eitaa logo
دو فصلنامه《الانوار الهادیه》
308 دنبال‌کننده
449 عکس
86 ویدیو
271 فایل
مقام معظم رهبري: «فقه خیلی اهمّیّت دارد؛ یک عدّه‌ای خیال میکنند فقه، چون اسمش فروع دین است یعنی کارهای فرعی؛ نخیر، فقه استخوان‌بندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است؛ فقه این است.» ●《الانوار الهادیه》مجله علمی مدرسه علمیه امام هادی علیه السلام-اهواز
مشاهده در ایتا
دانلود
💢اتحاد جعفر بن محمد بن مسرور با جعفربن محمد بن قولویه صاحب کامل الزیارات: 📌بيان ديدگاه : محقق شوشتري رحمه الله حکم قطعي بر عدم اتحاد دوعنوان می کند ایشان می‌فرمایدکه: جعفر بن محمد بن مسرور از مشایخ شیخ صدوق است، ولی شیخ صدوق از جعفربن محمد بن قولویه اصلاً روایتی ندارد، بلکه شیخ صدوق و ابن قولویه هر دو در یک طبقه هستند، صاحب قاموس الرجال برای اثبات وحدت طبقه شیخ صدوق و ابن قولویه این گونه استدلال می‌کند که هر دو از مشایخ شیخ مفید می‌باشند[1]. ❌نقد کلام قاموس الرجال: این سخن از جهات چندی مورد اشکال است. ⭕️اولاً: این که گفته شده که شیخ صدوق از ابن قولویه روایتی ندارد، مطلب صحیحی نیست، شیخ صدوق در کتاب فضائل رجب عمل ام داود را از جعفر بن محمد بن قولویه نقل می‌کند[2] . آری می‌توان چنین استدلال کرد که روایت شیخ صدوق از جعفر بن محمد بن قولویه نادر است و از جعفر بن محمد مسرور بسیار، بنابراین باید این دو، دو نفر باشند، ولی این کلام نیز ناتمام است. چه روایت شیخ صدوق با تعبیر «ابن قولویه» هر چند نادر است، ولی نمی‌توان گفت که روایت وی از صاحب کامل الزیارات و شخصی که واقعاً ابن قولویه بوده نادر است. چه اثبات این ادعاء منوط به اثبات عدم اتحاد ابن قولویه و ابن مسرور است، لذا با این امر نمی‌توان عدم اتحاد آن دو را اثبات کرد. آری این سوال پیش می‌آید که چرا شیخ صدوق، غالباً از وی با تعبیر ابن قولویه نام نمی‌برد بلکه با تعبیر ابن مسرور روایت می‌کند، پاسخ این سوال این است که لازم نیست تعبیر همه افراد از یک شخص یکسان باشد، درباره برخی افراد تعابیر مختلفی وجود دارد که هر کس با تعبیری از وی یاد می‌کند، مثلاً صاحب کتاب رجال معروف، هم به عنوان نجاشی متصف بوده و هم به عنوان ابن النجاشی، ممکن است کسی از وی با عبارت نجاشی یاد کند و دیگری با عبارت ابن النجاشی، یا درباره صاحب فهرست، کسی ندیم تعبیر کند و دیگری ابن الندیم یا در مورد صاحب کشف اللثام، یکی فاضل هندی تعبیر می‌کند و دیگری فاضل اصفهانی، خلاصه تعدد تعبیر دلیل بر تعدد معنونین به آن تعابیر نیست. ⭕️ثانیاً: مراجعه به عصر اساتید ابن قولویه و مقایسه آن با تاریخ تقریبی ولادت شیخ صدوق اختلاف طبقه آن دو را می‌رساند. ولادت تقریبی شیخ صدوق با توجه به ولادت وی با دعای امام عصر عجل الله تعالی فرجه در زمان صدارت حسین بن روح، حدود 306 یا 307 می‌باشد، ولی ابن قولویه از کسانی نقل می‌کند که در همین حدود باید در گذشته باشند همچون حسین بن محمد بن عامر، همچنین وی از سعد بن عبدالله (م حدود 300) روایاتی ـ هر چند اندک ـ دارد[3] ، و این می‌رساند که ابن قولویه لااقل 15 سال از شیخ صدوق بزرگ‌تر است. 🎙درس خارج فقه آیت الله شبیري|82/11/18 📚پي نوشت: [1]- قاموس الرجال، ج2، ص:422: و ايضا ابن قولويه فی طبقة الصدوق.... [2]-فضائل الأشهر الثلاثة، ص: 32: وَ حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ قُولَوَيْهِ. [3]- رجال نجاشي: 123/318، 178/467 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
مبناى شيخ شوشتري رحمه الله درقبول أخبار: 💢وكيف كان فعمل المشهور بما هو ضعيف سندا دليل على ان الأصل في الحجية هو العمل وأما سلامة السند ففرعه. 💢فإذا تعارض خبر ضعيف السند مشهور وخبر صحيح السند غير مشهور يقدم العمل بالأول، وإنما يترجح صحيح السند في ما اذا كانا متكافئين في العمل كما عليه قدماء الأصحاب( النجعه فی شرح اللمعه،ج۱،ص۶۵). ♻️پ.ن: شيخ شوشتري رحمه الله معتقد است که از برخورد قدماء با احاديث در می يابيم که در حجيت حديث عمل قدماء اصل وشاخص می باشد وصحت سند فرع آن می باشد. اين مدعی با بررسي کلمات قدماء اثبات می شود زيرا در کلمات قدماء مشاهده می شود که آنها ملتزم به قبول روايات ضعيف نيز شده اند واين درحالی است که اگر از ديد قدماء اصل در حجيت روايات سند باشد به روايات ضعيف عمل نمی کردند از اين رو در مي يابيم که اصل نزد قدماء سند روايت نيست. از اين قاعده مستفاد از کلمات قدماء می توانيم جايگاه شناسي درستي نسبت به بحث سندي داشته باشيم. زيرا با التزام به اين قاعده در صورت تعارض بين روايت صحيح السند وروايت ضعيف السندي که مشهور به آن عمل کرده اند ترجيح با روايت مشهور خواهد بود و حديث صحيح تنها در فرض تساوي دو روايت از جهت عمل در بين قدماء ميزان در حجيت خواهد بود. با توجه به آنچه ذکر شد روشن می شود که در فرايند حل مسأله فقهی بعد از گرد آوري روايات مسأله طي چند دو مرحله لازم خواهد بود: 🔰مرحله اول:مراجعه به کتب قدماء وتعيين قول مشهور می باشد. 🔰مرحله دوم: ❇️(الف)-در صورت احراز شهرت در جانب يک قول بايد روايات موافق مشهور از روايات مخالف جداسازي بشوند. ❇️(ب)-در صورت عدم احراز قول مشهور در اين مرحله پژوهشگر ملزم به بررسي سندي روايات خواهد بود تا صحيح از غير صحيح را تمييز بدهد. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
20101102155105-64.pdf
522.5K
💠 کتابی بسیار سودمند در فقه شیعه. ✍️نویسنده:احمد عابدی 🔸منبع: آیینه پژوهش 1370 شماره 7 🔻نگاهی به کتاب النجعه فی شرح اللمعه حضرت آیت الله شیخ محمد تقی شوشتری. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
انديشه های حديثي در کتاب النجعه.pdf
750.3K
💠 انديشه هاي حديثي در کتاب النجعه ✍️نویسنده:محمد حسين بهرامي 🔸منبع: علوم حدیث بهار 1383 شماره 31 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📌نقدي بر اعتبار ايجاب وقبول لفظي در عقد بيع: ما ذكره في الإيجاب و القبول ليس به دليل عقليّ و لا نقليّ و لا ورد به كتاب و لا سنّة و ليس به إجماع و لا شهرة، و إنّما الأصل فيها الشّيخ في مبسوطه و خلافه، أخذا من العامّة. و تبعه من تأخّر عنه غفلة عن أنّ ذلك و كثير من أمثاله من أقوال العامّة و فروعهم، دون أقوال أئمّتنا عليهم السّلام......و ابن إدريس و إن اعترض على بعضهم بمثل ذلك.....الا أنّه نفسه لم يسلم من هذا البلاء، فقلّد المبسوط كثيرا و منها هنا، و غفل عن أنّ ما ذكر المبسوط مذهب العامّة ليس في نصوصنا منه أثر و لا في كتب أصحابنا المتقدّمين منه خبر. ذكره الشّيخ- رحمه اللّه- في مبسوطيه و لم يذكر ذلك في نهايته الذي هو مضامين الأخبار و مطابق لكتب باقي المتقدّمين. و هذا شيخه المفيد، قال: و البيع ينعقد على تراض بين الاثنين في ما يملكان التّبايع له إذا عرفاه جميعا و تراضيا و تقابضا و افترقا بالأبدان. و قال أيضا: «إذا تقاول اثنان في ابتياع شي‌ء و تراضيا بالبيع و تقابضا و لم يفترقا بالمكان لم يتمّ البيع بينهما بذلك، و إن افترقا من غير تقابض كان العقد بينهما على ما وصفناه، فالبيع ماض إلّا أن يعرض فيها ما يبيح فسخه نحو ما ذكرناه». فجعل البيع عبارة عن مجرّد تقاول بأيّ لفظ كان، لكن يشترط في لزومه انقضاء خيار المجلس بافتراق ما. و يقال للمبسوط: الإسلام دين على فطرة العرف و لو كان الأمر كما تقول بأنّ من أعطى الثّمن للخبّاز و أخذ خبزا، و للبقليّ قطعة فأخذ بقلة و راح إلى بيته ثمّ رجع الخبّاز و البقليّ إليه ليأخذا منه ما أعطياه أو بالعكس، لأنّ هذا ما قال: «بعت»، و ذاك ما قال: «قبلت» يكون الدّين عنده مضحكة و ملعبة. ✍🏻نوشته شيخ شوشتري رحمه الله در کتاب النجعة في شرح اللمعة؛ ج‌7، ص:58-باکمي تلخيص. ⬇️براي دانلود جلد هفتم کتاب بر روي لينک زير کليک کنيد: https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi/193 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
آيت الله شيخ ماجد کاظمي.mp3
16.92M
💢پاسخی مختصر به شبهاتی در رابطه با 1⃣ 🎙آیت الله استادشیخ ماجد الکاظمی-زید عزه- 📍زبان فایل عربی می باشد. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
1_1051739215.mp3
2.88M
🏴روضه شهادت امام صادق عليه السلام 🏴 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨رقابت علمی شبیه سازی شورای نگهبان (ویژه طلاب علوم دینی) مراحل رقابت علمی شبیه سازی شورای نگهبان در راستای آشنايی هرچه بیشتر طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه با وظایف و کارکردهای نهاد شورای نگهبان و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، پژوهشکده شورای نگهبان با همکاری اندیشکده دین و حکمرانی رقابت علمی شبیه سازی شورای نگهبان را برگزار می‌كند. محور این رقابت علمی، صلاحیت و فرآیندهای شورای نگهبان در بررسی فقهی و حقوقی مصوبات مجلس است که در سه مرحله برگزار می‌گردد مرحله اول: کارگاه‌های آموزشی این کارگاه‌ها در تاریخ 2 و 3 تیرماه با حضور اساتید پژوهشکده شورای نگهبان به مدت 16 ساعت برگزار می‌گردد و شرکت‌کنندگان در پایان این دوره آشنایی مناسبی با مسائل مرتبط با قانون اساسی و وظایف و عملکردهای شورای نگهبان بدست خواهند آورد. مرحله دوم: آزمون پژوهشی با اتمام فرآیند آموزش، شرکت‌کنندگان در یک آزمون علمی با یکدیگر رقابت خواهند کرد و برگزیدگان به مرحله بعد راه خواهند یافت. محور سوالات این آزمون مطالب مطروحه در کارگاه‌ها و همچنین پرسش‌های استدلالی با محوریت بررسی فرضی قوانین ارسالی به شورای نگهبان از طرف مجلس شورای اسلامی است. مرحله سوم: رقابت شبیه ساز مذاکرات شورای نگهبان در این مرحله شبیه سازی شورای نگهبان به صورت حضوری و در یک جلسه یک ساعته برگزار خواهد شد که هر تیم داوری برای شرکت‌کنندگان یک موقعیت فرضی جلسه شورای نگهبان را ایجاد خواهند کرد. شرکت‌کنندگان در این موقعیت به بررسی واقعی یک مصوبه ارسالی از مجلس شورای اسلامی خواهد پرداخت و باید در زمان مقرر دیدگاه‌های فقهی و حقوقی خود را نسبت به مصوبه ارائه شده تدوین و ارائه نمایند. ثبت نام: ثبت نام از میان طلاب برادر که پایه نهم حوزه را به اتمام رسانده‌اند انجام خواهد گرفت و کلاس‌ها به صورت حضوری و متمرکز برگزار خواهد شد. شرایط ثبت نام: 1- اتمام پایه 9 حوزه 2- ثبت نام به صورت فردی و گروهی خواهد بود و بدلیل محدودیت ظرفیت شرکت‌کنندگان، اولویت پذیرش با ثبت نام گروهی است. امتیازات و جوایز: 1- 300 میلیون رسال جایزه نقدی و اعتبار پژوهشی برای تیم‌های برگزیده 2- بهره مندی از راهنمایی و مدیریت اساتید برجسته حوزوی و دانشگاهی. 3- شرکت در کارگاه های آموزشی عمومی و تخصصی با ارائه گواهی معتبر از پژوهشکده شورای نگهبان جایزه ویژه: امکان عقد قرارداد همکاری پژوهشی برگزیدگان با پژوهشکده شورای نگهبان o گروه اول: عضويت طلايی باشگاه حقوق اساسی o گروه دوم: عضويت نقره‌ای باشگاه حقوق اساسی o گروه سوم: عضويت برنزی باشگاه حقوق اساسی •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 هفت توصیه مهم رهبر انقلاب به فعالان انقلابی، اجتماعی و سیاسی ۱. نگذارید از انقلاب، هویت‌زدایی کنند و حقیقت انقلاب را واژگون کنند ۲‌. نگذارید یاد امام در جامعه را کمرنگ و تحریف کنند ۳. نگذارید رگه‌های ارتجاع، نفوذ کنند و جاگیر شوند. (مرتجع تابع سبک سیاست و زندگی غربی است) ۴. *دروغ، فریب و جنگ روانی دشمن را افشا کنید* نگذارید جنگ روانی در کشور تاثیر بگذارد. ۵. از سرمایه ایمان مردم برای تولید عمل صالح بهره بگیرید. ۶. نگذارید وانمود کنند کشور به بن بست رسیده است. ۷. امروز وظیفه قدرشناسی از مسئولان سنگین است. 🏷 📲 مشاهده فیلم سخنرانی👇 Farsi.khamenei.ir/live
4_5814432493742329381.pdf
10.01M
🔸رساله جامع آیت الله سیستانی(دام ظله) جلد اول •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
4_5814432493742329382.pdf
6.71M
🔸رساله جامع آیت الله سیستانی(دام ظله) جلد دوم •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
4_5814432493742329383.pdf
7.91M
🔸رساله جامع آیت الله سیستانی(دام ظله) جلد سوم •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
4_5814432493742329384.pdf
8.42M
🔸رساله جامع آیت الله سیستانی(دام ظله) جلد چهارم •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
شخصیت رجالی سَماعة ‌بن مِهران حضرمی.pdf
322.2K
📎 عنوان:شخصیت رجالی سَماعة ‌بن مِهران حضرمی ✒ نویسندگان: علی محمد میرجلیلی/حسن رضایی هفتادر/ سمیرا دهقان 📕مجله آموزهای حديثي بهار و تابستان 1397 📋چکيده مقاله: در قرون اولیۀ اسلامی، مشکلاتی در ثبت و نگارش احادیث به وجود آمد و راویانی ضعیف، مجهول و کذّاب با اهدافی متفاوت، اقدام به نقل احادیث جعلی کردند و گاه راویان کم‌حافظه، روایات را به صورت صحیح نقل نمی‌کردند. ازاین‌رو در قرون بعدی، علم رجال توسط علمای اسلام تأسیس شد تا عهده‌دار بررسی حالات راویان در راستای صیانت از احادیث باشد. نوشتۀ حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و با رویکرد روایی، در مقام شناسایی و معرفی یکی از راویان حدیث به نام سماعة بن مهران حضرمی است و در پی پاسخگویی به این سؤال است که وی در بین علمای علم رجال، از چه جایگاهی برخوردار است؟ هدف از این پژوهش، بررسی اعتبار احادیث منقول از سماعه می‌باشد. نتیجۀ مقاله نشان می‌دهد که سماعه، از محضر امام باقر†، امام صادق‌† و امام کاظم† تلمّذ نموده و فردی امامی، ثقه و مورد اعتماد بوده است. ازاین‌رو، احادیث وی قابل اعتماد می‌باشد. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 از حضرت امام رضا علیه السلام نقل شده: الإِمامُ الأَنيسُ الرَّفيقُ ، وَالوالِدُ الشَّفيقُ ، وَالأَخُ الشَّقيقُ ، وَالاُمُّ البَرَّةُ بِالوَلَدِ الصَّغيرِ . ✅ امام ، همدم رفيق است و پدر مهربان و برادرِ همسان است و مادر نيكوكار به فرزند كوچكش . 📘الغيبة (للنعمانی) ج ۱، ص ۲۱۶ 🎊 میلاد امام رئوف، حضرت علی بن موسی الرضا علیه‌السلام بر همه شیعیان و دوستداران اهلبیت علیهم‌السلام مبارک باد. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 نظر مراجع تقلید درباره شهادت به ولایت در اذان و اقامه چیست؟ 🔸 شهادت به ولایت و امامت حضرت امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب (علیه‌السلام) در اذان و اقامه نماز، در زبان فقهای گران‌قدر به شهادت ثالثه مشهور است و پس از اقرار به یگانگی خداوند متعال و رسالت نبی مکرم اسلام با عبارات مختلفی همچون «أشهَدُ أَنّ عَلیاً ولی الله»، «أشهَدُ أَنّ عَلیاً اَمیرالمؤمنین حقاً» و «أشهَدُ أَنّ عَلیاً حُجَّةُ الله» صورت می‌گیرد. 🔸 جدای از اینکه پیشینه اقرار به شهادت ثالثه در اذان و اقامه نماز خود موضوعی تاریخی بوده که در برخی از کتب تاریخی منعکس شده است، نزد فقهای عظام بحثی فقهی به شمار می‌‌آمده، از این رو احکام آن در کتب فقهی این بزرگان آمده است. بزرگان تشیع براین باورند که شهادت ثالثه در اصلِ تشریع اذان نبوده است، اما به لحاظ حکم فقهی آن اختلاف نظر وجود دارد. 🔸 برخی گفتنِ آن را جایز ندانسته‌‌اند، همانند شیخ صدوق و شیخ طوسی در برخی از کتب خود؛ برخی گفتن آن را بدون قصد جزئیت جایز میدانند، همانند بسیاری از فقهای معاصر؛ در برخی از موارد نیز امری مطلوب خوانده‌‌اند و گفتن آن را به قصد استحباب مطلق جایز می‌دانند، بلکه آن را در مواردی و با وجود شرایطی از آن جهت که از شعائر ایمان و نماد تشیع است، واجب می‌دانند. تعدادی نیز مدعی آن هستند که شهادت ثالثه از اجزاء مستحب اذان و اقامه است، همانند مرحوم مجلسی در کتاب بحار الانوار. 🔻 نظر مراجع تقلید معاصر: ▫️- حضرت امام خمینی (ره): «اَشْهَدُ انَّ‌ عَلِیاً وَلِی‌ اللّٰهِ‌» جزء اذان و اقامه نیست ولى خوب است بعد از «اَشْهَدُ انَّ‌ مُحَمَّداً رَسُولُ‌ اللّٰهِ‌» به قصد قربت گفته شود. ▫️- حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: گفتن «اَشْهَدُ اَنَّ عَلِیّاً وَلیُّ اللهِ» به عنوان شعار تشیّع خوب و مهم است ولی جزء اذان و اقامه نیست و باید به قصد قربت مطلقه گفته شود. ▫️- حضرت آیت‌الله سیستانی: «أَشْهَدُ أنَّ‌ عَلِیاً وَلى الله» جزء اذان و اقامه نیست، ولى خوب است بعد از «أَشْهَدُ أنَّ‌ مُحَمَّداً رَسُولُ‌ الله» به قصد قربت گفته شود. ▫️- حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی: «اَشْهَدُ أَنَّ عَلِیاً وَلِىُّ اللّٰهِ‌» (یعنى گواهى مى‌دهم که على ولىّ خدا بر همه‌ی خلق است) جزء اذان و اقامه نیست، ولى خوب است بعد از «اَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّٰهِ‌» به قصد تبرّک گفته شود، لکن به صورتى که معلوم شود جزء آن نیست. ▫️- حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی: سزاوار است پس از «أشهد أنّ‌ محمداً رسول الله» به قصد تبرّک و تیمّن، شهادت به ولایت و امامت بلافصل حضرت امیرالمؤمنین و سایر معصومین (علیهم السلام) به نحوى که جزو اذان و اقامه محسوب نگردد، ذکر شود. و بى‌تردید اگر در شرایطى ترک این شهادت موجب تضعیف ولایت و تشیع گردد، ذکر آن لازم است. ▫️- حضرت آیت‌الله وحید خراسانی: «اشهد انّ‌ علیا ولیّ اللّه» جزء اذان و اقامه نیست، ولى چون ولایت آن حضرت مکمّل دین است، شهادت به آن در هر حال و از جمله بعد از «اشهد انّ‌ محمّدا رسول اللّه» از أفضل قربات است. ▫️- حضرت آیت‌الله سبحانی: «اَشْهَدُ انَّ‌ عَلِیاً وَلِی‌ اللّٰهِ‌» جزو اذان و اقامه نیست ولى خوب است بعد از أَشْهَدُ أَنَّ‌ مُحَمَّداً رَسُولُ‌ اللّهِ‌ ، به قصد قربت مطلقه و زینت اذان و اقامه گفته شود. ▫️- مرحوم حضرت آیت‌الله خوئی: «اَشْهَدُ انَّ‌ عَلِیاً وَلِی‌ اللّٰهِ‌» جزء اذان و اقامه نیست، ولى خوب است بعد از "أشهد أن محمداً رسول الله" به قصد قربت گفته شود. ▫️- مرحوم حضرت آیت‌الله بهجت: بعید نیست مستحب بودن اقرار به ولایت امیر المؤمنین على بن ابى طالب - علیه السّلام - در اذان، در صورتى که به نیت مطلوب بودن گفته شود. ▫️- مرحوم حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی: جزو اذان و اقامه نیست ولى خوب است بعد از اشْهَدُ انَّ‌ مُحَمَّداً رسُولُ‌ اللّٰهِ‌ به قصد قربت گفته شود. ▫️- مرحوم حضرت آیت‌الله میرزا جواد تبریزی: شهادت بر ولایت على علیه السلام و اولاد طاهرینش جزء اذان و اقامه نیست، لکن شعار شیعه شده است، در اذانى که در مجامع عمومى گفته مى‌شود نباید شهادت بر ولایت ترک شود، اما در حال فرادى و مثل آن، ترک کردن مانعى ندارد، و الله العالم. ▫️ - مرحوم حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی: «أَشْهَدُ أَنَّ‌ عَلِیاً وَلِى الله» جزو اذان و اقامه نیست، ولى خوب است بعد از «أَشْهَدُ أَنَّ‌ مُحَمَّداً رَسوُلُ‌ الله»، به قصد قربت گفته شود. 💻 @Khamenei_ir
دو فصلنامه《الانوار الهادیه》
🔰 نظر مراجع تقلید درباره شهادت به ولایت در اذان و اقامه چیست؟ 🔸 شهادت به ولایت و امامت حضرت امیرالم
این مطلب ناظر به برخی شبهه‌افکنی‌های اخیر فضای مجازی پیرامون بازنشر دیدگاه مقام معظم رهبری در مورد شهادت ثالثه، تولید و بازنشر شده است. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
عناوین و سرفصل ها.pdf
97.9K
📌عناوین وسرفصل ها •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
آئین نامه آزمون المپیاد شیخ اعظم انصاری حوزه علمیه خوزستان.pdf
230.2K
💢آئين نامه آزمون المپیاد شیخ اعظم انصاری💢 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
‍ ❗️آیت الله العظمی وحید خراسانی: به حجاج بگویید در این سفر برای و امام زمان عجل الله تعالی فرجه زیاد دعا کنند! 🔻 مرجع تقلید شیعیان، آیت الله العظمی وحید خراسانی پیش از ظهر جمعه ۲۷خردادماه ۱۴۰۱ در دیدار با فرمودند: 🔸 این سفر یک سفر عادی نیست؛ سفر به خانه‌ی خداست و زائران و مسافران این سفر، و مهمانان الله هستند. 🔸 ایشان در ادامه با تاکید بر دقت در راهنمایی و بیان افزودند: سعی کنید با حوصله و دقت پاسخ مردم را بدهید. از پاسخ و حل مشکلات حجاج خسته نشوید که کار شما همین است. 🔸 معظم له با اشاره به خطبه علیه السلام در نهج البلاغه که «واختار من خلقه سمّاعا اجابوا اليه دعوته وصدقواکلمته» (خداوند سبحان از میان انسان‌ها، شنوندگانی را برگزید که دعوت او را برای حج اجابت کنند وکلماتش راتصدیق کنند)، فرمودند: 🔸 شما به این سفر دعوت شده‌اید. به حجاج بگویید همت کنند و حج‌شان را به یکی از ائمه‌ی هدی علیهم السلام هدیه کنند. این اکسیر احمر است! 🔸 ایشان در ادامه با اشاره به غربت علیهم السلام و لزوم شناساندن آن بزرگواران به زائران مدینه خاطر نشان کردند: 💢 با به زیارت بقیع بروید که آن‌جا عرش خداست. ملائکه‌ی آسمان بال‌هایشان را فرش قدم‌هایتان می‌کنند. 🔸 ایشان در پایان همه‌ی حجاج را به کثرت دعا برای سلامتی و فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه ورفع گرفتاری از تمامی مردم توصیه کرده و فرمودند: 🤲🏻 به حجاج بگویید در این سفر، چه در ، چه در خانه‌ی خدا و چه در صحرای برای فرج و سلامتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه زیاد دعا کنند. ان‌شاءالله شما و حجاج دیگر با دعای مستجاب و مقبول در صحت و سلامت بر می‌گردید. 🔸 پیش از این دیدار گزارشی از فعالیت‌های انجام شده و پیش روی بعثه، محضر ایشان ارائه گردید. 📅 ۲۷/خردادماه/۱۴۰۱ ◻️ ☑️ @Fatemyeh_ValiAsr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا