب (دوشنبه چهارم تیر) ساعت ۲۱ در دفتر معظم له برگزار میگردد.
🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ
🌱 دو رکعت نماز ساده با دعایی پرمضمون و ثوابی حیرت انگیز در روز عید غدیر
فإنه من فعل ذلك كان كمن حضر ذلك اليوم و بايع رسول الله صلیاللهعلیهوآله على ذلك وكانت درجته مع درجة الصادقين الذين صدقوا الله ورسوله في موالاة مولاهم ذلك اليوم وكان كمن استشهد مع رسول الله صلیاللهعلیهوآله و أمير المؤمنين علیهالسلام ومع الحسن والحسين صلىاللهعليهما وكمن يكون تحت راية القائم علیهالسلام و في فسطاطه من النجباء النقباء.
#زیارت_دعا
@madras_emb
42.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 «از نجف تا سامرا»
🌼 در تعظیم زیارت غدیریۀ امام هادی علیهالسلام
🎙کاری از گروه فرهنگی نوای یاس
✅ معارف اهل بیت "علیهمالسلام" را، بدون موسیقی ترویج کنیم.
@madras_emb
💠 این مدعیان کورند با این همه برهانها
❖ از بیانات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی به مناسبت عید سعید غدیر
از آیه قرآن استفاده میشود که مسئله امامت حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام و انتصاب آن حضرت به وصایت پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله)، عدل نبوت است.
تعبیر قرآن این است که اگر شما این امر یعنی ولایت حضرت را ابلاغ نکنید، گویا اصلاً ابلاغ رسالت نکردید و اصلاً هیچ کدام از احکام را نرساندید! «وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ» تمام این نماز و روزه و حج و زکات و ... همه اینها که ابلاغ شده، اگر این امر اخیر -یعنی مسئله وصایت و ولایت- نباشد، گویا همه محو و نابود است. از این پیداست که یک موضوع سیاسی در بین است که ابلاغش ترس داشته، خداوند تأمین میدهد و میفرماید خاطر جمع باشید «وَاللَّهُ يَعصِمُكَ مِنَ النّاسِ». موضوع، از سنخ نبوت است.
این مطلب مستفاد از آیه شریفه است که مسلماً در عید غدیر نازل شده و سنّیها هم نزول این آیه در این روز را قبول دارند.
خداوند مرحوم آقای حاج سید مهدی روحانی را رحمت کند. ایشان نقل میکرد در مجمعی که با موضوع گفتگوی تمدنها در ترکیه تشکیل شد و عدهای هم از ایران از جمله ایشان شرکت کردند، یکی از سنّیها در سخنرانی خود گفت روایات غدیر روایات درستی نیست.
بعد از او یک سنّی دیگری که از نظر علمی رتبهاش بالاتر از وی بود سخنرانی کرد و گفت ما هم قصه غدیر را قبول داریم و جای انکار نیست، ولی قضیه این است که حضرت علی علیه السلام جنگهای زیادی کرده بوده و از عرب افراد زیادی را کشته بوده، و این قهراً منشأ عدوات با ایشان شده بود، پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: هر کس مرا دوست دارد باید او را دوست داشته باشد، و در غدیر دوستی علی علیه السلام را تثبیت کرد. بعد هم فرموده «اللهم وال من والاه و عاد من عاداه» . ما هم دوستدار علی هستیم و از دشمن علی، تبری داریم.
آقای واعظ زاده آنجا اشکال کرد که شما صدر کلام را باید در نظر بگیرید که فرموده «ألستُ أولی بکم مِن أنفسِکم» من از خود شما به شما أولی نیستم؟ گفتند بلی، بعد حضرت فرموده است «من کنت مولاه فهذا علي مولاه» یعنی همان اولویتی که حضرت خاتمالأنبیاء (صلّی الله علیه وآله) بر مردم دارند، همان اولویت برای حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام ثابت است و پیامبر (صلّی الله علیه وآله) همین امر را از مردم اقرار گرفت و آنها قبول کردند. ایشان میگفت آن سنّی اینجا سکوت کرد.
خلاصه اینکه مطلب خیلی روشن است. به قول شاعر:
برهان وجودت را صد چشمۀ زیبایی است
این مدعیان کورند با این همه برهانها
🔺جلسه علمی؛ اول ذیالحجة ۱۴۳۶
@zanjani_net