eitaa logo
مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام
2.5هزار دنبال‌کننده
984 عکس
95 ویدیو
126 فایل
قالَ الصَّادقُ علیه‌السلام: مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِيَ فِي مَلَكُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِيماً قم، خیابان معلم، نبش کوچه ۲۱ کانال دروس مدرس فقهی در ایتا و تلگرام: @dars_madras_emb
مشاهده در ایتا
دانلود
مداحی.mp3
12.39M
🚩 روضه حضرت زینب کبری "سلام‌الله‌علیها" 🎙 آقای رامین ایزدی 🗓 شنبه ۲۹ دی ۱۴۰۳ 📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb
💠 اطاعت از والدین ❓سوال: اگر پدر یا مادر، فرزند خود را موظف به انتخاب رشته تحصیلی یا شغل خاصی کند یا بگوید با فلانی ارتباط و دوستی نداشته باش، اطاعت از امر و نهی ایشان از نظر شرعی واجب است؟ ✍ پاسخ: اگر والدین در مسیر تربیت و هدایت فرزند به روش دینی، امر و نهی کنند و از ترک آن توسط فرزند، اذیت شوند اطاعت لازم است و در غیر این‌صورت واجب نیست. البته در ابراز مخالفت هم، رعایت حرمت و شأن آنها صورت گیرد و سزاوار است که سعی در جلب رضایت یا اقناع آنها شود. 🔗 دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @madras_emb
اعتکاف.mp3
903.2K
🌱 اطاعت از والدین 💠 مقدار دلالت آیه شریفه "اِمّا يَبْلُغَنَّ‌ عِنْدَكَ‌ الْكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا" ❖ آیةالله‌العظمی شبیری زنجانی: آیه شریفه اطلاق ندارد و در خصوص پدر و مادری است که به سن پیری رسیده‌اند و رعایت حالشان واجب است. این غیر از والدینی است که جوان و توانا هستند. از این آیه شریفه نمی‌توان بطور کلی حکم همه ابوین را استفاده کرد، باید از جای دیگری استفاده کنیم. @madras_emb
💠 مروّج تشیّع در هندوستان ☑️ ۱۹ رجب (۱۳۲۵ق) سالروز وفات مرحوم سید دلدار علی غفران مآب "قدس سره" ❖ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: قبل از سید دلدار علی، شیعیان هندوستان از فقه و معارف شیعه بی اطلاع بودند، و با پیروی از "جامع عباسی" شیخ بهایی امورشان را می‌گذراندند. یک بخش مهم از پیشرفت و نشر معارف شیعه در هندوستان، مرهون زحمات ایشان و فرزندانش است. 🔺دیدار مسؤولان همایش بزرگداشت علمای شیعه هندوستان؛ ۲۳ دی ۱۳۹۷ @madras_emb
💠 بررسی حکم وجوب یا عدم وجوب اطاعت از والدین ❖ آیت‌الله محمدتقی شهیدی: ● آیت‌الله‌العظمی سیستانی مانند مرحوم آیت‌الله‌العظمی حکیم ظاهراً بر طبق آیه شریفه ﴿فلاتقل لهما أف﴾ فرموده‌اند که اگر پدر یا مادر از مخالفت امر یا نهی متأذی بشوند، اطاعت واجب است؛ زیرا ایذاء پدر و مادر حرام است، البته این قید را نیز دارند که اگر امر یا نهی ایشان از باب شفقت بر ولد باشد. ● مرحوم آیت‌الله‌العظمی خویی می‌فرماید: اگر انسان برای خودش کاری انجام می‌دهد، لکن دیگری ایذاء می‌شود، ایذاء در این موارد حرام نیست. به نظر ما راجع به والدین نیز حرام نیست. مثلا پسر می‌خواهد طلبه بشود، پدر می‌گوید که به خاطر خود شما می‌گویم که یک عمر سختی نکش، سرزنش هم می‌شوی، من ناراحت می‌شوم و تحمل نمی‌کنم، محقق خویی می‌فرماید دلیلی بر حرمت این کار نداریم. ● آنچه واجب است مصاحبت به معروف با والدین است: «و صاحبهما فی الدنیا معروفا» یعنی عرفا بگویند که این شخص رفتار خوب با والدین دارد. این مقدار واجب است، دلیل نمی شود که در شئون خودش، نظر خود را اعمال نکند و تابع نظر والدین باشد. ● ایشان نتیجه گرفته است که مانعی از اعتکاف در صورت مترتب شدن ایذاء بر والدین نیست، حتی اگر امر آن ها به داعی شفقت باشد و این کلام رد نظر محقق حکیم و محقق سیستانی نیز می شود. ● «بالوالدین احسانا» بدین معنا است که به نظر عرف محسن تلقی شویم، نه اینکه جمیع مراتب احسان رعایت شود؛ زیرا فوق هر احسانی احسان دیگری نهفته است. مقدار واجب این است که بگویند رفتار وی با والدین نیکو است. ● و «قل لهما قولا کریما» نیز در مقابل «لاتنهرهما» است که مثلا بگوید «بروید دنبال کارتان». معنایش این نیست که اگر پدر گفت طلبه نشوید، شما حتما لازم باشد که تبعیت کنید. وقتی شما می بینید که طلبه شدن مصالحی دارد می‌توانید این راه را انتخاب کنید. ● این فرمایش مرحوم آقای خویی انصافا فرمایش متینی است، البته نه اینکه بگوییم والدین با مردم دیگر فرق نمی‌کنند و هرجا ایذاء دیگران حرام بود ایذاء ایشان نیز به همان مقدار حرام باشد. ما در رابطه با دیگران واجب نیست معاشرت بالمعروف کنیم، آنچه در معاشرت دیگران حرام است هتک آن ها است ولی در مورد والدین باید عرفا صدق کند که رفتار نیک داشته باشیم، حتی از صله رحم نیز بالاتر است. 🔺درس خارج فقه؛ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ @madras_emb
🔆 نهصد سال عبادت عَنِ النَّبِيِّ صلى‌اللَّه‌عليه‌وآله: مَنْ صَامَ هَذِهِ الثَّلَاثَةَ أَيَّامٍ كَتَبَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَهُ عِبَادَةَ تِسْعَ مِائَةَ سَنَةٍ صِيَامٌ نَهَارُهَا وَ قِيَامٌ لَيْلُهَا. 📚إقبال الأعمال؛ ج‏۱؛ ص۳۰۸ رسول خدا صلى‌اللَّه‌عليه‌وآله فرمودند: کسى که سه روز از ماه حرام [پنجشنبه، جمعه و شنبه] را روزه بگیرد خداوند عبادت نهصد سال که روزهاى آن را با روزه و شب هایش را در عبادت گذرانده است، براى او می‌نویسد. @madras_emb
🔆 عظمت زیارت حضرت سیدالشهداء "صلوات‌الله‌علیه" در کلام مرحوم شیخ انصاری ● لا شكّ فى انّ زيارة الحسين عليه‌السلام فى الاوقات المعهودة من النواحى البعيدة المشتملة على مشاقّ كثيرة لا يبلغها فى الفضل و الثواب كثير من العبادات الواجبة فضلا عن الواجبات التوصّلية الّتى نفعها غالبا يصل الى غير العامل.... ● نعم لا مضايقة فى التزام زيادة ثواب الزيارة عن اكثر الواجبات و لكنه ليس من باب زيادة ثواب المستحب عن ثواب الواجب، لان الزيارة عن مظاهر الولاية التى وجوبها فوق وجوب جميع الواجبات حتى الصلاة، لان الولاية ليست عبارة عن مجرد عقد بالمحبة بل هى و الايمان مشروطان بعمل الجوارح ايضا و لذا ورد فى الروايات ان من ترك زيارة الحسين عليه‌السلام فهو ناقص الايمان. 📚الفوائد الاصولیة؛ ص۲۸۸ و ۲۹۰ @madras_emb
🌤 بگوئید ظهور نزدیک است ...فَلَوْ قِيلَ لَنَا إِنَّ هَذَا اَلْأَمْرَ لاَ يَكُونُ إِلاَّ إِلَى مِائَتَی سَنَةٍ أَوْ ثَلَاثِ مِائَةِ سَنَةٍ لَقَسَتِ اَلْقُلُوبُ وَ لَرَجَعَ عَامَّةُ اَلنَّاسِ عَنِ اَلْإِسْلاَمِ وَ لَكِنْ قَالُوا مَا أَسْرَعَهُ وَ مَا أَقْرَبَهُ تَأَلُّفاً لِقُلُوبِ اَلنَّاسِ وَ تَقْرِيباً لِلْفَرَجِ. 📚الکافی؛ ج۱؛ ص۳۶۹ حضرت کاظم علیه‌السلام فرمودند: اگر به ما بگویند این امر (ظهور) تحقّق نمی‌پذیرد، مگر بعد از دویست یا سیصد سال و آن را دیر ببینیم، دل‌ها دچار سختی و قساوت گردد و بسیاری از مردم از اسلام برگردند ولکن بگوئید: چه زود است، چه نزديک است، و بدين گونه دل‌های مردم اُنس می‌گيرد و آرامش می‌يابد و فرج نزديک می‌‏شود. @madras_emb
🔆 معرفتی که حضرت کاظم علیه‌السلام آموختند ● محمد بن فلان واقفى گويد: من پسر عموئى داشتم به نام حسن بن عبد اللَّه؛ مردى بود زاهد و عابدترين مردم زمان خود و بواسطه جدّى بودن و كوشش او در امر دين، سلطان از او پروا مي‌كرد و بسا در پيش روى سلطان سخن درشت و دشوارى به عنوان موعظه مي‌گفت و او را امر به معروف و نهى از منكر مي‌نمود. سلطان هم بواسطه شايستگى و نيكوكاريش از او تحمل مي‌كرد. ● حال او پيوسته چنين بود تا آنكه روزى در مسجد حضرت امام کاظم عليه‌السلام بر او وارد شدند. چون او را ديدند، اشاره فرمودند، او هم نزد حضرت آمد، امام به او فرمودند: "يَا أَبَا عَلِيٍّ مَا أَحَبَّ إِلَيَ‏ مَا أَنْتَ فِيهِ وَ أَسَرَّنِي‏ إِلَّا أَنَّهُ لَيْسَتْ لَكَ مَعْرِفَةٌ فَاطْلُبِ الْمَعْرِفَةَ"، اى ابا على! من روش ترا بسيار دوست دارم و خوشم مى‏ آيد ولى تو معرفت ندارى، برو و معرفت طلب کن، عرض كرد: قربانت، معرفت چيست؟ فرمودند: برو بفهم و كسب حديث كن. عرض كرد: از كه كسب كنم؟ فرمود: از فقهاء اهل مدينه، سپس آن أحاديث را بر من عرضه كن. او رفت و احاديثى را نوشته خدمت حضرت باز آمد و برايش قرائت كرد، امام همه را باطل دانست، و به او فرمودند، برو معرفت ياد بگير. ● آن مرد به دين خود عنايت داشت و پيوسته در انتظار استفاده از حضرت کاظم عليه‌السلام بود تا زمانى كه آن حضرت به كشتزار خود مي‌رفت، در بين راه به حضرت برخورد و عرض كرد: قربانت، من در برابر خدا با شما احتجاج و خصومت مي‌كنم، مرا به معرفت راهنمائى كن، " فَأَخْبَرَهُ بِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه‌السلام وَ مَا كَانَ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صلّى‌اللَّه‌عليه‌وآله وَ أَخْبَرَهُ بِأَمْرِ الرَّجُلَيْنِ‏" حضرت گزارش حال امير المؤمنين عليه‌السلام و آنچه بعد از پيغمبر صلّى‌اللَّه‌عليه‌وآله واقع شد و نيز گزارش امر آن دو مرد را بيان فرمود، او هم پذيرفت. سپس به حضرت عرض كرد: امام بعد از امير المؤمنين عليه‌السلام كيست؟ فرمودند: امام حسن علیه‌السلام و بعد از ایشان امام حسین علیه‌السلام، تا خودشان را معرفی فرمودند، سپس سکوت کردند. ● "جُعِلْتُ فِدَاكَ فَمَنْ هُوَ الْيَوْمَ قَالَ إِنْ أَخْبَرْتُكَ تَقْبَلُ قَالَ بَلَى جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ أَنَا هُوَ". از حضرت سوال کرد، فدایت شوم امروز امام چه کسی است؟ حضرت فرمودند: اگر به تو خبر دهم مي‌پذيرى؟ گفت: آرى قربانت گردم. فرمود، منم امام. عرض كرد: چيزى مى‌خواهم كه به آن استدلال كنم، (يعنى معجزه شما چيست؟) حضرت فرمودند: برو نزد آن درخت- آنگاه با دست اشاره به درخت ام غيلان كرد- و به او بگو: "يَقُولُ لَكِ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ أَقْبِلِي‏" موسی بن جعفر به تو مي‌گويد: بيا، گويد من نزد درخت رفتم و ديدم زمين را مي‌شكافد و مى‏‌آيد تا در برابر حضرت ايستاد، سپس حضرت به او اشاره کردند، تا برگشت. ● او به امامت حضرت اقرار كرد و خاموشى گزيد و به عبادت پرداخت و كسى پس از آن او را نديد كه سخن گويد. 📚 الكافي؛ ج‏۱؛ ص۳۵۲ @madras_emb
💠 نقش نگین حضرت ابوطالب علیه‌السلام از امام رضا‌ علیه‌السلام روایت کردند از پدرانش به چند طریق که: نقش نگین انگشتری ابوطالب این بود: رَضِیتُ باللّهِ رَبّاً، و بِابْنِ أخی مُحَمَّدٍ نَبِيّاً و بِابْنِي عَلِيٍّ لَهُ وصیّاً. 📚روض‌الجنان و روح‌الجنان فی تفسیرالقرآن؛ ج۱۵؛ ص۱۵۰ @madras_emb