#تدبّر_فقیهانه
💢احکام نگاه برای کسی که قصد ازدواج دارد
❖ آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
عَنْهُ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ وَ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ وَ حَفْصِ بْنِ الْبَخْتَرِيِّ كُلِّهِمْ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: لَا بَأْسَ بِأَنْ يَنْظُرَ إِلَى وَجْهِهَا وَ مَعَاصِمِهَا إِذَا أَرَادَ أَنْ يَتَزَوَّجَهَا.
(الكافي؛ ج۵؛ ص۳۶۵؛ ح۲؛ بَابُ النَّظَرِ لِمَنْ أَرَادَ التَّزْوِيج)
● با وجود اینکه لا بأس در روایت ظاهر در این است که شروع روایت از ناحیه امام علیه السلام است ولکن چون «وجهها و معاصمها (1)» با اسم ظاهر تعبیر نشده است و با ضمیر تعبیر شده است، اضمار مویّد قویی است که مرجع ضمیر قبلاً ذکر شده است و این روایت تقطیع شده است.
● بنابر این ممکن است قبلاً در این روایت راجع به مرأة و نگاه کردن به دست و وجه زن سوالی شده باشد، و عبارت حضرت که می فرمایند: « لَا بَأْسَ بِأَنْ يَنْظُرَ ...» در جواب سوال باشد که در این صورت استفاده محدودیت از این روایت مشکل خواهد بود و این که حضرت صورت و معاصم را فقط ذکر کرده اند به این دلیل است که در سوال سائل فقط این دو عنوان بوده است، در نتیجه روایات دیگر با این روایت متعارض نخواهد بود.
———————————————
1. معاصم: جایی از دست، که دستبند روی آن قرار میگیرد.
📚کتاب نکاح (تقریرات درس حضرت آیة الله العظمی شبیری زنجانی)؛ ج۱؛ ص۱۲۹
@madras_emb
قال الامام المجتبی علیه السلام: مَنْ أکْثَرَ مُجالِسَة الْعُلَماءِ أطْلَقَ عِقالَ لِسانِهِ، وَ فَتَقَ مَراتِقَ ذِهْنِهِ، وَ سَرَّ ما وَجَدَ مِنَ الزِّیادَةِ فی نَفْسِهِ، وَکانَتْ لَهُ وَلایَةٌ لِما یَعْلَمُ، وَ إفادَةٌ لِما تَعَلَّمَ.
❇️ جلسه آیت الله العظمی شبیری زنجانی «دام ظله»
امشب (۱۲ بهمن) ساعت ۱۹:۲۰ در دفتر معظم له برگزار میشود و طلاب عزیز می توانند در این جلسه شرکت فرمایند.
📍خیابان بهار؛ کوچه ۶؛ پلاک ۲۵
🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
💠 طهارت مخالفین قبل و بعد از ظهور
❖ مرحوم علّامه مجلسی (رحمة الله علیه):
آنچه از أخبار ظاهر ميشود آن است كه غير مُستضعفين (۱) از مخالفان، در احكام آخرت حكم كفّار دارند و از جهنّم بيرون نمى آيند (و مخلّد خواهند بود) و در دنيا نيز حكم كفّار دارند، اما چون خدا ميدانست كه دولت باطل بر دولت حق پيش از ظهور قائم(علیهالسلام) غالب خواهد آمد و شيعيان را معاشرت و مواصلت و معامله با مخالفان ضرور خواهد شد در اين دولتهاى باطل،اكثر أحكام اسلام را بر ايشان جارى گردانيد كه جان و مال ايشان محفوظ بوده باشد و حكم به طهارت ايشان بكنند و ذبيحه ايشان را حلال دانند و دختران از ايشان بخواهند و ميراث به ايشان بدهند و از ايشان بگيرند و ساير احكام اسلام را بر ايشان جارى كنند تا بر شيعيان كار تنگ نشود در دولت ايشان، و چون حضرت ظاهر شود حكم بُت پرستان را بر ايشان جارى كند و در همه احكام، مثل كفار باشند.
چنانکه شیخ مفید و شیخ شهید ثانی به این تصریح کردهاند، و به این وجه جمع میان همه احادیث میشود.
----------------------------
۱. مستضعف آنست که به اعتبار ضعف عقل، تمییز میان حق و باطل نتواند کرد یا آنکه دلیل حقّیت مذهب _با عدم تقصیر _ بر او تمام نشده باشد. (حیوة القلوب؛ ج۳؛ ص۲۸)
📚حقّ الیقین؛ ص۸۳۲
#مهدویت
@madras_emb
🚩 السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَهلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ
📿 توسل به انوار مقدّسه حضرات معصومین "علیهمالسلام"
📆 شنبهها ؛ ساعت ۱۰:۵۰
📍مدرس یک (حسنیّه حضرت امالائمه علیهاالسلام)
🌹اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ، حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَنَبِيِّكَ، وَأُمِّ أَحِبَّائِكَ وَأَصْفِيائِكَ.
#احکام_کاربردی
❖ تجسس در وسایل و اطلاعات فرزند
تجسس والدین در وسایل و اطلاعات شخصی فرزند (مانند موبایل) در صورتی مجاز است که علم به وقوع حرام داشته باشند یا خوف آن برود که از وی گناه بسیار مهمی سربزند و جلوگیری یا کاستن گناه بدون تجسس امکان پذیر نباشد.
همچنین به میزانی که عرفاً وظیفه تربیتی، متوقف بر این تفحص باشد مجاز هستند.
📚احکام کاربردی؛ ص۹۰
#احکام
@madras_emb
230122_0013.mp3
11.66M
🚩 روضه حضرت علی اصغر "علیهالسلام"
🎙حاج علی اصغر #انصاریان
📆 شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@madras_emb
📙 کتاب رسائل؛ بحث انسداد
🎙 استاد سید محمد احمدی
📆 عصرها ؛ ساعت ۱۶
📍مدرس ۴
🌹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
🌹السَّلامُ عَلَيْكَ يَا اَبَا الْحَسَنِ يا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ الکاظِم
🏴 مجلس سوگواری شهادت جانسوز باب الحوائج حضرت امام کاظم علیهالسلام به نیت تعجیل در فرج حضرت صاحب الزمان علیهالسلام
▪️سخنران: حجة الاسلام و المسلمین محمد حسن شربتداران
▪️ با مرثیه سرایی: حاج محمدعلی قاسمی
📆 دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
⏰ ساعت ۱۲:۴۵
🕌 مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام ؛ فاطمیه حضرت صاحب الامر علیهالسلام
@madras_emb
🔆 با قلب و زبان و دست، یاور ماست.
أَنَّهُ دَخَلَ عَلَيْهِ بِمِنًى وَ هُوَ غُلَامٌ أَوَّلَ مَا اخْتَطَّ عَارِضَاهُ وَ فِي مَجْلِسِهِ شُيُوخُ الشِّيعَةِ كَحُمْرَانَ بْنِ أَعْيَنَ وَ قَيْسٍ الْمَاصِرِ وَ يُونُسَ بْنِ يَعْقُوبَ وَ أَبِي جَعْفَرٍ الْأَحْوَلِ وَ غَيْرِهِمْ فَرَفَعَهُ عَلَى جَمَاعَتِهِمْ وَ لَيْسَ فِيهِمْ إِلَّا مَنْ هُوَ أَكْبَرُ سِنّاً مِنْهُ.
فَلَمَّا رَأَى أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَنَّ ذَلِكَ الْفِعْلَ قَدْ كَبُرَ عَلَى أَصْحَابِهِ قَالَ هَذَا نَاصِرُنَا بِقَلْبِهِ وَ لِسَانِهِ وَ يَدِهِ وَ قَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع وَ قَدْ سَأَلَهُ عَنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ تَعَالَى وَ اشْتِقَاقِهَا فَأَجَابَهُ ثُمَّ قَالَ لَهُ أَ فَهِمْتَ يَا هِشَامُ فَهْماً تَدْفَعُ بِهِ أَعْدَاءَنَا الْمُلْحِدِينَ مَعَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ هِشَامٌ نَعَمْ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام نَفَعَكَ اللَّهُ بِهِ وَ ثَبَّتَكَ عَلَيْهِ قَالَ هِشَامٌ فَوَ اللَّهِ مَا قَهَرَنِي أَحَدٌ فِي التَّوْحِيدِ حَتَّى قُمْتُ مَقَامِي هَذَا.
📚الفصول المختارة ؛ ص۵۲
● هشام بن حکم روزى در منى بر حضرت امام صادق علیه السلام وارد شد در حالیکه تازه موی بر گونه اش روئیده بود. در آن مجلس بزرگان شيعه مثل: حمران بن اعين و قيس بن ماصر و يونس بن يعقوب و ابو جعفر احول و غير ايشان حضور داشتند.
حضرت او را بالاتر از همه نشاند، با آنكه از همه حاضران مجلس کوچکتر بود. چون امام صادق عليه السّلام ديدند اين كار بر اصحاب وى بزرگ و دشوار آمد فرمودند:
اين هشام، به دل و زبان و دست، ناصر ماست!
● هشام از ابى عبد اللَّه عليه السّلام از نامهاى خداى تعالى و اينكه از چه چيز مشتق اند سؤال كرد. امام عليه السّلام جواب فرمود، باز حضرت فرمودند: اى هشام! فهميدى آن طور كه به وسيله آن دشمنان ما را كه به خداى عزّ و جلّ الحاد آوردهاند دفع كنى؟
هشام عرض کرد: بلى! حضرت فرمودند: خداوند تو را به اين بهره مند کند و در اين ثابت قدم بدارد.
هشام گفت: به خدا قسم، تا به اين حدّ كه رسيده ام احدى بر من در توحيد غلبه نكرده است!
#حدیث
@madras_emb
#کتاب_استناد
💢 دلالت نداشتن تعدّد مدخل بر تعدّد عنوان
● تعدّد وجود مدخلهای مشابه در کتابهای رجالی، دلیل محکمی بر تعدّد صاحبان مدخلها نیست؛ بلکه تعدّد وجود مدخلهای یکسان یا مشابه در یک کتاب رجالی - به ویژه فهرست و رجال شیخ طوسی - نیز، دلیل محکمی بر تعدّد صاحبان مدخلها شمرده نمیشود؛
زیرا چه بسا برای یک راوی، چند مدخل ذکر شده باشد که علّت آن، اجتهاد مؤلّفان کتابهای رجالی یا تردید آنان در تعدّد، یا غفلت آنان از وحدت صاحبان مدخلها، یا تحفّظ بر عین مطالب مصدر اصلی است.
● البتّه، فراوانی اطّلاعات رجالی مؤلّف - که میتواند از گستردگی منابع رجالی وی باشد - و میزان دقّت او، در این مسئله، مؤثّر است.
📚 کتاب استناد، ص۶۱
@ketabe_Estenad
مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
🔆 قالَ الإمامُ الباقرُ عليه السلام: إذا هَمَمتَ بِخَيرٍ فبادِرْ؛ فإنَّكَ لا تَدري ما يَحدُثُ. 📣 #اط
📣 #اطلاعیه شماه 4
🔹با توجه به پیش فروش بلیط قطار در صبح روز سهشنبه ۱۷ بهمن:
1. آخرین مهلت ثبت نام سفر زیارتی عتبات، امشب (دوشنبه) ساعت ۲۰ شب می باشد.
متقاضیان محترم بعد از واریز مبلغ یک میلیون تومان، تصویر فیش واریزی و کارت ملی خود را جهت تهیه بلیط بنام، به شماره 09127523771 آقای حسنی ارسال فرمایند.
2. در صورت انصراف از سفر؛ خسارتهای احتمالی بر عهده خود عزیزان می باشد.
🌹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ و عَجِّلْ فَرَجَهُمْ و العَنْ أعْدَاءَهُم أجْمَعِینَ.
14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 کلیپ «به کدامین گناه مسموم شد؟»
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الْأَمِينِ الْمُؤْتَمَنِ
مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ الْبَرِّ الْوَفِيِّ،
الطَّاهِرِ الزَّكِيِّ، النُّورِ الْمُبِينِ،
الْمُجْتَهِدِ الْمُحْتَسِبِ الصَّابِرِ
عَلَى الْأَذىٰ فِيكَ.
▪️عزای شهادت حضرت باب الحوائج موسی بن جعفر علیهماالسلام
امام کاظم علیه السلام
@zanjani_net