eitaa logo
دو فصلنامه《الانوار الهادیه》
308 دنبال‌کننده
449 عکس
86 ویدیو
271 فایل
مقام معظم رهبري: «فقه خیلی اهمّیّت دارد؛ یک عدّه‌ای خیال میکنند فقه، چون اسمش فروع دین است یعنی کارهای فرعی؛ نخیر، فقه استخوان‌بندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است؛ فقه این است.» ●《الانوار الهادیه》مجله علمی مدرسه علمیه امام هادی علیه السلام-اهواز
مشاهده در ایتا
دانلود
النجعة في شرح اللمعة - الشيخ محمد تقي التستري 5.pdf
15.62M
📚جلد پنجم 🔖کتاب الحج(1) •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
النجعة+في+شرح+اللمعة+-+الشيخ+محمد+تقي+التستري+6.pdf
16.83M
📚جلد ششم 🔖کتاب الحج(2) 🔖کتاب الجهاد 🔖کتاب الکفارات 🔖کتاب النذر و توابعه 🔖کتاب القضاء 🔖کتاب الشهادات 🔖کتاب الوقف 🔖کتاب العطية •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
النجعة في شرح اللمعة - الشيخ محمد تقي التستري 7.pdf
11.21M
📚جلد هفتم 🔖کتاب المتاجر •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
النجعة في شرح اللمعة - الشيخ محمد تقي التستري 8.pdf
16.96M
📚جلد هشتم 🔖کتاب الدین 🔖کتاب الرهن 🔖کتاب الحجر 🔖کتاب الضمان 🔖کتاب الحواله 🔖کتاب الکفاله 🔖کتاب الصلح 🔖کتاب الشرکه 🔖کتاب المضاربه 🔖کتاب الودیعه 🔖کتاب العاریه 🔖کتاب المزارعه 🔖کتاب المساقاه 🔖کتاب الاجاره 🔖کتاب الوکاله 🔖کتاب الشفعه 🔖کتاب السبق و الرمایه 🔖کتاب الجعاله 🔖کتاب الوصایا 🔖کتاب النکاح(۱) •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
النجعة في شرح اللمعة - الشيخ محمد تقي التستري 9.pdf
14.64M
📚جلد نهم 🔖کتاب النکاح(۲) 🔖کتاب الطلاق 🔖کتاب الخلع و المباراه 🔖کتاب الظهار 🔖کتاب الإیلاء 🔖کتاب اللعان •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
النجعة في شرح اللمعة - الشيخ محمد تقي التستري 10.pdf
17.58M
📚جلد دهم 🔖کتاب العتق و المکاتبه و الاستیلاد 🔖کتاب الإقرار 🔖کتاب الغصب 🔖کتاب اللقطه 🔖کتاب إحیاء الموات 🔖کتاب الصید و الذبائح 🔖كتاب الاطعمه و الأشربه 🔖كتاب الميراث •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
النجعة في شرح اللمعة - الشيخ محمد تقي التستري 11.pdf
17.56M
📚جلد يازدهم 🔖كتاب الحدود 🔖كتاب القصاص 🔖كتاب الديات •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
✨✨✨معرفي كتاب✨✨✨ 🔴 النجعه فی شرح اللمعه تالیف این کتاب به زبان عربی، در ۱۱ جلد ، هشتاد وهفت سال پیش (۱۳۵۴ق) در شوشتر به انجام رسیده است. این کتاب هرچند شرحی بر لمعه شهید اول است که از ابتدای باب طهارت شروع میشود و تا انتهای باب دیات ادامه می یابد اما به عنوان یک کتاب مستقل که همه مسائل فقهی را مستند سازی کرده است ارزیابی میشود. از آنجا که به روش روایی و تحلیلی نوشته شده است، ابتدا مساله فقهی را ازمتن لمعه ذکر می کند سپس روایات آن را از منابع دست اول مجامع روایی همراه با تصحیح و تدقیق می آورد و آنگاه اقوال فقهای متقدم را همراه با تحلیل نقل می کند. روش مولف در نقل احادیث چنین است که آنها به طور صحیح و منقح از منابع اصلی کتب اربعه و غیر آن بدون واسطه نقل میکند لذا لغزشهایی که در منابع روایی متاخر مانند وسائل الشیعه رخ داده و به تبع در کتب فقهی پدید آمده را تذکر می دهد .