eitaa logo
مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام
2.5هزار دنبال‌کننده
978 عکس
95 ویدیو
124 فایل
قالَ الصَّادقُ علیه‌السلام: مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِيَ فِي مَلَكُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِيماً قم، خیابان معلم، نبش کوچه ۲۱ کانال دروس مدرس فقهی در ایتا و تلگرام: @dars_madras_emb
مشاهده در ایتا
دانلود
🌤کاش یک قدم بیشتر برای او برمی‌داشتم ❖ آیت الله العظمی وحید خراسانی امام زمان علیه‌السلام یعنی عصاره‌ی تمام انبیا و تمام اولیاء، خدمت به او، کار کردن برای او، نشر مناقب او، بسط فضايل او، احياء امر او، آن هم در زمان غيبت او، گوهری است که فردای قيامت حسرت می‌خوريم که يک قدم بيشتر برای او می‌توانستيم برداريم و برنداشتيم. 🗓 ۱۷ تیر ۱۳۸۹ @madras_emb
حدیث دوم.mp3
1.23M
☀️ در محضر کافی شریف 📖 کتاب فضل العلم 🔖روایت سوم: عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ قَالَ: سُئِلَ أَبُو الْحَسَنِ علیه السلام هَلْ يَسَعُ النَّاسَ تَرْكُ الْمَسْأَلَةِ عَمَّا يَحْتَاجُونَ إِلَيْهِ؟ فَقَالَ لَا. 🎙استاد مهدی طالبی 🗓شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳ 🕖 ابتدای درس مکاسب @madras_emb
💠 موسی مبرقع یا محمد بن موسی مبرقع ؟ ❓پسر امام یا نوه امام ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ● آن‌که در قم مدفون است، محمد پسر موسی مبرقع و نوه‌ی امام جواد علیه‌السلام است که خدشه‌ای به اعتقادش نیست. ● گاهی در عرب، فردی را به اسم پدر خطاب می‌کردند؛ لذا گمان کرده‌اند که قبر خود موسی است. ● موسی مبرقع نسبت به امام زمان خود اعتقاد درستی نداشته است. قبرش هم معلوم نیست. 🔺گعده‌های علمی؛ حوالی غروب ۲۷ شهریور ۱۳۹۴ @madras_emb
مداحی.MP3
3.64M
🚩 روضه حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام 🎙 آقای محمدعلی اصلانی 🗓 شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳ 📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb
حتی تار موی شیعه فاسد هم، با عابد مخالفین قابل مقایسه نیست؛ شاهدش خشم مولاست ● عبداللّٰه بن ابى يعفور گويد: به امام صادق عليه‌السلام عرض كردم: «إِنِّي أُخَالِطُ النَّاسَ فَيَكْثُرُ عَجَبِي مِنْ أَقْوَامٍ لَا يَتَوَلَّوْنَكُمْ وَ يَتَوَلَّوْنَ فُلَاناً وَ فُلَاناً لَهُمْ أَمَانَةٌ وَ صِدْقٌ وَ وَفَاءٌ وَ أَقْوَامٌ يَتَوَلَّوْنَكُمْ لَيْسَ لَهُمْ تِلْكَ الْأَمَانَةُ وَ لَا الْوَفَاءُ وَ الصِّدْقُ»؛ من كه با مردم رفت و آمد دارم بسيار تعجب ميكنم از مردمى كه از شما پيروى نمي‌كنند و به دنبال فلان و فلان [اولی و دومی] ميروند ولى امين و راستگو و با وفايند، و مردمى هستند كه به دنبال شمايند، ولى امانت و وفاء و راستگوئى آنها را ندارند. ● امام صادق عليه‌السلام راست نشست و با خشم و غضب به من متوجه شدند، سپس فرمودند: «لَا دِينَ لِمَنْ دَانَ اللَّهَ بِوَلَايَةِ إِمَامٍ جَائِرٍ لَيْسَ مِنَ اللَّهِ وَ لَا عَتْبَ عَلَى مَنْ دَانَ بِوَلَايَةِ إِمَامٍ عَادِلٍ مِنَ اللَّهِ» 👈 هر كه خدا را با پيروى از امام ستمگرى كه از جانب خدا نيست ديندارى كند، دين ندارد، و در مقابل سرزنش نيست بر كسى كه با پيروى از امام عادل از جانب خدا ديندارى كند. ● عرض كردم: آنها دين ندارند و بر اينها سرزنشى نيست‌؟! فرمودند: آرى آنها دين ندارند و بر اينها سرزنشى نيست. ● سپس فرمودند: مگر قول خداى عز و جل را نمى‌شنوى‌؟ «اَللّهُ وَلِيُّ اَلَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ اَلظُّلُماتِ إِلَى اَلنُّورِ» (خدا كارساز كسانيست كه ايمان آورده‌اند و از ظلمات بنورشان ميبرد) يعنى از ظلمات گناهان به نور توبه و آمرزششان ميبرد، بواسطه پيرويشان از هر امام عادلى كه از جانب خداست. و باز فرموده است: «وَ اَلَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ اَلطّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ اَلنُّورِ إِلَى اَلظُّلُماتِ» (و كسانى كه كافر شده‌اند كار سازشان طغيانگران سركشند كه از نور به ظلمتشان ميبرند) مقصود از اين آيه اينست كه آنها نور اسلام داشتند، ولى چون از هر امام ستمگرى كه از جانب خدا نبود پيروى كردند، بواسطه پيروى او از نور اسلام به ظلمات كفر گرائيدند، سپس خدا براى ايشان همراه بودن با كفار را در دوزخ واجب ساخت «آنها دوزخيانند و در آن جاودان باشند.» 📚 الکافی؛ ج۱؛ ص۳۷۵ (بَابٌ فِيمَنْ دَانَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِغَيْرِ إِمَامٍ مِنَ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُه‏)‌ @madras_emb
recording-20241027-091724.mp3
1.14M
☀️ در محضر کافی شریف 📖 کتاب فضل العلم ▫️روایت سوم ▫️کلام مرحوم ملا صالح مازندرانی 🎙استاد مهدی طالبی 🗓یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ 🕖 ابتدای درس مکاسب @madras_emb
اهمیت کتاب مکاسب و رسائل ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: مرحوم آقای حجت می‌فرمود اگر کسی مکاسب را درست بفهمد مجتهد است. 🔺گعده‌های علمی؛ حوالی غروب ۵ مرداد ۱۳۹۴ @madras_emb
حدیث چهارم 20241028-091721.mp3
1.33M
☀️ در محضر کافی شریف 📖 کتاب فضل العلم 🔖روایت چهارم: عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ السَّبِيعِيِّ عَمَّنْ حَدَّثَهُ قَالَ سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَقُولُ‏: أَيُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ أَلَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَيَفِي لَكُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ. ✔️ حتما مقدمه‌های کتب اربعه را درس بگیرید، مخصوصا مقدمه کتاب کافی. 🎙استاد مهدی طالبی 🗓یکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ 🕖 ابتدای درس مکاسب @madras_emb
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 📣 قابل توجه طلاب محترم 📙 درس قواعد فقهی ✔️ قاعده لاضرر 🎙 استاد علی‌اصغر انصاری پور 🗓 پنجشنبه‌ها ؛ ساعت ۹:۳۰ 📍مدرس ۵ @madras_emb
💠 ضابطهٔ تشخیص معلوم یا مجهول بودن فعل ❖ استاد معظم سیدمحمدجواد شبیری: ● ضابطهٔ تشخیص معلوم یا مجهول بودن فعل، ملاحظه مسندٌ الیه است. ● باید ملاحظه شود که مسند الیه به صیغه اسم فاعل به کار می‌رود یا اسم مفعول و همچنین توجه شود که مسند الیه به صورت ثلاثی مجرد استعمال می‌شود و یا ثلاثی مزید. به هر صورتی که مسند الیه به کار می‌رود، فعل باید متناسب با همان باشد. ● مثلا در فعل «لا تُضمَن» از آن رو که وصف آن به صورت «عاریه مضمونه» به کار می‌رود، روشن می‌شود که این فعل باید به صورت مجهول استعمال گردد، و در تعبیر «و لیس یَضمَنُ المعار» باید به صیغه معلوم خوانده شود. 🔺درس خارج فقه ؛ ۱۴ مهر ۱۴۰۳ @madras_emb
recording-20241029-091609.mp3
2.04M
☀️ در محضر کافی شریف 📖 کتاب فضل العلم ▫️روایت چهارم ▫️طلب مال و زهد 🎙استاد مهدی طالبی 🗓سه شنبه ۸ آبان ۱۴۰۳ 🕖 ابتدای درس مکاسب @madras_emb
🌼 لذت طلبگی قالَ الصّادِقُ علیه‌السلام: ... خَيْرُ النَّاسِ‏ مِنْ‏ بَعْدِنَا مَنْ‏ ذَاكَرَ بِأَمْرِنَا وَ دَعَا إِلَى‏ ذِكْرِنَا. 📙 الأمالي (للطوسي)؛ ص۲۲۴ امام صادق عليه‌السلام می‌فرمودند: بهترين مردم بعد از ما كسى است كه درباره كار ما مذاكره كند و به ياد و نام ما دعوت کند. @madras_emb