⁉️سؤال: مباحثه و درس خواندن اهل علم در دههی محرّم چه صورت دارد؟
✅جواب: اگر با تعظیم شعائر مذهبی مخالف نباشد، اشکال ندارد. یکی از اعاظم میفرمود: «بهجهت اینکه در یک دههی عاشورا مباحثه را ترک نکردم، از درس خواندن محروم شدم».
خوب است که طلاب علوم دینی در ایام تعطیل به مطالعه مشغول باشند؛ یکی از بزرگان میفرمود: «من قوّت علمی را در ایام تعطیل تحصیل کردم». در تعطیلیها میتوان نقایص را جبران و گذشته را تکمیل نمود. بر اساس عنوان اوّلی، شاید تعلیمِ واجبات از اهمّ واجبات باشد. اما توفیق، فضل خداست و رنگی دارد که برای هر کس میسّر نیست.
📚در محضر بهجت، ج۳، ص133
#تذکر #هدايت_تحصيل
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📚«بهترین حواشی مکاسب»:
آیت الله شبیری زنجانی(دامت برکاته):
1⃣ از نظر تحقیق، بهترین و محققانهترین حواشی مکاسب، حاشیه مرحوم آخوند است که از جهت تحقیق در لبّ مطالب خیلی مفید است.
2⃣ از نظر تدقیق مطالب، حاشیه میرزا محمدتقی شیرازی[رحمه الله] بر همه مقدم است، چون ریزه کاری های مطالب را خیلی خوب بیان کرده است.
3⃣ ولی مجموعا جامع ترین حواشی، حاشیه مرحوم سید محمدکاظم[یزدی، صاحب عروة] است زیرا:
- در عمده مباحث حاشیه دارد
- و از نظر تتبع بلا اشکال مقدم است.
- از نظر تحقیق، جنبه های فقاهی قویای دارد و روایات و اقوال را درست و جالب نقل می کند و بر کلمات قوم هم تسلط کافی دارد.
📚جرعهای از دریا/ جلد ۲/ صفحه ۴۴۸
#هدایت_تحصیلی
#کتابخانه
#فقه
#مکاسب
#شروح_مکاسب
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📚حاشیه کتاب المکاسب
📝آخوند خراسانی(قدس سره)
#فقه
#کتابخانه
#مکاسب
#شروح_مکاسب
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
حاشية كتاب المكاسب - محمد كاظم الاخوند الخراساني.pdf
13.19M
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
✨✨✨✨معرفی کتاب✨✨✨✨
حاشیه کتاب المکاسب از بهترین و دقیقترین شروح مکاسب شیخ اعظم انصاری و از مهمترین آثار علمی باقی مانده از آخوند خراسانی (قده) میباشد.
این کتاب در عین اختصار مشتمل بر معظم مباحث بیع و خیارات است.
ابتکارات و نوآوریها و تحقیقات کمیاب، قدرتاستدلال و استحکام ادله و احاطه علمی مؤلف، به اضافه دقت بینظیر و بیان رسا و قلم روان، این حاشیه را از سایر حواشی ممتاز نموده است.
با توجه به این که این کتاب پس از کتابهای حاشیه قدیمی بر رسائل، درر الفوائد، فوائد الاصول، کفایة الاصول و حاشیه بر استصحاب و سایر تالیفات مؤلف نوشته شده و تالیف این کتاب در اواخر عمر شریف وی میباشد، خلاصه و چکیده افکار این فقیه اصولی در این کتاب نمایان شده و از اعتبار علمی خاصی برخوردار است.
این کتاب نظیر تدریس آخوند و سایر تالیفات او به سبب دقت و عمق مطالب و دوری از زوائد در نوشتار و ایجاز و اختصار در بیان مطالب، از متون فقهی پیچیده به شمار میآید که درک آن برای بسیاری از اذهان مشکل است.
آخوند خراسانی در این کتاب بیشتر به تحلیل و بررسی نظریات شیخ اعظم انصاری پرداخته و به آیات شریف قرآن و روایات و مآخذ و منابع و اقوال فقهای عظام که در کتاب المکاسب ذکر شده کمتر متعرض شده و یا اصلا آنان را بررسی نکرده است.
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
AUD-20200814-WA0020.mp3
8.37M
🏴صلی الله علی الباکین علی الحسین🏴
🎙امیر برومند
#پیشواز_محرم
#محرم
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
#الفوائد_الفقهية
#فقه_العقود
#بانکداري_اسلامي
💢بررسي ديدگاه های معاصر درباره ربا💢
📌قول به استثناء بانک های دولتی از حرمت اخذ ربا1️⃣:
از جمله این اقوال، قول به تفصیل تحریم ربا میان بانک های دولتی و میان بانک های خصوصی و اشخاص می باشد. قائلین به این قول معتقدند که اگر بانکی دولتی اخذ ربا کند، اشکال ندارد و حلال است و از مصادیق ربای محرم نمی باشد. اما اخذ ربا توسط دیگران چه بانک های خصوصی باشند و چه اشخاص، از مصادیق ربای محرم و حرام می باشد[1].
لکن ما این تفصیل را نمی پذیریم و آن را قبول نداریم.
قائلین به این قول در مقام استدلال به سه دلیل تمسک کرده اند.
✅دلیل اول:
مفاسد و آثار سلبی که بر ربا مترتب و سبب اصلی در حرمت می باشند در زیاده ای که توسط بانکهای دولتی اخذ می شود وجود ندارد. از جمله این مفاسد تفسیم جامعه به دو دسته مرفهین و دارایان و دسته ضعفاء می باشد. علت این است که این بانک ها متعلق به اشخاص نبوده و به حکومت تعلق دارند و لذا اگر حکومت تقویت شود به ضرر مردم نخواهد بود و چه بسا به سود ایشان باشد. یعنی اگر حکومت از لحاظ مادی و دارایی قوی باشد برای مردم بهتر است تا آنکه مردم حکومتی ضعیف داشته باشند. این مطلب با تقسیم جامعه و مردم به دو دسته دارا و ندار تفاوت دارد و بخلاف تقسیم اخیر تقویت حکومت امریست که به صلاح کل جامعه می باشد.
❌جواب:
ما به این استدلال اینگونه جواب می دهیم که همه آثار سلبی و مفاسدی که به عنوان علت تحریم ذکر می کنید ممکن است مدخلیتی در تحریم داشته باشند بر دو دسته می باشند. حکمت ویا علت. دسته دوم صورتی است که حکم دائر مدار آنهاست. مثال معروف علت، اسکار به نسبت به حرمت خمر می باشد. به این صورت که اگر مسکریت مایعی از بین رود، شرب آن نیز حرام نخواهد بود. مثل آنجا که خمر تبدیل به سرکه شود، در این مثال هرچند ماهیت وحقیقت خمر عوض نشده لکن با زوال صفت اسکار، حرمت آن نیز زائل می شود، این انقلاب است و از جمله مطهرات می باشد.
بنا بر این اگر مدخلیت آنچه قائلین در دلیل خود آورده اند در حکم، به نحو علیت باشد، کلام آنها را می پذیریم. لکن در خیلی از موارد می بینیم که مدخلیت این امور در احکام شرعی از باب حکمت می باشد. یعنی حکمت در ابتدای تشریع همین چیزی بوده که ذکر می کنند. لکن حکم دائر مدار آن نمی باشد. مثال معروف حکمت، زوال اریاح کریهه نسبت به غسل جمعه می باشد. یعنی حکمت غسل جمعه ازاله اریاح کریهه از بدن بوسیله غسل جمعه است. لکن می دانیم در فرضی که بدنی اصلا بوی بد نمی دهد نیز استحباب غسل جمعه ساقط نمی شود. بلکه بعضی از علما مثل عموی بزرگ ما مرحوم سید عبدالله جزایری قائل به وجوب غسل جمعه شده اند[2].
همچنین قائلین به این قول وجهی برای اثبات مدخلیت امور مذکور به نحو علیت ذکر نکرده اند و کلام آنها صرف ادعاست.
📚پی نوشت:
[1]-مجله کاوشي نو در فقه،(شماره26-29)،سال1379
[2]-التحفه السنيه فی شرح النخبه المحسنيه،ص 278
🎙درس خارج فقه آيت الله جزايري(26-7-92)
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
AUD-20140115-WA0000.mp3
1.7M
#تذکر
#اخلاق
#سياست_اسلامي
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
Alimi-Shab1Moharram1398[04].mp3
7.25M
🏴صلی الله علی الباکین علی الحسین🏴
🎙حميد عليمي
#پیشواز_محرم
#محرم
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📚حاشية کتاب المکاسب
📝تأليف:سيد محمد کاظم يزدي(رحمه الله)
#کتابخانه
#فقه
#شروح_مکاسب
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
حاشية كتاب المكاسب - ج1 - السيد محمد كاظم الطباطبائي اليزدي.pdf
24.24M
📙جلد اول
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
حاشية كتاب المكاسب - ج2 - السيد محمد كاظم الطباطبائي اليزدي.pdf
26.67M
📙جلددوم
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
حاشية كتاب المكاسب - ج3 - السيد محمد كاظم الطباطبائي اليزدي.pdf
23.92M
📙جلدسوم
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
✨✨✨✨معرفي کتاب✨✨✨✨
یکی از دقیقترین و بهترین حواشی و شروح مکاسب شیخ اعظم انصاری «قده»، حاشیه مکاسب سید محمد کاظم یزدی «قده» میباشد. اگر چه کتاب عروة الوثقی وی زبانزد عام و خاص بوده و عظمت علمی وی را بخوبی نشان میدهد اما کتاب حاشیه بر مکاسب نیز از مهمترین آثار علمی و فقهی مؤلف میباشد.
این کتاب مملو از ابتکارات و خلاقیتها و دقت نظر مؤلف میباشد و حواشی و شروح آن از تنوع کم نظیری برخوردار است. در این کتاب از فقه الحدیث تا معانی کلمات و ترجمه عبارتها و حتی بیان وجه «فتامل» های عبارات شیخ دیده میشود.
این کتاب باصطلاح شرح بالقول (قوله... اقول) میباشد. و تمام قسمتهای مکاسب یعنی مکاسب محرمه، کتاب البیع، کتاب خیارات را در بر دارد.
در میان حاشیه پردازان مکاسب شیخ انصاری «قده»، هیچ کس مانند سید یزدی به روش عرفی به تفقه نپرداخته است. وی در بسیاری از موارد آن چنان عرفی اندیشیده که روش یک حقوق دان عرفی معاصر به ذهن انسان تداعی میکند.
از طرفی با توجه به صاحب نظر بودن وی در مباحث علم اصول فقه در بسیاری از مباحث کتاب نکات دقیق اصولی را به صورت مختصر مطرح نموده و تفصیل آن را به کتابهایی که به صورت مجزا در مباحث استصحاب و تعادل و تراجیح، حجیت ظن و نظائر آن تالیف نموده است، ارجاع داده است.
این کتاب از زمان نگارش مورد توجه فقهای عظام واقع شده است و بزرگانی همچون:
-محقق اصفهانی (م ۱۳۶۱ ق) - محقق نائینی (م ۱۳۵۵ ق) در تقریراتش «المکاسب و البیع، منیة الطالب» - شیخ مرتضی حائری (م ۱۳۵۵ ق) در کتاب خمس- آیة الله حکیم (م ۱۳۹۰ ق) در مستمسک عروة الوثقی- آیة الله گلپایگانی (م ۱۴۱۴ ق) در نتائج الافکار- امام خمینی (م ۱۴۰۹ ق) در مکاسب محرمه- آیة الله خویی (م ۱۴۱۳ ق) در کتاب مصباح الفقاهة و بسیاری از بزرگان دیگر به آن استناد نموده یا مورد نقد و بررسی قرار دادهاند.
محقق یزدی در بیان علت تالیف کتاب در ابتدای مکاسب محرمه این گونه مینویسد:
ربما ینقدح فی ذهنی الاشکال او توضیح حال او دفع ایراد او بیان مرادی، حببت ایراده علی طرز التعلیق علیه تذکرة لی و لغیری تبصرة.
همین طور در مقدمه کتاب البیع مینویسد: سنح بخاطری ان اعلق علیه وجیزة لطیفة مشتملة علی فوائد لیکون لی تذکرة و لغیری تبصرة
در این کتاب، نام کتابها و بزرگان از فقهاء در موارد زیادی به صورت کنایه و رمز نوشته شده که به بعضی اشاره میشود.
یه: من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق (م ۳۸۱ ق) یه: النهایة، شیخ طوسی (م ۴۸۰ ق) عد: قواعد الاحکام، علامه حلی (م ۷۲۶ ق) لف: مختلف الشیعة، علامه حلی (م ۷۲۶ ق) ئر: السرائر، ابن ادریس (م ۵۹۸ ق) کره: تذکرة الفقهاء، علامه حلی (م ۷۲۶ ق) الکفایة: کفایة الاحکام، ملا محمد باقر سبزواری (م ۱۰۹۰ ق) المفاتیح: مفاتیح الشرائع، فیض کاشانی (م ۱۰۹۱ ق) شرح مفاتیح: شرح مفاتیح، وحید بهبهانی (م ۱۲۰۵ ق) الریاض: ریاض المسائل، سید علی طباطبایی (م ۱۲۳۱ ق) النافع: مختصر النافع، محقق اول (م ۶۷۶ ق) لک: مسالک الافهام، شهید ثانی (م ۹۶۶ ق) المح: محقق اول، جعفر بن حسن حلی (م ۶۷۶ ق) المح الثانی: محقق ثانی، محقق کرکی (م ۹۴۰ ق) الذخیرة: ذخیرة المعاد فی شرح الارشاد، ملا محمد باقر سبزواری (م ۱۰۹۰ ق) المدارک: مدارک الاحکام، سید محمد بن علی عاملی (م ۱۰۰۹ ق).
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از فرمانی
#نشر_حداکثری
🌀 جهاد یاری رسانی 🌀
📢 فراخوان نیروی جهادی برای #موج_دوم_کرونا در تهران 📢
📣 عرصه های خدمت:
🚑 همیار بیمار
⚰ غسالخانه
🏨 موکب سلامت
🏴 روضه های خانگی
🎁 کمک مؤمنانه
📦 و غیره
📲 شیوه های ثبت نام 🔰
1⃣ ثبت نام از طریق سایت #خانه_طلاب_جوان 🔻🔻🔻
http://www.khanetolab.ir/jahadgaran-form/
2⃣ ثبت نام از طریق ارسال عدد ۱ از طریق پیامرسان ایتا به آیدی 🔻🔻🔻
@gohari_67
3⃣ ارسال عدد ۱ به شماره تلفن 🔻🔻🔻
+۰۹۱۶۹۵۸۹۸۹۲
#قرارگاه_جهادگران_سلامت
☑️☑️ خانه طلاب جوان 🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
#الفوائد_الفقهية
#فقه_العقود
#بانکداري_اسلامي
💢بررسی ديدگاه های معاصر در باره ربا💢
📌قول به استثناء بانک های دولتي از حرمت أخذ ربا2️⃣:
✅دلیل دوم:
مستدلین معتقدند که ادله تحریم ربا از ربایی که بانک های دولتی اخذ می کنند منصرف می باشد.
ایشان می گویند: با توجه به اینکه بانک های دولتی اموری مستحدث می باشند و در زمان تشریع حرمت وجود نداشته اند، آنچه که دال بر تحریم است ناظر به ربای بین اشخاص می باشد. بنا بر این، از این جهت که بیان شد، ادله منصرف از ربای بانک ها می باشند.
❌جواب:
این استدلال این است اگر منشاء ادعای مستدِل عدم وجود یا قلت وجود باشد، موجب انصراف دلیل نمی باشد. یعنی هرچند که در زمان صدور روایات چیزی به نام بانک وجود نداشته لکن این موجب انصراف ادله نمی باشد. چرا که آنچه موجب انصراف است، کثرت استعمال است و نه کثرت و قلت وجود. فرض بفرمایید اگر در زمان نزول آیات و روایات خوردن انار یا انگور مستحب باشد و انار یا انگور آن زمان منحصر در نوع واحدی بوده، لکن بعد از آن انواع مختلفی از این دو میوه پیدا شد، نمی توان گفت دلیل از انواع جدید منصرف است و خوردن آن ها مستحب نیست. بنا بر این خوردن هر نوع اناری مستحب است خصوصا در شب جمعه، تفاوتی میان انواع انار نیز وجود ندارد هرچند در زمان تشریع استحباب آن نوع خاص وجود نداشته باشد.
شیخ انصاری در کتاب شریف رسائل به آب فرات مثال زده و فرموده: در زمان صدور بعض روایات غیر از آب فرات آب دیگری وجود نداشت، زیرا اصحاب ائمه همه از اهالی کوفه بودند. بنا بر این کلمه آب منحصر بود در مثلا آب دجله یا فرات. لکن اگر دلیل گفت با آب وضو بگیرید، کلمه آب انصرافی به آب دجله یا فرات پیدا نمی کند و شامل جمیع آب ها خواهد بود.
لذا همانطور که پیشتر بیان شد آنچه که موجب انصراف است کثرت استعمال است و نه کثرت وجود مصداق یا فردی خاص. بنا بر این دلیل عام است و شامل جمیع مصادیق خواهد بود چه آنکه در زمان تشریع آن مصداق وجود داشته باشد و چه آنکه مصداق در زمان تشریع نبوده باشد.
🎙درس خارج فقه آيت الله جزايري(26-7-92)
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴صلی الله علی الباکین علی الحسین🏴
🎥مصطفی مروانی
#پیشواز_محرم
#محرم
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#طلبه_یعنی.....
مرحوم علامه عسکری :
در اوئل تکلیفم در سامرا با انگشت روی پیشانیم نوشتم وقف اهل بیت.....
#هدایت_تحصیلی
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📚دليل الهدی فی فقه العزاء
📝تأليف:آيت الله سيفي مازندراني
#کتابخانه
#فقه
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
دليل الهدى في فقه العزاء - الشيخ علي أكبر السيفي المازندراني.pdf
3.05M
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
✨✨✨✨معرفي کتاب✨✨✨✨
دليل الهدی في فقه العزاء، اثر مجتهد معاصر شیعی علیاکبر سیفی مازندرانی، در تبیین مشروعیت اقامه عزای حسینی و رد شبهات وهابیت در این موضوع به زبان عربی به رشته تحریر درآمده است.
ویسنده در این کتاب مباحث حکم فتوایی و حکم حکومتی ولایی را مورد تحقیق و بررسی قرار داده تا پسازآن جهتگیری شرع را نسبت به پدیده عزا به شکل عام و عزای امام حسین(ع) به شکل خاص روشن نماید و افترائات وهابیان و وسوسه وسوسهگران در ماتم سید نبیین(ص) و عترت طاهرینش(ع) را رد کند.
وی همچنین پس از اشارهاش به اهداف نهضت جاودان حسینی در عبودیت خداوند یکتا و اجتناب از عبادت طاغوتها و اقامه سنت و نابودی بدعت و امر به معروف و نهی از منکر و طلب اصلاح بنیادین در حیات اجتماعی و احقاق حقوق در آن و دفاع از مبدأ امامت شرعی -که نظم امت و وحدت آن است- فلسفه عزای حسینی را از خلال بیان قاعده تعظیم شعائر و دیدگاه فقهی در عزای امام حسین(ع) و اقامه ماتم و مظاهر حزن و انشاد شعر و گریه کردن و گریاندن و جزع و ندبه و... تبیین نموده است.
و نیز به مواردی از شیوههایی افراطی عزاداری که سبب وهن اسلام عزیز و مذهب شیعه شده اشاره کرده که اگرچه حرام نیست، اما مخالف احتیاط است و روشی است که دشمنان دین برای ضربه به درون اسلام و متهم کردنش به وحشیگری و قساوت و خرافه از آن سوء استفاده کردهاند.
بنابراین کتاب حاضر کوششی مختصر و مفید در توضیح راههای علمی فقهی برای اثبات استحباب اقامه عزای حسینی است. این استحباب، از خلال مطالعات موضوعی و تحقیق در نصوص متواتر، اثبات شده است. این اثر همچنین متکفل تبیین ضرورت فن تحقیق فقهی برای حل معارضات این نصوص و چگونگی جمع بین آنهاست.
آیتالله سیفی مازندرانی موضوع حکم ولایی را اینگونه توضیح میدهد: اگر از ولی امر مسلمین –یعنی فقیهی که متصدی حکومت و رهبری امت است- حکم حکومتی ولایی بر اساس مصالح اسلام و مسلمین و حفظ مذهب صادر شود، مبنی بر اینکه مثلاً برخی از انواع تعزیه که موهن مذهب است ممنوع است، در نظر شارع مقدس بر جمیع مکلفین شیعه پیروی از آن حکم و اطاعت ولی امر -خواه مقلد او باشند یا مقلد سایر فقهای عظام باشند- واجب است؛ بلکه بر دیگر فقها نیز اطاعت ولی امر و پیروی از حکمش در آن مورد و مانند آن از مسائل اختلافی اجتماعی و سیاسی لازم است . بر این موضوع ادله چهارگانه کتاب، سنت، اجماع و عقل دلالت دارد که به اجمال در کتاب تبیین شده است و تفصیل بیشتر آن به کتاب «دليل تحرير الوسيلة في ولاية الفقيه» ارجاع داده است.
به اعتقاد وی اهداف عالی که اساس شعائر حسینی بر اساس آن شکل گرفته عبارتند از:
1- عبودیت خداوند متعال و اجتناب از هر طاغوت مستکبر.
2- اقامه حدود الهی و سنت نبوی(ص) و ممانعت از اجرای اوامر طاغوت مفسد مهلک.
3- امر به معروف و نهی از منکر که قرآن مجید امر به آن کرده است و آن را وجه امتیاز امت محمد(ص) بر سایر امتهای انبیای گذشته دانسته است.
4- طلب اصلاح در اجتماع مؤمنین و تطهیر آنان از آلودگی معاصی و قبایح و زشتیهای اخلاقی.
5- احقاق حق و ابطال باطل.
6- دفاع از حریم ولایت و امت.
وی در تبیین فلسفه عزای حسین چنین مینویسد: از برکات و آثار مهم مترتب بر مجالس عزای حسینی آگاهیبخشی امت اسلامی -بلکه هر انسان آزاده با وجدان بیدار- بر اهداف متعالی الهی و ارزشمند انسانی است که اساس شعائر حسینی است... با عزای حسینی در ماه محرم و روز عاشورا خون مؤمنین بلکه هر انسان آزادهای بر ضد فساد و عصیان و جور و ظلم به ندای «یا لثارات الحسین» به جوش میآید؛ و از اینجا بر ما واجب است که از حماسی بودن هیئات عزای حسینی و نشاط معنوی آنها پاسداری کنیم و از نفوذ عوامل زوال حماسی بودن و حرارت آن جلوگیری کنیم.
وهابیت ادعا میکند که بزرگداشت نبی و اوصیای الهی بدعت و شرک و عبادت ایشان است. این ادعا اتهامی بیش نیست و پایه و اساسی ندارد؛ چراکه کسانی که مراسم بزرگداشت برپا میکنند معتقدند نبی(ص) و اوصیاء طاهرینش بندگان خداوند هستند و در نمازهای یومیه در هر روز و شب بارها به این موضوع شهادت میدهند. ایشان تنها با این کار بنای بر تعظیم شعائر اللهی و اعتلاء کلمه اسلام دارند و شکی نیست که این از مصادیق آیه شریفه «و من یعظم شعائر الله، فانها من تقوی القلوب».
مطالعه اين کتاب برای طلاب و محققين حوزه فقه لازم می باشد.
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
❇️نمای کلی از موضوعات کتاب❇️
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
#السلام_علیک_یا_أبا_عبدالله
✨حسینِ عشق
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی: 🔻
مرحوم حاج سید مصطفی سرابی شاعر بود. شعرهای مفصلی دارد که برخی از آنها را حفظ هستم. شعری درباره حضرت سیدالشهدا علیهالسلام گفته است که برخی از ابیات آن چنین است:
در ولای دوست، ترک ما سوا خواهیم کرد
تن رها یکباره از قید هوا خواهیم کرد
طَیلسان شهر ناسوتی به یک سو افکنیم
از پرند مُلک لاهوتی، قبا خواهیم کرد
.
.
گر بگرداندیم مروارید جان در خاک او
سرخ با خونش که چون خون خدا خواهیم کرد
ما منادی، حق منادا، حاجت ما قرب حق
پس حسینِ عشق را حرف ندا خواهیم کرد
ما پر از شور حسینی، خالی از خود، همچو نی
پس به دشت نینوا، چون نی، نوا خواهیم کرد
این قصیده مفصل است. مقصود این که وی تعبیر زیبایی از وسیله و واسطه بودن حضرات معصومین علیهم السلام برای رسیدن به قرب الهی بهکار برده است. ما منادی، حق منادا، حاجت ما قرب حق، پس حسینِ عشق را حرف ندا خواهیم کرد.
#محرم #عاشورا #عزاداری
@zanjani_net
حضرت آیت الله عبدالکریم حائری یزدی - اعلی اللّه مقامَه الشریف - همواره درس خود را با مرثیه و سوگواری بر سید الشهدا (ع) آغاز می نمود و قبل از تدریس، دستور می داد کسی بر سید الشهدا (ع) قدری مرثیه و مصیبت بخواند. هم چنین ایشان - حتّی پس از رسیدن به مرجعیت - در خیابان ها در دسته های سینه زنی و عزاداری امام حسین (ع) شرکت می کرد و به سان مردم عادی در عزای آن حضرت برسر و سینه می زد. علت این شیفتگی فوق العاده و توسل ایشان به ساحت مقدس حضرت امام حسین (ع)، برهمگان روشن بود.
ایشان می گفت: من هرچه دارم از آن حضرت دارم!
#علمای_عاشورائي
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi