eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
92 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
وَ الْحَمْدُ للهِ الَّذي لا اَرْجُو غَيْرَهُ، وَ لَوْ رَجَوْتُ غَيْرَهُ، لاََخْلَفَ رَجآئي. و سپاس خدای را كه به غير او اميد نبندم كه اگر جز به او اميد می‌بستم نااميدم می‌نمود. https://eitaa.com/madresehbagherain
📚بانوی بت شکن حجاز ✅روشن ترین و ساده ترین راه برای نشان دادن جایگاه زن در اسلام، معرفی دیدگاه اسلام در تکریم زنان است. منجی موعود اسلام، حضرت مهدی (عج) الگوی خویش را یک زن یعنی حضرت فاطمه (س) معرفی کرده و پیامبر اسلام(ص) نیز خدیجه (س) را درصدر بهترین های تاریخ قرار داده است.(ما ینطق عن الهوی، ان هو الّا وحی یوحی) 🔵درباره حضرت خدیجه(س) عبارت های متعددی گفته شده است: یار پیغمبر(ص)، نخستین زن مؤمن، همسر فداکار و... اما میخواهم او را با وصفی جدید معرفی کنم: بانوی بت شکن حجاز. 🔴نقطه مقابل توحید، شرک است، شرک دل بستن به هر چیزی غیر از خداست. «کلما یشغلک عن الله فهو صنمک»، خدیجه (س) توحید عملی را در سیره خویش محقق کرد و بتهای گوناگون را درهم کوبید. 🔶خدیجه (س) در زمانه خویش، بت ثروت پرستی را شکست. بانویی که چهارصد غلام و کنیز داشت، تمام ثروت خویش را در راه اعتلای عبودیت بخشید. در واپسین ساعات، کفنی برای خود نداشت، با اینحال از اینکه مستقیماً از رسول خدا(ص) کفن درخواست کند، شرم نمود و فاطمه اش را واسطه کرد. 🔷خدیجه(س) بت مادی گرایی در ازدواج را در هم کوبید. با وجود خواستگارانی از اصحاب زر و زور، فقط محمد(ص) را به خاطر توحید او پسندید و خود در ازدواج پیشقدم شد. 🔴زیباترین و عفیف ترین زنان مکه، بت عشق های مادی را در هم کوبید. آنچنان عشق خود به محمد(ص) را رنگ الهی بخشید که ماجرای لیلی و مجنون، شیرین و فرهاد و ... را در خاطره ها فراموشاند. 🔶ام المومنین، بت «اکثریت پرستی» را شکست. در شرایطی که اکثریت، رسول خدا(ص) را تکذیب کردند، او حقانیت را بر اکثریت ترجیح داد. زنان قریش او را تنها گذاشتند و هنگام تولد فاطمه(س) هیچکس در کنارش نبود. «صدّقتنی حین کذبونی» ✅«بانوی بت شکن حجاز» زنده است و با هر تکبیر مسلمانی، در حال اوج گرفتن، او در توحید و عبادت تمام مسلمانان شریک است. https://eitaa.com/abmohammadi
🌱دور شدم از این و آن با خودم آشنا شدم 🌱آینه در حجاز بود عاشق مصطفی شدم 🌱سرمه نمی‌برم به چین، قند و شکر نمی‌خرم 🌱نقره و زر نخواستم، صاحب کیمیا شدم 🌱بار شتر گذاشتم، وقف تو هرچه داشتم 🌱دانه عشق کاشتم، در قفست رها شدم 🌱با تو جرس به هر نفس، مصرع عاشقانه است 🌱با تو پر از قصیده‌ام، با تو غزلسرا شدم 🌱«ای که ملول می‌شوی از نفس فرشته‌ها» 🌱باور من نمی‌شود، همنفس خدا شدم 🌱سفره دل برای من باز کن، آیه‌ای بخوان 🌱حرف بزن که مَحرمِ زمزمه حرا شدم 🌱قطره من فرات شد، ذره‌ام آفتاب شد 🌱پیش تو سیدالبشر، سیدةالنسا شدم 🌱پشت سرت من و علی قامت عشق بسته‌ایم 🌱تو همه مقتدا شدی من همه اقتدا شدم 🌱من به تو دست یاعلی داده‌ام از صمیم دل 🌱مرگ جدام کرده است از تو اگر جدا شدم 🌱لحظه آخرین غزل، ترس ندارم از اجل 🌱پیرهن تو در بغل، با تو دوباره «ما» شدم @madresehbagherain
به اطلاع سروران گرامی می‌رساند با توجه به پایان یافتن بحث از این هفته، إن شاء الله ابعاد اجتماعی اسلام از کتاب شريف «تفسیر المیزان» ارائه می‌شود.
🔰قسمت اول🔰 🌴انسان در ميان تمامى جانداران موجودى است كه بايد اجتماعى زندگى كند و اين مطلب احتياج به بحث زيادی ندارد. ✔️چرا كه فطرت تمامى افراد انسان چنين است؛ 🔹يعنى فطرت تمام انسان‌ها اين معنا را درك مى‏‌كند و تا آنجا هم كه تاريخ نشان داده هر جا بشر بوده اجتماعى زندگى مى‏‌كرده و آثار باستانى هم (كه از زندگى قديمى‌ترين بشر آثارى بدست آورده) اين مطلب را ثابت مى‏‌كند. 🍃قرآن كريم هم با بهترين بيان در آياتى بسيار از اين حقيقت خبر داده، از قبيل آيه: ✨«يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏، وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا؛ هان اى مردم! ما شما را از يك مرد و يك زن آفريديم و شعبه شعبه و قبيله قبيله‏‌تان كرديم تا يكديگر را بشناسيد.» (حجرات/۱۳) ✨و آيه: «نَحْنُ قَسَمْنا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا، وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ، لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيًّا؛ مائيم كه معيشتشان را در بينشان (در زندگى دنيا) تقسيم كرديم و بعضى را به درجاتى ما فوق بعضى ديگر قرار داديم، تا بعضى بعضى ديگر را مسخر خود كنند.» (زخرف/۳۲) ✨و آيه: «بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ؛ شما همه از يكديگريد؛ (آل عمران/۱۹۵) ✨و آيه: «وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ مِنَ الْماءِ بَشَراً فَجَعَلَهُ نَسَباً وَ صِهْراً؛ او كسى است كه از آب بشرى بيافريد، و سپس او را خويشاوند تنى و ناتنى كرد.» (فرقان/۵۴) https://eitaa.com/madresehbagherain
وَ الْحَمْدُ للهِ الَّذي وَكَلَني اِلَيْهِ فَاَكْرَمَني، وَلَمْ يَكِلْني اِلَي النّاسِ فَيُهينُوني. و سپاس خداي را كه مرا به خويش وا گذاشت، از اين رو اكرامم نمود و به مردم وا نگذاشت تا مرا خوار كنند. https://eitaa.com/madresehbagherain
الهی! شكرت كه از تنهایی و خلوت لذّت می‌برم؛ چه (چرا که)، تنها از خلوت وحشت دارد! https://eitaa.com/madresehbagherain
🔰قسمت پنجاه و هفتم 🔰 🔶احادیث راجع به حضور قلب ۴🔶 🌴از حضرت باقر و صادق عليهما السلام روایت است كه فرمودند: ✨«نيست از براى تو از نمازت مگر آنچه را كه اقبال قلبت داشته باشى در آن؛ پس: 🔹اگر به غلط به جا آورد تمام آن را 🔹يا غفلت از آداب آن كند. ⬅️پيچيده شود آن و به روى صاحبش زده شود.» 🌴 از حضرت باقر العلوم عليه السلام روايت شده: ✨«همانا بالا مى‌رود از نماز بنده از براى او نصف يا ثلث يا ربع يا خمسش، پس، بالا نمى‏ رود براى او مگر آنچه را اقبال به قلب نموده است بر آن. ⚡️ و ما مأمور شديم به نافله تا تتميم شود نقص فرايض به آن.» 🌴جناب صادق مروى است كه فرمود: ✨ «وقتى احرام بستى در نماز، اقبال كن بر آن، زيرا كه وقتى اقبال نمودى خداوند به تو اقبال فرمايد. و اگر اعراض نمايى خداوند از تو اعراض كند. پس گاهى بالا نمى‏ رود از نماز مگر ثلث يا ربع يا سدس آن به آن قدر كه نمازگزار اقبال به نماز نموده و خداوند عطا نمى‏‌فرمايد به غافل چيزى.» 🌴رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله روايت است كه به ابوذر فرمودند: 💫«دو ركعت متوسّط با فكر بهتر است از ايستادن يك شب در صورتى كه قلب غافل باشد.» 💫 ❇️احاديث در اين باب بسيار است و براى اصحاب اعتبار و قلوب بيدار، اين قدر كفايت كند. 🌱 پایان 🌱 https://eitaa.com/madresehbagherain
وَالْحَمْدُ للهِ الَّذي تَحَبَّبَ اِلَيَّ وَ هُوَ غَنِيٌّ عَنّي و سپاس خدای را كه با من دوستی ورزيد، درحالی‌كه از من بی‌نياز است. https://eitaa.com/madresehbagherain
الهی! چگونه شور و نوایم نباشد که از آن چه در کامم ریختی، اگر کوه دماوند از آن لب تر کند، پای کوبان سر از پا نشناسد و دست افشان از دست برود. https://eitaa.com/madresehbagherain
هدایت شده از تعلیم حکمت
🔰کار گروه تعلیم حکمتی 🔰تکنولوژی تعلیم حکمت 🔺چگونه فلسفه وعرفان بخوانیم 🔺نظر اساتید و بزرگان درباره روش تحصیل 🔺چگونه یک تکنولوژیست تعلیم حکمت شویم. 🔺رصد مدل های تدریس فلسفه در حوزه و دانشگاه در ایران و خارج از کشور 🔺هر هفته با یک نشست فلسفی 🔺 آیا به فلسفه علاقه دارید و در فراگیری آن مشکل دارید 👇کانال زیر را از دست ندهید ➿➿➿ 🔰کارگروه فناوری تعلیم حکمت 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی | فتوت https://eitaa.com/joinchat/3947823129C0d6cb7c8db ➖➖➖ @talim_hekmat
هدایت شده از یا حفیظ و یا علیم
📚پشه و نمرود (6) 🖇از جمله مسائل مهم انسان مدرن که در ایام کرونایی نمود بیشتری داشت، مسئله معنای زندگی است. این مسئله در شرایط رنج و سختی، ظهور بیشتری می یابد. در پس لبخندها و هیاهوی ظاهری، مسئله معنا و چرایی زندگی ذهن انسان دقیق را در خلوت به شدت به خود مشغول میکند. مؤمن و غیرمؤمن همزمان با پدیده ای به نام کرونا مواجه شدند و هر دو قربانی دادند، لکن چرا در جوامع غربی آمار خودکشی و خرید اسلحه برای دفاع از خود در برابر دیگر شهروندان بیش از جوامع ایمانی است؟ پاسخ را باید در نوع نگاه به مسئله معنای زندگی و به طور خاص به رنجها و سختی ها جست. اکنون برخی مؤلفه های این دو نگرش را مقایسه میکنیم: ‼️مومن آموخته است که: 1️⃣ هیچ چیز در هستی اتفاقی نیست...وقایع هستی را خداوندی کارگردانی میکند که از مادر به انسان مهربانتر است و خیر و شر او را بهتر از خودش میشناسد. قصد آزار و اذیت او را ندارد، و مانند یک مربی به دنبال رشد اوست. تکرار امتحانات نشانه مهربانی معلم است و سخت شدن امتحان، نشانه رشد دانش آموز.🔆 2️⃣ مومن می یابد که امتحان، بخشی از طرح کلی هستی و برای رشد اوست... مومن در پس هر رخداد به ظاهر تلخی، دستی حکیمانه را میبیند که به او آرامش میدهد. او می یابد که هر رخدادی میتواند برای او سکوی صعود یا سقوط باشد. بنابراین به جای مضطرب شدن، گلایه، نق زدن، متهم کردن دیگران، پاک کردن صورت مسئله و ... میکوشد بهترین مواجهه با این رویداد را از خود نشان دهد. مهمترین سوال مومن در چنین وقایعی آن است ❗️که «اکنون وظیفه من چیست؟»❗️ 3️⃣ آنچه شخص بهتر میشمارد، لزوماً برای او بهترین نیست، از همینروی از دست دادنها او را ناخوشنود نمیکند. همانگونه که بیمار عاقل از ممنوعیت ها و پرهیزهای پزشک، عصبانی نمیشود. از درون آرام است و سختیهای بیرونی او را متلاطم نمیکند....🔆 📚لكَيْلَا تَأْسَوْاْ عَلىَ‏ مَا فَاتَكُمْ وَ لَا تَفْرَحُواْ بِمَا ءَاتَئكُمْ وَ اللَّهُ لَا يحُبُّ كلُ‏مخُتَالٍ فَخُورٍ(23حدید) 4️⃣ با وجود مدبر مهربان و حکیم، گاه باید بر نداشته های خویش، بیش از داشته های خویش شکر کند...🔆 📚و اجْعَلْ شُكْرِي لَكَ عَلَى مَا زَوَيْتَ عَنِّي أَوْفَرَ مِنْ شُكْرِي إِيَّاكَ عَلَى مَا خَوَّلْتَنِي(صحیفه سجادیه، دعای 35) 5️⃣ خداوند گاه به نعمتها او را امتحان میکند و گاه به سختی ها. 📚فأَمَّا الْانسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَئهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبىّ‏ أَكْرَمَنِ(15) وَ أَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَئهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبىّ‏ أَهَانَنِ(16 فجر) 6️⃣ مومن مهربانی خداوند را در امتحانات کمتر از دوران خوشی نمی بیند... برخی گرفتاریها نتایج رفتارهای خود اوست و بیش از دیگران باید، خود را ملامت کند و برای جبران آینده بکوشد.🔆 َ 📚ما أَصَبَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُم‏ وَ يَعْفُواْ عَن كَثِيرٍ(30 شوری) 7️⃣ با توجه به همین اصل، مومن بلا را عرصه فرار یا خانه نشینی نمی بیند بلکه مومن حقیقی وظایف خود را در بلا با شدت و همت بیشتری انجام میدهد.🔆 8️⃣. زمان، مکان و چگونگی مرگ در اختیار ما نیست، بلکه چگونگی زندگی در اختیار ماست. 🖇✳️در برابر در تفکر مادی که ایمان به غیب و حکیمانه بودن زندگی ندارد، ویروس کوچک و نامرئی به کابوسی عظیم تبدیل میشود: 📌 1️⃣ زندگی ارزش تحمل سختیهایش را ندارد. 📌 2️⃣ ترس از مشکلات بیش از خود مشکلات آزاردهنده است. 📌 3️⃣ برای کسی که این اسباب ظاهری را مؤثر و تکیه گاه میدانست، ناکارآمدی این اسباب بدترین عذاب است. نه ثروت، نه شهرت، نه عناوین اجتماعی و ... هیچکدام نتوانستند در قبال کرونا به انسان مادی کمکی کنند. 📌4️⃣تکیه به اسباب ظاهری و نمایش ناتوانی آنها، اضطراب او را بیشتر خواهد ساخت. این اسباب شاید آسایش فیزیکی او را بیشتر کنند، ولی آرامش درونی او را افزایش نمیدهند... 📌5️⃣ بدترین گرفتاری بشر کنونی آن است که به حیوانی ترین سطح زندگی انس گرفته و نمیتواند افق دیدش را از این مرتبه بالاتر ببرد. جدا شدن از این سطح حیوانی برای او همچون شکنجه است. 📌6️⃣ او چون هستی را تحت تدبیر الهی نمیداند، با کوچکترین سختی منقلب و مضطرب میشود... 👤عبدالله محمدی عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران https://eitaa.com/abmohammadi
🔰قسمت هشتم🔰 ❓چرا افکار غربی‌ها در مسئله زن نمی‌تواند مایه سعادت بشری باشد؟ 1⃣اولا تفکّرات آنها، تفکّراتی است مبتنی بر معرفت‌شناسی مادّی و غیرالهی، که این خودش یک غلطی است. ✖️هر دستگاه علمی و فکری که بر پایه‌ی معرفت مادّی و اعتقاد مادّی باشد، طبعاً غلط است. ✔️نگاه به حقایق آفرینش را بایستی: 🔹با نگاه معرفت‌شناسی الهی 🔹با اعتقاد به‌وجود خدا 🔹با اعتقاد به قدرت خدا و حضور الهی و ربوبیّت الهی شناخت و فهمید و دنبال کرد. ⬅️پس پایه و ریشه و اساس تفکّرات غربی‌ها چون است، غلط است. https://eitaa.com/madresehbagherain
وَ الْحَمْدُ للهِ الَّذي يَحْلُمُ عَنّي، حَتّي كَاَ نّي لا ذَنْبَ لي و سپاس خدای را كه بر من بردباری می‌كند تا آنجاكه گويی مرا گناهی نيست! https://eitaa.com/madresehbagherain
الهی! دل خوش بودم كه گاهی گریۀ‌ سوزناك داشتم و دانه‌های اشك آتشین می‌ریختم، ولی این فیض هم از من بریده شد كه بیم زوال بصر است و امور مهمی كه در آنها امتثال فرمان تو است در نظر. ولی بارالها! عاشق نگرید چه كند و بنده فرمان نبرد چه كند؟ https://eitaa.com/madresehbagherain
هدایت شده از آرشیوکانال
☘🌷☘🌷☘🌷☘🌷☘ 💠 انسان وقتی کسی را دوست داشت ، قهرا به طرف آن می رود ⬅️ ومعبودش می شود ⬅️ و آن معبود ، محبوب آدم می شود. 🔶 اینکه پیغمبران علیهم السلام به عبادت ، دعوت می کنند، آن عبادت ، فرع بر این محبت است. 🔅 وقتی محبت چیزی در آدم ظاهر شد ، آن را دوست می دارد ، معنای عبادت ، این است و معنای پرستش همین است. 🍃 ان شاءالله ما خداوند تبارک را بیشتر دوست بداریم ، و فرمان خداوند تبارک همه جا بر چیزهای دیگر مقدم باشد. https://eitaa.com/madresehbagherain
فَرَبّي اَحْمَدُ شَيء عِنْدي وَ اَحَقُّ بِحَمْدي پروردگارم ستوده‌ترين موجود نزد من بوده و به ستايش من سزاوارتر است. https://eitaa.com/madresehbagherain
الهی! هر كه را می‌بینم در تسخیر و تصرف ملك می‌گوید و می‌كوشد، حسن را سیر در ملكوت ده و انس با جبروت و به زبا آنان گویا كن و در حضور مالكِ مُلك و ملكوت و جبروت بدار! https://eitaa.com/madresehbagherain
🔰 کریم اهل بیت (ع) 🔻 رهبر انقلاب، آن كسانى كه از لحاظ امكانات مالى يك برجستگى‌اى دارند بايستى يك اوجى از ايثار نشان بدهند، امام مجتبى عليه‌السّلام یک مرتبه نصف اموالش و يكبار تمام اموالش را بخشید. «خرج من جميع ماله» توى روايت آمده، همه چيز را بخشید. ۶۶/۱۱/۲۷ 💻 @Khamenei_ir
نشستم گوشه ای از سفره همواره رنگینت چه شوری در دلم افتاده از توصیف شیرینت به عابر ها تعارف می کنی دار و ندارت را تو آن باغی که می‌ریزد بهشت از روی پرچینت کرم یک ذره از سرشار ، سرشارِ صفت هایت حسن یک دانه از بسیار ، بسیارِ عناوینت دهان وا می کند عالم به تشویق حسین اما دهانِ خاتم پیغمبران واشد به تحسینت تو دینِ تازه ای آورده ای از دیدِ این مردم که با یک گل کنیزی می شود آزاد در دینت برای تو چه فرقی دارد  ای والتین و الزیتون که می چینند مضمون آسمان ها از مضامینت بگو تا آفتاب از مغربِ دنیا برون آید  که سرپیچی نخواهد کرد خورشید از فرامینت بگو تاتیغ بردارد اگر جنگ است آهنگت بگو تا تیغ بگذارد اگر صلح است آیینت خدا حیران شمشیر علی در بدر و خندق بود علی حیران تیغ نهروانت تیغ صفینت بگو از زیر پایت جانماز این قوم بردارند محبت کن! قدم بگذار بر چشم محبینت تورا پایین کشیدند از سر منبر که می گفتند: چرا پیغمبر از دوشش نمی آورد پایینت صدایت می زند اینک یتیمت از دل خیمه که اورا راهی میدان کنی با دست آمینت هزاران بار جان دادی ولی در کربلا آخر در آغوش برادر دست و پا زد جان شیرینت کدامین دست دستِ کودکت را بر زمین انداخت؟ همان دستی همان دستی که روزی بوده مسکینت دعا کن زخم غم هایت بسوزاند مرا یک عمر نصیبم کن نمک از سفرهء همواره رنگینت https://eitaa.com/madresehbagherain
هدایت شده از تعلیم حکمت
🔰کار گروه تعلیم حکمتی 🔰تکنولوژی تعلیم حکمت 🔺چگونه فلسفه وعرفان بخوانیم 🔺نظر اساتید و بزرگان درباره روش تحصیل 🔺چگونه یک تکنولوژیست تعلیم حکمت شویم. 🔺رصد مدل های تدریس فلسفه در حوزه و دانشگاه در ایران و خارج از کشور 🔺هر هفته با یک نشست فلسفی 🔺 آیا به فلسفه علاقه دارید و در فراگیری آن مشکل دارید 👇کانال زیر را از دست ندهید ➿➿➿ 🔰کارگروه فناوری تعلیم حکمت 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی | فتوت https://eitaa.com/joinchat/3947823129C0d6cb7c8db ➖➖➖ @talim_hekmat
✍ محبت به اهل بیت دل را آباد می‌کند، دل که آباد شد راه رسیدن به حق باز می‌شود. https://eitaa.com/madresehbagherain
🔰قسمت شصت و سوم🔰 🌴ما چیزهایی در درونمان داریم که باید کاملا پاک شود و هیچ چیزی از آن نماند. باید از آنها به طور کلی دست برداریم. ❌نمی‌شود گفت من هم نفسانیات را نگه می‌دارم و هم شهود الهی را می‌خواهم. 📛باید نفس امّاره را با آتش ریاضت از بین بُرد، باید هرچه که سر و صدا دارد، برو بیا دارد، زرق و برق دارد و این‌سویی است، همه را کنار گذاشت و حتّی در هنگامی هم که می‌خواهی از کنارشان بگذری و می‌خواهی این‌ها سر و صدا هم نکنند، باید خیلی با لطافت از کنارشان بگذری، مواظب باشی، و إلّا سر‌‌و صدایشان در می‌آید! ✅شرط رسیدن به خدا و شهود خدا قطعِ همه این علایقِ نفسانی است. ▪️نفسِ امّاره را باید رام کرد.▪️ 🌴نفس امّاره در همه ما هست. کسی نمی‌تواند بگوید من ندارم. در هر دلی بروید ذرّات (من لفظ ذرات به کار می‌برم چون خیلی ظریف است) ذرّاتی از حسد، شهوت، حرص، استکبار و انانیّت، و ...در ما هست، چه بخواهیم چه نخواهیم. https://eitaa.com/madresehbagherain
اَللَّـهُمَّ اِنّي اَجِدُ سُبُلَ الْمَطالِبِ اِلَيْكَ مُشْرَعَةً وَ مَناهِلَ الرَّجآءِ اِلَيْكَ مُتْرَعَةً، وَ الاِْسْتِعانَةَ بِفَضْلِكَ لِمَنْ اَمَّلَكَ مُباحَةً، وَ اَبْوابَ الدُّعآءِ اِلَيْكَ لِلصّارِخينَ مَفْتوُحَةً. خدايا راه‌های درخواست حاجت‌هايم را به جانب تو باز م ی‌يابم و آبشخورهای اميد را نزد تو پر می‌بينم و ياری خواستن از فضل برای آن كه تو را آرزو كرد بی‌مانع می‌بينم و درهای دعا را برای فرياد كنندگان گشوده می‌نگرم. https://eitaa.com/madresehbagherain
الهی! چون است كه در خود می‌نگرم به تو نزدیك می‌شوم و در تو می‌نگرم از تو دور! https://eitaa.com/madresehbagherain
🌱كسى كه بر لب كوثر كشيد جام مراد 🌱دهان خويشتن از آب شور تر نكند 🍃آرى خلعت ثمين «يحبهم و يحبونه» قابل قامت رساى مقربان بارگاه الهى است! 🌳شيخ نجم الدين كبرى را در موت اختيارى رساله‌ای‌است. در آن رساله گويد طرق الى الله تعالى با همه كثرت آن در سه نوع محصور است: 1⃣يكى طريق ارباب معاملات، به: ➖كثرت صوم و صلوة ➖و تلاوت قرآن ➖و حج ➖و جهاد ➖و غير آنها از اعمال ظاهرى ⬅️اين طريق اخيار است. 2⃣ديگر طريق اصحاب مجاهدات و رياضات، به: ➖تبديل اخلاق ➖و تزكيه نفس ➖و تصفيه قلب ➖و تحليه روح ➖و سعى در آنچه به عمارت باطن تعلق دارد. ⬅️اين طريق ابرار است. 3⃣ديگر طريق سائرين الى الله و طائرين بالله؛ اين طريق نطار است. اين نظار عارفان بالله‌اند. 🌳شيخ بزرگوار ابن سينا در فصل دوم نمط نهم اشارات فرمايد: 1⃣آنكه از متاع و طيبات دنيا، رو گردانيد مخصوص به اسم «زاهد» است. 2⃣و آنكه بر نفل عبادات از قيام و صيام و مانند آنها مواظب است، مخصوص به اسم «عابد» است. 3⃣و آنكه فكر خود را به «قدس جبروت»، منصرف گردانيده‌است كه شروق نور حق را در سر خود مستديم است، «عارف» است. 🌳و در فصل 27 نمط رابع گويد: «و لا اشارة اليه (الى الله) الا بصريح العرفان العقلى» ⏪اين عرفان عقلى، شهود است. 🌳و در فصل نهم نمط هفتم فرمايد: «كمال الجوهر العاقل أن تتمثل فيه جلية الحق الاول قدر ما يمكنه ان ينال منه ببهائه الذى يخصه.» ✔️اين كلمات عرشى انوارى‌اند كه آنها را از مشكات ولايت و مصباح نبوت استضائه كرده‌اند. https://eitaa.com/madresehbagherain
وَ اَعْلَمُ اَنَّكَ لِلرّاجي بِمَوْضِعِ اِجابَة وَ لِلْمَلْهوُفينَ بِمَرْصَدِ اِغاثَة. و می‌دانم كه تو برای اميدواران در جايگاه اجابت و برای دل‌سوختگان در كمين‌گاه فريادرسی هستی. https://eitaa.com/madresehbagherain
الهی! حسن از دست خود چنان بود و در دست تو چنین شد. شكرت كه آن چنان، این چنین شد. https://eitaa.com/madresehbagherain