eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
92 ویدیو
26 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
الهی! شکرت که به دیدار حُسن جمالت عاشقم و به گفتار ذکر جمیلت شائق. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🌱به مجنون كسى گفت كاى نيك پى 🌱چه بودت كه ديگر نيايى بحى 🌱مگر در سرت شور ليلى نماند 🌱خيالت دگر گشت و ميلى نماند 🌱چو بشنيد بيچاره بگريست زار 🌱که ای خواجه دستم ز دامن بدار. 🌱مرا خود دلى دردمند است و ريش 🌱تو نيزم مزن بر سر ريش نيش 🌱نه دورى دليل صبورى بود 🌱كه بسيار دورى ضرورى بود 🌱بگفت اى وفادار فرخنده خوى 🌱پيامى كه دارى به ليلى بگوى 🌱بگفتا مبر نام من پيش دوست 🌱كه حيف است نام من آنجا كه اوست آقاى عزيز! يكى از بزرگان اهل تميز گفته است: 🌳اگر عرش و آنچه را كه در بر دارد صد هزار هزار برابر آن در گوشه‌اى از گوشه‌هاى دل عارف بالله نهاده شود، بدان احساس نمى‌كند. ديگرى گفته‌است: 🌳اين بزرگ مرد از گنجايش دل خويش بدانچه يافته است سخن مى‌گويد، نه آنچنان‌كه گنجايش دل است. آنگاه خود در گنجايش دل عارف بالله سخن گفته‌است كه اين زمان بگذار تا وقت دگر. 🌴نه اين است كه خاتم صلى الله عليه و آله فرمود: «لى مع الله وقت لا يسعنى فيه ملك مقرب و لا نبى مرسل؛ يعنى مرا با خداوند وقتى است كه در آن وقت هيچ ملك مقرب و هيچ پيغمبر مرسل نمى‌گنجد و از اين پيغمبران مرسل يكى خود آن حضرت است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! سگ گله و حائط و صید، حرمت امانت را داشته باشند و حسن ظلوم و جهول با امانت تو خیانت کند! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
☘آيا تعليم اسماء ويژه انسان‌های اسوه و نمونه است، يا مربوط به هر انسانی است؟ ✔️البته چون «اسماء» جمع محلی به الف و لام است همه حقايق و معارف را دربر دارد. حال اگر كسی بتواند بر همان ميثاقی كه بسته است، درست بايستد، و بر اساس الهامی كه دريافت كرده است، متعهد باشد، و بر مبنای فطرتی كه با آن فطرت خلق شده است، استوار باشد، و در پی مراقبت و محاسبت، معصوم كامل شود، اين چنين شخصی به همه اسماء بار می‌یابد. ✔️و اگر چنانچه به هيچ يك از اين امور ياد شده در هيچ مرحله دست نيابد و مصداق اين آيه باشد كه می‌فرمايد: «فهي كالحجارة أو أشدُّ قسوةً» (بقره /74) جان او چون سنگ يا سخت تر است. اين چنين شخصی هيچ بهره‌ای از اسماء ندارد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🍃الهی أنا الفقير في غناي فكيف لا أكون فقيرا في فقري... خدای من! من در توانمندیم محتاج تو هستم، پس چگونه در فقرم محتاج تو نباشم... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت شانزدهم🔰 🌾هویت و شخصیت مستقل برای اجتماع در اسلام 🌾 🔸 آنچه در قسمت های پیش بیان داشتیم، ملاك اهتمام اسلام به شان اجتماع است، اهتمامى كه تا كنون نديده و ابدا نيز نخواهيم ديد كه نظيرش در يكى از اديان و سنن ملت‏هاى متمدن يافت شود. 🔸علت اين شدت اهتمام هم روشن است: براى اينكه وقتى تربيت و رشد اخلاق و غرائز در يك فرد انسان (كه ريشه و مبدأ تشكيل اجتماع است) مؤثر واقع می شود كه جو جامعه با آن تربيت معارضه نكند و گرنه از آن جايى كه گفتيم قدرت نيروى جامعه، فرد را در خود مستهلك می كند، اگر اخلاق و غرائز جامعه با اين تربيت ضديت كند : ✔️يا تربيت ما اصلا مؤثر واقع نمی شود ✔️و يا آن قدر ناچيز است كه قابل قياس و اندازه گيرى نيست. 🔸به همين جهت است كه اسلام مهم‏ترين احكام و شرايع خود از قبيل : ✔️حج ✔️جهاد ✔️نماز ✔️انفاق و خلاصه تقواى دينى را بر اساس اجتماع قرار داد، 🔸و علاوه بر اينكه قواى حكومت اسلامى را حافظ و مراقب تمامى شعائر دينى و حدود آن كرده، 🔸و علاوه بر اين كه فريضه دعوت به خير و امر به معروف و نهى از تمامى منكرات را بر عموم واجب نموده، 🔹براى حفظ وحدت اجتماعى هدف مشتركى براى جامعه اعلام نموده، و معلوم است که کل جامعه هیچ گاه بی نیاز از هدف مشترک نیست. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
مَا ذَا وَجَدَ مَنْ فَقَدَكَ وَ مَا الَّذِي فَقَدَ مَنْ وَجَدَك. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! نمی‌گویم که ظالم نیستم ولی شکر که از عمّال ظلمه نشدم. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت هفتاد و یکم🔰 🔹تربیت قوه خیال ۶ 🌴عده‌ای دعوت انبیا را برای دعوت به دنیا می‌دادند. ✨در حالی که ایشان مى‏‌فرمايند: ➖ مال را از هر راه تحصيل نكن! ➖شهوت را با هر طريق فرو ننشان؟ ❇️ نكاح بايد باشد، تجارت و صناعت و زراعت بايد باشد. 🔸با آن كه در كانون شهوت و غضب اطلاق است. ✅پس، آنها جلوگير اطلاق هستند نه داعى به دنيا. 🔸روح دعوت به‏ تجارت تقييد و بازدارى از به دست آوردن باطل است. 🔸روح دعوت به نكاح، تحديد طبيعت و جلوگيرى از فجور و اطلاق قوّه شهوت است. ❇️ بلى، آنها مخالف مطلق نيستند چه كه آن مخالف نظام اتمّ است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🌴حقیقت هر شخصی اندیشه اوست. و اندیشه حضرت سیدالشهدا ع در دعای عرفه تبیین گشته و در صحرای کربلا نمودار شده است. 🌴بنابراین زیارت حقیقت سیدالشهدا ع توجه به دعای عرفه و نمودهای آن در صحرای کربلاست. 🌴حضرت در دعای عرفه می‌فرماید: «الهی علمت باختلاف الانوار و تنقلات الاطوار، ان مرادک منی، ان تتعرف الیّ فی کل شیء، حتی لا أجهلک فی شیء» ؛ خدایا، از جابجایی انوار، و دگرگونی اطوار دانستم، که مراد تو از من، این است که در همه چیز خود را برای من نمایان کنی، تا در هیچ جایگاهی به تو جاهل نباشم. 🌴اگر کسی این حقیقت را دریافت و در خود پیاده کرد، او حقیقت سیدالشهدا ع را زیارت نموده است. @sooyesama https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی علمت باختلاف الانوار و تنقلات الاطوار، ان مرادک منی، ان تتعرف الیّ فی کل شیء، حتی لا أجهلک فی شی... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 بیست و چهارم 🔰 🕊زینب کبری‌ یک نمونه‌ی برجسته‌ی تاریخ است که عظمت حضور یک را در یکی از مهمترین مسائل تاریخ نشان می‌دهد. 🥀اینکه گفته می‌شود در عاشورا، در حادثه‌ی کربلا، خون بر شمشیر پیروز شد - که واقعاً پیروز شد - عامل این پیروزی، حضرت زینب بود؛ والّا خون در کربلا تمام شد. حادثه‌ی نظامی با شکست ظاهری نیروهای حق در عرصه‌ی عاشورا به پایان رسید. ✔️اما آن چیزی که موجب شد این شکست نظامیِ ظاهری، تبدیل به یک پیروزی قطعیِ دائمی شود، عبارت بود از منش زینب کبری‌؛ نقشی که حضرت زینب بر عهده گرفت؛ این خیلی چیز مهمی است. ❗️این حادثه نشان داد که زن در حاشیه‌ی تاریخ نیست؛ زن در متن حوادث مهم تاریخی قرار دارد. قرآن هم در موارد متعددی به این نکته ناطق است؛ لیکن این مربوط به تاریخ نزدیک است، مربوط به امم گذشته نیست؛ یک حادثه‌ی زنده و ملموس است که: 🌳 انسان زینب کبری‌ را مشاهده می‌کند که با یک عظمت خیره‌کننده و درخشنده‌ای در عرصه ظاهر می‌شود. 🌳کاری می‌کند که دشمنی که به حسب ظاهر در کارزار نظامی پیروز شده است و مخالفین خود را قلع و قمع کرده است و بر تخت پیروزی تکیه زده است، در مقر قدرت خود، در کاخ ریاست خود، تحقیر و ذلیل شود؛ داغ ننگ ابدی را به پیشانی او می‌زند. 🌳و پیروزی او را تبدیل می‌کند به یک شکست؛ این کارِ زینب کبری‌ است. 🔴 زینب (سلام اللَّه علیها) نشان داد که می‌توان حجب و عفاف زنانه را تبدیل کرد به عزت مجاهدانه، به یک جهاد بزرگ. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! حسین شیرخوارم آهنگ برخاستن می‌كند و از ناتوانی و بی‌تابی بر خود می‌لرزد تا دستش را بگیرم و بایستانمش كه آرام گیرد، حسن هم حسین توست و جز تو دستی نیست. به شیرخوار حسین دست حسن را گیر! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
اِلهي هذا ذُلّي ظاهِرٌ بَيْنَ يَدَيْكَ، وَهذا حالي لا يَخْفي عَلَيْكَ، مِنْكَ اَطْلُبُ الْوُصُولَ اِلَيْكَ، وَبِكَ اَسْتَدِلُّ عَلَيْكَ فَاهْدِني بِنُورِكَ اِلَيْكَ، وَاَقِمْني بِصِدْقِ الْعُبُودِيَّةِ بَيْنَ يَدَيْكَ خدايا! اين خواری من است كه در برابرت عيان است، و اين حال من است كه بر تو پوشيده نيست، از تو رسيدن به تو را می‌خواهم، و بر تو با تو استدلال می‌كنم، پس به نورت مرا به وجودت راهنمايی كن، و در برابرت به صدق بندگی بر پا دار. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
⁉️ این سوال برای بسیاری افراد هست که چطور نزد امام زمان مشرف شویم و ایشان را زیارت کنیم؟ 🔰 ملاقات بدن ، زیارت دور است ؛ چون بدن سایه است. 🔆حقیقت آدم ، جان آدم است که توحید است. ✅ ارث انبیاء و اولیاء توحید است و توحید دارایی قیامتی و حقیقی است که مخصوص آدم است. ⏪ پس زیارت آن بزرگوار عبارت از داشتن توحید است. 🔶 اگر واجبات را انجام دهیم و محرمات را ترک کنیم امام زمان را زیارت کرده ایم. ✅ معنی ظهور حضرت هم این است که توحید آن حضرت را پیدا کنیم. اگر توحید او را پیدا نکردیم و حضرت ظهور کرد در مقابل او می ایستیم ⬅️ مثل عمر سعد که اگر چه امام حسین را دید اما چون توحید حضرت را نداشت در مقابل او ایستاد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! این آدم نماها که از خوردن گوشت برّه گوسفند تا بدین اندازه درّنده‌اند، اگر گوشت گرگ و پلنگ را بر آنان حلال می‌فرمودی چه می‌شدند؟ https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
اَللّهُمَّ اجْعَلْنی اَخْشاکَ کَانّی اَراکَ وَ اَسْعِدْنی بِتَقویکَ وَ لا تُشْقِنی بِمَعْصِیَتِکَ... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
4_5929392537574836440.mp3
3.73M
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 السلام علیک ایها العبد الصالح المطیع لله و لرسوله @hamidreza_borghei
🔰قسمت هفتاد و هفتم🔰 گفتیم که نفس اماره چند مرحله دارد. در مرحله سوم، شخص میل دارد ولی با آن مقابله می‌کند و نمی‌گذارد تبدیل به گناه شود، یعنی میل به نامحرم هست ولی به نامحرم نگاه نمی‌کند. ▪️در قرآن آمده است: «امّا من خاف مقامَ ربِّه و نهی النفس عن الهوی فان الجنة هی المأوی؛ چنین کسی با این که میل در او هست بهشتی است. ▪️علّامه طباطبایی این قسمت را بسیار زیبا معنا کردند و گفتند: «نهی النفس عن الهوی» هوی، میل و گرایش هست ولی با آن مقابله می‌کند. درست مثل موارد بسیاری که ما در خودمان می‌بینیم و با آن مقابله می‌کنیم. ▪️ عقل و فطرت، توانست در این حدّ مهار کند و نگذارد تبدیل به فعل گناه شود؛ نمی‌گذارد نجوای درونی به گناه تبدیل شود. ▪️نجوا می گوید به نامحرم نگاه اما شخص می‌گوید نه، نگاه نمی‌کنم؛ ▪️نجوا می‌گوید مال یتیم بخور، برو فلان جا خودت را نشان بده، تکبّر بورز و... می گوید نه نمی‌کنم. ▪️دین به این مرحله، تقوا می‌گوید. همین مرحله تقواست. چیزی که در مرحله دوم نیز گفته شد، بخشی از آن تقواست ولی یک بخش دیگرش، بی‌تقوایی است. امّا مرحله سوم را کلا تقوا می‌نامند و در قرآن بسیار آمده است. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
الهی! روی زمینت حیوانستان شد؛ حسن را به آسمان انسانستانت انس ده! https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab