eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.6هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
106 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🌴تو كه اهل اشارتى، بدان كه خداوند سبحان درباره دو كلمه طيبه‌اش حضرت مريم و ميوه‌اش حضرت عيسى روح الله سلام الله تعالى عليهما فرمود: ✨«فتقبلها ربها بقبول حسن و انبتها نباتا حسنا» 🌴و نيز درباره دو بلد فرمايد: ✨ «و البلد الطيب يخرج نباته باذن ربه والذى خبث لا يخرج الا نكدا» 🌴و هم لسان الله اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: «و اعلم ان كل عمل نبات و كل نبات لا غنى به عن الماء و المياه مختلفة فما طاب سقيه طاب غرسه و حلت ثمرته و ما خبث سقيه خبث غرسه و أمرت ثمرته» ✔️اين سخن بسيار بسيار بلند است. ✨فرمود: «هر عملى نباتى است و نبات را از آب، بى‌نيازى نيست و آب‌ها گوناگونند. آن نباتى كه آب وى پاكيزه است، غرس وى پاك و ميوه‌اش شيرين شود و آن كه آب وى بد، غرس وى بد و بارش تلخ گردد. 🍃بارها از ما شنيده ايد كه گفتيم: «اعمال شما بذرهايى است كه در مزرعه جانتان می‌افشانيد.» پس: 🌱هر بوى كه از مشك و قرنفل شنوى 🌱از دولت آن زلف چو سنبل شنوى 🌱گر نغمه بلبل از پى گل شنوى 🌱گل گفته بود گرچه ز بلبل شنوى https://eitaa.com/madresehbagherain
اَلْحَمْدُللهِ الَّذي لا اَدْعُو غَيْرَهُ وَلَوْ دَعَوْتُ غَيْرَهُ، لَمْ يَسْتَجِبْ لي دُعآئي سپاس خدای را كه غير او را نمی‌خوانم كه اگر غير او را می‌خواندم دعايم را مستجاب نمی‌كرد. https://eitaa.com/madresehbagherain
در قسمت قبل گفته شد که فرشته‌ها در برخورد با خلقت آدم، استفهام نمودند و شیطان امتناع کرد. اکنون به اقسام امتناع می‌پردازیم. ✔️اباء بر دو نوع است: 1⃣ اباء اشفاقی: كه اين نوع از اباء مذموم نيست، كسي كه عاجز از تحمل يك تكليف است، آبی است، ولی اباء او، اباء اشفاقی است و مذمتی ندارد نظير آنجا كه می‌فرمايد: «انّا عرضنا الأمانة علي السّموات والأرض والجبال فأبين أن يحملنها وأشفقن منها؛ ما امانت الهي (بار تكليف) بر آسمانها و زمين و كوهها عرضه كرديم، از برداشتن آن سر باز زدند و هراسناك شدند از آن.» (احزاب/۷۲) 🔹اينجا ذمّی در كار نيست به این دلیل که چون قادر نبودند، اباء كردند. 2⃣ اباء استكباری: اباء وقتی استكباری است كه قدرت بر فعل هست ولی در عين حال عمداً سر باز می‌زند؛ لذا تعبير قرآن، از اباء شيطان، با استكبار آميخته است «أبي واستكبر وكان من الكافرين» (بقره/۳۴) 🔸از اينجا روشن می‌شود كه محور نقد شيطان و محور سؤال ملائكه در بدن ديدن آنها است؛ والّا نه فرشته جان آدمی را درك كرد و نه شيطان از روح او باخبر بود. 🔸فرشته، جنبه مادی و بدن را ديد لذا سؤال كرد: «أتجعل فيها من يفسد فيها ويسفك الدماء» (بقره/۳۰) 🔸و شيطان نيز تن را ديد و گفت: «خلقتني من نار وخلقته من طين» (اعراف/۱۲) https://eitaa.com/madresehbagherain
وَ الْحَمْدُ للهِ الَّذي لا اَرْجُو غَيْرَهُ، وَ لَوْ رَجَوْتُ غَيْرَهُ، لاََخْلَفَ رَجآئي. و سپاس خدای را كه به غير او اميد نبندم كه اگر جز به او اميد می‌بستم نااميدم می‌نمود. https://eitaa.com/madresehbagherain
