Shahidi Hejab.mp3
4.83M
❇️ اجماع فقها بر وجوب «الزام به حجاب توسط ولاة امر (حکومت)»
🎙 حکومت اسلامی و حجاب
👤 استاد شهیدی
♨️ اینهایی که مخالف الزام بر حجاب هستند؛ سؤال ما این است که حد یقف این کارها کجاست؟ حتی اگر قرار باشد منکر، معروف شود!! حتی اگر عده ای خواستند برهنه باشند باز هم منع نکنیم؟ حد یقف منکر کجاست؟
📅 ۱۳ اسفند ۱۳۹۶
#حجاب
#قانون_حجاب
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
Meftaholfeghaha Magazin (2).pdf
16.46M
🌐@meftaholfeghala
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
#اطلاعیه_پژوهشی
📌 فراخوان تالیف کتاب حقوقی
✳️ بدین وسیله به اطلاع می رساندsplus.ir/qazahrm، اداره کل آموزش معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه در نظر دارد در راستای سند تحول قوه قضائیه و ارتقاء، غنی سازی منابع و محتویات علمی و آموزشی مورد نیاز دستگاه قضایی از قضات، حقوقدانان، اساتید دانشگاه ها، حوزویان و نویسندگان سراسر کشور که صاحب اثر و دارای دستاوردهای علمی پژوهشی در زمینه حقوقی می باشند، جهت همکاری در تالیف کتبی که موضوعات آن از سوی این اداره کل اعلام شده دعوت به عمل آورد.
🔵 متقاضیان محترمsplus.ir/qazahrm می توانند با مراجعه به سایت معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه بخش اداره کل آموزش، قسمت تالیف کتاب، پس از تکمیل فرم سه صفحه ای تعبیه شده، درخواست خود را به آدرس mo-amoozesh@eadl.ir ایمیل نمایند.
🔰 محورها و موضوعات فراخوانsplus.ir/qazahrm جهت تالیف کتب مورد نظر در بخش مذکور سایت بارگذاری شده است.
♦️♦️ شایان ذکر است، این اداره کل پس از ارزیابی کلیه سوابق اعلامی مندرج در فرم، در صورت نیاز نسبت به دعوت و انعقاد قراردادsplus.ir/qazahrm اقدام می نماید. بدیهی است کتاب منتشر شده با نام مؤلف به چاپ خواهد رسید.
🌐 کانال رسمی معاونت منابع انسانی قوه قضائیه :
@qazahrm
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
واکنش امام جمعه قم آیت الله اعرافی.mp3
3.54M
🔴 واکنش ریاست حوزه علمیه کشور آیت الله اعرافی به اظهارات وقیحانه یکی از فتنه گران.
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
💠بررسي حکم ساب معصومين عليهم السلام از ديدگاه فقه وحقوق اسلامي
حکم سب پيامبر و ائمه اطهار طبق نظر قطعي مذهب اماميه قتل است،مرحوم محقق حلی در کتاب المختصر می فرمايد:(يقتل من سب النبی وکذا من سب احد الائمة عليهم السلام ويحل دمه لکل سامع اذا أمن)[1].
در اين حکم هيچ اختلافی بين فقهاء شيعه نيست واجماعی است، البته در بعضي از کتب فقهی مانند شرح لمعه مصاديق ديگري مانند انبياء و حضرت زهرا سلام الله عليها وديگر دختران پيامبر ونيز مادر مکرمه پيامبر اسلام را بيان نموده اند که سب آنها موجب عقوبت است[2].
هرچند معمولا در تعابير فقهاء حکم ساب النبی و الائمة ،جواز قتل بيان شده اما جمعی از علماء مانند حضرت امام خميني قدس سره در تحرير الوسيله ومرحوم سيد احمد خوانساري در کتاب جامع المدارک اين جواز را به معنی اعم دانسته وفرموده اند که ساب النبی والأئمه، واجب است که در صورت عدم ضرر ومشکل برای مسلمين به قتل برسد[3].
به عنوان مثال در کتاب تحرير الوسيله در باب"حد قذف"اينگونه آمده است:
(ومن سب النبي صلی الله عليه وآله وجب علی سامعه قتله مالم يخف علی نفسه او عرضه ونفس مومن او عرضه)ودر ادامه حکم سب سب النبی را به ساير ائمه و انبياء وحضرت زهراء سلام الله عليها هم تسري داده اند[4].
در اديان الهی ديگر هم توهين به مقدسات هم گناه و موجب عقوبت می باشد[5].
آنچه بر اين حکم دلالت می کند تعدادي از روايات است مانند:
صحيحه هشام بن سالم از امام صادق عليه السلام:(انه سئل عمن شتم رسول الله صلی الله عليه وآله قال:«يقتله الأنی فالأدنی قبل أن يرجع الی الإمام») اين روايت در کتاب کافي [6]وکتاب تهذيب[7]ذکر شده است.
روايات ديگري مانند:
روايت علی بن جعفر از امام کاظم عليه السلام[8].
روايات حسن بن علی الوشاء[9] و علی بن حديد[10]و عامري[11]از ائمه اطهار در مورد سب پيامبر وائمه وبخصوص امير المومنين بيان شده که وجوب قتل ساب را ثابت می کند.
البته نکته مهم که در روايات و فتاوا مورد تصريح است اينکه:جواز قتل شخص ساب در صورتی است که اين قتل برای شخص قاتل يا ساير مومنين ايجاد خطر جانی و يا نسبت به عرض و آبروی آنهانکند.
به عنوان نمونه علامه حلی قدس سره در بحث حد قذف در کتاب"تبصرة المتعلمين" می فرمايد:(ويقتل من سب النبی أو احدا من الأئمه ويحل لکل سامع قتله مع امن الضرر)[12].
با توجه به بعضي از روايات مانند روايت هشام بن سالم که مورد اشاره قرار گرفت، جمعی از فقهاء اجرای حکم ساب توسط هر شخصي که سب پيامبر و ائمه را بشنود جائز دانسته اند مشروط به اينکه ايجاد ضرر و هرج ومرج در جامعه اسلامی نشود.
اما در مقابل برخی ديگر از فقهاء با استناد به بعضي ادله مانند:روايت ابی عاصم سجستانی و اين استدلال که اجرای حکم ساب از مقوله حدود است واجرای حددو با حاکم اسلامی می باشد،قائل به اين هستند که حکم بايد توسط حاکم يا اذن او انجام شود و با توجه به استقرار حکومت اسلامی در کشور ما اين قول ترجيح داده می شود.
در مواد قانون اسلامی مصوب در سال1392مانند:ماده262و612 مجازات سب پيامبر وائمه قتل است،اما بايد اين جرم در محکمه اثبات شود واشخاص بدون اثبات ارتکاب سب نمی توانند مورد عقوبت ومجازات قرار گيرند.
✂️برشي از بيانات استاد سيد محمد رضا شفيعي در نشست علمی مدرسه امام هادي(ع) اهواز با موضوع بررسی فقهی کلامی تاریخی سب النبی و ائمة اطهار عليهم السلام.
🗓٢٩/آذر/١٤٠٠
___________________________
🖇پی نوشت:
[1]- المختصر النافع فی فقه الإمامية،ج1،ص221
[2]- تحرير الأحکام الشرعية علی مذهب الإمامية،ج5،ص410-الروضة البهية فی شرح اللمعه الدمشقية،ج3،ص325
[3]- جامع المدارک فی شرح المختصر النافع،ج7،ص111-تحرير الوسيلة،ج2،ص509
[4]-همان
[5]- ر.ک:حکم اهانت به مريم مقدس؛محمد رضا جواهری و سيد رضا موسوي(بهار و تابستان 1388)مطالعات اسلامی فقه و اصول سال41.
[6]- الکافي،ج7،ص259
[7]- تهذيب الأحکام،ج10،ص141
[8]- الکافي،ج7،ص266-تهذيب الأحکام،ج10،ص84
[9]- الکافي،ج7،ص266-تهذيب الأحکام،ج10،ص85
[10]- إختيار معرفة الرجال،ص482
[11]- الکافي،ج7،ص269-تهذيب الأحکام،ج10،ص86
[12]- تبصرة المتعلمين فی أحکام الدين،ص187
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
مبانی فقهی حکم اعدام سلمان رشدی.mp3
28.16M
تبیین فقهی حکم ارتداد سلمان رشدی توسط آیتالله سیفی مازندرانی
۱. آیا حکم مرتد اعدام است ؟ و میتوان بدون محاکمه قضائی حکم به اعدام داد؟
۲. آیا چنین احکامی بخاطر ارتداد در اسلام سابقه دارد؟
۳. دائره ولایت حاکم اسلامی محدودیت دارد؟ و آیا این منجر به زیر پا گذاشتن قوانین سائر کشورها نمیشود؟
۴ . اینکه حضرت امام ره در مورد سلمان رشدی ملعون فرمودند اگر توبه کند و زاهد زمان نیز گردد بر مسلمانان لازم است او را به سزای عملش برسانند بر چه مبنایی است؟ مگر توبه موجب اسقاط حد نمیشود؟
۵ . آیا شرط اجرای حد آن است که کسی که حد را اجرا می کند، جانش محفوظ باشد و خطری تهدیدش نکند. ؟
۶. سلمان رشد سنی مذهب و حنفی مسلک است و بنابر قول مشهور که «الزموهم بما الزموا به انفسهم: لازم است که حاکم سنی حکم را تعیین کند و نه حاکم شیعی. آیا این سخن درست است؟
۷ .هر متهمی حق دارد تا قبل از صدور حکم، از خود دفاع کند. به سلمان رشدی فرصت دفاع از خود داده نشد.
۸ .این اقدام و صدور حکم آیا به معنای ترویج تروریسم دینی نیست؟ و آیا این داخل در فتک منهی از سوی ائمه نیست؟
۹ . اینکه حضرت مسلم(ع) عبیدالله را در خانه هانی غافلگیرانه نزد! دلیل بر منع قتل غافلگیرانه نیست؟ تفاوت فتک با اغتیال چیست؟
۱۰. حکم امثال این ملعون از باب ارتداد است یا توهین و کذب و افترا به دین و نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله و یا مجموع موارد ؟؟
۱۱ . آیا این حکم امام از قبیل حکم قضائی است یا حکم حکومی و آیا پس از فوت فقیه احکام صادره(قضائی و حکومی) لغو می شود؟
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
@madresetakhasosiemamhadi
بیانیه جمعی از اساتید و محققان حوزه علمیه قم.pdf
215.2K
بیانیه جمعی از اساتید و محققان حوزه علمیه قم در پاسخ به برخی تحرکات رسانهای برخی برادران اهل سنت در دفاع از معاویه!
#اختصاصی
🌐#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
14010530-movafaghiyat.mp3
17.45M
🔹 راهکار های موفقیت
🔻 مرکز فقهی ائمه اطهار عليهم السلام
🎙استاد ابوالقاسم علیدوست
#هدایت_تحصیلی
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi