eitaa logo
دو فصلنامه《الانوار الهادیه》
308 دنبال‌کننده
449 عکس
86 ویدیو
271 فایل
مقام معظم رهبري: «فقه خیلی اهمّیّت دارد؛ یک عدّه‌ای خیال میکنند فقه، چون اسمش فروع دین است یعنی کارهای فرعی؛ نخیر، فقه استخوان‌بندی و در واقع ستون فقرات زندگی اجتماعی است؛ فقه این است.» ●《الانوار الهادیه》مجله علمی مدرسه علمیه امام هادی علیه السلام-اهواز
مشاهده در ایتا
دانلود
💥پيام تسليت مقام معظم رهبري در پی وفات آيت الله مروج قدس سره: جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای جزایری امام جمعه محترم اهواز خبر درگذشت عالم جلیل‌القدر مرحوم آیت‌الله آقای حاج سید محمد‌جعفر موسوی مروج رحمة‌الله علیه موجب تأسف اینجانب شد. ایشان از فقهای برجسته و موفق و برای حوزه‌های علمیه بخصوص حوزه‌ی علمیه شهر اهواز و وجودی مغتنم و ذی‌قیمت بودند و فقدان ایشان یک ضایعه بود. تسلیت اینجانب را به مردم شریف خوزستان بخصوص حضرات علمای اعلام، فضلا و طلاب محترم علوم اسلامی و بالاخص به آقازادگان و خانواده مکرم ایشان ابلاغ فرمایید. خداوند متعال درجات عالیه مؤمنان و پرهیزگاران را نصیب ایشان و صبر و رحمت خود را شامل بازماندگان بفرمایند. والسلام علیکم و رحمة‌الله‌ سید علی خامنه‌ای‌ 24 اسفند77 🌐https://farsi.khamenei.ir/message-content?id=11456 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📕هدی الطالب الی شرح المکاسب 📙منتهی الدرایه فی توضیح الکفایه دو تالیف آیت الله مروج می باشند که به صراحت می توان گفت مهمترین کتب نوشته شده در شرح مکاسب و کفایه می باشند به گونه ایی که طلاب سطح و خارج از این دو کتاب مستغنی نمی باشند. ⬇️دانلود: http://alfeker.net/authors.php?id=1161 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
💐💐💐💐💐 شفیع و یاور ما در صف حساب آمد 💐💐💐💐💐 🔴میلاد باسعادت سید الشهداء سید الکونین ابی عبدالله الحسین-علیه السلام-مبارکباد🔴 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📌بررسي روایت معلی ابن خنیس پیرامون نوروز 1️⃣ ✍🏻آيت الله شيخ ماجد کاظمي 🔴متن روايت1️⃣: از جمله روایات دروغین و ساختگی، روایت مشهور معلی ابن خنیس در مورد نوروز میباشد. هرچند بافته و خرافات منصوب به معلی ابن خنیس در تأیید و بزرگداشت نوروز نیاز به توضیح ندارد، ولی به دلیل ذکر مستحبات ایام نوروز در کتب برخی از فقهای عظام و نیز ترویج خرافات و رسوم جاهلی نوروز همچون چهارشنبه سوری و هفت سین و سینزده بدر امثال آن در بین مردم و جامعه شیعی، لازم است تا نقد مختصری پیرامون روایت نوروز و بدعت های همراه آن بیان شود. مفصل ترین روایت در بحث نوروز در کتاب بحار الانوار نقل شده، که به جهت اختصار تنها به ذکر ترجمه آن بسنده میشود: «به سندى از معلّى بن خنيس نقل شده كه در نوروز نزد امام صادق عليه السّلام رفتم، فرمود: امروز را ميشناسى؟ گفتم روزيست كه عجمها بزرگش دارند و بهم هديه دهند قربانت، فرمود: بكعبه‏اى كه در مكّه است، [نوروز] امريست ديرين و قدیمی كه تفسيرش كنم برايت تا بفهمى، گفتم: اى آقايم، آن را از شما بدانم دوست‏تر است نزد من از اينكه مرده‏هايم زنده شوند و دشمنانم بميرند، فرمود: در نوروز بود كه خدا از بنده‏هايش پيمان گرفت او را بپرستند و شريك با او نياورند، و برسولان و حججش بگروند، و بائمّه عليهم السلام ايمان آرند. نخست روز است كه خورشيد تابيده، باد وزيده، گل شكفته در زمين، روزى كه كشتى نوح بر کوه جودى[1] استوار شده. . 🔖پی نوشت: [1]-کوه جودی که در قرآن نیز نام آن آمده است، خداى تعالى گويد: وَ اسْتَوَتْ عَلَى‏ الْجُودِيِ‏- 44/ هود) ؛ در روایات در فضیلت این کوه آمده است:«ابو بصير گويد: در سال وفات امام صادق عليه السلام خدمت موسى بن جعفر عليه السلام رسيدم و عرضكردم قربانت، چرا شما گوسفندى كشتيد، در صورتى كه فلانى شتر كشت؟ فرمود: اى ابا محمد؟ همانا نوح عليه السلام در كشتى نشست و هر چه خدا خواهد در كشتى بود (انسان و حيوان و متاع بسيارى بود) و كشتى مأموريت داشت و گرد خانه كعبه طواف كرد و همان طواف نساء بود و نوح عليه السلام كشتى را بخود واگذاشته بود خداى عز و جل بكوهها وحى فرمود: كه من كشتى بنده‏ام نوح را روى يكى از شما مينهم، كوهها گردن كشيدند و سرافرازى كردند، ولى كوه‏ جودى‏ فروتنى كرد، و آن كوهى است نزد شما، پس كشتى سينه بر آن كوه گذاشت. آن هنگام نوح عليه السلام بلغت سريانى فرمود: يا مارى اتقن‏، يعنى پروردگارا اصلاح كن. راوى گويد: من گمان كردم كه موسى بن جعفر عليه السلام بخود كنايه زد (يعنى مقصودش اين بود كه من هم از كشتن گوسفند قصدم تواضع براى خدا بود.» أصول الكافي / ترجمه مصطفوى ؛ ج‏3 ؛ ص188مترجم. ادامه دارد...... •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از از هر دری سخنی
1_914279499.pdf
5.85M
🔺مقاله پژوهشی/ PDF ● سیمای حضرت ابوالفضل العباس (ع) در متون اهل‌سنت ✍ به قلم: دکتر محمدرضا افروغ 📚 مقاله جدیدی از پژوهشنامه معارف حسینی، زمستان 1399. @monzer_ir @alfavayedolkoronaieh🌱
هدایت شده از علی
🔰حوزه علمیه امام هادی علیه السلام – اهواز 💠پذیرش سال تحصیلی 1401-1400 🔻مقطع یازدهم دیپلم دانشگاهی🔺 💢ثبت نام 20 اسفند تا 30 اردیبهشت💢 🌐آدرس ثبت نام اینترنتی: http://paziresh.ismc.ir 🔍برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره درباره پذیرش حوزه علمیه با شماره 09166073001 تماس حاصل نمایید یا در ایتا به کاربری زیر پیام دهید @sharid14
📌بررسي روايت معلی بن خنيس پيرامون نوروز 2️⃣ ✍🏻آيت الله شيخ ماجد کاظمي 🔴متن روايت2️⃣ روزى كه خدا در آن قومی كه از ترس مرگ گريخته و مرده بودند زنده كرد ، روزى كه جبرئيل به پيغمبر فرود آمد، روزى كه پيغمبر صلى اللّه عليه و آله على عليه السّلام را بدوش گرفت تا بتهاى قريش را از فراز كعبه افكند و خرد كرد، و همچنين روزی بود که ابراهيم عليه السّلام نیز بت های قوم خود را شکست، روزى كه پيغمبر فرمود تا اصحابش‏ با أمير المؤمنين بيعت كردند، روزى كه پيغمبر صلى اللّه عليه و آله على عليه السّلام را بوادى أجنه فرستاد تا از آنها بيعت گيرد، روزى كه دوباره مردم با على عليه السّلام بيعت كردند، روزى كه بخوارج نهروان پيروز شد و ذو الثدية را كشت، روزى كه قائم ظهور كند و روزى كه بدجّال پيروز شود و او را در زباله‏دان كوفه بدار زند، نو روزى نيايد جز اينكه ما توقع فرج داريم زيرا از روزهاى ما و روزهاى شيعيان ما است، عجم احترام این روز را نگه‏داشتند و شما آن را ضایع كرديد. و نیز فرمود: يكى از پيغمبران از پروردگارش پرسيد چگونه اين قوم كه از دیارشان خارج شدند و جانشان گرفته شد(اشاره به داستان آیه243 سوره بقره) زنده كنى؟ خدا در اين روز باو وحى كرد آب بر مرقدشان بپاشد كه نخست روز سال پارسيانست و آنان كه 30 هزار بودند زنده شدند، و آب پاشيدن در آن روز سنّت شد گفتم: اى آقايم، قربانت نام روزهاى پارسى را بمن نگوئى؟ فرمود: آنها 30 روز قدیم از ماههاى قديم بى‏كم بيش در هر ماه. 1- هر مزد روز نامى از نامهاى خدا تعالى كه آدم را در آن آفريد، پارسيان گويند: خوبست و نوشيدن و شادى را شايد. امام صادق عليه السّلام ميفرمود: سعد است و مبارك: روز شاديست، با أميران و سروران در آن سخن گوئيد، حوائج را بخواهيد كه برآورده شوند باذن خدا، نوزادش مبارك است، نزد سلطان برويد، بخريد، بفروشيد، زراعت كنيد، درخت بكاريد بنا كنيد، سفر كنيد كه هر كار در این روز خوب است، و همچنین تزويج، و بيمار در این روز بزودى شفا یابد و گمشده‏ پیدا شود ان شاء اللّه. 2- بهمن روز، شايسته و پاك، خدا در آن حواء را آفريد، يك دنده از آدم عليه السّلام بود، (بهمن) نام فرشته موکل بحجب قدس و كرامت است، فرس(پارسیان، اهل ایران) گفته‏اند: خوب و پسند است امام صادق فرمايد: مبارك است تزويج كنيد. از سفر بخانه آئيد، سفر كنيد، بخريد بفروشيد هر نوع حاجت بخواهيد، روزيست پسنديده بيمار آغازش سبك است و از آخرش سخت، و در خطر مرگ. 3- «ارديبهشت روز» نام فرشته گماشته بدرمان و درد، فرس گويند: سنگين است و امام صادق فرمايد: نحس مستمر است از همه حوائج و كارها بپرهيزيد، نزد سلطان نرويد نخريد نفروشيد تزويج نكنيد حاجت مخواهيد بكسى تكليف نكنيد، خود را در این روز مراقب باشید، از كارهاى سلطان بپرهيزيد تا توانيد صدقه بدهيد كه هر كه در آن بيمار شود خطر دارد، روزيست كه خدا عزّ و جلّ آدم و حوّا را از بهشت دور كرد، لخت كرده، مسافرش دچار راهزن شود. 4- «شهريور روز» نام فرشته‏اى كه جواهر از آن آفريده شده و نگهبان بر آنها ، و درياى روم است، فرس گويند خوبی است. امام صادق عليه السّلام فرمايد: مبارك است نوزادش هابيل پسر آدم است تزويج و شكار خشكى و دريا را شايد، نوزادش شايسته مبارك و محبوب مردم است جز اينكه سفر را نشايد و در آن خطر راهزنست و بلاء و اندوه بيمارش زود خوب شود ان شاء اللّه تعالى. 5- «اسفندار مذروز» نام فرشته گماشته به زمينها. فرس گفته‏اند: سنگين است امام صادق عليه السّلام فرمايد نحس است و بد، قابيل پسر آدم است كه ملعون و كافر و قاتل برادر خود، و نفرين كن بخاندانش بود غم و گريه بر آنها وارد كرد، در این روز به دنیا آمد. از آن كناره كنيد كه شوم و نحس و مذموم است حاجت نخواهيد، نزد سلطان نرويد، در منزل خود بمانيد و بخوبى از درنده‏ها و آهن حذر كنيد. 6- «خرداد روز» نام فرشته گماشته بر كوهها، فرس گويند: سبك است امام صادق عليه السّلام فرمايد: مبارك است تزويج و كوشش در هر كار خير در خشكى و دريا و شكار و كسب در هر دو شایسته است، و نیز هر حاجتى را، مسافرش زود و با هر چه خواهد بخانه برگردد، در هر حاجت داريد بكوشيد كه برآورده است ان شاء اللّه. 7- «مرداد روز» نام فرشته گماشته بمردم و روزيشان، فرس گويند: نيك است و امام صادق فرمايد: سعد است و مبارك هر كار خواهيد بكنيد از بناء درخت كارى، زراعت، شكار نزد سلطان رفتن، سفر كه خوب و شايسته هر حاجت است ان شاء اللّه. 8- «ديبار روز» از نامهاى خدا است، فرس گويند: نيك است، امام صادق عليه السّلام فرمايد مبارك است و شايسته كوشش در هر حاجت و فروش و خريد و شكار جز سفر كه نرويد بيمارش زود خوب شود، نزد سلطان و جز او برويد كه حاجت در آن روا است و از سلطان بخواه. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📌بررسي روايت معلی بن خنيس پيرامون نوروز 3️⃣ ✍🏻آيت الله شيخ ماجد کاظمي 🔴متن روايت3️⃣ 9- «آذر روز» نام فرشته گماشته بر آتش روز قيامت فرس گفته‏اند: سبك است، صادق عليه السّلام فرمايد: صالح، سبك، مبارك است همه‏اش، سفر و هر چه را خواهى خوب است. مسافرش مال بسيار يابد و هر چيز خیری میابد، بيمارش زود خوب شود و بد نبيند ان شاء اللّه حاجت خواهيد كه باذن خدا برآورده است ان شاء اللّه. 10- «ابان روز» نام فرشته گماشته بدريا و آبها فرس گويند سنگين است صادق عليه السّلام فرمايد: همه چيز خوب است جز رفتن نزد سلطان، روز ولادت نوح است نوزادش روزيمند است سختى نكشد نميرد تا پير شود بينوا نشود هر كه از سلطان يا ديگرى گريزد گرفته شود گمشده‏اش يافت شود براى فروش و خريد و سفر نيك است بيمارش زود خوب شود ان شاء اللّه. 11- «خور روز» نام فرشته گماشته بخورشيد فرس گويند: همچون روز قبل سنگين است، صادق فرمايد: روز ولادت شيث پسر آدم عليه السّلام است كه پيغمبر بوده فروش و خريد هر كار و حاجت را شایسته است. و سفر کردن خوب است بجز وارد شدن بر سلطان که نیکو نیست. نوزادش مبارك روزيمند پر عمر است بينوا نشود، حاجات خود را جز رفتن نزد سلطان بجوئيد. 12- «ماه روز» نام فرشته گماشته بر ماه فرس گويند: سبك است روزبه نام دارد صادق فرمايد: نيك است و خوب همچون روز یازدهم(روز قبل)، نوزادش عمر طولانى دارد حوائج را بخواهيد، آغازش نزد سلطان رويد نه پايانش از خدا كمك خواهيد كه بخواست خدا بگذرد. 13- «تير روز» نام فرشته موکل ستارگان است، فرس گويند: روزيست جدّا سنگين: صادق فرمايد: نحس مستمر است از هر كار بپرهيزيد تا توانيد حاجت مخواهيد نزد سلطان و جز او مرويد لا حول و لا قوة الا باللّه: 14- «جوش روز» فرشته موکل به انسان ها و چهارپایان و دام ها، فرس گويند: سبك است صادق فرمايد: نيك است براى هر چه خواهى ديدار اشراف و علماء خوب است، و طلب حوائج نوزادش با كمال و دانش دوست و دراز عمر است، در پايان عمر مال فراوان دارد بيمارش بخواست خدا خوب شود. 15- «ديمهر روز» نام خدا است فرس گويند: سبك است صادق فرمايد: خوب است و مبارك براى هر كار و حاجت كه خواهى جز اينكه نوزادش لال يا زبان گرفته است، حاجت خواهيد در این روز كه برآورده است ان شاء اللّه. 16- «مهر روز» نام فرشته موکل به رحمت، فرس گويند: بسيار سبك است صادق فرمايد: منحوس بد مذموم است، حاجت مخواهيد، سفر مكنيد كه مسافرش هلاك است، نوزادش بناچار ديوانه است بيمارش بسا رها نشود، حاجت و حركت را انجام نده كه اگر هم برآورده شود سخت است، و بسا بمقصد نرسد تا توانيد بپرهيزيد و صدقه بدهيد. 17- «نمروش روز» فرشته گماشته به ويرانى جهان كه جبرئيل است، فرس گويند: پسند و سبك و ميانه است. صادق فرمايد: نيك است براى هر چه خواهى، موافق و پاك پسند هر حاجت بخواهيد، تزويج كنيد، خريد، فروش، زراعت، بناء انجام دهيد، نزد سلطان و غیر او برويد كه بخواست خدا حاجت روا شويد. 18- «رش روز» فرشته گماشته به آتش، فرس گويند: سبك است. صادق فرمايد: پسند و نيك است براى تزويج، سفر، زراعت، خواست حاجت و هر كار، هر كه با دشمن خصومت كند پيروز گردد بقدرت خدا تعالى. 19- «فروردين روز» فرشته گماشته به جان خلائق و ستاندن آن، فرس گويند: سنگين است، صادق فرمايد: پسند و نيك است براى تزويج، خواست حاجت، هر كه با دشمنى درآويزد بقدرت خدا بدو چيره شود، هر كار را در این روز شایسته است، اسحاق در آن زاده، نوزادش مبارك است ان شاء اللّه. 20- «بهرام روز» فرشته گماشته به پيروزى و شكست در نبرد، فرس گويند: سبك است، صادق فرمايد: نيك است براى سفر، و خصوص طلب حوائج، و بناء و تزويج و عروسى و رفتن نزد سلطان و غیر او، روز مباركى است ان شاء اللّه. 21- «رام روز» فرشته گماشته بشادى و خرّمى، فرس گويند: نيك است و مبارك، صادق فرمايد: نحس مستمر است، روز خون گرفتن است، تا توانيد بپرهيزيد، حاجت مخواهيد، با دشمن نستيزيد، نوزادش بيشتر نيازمند و بينوا است مسافرش سود نبرد و در خطر است. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📌بررسي روايت معلی بن خنيس پيرامون نوروز 4️⃣ ✍🏻آيت الله شيخ ماجد کاظمي 🔴متن روايت4️⃣ 22- «باد روز» فرشته گماشته به بادها، فرس گفتند: سنگين است، صادق فرمايد: پسند و نيك براى هر حاجت بويژه فروش و خريد، صدقه ثواب شايان دارد نوزادش مبارك و محبوب است، بيمارش بزودى خوب شود، مسافرش سودمند و سالم بخانه برگردد، هر كه نزد سلطان رود بخواسته‏هاى خود رسد و كامياب گردد. 23- «ديبدين روز» فرشته گماشته بخواب و بيدارى، فرس گويند: سبك است، صادق فرمايد: پسند است روز ولادت يوسف عليه السّلام است، هر كار و حاجت در این روز نیکوست، بويژه تزويج و تجارات و رفتن نزد سلطان و درخواست حاجت، نوزادش مبارك است و نيك، مسافرش بهره‏مند و خيرجو است بخواست خدا عزّ و جلّ. 24- «دين روز» فرشته گماشته بكوشش و جنبش و فرس گويند: سبك است و نيك، صادق فرمايد: نحس است و زادگاه فرعون- لعنه اللّه- سخت است و بد، تا توانيد بپرهيزيد، مسافرش بميرد، در نسخه‏اى، نوزادش در سفر بميرد يا كشته يا غرق شود و در طول عمر غمگين، رنجور باشد و بى‏توفيق، بيمارش طولانى و بمقصد نرسد هر چه كوشد. 25- «ارد روز» فرشته گماشته بپريان و ديوان، فرس گويند سنگين است صادق فرمايد: نحس و بد و مذموم است، روزيست كه هفت آفت و بلا بر اهل مصر نازل شد، بلايش سخت است، بيمارش بسا رها نشود و خوب نشود، مسافرش برنگردد و سود نبرد، حاجت نخواهيد، خود حفظ کنید، و تا توانيد بپرهيزيد. 26- «اشتاد روز» فرشته گماشته هنگام ظهور دين، فرس گويند: خوب است، صادق فرمايد: شايسته و مبارك است، موسى در آن دريا را شكافت، هر حاجت را شايد جز تزويج و سفر: هر كه تزويج كند ناتمام ماند و جدا شود، هر كه سفر كند سود نبرد و برنگردد، صدقه بدهيد كه سودش فراوانست، و زيانها این روز دفع میشود، بخواست خدا. 27- «آسمان روز» فرشته گماشته بآسمانها، فرس گويند: پسند است صادق فرمايد: نيك است و پسند براى هر حاجت و هر چه خواهى، نوزادش خوب زيبا و نمكين است، بناء، زراعت فروش، خريد، رفتن نزد سلطان را نیکوست، در حوائج خود بكوشيد. 28- «رامياد روز» فرشته گماشته بقضاوت ميان خلق، فرس گويند: سنگين است و نحس، صادق فرمايد: سعد است و مبارك و ستوده روز ولادت يعقوب پيغمبر عليه السّلام است، سفر و هر حاجت را نیکوست، نوزادش روزيمند و محبوب مردم و خانواده است و بدانها نيكى كند جز اينكه غمنده باشد و در آخر عمر مبتلا شود و ديده‏اش در خطر است. 29- «مهر اسفند روز» فرشته موکل بر فناها، روزگاران، عقلها، گوشها و ديده‏ها، فرس گويند: نيك است، صادق فرمايد: خوب است براى هر حاجت جز براى کتابت، كه در آن نوشتن بد است، و بنظرم در حاجت خود نكوشد اگر تواند، بيمارش زود خوب شود، مسافرش مال فراوان يابد جز نويسنده كه او را بد باشد، گريخته‏اش زود برگردد، گمشده‏اش يافت شود. 30- «انيران روز» فرشته گماشته بروزگارها، فرسش مبارك دانند، صادق‏ فرمايد: پسند و نيك است براى همه چيز، روز ولادت اسماعيل بن ابراهيم عليهما السّلام است، همه كار و همه حاجت را نیکوست، از خريد و فروش و زرع و غرس و تزويج و بناء، بيمارش زود خوب شود ان شاء اللّه، أمير المؤمنين عليه السّلام فرمود: نوزادش فرزانه بردبار، راستگو و مبارك است و كارش بالا گيرد و شأنش برآيد، زبانش راست و وفادار باشد، گريخته‏اش را يابند، گمشده‏اش يافت شود ان شاء اللّه.»[1]. مرحوم مجلسی به نقل از مصباح المتهجد شیخ طوسی دنباله ای برای روایت فوق نقل نموده: «المتهجّد، روى المعلّى بن الخنيس عن مولانا الصّادق ع‏ في يوم النّيروز قال إذا كان يوم النّيروز فاغتسل و البس أنظف ثيابك و تطيّب بأطيب طيبك و تكون ذلك اليوم صائماً.»[2] 🔖پی نوشت: [1]-بحار الأنوار (ط - بيروت) / ج‏56 / 92 / باب 22 يوم النيروز و تعيينه و سعادة أيام شهور الفرس و الروم و نحوستها و بعض النوادر ..... ص : 91؛ مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، آسمان و جهان (ترجمه كتاب السماء و العالم بحار الأنوارجلد 54) - تهران، چاپ: اول، 1351 ش. [2]-مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار (ط - بيروت) - بيروت، چاپ: دوم، 1403 ق. بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏56 ؛ ص101 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📌بررسي روايت معلی بن خنيس پيرامون نوروز 5️⃣ ✍🏻آيت الله شيخ ماجد کاظمي بررسي سند روايت1️⃣ ❌جهالت کتابی که مجلسي رحمه الله از آن خبر معلی بن خنيس را نقل کرده: پيش از آنكه به بررسي سند روايت بپردازيم ذكر اين نكته لازم است كه روايت مذكور در كتاب بحارالانوار از كتابي نقل شده است كه نام كتاب ومؤ لف آن مجهول مي باشد و اين اشكالي عمده بشمار مي‌رود. ❌ضعف سند خبر: ⭕️ضعف"جعفر بن احمدبن علی المونسي القمي": از سوي ديگر سند اين روايت ضعيف و غیر قابل اعتماد است. يكي از راويان آن «جعفر بن احمد بن علي المونسي القمي» مي‌باشدكه شخصي مجهول الحال است[1]. ⭕️ضعف"محمدبن الحسن الصائغ": يكي ديگر از راويان «محمد بن الحسن الصائغ» است كه او را ضعيف شمرده‌اند و گفته شده «غالي»بوده است و به روايات او اعتنا نمي‌شود[2]. ⭕️ضعف"الحسن الصائغ: پدر او يعني الحسن الصائغ كه يكي ديگر از راويان حديث مي‌باشد نامي در رجال ندارد . ⭕️ضعف"معلی ابن خنیس": راوي ديگر« معلي بن خنيس» است كه بنابر نظر نجاشي ضعيف است:« معلى بن خنيس أبو عبد الله‏، مولى الصادق جعفر بن محمد عليه السلام و من قبله كان مولى بني أسد، كوفي، بزاز، ضعيف جدا، لا يعول عليه‏» [3]. و ابن غضائري او را در ابتداي زندگي « مغيري» دانسته كه پس از مدتي به« محمد» معروف به« نفس الزكيه» متمايل گرديد واز پيروان وي قرار گرفت « داوود بن علي» او را وبه اين اتهام دستگير و به قتل رسانيد. فرقه غلات خيلي از روايات را به وي منسوب مي‌كنند:« معلّى بن خنيس، مولى أبي عبد اللّه عليه السّلام.كان أوّل أمره مغيريّا، ثمّ دعا إلى محمّد بن عبد اللّه بن الحسن، المعروف بالنفس الزكية و في هذه الظنّة أخذه داود بن عليّ فقتله. و الغلاة يضيفون إليه كثيرا. و لا أرى الاعتماد على شي‏ء من حديثه.»‏[4]. علامه حلی روایات در مورد معلی را متضاد دانسته و میفرماید:« و روي فيه أحاديث تقتضي الذم و أخرى تقتضي المدح‏»[5]. و نیز علامه حلی به نقل از الغیبه شیخ طوسی آورده است: «و قال الشيخ أبو جعفر الطوسي في كتاب الغيبة بغير أسناد إنه كان من قوام أبي عبد الله عليه السلام و كان محمودا عنده و مضى على منهاجه و هذا يقتضي وصفه بالعدالة.»[6]. هرچند روایاتی در مدح وی وجود دارد و نیز طبق نقل علامه از شیخ طوسی، معلی ابن خنیس از اصحاب مورد اعتماد امام صادق بوده است، ولی از آنجا که به او روایات دروغ نسبت داده میشد، و با کاوش در روایات نیز همین مطلب واضح میشود، و نیز تصریح خریت فن رجال، یعنی مرحوم نجاشی، بر ضعیف بودن وی، نمیتوان به روایات معلی اعتماد نمود. نكته مهم ديگري كه تذكر آن ضروری ميباشد، غير عرب بودن « معلي بن خنيس» است. همانطور كه در عبارات علمای رجال نقل شد[7]، و اين باعث ضعف سند مي شود. زيرا امام (ع) اورا عرب معرفي نموده است وحال آنكه از مواليان و آزادشدگان بني‌اسد بود. که در ادامه نیز توضیح بیشتر خواهد آمد . 🔖پی نوشت: [1]-تنقيح المقال في علم الرجال (ط الحديثة) / ج‏15 / 33 / (3779) 178 - جعفر بن أحمد بن أيوب السمرقندي أبو سعيد بن العاجز ..... ص : 24 [2]-معجم رجال الحديث و تفصيل طبقات الرواة / ج‏17 / 10 / 10591 - محمد بن الحسين بن سعيد الصائغ: ..... ص : 10 [3]- رجال النجاشي / 417 / 1114 معلى بن خنيس أبو عبد الله ..... ص :417 [4]-الرجال (ابن الغضائرى، طبع جديد) / 87 / (116) - 1 - معلى بن خنيس، ..... ص : 87 [5]- رجال العلامة الحلي / 259 / 1 معلى بن خنيس ..... ص : 259 [6]-همان [7]-در جائی که در توصیف شخصی از عبارت مولی بنی فلان استفاده میشود، این اصطلاح دلالت بر غیر عرب بودن آن شخص دارد. در مورد معلی هم آمده« مولى جعفر بن محمد ع، و من قبله كان مولى بني أسد» •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📌: [1-] إخلاص النية لله تعالى في طلبه و بذله‏ فإن مدار الأعمال على النيات و بسببها يكون العمل تارة خزفة[1]الا قيمة لها و تارة جوهرة لا يعلم قيمتها لعظم قدرها و تارة وبال على صاحبه مكتوب في ديوان السيئات و إن كان بصورة الواجبات. فيجب على كل منهما أن يقصد بعمله وجه الله تعالى و امتثال أمره و إصلاح نفسه و إرشاد عباده إلى معالم دينه و لا يقصد بذلك غرض الدنيا من تحصيل مال أو جاه أو شهرة أو تميز عن الأشباه أو المفاخرة للأقران أو الترفع على الإخوان و نحو ذلك من الأغراض الفاسدة التي تثمر الخذلان من الله تعالى و توجب المقت‏ و تفوت الدار الآخرة و الثواب الدائم‏ فيصير من الأخسرين‏ أَعْمالًا الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ هُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعاً . و الأمر الجامع للإخلاص تصفية السر عن ملاحظة ما سوى الله تعالى بالعبادة قال الله تعالى‏ فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصاً لَهُ الدِّينَ أَلا لِلَّهِ الدِّينُ الْخالِصُ‏ . و قال تعالى‏ وَ ما أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفاءَ إلى قوله‏ وَ ذلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ و قال تعالى‏ فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً قيل نزلت في من يعمل العمل و يحب أن يحمد عليه‏ . و قال تعالى‏ مَنْ كانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ وَ مَنْ كانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيا نُؤْتِهِ مِنْها وَ ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ‏ . و قال‏ مَنْ كانَ يُرِيدُ الْعاجِلَةَ عَجَّلْنا لَهُ فِيها ما نَشاءُ لِمَنْ نُرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلاها مَذْمُوماً مَدْحُوراً . پی نوشت:🔖 [1]_لسان العرب: ج‏9 ؛ ص67:ما عمل من الطين و شُويَ بالنار فصار فَخّاراً، واحدته‏ خَزَفةٌ. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📸توصيه اي از مرجع عاليقدر آيت الله سيستاني دام ظله به طلاب علوم ديني. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📌بررسي روايت معلی بن خنيس پيرامون نوروز 6️⃣ ✍🏻آيت الله شيخ ماجد کاظمي بررسي متن روايت1️⃣ روايت نوروز مشتمل بر مطالب منكر وعقايد ضد ارزشهاي اسلامي بوده و مبتني بر تعاليم زرتشت است و اين امر بر اهل فضل پوشيده نيست. ونيز مشتمل بر موضو عات تاريخي دروغ است. خلاصه اين موارد به ترتيب عبارتند از : 🛑اول: قسم خوردن به غیر خدا، آن هم برای بزرگداشت آئین مجوس! سو گند خوردن امام (ع) به غير خداوند، يعني به خانه عتيق و حال آنکه سوگند به غير خداوند حرام و یا لااقل مكروه میباشد، زيرا روايات متعددي بر نهي از سوگند بغير از خدا وارد شده است. مرحوم کلینی در کتاب کافی نقل نموده: « عليّ بن إبراهيم عن أبيه عن ابن أبي عمير عن منصور بن يونس عن أبي حمزة عن عليّ بن الحسين ع قال قال رسول اللّه ص لا تحلفوا إلّا باللّه و من حلف باللّه فليصدق و من حلف له باللّه فليرض و من حلف له باللّه فلم يرض فليس من اللّه عزّ و جلّ.»[1]. و مرحوم صدوق در کتاب من لایحضر آورده است:«روى حمّادٌ عن الحلبيّ عن أبي عبد اللّه ع قال أرى أن لا يحلف إلّا باللّه و أمّا قول الرّجل لا بل شانئك فإنّه من قول الجاهليّة و لو حلف النّاس بهذا أو شبهه ترك أن يحلف باللّه‏» [2] و در روایت دیگری در کافی آمده است:«عليّ بن إبراهيم عن أبيه عن ابن أبي عمير عن حمّاد عن محمّد بن مسلم قال: قلت لأبي جعفر ع قول اللّه عزّ و جلّ- و اللّيل إذا يغشى‏ و النّجم إذا هوى‏ و ما أشبه ذلك فقال إنّ للّه عزّ و جلّ أن يقسم من خلقه بما شاء- و ليس لخلقه أن يقسموا إلّا به.» [3]. اگر هم قائل به حرمت نشویم لااقل کراهت قسم به غیر خداوند ثابت است، حال چگونه است که چنین قسمی از امام صادق علیه السلام آن هم در ترویج دین و آئین مجوسیان را میتوان پذیرفت؟! 🛑دوم: تناقض در تاریخ! جاعل این حدیث دروغین، از علم حساب و کتاب و تقویم نگاری آگاهی نداشته است. مصادف شدن نوروز با حوادث و وقايع ذيل؛ مبعث پيامبر(ص)، به خلافت رسيدن حضرت امير (ع)، كشته شدن خليفه سوم اهل تسنن عثمان بن عفان، فتح مكه، پيروزي حضرت امير (ع) بر اصحاب نهروان و قتل ذي الثديه كه در روايت معلي همه اين حوادث در تاريخ اسلام مصادف با نوروز ذكر شده اند درحاليكه وقوع همه آنها در نوروز نمي‌تواند صحیح باشد. زيرا با دقت و تاٌمل درتاريخ حوادث، بدين نتيجه مي رسيم كه اشتباه بسيارفاحشي درمتن روايت به وقوع پيوسته كه دروغ پردازي او را براي ما بديهي مي نمايد، زيرا بعثت پيامبر (ص)در روز27 رجب،13 سال قبل از هجرت به مدينه رخ داده است و بيعت مردم با حضرت امير (ع) براي خلافت روز 13 يا 18 ذي الحجه سال 35 هجري قمري واقع شده است و واقعه روز غدير روز 18 ذي الحجه سال دهم هجري در تاريخ ثبت شده است كه فا صله زماني اين دو واقعه 25 سال است. فتح مكه در اواخر ماه رمضان سال هشتم هجري انجام گرفت. جنگ نهروان و قتل « ذي الثديه» در روز نهم صفر سال 39 هجري به وقوع پيوست. با اندك تأملي در تاريخ حوادث مذكور بدين نتيجه مي‌رسيم كه‌ وقوع اين حوادث تاريخي در نوروز مستلزم سپري شدن حداقل 30 سال است زیرا به دلیل اختلاف حدود 9 روز بین سال شمسی و قمری، وقوع دو حادثه قمری در یک روز شمسی مستلزم گذشت سی سال میباشد(دقت شود). در صورتيكه بين تاريخ وقوع دو حادثه غديرخم و فتح مكه دو سال فاصله وجود دارد وهمين امر خود دليل محكمي است كه مانع از قبول همزماني آن حوادث در نوروز، مي‌گردد. مرحوم مجلسي نيز ، هوشمندانه به اين اشكال اشاره كرده است. اگر كسي بگويد مقصود از نوروز در اين روايت مفهوم نوروز يعني روز نو است نه « عيدنوروز». پاسخ او اين ا‌ست كه‌‌ روايت معلّي در رابطه با عيد نوروز وايام فارسها ومراسمهاي آنها سخن مي‌گويد واين تأويل هيچ شاهدي در ارتباط با روايت معلّي ندارد. 🔖پی نوشت: [1]- الكافي (ط - الإسلامية) / ج‏7 / 438 / باب أنه لا يحلف إلا بالله و من لم يرض‏(بالله‏) فليس من الله ..... ص : 438 [2]-من لا يحضره الفقيه / ج‏3 / 363 / باب الأيمان و النذور و الكفارات ..... ص : 359 [3]- الكافي (ط - الإسلامية) / ج‏7 / 449 / باب أنه لا يجوز أن يحلف الإنسان إلا بالله عز و جل ..... ص : 449 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📚حاشیه کتاب المکاسب 📝آيت الله سيد محمد کاظم يزدي(قدس سره) •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
💥ديدگاه بعضي از بزرگان معاصر در رابطه با حاشيه سيد يزدي برمکاسب💥 🔖امام خامنه‌ای(دامت برکاته): مجموعاً بهترین حاشیه‌ی بر مکاسب، حاشیه ی سیّد است؛ اگر چه بعضی از حواشی دیگر – مثل حاشیه ی مرحوم آخوند و دیگران – امتیازات خاص خودشان [را] دارند، امّا بر روی هم که نگاه کنیم، [از لحاظ] اتقان استدلال، جامعیّت، پختگی فقهی، احاطه ی به ابواب گوناگون و استفاده ی از آنها در تنقیح مسئله، انصافاً حاشیه ی سیّد بی نظیر است. 🎙 بیانات در تاریخ: ۲۲/ خرداد/۹۱ 🔖آیت الله سبحانی(دامت برکاته): - مرحوم سید یزدی(رض) حاشیه‌ای که بر مکاسب دارد، جواهر است! بهترین حواشی برای مکاسب خصوصاً بخش بیع و خیارات مال ایشان است. 🎙 درس خارج فقه: ۲۹/ بهمن/۹۲ 🔖آیت الله شبیری زنجانی(دامت برکاته): 1️⃣ از نظر تحقیق، بهترین و محققانه‌ترین حواشی مکاسب، حاشیه مرحوم آخوند است که از جهت تحقیق در لبّ مطالب خیلی مفید است. 2️⃣ از نظر تدقیق مطالب، حاشیه میرزا محمدتقی شیرازی[رحمه الله] بر همه مقدم است، چون ریزه کاری های مطالب را خیلی خوب بیان کرده است. 3️⃣ ولی مجموعا جامع ترین حواشی، حاشیه مرحوم سید محمدکاظم[یزدی، صاحب عروة] است زیرا: - در عمده‌ مباحث حاشیه دارد - و از نظر تتبع بلا اشکال مقدم است. - از نظر تحقیق، جنبه های فقاهی قوی‌ای دارد و روایات و اقوال را درست و جالب نقل می کند و بر کلمات قوم هم تسلط کافی دارد. 📚جرعه‌ای از دریا/ جلد ۲/ صفحه ۴۴۸ •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📌غوره نشده مویز گشتی احسنت‼️ شيخ أعظم در رسائل ج1،ص561 می نويسند: فلا تغتر حينئذ بمن قصر استعداده أو همته عن تحصيل مقدمات استنباط المطالب‏ الاعتقادية الأصولية و العملية عن الأدلة العقلية و النقلية فيتركها مبغضا لها لأن الناس أعداء ما جهلوا و يشتغل بمعرفة صفات الرب جل ذكره و أوصاف حججه صلوات الله عليهم‏ أجمعين بنظر في الأخبار لا يعرف به من ألفاظها الفاعل من المفعول فضلا عن معرفة الخاص من العام‏ و بنظر في المطالب العقلية لا يعرف به البديهيات منها و يشتغل في خلال ذلك بالتشنيع على حملة الشريعة العملية و استهزائهم بقصور الفهم و سوء النية فسيأتيهم أنباء ما كانوا يستهزءون‏. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
💢توصیف‌های مبالغه‌آمیز از ولایت فقیه 🗓 1391/08/03 ✍🏻نویسنده: حجت‌الاسلام دكتر فرج‌الله هدایت‌نیا_عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی ⬇️مطالعه: https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=21359 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📌باید بدانیم دین اسلام،بلکه عموم ادیان،پدیده ایی است،تعیین کننده نقش وحی خداوندی[است]نه آراء افراد و سرنوشت عموم مکلفین به او ارتباط دارد،نه به خود آنها. پس جعل قانون در برابر وحی آسمانی خروج از دین است و مازاد بر اصل عقیده دینی ومازاد بر اصل عبادت...وهمچنین میتواند مازاد بر اصل معاملات و احکام سیاسات مصرحه منصوصه در قرآن یا سنت مکلف با عقلاء مشورت نماید و بحصول شور عمل کند علیهذا قوانین قابل جعل و بررسی فقط همان مازادها است. 🎙نطق آیت الله محمد کرمی رحمه الله در جلسه سوم مجلس خبرگان بررسی قانون اساسی. 💢💢💢 📸 از راست: آیات عظام محمد صدوقی، لطف الله صافی گلپایگانی و محمد کرمی. 💢💢💢 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
🔖 📌نظرخواهی از شاگردان: شنیدم وقتی میرزا درس می‌گفته ابتدا مطلبی طرح و سپس از یک‌یک شاگردان نظرخواهی می‌کرد و هر یک نظر خود را مطرح می‌کردند. گاهی به میرزا خُرده می‌گرفتند که فلانی از نظر علمی در مرتبه‌ای نیست که از او نظرخواهی می‌کنید. میرزا می‌گفت: گاهی در همین صحبت‌های علمی جرقّه‌هایی به ذهن اشخاص می‌زند، من از آن جرقّه‌ها استفاده می‌کنم. وقتی میرزا همه انظار شاگردان را می‌شنید، خودش داوری و محاکمه می‌کرد. 🎙آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی 📚جرعه‌ای از دریا، ج۳، ص ۳۱۵ 💢 💢 🗓 ۲۴ شعبان، سالروز ارتحال میرزا محمد حسن شیرازی(۱۳۱۲هـ.ق) 💢 💢 •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از مفتاح الفقاهة
بسم الله الرحمن الرحیم 📣 فراخوان مقاله 📗فصلنامه تخصصی مفتاح الفقاهه ✔️حضرت امام خمینی ره : «این جانب معتقد به فقه سنّتی و اجتهاد جواهری هستم و تخلّف از آن را جایز نمی دانم. اجتهاد به همان سبک صحیح است, ولی این بدان معنا نیست که فقه اسلام پویا نیست. زمان و مکان, دو عنصر تعیین کننده در اجتهادند. مسأله ای که در قدیم, دارای حکمی بوده است به ظاهر همان مسأله در روابط حاکم بر سیاست و اجتماع و اقتصاد یک نظام, ممکن است حکم جدیدی پیدا کند.... مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد.» 👈مدیریت حوزه علمیه استان خوزستان در راستای انجام رسالت حوزوی خود در زمینه گسترش پژوهش های فقهی اقدام به راه اندازی مجله علمی تخصصی در زمینه فقه و اصول و رجال تحت عنوان «مفتاح الفقاهۀ» نموده است. از اینرو طی این فراخوان آمادگی خود را برای پذیرش آثار پژوهشگران فاضل استان خوزستان اعلام می نماید: 🔰موضوع مقالات: 📝کلیه پژوهش هایی فقهی، اصولی و رجالی که به روش استدلالی و در قالب مقاله علمی مطابق با شرایط مذکور در شیوه نامه مربوطه تدوین شده باشد. تبصره: 📝مقاله می تواند بخشی از پایان نامه سطح 3 یا 4 و یا کتابی باشد که قبلاً توسط پژوهشگر نگاشته شده است. 🔰اولویت های مقالات: 1️⃣ مسائل مورد نیاز جامعه و نظام اسلامی. 2️⃣ مسائل مورد بحث در دروس خارج فقه واصول حوزه علمیه استان خوزستان. 🔰شرایط مقاله 1️⃣رعایت شیوه نامه نگارش مقالات فراخوان (پیوست شماره یک) 2️⃣ مقالات ارسالی نباید قبلاً در مجله یا مجموعه دیگری چاپ شده یا زیر چاپ باشند. 3️⃣ فصلنامه در تلخیص، اصلاح و ویرایش مقالات رسیده جهت انتشار آزاد است. 4️⃣ در صورت پذیرش مقاله، تا پایان ارزیابی و اعلام نتایج، پژوهشگر بدون هماهنگی با مرکز، اجازه انتشار و ارائه مقاله در نشریات دیگر را ندارد. 🔰شرایط پژوهشگر ⬅️ صلاحیت علمی: ⏺اساتید و فضلای محترمی که امتحانات کتبی پایه 10 خود را به اتمام رسانده باشند. ⏺ اشتغال به فعالیت دراستان خوزستان. 💬منظور از فعالیت، تدریس، تحصیل در دروس خارج یا اشتغال در شئون مختلف مربوط به روحانیت در محدوده استان خوزستان است. 💎طلاب سطح ۲ که کتبی پایه ده ندارند ولی در رتبه کشوری و یا در استان رتبه اول تا سوم را کسب نمایند مجاز به ارائه مقاله به فصلنامه هستند. ⭕️مهلت ارسال متن کامل مقالات: 🗓 30 اردیبهشت ماه 1400 📤ارسال مقالات: از طریق نام کاربری(ID): «@Mfegh1400» در پیام رسان ایتا به آدرس: https://eitaa.com/mfegh1400 . ✳️حمایت ها و امتیازات: ۱. ارائه مشاوره در طول مدت پژوهش و نگارش مقاله ۲. انتشار مقالات برگزیده در فصلنامه ۳. فراهم نمودن زمینه ارائه مقاله در قالب کنفرانس و همایش ۴. معرفی به مراکز پژوهشی و اولویت بکارگیری در فعالیت های پژوهشی به عنوان پژوهشگر و همکار. ۵ تقدیر مادی از مقالات برگزیده به شرح ذیل: الف: مقالات حائز رتبه «مقاله برتر» : ب: مقالات حائز رتبه «مقاله شایسته تقدیر»: ج: مقالات بعدی حائز رتبه «قابل نشر»: 💠از تمامی نویسندگان مقالات ارسالی برگزیده بر اساس رتبه کسب شده تقدیر ویژه صورت خواهد گرفت. ♻️جهت کسب اطلاعات بیشتر به کانال معاونت پژوهش مدیرت حوزه خوزستان در پیام رسان ایتا 🌐 به آدرس: https://eitaa.com/pajooheshkhozestan . مراجعه نمایید. 📞شماره تماس مستقیم: 09106483775 از ساعت10:30 تا 12:30 📞شماره تماس ثابت : 35510015 داخلی 143 🔳معاونت پژوهش حوزه علمیه خوزستان- امور واحد های پژوهشی ونشریات
📗 تقریرات درس صلاة آیت الله وحید خراسانی منتشر شد ✔️ کتاب «احکام الخلل فی الصلاة» تقریر مباحث آیت الله وحید خراسانی تالیف مهدی العوازم القطیفی به زبان عربی منتشر شد. 📚 کتاب «احکام الخلل فی الصلاة» سال ۱۳۹۹ در ۹۴۸ صفحه (جلد اول: ۴۱۲ صفحه و جلد دوم: ۵۳۶ صفحه) به همت انتشارات مدرسه باقرالعلوم (ع) تحت نظر موسسه تنظیم و نشر آثار آیت الله وحید خراسانی، منتشر شده است. 📌علاقه‌مندان برای تهیه اثر می‌توانند به شهر قم، بلوار معلم، مجتمع ناشران، طبقه B، واحد ۴۴، فروشگاه انتشارات مدرسه باقرالعلوم علیه‌السلام مراجعه و برای خرید تلفنی اثر با شماره‌های ۰۲۵۳۷۷۴۴۹۸۸ – ۰۲۵۳۷۷۳۳۴۱۳ تماس حاصل نمایند. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
1_970393682.mp3
2.71M
🎙 آیت الله العظمی مظاهری(حفظه الله). 🔰روز قیامت جلوی ما را می‌گیرد که شما برای اسلام چه کردید⁉️ 🔰چرا افت کرده است⁉️ 🔰رسائل شیخ انصاری را نصف کردند‼️ 🔰اساس حوزه در مخاطره است‼️ 🗓 درس خارج فقه ۹۷/۳/۲۳ •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
یکی از فضلای برجسته زمان ما که به‏طور کامل با فرهنگ جدید آشنا بود و چند زبان می‏دانست و سالها در دانشگاههای مختلف دنیا تدریس کرده یا تعلیم گرفته بود، پس از سفری که برای یک فرصت مطالعاتی به اروپا رفته و بازگشته بود، نوشته یا گفته بود که امروز ذهنیّت دنیای غرب، دیگر دنبال این زرق و برقها نیست؛ بلکه به دنبال «شیخ انصاری»ها و «آخوند ملّاصدرا»هاست! و این دیگر حرف منِ طلبه نیست. امروز این انسانهای معنوی هستند که از زیر انبار تهمتها می‏درخشند و مردمی را که در تاریکی مادیّت دست و پا می‏زنند، به خود جذب می‏کنند. شیخ انصاری و آخوند ملّاصدرا - یکی فقیه و دیگری حکیمِ عارف - هر دو در دنیای غرب، با خصوصیّت زهد و عبادت فراوان، به یاد ماندنی و تاریخی هستند. 🗓۱۳۷۴/۰۹/۱۶ •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📚القواعد الفقهية ، تقريرا لأبحاث السيد علي الحسيني السيستاني ✍🏻مقرر: آیت الله سيد هاشم هاشمي گلپایگانی (قدس سره) •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi