eitaa logo
مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام
2.5هزار دنبال‌کننده
985 عکس
95 ویدیو
126 فایل
قالَ الصَّادقُ علیه‌السلام: مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِيَ فِي مَلَكُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِيماً قم، خیابان معلم، نبش کوچه ۲۱ کانال دروس مدرس فقهی در ایتا و تلگرام: @dars_madras_emb
مشاهده در ایتا
دانلود
recording-20241210-091804.mp3
1.55M
☀️ در محضر کافی شریف 📖 کتاب فضل العلم 🔖حدیث دوم از باب دوم عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام قَالَ: إِنَ‏ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاءِ ... 🎙استاد مهدی طالبی 🗓دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۳ 🕖 ابتدای درس مکاسب @madras_emb
نکتةٌ أصولیّةٌ فی ضمنِ شُبهةٍ کلامیّةٍ.pdf
338.6K
📝 نکتةٌ أصولیّةٌ فی ضمنِ شبهةٍ کلامیةٍ ✍️ از جمله ادله‌ای که برای اثبات عصمت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به آن تمسک شده، روایت «إنَّ اللّه َ يَغضَبُ لِغَضَبِ فاطِمَةَ و يَرضى لِرِضاها» است. عامه گویند: ما در مقابل این ادله روایاتی داریم که می‌فرمایند: «لا طاعَةَ لِمَخلوقٍ في مَعصِيَةِ الخالِقِ» این دو دسته روایات با هم تنافی دارند. چگونه بین این دو دسته روایات باید جمع کرد؟ این نوشتار در پاسخ به این شبهه است. @madras_emb
اخلاق 21.mp3
14.15M
💠 📙 براساس کتاب مرآة الرشاد 🎙حجت الاسلام و المسلمین ولی الله 📋موضوع: تسویف 🗓چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۳ ✔️جلسه دهم 📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb
💠 عظمت و محبوبیت مرجعیت ❖ آیت الله العظمی شبیری زنجانی: ● در اطراف زنجان شخصی بود به نام امیر افشار که به جهان شاه خان معروف بود. وی رئیس ایل افشار بود و با اینکه ساکن روستا بود، به قدری متنفّذ بود که حاکم زنجان از او حساب می‌برد و وقتی با حاکم زنجان اختلاف پیدا کرد، دستور داد حاکم را خفه کردند. همه حکّام در مقابل او تسلیم بودند. ● جهان شاه خان فرزندی به نام «سردار فاتح» داشت که وقتی جهان شاه خان از دنیا رفت، همه ثروت هنگفت پدر به او منتقل شد. ● یک وقت سردار فاتح به قم آمد و به حاج آقای والد عرض کرد: شما با آقای بروجردی صحبت کنید که موافقت کند هر کجا دفن شد، من نیز زیر پای او دفن شوم و من نیز دو یا چند تا از روستاهای مرغوب خودم را برای آن مقبره وقف می‌کنم. الان تردید دارم گفته بود: وقف آن مقبره می‌کنم یا در اختیار آقای بروجردی می‌گذارم. ● مرحوم حاج آقای والد به من فرمود: خدمت آقای بروجردی برو و قضیه را مطرح کن. من منزل آقای بروجردی رفتم و پیغام را رساندم؛ آقای بروجردی پیغام داد: من برای خودم جایی را به عنوان مقبره تعیین نکرده‌ام، ولی آرزوی من این است که به نجف بروم و در آنجا دفن شوم. 📚جرعه‌ای از دریا، ج۳؛ ص۵۵۳ @madras_emb
سخنرانی - Copy.mp3
746K
💡بیشترین چیزی که روحانیتِ امروز بدان نیازمند است؛ عمل به توصیه‌های ساده اخلاقی اهل بیت علیهم‌السلام است، که اسلاف صالح ما بر طبق آن رفتار می‌کردند. 🔹استاد معظم حاج آقای تعظیمی‌فر ✔️برگرفته از مجلس روضه حضرت صدیقه علیهاالسلام؛ ۱۸ آذر ۱۴۰۳ @madras_emb
🗓تقویم شیعه؛ ☑️ ۱۱ جمادی الثانی ۱۳۵۳ق سالروز وفات مرحوم آقا شیخ ابوالقاسم کبیر قمی"رحمة‌الله‌علیه" 💠 از خودگذشتگی علمای قم ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ● علمای قم موقع ورود مرحوم آقای حاج شیخ عبدالکریم حائری از خودگذشتگی نشان دادند و مرحوم حاج شیخ را برای ماندن در قم و تشکیل حوزه تشویق کردند و حتی مرحوم آقا شیخ ابوالقاسم کبیر قمی خودش در درس ایشان حاضر شد. مرحوم حاج شیخ از وی تقاضا کردند که چنین کاری را ادامه ندهند. ● مرحوم آقا شیخ ابوالقاسم کبیر قمی فرموده بود: من از نجف که آمدم، شاگردان معتنابهی که بتوانم با آنها کار کنم نداشتم، ولی بعد از ورود آقای حاج شیخ و تشکیل حوزه، چند نفری هم به درس ما آمدند و با آنها کار کردم و اگر مطلبی هم مشکل می‌شد، به خدمت آقا رسیده و از ایشان برای رفع مشکل استفاده می‌کردم. اکنون می‌توان بگویم کفایه را می‌فهمم. 📚جرعه‌ای از دریا؛ ج۲؛ ص۴۸۸ @madras_emb
🕯 السَّلامُ عَلَیکِ یَا أُمَّ البُدُورِ السَّوَاطِع، السَّلاٰمُ عَلَيْكِ يٰا زَوْجَةَ أَمِيرِالمُؤْمِنِينَ 💠 مجلس روضه و توسل با مرثیه سرایی: آقای علی اصغر انصاریان 🗓 شنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۳ 🕙 ساعت ۱۰:۵۰ 📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام ❅أللَّھُـمَ‌؏َـجِّـلْ‌لِوَلیِڪْ‌ألْـفَـرَج❅
💠 عیب زدایی و عیب جویی ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: ● وقتی ترجمه مرحوم الهی قمشه‌ای منتشر شد، من آن را خواندم و‌ چهار ایراد گرفتم؛ از جمله اینکه: ذَنوب (به معنی دلو) را ذُنوب ترجمه کرده بود. احسن القَصص را هم «قِصص» ترجمه کرده بود. ● وقتی این‌ها را در مدرسه نواب مشهد به ایشان گفتم، حتی روی هم ترش نکرد و گفت: یک وقت است که کسی اینگونه مثل شما ایراد می‌گیرد و‌ یک وقت هم مثل بعضی که می‌روند پیش آقای بروجردی و‌ می‌گویند این ترجمه از کتب ضلال است. وقتی خواستم بیرون بیایم کفش مرا هم‌ جفت کردند؛ با اینکه من خودم را معرفی نکرده بودم. 🔺گعده‌های علمی؛ حوالی غروب ۲۴ تیر ۱۳۹۴ @madras_emb
Z0000023.mp3
14.1M
🏴 روضه حضرت امّ البنین "سلام‌الله‌علیها" 🎙مرثیه سرایی آقای علی اصغر انصاریان 🗓شنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۳ 📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb
recording-20241214-091822.mp3
1.31M
☀️ در محضر کافی شریف 📖 کتاب فضل العلم 🔖ادامه حدیث دوم از باب دوم ▫️فَانْظُرُوا عِلْمَكُمْ هَذَا عَمَّنْ تَأْخُذُونَهُ ▫️موضوعیت داشتن طریق أخذ معارف و لزوم رعایت احتیاط در این امر 🎙استاد مهدی طالبی 🗓شنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۳ 🕖 ابتدای درس مکاسب @madras_emb
🕯 عزاداری حضرت امّ البنین "سلام‌الله‌علیها" ● در گزارش المرشد بالله یحیی بن الحسین بن اسماعیل حسنی شجری جرجانی د. ۴۹۹ از امام صادق علیه‌السلام آمده است: بُكِيَ الحسين عليه‌السلام خمس حِجج، وكانت أم جعفر الكلابية تندب الحسين وتبكيه وقد كُفَّ بصرها، فكان مروان و هو وال المدينة يجيء متنكراً بالليل حتى يقف فيسمع بكاءها و‌ ندبها. الأمالی الخمیسیة: ۱/ ۲۳۰. پنج سال بر امام حسین علیه‌السلام گریستند. ام جعفر کلابیه [ام البنین] ـ در حالی که بینایی‌اش را از دست داده بود ـ امام حسین علیه‌السلام را می‌ستود و بر او می‌گریست. مروان والی مدینه شب هنگام و به صورت ناشناس می‌آمد تا سخن و گریۀ ایشان را بشنود. ●در گزارش ابو الفرج اصفهانی د. ۳۵۶ از امام صادق علیه‌السلام نیز آمده است: وكانت أم البنين أم هؤلاء الأربعة الإخوة القتلى تخرج إلى البقيع فتندب‏ بنيها أشجى ندبة وأحرقها، فيجتمع الناس إليها يسمعون منها، فكان مروان يجي‏ء فيمن يجي‏ء لذلك، فلا يزال يسمع ندبتها و يبكي. مقاتل الطالبیین: ۹۰. ام البنین مادر این چهار برادر شهید به بقیع می‌رفت و با جانگدازترین و سوزناک‌ترين ‌حالت، پسرانش را می‌ستود و بر آنان می‌گریست. مردمان گرد او جمع می‌شدند و گوش می‌سپردند. مروان نیز در زمرۀ کسانی بود که حضور می‌یافت، گوش می‌سپرد و می‌گریست. 🔹چنانکه ملاحظه شد این دو گزارش تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند: ✓ در گزارش ابو الفرج سخن از آن است که بانو فرزندان خود را می‌ستود و می‌گریست، در گزارش شجری اما این مطلب مربوط به امام حسین علیه‌السلام است. ✓ در گزارش ابو الفرج سخن از حضور پرشمارۀ مروان بن الحکم و همراهیِ وی بر ندبه و گریۀ بانوست، اما در نقل شجری صرفا سخن از حضور اوست که با شخصیتی که از مروان سراغ داریم تناسب بیشتری دارد. ✓ در گزارش شجری بر خلاف گزارش ابو الفرج سخن از نابینایی بانو رفته است. ✓ در گزارش ابو الفرج سخن از بقیع رفته است بر خلاف شجری. ● گفتنی است در گزارش ابن حمدون د. ۵۶۲ در عزاداری بر امام حسین علیه‌السلام، نامی از بانو نرفته اما مروان و در کنار او مِسوَر بن مَخرَمة یاد شده‌اند: لما قتل الحسين بن علي عليهماالسلام كان النوح عليه بالمدينة في كل بيت سنة كاملة، ثم نِيح عليه في السنة الثانية في كل جمعة، ثم نِيح عليه في الثالثة في كل شهر، وكان مروان بن الحكم والمِسوَر بن مَخرَمة يدخلان إليهم مقنّعين فيبكيان أشد بكاء حتى ينقضي النوح. التذکرة الحمدونیة: ۹/ ۱۴۹. وقتی حسین بن علی علیهماالسلام به شهادت رسید، شیون و گریه بر آن حضرت در مدینه به مدت یک سال در هر خانه‌ای استمرار داشت. این امر در سال دوم به صورت هفتگی بود و در سال سوم به صورت ماهیانه. مروان بن الحکم و مِسوَر بن مَخرَمه نیز با سر و روی پوشیده حضور می‌یافتند و به شدت می‌گریستند. ● این گزارش اگر صحیح باشد، به نظر می‌رسد در مورد مروان و نیز مسور بن مخرمه که دشمنی و عنادشان ـ به خصوص مروان ـ با عترت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله بسیار روشن است، از گزندِ حداقل بزرگنمایی در امان نمانده است. 🔗مقتطفات تراثیة @madras_emb