و روش او در نقل دیدگاه فقها اولا تمرکز بر متقدمین است به گونه ای که از محقق حلی( متوفای ۶۷۶ق) به بعد نقل نمی کند جز موارد نادر، و ثانیا تحلیل و ارزیابی آراء فقها . روایی بودن موجب کم رنگ شدن جانب استدلالی بودن و تحلیلی بودن اثر نشده است چنانکه استدلالی بودن آن، و از سویی کم بودن تمسک به اصول عملیه به وضوح هویدا است. این اثر ماندگار به خامه قلم از رجالیان و حدیث شناسان شیعه در قرن ۱۴ متولد ۱۳۲۰ق (و به گفته آقابزرگ ۱۳۲۱ق)و متوفای ۱۴۱۶ق درشوشتر است. تالیف کتب متعدد حدیثی،فقهی، رجالی که قاموس الرجال مشهور ترین آن است و تربیت شاگردان و خدمات اجتماعی از برکات عمر ۹۶ ساله این مرجع تقلید خوزستانی است. 🔹 مطالعه این کتاب و دست کم مراجعه و آشنایی با آن را به مدرسین جوان توصیه میکنم برای استفاده و پس از آن افاده در تدریس ها و بحثهای علمی. ✍️نويسنده:حجت الاسلام و المسلمين رضا حيدري-حفظه الله- •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
🏴السَّلامُ عَلَیْکَ یَا سَیِّدَ الْعَابِدِینَ وَ سُلالَةَ الْوَصِیِّینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا بَاقِرَ عِلْمِ النَّبِیِّینَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا صَادِقا مُصَدَّقا فِی الْقَوْلِ وَ الْفِعْل🏴 ِ ⚫️سالروز شهادت امام محمدباقر (علیه السلام) تسلیت باد. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📌تفاوت قواعد فقهیه و مسائل اصولي: ✅تمایز علوم به وسیله محمولاتش اس، بر خلاف آنچه معروف است که تمایز علوم به موضوعات است، یا می‌گویند تمایز العلوم بالأغراض، تمایز علوم به محمول هایی است که متصف به موضوعات است،و درتمام مسائل اصولی لبّاً محمول حجیت است، البته ظاهراً حجیت نیست، ولی لبّاً حجت است، مثلاً الأمر یدل علی الوجوب أو لا؟ این لبّاً به حجیت بر می‌گردد، هل النهی یدل علی التحریم، این لبّاً به حجیت بر می‌گردد، هکذا باب ملازمات لبّاً به حجیت بر می‌گردد. تمام قواعد اصولیه، در تمام مسائل، المحمول وجود الحجة و عدم وجود الحجة است، یعنی آیا حجت است یا حجت نیست؟ اما در قواعد فقهیه عکس قواعد اصولیه است، زیرا در قواعد فقهیه یا محمول احکام تکلیفیه است یا احکام وضعیه ، احکام تکلیفیه مانند الصلاة واجبة، الصوم واجب، یا احکام وضعیه است مانند ضمان و عدم ضمان، صحت و عدم صحت. اینها احکام وضعیه‌اند ، شما اگر قواعد فقهیه را مطرح کنید، خواهید دید که در قواعد فقهیه، در همه‌اش محمول یا احکام تکلیفیه خمسه است مانند وجوب، حرمت، کراهت و استحباب و اباحه، یا احکام وضعیه است مانند ضمان، عدم ضمان، صحت و عدم صحت و ....، در تمام اینها «محمول» حجت و عدم حجت نیست، بلکه در همه اینها محمول یا احکام تکلیفیه است مانند وجوب، حرمت، استحباب، کراهت و اباحة. یا «محمول» مانند باب معاملات، احکام وضعیه است مانند صحت و فساد، یا ضمان و عدم ضمان.  به نظر من اگر این فرق را بگوییم، به واقع نزدیکتر است. چرا؟ چون من رویش مطالعه کرده‌ام، قواعد اصولیه را در یک جدول آورده‌ام، و قواعد فقهیه را هم در جدول دیگر، دقت کردم و دیدم که تفاوت اینها در محمولات است، خدا رحمت کند آیة الله بروجردی را که می‌فرمود:تمایز العلوم بالمحمولات المنتسبة إلی الموضوعات، ایشان در فقه می‌ گفت، من پایین ترش می‌گوییم الفرق بین القواعد الأصولیه و القواعد الفقهیة، تفاوت شان بالمحمولات است. 🎙درس خارج آیت الله سبحانی(۲۳_۶_۹۲)[با اندکی تغییر]. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📚طريق الوصول الی تحقيق کفاية الأصول 📝تأليف: آيت الله شيخ محمد کرمي-رحمه الله- •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
طريق الوصول إلى تحقيق كفاية الأصول - ق1-ق2 - الشيخ محمد الكرمي.pdf
18.76M
📚قسم اول و دوم 🔖از ابتداي کفاية تا مجمل و مبين •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
طريق الوصول إلى تحقيق كفاية الأصول - ق3 - الشيخ محمد الكرمي.pdf
11.86M
📚قسم سوم 🔖حجج وأمارات •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
https://www.noorlib.ir/View/fa/Book/BookView/Image/8546 📚قسم چهارم 🔖از اصول عمليه تا آخر کتاب •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
✨✨✨✨معرفي کتاب✨✨✨✨ « طريق الوصول الى تحقيق كفاية الاصول» شرح عربى مزجي كفايه الاصول به قلم علامه آيت الله محمّد كرمى از علماي اهواز است مولّف در طليعه هر بحث نقاط رئيسى آن را بيان كرده و در خاتمه آن بحث خلاصه آن را به رشته تحرير آورده است‏. ايشان در کتاب سعي کرده که مطالب عميق کفايه را به صورت آسان وبدون إيجاز مخل وإطناب ممل مطرح کند از اين رو مطالعه اين کتاب برای طلابي که قصد فهم دقايق کلام آخوند خراساني ومسلط شدن بر کفاية را دارند لازم است. علامه کرمي در مقدمه خود بر اين شرح اينگونه کتاب کفاية و شرح خويش را معرفي می کند: «بسمه تعالى كنت و لا ازال في شوق حافز الى تحرير ما وصل الىّ علمه من انواع الفنون معقولة و منقولة و بذله لاهله كائنين من كانوا: فكم نشرت من سلسلة حافلة و حاضرت ناشئة فاضلة في مختلف ادوار عمرى و بعد ان عانيت دراسة علم الاصول قراءة و تدريسا في فترات ممتدة وجدت من احسن الكتب المؤلفة فيه كتاب كفاية الاصول للمحقق الخراسانى قدس سرّه و ذلك لمزايا توجد في هذا الكتاب هى مفقودة في عامة ما سواه من الكتب المؤلفة فى هذا الشأن على ما فيه من تعقيد في التركيب و ابهام في التعبير ربما خلت منهما كتب من سواه: و مزاياه التى رفعته عن مستوى غيره على الاطلاق و جعلته معتكف الطلبة و مهوى قلوبهم هى‏ (1) جمعه لعامة العناوين الاصولية في المباحث اللفظية و العملية (2) و اختصاره للموسوعات الكبيرة في اوراق قليلة (3) و خلوه عن الانظار النابية و الآراء التى حذفها العلم في ادواره الاخيرة (4) و اعطاؤه النظريات الصادقة المبتكرة و بهذه الميزات المهمة عدّ كتابه في طليعة الكتب المؤلفة في القرن الرابع عشر للهجرة و ما قبله و عدّ المؤلف نفسه من مجددى علماء القرون الاخيرة: و لان لم يشرح هذا الكتاب المحتاج الى الشرح بلا شبهة على كثرة شراحه و اهل التعليق‏ عليه شارح واحد يقوم بمهمته المستغلقة و انما كتب الشارح و المعلق المشار اليهما ميولهما الخاصة على اختلاف الميول في الكتابة: و لذلك رأيت من وظيفتي ان اقوم بشرحه كما يريد الكتاب منى لا كما اريد لنفسى فشرحت الكتاب باللون الذي تراه و ميزاته على ما سواه هى: (1) اعطاؤه النقاط الرئيسية في البحث اول كل عنوان‏ (2) ثم الافاضة بشرح العبارة و بيان جهة ارتباطها بعضا ببعض و كشف ما نظر المؤلف اليه‏ (3) و في خلال ذلك يبسط المراد من المطلب بسطا مشبعا بالايضاح حتى يقرب من فهم الطالب‏ (4) و على ضوء حرية البحث لا نبخل بنقد ما نراه زائفا و احقاق الحق في المبحث‏ (5) كل ذلك ببيان واف و اسلوب صحيح و حرص على توفية المطلب حقه و انتباذ عن التطويل من غير طائل‏ (6) و فى خاتمة المطاف يعطى خلاصة البحث في لائحة تجمع في اسطر ما شرح فى صفحات: و نحن نرانا قد وفقنا كل التوفيق في شرحنا لهذا الكتاب بمزاياه المشار اليها و بحوثنا في الكتاب المزبور ضمان الدعوى المذكورة». •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
عزیزان من! درس را هم خوب و عمیق بخوانید؛ این را من به جوانها عرض میکنم. همه‌ی آنچه برای یک روحانی از شؤون مختلف لازم است، متوقف است بر این مایه‌ی علمی. در دوران مبارزات در مشهد بنده درس میگفتم - سطوح درس میدادم؛ مکاسب و کفایه میگفتم - در کارهای مبارزه هم بودم. طلبه‌هایی که با بنده معاشر بودند، خیلی از آنها داخل مسائل مبارزه بودند. حضور در میدانهای سیاسی و اجتماعی، بعضی از آنها را دچار تردید کرده بود که خواندن این درسها و دقت در متون درسی چه فایده‌یی دارد؛ برویم مشغول کار سیاسی شویم. آنها در همان میدان سیاسی هم با بنده مرتبط بودند و از بنده چیزهایی میآموختند. وقتی متوجه این تردید شدم، به آنها گفتم هر کاری بخواهید بکنید، بیمایه فطیر است؛ باید مایه داشته باشید تا بتوانید منشأ اثر باشید. و به شما عرض میکنم: برادران عزیز! مایه‌ی علمی را مستحکم کنید. 🎙دیدار روحانيون همدان(۱۳۸۳/۰۴/۱۵) •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📌دخول امارات قائم بر موضوع در بحث إجزاء: 📍محقق خوئی می فرماید: سبب إجزاء در امارات، احتمال سببیّت است و در امارات قائم بر موضوعات کسی چنین احتمالی نداده است. قائل به سببیّت نیز فقط در امارات قائمه بر احکام این نظر را دارد. بنابراین امارات قائمه بر موضوعات به طور قطع از بحث إجزاء خارجند. [1] ❌و فیه: ما پس از قدری تتبع در کلمات علما، دیدیم، موارد بسیاری وجود دارد که ایشان در امارات قائمه بر موضوعات نیز قائل به إجزاء شده اند. مثلا صاحب جواهر در باب ظن به قبله ، حتی در صورت کشف خلاف قائل به إجزاء شده. یعنی بنا به نظر ایشان اگر مُصلی جهت قبله را نداند و به جهتی که ظن دارد و احتمال می دهد، نماز بخواند و بعد از آن متوجه خطای ظن خود شود، یعنی بفهمد که قبله در جهتی دیگر بوده نماز او صحیح است. این از موارد امارات قائمه بر موضوعات است که ایشان در آن قائل به إجزاء هستند.[2] و همچنین در مورد ظن به عدد رکعات، اگر کسی در عدد رکعت شک کند وظیفه اولیّه اش تروّی است، یعنی باید تامل کند، اگر در خلال تروی ظنّی به عددی برایش حاصل شد، همان ظن برایش حجّت خواهد بود. حالا اگر بعد از نماز فهمید که ظنّ او خلاف واقع بوده، صاحب جواهر می فرماید: عمل او مُجزی است. در حالی که فرض مذکور از امارات قائمه بر موضوعات است. در نتیجه امارات قائمه بر موضوعات هم داخل در بحثند و کلام محقق خوئی صحیح نیست. حالا اینکه منشأ فتوای صاحب جواهر چه بوده، آیا قائل به سببیّت بوده اند یا ملاک إجزاء در نظر شان چیزی دیگر بوده، بحث دیگریست که لازم است به آن نیز پرداخت. حال فقط می خواهیم بگوییم: امارات قائمه بر موضوعات هم همچون امارات قائم بر احکام داخل در بحث هستند. 📚پی نوشت: [1] محاضرات فی الاصول، سید ابوالقاسم خوئی، ج2، ص251. [2] جواهر الکلام، محمد حسن نجفی، ج11، ص41، وج8، ص25. 🎙درس خارج اصول حضرت آيت الله موسوي جزايري(25-7-95)|بااندکي تغيير| •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
.... ❇️محمد بن علی حلبي❇️ محمد بن علی بن ابي شعبه حلبي از بزرگترين شاگردان امام باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلام می باشد ايشان با وجود منزلت بزرگ خود در بين شيعيان واز طرفي ديگر اهتمام ايشان به گرد آوري أحاديث اهلبيت عليهم السلام زندگي بسيار سخت داشت به گونه ايي که در حديثي به امام صادق عليه السلام عرض می کند: إن طريقي إلى المسجد في زقاق يبال فيه فربما مررت فيه و ليس علي حذاء فيلصق برجلي من نداوته‏( وسائل الشيعة، ج‏3، ص: 459). ترجمه: راه من به مسجد از کوچه ای می گذرد که در آن بول می شود گاهی از آن چيزي از رطوبت به پای من می رسد در حالی که کفشي ندارم!! به راستي اين حفاظ شريعت که دين را با آن شرايط به ما رساندندحجت خداوند هستند بر طلاب علوم ديني. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
بر عهده‌ی ما طلبه‌هاست که این شبهه‌ها را با پیشگیری یا با درمان برطرف کنیم. چالش عمده‌ی امروز شما این است؛ چه‌کار میخواهید بکنید؟ خطاب من، هم به بزرگان حوزه‌هاست، هم به طلاب و فضلای جوان حوزه‌ها: چه کار میخواهید بکنید؟ درس را باید خواند. یقیناً مطوّل و شرح لمعه و رسائل و مکاسب و کفایه و درسهای خارجِ معمول سنتىِ ما لازم است. من قبلاً گفتم بیمایه فطیر است. علوم عقلی کلام و فلسفه حتماً لازم است؛ اما آیا اینها کافی هم هست؟ من به شما عرض میکنم: نه، کافی نیست. ما در برنامه‌های کارىِ خود باید جریان خلّاق فکرییی را که در حوزه‌های ما بحمداللَّه از دوره‌ی قبل از ما شروع شده و تا حدودی اتساع هم پیدا کرده است، وسعت و عمق بیشتری بدهیم. کسی مثل مرحوم علامه‌ی طباطبایی (رضوان‌اللَّه‌تعالی علیه) در حوزه‌ی علمیه‌ی قم پیدا شد؛ ایشان، هم فقیه بود و هم اصولی؛ هم میتوانست درس خارج فقهِ مفصلی بدهد؛ هم میتوانست درس خارجِ اصول مفصلی ترتیب دهد و فضلا را جمع کند؛ اما او به کاری پرداخت که آن روز آن را لازم میدانست. بعد هم حوادث و وقایع شهادت داد بر این‌که اینها لازم است. 🎙دیدار روحانیون همدان(۱۵_۴_۱۳۸۳) •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📌ديدگاه علامه مجلسی(قدس سره)نسبت به فراز هایی از دعای عرفه:  مرحم مجلسی می نویسد: «أقول قد أورد الکفعمی(رحمة الله) أیضاً هذا الدعاء فی البلد الأمین و ابن طاوس فی مصباح الزائر، کما سبق ذکرهما و لکن لیس فی آخره فیهما بقدر ورق تقریباً و هو من قوله: إِلهِی أَنَا الفَقِیرُ فِی غِنایَ…» إلی آخر هذا الدعاء . کذا لم یوجد هذه الورقة فی بعض النسخ العتیقة من الإقبال أیضاً و عبارات هذه الورقة لا تلائم سیاق أدعیة السادة المعصومین أیضاً و إنّما هی علی وفق مذاق الصوفیة و لذلک قد مال بعض الأفاضل إلی کون هذه الورقة من مزیدات بعض مشایخ الصوفیة و من إلحاقاته و إدخالاته و بالجملة هذه الزیادة إمّا وقعت من بعضهم أولا فی بعض الکتب و أخذ ابن طاوس عنه فی الإقبال غفلة عن حقیقة الحال أو وقعت ثانیاً من بعضهم فی نفس کتاب الإقبال و لعلّ الثانی أظهر علی ما أومأنا إلیه من عدم وجدانها فی بعض النسخ العتیقة و فی مصباح الزائر و الله أعلم بحقائق الأحوال». 📚 بحار الأنوار، ج۹۵، ص ۲۲۷ •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
آیت الله سیستانی به پرسشی درباره مراسم محرم در ایام کرونا پاسخ دادند. متن پرسش و پاسخ به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم مرجع عالیقدر حضرت آیت الله سیستانی (مُدّ ظلّه) السلام علیکم و رحمه الله و برکاته با نزدیک شدن به ماه محرم الحرام و فرا رسیدن سالروز فاجعه کربلا، و با توجه به ادامه وبای کرونا و تأکید مسئولان ذی‌ربط بر ضرورت پرهیز از برپایی تجمّعات بزرگ، به‌خصوص در فضاهای سرپوشیده، بسیاری از مؤمنین که تمایل بسیاری به ادامه برپایی مراسم معمول عزاداری دارند، از آنچه سزاوار است نسبت به برگزاری مراسم سوگواری حضرت سید الشهداء (صلوات الله علیه) و خاندان و یاران آن حضرت (علیهم السلام) انجام دهند سؤال می‌کنند. مستدعی است در این زمینه راهنمایی فرمایید. با تشکر فراوان. جمعی از مؤمنین – نجف اشرف بسم الله الرحمن الرحیم السلام علی الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین و رحمه الله و برکاته برای ابراز غم و اندوه در این مناسبت دردناک، و اظهار همدردی با پیامبر اکرم(ص) و خاندان پاک آن حضرت در این مصیبت بزرگی که به اسلام و مسلمانان وارد شده است، راه‌های مختلفی وجود دارد؛ که از جمله، موارد زیر است: ۱ـ افزایش قابل توجه در پخش مستقیم مجالس حضرت ابا عبد الله (علیه السلام) از طریق شبکه‌های تلویزیونی و فضاهای اینترنتی؛ برای این منظور شایسته است که مراکز و مؤسسات دینی و فرهنگی، با خطیبان برجسته و مدّاحان توانا هماهنگی به عمل آورند، و نیز مؤمنان را تشویق کنند تا در خانه های خود و جاهایی مانند آن، به برنامه‌های سخنرانی و مداحی گوش فرا داده و از آنها استفاده کنند. ۲ـ برگزاری مجالس خانگی در ساعت‌های معینی از شب یا روز؛ به گونه‌ای که تنها افراد خانواده و کسانی که با ایشان رفت‌وآمد دارند در آن حضور یابند و به برخی از برنامه‌های عزاداری، هر چند مجالسی که به صورت مستقیم از شبکه‌های ماهواره‌ای یا در فضاهای اینترنتی پخش می‌شود، گوش بسپارند. اما در مجالس عمومی، باید همه ضوابط بهداشتی با دقت تمام رعایت گردد؛ بدین معنا که فاصله اجتماعی بین حاضران منظور شود و ماسک‌های بهداشتی و دیگر لوازم بازدارنده از گسترش ویروس کرونا مورد استفاده قرار گیرد. در این مورد همچنین لازم است به تعداد مجاز حاضران برابر با ضوابطی که مقامات ذی‌ربط تعیین می کنند، اکتفا شود، که البته این موضوع با توجه به برگزاری مراسم در فضاهای سرپوشیده یا باز، و بسته به میزان گسترش ویروس در شهرهای مختلف، تفاوت دارد. ۳ـ پخش و توزیع پردامنه نمادهای عاشورایی، و برافراشتن پرچم‌ها و قطعات سیاه رنگ در میدان‌ها و خیابان‌ها و کوچه‌ها و دیگر فضاهای عمومی، با رعایت عدم تعرض به حرمت اموال و املاک خصوصی و مانند آن، و تبعیت از قوانین جاری در کشور. البته مناسب است که در این نمادها، بخش‌هایی از سخنان حضرت امام حسین (علیه السلام) در نهضت بزرگ اصلاح‌طلبانه آن حضرت و شاهکارهای اشعار و متون گفته‌شده پیرامون فاجعه کربلا آورده شود. در زمینه خوراکی‌های مرسوم به این مناسبت، ضرورت دارد که شرایط بهداشتی لازم در تولید و توزیع آنها مد نظر قرار گیرد؛ هر چند رعایت این مسائل موجب گردد که برای جلوگیری از شلوغی در زمان توزیع، تنها به تهیه غذای خشک و رساندن آن به خانه‌های مؤمنان بسنده شود. خداوند همه را در راه احیای این مناسبت مهم و اقامه عزای سرور جوانان بهشتی (صلوات الله و سلامه علیه) برابر با شرایط موجود موفّق بفرماید؛ انه ولیُّ التوفیق. ۹ ذی الحجه ۱۴۴۱ هـ.ق. ⏩https://www.sistani.org/arabic/archive/26453/ •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📚الأعلمیة فی الحاکم الإسلامي و فی مرجع التقليد 📝تأليف: آيت الله سيد علی شفيعي-مدظله- •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
✨✨✨✨معرفي کتاب✨✨✨✨ از جمله مسائلي که در ابتداي انقلاب اسلامي مورد اختلاف فقها بود لزوم أعلم بودن ولی فقيه می باشد وآنچه در مجلس خبرگان تصويب شد عدم لزوم أعلميت ولی فقيه می باشد. حضرت آيت الله شفيعي در مقدمه خود بر کتاب می نويسد: مجلس خبرگان در سال 1373درخواستي در رابطه با تاليف تحقيقي در اين موضوع داده اند. از اين رو ايشان اين تحقيق را تاليف کرده اند. ايشان در اين تحقيق به بررسي لزوم أعلم بودن در مرجع تقليد وولي فقيه پرداخته اند. در اين کتاب ابداعات بسياري در راستاي تعالي فقه حکومتي يافت می شود. شايان به ذکر است که معظم له سبب تاليف کتاب را تشويق حضرت امام خامنه ايي وتعريف ايشان از کتاب می باشد حضرت آيت الله شفيعي می نويسند که: هنگام تاليف اين تحقيق تحقيق را به حضرت آيت الله خامنه ايي تقديم کرده ام و در 14-5-1375در مجلسي ايشان را زيارت کردم حضرت امام خامنه ايي نيز فرمودند : که تحقيق شما را مطالعه کردم بسيار مفيد بود بسيار مفيد بود. مطالعه اين کتاب برای طلاب ودانشجويان محقق در حوزه فقه حکومتي بسيار مفيد و لازم می باشد. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
💥بخشي از فهرست کتاب💥 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📌جایگاه شهرت فتوائي در استنباط: شهرت در جایی معتبر است که نه عقل در آن راه دارد و نه کتاب و سنت بر آن دلالت داشته باشد. در این مورد شهرت معتبر است ولی در جاهایی مانند مسئله ی ما که عقل در آن راه دارد مخالفت با شهرت اشکال ندارد. 🎙جلسه[٢٧]درس خارج فقه(باب خلل، كتاب الصلاه) _امام خميني(ره). •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
🗓۱۱_مرداد سالروز شهادت علامه شیخ فضل الله نوری_قدس سره_ •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
✅ «نظری بر مکانت علمی و عملی علامه شیخ فضل‌الله نوری»اعلی الله مقامه🔰 در با مرحوم آیت الله یحیی نوری(ره)، ✍ آیت الله یحیی نوری، از جهات متعدد با خاندان مرجع شهید علامه نوری(ره)، قرابت داشت و به همین علت دانای بسیاری از خاطره‌ها و نکته‌ها درباره منش علمی و عملی آن بزرگ بود. گفت‌وشنودی که پیش روی شماست در واپسین سالهای حیات آن مرحوم و درباره کارنامه فکری و سیاسی مرجع شهید انجام شده است.(مرحوم یحیی نوری به خاطر تسلط به زبان های مختلف، تعداد زیادی را از مذاهب و کشور های مختلف با گفتگو و مباحثه، مسلمان و شیعه نموده و از این بابت مشهور بوده اند) 💠 حجت الاسلام یحیی نوری: ...پیش بینی های شیخ شهید همگی تحقق پیدا کرد «شهادت شیخ حقانیت وی را به همگان ثابت کرد» ...[مرجع شهید] به علت همین استحضار بر مطالب بود که پس از مدت اندکی که از ورود ایشان به تهران سپری گردید... عامه و تامه‌ای پیدا نمود ...درباره بینش و آگاهی سیاسی ایشان همین بس که او در میان تمام علما و عدالت‌خواهان، اولین کسی بود که با تیزبینی، جوهره غیردینی و سکولاریستیِ مشروطه وارداتی را شناخت و در برابر آن قد علم کرد. این نتییجه‌ای بود که برخی دیگر از علما و شخصیتها ــ حتی آنها که در مقطعی رویاروی شیخ فضل‌الله قرار گرفتند ــ سال‌ها بعد به آن رسیدند و با ناامیدی و سرخوردگی به انزوا کشیده شدند و حتی تعدادی از آنها نیز به‌دست خود قَتَلِه [: قاتل] شیخ، کشته شدند. ✅ کامل گفتگو در لینک👇 http://www.iichs.ir/s/4883 🔸منبع: سایت مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📌تعریف وطن شرعی و دلیل آن:   بحث اصلی ما در مورد وطن شرعی است که انسان خانه ای به صورت ملکی در مکانی دارد (نه زمین کشاورزی) که با قصد وطنیت، شش ماه در آن خانه سکونت داشته است و بعد از آن، منصرف شده و از آنجا به محل دیگری نقل مکان کرده است. در این صورت هرگاه وارد آن شهر شود، نمازش تمام است.  دلیلی که وطن شرعی را اثبات می کند، صحیحهﻯ محمد بن اسماعیل بن بزیع است. محمد بن اسماعیل بن بزیع، ثقهﻯ جلیل القدری است که از اصحاب خاص امام رضا(ع) می باشد و تمام روایاتی که نقل کرده، فقط از امام رضا(ع) است. ایشان در این روایت می فرماید «سَألتُه عَن الرَّجُل یُقَصِّر فِی ضَیعَتِه؟ فَقالَ: لابأسَ ما لَم یَنوِ مُقامَ عَشَرَهَ أیّام، إلّا أن یَکُونَ لَه فِیها مَنزِلٌ یَستَوطِنُه، فَقُلتُ: ما الإستِیطان؟ فَقالَ: أن یَکُونَ فِیها مَنزِلٌ یُقِیمُ فِیه سِتَّهَ أشهُر، فَإذا کانَ کَذلِک یُتِمُّ فِیها مَتی دَخَلَها»[١]. در این روایت حضرت در مورد شکسته بودن نماز انسان در ضیعه می فرمایند تا زمانی که او قصد ده روز نکرده است، نمازش شکسته است ولی اگر قصد عشره کند، نمازش تمام می شود. در ادامه، خود حضرت استثنائی مطرح کرده و می فرمایند مگر اینکه در آن محل، منزلی داشته باشد که قبلاً در آن، استیطان داشته است. ایشان پس از سؤال راوی از ماهیت استیطان، یک تفسیر تعبدی نسبت به آن مطرح کرده و می فرمایند استیطان به معنای این است که انسان در آن منزل، به مدت شش ماه سکونت داشته باشد. در این صورت هرگاه به آن محل داخل می شود، نمازش تمام است.   ♻️این روایت، دلالت بر وطن شرعی که مشهور قدما به آن فتوا داده اند می کند. مستند آنها نیز همین یک روایت است. چون روایات دیگری که بیان شد، این ویژگی ها را نداشتند و تنها این روایت است که مشتمل بر ویژگی های وطن شرعی است. 📚پی نوشت: [۱]-الوسائل 8: 493 / أبواب صلاه المسافر ب14 ح11. 🎙درس خارج فقه-حضرت آيت الله موسوي جزايري(٢٦_١٠_١٣٩١) •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi