eitaa logo
دو فصلنامه《الانوار الهادیه》
308 دنبال‌کننده
449 عکس
86 ویدیو
271 فایل
مقام معظم رهبري: «فقه خیلی اهمّیّت دارد؛ یک عدّه‌ای خیال میکنند فقه، چون اسمش فروع دین است یعنی کارهای فرعی؛ نخیر، فقه استخوان‌بندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است؛ فقه این است.» ●《الانوار الهادیه》مجله علمی مدرسه علمیه امام هادی علیه السلام-اهواز
مشاهده در ایتا
دانلود
838-الزامات-طلبگی.mp3
1.69M
💢الزامات طلبگی- علو همت و اراده قوی 🎙آیت الله جواد مروی زید عزه •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14010224=فقه (Trimmed).mp3
1.05M
⭕️آیت الله سیدجواد شبیری(زیدعزه): کتاب المقنعه شیخ مفید، نوعی طراحی حکومتی دارد... •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
🏴🏴🏴 اللّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدّیقَةِ فاطِمَةَ الزَّکِیَّةِ حَبیبَةِ حَبیبِکَ وَنَبِیِّکَ وَاُمِّ اَحِبّآئِکَ وَاَصْفِیآئِکَ الَّتِى انْتَجَبْتَها وَفَضَّلْتَها وَاخْتَرْتَها عَلى نِسآءِ الْعالَمینَ. اللّهُمَّ کُنِ الطّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها وَاسْتَخَفَّ بِحَقِّها وَکُنِ الثّائِرَ اَللّهُمَّ بِدَمِ اَوْلادِها اللّهُمَّ وَکَما جَعَلْتَها اُمَّ اَئِمَّةِ الْهُدى وَحَلیلَةَ صاحِبِ اللِّوآءِ وَالْکَریمَةَ عِنْدَ الْمَلاَءِ الاَْعْلى فَصَلِّ عَلَیْهاوَعَلى اُمِّها صَلوةً تُکْرِمُ بِها وَجْهَ اَبی‌ها مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَتُقِرُّ بِها اَعْیُنَ ذُرِّیَّتِها وَاَبْلِغْهُمْ عَنّى فى هذِهِ السّاعَةِ اَفْضَلَ التَّحِیَّةِ وَالسَّلامِ
هدایت شده از اجتهاد
💢فقیهی که معتقد به توانمندی موشکی بود! ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین حسین طائب: 🔹حضرت امام در اول انقلاب فرمودند: ما قاضی نداریم. آیت‌الله میراز جواد آقا تبریزی وقتی این حرف را شنیدند با اینکه درس فقه‌شان به قضا نرسیده بود؛ درس قضا را برای تربیت قضات شروع کردند. دو روز در هفته را اختصاص به تدریس درس قضا دادند تا از این طریق برای جمهوری اسلامی قاضی تربیت بشود. این کاری که آیت‌الله تبریزی کردند اصلاً مرسوم نیست. اگر شخصی درسی را شروع به تدریس کرده باشد طبق ترتیبی که برای درس منظور شده، تدریس می‌نماید، لذا میرزا جواد به توصیه امام توجه کرد و درس قضا را شروع کرد تا قاضی برای جمهوری اسلامی تربیت کند. 🔸آیت‌الله تبریزی معتقد بود که ما باید به گونه‌ای قدرت پیدا کنیم که ابرقدرت‌ها به ما طمع نداشته باشند. ایشان در باب توانمندی موشکی، یکی از مشوقین جمهوری اسلامی ایران بود. در این زمینه می‌گفت: باید بروید و توانمند بشوید. آن زمان بحث بر سر خرید و ساخت صنایع موشکی بود. فرمانده وقت نیروی هوایی سپاه به دیدار ایشان رفته بود و در گزارشی تفاوت قیمت ساخت و خرید موشک‌ها را برای ایشان بیان کرده بود و گفته بود ما با ساخت موشک توانسته‌ایم صرفه‌جویی کنیم. حاج آقا در پاسخ به فرمانده وقت نیروی هوایی سپاه فرموده بودند: «اصلا قیمت مهم نیست. ممکن است شما بتوانید پول خرید را هم فراهم کنید. مهم این است که اگر شما موشک را از کشور دیگری بخرید، آن کشور برای شما تعیین می‌کند که کجا را بزنید یا نزنید. شما باید موشکی داشته باشید که خودتان تصمیم بگیرید کجا را بزنید و کجا را نزنید.» خیلی مهم است که یک فقیه در این سطح ورود کند. 🔹بچه‌های هوافضای سپاه از حاج آقا درخواست می‌کردند تا در تست‌های موشکی حضور داشته باشند. واسط این درخواست هم اخوی بنده بود. از طریق اخوی درخواست کرده بودند تا میراز جواد آقا تبریزی در تست‌های موشکی شرکت داشته باشند. میدان تیر موشکی هم در خارج از قم قرار داشت. ایشان در جواب درخواست بچه‌های هوافضا پاسخ داده بودند: ضروری است که من بیایم؟ آنها به حاج آقا گفته بودند که حضور شما موجب دلگرمی و روحیه گرفتن بچه‌ها می‌شود. ایشان هم در جواب گفته بود اگر اینطور است من می‌آیم. 🔸وقتی میرزا جواد آقا در رزمایش تست‌های موشکی حاضر می‌شدند، از ایشان می‌خواستند که در سنگر حضور داشته باشند تا خطری برایشان پیش نیاید. ایشان می‌گفت: «بین من و این بچه‌ها چه فرقی است؟ اگر قرار باشد اتفاقی بیافتد برای همه‌ی ما می‌افتد.» ایشان حتی حاضر نشدند به سنگر هم بروند. چون قائل به توانمندی جمهوری اسلامی بودند، با توجه به جایگاهی که داشتند در تست‌های موشکی شرکت می‌کردند. 🔹در بین شاگردانشان ضدانقلاب پیدا نمی‌کنید. ممکن است آن طرف انقلابی نباشد، اما ضد انقلاب نداریم. جلسه درس ایشان بدین صورت نبود که پاتوق افراد ضدانقلاب باشد. بخاطر اینکه ایشان پای کار انقلاب بودند. این نکته خیلی مهم است. حاج آقا شاگرد مکتب آقای خویی و نجف بودند و مسلک آقای خویی را می‌گفتند. اینطور نبود که شاگرد امام باشند و تحت تعلیم ایشان از انقلاب دفاع کنند. 👈 متن گفتگو را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=68777 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢بررسی حکم《محاربه》: 🔻بخش اول:توضیح تعریف محاربه: ✳️شهيد اول در لمعه بيان می کند:( وهي تجريد السلاح برا أو بحرا ليلا أو نهارا لاخافة الناس في مصر وغيره من ذكر أو أنثى قوي أو ضعيف لا الطليع والردء ولا يشترط أخذ النصاب .). ❇️توضيح عبارت ايشان بدين شرح است که: ¤¤بیان شروط معتبر در محاربه¤¤ در صدق محارب دو عنوان شرط می باشد: 1⃣تجريد سلاح: تجريد از جرد به معنای عريان کردن می باشد ومقصود از سلاح هر آلت ووسيله ايي می باشد که برای جنگ و درگيري تدارک ديده شده يا عرفا در اين مسير استفاده شود(۱) با اين بيان سلاح شامل سلاح سرد وگرم خواهد بود بلکه به هر آلت قتاله اطلاق سلاح خواهد شد. لازم به ذکر است که گروهی از فقها همانند صاحب جواهر علاوه بر تجريد سلاح حمل سلاح را نيز مطرح کرده است(۲)اما باید توجه داشت که اين قيد تنافی با قيد مذکور در کلام شهيد ندارد زيرا آنچه ملاک است اين است که سلاح در مسير ارعاب استعمال شود خواه ارعاب بواسطه حمل آن محقق شود خواه بواسطه اظهار آن(۳). 2⃣-قصد اخافه الناس: اين شرط دارای دو بخش است که نيازمند توضيح می باشند: الف-قصد اخافه: اخافه بر وزن افعاله به معنای ترساندن می باشد وفقها درتحقق ماهيت محارب تنها قصد اخافه را شرط دانسته اند،وطبق ظاهر عبارات فقها قصد اخافه قيد تعليلي برای شهرسلاح می باشد که در اينصورت شهر سلاح برای غير اخافه خارج خواهد شد. ب-الناس: کلمه"ناس"جمع می باشد از اين رو اين توهم را ايجاد می کند که قصد اخافه يک گروه شرط است و قصد اخافه يک فرد داخل در عنوان محارب نخواهد بود اما بايد توجه داشت با وجود آنکه در کلمات فقهای قدماء روشن نشده است که در صدق عنوان محارب اخافه يک فرد نيز کافی است ياخير لکن گروهی از اعلام همانند:شهيد ثاني(۴) صاحب جواهر(۵)و آيت الله فاضل لنکراني(۶) ارعاب وترساندن يک فرد را نيز در تحقق عنوان محارب کافی دانسته اند. حاصل آنکه در صدق محاربه دو عنوان شرط می باشد: اول:شهر السلاح دوم:قصد اخافه ____________ (۱)-ر.ک:العين،ج1،ص419-المحکم والمحيط الأعظم،ج3،ص194 (۲)-ر.ک:جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام،ج41،ص564 (۳)-ر.ک:اسس الحدود و التعزيرات،ص381 (۴)-ر.ک:مسالک الأفهام الی تنقيح شرائع الإسلام،ج15،ص5 (۵)-ر.ک:جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام،ج41،ص564 (۶)-ر.ک:تفصيل الشريعه فی شرح تحرير الوسيله،کتاب الحدود،ص641 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
💢بررسی حکم《محاربه》: 🔻بخش اول:توضیح تعریف محاربه: ¤بیان شروط غیر معتبر در محاربه¤ در مقابل شروطي را شهيد در تعريف نفی می کند و بيان می دارد که آنها در صدق عنوان محارب لازم نمی باشند که عبارتند از: 1⃣ تحقق فعل خارج از شهر: فقهای حنفي و حنبلی در تحقق محاربه معتقد هستند که بايد ارعاب بوسيله سلاح در خارج از شهر وآبادي محقق شود و با ارعاب درون شهر عنوان محاربه صدق نخواهد کرد(۱) شهيد در تعريف اعتبار اين شرط را نفی می کند ومی فرمايدکه صدق عنوان محارب در شهر وخارج آن علی السويه است وتفاوتی ندارد. 2⃣مرد بودن: فقهای حنفی مرد بودن را شرط در محارب دانسته اند(۲)وشهيد ثاني رحمه الله نيز اين قول را به ابن جنيد از فقهای اماميه نسبت داده است(۳) طبق عبارت شهيد قدس سره اين شرط نيز در صدق عنوان محارب لازم نمی باشد. 3⃣ قوی بودن: گروهی از فقها همانند محقق حلی در صدق محارب با وجود ضعيف بودن اشکال کرده است لکن در انتها ملتزم شده است که محارب با وجود ضعف نيز صدق می کند(۴)شهيد نيز همانند:علامه حلی(۵) ابتداء بدون بيان تردد معتقد شده است که شخص ضعيف نيز در صورتی که سلاحی را جهت ترساندن مردم بکار بگيرد محارب خواهد بود. 4⃣عدم صدق عنوان بر"طليع"و "ردء": مقصود از"طليع" ديدبانی است که برای محارب ديده بانی می کند ومقصود از"ردء"کسي است که نياز های محارب را بر آورده می کند واصطلاحاً تدارکاتچی محارب می باشد بدون آنکه خود در محاربه دست داشته باشد. فقهای حنفی حکم کرده اند که اين دو دسته نيز ملحق به محارب می باشند(۶) لکن فقهای اماميه از زمان شيخ طوسي(۷)معتقد اند که به اين دسته حکم محارب صدق نمی کند. 5⃣ أخذ نصاب: فقهای عامه در صدق عنوان محارب أخذ مال از ديگري را شرط دانسته اند و فتوا داده اند که هرکس بمقدار مقرر در حد سرقت مالی را از کسي در صحرا بواسطه اسلحه ببرد محارب خواهد بود(۸)أما در مقابل فقهای اماميه اخذ نصاب سرقت را در صدق محارب شرط ندانسته اند بلکه معقتد هستند که محارب بدون اخذ نصاب نيز صادق است البته فقها در خصوص قطع يد محارب در اعتبار أخذ مال به مقدار نصاب اختلاف کرده اند اما اين اختلاف با قول اهل سنت فرق دارد زيرا اهل سنت اصل عنوان محارب را مشروط به أخذ مال می دانند نه تعين حکم قطع يد را. ♻️بعد از آنکه قيود مذکور در تعريف شهيد اول روشن شد لازم است مستند مطالب مذکور روشن شود. _________________ (۱)-ر.ک:المغني لإبن قدامه،ج8،ص288 (۲)-ر.ک:بدائع الصنائع،ج7،ص91 (۳)-ر.ک:مسالک الأفهام الی تنقيح شرائع الإسلام،ج15،صص5و6 (۴)-ر.ک:شرائع الإسلام فی مسائل الحلال والحرام،ج4،ص167 (۵)-ر.ک:قواعد الأحکام،ج3،ص568 (۶)-ر.ک:المبسوط للسرخسي،ج9،ص98 (۷)-ر.ک:الخلاف،ج5،ص466،م10 (۸)-ر.ک:بدائع الصنائع،ج7،ص95 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi