eitaa logo
دو فصلنامه《الانوار الهادیه》
308 دنبال‌کننده
449 عکس
86 ویدیو
271 فایل
مقام معظم رهبري: «فقه خیلی اهمّیّت دارد؛ یک عدّه‌ای خیال میکنند فقه، چون اسمش فروع دین است یعنی کارهای فرعی؛ نخیر، فقه استخوان‌بندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است؛ فقه این است.» ●《الانوار الهادیه》مجله علمی مدرسه علمیه امام هادی علیه السلام-اهواز
مشاهده در ایتا
دانلود
خاطرات ناگفته آیت الله العظمی سبحانی از حاج‌آقا مصطفی خمینی(ره) یکی دیگر از مواهبی که ایشان داشت عبارت بود از «فکر زایا». او می‌توانست در بحث با کسی که مانند او حال و حوصله داشت، به مدت یک ساعت و نیم در حول و حوش یک موضوع خاص بحث کرده و آن مسأله را به صورت ممتد بسط دهد. همواره یکی از مزایای موجود در حوزه‌های علمیه، وجود مجالس بحث بود. ادامه مطلب:🔻 https://hawzahnews.com/x9RZY https://fa.shafaqna.com/news/1033377/ 🖇
99heydari.mp3
9.45M
🎙 🔸نکات مهم استاد ابوالقاسم علیدوست در نقد جناب سید کمال حیدری 🌐 کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh 🌀💠بیانی منطقی ومنصفانه💠🌀 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
🏴صلی الله علیک یا صاحب الزمان آجرک الله فی مصیبه ابیک المسموم🏴 شهادت جانسوز امام حسن عسکری علیه السلام تسلیت باد. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
AUD-20201026-WA0012.mp3
218.1K
💠نصیحتی به طلاب علوم دینی 💠 🎙استاد مدرس افغانی قدس سره •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
در مجلس استفتای ایشان [آیت الله خویی] بودیم. خبر دادند که پسر ایشان آقای آسید علی در جاده کربلا تصادف کرده... مرحوم آشیخ عبدالحسین واعظ را آوردند که روضه ای بخواند تا اگر خبر به ایشان رسید یک مرتبه حالتی رخ ندهد. خلاصه؛ طرح مطلب کردند و بعد ایشان فرمود: حالا [آسید علی] هست یا رفت؟ سکوت کردند؛ کنارشان نشسته بودم، یادم هست که دیدم دستش قلم بود، لرزید... بعد هم مرحوم آشیخ عبدالحسین روضه اش را خواند و بعد که روضه تمام شد اشک هایش را پاک کرد و گفت: کتابها را بیاورید. شروع کرد به نوشتن... مشغول تالیف معجم رجال الحدیث بود. خبر مرگ پسرش رسید اما آن شب تا چهار ساعت بعد این مرد مشغول نوشتن و بحث علمی بود. این طور زحمت کشیدند! و حالا این طور «اصالة التنبلیه» حکم فرماست! 🎙ناقل حضرت آيت الله العظمی وحيد خراساني •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ وحدتِ یک طرفه صحیح نیست! 🎙حضرت آیت‌الله اشرفی شاهرودی حفظه الله: 🔸زمانی که جناب آقای واعظ زاده رئیس دار التقریب بودند، جلسه ای با أهل تسنّن تشکیل دادند که اینجانب نیز حضور داشته و شش سؤال در مورد (شفاعت، زیارت و...) بر طبق مستندات أهل تسنّن مطرح نمودم... 🔹و به آنان گفتم با توجّه به مستندات موجود در کتب خودتان این أمور مشروع است؛ حال شما بر چه اساس این أمور را حرام و یا بدعت می دانید؟! - آن ها جواب قانع کننده ای را ذکر ننمودند و بعد از آقای واعظ زاده درخواست نمودیم این مصاحبه و سؤال و جواب ها چاپ و منتشر شود که ایشان راضی نشده و فرمودند: این امر خلاف وحدت است. 🔸باری در این اجتماع بزرگ که ایشان تشکیل داده بود عده زیادی از بزرگان أهل سنّت را از کشور های مختلف إسلامی دعوت نموده بودند، ولی بعد از جلسه که وقت نماز فرا رسید و جماعت تشکیل شد أحدی از آنان در جماعت ما شرکت ننمودند! 👈🏻 اینجانب به آقای واعظ زاده گفتم: این ها در امام جماعت عدالت را که شرط نمی دانند، حتماً به جهت این که ما را کافر می دانند به ما إقتداء ننمودند. پس این چه وحدتی است که دائم ما به آنان بهاء می دهیم که آن ها در مقابل شیعیان را تحقیر نموده و سوء إستفاده می کنند؟! 🔹مرحوم رجایی در زمان ریاست جمهوری که به گنبد رفته بودند در مقابل خواسته ها و توقعات بیجای آنان گفته بودند: ⭕️ شما که در تحقّق انقلاب و در تشکیل نهضت إسلامی شرکت ننمودید همین که می گذاریم در این کشور نفس بکشید شما را بس است. 🔸در هر حال مسئولین ما که خداوند حفظشان کند أمور و مصالح دیگری را در نظر دارند؛ چنان که وزیر اطّلاعات به اینجانب در مشهد می گفت اگر تقیّه را ترک کنیم شیعیان در خارج از ایران مورد اذیت و آزار شدید آنان واقع می شوند. 👈🏻 حال أصل قضیه تقیّه صحیح است ولی این بدان معنی نیست که خود را در مقابل آنان ذلیل و کوچک نماییم یا از مسلّمات قطعی خود دست برداریم تا جایی که بعد از گذشت چهارده قرن از قضیه غصب فدک و آتش زدن درب خانه فاطمه سلام‌الله‌علیها به صِرف رعایت تقیّه دست برداریم! 🔹... که این أمور خود دلیل بر مظلومیت آن بزرگواران و عدم مشروعیت خلافت خلفاء غاصب بوده است، و این امر موجب می شود که أهل تسنّن بگویند حالا به حرف ما رسیدید که در مورد فدک و غصب خلافت و آتش زدن درب خانه فاطمه اشتباه کردید. 📎 برگرفته از درس خارج معظم له به تقریرنویسی سایت مدرسه فقاهت،‌ مورخ ۹۶/۰۹/۱۹ 🌐@hojre_feghahat •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📚نام کتاب:محجة العلماء ✍🏻مولف:آيت الله محمد هادي طهراني [معرفي كتاب] ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
💢معرفي كتاب💢 ✴️بخش (۱): «محجة العلماء»، اثر شیخ هادی تهرانی، در علم اصول و به زبان عربی است و در زمان حیات مؤلف به طبع رسیده است از آن زمان كتاب به صورت چاپ سنگی منتشر شده بود و در هفتهای اخیر این کتاب با چاپ و تحقیقی بسیار چشم نواز احیا شده وبه جامعه علمی اسلامی باز گردانده شده برای شناخت اهمیت کتاب باید ابتدا شخصیت مولف صفت امتیازات کتاب بررسی شود. 🔰مولف کتاب: شیخ هادی طهرانی نجفی پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی در تهران، به حوزه علمیه اصفهان که در آن زمان بزرگترین حوزه علمیه در ایران بود رفت و نزد سید محمدباقرخوانساری صاحب روضات الجنات وسید محمدهاشم خوانساری صاحب مبانی الاصول،سید حسن مدرس، ملاعلی نوری و سید محمد شهشهانی به فراگیری علوم منقول و معقول پرداخت، سپس به تهران بازگشت و پس از مدتی راهی عراق شد و در دهه سوم عمر خود در نجف محضر شیخ مرتضی انصاری (درگذشته ۱۲۸۱ق) را درک کرد و پس از وفات وی به کربلا رفت و از درس عبدالحسین طهرانی معروف به شیخ العراقین که گفته می‌شود دایی او بوده است، استفاده کرد. وی پس از وفات شیخ العراقین در ۱۲۸۶ق، به نجف بازگشت و مدتی نزدمیرزامحمدحسن شیرازی درس خواند، سپس خود حوزه درس مستقلی تشکیل داد. استقلال رأی و بیم نداشتن از کثرت و عظمت مخالفان یکی از مهمترین ویژگی‌های علمی شیخ هادی بود؛ برای نمونه او در محجه العلماء، آرای استادش شیخ مرتضی انصاری را با صراحت و گاه تعبیرات تند (مثلاً زَعَمَ، توهَّمَ) نقد کرد که در محیط علمی آن روز نجف تنش‌هایی به وجود آورد. شیخ هادی گاهی در فقه، اصول فقه و فلسفه آرایی خلاف آرای مشهور ابراز می‌کرد که بعضی از آنها از آرای منحصر به فرد اوست. او همانند اخباریان، روایات کتب اربعه را معلوم الصدور و حجیت آنها را قطعی می‌دانست. از نظر وی اجماع حجت به شمار نمی‌آید، و به طور کلی اتفاق آرا کاشف از رأی امام نیست؛ باب علم علاوه بر باب علمی (ظنون خاصی که علم به حجیت آنها داریم، مانند خبر واحد)، در هر زمان باز است است. شیخ هادی در رساله‌های الحق الیقین و تحقیق الماهیه و الوجود،وجود ذهنی را انکار می‌کند و در مسئله اصالت وجود یا ماهیت، قائل به اصالت و اتحاد هر دو است. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
دو فصلنامه《الانوار الهادیه》
💢معرفي كتاب💢 ✴️بخش (۱): «محجة العلماء»، اثر شیخ هادی تهرانی، در علم اصول و به زبان عربی است و در ز
✴️بخش(۲): 🔰امتیازات کتاب"محجة العلماء": امتیاز مهم کتاب طهرانی انتقاد از شیخ انصاری وعدول ازشیوه ایشان که شیوه معظم فقهای معاصر است می باشد که این امر به طلبه اجازه میده که در روش استنباط بتواند صاحب نظر باشد ومقلد شیوه استنباطی شیح اعظم نباشد. این عدول ازشیوه شیخ از ابتکارات شیخ هادی طهرانی نمایان است.  از ابتکارات و دقت نظرهای شیخ هادی، ملاک جدیدی است که وی، برای ساختار بخش دوم اصول ارائه کرده است؛ وی، نخست، ملاک شیخ را در تقسیم این بخش که با توجه به حالات قطع، ظن و شک مکلف نسبت به حکم شرعیانجام می‌گرفت، نقد و رد می‌کند و آن گاه این سه بخش را با معیار پیشنهادی خود، به صورت زیر تبیین می‌نماید: الف) علم فعلی تفصیلی به حکم شرعی: این، اصل در استنباط و کشف حکم شرعی و تنجیز آن، است؛ ب) علم اجمالی: این، در طول علم تفصیلی است و بحث اشتغال در آن مطرح می‌شود؛ ج) علم اقتضایی به حکم: به معنای علم به مقتضی با احتمال وجود مانع که بحث استصحاب حال عقل و استصحاب حال شرع  در این جامطرح می شود. یکی از دیدگاه‌های اساسی شیخ هادی، اعتقاد او به قاعده «مقتضی و مانع» است. از دیدگاه وی، باقی اصول عملیه و تمامی اصول لفظیه نیز به این قاعده باز می‌گردد؛ ازاین رو، قاعده مذکور، نزد وی قاعده‌ای شریف و اساسی است. شیخ هادی، در ابتدای بحث استصحاب، تصریح می‌کند که اصل استصحاب مورد قبول متاخران (اخذ و تعویل به حالت سابقه) که از آن، به استصحاب حال شرع تعبیر می‌شود، تنها یکی از اصل‌هایی است که نام استصحاب برایش به کار برده می‌شود که از دیدگاه ایشان، نازل‌ترین قسم آن نیز هست و هیچ یک از محققان اصولی شیعه و سنی، به آن قائل نشده‌اند؛ جز تعداد معدودی از اصولیان عامه که چندان معتبر و مشهور نیستند؛ حتی محققان اهل سنتی که بهقیاس و استحسان باور دارند، استصحاب را در این معنا حجت نمی‌دانند. سه اصل دیگری که اصطلاح استصحاب بر آنها اطلاق شده است عبارتند از: استصحاب حال عقلکه همان برائت اصلیه باشد؛ استصحاب به معنای عدم الدلیل دلیل العدم و استصحاب به معنای اعتماد بر اقتضاء در صورت شک در رافع؛ یعنی قاعده «مقتضی و مانع» که از آن، به استصحاب حکم نص، استصحاب عموم و استصحاب اطلاق تعبیر می‌شود. به هرحال از نظر شیخ هادی، تنها استصحاب به معنای «مقتضی و مانع»، بنیاد و اساس اصل مذکور است و تمامی اصول عملیه و لفظیه به آن باز می‌گردد.  از دیدگاه مؤلف، باب علم، برای کشف حکم شرعی، در همه زمان‌ها مفتوح است؛ ازاین رو، ایشان، چندان تمایلی به اثبات حجیت و اعتبار ظنون خاص ندارد. ایشان، اجماع منقول،شهرت، خبر واحد و ظواهر کتاب را حجت نمی‌داند.  از نظر وی، احادیث کتب اربعه معلوم الصدور و مقطوع الحجة است و در این رای، وی، همانند یک اخباری می‌اندیشد. در بحث مراتب حکم، ایشان، قائل به سه مرحله است: الف) مرحله‌ای که در آن، حکم برای واقعه خاصی ثبوت یافته و جعل می‌شود؛ ب) مرحله‌ای که در آن، حکم، به شخص تعلق می‌گیرد؛ ج) مرحله‌ای که حکم شرعی بر مکلف منجز می‌شود. اینها پاره ایی از ابداعات اصولی شیخ هادی طهرانی است وکتاب ایشان مملو از ابداعات کلیدی وحیاتی بسیاری است که طلبه را در بررسی کلام استاد مولف یعنی شیخ انصاری یاری می کند. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻آیت‌الله العظمی بشیر نجفی: ⭕️ از عنوان آزادی برای نابودی آزادی استفاده نکنید ◻️آیت الله بشیر نجفی از مراجع نجف اشرف از دوگانگی رفتار فرانسه در دفاع از آزادی انتقاد کردند و نسبت به اهانت به پیامبر اکرم (ص) هشدار دادند. متن بیانیه: hawzahnews.com/news/926507
1_563013022.mp3
27.18M
🔹♦️🔹 ✴️ مهارت های پژوهشی✴️ 🔹🔶🔹 🔹مهارت انتخاب موضوع 🔸مهارت منبع شناسی فقه 🎙استاد ربانی بیرجندی(زید عزّه) •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
🔸 کتاب المکاسب اثر علمی وزین حضرت استاد علامه آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله العالی) که به زبان عربی تالیف و منتشر شده است، به شرح کتاب المکاسب شیخ انصاری (رحمة الله علیه) می پردازد. از ویژگی های بارز این کتاب می توان به تدوین منطقی مباحث، تحليل موضوع و محل نزاع، بيان آراء دانشمندان، بررسی اقوال و ادله آنها و ... اشاره نمود. 📒نام کتاب: «کتاب المکاسب الجزء الأول» 📕مؤلف: «آیت الله جوادی آملی» 📚خرید کتاب: b2n.ir/679394 🌐 @a_javadiamoli_esra •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
💢 آیت‌الله خویی در اواخر عمر به جریان حدیث‌گرایی نزدیک شد/ وقتی می‌‏خواهیم از نقش عقل در استنباط صحبت کنیم، بسیاری ناراحت می‌شوند!/ اخباری‌گری به نوعی دیگر متولد شده است/ هیچ زمانی، هجمه‏‌های این‏‌چنینی به تراث شیعی نداشته‌‏ایم ✔️ استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹 در دوره اول اخباری‏گری، مدیریت با ائمه(ع) است. عجیب اینکه ائمه(ع) هم با «قیاس‌‏گرایی و اجتهاد به رأی که یک نوع عقل‏‌گرایی» محسوب می‏‌شده، مبارزه می‌‏کنند و هم با «حدیث‌‏گراییِ فارغ از عقل». 🔹 ما امروز با جریان اخباری‏گری مواجهیم. مخالفت با عقل، مخالفت با شهرت‏ها، نقشی قائل نشدن برای شهرتها و … از جمله مختصات اخباری‏گری معاصر است. 🔹 مرحوم ‌‌آیت‌الله خوئی که مدرسه‌‏اش، مدرسه حاکمی است، در اویل عمر علمی خود، قاعده عدل و انصاف را می‌‏پذیرد ولی در اواخر، آن را انکار می‏‌کند! ایشان هر چه به اواخر عمر خود نزدیک شده، به جریان حدیث‌گرایی نزدیک شده است، در اواخر عمر خود با صراحت قاعده عدل و انصاف را رد می‏‌کند. تفصیل مطلب 👈 https://b2n.ir/280678 🌐@ijtihad •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
… .......آن نراقی چجور ملا شد و ما چجور؟! واقعاً اين ها را بشناسيد خود شناخت رجال از غنائم است، نراقی آيتی است... . فقه می نويسد مستند است! "مستند الشيعه في احكام الشريعه" اين نتيجه نراق كاشان است. بعد همين آدم اخلاق می نويسد می شود معراج السعادة، اصلاً نظيرش را پيدا نمی كنید.🏼 . همين آدم علوم غريبه می نويسد می شود "خزائن"، خزائن نراقی مرجع است برای كسانی كه دنبال علوم غريبه هستند... . پدرش جامع السعادة و پسر معراج السعاده را نوشتند. . . فقه می نويسد مستند الشيعه، اگر فقيه باشی می فهمی "عروة الوثقی" ريشه ها در مستند نراقی دارد. آن وقت در نراق كاشان اين مرد بوده است... . آن نراقی چه جور ملا شد و ما چه جور! نراقی پولی نداشت كه نفت بخرد به چراغ بريزد، می رفت تو مستراح با چراغ مستراح آن جا مطالعه می كرد! بعد همچو كسی را، خدا با او چه كرد؟ شيخ و ما ادراک ما الشيخ؟! كجا شيخ انصاری را شناختی! آخوند، علامه دهر، تعبيرش درباره شيخ اين است: تاج الفقهاء من الاولين الاخرين. شيخ مدتها در كاشان زندگی می كرد. اتاق شيخ انصاری را من در كاشان دیدم. رفتم مدرسه ای كه شيخ بوده، آن وقت پای درس نراقی می رفته و شاگرد نراقی بوده است. ⁦🎙️⁩💐 آیت الله العظمی وحید خراسانی ⬜ @sireolama @ayatollah_wahid •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸تکفیر در بین علمای شیعه، تهمت یا حقیقت؟! 🔻مقاله آیت الله احمد : 🔹در این پژوهش نشان داده شده که تمام عالمان شیعه، اهل سنت را مسلمان می دانند و اگر بر غیر از ناصبیان و معاندان، اطلاق کفر کرده اند، مرادشان کفر در مقابل ایمان بوده است. 🔹مرحوم شرف الدین در کتاب اجوبة موسی جارالله، محمد علی حسن در کتاب صواعق السماء علی کتاب الفکرالتکفیری عند الشیعه حقیقة أم إفتراء و دیگر اندیشمندان پاسخ هایی به این اتهام ارائه کرده اند؛ ولی هنوز به صورت مستقل و روش مند به رفع اتهام از اقدام نشده است. 🔹به گمان شافعی، راز بودن شیعه (پیش از دلالت روایات یا تقریرات علما)، در اصول آن نهفته است. به عقیده ایشان، شیعه امامت را در کنار توحید، نبوت و معاد، جزء اصول دین دانسته و حتی از نبوت نیز برایش بیشتر اهمیت قائل است و همین موضوع، شیعه را به سایر فرق کشانده است. 🌐 rasanews.ir/002noC 🆔 @rasanewsagency
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 💠 نصیحتی پدرانه به طلاب علوم دینی. 🔸 بیان شیوه صحیح درس خواندن. 🎙💐 آیت الله العظمی وحید خراسانی مدظله العالی 🌐@ayatollah_wahid •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
🔅«فقاهت، اولویت اول حوزه ها» باید حوزه‌ها عنایتشان به فقه و فقاهت از همه چیز بیشتر باشد! اگر حوزه‌های فقاهت خدای نخواسته از بین برود یا سست بشود، رابطه ما بین فقها و ملت قطع می‌شود. «این حوزه فقاهت است که رابطه را محفوظ نگه داشته است.» ❗️اگر یک اشخاصی آمدند در حوزه‌ها و پیشنهاد کردند که فقه لازم نیست مثلاً به این طول و تفصیل باشد و فلان، و بیاییم یک چیزهای دیگر را هم چه بکنیم، اینها اشتباه می‌کنند یا مأمورند. 📚 صحیفه امام: جلد ۱۳ صفحه ۱۳ @Qabasat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 «نا» به چاپ دوم رسید 🔹 «نا» روایتی جامع از زندگی به‌قلم مریم برادران است که در پاییز ١٣٩٩ روانۀ بازار کتاب شد و اکنون پس از دو هفته به چاپ دوم رسید. 🆔 @rasanewsagency
1_185961207
13.07M
🏴صلی الله علیک یا اباعبدالله 💔الحسین💔🏴 🎙کربلایی حجت الاسلام سید محتسبی 💚اللهم عجل لولیک الفرج💚 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📷 نماینده ولی فقیه در خوزستان با آیت الله حسینی بوشهری دیدار کرد 🔰 حجت الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز و هیئت همراهی از حوزه علمیه استان با آیت الله حسینی بوشهری دیدار کردند. 🔻 در ابتدای این دیدار گزارشی توسط حجت الاسلام و المسلمین موسوی‌فرد از وضعیت حوزه‌های علمیه و نیازمندی‌ها و انتظارات فضلاء و روحانیون این استان ارائه شد. 💠 همچنین آیت الله حسینی بوشهری نیز ضمن خیر مقدم و تبریک مناسبت های ماه ربیع الاول، توجه ویژه نسبت به ارتقا سطح علمی حوزه علمیه خوزستان و زیر ساخت‌های فرهنگی استان و پشتیبانی‌های لازم در مورد مراکز علمی و تخصصی و عمرانی را از دغدغه‌ها و اولویت‌های شورای عالی حوزه برشمرد و در خصوص درخواست‌ها قول پیگیری داد. ✅ @mousavifard_ir
🗓۲۷/ربیع الأول سالروز وفات حضرت آیت الله العظمی محسن حکیم(قدس سره). •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نکاتی شنیدنی از زندگی آیت الله سید محسن طباطبایی حکیم (ره). •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
تحلیل دیدگاه شیخ بهائی و اخباریان در علل تغییر شیوه اعتبارسنجی متاخران، احسان سرخه ای.pdf
582.9K
📕 تحلیل دیدگاه شیخ بهایی و اخباریان در علل تغییر شیوه اعتبارسنجی متأخران 🖊احسان سرخه ای 🔖 چکیده مقاله: علامه حلی، به پیروی از استادش سید احمد بن طاووس، احادیث را در چهار گروه «صحیح»، «حسن»، «موثق/قوی» و «ضعیف» جای داد. این تقسیم پیش از آن از سوی قدما کاربرد نداشته است. شیخ بهایی، «نابودی منابع و از دست رفتن ‏قراین» را علت تغییر در شیوه اعتبارسنجی احادیث دانسته است. در این مقاله ضمن پذیرش نابودی بخشی از منابع حدیثی، دیدگاه شیخ بهایی با تکیه بر مستنداتی که ثابت می‌کند بخش قابل توجهی از منابع تا اواخر قرن هشتم در دسترس بوده، نقد شده است. البته بر فرض پذیرش این نظریه، بخشی از سؤالات مطرح نیز بی‌پاسخ مانده است. از سوی دیگر، اخباریان، «پیروی از عامه» را دلیل اتخاذ شیوه جدید اعتبارسنجی معرفی نموده‌اند. با مراجعه به منابع معتبر عامه پیش از این دوره و هماهنگی بین‏ آن‏ها و تقسیم ارائه شده از سوی علامه حلی، می‌توان تا حدودی دیدگاه اخباریان را قابل تأیید ارزیابی کرد. برخلاف اعتقاد اخباریان، این به ‌خودی ‌خود اشکال و انحراف تلقی نمی‌شود، بلکه تفاوت در پیش‌زمینه‌ها، و فقدان هماهنگی شیوه جدید با بستر نقل و انتقال احادیث در میان امامیه، کاربست این شیوه از اعتبارسنجی را نادرست نموده است. 📚 فصلنامه علوم حدیث، دوره 23، شماره 87، بهار 1397، صفحه 115-142 #️⃣ 🆔 @Rejal_science