📚بانوی بت شکن حجاز ✅روشن ترین و ساده ترین راه برای نشان دادن جایگاه زن در اسلام، معرفی دیدگاه اسلام در تکریم زنان است. منجی موعود اسلام، حضرت مهدی (عج) الگوی خویش را یک زن یعنی حضرت فاطمه (س) معرفی کرده و پیامبر اسلام(ص) نیز خدیجه (س) را درصدر بهترین های تاریخ قرار داده است.(ما ینطق عن الهوی، ان هو الّا وحی یوحی) 🔵درباره حضرت خدیجه(س) عبارت های متعددی گفته شده است: یار پیغمبر(ص)، نخستین زن مؤمن، همسر فداکار و... اما میخواهم او را با وصفی جدید معرفی کنم: بانوی بت شکن حجاز. 🔴نقطه مقابل توحید، شرک است، شرک دل بستن به هر چیزی غیر از خداست. «کلما یشغلک عن الله فهو صنمک»، خدیجه (س) توحید عملی را در سیره خویش محقق کرد و بتهای گوناگون را درهم کوبید. 🔶خدیجه (س) در زمانه خویش، بت ثروت پرستی را شکست. بانویی که چهارصد غلام و کنیز داشت، تمام ثروت خویش را در راه اعتلای عبودیت بخشید. در واپسین ساعات، کفنی برای خود نداشت، با اینحال از اینکه مستقیماً از رسول خدا(ص) کفن درخواست کند، شرم نمود و فاطمه اش را واسطه کرد. 🔷خدیجه(س) بت مادی گرایی در ازدواج را در هم کوبید. با وجود خواستگارانی از اصحاب زر و زور، فقط محمد(ص) را به خاطر توحید او پسندید و خود در ازدواج پیشقدم شد. 🔴زیباترین و عفیف ترین زنان مکه، بت عشق های مادی را در هم کوبید. آنچنان عشق خود به محمد(ص) را رنگ الهی بخشید که ماجرای لیلی و مجنون، شیرین و فرهاد و ... را در خاطره ها فراموشاند. 🔶ام المومنین، بت «اکثریت پرستی» را شکست. در شرایطی که اکثریت، رسول خدا(ص) را تکذیب کردند، او حقانیت را بر اکثریت ترجیح داد. زنان قریش او را تنها گذاشتند و هنگام تولد فاطمه(س) هیچکس در کنارش نبود. «صدّقتنی حین کذبونی» ✅«بانوی بت شکن حجاز» زنده است و با هر تکبیر مسلمانی، در حال اوج گرفتن، او در توحید و عبادت تمام مسلمانان شریک است. https://eitaa.com/abmohammadi
🌱دور شدم از این و آن با خودم آشنا شدم 🌱آینه در حجاز بود عاشق مصطفی شدم 🌱سرمه نمی‌برم به چین، قند و شکر نمی‌خرم 🌱نقره و زر نخواستم، صاحب کیمیا شدم 🌱بار شتر گذاشتم، وقف تو هرچه داشتم 🌱دانه عشق کاشتم، در قفست رها شدم 🌱با تو جرس به هر نفس، مصرع عاشقانه است 🌱با تو پر از قصیده‌ام، با تو غزلسرا شدم 🌱«ای که ملول می‌شوی از نفس فرشته‌ها» 🌱باور من نمی‌شود، همنفس خدا شدم 🌱سفره دل برای من باز کن، آیه‌ای بخوان 🌱حرف بزن که مَحرمِ زمزمه حرا شدم 🌱قطره من فرات شد، ذره‌ام آفتاب شد 🌱پیش تو سیدالبشر، سیدةالنسا شدم 🌱پشت سرت من و علی قامت عشق بسته‌ایم 🌱تو همه مقتدا شدی من همه اقتدا شدم 🌱من به تو دست یاعلی داده‌ام از صمیم دل 🌱مرگ جدام کرده است از تو اگر جدا شدم 🌱لحظه آخرین غزل، ترس ندارم از اجل 🌱پیرهن تو در بغل، با تو دوباره «ما» شدم @madresehbagherain
به اطلاع سروران گرامی می‌رساند با توجه به پایان یافتن بحث از این هفته، إن شاء الله ابعاد اجتماعی اسلام از کتاب شريف «تفسیر المیزان» ارائه می‌شود.
🔰قسمت اول🔰 🌴انسان در ميان تمامى جانداران موجودى است كه بايد اجتماعى زندگى كند و اين مطلب احتياج به بحث زيادی ندارد. ✔️چرا كه فطرت تمامى افراد انسان چنين است؛ 🔹يعنى فطرت تمام انسان‌ها اين معنا را درك مى‏‌كند و تا آنجا هم كه تاريخ نشان داده هر جا بشر بوده اجتماعى زندگى مى‏‌كرده و آثار باستانى هم (كه از زندگى قديمى‌ترين بشر آثارى بدست آورده) اين مطلب را ثابت مى‏‌كند. 🍃قرآن كريم هم با بهترين بيان در آياتى بسيار از اين حقيقت خبر داده، از قبيل آيه: ✨«يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏، وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا؛ هان اى مردم! ما شما را از يك مرد و يك زن آفريديم و شعبه شعبه و قبيله قبيله‏‌تان كرديم تا يكديگر را بشناسيد.» (حجرات/۱۳) ✨و آيه: «نَحْنُ قَسَمْنا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا، وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ، لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيًّا؛ مائيم كه معيشتشان را در بينشان (در زندگى دنيا) تقسيم كرديم و بعضى را به درجاتى ما فوق بعضى ديگر قرار داديم، تا بعضى بعضى ديگر را مسخر خود كنند.» (زخرف/۳۲) ✨و آيه: «بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ؛ شما همه از يكديگريد؛ (آل عمران/۱۹۵) ✨و آيه: «وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً؛ او كسى است كه از آب بشرى بيافريد، و سپس او را خويشاوند تنى و ناتنى كرد.» (فرقان/۵۴) https://eitaa.com/madresehbagherain
وَ الْحَمْدُ للهِ الَّذي وَكَلَني اِلَيْهِ فَاَكْرَمَني، وَلَمْ يَكِلْني اِلَي النّاسِ فَيُهينُوني. و سپاس خداي را كه مرا به خويش وا گذاشت، از اين رو اكرامم نمود و به مردم وا نگذاشت تا مرا خوار كنند. https://eitaa.com/madresehbagherain
الهی! شكرت كه از تنهایی و خلوت لذّت می‌برم؛ چه (چرا که)، تنها از خلوت وحشت دارد! https://eitaa.com/madresehbagherain
🔰قسمت پنجاه و هفتم 🔰 🔶احادیث راجع به حضور قلب ۴🔶 🌴از حضرت باقر و صادق عليهما السلام روایت است كه فرمودند: ✨«نيست از براى تو از نمازت مگر آنچه را كه اقبال قلبت داشته باشى در آن؛ پس: 🔹اگر به غلط به جا آورد تمام آن را 🔹يا غفلت از آداب آن كند. ⬅️پيچيده شود آن و به روى صاحبش زده شود.» 🌴 از حضرت باقر العلوم عليه السلام روايت شده: ✨«همانا بالا مى‌رود از نماز بنده از براى او نصف يا ثلث يا ربع يا خمسش، پس، بالا نمى‏ رود براى او مگر آنچه را اقبال به قلب نموده است بر آن. ⚡️ و ما مأمور شديم به نافله تا تتميم شود نقص فرايض به آن.» 🌴جناب صادق مروى است كه فرمود: ✨ «وقتى احرام بستى در نماز، اقبال كن بر آن، زيرا كه وقتى اقبال نمودى خداوند به تو اقبال فرمايد. و اگر اعراض نمايى خداوند از تو اعراض كند. پس گاهى بالا نمى‏ رود از نماز مگر ثلث يا ربع يا سدس آن به آن قدر كه نمازگزار اقبال به نماز نموده و خداوند عطا نمى‏‌فرمايد به غافل چيزى.» 🌴رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله روايت است كه به ابوذر فرمودند: 💫«دو ركعت متوسّط با فكر بهتر است از ايستادن يك شب در صورتى كه قلب غافل باشد.» 💫 ❇️احاديث در اين باب بسيار است و براى اصحاب اعتبار و قلوب بيدار، اين قدر كفايت كند. 🌱 پایان 🌱 https://eitaa.com/madresehbagherain