eitaa logo
🎇تماشاگه راز🎇
107 دنبال‌کننده
533 عکس
229 ویدیو
22 فایل
مدعی خواست که آید به تماشاگه راز دست غیب آمد و بر سینۀ نامحرم زد حافظ غزل ۱۵۲ ایدی مدیر صفحه: @s_m_a57 @majaleezendegi
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 از صفحه یک قرآن کریم 🌷🌷 بسم الله الرحمن الرحيم حضرت على عليه السلام فرمود: «بِسْمِ اللَّهِ»، مايه بركت كارها و ترك آن موجب نافرجامى است. 1. «بسم‏ اللَّه» بيانگر انگيزه ماست، يعنى خدايا هدفم تو هستى نه مردم، نه طاغوت‏ها ونه جلوه‏ ها و نه هوس‏ها. «بِسْمِ اللَّهِ»، 2. همه هستى زيباست و تدبير همه هستى نيكوست. زيرا حمد براى زيبايى و نيكويى است. «الْحَمْدُ لِلَّهِ» 3. «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» يعنى نه جبر است و نه تفويض. چون مى‏ گوييم : «نَعْبُدُ» پس داراى اختيار هستيم و نه مجبور. وچون مى ‏گوييم: «نَسْتَعِينُ» پس نياز به او داريم و امور به ما تفويض نشده است. 4. انسان، هم در انتخاب راه مستقيم و هم در تداوم آن بايد از خدا كمك بگيرد. مانند لامپى كه روشنى خود را هر لحظه از نيروگاه مى ‏گيرد. «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ» 5. درخواست هدايت به راه مستقيم، مهم‏ترين خواسته‏ ى يكتاپرستان است. «إِيَّاكَ نَعْبُدُ ... اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ» 6. انسان در تربيت، نيازمند الگو مى ‏باشد. انبيا، شهدا، صدّيقين وصالحان، نمونه‏ هاى زيباى انسانيّت‏اند. «صِراطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ» 7. آنچه از خداوند به انسان مى ‏رسد، نعمت است. قهر و غضب را خود به وجود مى ‏آوريم. «أَنْعَمْتَ، الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ» 8. ابراز تنفّر از مغضوبان و گمراهان، جامعه را در برابر پذيرش حكومت آنان، مقاوم و پايدار مى ‏كند. «غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لَا الضَّالِّينَ» @rahighemakhtoom
و ماندگار از ص 2 قرآن کریم 🌷 🌷🌷 1. «هُدىً لِلْمُتَّقِينَ» هركس كه ظرف دلش پاكتر باشد، بهره ‏مندى و نورگيرى او از قرآن بيشتر است. بقره ۲ 2. قرآن، هستى را به دو بخش تقسيم مى ‏كند: عالم غيب‏ و عالم شهود.بقره ۳ متّقين به كلّ هستى ايمان دارند، ولى ديگران تنها آنچه را قبول مى ‏كنند كه برايشان محسوس باشد. 3. ایمان از عمل جدا نیست انجام وظایف وتکالیف عملی نیز لازم است. «يُؤْمِنُونَ ... يُقِيمُونَ ... يُنْفِقُونَ» ، بقره ۳ 4. ابزار شناخت انسان، محدود به حس و عقل نيست، «يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ» 5. برگزارى نماز، بايد مستمر باشد نه موسمى و مقطعى. «يُقِيمُونَ الصَّلاةَ» 6. در انفاق نيز بايد ميانه‏ رو باشيم. «مِمَّا رَزَقْناهُمْ» 7. تقواى واقعى، بدون يقين به آخرت ظهور پيدا نمى ‏كند. «بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ» 8. ايمان وتقوا، انسان را به فلاح و رستگارى مى ‏رساند. «لِلْمُتَّقِينَ، يُؤْمِنُونَ، الْمُفْلِحُونَ» 📚منبع :کتاب نکته های تفسیری @rahighemakhtoom
📌آزمون زندگی دلیل برخورداری از اندیشه و خرد! دانش راهنما و دلیل برخورداری قلب سلیم! @majalezendegi
📌مدیریت بشر 🔹بشر را و اداره می کند که نه کسی بیراهه برود و نه راه کسی را ببندد؛ نه جنگ جهانی اول و دوم و مانند آن رخ بدهد و نه جنگ های نیابتی مقطعی در گوشه و کنار جهان ظهور کند. 🔹خدای جهان آفرین و بشر آفرین و هماهنگ کننده بشر و جهان، این دو قدرت را به انسان داد که با یک قدرت، خوب بیندیشد و با قدرت دیگر خوب کار کند؛ آن یکی به نام عقل نظر و این یکی به نام عقل عمل. آیت الله جوادی آملی @majalezendegi
و ماندگار از ص 4 قرآن کریم 🌷 🌷🌷 1.کسی که از نور خدایی بهره‌مند نشود، در تاریکی های متعدد باقی می‌ماند. {بنورهم… فی ظلمات}(آیه 17) 2.کسی که از عطایای الهی در راه حق بهره نگیرد، همانند کسی است که فاقد آن نعمت هاست. {صم بکم عمی}(آیه 18) 3.حرکت منافقان در پرتو نور دیگران است. {اضاء لهم}(آیه 19) 4.قرآن مخصوص نژاد، قبیله، طایفه و قشر خاصی نیست؛ بلکه همه را به پرستش خدای یگانه دعوت کرده است به همین دلیل، دین اسلام دین خاتم و برای همه جهانیان در تمام زمان هاست. {یا ایهاالناس…(آیه 20) 5.عبادت هدف آفرینش انسان است و تکامل انسان‌ها در گرو عبادت و تقواست. {لعلکم تتّقون}(آیه 21) 6.از بهترین راه‌های خداشناسی، توجه به نعمت‌های اوست. {جعل لکم الأرض فراشا و السماء بناء} -خداپرستی در فطرت انسان‌ها ریشه دارد. {و أنتم تعلمون}(آیه 22) 7.بندگی خداوند، بزرگ‌ترین مقام بشر و شرط دریافت وحی است. {نزّلنا علی عبدنا}(آیه 23) 8.سوخت و سوزی خارج از عمل و کردار بیراه روان در کار نیست .فاتقوا النار التی وقودها الناس (آیه 24) @rahighemakhtoom
و ماندگار از ص 5 قرآن کریم 🌷 🌷🌷 1.عَمِلُوا الصّالِحاتِ؛ کارهای شایسته و صالح در صورتی ارزش دارد که برخاسته از ایمان باشد نه تمایلات شخصی و جاذبه های اجتماعی. اوّل «آمَنُوا» بعد «عَمِلُوا الصّالِحاتِ»(آیه 25) 2.مثال‌هاى قرآن، براى همه‌ى مردم است و از هر نوع مثلى نيز در آن آمده است.در مثال زدن، تذكّر، تفهيم، تعليم، بيان و پرده‌بردارى از حقايق نهفته است.البتّه اين مثل‌ها را نبايد ساده انگاشت، زيرا دانشمندان، كُنه آن را درك مى‌كنند«وَ تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ وَ ما يَعْقِلُها إِلَّا الْعالِمُونَ»(آیه 26) 3.انسانِ حقيقت‌جو، از هر نورى راه را مى‌يابد، ولى شخص بهانه‌گير و اشكال‌تراش، به هر چراغى خرده مى‌گيرد.(آیه 26) 4.روابط انسانی باید بر اساس دستور الهی باشد نه انگیزه های دیگر «أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ» در روايات گروههایی که رابطه با آنان موجب رشد و تعالی انسان است معرفی شده اند: رهبران آسمانى، دانشمندان، خويشاوندان، مؤمنين، همسايگان و اساتيد.(آیه 27) 5.سؤال از عقل و فطرت، يكى از شيوه‌هاى تبليغ و ارشاد است. «كَيْفَ تَكْفُرُونَ» ( همین که می گوییم خودت قضاوت کن) تفكّر در تحولات مرگ و حيات، بهترين دليل بر اثبات وجود خداوند است.(آیه 28) 6.دنيا براى انسان است، نه انسان براى دنيا. «خَلَقَ لَكُمْ»(آیه 29) @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک ایها الامام الرئوف نایب الزیاره و دعاگوی همه دوستان و برادران و خواهران دینی در حریم حرم رضوان الهی. ارادتمند شما:سيد
📌آزمون زندگی 🔅مجال عیش صفحه ای برای زندگی @majalezendegi
📌آزمون عمومی ▪️در سوره مبارکه «فجر» چند بار اين آيه مطرح شد، کساني که وضع مالي‌شان خوب است يا خود آنها خيال مي‌کنند که خدا اينها را گرامي داشت، برخي‌ها خيال مي‌کنند آنها که وضع مالي‌شان خوب نيست، خدا به اينها اهانت کرده است:﴿فَأَمَّا الْإِنْسانُ إِذا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَن﴾؛ يعنی ﴿أَكْرَمَنِ﴾، ﴿وَ أَمَّا إِذا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي﴾؛ يعنی ﴿أَهانَنِ ٭ كَلاَّ﴾، نه آن درست است، نه اين درست است. آنها که مبتلا به ثروت هستند، ما آنها را آزموديم، آنها که مبتلا به فقر هستند، ما آنها را آزموديم. هر دو ابتلاء است. ▪️افرادي که سالم هستند در خانه‌ها زندگي مي‌کنند، مبتلا به سلامت هستند. آنها که در بستر بيماري بيمارستان هستند، مبتلا به مرض هستند. نه آن تکريم است، نه اين اهانت. ▪️نه سرمايه‌دار مکرّم است، نه تهيدست تحقير شده. هر دو ابتلاء است. بعضي‌ها مبتلا به ثروت هستند، بعضي‌ها مبتلا به فقر هستند: ﴿فَأَمَّا الْإِنْسانُ إِذا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ ٭ وَ أَمَّا إِذا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهانَنِ ٭ كَلاَّ﴾، هر دو ابتلاء است. ▪️اينجا هم فرمود ابتلاء است. حالا آن سالي که خشکسالي است، ابتلاء است. سالي که ترسالي است، ابتلاء است. إکرام در قيامت روشن مي‌شود: «إنَّ الْغِنَي وَ الْفَقْرِ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَي اللهِ»، هر چيزي که در دنيا ذات أقدس الهي مقرّر کرد، يک آزمون است: ﴿لِنَفْتِنَهُمْ فيهِ﴾. 📼فرازی از سوره الجن جلسه ششم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
و ماندگار از ص 6 قرآن کریم 🌷🌷🌷 1. طرح لياقتِ خود، اگر بر اساس حسادت نباشد، مانعى ندارد. «وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ» (30) 2. براى روشن كردن ديگران، بهترين راه، برگزارى امتحان و به نمايش گذاشتن تفاوت‏ها و لياقت‏هاست. «عَلَّمَ ... ثُمَّ عَرَضَهُمْ ... فَقالَ أَنْبِئُونِي»(31) 3. به استعدادهاى لايق، فرصت شكوفايى و بروز بدهيد. «أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمائِهِمْ»(33) 4. لياقت، از سابقه مهمتر است. فرشتگان قديمى بايد براى انسان تازه به دوران رسيده امّا لايق، سجده كنند. «اسْجُدُوا لِآدَمَ»(34) 5. خطرناك‏تر از نافرمانى درعمل، بى‏ اعتقادى به فرمان است. «أَبى‏ وَ اسْتَكْبَرَ»(34) 6. در شيوه‏ ى تربيت، هرگاه خواستيد كسى را از كار يا چيزى باز داريد، ابتدا راههاى صحيح، باز گذاشته شود و سپس مورد نهى اعلام شود. ابتدا فرمود:«كُلا مِنْها رَغَداً حَيْثُ شِئْتُما» سپس فرمود: «لا تَقْرَبا»(35) 7. نزديك شدن به گناه همان و افتادن در دامن گناه همان. «لا تَقْرَبا ...فَتَكُونا»(35) 8. اگر توبه واقعى باشد، خداوند آن را مى ‏پذيرد. «هُوَ التَّوَّابُ»(37) قرآن زیبا قرآن بسیار زیبا و دلنشین است همراه ما باشید با نکته های تفسیری کوتاه. زیبا و ماندگار از قرآن کریم. به لطف خدا وعنایات حضرت بقیه الله الاعظم @rahighemakhtoom
📌باور توحيدي رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله  يقولُ اللّه ُ عزّ و جلّ مَن سَألَني و هو يَعلَمُ أنّي أضُرُّ و أنفَعُ أستَجِيبُ لَهُ  خداوند عزّ و جلّ مى فرمايد؛ هر كس با آگاهى از اين نكته كه سود و زيان به دست من است، از من چيزى بخواهد، اجابتش مى گويم. عدّة الداعي : ۱۳۱ @majalezendegi
و ماندگار از ص 8 قرآن کریم (آیات57-49 ) 1. بيان سختى ‏ها و تلخى‏ هاى گذشته، لذّت آزادى امروز را چندين برابر مى‏ كند. «يَسُومُونَكُمْ ... يُذَبِّحُونَ ... يَسْتَحْيُونَ» بقرة، آيه 49 2. طاغوت‏ها براى حفظ نظام و سلطه‏ ى خود، به هر نوع شكنجه‏ اى دست مى ‏زنند . «يَسُومُونَكُمْ، يُذَبِّحُونَ» بقرة، آيه 49 3. پايان شب سيه سفيد است. بنى ‏اسرائيل بعد از آن همه شكنجه و بلا به رفاه و نجات رسيدند. «فَأَنْجَيْناكُمْ» بقرة، آيه 50 4. مردم را با محبّت براى پذيرش حدود الهى آماده كنيد. «يا قَوْمِ ... فَاقْتُلُوا» بقرة، آيه 54 5. اساس دستورات الهى، خير رسانى به انسان است. «ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ» بقرة، آيه 54 6. براى گروهى منطق و استدلال و موعظه كافى است، ولى براى گروهى قهر و غلبه لازم است. «فَأَخَذَتْكُمُ» بقرة، آيه 55 7. رمز بروز برخى تلخى ‏ها و سپس نجات از آنها، پيدا شدن روحيّه ‏ى شكرگزارى است. «بَعَثْناكُمْ ... لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» بقرة، آيه 56 8. خداوند، رزق انسان را از حلال و پاكيزه مقدّر كرده است. «طَيِّباتِ ما رَزَقْناكُمْ» بقرة، آيه 57 منبع :کتاب نکته های تفسیری @rahighemakhtoom
اگر بخواهیم همه تعالیم قرآن و اسلام را در دو کلمه، خلاصه کنیم، چنین می‌شود 1⃣ توحید 2⃣ عدل ✅ «توحید» یعنی: «تصحیح رابطه انسان با خدا». ✅ «عدل» یعنی: «تصحیح رابطه انسان با انسان». 🔴 و اکنون شما به هر شناخت اسلامی یا حکم اسلامی، یعنی اسلام از جنبه‌های نظری و جنبه‌های عملی آن که نگاه کنید، هیچ چیز را خارج از دو موضوع بالا نمی‌بینید؛ و خوب توجه داریم که برای سعادت کامل (یعنی دنیوی و اخروی، یا به تعبیر دیگر: سعادت فانی و سعادت باقی) انسان، همین دو اصل و رعایت دقیق نظری و عملی آن - در ضمن انواع تربیتها و برنامه‌ریزیهایی که باید عملی گردد - کافی و بسنده‌است. انسان، پس از اعتقاد به خدا، با ادای تکلیف نسبت به آفریدگار خویش، در بعد ابدی کامیاب است؛ و پس از اعتقاد به اهمیت عدالت و اجرای آن (که آزادی معقول نیز در دل آن خفته‌است)، در سعادت اجتماعی و رسیدن به زندگی سالم اجتماعی به چیزی نیازمند نیست. کدام جامعه‌ای است که در آن به فریاد قرآن، دربارهٔ توحید و عدل ترتیب اثر دهند و از سقوط‌های بزرگ نرهند؟ @majalezendegi
و ماندگار از ص 10 قرآن کریم (آیات۶۹-۶۲) 1. تمام اديان آسمانى، اصول مشترك دارند؛ توحيد، معاد و انجام اعمال صالح. «آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً» بقرة، 62 2. انسان، تنها در سايه ‏ى ايمان به خداوند و اميد به معاد و انجام عمل صالح، آرامش مى‏ يابد. «. «مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ ... لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ» بقرة، 62 3. تعهّد گرفتن، يكى از عوامل و انگيزه‏ هاى عمل است. «أَخَذْنا مِيثاقَكُمْ» بقرة، 63 4. عمل به آيات و احكام الهى، بايد همراه با جدّيّت، عشق و تصميم باشد نه شوخى، نه عادت، نه شكّ و نه تشريفات. «خُذُوا ما آتَيْناكُمْ بِقُوَّةٍ» بقرة، 63 5. معارف دينى بايد با تدريس وتبليغ، در اذهان مردم زنده بماند. «اذْكُرُوا ما فِيهِ» بقرة، 63 6. از دانستنى ‏هاى تاريخ، عبرت بگيريد. «وَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ» بقرة، 65 7. اگر فرمان خداوند، با ذهن و سليقه‏ ى ما مطابق نيامد و راز آن را نفهميديم، نبايد آنرا انكار كنيم. «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ ... أَ تَتَّخِذُنا هُزُواً» بقرة، 67 8. رنگ‏ها، در روحيّه ‏ى انسان تأثير دارند. «لَوْنُها تَسُرُّ النَّاظِرِينَ» بقرة، 69 @rahighemakhtoom
🔹 ای نگاه کرمت کارگشای همه خلق گاه گاهی به نگاهی دل ما را بنواز... 🔅 اللهم عجل لولیک الفرج @rahighemakhtoom
📌درنگ و تامل اگر یک آیه ی قرآن بخوانیم و در آن تأمل کنیم ، نیم ساعت در آیه تأمل کنیم ، یک ساعت در آن آیه تأمل بکنیم ، به میزان یک دور قرآن خواندن انسان را به جلو می برد! ص۳۱۶ . مرحوم آیت الله حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌موقعیت های غیر ساکن در سخن گفتن حسن نیت داشتن کافی نیست.انتخاب درست واژه ها،بیان مناسب،چگونگی ارائه ،توجه به انعکاس و بازتاب بیرونی سخن ، از آسیب بدخواهان می کاهد و فرصت ضربه زدن به ما را از دشمنان می گیرد. 📋نکته ای از آيه ۱۰۴ سوره بقره 🌷زندگی مومنانه در پرتو کتاب راهنما🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
ir.nokatquran.karbordi.apk
6.19M
شامل نکات : ✅ اعتقادی ✅ اخلاقی ✅ اجتماعی ✅ خانواده ✅ سیاسی واقتصادی ✅ داستان ولطیفه ✅ معما و ... 🌺نکات قرآنی به صورت ساده و دسته بندی شده میباشد. 🌹قابل استفاده برای محققان و فرهیختگان و عموم مردم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌موقعیت های غیر ساکن رابطه و همراهی با دگر انديشان وجذب دیگران نباید به عقب نشینی از اصول بیانجامد.دینداری کافر پسند همان کفر است.و چنانچه دشمنان از نوع دینداری شما خشنود بودند در تدین خویش تردید کنید.!جبهه کفر و نفاق وقتی از ما راضی می شود که همه هویت دینی خویش را کنار گذاشته و در میدان های گوناگون حیات از او پیروی کنیم. 📋نکته ای از آیه ۱۲۰ سوره بقره 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 و ماندگار از ص 14 قرآن کریم (آیات93-83) 1. به هر استقبالى نبايد تكيه كرد. با آنكه يهوديان در انتظار پيامبر صلى الله عليه و آله ساليانى در مدينه بودند، ولى در عمل كفر ورزيدند. «كانُوا مِنْ قَبْلُ ... كَفَرُوا بِهِ» بقره 89 2. شناخت حقّ و علم به آن كافى نيست. چه بسا افرادى كه حقّ را فهميدند، ولى به خاطر لجاجت كافر شدند. «فَلَمَّا جاءَهُمْ ما عَرَفُوا كَفَرُوا» بقره 89 3. معيار ارزش دين مردم، به انگيزه ‏هاى آنان است. «بِئْسَمَا اشْتَرَوْا ... بَغْياً» بقره 90 4. قرآن، سراسر حقّ است. «أَنْزَلَ اللَّهُ ... وَ هُوَ الْحَقُّ» بقره 91 5. ذكر سوابق، زمينه را براى قضاوت درست فراهم مى‏ كند. «اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ» بقره 92 6. ميثاق گرفتن، يكى از عوامل و انگيزه ‏هاى عمل است. «وَ إِذْ أَخَذْنا مِيثاقَكُمْ» بقره 93 7. انجام احكام و دستورات الهى، نيازمند جدّيّت، عشق و تصميم است و ديندارى، با ضعف و مسامحه و سازشكارى سازگار نيست. «خُذُوا ما آتَيْناكُمْ بِقُوَّةٍ» بقره 93 8. رفتار، بهترين بيانگر افكار و عقايد انسان است. «بِئْسَما يَأْمُرُكُمْ بِهِ إِيمانُكُمْ» بقره 93 📋منبع :کتاب نکته های تفسیری 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom