#عدم_اختصاص_خلافت_به_حضرت_آدم
🔹ثانياً: آنجا كه سخن از وسوسه و تأثيرپذيری آدم است، همين معنا را در بخشی از قرآن به ضمير #مفرد ذكر میكند و در بخشی ديگر با ضمير #تثنيه میفرمايد.
در يكجا به صورت #گزارشی میفرمايد: «و قاسمهما اِنّي لكما لمن النّاصحين؛ قسم خورد براي آنها كه حقيقتاً من ناصح شما هستم.»
✔️شيطان در اينجا كلام خدا را تفسير به رأی میكند و اين تحريف از كسی كه ادعا میكند «أنا خير منه» بعيد نيست! میگويد اين كه خدا شما را نهی كرد و فرمود: «و لا تقربا هذه الشّجرة؛
نزديك اين درخت مشويد.
براي آن است كه اگر از اين شجره بخوريد، فرشته مي شويد، و تا ابد مي مانيد. خدا شما را براي اين كه ابدي نشويد و از زندگي جاودانه برخوردار نگرديد نهي كرد.
✔️ و يا میگويد: ای آدم میخواهی من تو را دلالت و راهنمايی كنم به كاری كه اگر آن را انجام دادی واز ميوه آن درخت خوردی جاودانه میشوی؟
🔸شيطان مستقيماً در هر دو نفوذ كرد، نه از راه زن، مرد را فريب داد ـ چه اين كه برخي بر اين اعتقادند ـ و نه از راه مرد زن را فريب داد، چه اين كه ممكن است شخص ساده انديشی از آيه «هل أدلّك علي شجرة الخلد» چنين استفادهای بكند.
🔹ثالثاً، امر به هبوط نيز گاهی تثنيه است و میفرمايد: «اهبطا» (طه/123)
و گاهي به صورت جمع است «اهبطوا»(بقره/36)
✔️اين مطلب اشعار به اين امر دارد كه آنچه به خلافت برمیگردد، #انسانيت است و آنچه مورد عداوت شيطان است، نيز انسانيت انسان است.
#آيت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#الهی_نامه
الهی! آن كه را دلِ باز دادی، دهن بسته است؛ این سخن پرداز دل بسته است!
#علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#ابعاد_اجتماعی_انسان
🌾زندگی اجتماعی انسان 🌾
🔰قسمت چهارم🔰
💠 جان كلام[در مورد زندگی اجتماعی انسان ] اين است كه:
به وسيله مقام نبوت متوجه مصالح و منافع زندگى اجتماعى گرديد، اين مطلب را از آيات زير استفاده مىكنيم كه میفرمايد:
🔆 « وَ ما كانَ النَّاسُ إِلَّا أُمَّةً واحِدَةً فَاخْتَلَفُوا؛ انسانها در آغاز، همه يك امت بودند، بعدها اختلاف كردند.» (يونس/۱۹)
و نيز میفرمايد:
🔆 «كانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً، فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ، وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتابَ بِالْحَقِّ، لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيمَا اخْتَلَفُوا؛ مردم همه يك امت بودند، سپس خداى تعالى انبيا را (كه كارشان وعده و وعيد دادن است) مبعوث فرمود و كتاب به حق را با آنان نازل فرمود تا بين مردم در آنچه كه در آن اختلاف میكنند، داورى كند.» (بقره/۲۱۳)
✅ چون اين دو آيه، چنين خبر میدهد كه انسان در قديمترين عهدش امتى واحده و ساده و بی اختلاف بوده ◀️
سپس (به خاطر همان غريزه استخدام كه گفتيم):
🔻 اختلاف در بين افرادش پيدا شد.
🔻و اختلاف هم به مشاجره و نزاع انجامید.
🔻لذا خداى تعالى انبيا را بر انگيخت و با آنان كتاب فرستاد تا به وسيله آن كتاب اختلافها را بر طرف كنند و دوباره به وحدت اجتماعيشان برگردانند.
🔺و اين وحدت را به وسيله ⬅️ قوانينى كه تشريع فرموده حفظ كنند.
و نيز در آيه:
🔆 " شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصَّى بِهِ نُوحاً، وَ الَّذِي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ، وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهِيمَ وَ مُوسى وَ عِيسى، أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ" براى شما مسلمانان از مسائل اصولى دين همان را تشريع كرده كه به نوح توصيه اش كرده بود، و آنچه به تو وحى كرديم و ابراهيم و موسى و عيسى را به رعايت آن سفارش نموديم اين بود كه دين را اقامه كنيد، و در دين متفرق نشويد." سوره شورا آيه: 13"
⬅️ خبر می دهد كه: رفع اختلاف از بين مردم و ايجاد اتحادشان در كلمه ⬅️ تنها و تنها از راه دعوت به اقامه دين و اتحادشان در دين واحد، تحقق می يابد،
✅ پس تنها دين است كه ضامن اجتماع صالح آنان است.
و آيه نامبرده همين دعوت را (يعنى دعوت انسانهاى اوليه را به اجتماع و اتحاد) به صورت:
🌱 دعوت به اقامه دين
🌱 و متفرق نشدن مردم در آن، پيشنهاد كرده.
⏪ پس تنها ضامن اجتماع صالح، دين است.
و اين آيه -به طورى كه ملاحظه میفرمائيد اين دعوت را (يعنى دعوت به اجتماع و اتحاد را)
⬅️ از نوح ع حكايت كرده كه قديمترين انبيا صاحب كتاب و شريعت است.
⬅️و بعد از آن جناب، از ابراهيم
⬅️و آن گاه از موسى
⬅️و سپس از عيسى ع حكايت كرده
💠 با اينكه در شريعت نوح و ابراهيم ع عدد انگشتشمارى از احكام تشريع شده بود و از اين چهار پيامبر (كه نام برده شده) موسى ع شريعتى وسيعتر آورده وبه طوری که قرآن کریم خبر
میدهد و از ظاهر انجيلهاى مسيحيان هم بر میآيد ⬅️ عيسى ع نيز تابع شريعت آن جناب بوده
💠 (چون در سابق گفتيم كه شريعت آن جناب بيشتر براى برداشتن امور قدغن و تحليل نمودن آن امور را داشته است كه خداى تعالى به عنوان گوشمالى آنها را بر بنى اسرائيل حرام كرده بود.)
💠 و شريعت موسى ع هم به طورى كه گفته شده، بيش از حدود ششصد حكم نداشته.
✳️ پس روشن گرديد كه دعوت به اجتماع دعوتى مستقل و صريح بوده كه ⬅️ تنها از ناحيه مقام نبوت شروع شده، و آغازگر آن ⬅️ انبياء بوده اند و آن را در قالب دين به بشر پيشنهاد كرده اند به شهادت اينكه هم قرآن بدان تصريح نموده و هم تاريخ آن را تصديق كرده است.
#علامه_طباطبایی
#تفسیر_المیزان
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#قرآن
علامه حسن زاده آملی حفظه الله تعالی:
در محضر قرآن باشید؛ درس و بحث نیز مغتنم است زیرا همه این علوم، شعبه ها و جدولهایی هستند که به کتاب الله پیوند دارند.
❌ولی این طور نباشد که اینها رهزن باشند و ما را از حریم قرآن دور کنند. به طوری که از صبح دنبال فلان درس و مباحثه ... برویم و بعد ببینیم که شب و روز بر ما میگذرد و در محضر اله و کتاب الله نبودیم...
✅پس درس و بحث باشد ولی در محضر قرآن بودن اصل باشد که قرآن به انسان دید و روشنایی و صفا و نور و توحد میدهد!
#دروس_شرح_فصوص_الحکم_قیصری
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#الهی_نامه
الهی! ثمره درس و بحث و فكر و ذكرم این شد كه جهان را جهانبانی است و جان را جانانی.
#علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷﷽
✨🌱✨چرا رسول الله توانست به «المنتهی» برسد؟
🌷 در آیه "و انَّ الی ربک المنتهی" خطاب به رسول الله است که ربِّی که باید به آن برسی، المنتهی است.
🌷«المنتهی» یعنی همان حقیقتِ اصلیای که رسول الله به او دست پیدا میکند، که به آن «ربّ» اطلاق میشود.
✅ رسول الله، سراسر نورانی شد و به المنتهی رسید؛ یعنی رسول الله مناسبت پیدا کرد و سپس بالا رفت.
✨🌱✨راه دستیابی به نورانیت:
🌷 چگونه باید مناسبت پیدا کنیم و نورانی شویم؟
🌷در آیه «إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ.» میفرماید با جانِ پاک و عمل صالح.
🌷 کلمه به معنای «جان»، همانی است که مثلاً در مورد حضرت مسیح، آمدهاست که کلمه خداست. خود حضرت مسیح کلمه است؛ یعنی جان. تفسیر دقیق «کلمه طیب»، جان پاک است.
🌷البته در این آیه ⬅️
1⃣هم صعود مطرح شدهاست.
2⃣هم رفعت.
یعنی خدا، علیِّ اعلی است و دو چیز به سمتِ خدا بالا میرود. از یکی تعبیر کرد به "یصعد" و از دیگری به "یرفعُهُ".
🔹رفعت یعنی بالا رفتن
🔸صعود هم یعنی بالا رفتن
🌷دو چیز به سمت خدا بالا میرود: کلمه طیب و عمل صالح.
🌷آن علیِّ اعلی خیرِ محض است، پس عملِ خیر به سویش، بالا میرود.
آن علیِّ اعلی، پاکِ محض است، پس کلمه پاک به سمتش بالا میرود.
✅ راه بالا رفتن، مناسبت و نورانیت است.
🌷 هر چیزی به سمت اصلش کشیده میشود. ⬅️ خدا، خیر و پاکی محض است؛ ⬅️ پس اصل خیر و پاکی است.
🌷 بنابراین، اگر انسان میخواهد به او برسد ⬅️ اوّل باید پاک شود.
🌷 تعبیری که حافظ به کار برد، "پاک شو اوّل سپس دیده بر آن پاک انداز".
🌷 این قاعده اول است که تا طهارت و پاکی نیاید، مناسبت ایجاد نمیشود. تا انسان تزکیه نکند، نورانی نمیشود.
🌷 جالب است در قرآن کریم وقتی میخواهد راهی برای تزکیه بدهد ⬅️ میگوید ایمان و عمل صالح.
🔅در آیه 75 سوره طه اینگونه آمده:
"وَ مَنْ يَأْتِهِ مُؤْمِناً قَدْ عَمِلَ الصَّالِحاتِ فَأُولئِكَ لَهُمُ الدَّرَجاتُ الْعُلى (75) جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها وَ ذلِكَ جَزاءُ مَنْ تَزَكَّى(76)"
🌷اوّل میفرماید:
هرکس ایمان بیاورد و عمل صالح انجام دهد، خداوند سبحان درجات عالیه بهشان میدهد.
"جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها" در بهشت به ایشان جا داده میشود.
🌷این درجات عُلایی که دادیم، جزای کسی است که تزکیه کرده باشد.
🔸تزکیه چیست؟
🔸"من تزکّی" کیست؟
⏪ همان "من یأتیه مومناً قد عمل الصالحات" است.
🌷 یکی از ظرافتهای قرآن این است:
⏪ اوّل میگوید هر کس ایمان بیاورد و عمل صالح بکند، به او درجات عُلی میدهیم.
⏪ بعد میگوید این جزای کسی است که تزکیه کند.
🌷به جای اینکه بگوید این جزای کسی است که ایمان بیاورد و عمل صالح انجام دهد، میفرماید جزای کسی است که تزکیه کند.
🌷یعنی چی؟
يعنی هر كس كه ایمان بیاورد و عمل صالح، دارد تزکیه میکند.
♦️خودِ این، یک ضابطه است.♦️
#استاد_یزدان_پناه
#لغت_موران
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#جایگاه_بانوان
🔰 قسمت یازدهم🔰
🔍اگر میخواهیم نگاه ما نسبت به مسئلهی زن، نگاه:
📍سالم
📍منطقی
📍دقیقی باشد؛
1⃣شرط اوّل آن این است که ⏪ ذهنمان را از این حرفهایی که غربیها در مورد زن میزنند،
➖در مورد اشتغال
➖در مورد مدیریّت
➖در مورد برابری جنسی
باید به کلّی تخلیه کنیم.
❌یکی از بزرگترین خطاهای تفکّر غربی در مورد مسئلهی زن، همین عنوان «برابری جنسی» است.
⚫️عدالت یک حق است؛
⚫️برابری گاهی حق است، گاهی باطل است؛
❓چرا باید انسانی را که از لحاظ ساخت طبیعی - چه از لحاظ جسمی، چه از لحاظ عاطفی - برای یک منطقهی ویژهای از زندگی بشر ساخته شده، از آن منطقهی ویژه جدا کنیم، به منطقهی ویژهی دیگری که برای یک ساخت دیگر، برای یک ترکیب دیگری خدای متعال آماده کرده بکشانیم؟ چرا؟
❓این چه منطق عقلایی دارد، چه دلسوزیای در این هست؟
❓چرا باید کاری که مردانه است به زن داده بشود؟
❓این چه افتخاری است برای زن، که کاری را انجام بدهد که مردانه است؟
⛔️من متأسّفم که گاهی خود خانمها، خود بانوان، روی این مسئله حسّاسیّت نشان میدهند که ما با مردها چه فرقی داریم؟
▫️خب بله، در خیلی از مسائل هیچ تفاوتی نیست.
ادامه دارد....
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
#الهی_نامه
الهی!
كجا سرّ دوست از دوست مستور است!
چگونه حسن دعوی دوستی كند كه مهجور است!
#علامه_حسن_زاده
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
هدایت شده از آرشیوکانال
🍀🌸🍀🌸🍀🌸🍀🌸🍀
#توحید
✳️ حضرت رضا علیه السلام ، فرمایش حضرت امیرعلیه السلام [مع کل شیء لا بمقارنه ، و غیر کل شیء لابمزایله ] را با بیان صورت آینه و ظهور آدم در آینه شرح می کند
🔆 هر کسی که بینا باشد و توحید داشته باشد و آن جان الهی و حقیقی را دارا باشد ⬅️ آن را دریافت می کند و از ملعون بودن و دور بودن بیرون می آید
💠 مخلوقات دیگر یک آینه دوری هستند ⬅️ و خدا را کم حکایت می کنند
✅ یکی هست که بیشتر حکایت می کند و آن عبارت از ولی و قریب است.
✅ ولی و قریب بودن مقابل ملعون بودن است
#استاد_امامی
#از_شاگردان_سلوکی_علامه_حسنزاده
#مهر_جانان
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
🚨 ماجرای عجیب قبر علّامه طباطبایی
💠 حجت الاسلام محمد حسین اشعری نقل میکند امام خمینی بعد از رحلت علّامه طباطبایی فرمودند: درباره قبر ایشان هر کجا را صلاح میدانید اقدام کنید. به آقای مولایی هم دستور خواهیم داد. من به دنبال آقای مولایی آمدم تا محل قبر را تعیین کنیم. ایشان در کنار قبر مرحوم اشراقی جایی را معرفی کرد. من مخالفت کردم و گفتم علامه طباطبایی به عنوان مفسر و فیلسوف باید قبرش جایی باشد که مردم راحتتر و آشکارتر سر قبر ایشان بیایند. بعد جایی را که قبر فعلی ایشان است نشان دادم، ایشان گفت اینجا پایههای سقف است و تمام بتون آرمه است و قابل شکافتن نیست، من نپذیرفتم. ایشان گفت: حتی اگر بشود شکافت، اینجا قبر علماست و ما مجاز به شکافتن نیستیم. گفتم: این مسئله را حل میکنم. معمارها را بیاورید تا نظر بدهند که میشود شکاف داد یا نه. و ثانیاً آقای نجفی در وقت ساختن مسجد بالاسر فهرست قبور را برداشت. از ایشان میپرسیم که آیا قبر عالمی در اینجا هست یا خیر. آقای نجفی آمد گفت: تا آنجا که من صورت برداری کردهام اینجا قبر کسی نیست. با اصرار من بالاخره به این امر تن دادند و شب درها را بستند و قالی را کنار زدند و کارگر آوردند تا بشکافند. سنگ مرمر را برداشتند. موزائیک را هم برداشتند، خبری از بتون نبود. خاک و خاشاک را برداشتند یک مرتبه کلنگ به جای سخت برخورد کرد. آقای مولایی گفت: من عرض کردم اینجا بتون است. دقّت کردیم دیدیم به آجرهای بزرگ رسیدهاند آنها را برداشتند با کمال شگفتی دیدیم یک #قبر_آماده و ساخته آن جا هست بدون این که ذرهای چیزی از استخوان و غیره در آن باشد. آقای مولایی گفت: این واقعاً شبیه معجزه است و همانجا آقای طباطبائی را دفن کردند.
📙 کتاب مقالات و رسالات تاریخی،دفتر چهارم
#علامه_طباطبایی
@takhribchi110
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab