eitaa logo
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
2.5هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
95 ویدیو
27 فایل
» کانال مدرسه علمیه حکمت وعرفان باقرین (علیهما السلام) » مدرسه علوم اسلامی، ویژه خواهران » تحت اشراف استاد گران‌قدر، حجة الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه. پذیرش👇 تخصصی: @EmamReza5 عمومی: @hekmat_baqerain ادمین کانال: @Bagherain11
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 یک جرعه مناجات 🌸اِلـهي اَعُوذُ بِكَ مِنَ غَضَبِكَ وَ حُلُولِ سَخَطِكَ 🌱خدای من! 🌱از خشم و فرود آمدن غضبت، به تو پناه می‌برم. 💎 فرازی از مناجات شعبانیه https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 نامه خواندنی از حضرت علامه حسن‌زاده در معرفی خودشان ▪️ قسمت نهم: سایر تالیفات حضرت علامه 1⃣1⃣ تصحيح خزائن مرحوم نراقى با مقدمه و حواشى و تعليقات اينجانب به عربى و فارسى 2⃣1⃣ تصحيح كليله و دمنه فارسى به قلم ابوالمعالى نصرالله منشى با مقدمه 3⃣1⃣ و حواشى و ماخذ اشعار و امثال و ترجمه دوباب آخر آن به فارسى به قلم اينجانب 4⃣1⃣ انسان كامل از ديدگاه نهج البلاغه 5⃣1⃣ خلاصه رساله فوق؛ اين دو رساله به مناسبت هزاره نهج البلاغة به ساحت مبارك اهل ولايت آن بنياد خير نهاد اهدا شد و به طبع رسيد. 6⃣1⃣ تصحيح نصاب الصبيان با مقدمه و تحشيه آن، مزين به تقريظ مرحوم استاد شعرانى 7⃣1⃣ كتابى به نام «دروس معرفة الوقت و القبله» به عربى. در اين كتاب جميع مسائل وقت و قبله و هلال را به صورت چندين درس بر مبناى رياضى به وجوه و طرق عديده آورده‌ايم و بسيارى از آيات و روايات درباره آنها را شرح كرده‌ايم و به اقوال كتب فقهيه متعرض شده‌ايم و آنچه را كه احتياج به شرح داشت بيان كرده‌ايم و بر آنچه كه نظر داشته ايم نظر داده‌ايم و مباحث متفننه بسيارى در آن كتاب آورده‌ايم كه هر درس آن خود رساله اى جداگانه است. 8⃣1⃣ شرح زيج بهادرى به فارسى 9⃣1⃣ تعليقات بر اسفار صدرالمتألهين به خصوص از اول جواهر و اعراض تا آخر آن به تفصيل 0⃣2⃣ تعليقات بر اول تا آخر شرح خواجه طوسى بر حكمت اشارات ابن سينا . و به تصحيح كامل آن از روى چندين نسخه شرح اشارات كه در اثناى سه دوره تدريس به تمام و كمال تاكنون اشتغال داشتم , توفيق يافتم. تعليقات بر دوره منطق منظومه متأله سبزوارى.
🌸جوانان امروز باید به خصایص بلند و اوصاف شایسته حضرت علی اکبر علیه السلام مثل 🔸عفت و پاکدامنی 🔹ایثار 🔸ادب 🔹وقار 🔸سخاوت 🔹شجاعت 🔸 و اطاعت و تسلیم بودن در برابر فرمان امام خود، آراسته شده و حمایت از دین را از آن سرور خوبان یاد گرفته و نسخه عملی زندگی خویش قرار دهند و با پناه آوردن به بارگاه ربانی او، از تمام ناپاکی‌ها دست شسته و از دام رهبران شیطان صفت رهیده، به سوی خداوند عالم رفته و در دامان پروردگار مهرآفرین آرام گیرند. 🌸امام حسین علیه السلام فرمود: «فانه ممسوس فی الله و مقتول فی سبیل الله»؛ او (علی اکبر) غرق در خداست و کشته راه خدا می‌باشد. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
📢سلسله نشستهای 💡 🔸بررسی ظرفیتهای بی پایان مکتب امام برای عروج انسانی ایرانیان 🔹 آیت الله یزدان پناه 🔸حجت الاسلام فلاح شیروانی ⏰دوشنبه 15 اسفند 1401 ساعت 16 📌مکان: قم، بلوار نیایش، جنب مصلای قدس، پژوهشکده باقرالعلوم(ع) سالن جلسات (باحضور برادران و خواهران) 📌لینک نشست 🌐https://www.skyroom.online/ch/pajooh/neshast 👇🏻 🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🔰 انقطاع الی الله این جملۀ ‏‏الهی هب لی کمال الانقطاع الیک‏‏ شاید بیانگر این معنا باشد که‏‎ ‎‏مردان آگاه الهی، باید پیش از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، خود را برای‏‎ ‎‏صومی که در حقیقت انقطاع و اجتناب از لذات دنیاست (و این اجتناب،‏‎ ‎‏به طور کامل همان انقطاع الی الله می باشد.) آماده و مهیا کنند. کمال انقطاع‏‎ ‎‏به این سادگی حاصل نمی شود. احتیاج فوق العاده به تمرین، زحمت،‏‎ ‎‏ریاضت، استقامت و ممارست دارد تا بتواند با تمام قوا از ماسوی الله ‏‎ ‎‏منقطع گردد و به غیر خداوند توجهی نداشته باشد. 📚 کتاب جهاد اکبر یا مبارزه با نفس 📍نکاتی از مناجات شعبانیه https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 حضور بانوان در صحنه سياست ▪️ قسمت اول: حضور سوده (۱) سوده همداني بعد از رحلت علي بن ابيطالب ـ صلوات اللَّه وسلامه عليه ـ در اثر واقعه اندوه‌باري ـ ستمگري هاي بسر بن ارطاة ـ به عزم شكايت به دربار امويان رفت و با معاويه سخن گفت. وقتي معاويه اين بانو را شناخت گفت: تو همان نيستي كه در تشجيع برادرانت در جنگي كه علي بن ابيطالب، عليه اَمَوي داشت شعر مي خواندي و آنها را تحريك مي كردي؟ سوده گفت: «دع عنك تذكار ما قد نسي، مات الرأس» يعني گذشته ها را رها كن. آن كه رهبر اين گروه بود رحلت كرده است و پيشگامان نيز رفتند و دنباله روها هم منقطع شدند و اثري ديگر از آنها نيست. معاويه گفت: حضور برادرت در آن جنگ يك امر عادي نبود او جزو سلحشوران نام آور جنگ علوي بود و تو او را با اشعارت تشجيع مي كردي. سپس معاويه اشعاري را كه سوده در آن موقع خوانده بود، خواند. سوده مجدداً گفت از آن گذشته ها صرف نظر كن. معاويه گفت حاجتت چيست و براي چه آمدي؟ گفت: كسي كه مسؤوليت اداره جامعه را به عهده گرفته است، در دستگاه قسط و عدل اله مسؤول است و نبايد به خلقي ستم بشود و حق خدا ضايع بشود، بسر بن ارطاة كه نماينده شماست و به ديار ما آمده است نه حق خلق را رعايت مي كند، و نه حكم خدا را مراعات مي كند، اگر او را عزل كني ما آرام خواهيم بود، و اگر عزل نكردي، ممكن است عليه تو بشوريم و قيام كنيم. معاويه كه خوي درندگي و طغيان در جان او تعبيه شده بود گفت ما را به قيام تهديد مي كني، آيا مي خواهي تو را با وضع دردناكي از همين جا پيش همان حاكم بفرستيم تا او درباره تو تصميم بگيرد؟ ادامه در پست بعد👇👇👇
آنگاه اين بانو شعر معروف زير را خواند: صلّي الاله علي جسم تضمّنه قبر فأصبح فيه العدل مدفوناً يعني صلوات خدا بر روح كسي كه وقتي به قبر رسيد، قبر با دربر گرفتن وي، عدل را برگرفت و عدالت را در آغوش كشيد. قد حالف الحقّ لا يبغي به بدلا فصار بالحقّ والايمان مقرونا سوگند ياد كرد كه حق فروشي نكند و بهايي در قبال حق دريافت نكند. او در جان خود حق و ايمان را هماهنگ هم و قرين و همتاي هم ساخت. معاويه پس از شنيدن اين دو بيت گفت: اين شخص كيست؟ سوده گفت: «ذاك علي بن أبي طالب أميرالمؤمنين» ـ عليه افضل صلوات المصلين ـ و فضائل علي را در محفل معاويه شمرد تا جايي كه معاويه را وادار كرد تا بپرسد: چه امري از علي ديده اي كه اين چنين به ستايش او زبان مي گشايي؟ سوده گفت: مشابه همين صحنه در زمان خلافت علي بن ابيطالب پيش آمد و ما به عنوان شكايت از يك كارگزار، به مركز حكومت علوي مراجعه كرديم. (نقل از اعيان الشيعه، ج7، ص324.) ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰 تعامل با امام زمان (عج) انسان کامل همه‌ اسما حسنای حق را در خود پیاده کرده است از جمله اسم قریب و سمیع. بنابراین به سریان حق در همه‌ی موجودات، در همه‌ی حضرات ساری و حاضر است و ما در محضر انسان کامل هستیم. ✨ ما در محضر امام زمان هستیم. ✨ انسان باید خود را در محضر امام زمان ببیند، حضور معنوی امام را احساس کند و با ایشان ارتباط داشته باشد و باید در هر آن بگوید من رعیت حضرت حجت و بنده خدا هستم؛ این حداقل حضور معنوی است که باید در خود ایجاد کند. عج https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🔰قسمت صد و هفدهم🔰 🔹قرآن مى‏ فرمايد: ☘فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ ... وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ. ☘پس به زودى خداوند مردمى را خواهد آورد كه دوستشان مى‏ دارد و آنان نيز او را دوست مى‏ دارند. مردمى كه نسبت به مؤمنين متواضع و نسبت به كفار مقتدرند ، در راه خدا جهاد مى‏ كنند، و از سرزنش هيچ ملامت‏گرى هراس ندارند. ▪️۵۴ مائده. 🔹و مى‏ فرمايد: ☘ ... أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ. ☘در زبور هم بعد از تذكراتى، وعده داديم كه زمين را سرانجام بندگان صالح من به ارث خواهند برد. ▪️ ۱۰۵ انبيا. 🔹و فرموده: ☘ وَ الْعاقِبَةُ لِلتَّقْوى‏. ☘ سرانجام پيروزى با متقين است. ▪️۳۲ طه. از اين آيات، درمیابیم كه: ✔️اولا: اسلام دين فطرت است. ✔️ثانيا: بشر به حكم فطرتش حركت كرده، ولى در تطبيق با مصداق خطا رفته. ✔️ثالثا: اسلام به زودى به طور كامل غلبه خواهد كرد، و بر سراسر گيتى حكومت خواهد نمود. 📌پس، ديگر جای این سخن نیست که بعضى گفته‏ اند: هر چند كه اسلام چند صباحى بر دنياى آن روز چيره گشت، و يكى از حلقه‏ هاى زنجيره تاريخ شد، و در حلقه‏ هاى ديگر بعد از خودش اثرها نهاد، و حتى تمدن عصر امروز هم بر آن تكيه دارد، لكن؛ اين غلبه‏ اش تام نبود، يعنى آن حكومتى كه در فرضيه دين با همه صور و نتايجش فرض شده، تحقق نيافت چون چنين حكومتى قابل قبول نوع انسان نيست، و چنين فرضيه‏ اى در تمامى نوع بشر تحقق نيافت، تا بشر به صحت آن اطمینان یابد. 📚ترجمه المیزان، جلد ۴، صفحه ۲۱۱. https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🕊 یک جرعه مناجات 🌸اِلـهي اِنْ كُنْتُ غَيْرَ مُسْتَاْهِل لِرَحْمَتِكَ 🌸فَاَنْتَ اَهْلٌ اَنْ تَجُودَ عَليَّ بِفَضْلِ سَعَتِكَ 🌱خدای من! 🌱اگر من شايسته رحمت تو نيستم 🌱تو سزاواری كه بر من با فراوانیِ فضلت بخشش نمایی 💎 فرازی از مناجات شعبانیه https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
✅ بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم آدم را از همه ماسوی الله شستشو می‌دهد و پاک می‌کند. فهم بسم‌الله الرحمان الرحیم ساده نیست باید هفت ، هشت سال درباره‌اش صحبت کرد تا از دور مقداری از حقیقت آن عاید آدم شود. این، همان فرج است. ⭕️ فرج به این معنا نیست که گرفتاری مادی ما رفع می‌شود البته این هم یک فرج است اما فرج حیوانی و بُعد بدنی است. 🔸 اگر پایتان درد می‌کند بَعد که خوب می‌شود یک گشایشی است. 🔹 اگر بدهی و یا مشکل دیگری داریم و رفع می‌گردد، این هم یک فرج است اما فرج آدمی نیست. ✔️ این‌ها یک گشایش‌هایی برای جنبه حیوانی و نباتی انسان است. مثلاً آن انسان نان می‌خورد و از گرسنگی نجات پیدا می‌کند. درخت هم همین‌طور است درخت هم وقتی غذا می‌خورد برایش یک فرجی است، پس انسان از این جهت با درخت فرقی نمی‌کند. ✅ اما فرج آدمی آن وقتی است که خدا را می‌فهمد. قبل‌ از آن حیوان یا شیطان است و در قبر گرفتار است. 🔹 پیامبران علیهم‌السلام می‌خواهند آدمی را از قبر نجات می‌دهد. لذا فهم خدا را به او تعلیم می‌دهند. این فرج، نصیب حیوانات نیست. مخصوص آدمی است 🌟 کار حضرت بقیة الله همین است. از حضرت نباید انتظار چیز دیگری داشته باشیم. اگر انتظار دیگری داشته باشیم به خصوصیات حضرت قائم عج‌الله تعالی فرج الشریف توجه نکرده‌ایم. 📚أنهاراربعه https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
🕊 یک جرعه مناجات 🌸اِلـهي كَاَنّي بِنَفْسي واقِفَةٌ بَيْنَ يَدَيْكَ 🌸وَقَدْ اَظَلَّها حُسْنُ تَوَكُّلي عَلَيْكَ 🌱خدايا! 🌱گويی من با همه هستی‌ام در برابرت ايستاده‌ام! 🌱در حالی كه حسن اعتمادم بر تو، بر هستیم سايه افكنده است. 💎 فرازی از مناجات شعبانیه https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab