eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
99 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5929392537574836440.mp3
3.73M
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 السلام علیک ایها العبد الصالح المطیع لله و لرسوله @hamidreza_borghei
🔰قسمت هفتاد و هفتم🔰 گفتیم که نفس اماره چند مرحله دارد. در مرحله سوم، شخص میل دارد ولی با آن مقابله می‌کند و نمی‌گذارد تبدیل به گناه شود، یعنی میل به نامحرم هست ولی به نامحرم نگاه نمی‌کند. ▪️در قرآن آمده است: «امّا من خاف مقامَ ربِّه و نهی النفس عن الهوی فان الجنة هی المأوی؛ چنین کسی با این که میل در او هست بهشتی است. ▪️علّامه طباطبایی این قسمت را بسیار زیبا معنا کردند و گفتند: «نهی النفس عن الهوی» هوی، میل و گرایش هست ولی با آن مقابله می‌کند. درست مثل موارد بسیاری که ما در خودمان می‌بینیم و با آن مقابله می‌کنیم. ▪️ عقل و فطرت، توانست در این حدّ مهار کند و نگذارد تبدیل به فعل گناه شود؛ نمی‌گذارد نجوای درونی به گناه تبدیل شود. ▪️نجوا می گوید به نامحرم نگاه اما شخص می‌گوید نه، نگاه نمی‌کنم؛ ▪️نجوا می‌گوید مال یتیم بخور، برو فلان جا خودت را نشان بده، تکبّر بورز و... می گوید نه نمی‌کنم. ▪️دین به این مرحله، تقوا می‌گوید. همین مرحله تقواست. چیزی که در مرحله دوم نیز گفته شد، بخشی از آن تقواست ولی یک بخش دیگرش، بی‌تقوایی است. امّا مرحله سوم را کلا تقوا می‌نامند و در قرآن بسیار آمده است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! روی زمینت حیوانستان شد؛ حسن را به آسمان انسانستانت انس ده! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از نسیم حکمت
◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️ بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون روح ملکوتی عالم ربّانی، سالک واصل، مربی نفوس مستعده، آیت الله مهدی سمندری از شاگردان آیت الله العظمی بروجردی ره و علامه طباطبایی ره و از اقدم شاگردان علمی و سلوکی علامه حسن‌زاده آملی (مدّ ظلّه)، به لقاءالله پیوست. حمد و ۱۱ توحید را به روح بلند ایشان هدیه فرمایید. https://eitaa.com/nasimehekmat
▪️به حكم حديث شريف قدسى: «لا تسعنى ارضى و سمائى ولكن يسعنى قلب عبدى المؤمن»، دل محل ظهور تجليات انوار الهى است. ▪️ترجمه اين حديث را از زبان عارف رومى بازگو كنيم: گفت پيغمبر كه حق فرموده است من نگنجم هيچ در بالا و پست در زمين و آسمان و عرش نيز من نگنجم اين يقين دان اى عزيز در دل مؤمن بگنجم اى عجب گر مرا جويى در آن دلها طلب عرش با آن نور و با پهناى خويش چون بديد او را برفت از جاى خويش ▪️آرى در حديث ديگر است كه «قلب المؤمن عرش الله الاعظم؛ يعنى دل مؤمن عرش اعظم خداوند است.» ▪️حقيقت هر چيز را صورت آن چيز گويند كه همان هويت و واقعيت او است. ▪️لذا فرموده‌اند كه كريمه «علم آدم الاسماء كلها» بيان صورت انسان است و اين اسماء حقائق اشياء است كه قلب انسان چون بدان‌ها آگاهى يابد بلكه عين قلب مى‌شوند. ▪️و اين قلب، همان لطيفه غيبى الهى است كه ظرف علوم و معارف است و تشنه آب حيات علم است و دريائى است كه هر چه آب بگيرد، گنجايش آن بيشتر مى‌شود. ▪️صاحبدلان در ظهور و تجليات انوار اين اسماء در افق بى‌كران عالم قلب حكايت ها دارند. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🏴امام حسین (ع): فان استطعتَ أن تؤخّرهم الی غدٍ... هو یعلم أنّی کنتُ قد أحبّ الصّلاة له و تلاوةَ کتابه و کثرة الدّعاء و الاستغفار. [ای برادر] اگر توانستی تا فردا به تاخیرشان انداز... خداوند می‌داند که نماز برای او را دوست‌دارم و خواندن کتابش را و بسیاری نیایش و استغفار را. 📚بحار الانوار، ج۴۴، ص۳۴۲. علیه السلام @sooyesama https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! حسینِ شیرخوارِ حسن را به حسن ببخش و حسن را به شیرخوار حسین! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
قسمت دوم: امام ششم مي فرمايد: ما خود اسماء الهي هستيم «نحن واللَّه الأسماء الحسني» ☘اين گونه تبيين مي شود كه ما خود علم، قدرت، حكمت و مظاهر عيني اسماء حسناييم. چون علم وجود خارجي است و وجود خارجي غير از وجود ذهني است، لذا هر كسي در اين راه قدم برداشت، به مقدار خود سهمي از اسماء الهي را مي برد. ☘فرشتگان هم درجات گوناگون دارند، و فرشتگان ارضي غير از فرشتگان سمائي هستند، و فرشتگان سمائي نيز داراي مراتب يكساني نيستند. ☘چه بسا ممكن است انسان به جايي برسد كه فرشتگان خدمتگزار او باشند. اين كه در هنگام مرگ، فرشتگان به استقبال انسان وارسته مي آيند، و در هنگام ورودش به بهشت برزخي يا بهشت اكبر، به استقبال او آمده و مي گويند: (سلام عليكم طبتم فادخلوها خالدين) (سوره زمر/73) سلام بر شما خوش آمديد، درآييد و جاودانه بمانيد. از اين قبيل است. ☘ و انسان است كه مايه ظهور آن گونه از فرشته ها خواهد بود. و قهراً اين مربوط به كيفيت حمل امانت توسط انسان است كه تا چه اندازه بتواند اين بار را شناسايي كند و به مقصد ببرد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🏴▪️🏴▪️🏴▪️🏴▪️🏴▪️🏴 حضرت سیدالشهدا ع در شب عاشورا به اصحاب خود فرمود: «فاعلموا أن الله انما یهب المنازل الشریفه لعباده باحتمال المکاره؛ بدانید که خداوند متعال، بواسطه تحمل سختی‌ها، منزل‌های شریف را به بندگانش می‌بخشد» بنابراین انسان با تحمل مکروه آدم می‌شود؛ یعنی پذیرش سختی‌های راه خدا. تلقی توحید، ریاضت می‌خواهد. بهترین ریاضت همین انجام واجبات و ترک محرمات است. ریاضتی که از روی بندگی و اطاعت فرمان الهی است، آدم را به توحید می‌رساند. اما ریاضاتی که برخی افراد به سلیقه خود جعل می‌کنند، این‌ها پرستش نفس است. ریاضت‌های غیر شرعی نفس را قوی می‌کند، اما طهارت روحی نمی‌آورد. بلکه ممکن است تاریکی و آلودگی نیز به بار آورد. البته ریاضت‌های شرعی نیز، اگر به نیت قربت نبود و با هوای نفس همراه شد، ثمر الهی نمی‌دهد. در شب عاشورا هم «حُر» منقلب بود و هم «عمر سعد». اما حر توانست به امر خدا تن دهد و خواسته نفس را قربانی کند. او توان تحمل مکروه داشت و اهل ریاضت بود. لذا به اعلی علیین رسید. اما عمر سعد نتوانست از توهم «ملک ری» دست بکشد. او قدرت حمل این مکروه را نداشت و اهل ریاضت نبود. لذا به اسفل السافلین افتاد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab