eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
798 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
16_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nashaãt_1401_01_30_Mashhade_Moghaddas.MP3
15.05M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان 🔰 نگاهی به زندگی پس از مرگ (قسمت شانزدهم) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه 🔉 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
و اما باور ما 28.عبداللهی رمضان 1401.mp3
19.14M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -جهان شمولی رسالت پیامبر اسلام -(قسمت 28) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
اصول دین (معاد) امام سجاد علیه السلام العَجَبُ كُلُّ العَجَبِ لِمَن عَمِلَ لِدارِ الفَناءِ ، وتَرَكَ دارَ البَقاءِ ! شگفتا و شگفتا از كسى كه براى سراى نيستى كار مى كند و سراى ماندگارى را رها مى نمايد! الأمالي للطوسي : ص 664 ح 1387
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
باورما.29بهار 1401.mp3
19.75M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -جهان شمولی رسالت پیامبر اسلام -(قسمت ۲۹) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . امید آن که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
حکمت ۲۴۴ بخش دوم.استاد صادقی.mp3
10.88M
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۴۴ بخش دوم (کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 📝 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 هیچ فکر کردیم اگر این سبک زندگی ایمانی فراگیر بشه چه اتفاقی خواهد افتاد. لطفا هرکس هر چقدر می تونه این کلیپ رو در گروهها و کانال های خودشون به اشتراک بگذاره... نیت انجام چنین کاری مشارکت در آن کار است. متشکرم.🌷🌷
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
حکمت 155 نهج البلاغه.mp3
1.31M
📚شرح و تفسیر حکمت 155(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
حکمت 156 نهج البلاغه.mp3
1.45M
📚شرح و تفسیر حکمت 156(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 158.mp3
11.33M
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های رسیده از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه 158 🔈 خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
📋 از صفحه یک قرآن کریم 🌷🌷 بسم الله الرحمن الرحيم حضرت على عليه السلام فرمود: «بِسْمِ اللَّهِ»، مايه بركت كارها و ترك آن موجب نافرجامى است. 1. «بسم‏ اللَّه» بيانگر انگيزه ماست، يعنى خدايا هدفم تو هستى نه مردم، نه طاغوت‏ها ونه جلوه‏ ها و نه هوس‏ها. «بِسْمِ اللَّهِ»، 2. همه هستى زيباست و تدبير همه هستى نيكوست. زيرا حمد براى زيبايى و نيكويى است. «الْحَمْدُ لِلَّهِ» 3. «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» يعنى نه جبر است و نه تفويض. چون مى‏ گوييم : «نَعْبُدُ» پس داراى اختيار هستيم و نه مجبور. وچون مى ‏گوييم: «نَسْتَعِينُ» پس نياز به او داريم و امور به ما تفويض نشده است. 4. انسان، هم در انتخاب راه مستقيم و هم در تداوم آن بايد از خدا كمك بگيرد. مانند لامپى كه روشنى خود را هر لحظه از نيروگاه مى ‏گيرد. «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ» 5. درخواست هدايت به راه مستقيم، مهم‏ترين خواسته‏ ى يكتاپرستان است. «إِيَّاكَ نَعْبُدُ ... اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ» 6. انسان در تربيت، نيازمند الگو مى ‏باشد. انبيا، شهدا، صدّيقين وصالحان، نمونه‏ هاى زيباى انسانيّت‏اند. «صِراطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ» 7. آنچه از خداوند به انسان مى ‏رسد، نعمت است. قهر و غضب را خود به وجود مى ‏آوريم. «أَنْعَمْتَ، الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ» 8. ابراز تنفّر از مغضوبان و گمراهان، جامعه را در برابر پذيرش حكومت آنان، مقاوم و پايدار مى ‏كند. «غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لَا الضَّالِّينَ» @rahighemakhtoom
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
🌷🌷🌷 🔹قضیۀ غیبت حضرت صاحب، قضیۀ مهمى است که به ما مسائلى مى‏ فهماند، من جمله اینکه براى یک همچو کار بزرگى که در تمام دنیا عدالت به معناى واقعى اجرا بشود، در تمام بشر نبوده کسى الاّ مهدى موعود ـ سلام اللّه‏ علیه ـ که خداى تبارک و تعالى او را ذخیره کرده است براى بشر. 🔹 ...‏در زمان ظهور مهدى موعود ـ سلام اللّه‏ علیه ـ که خداوند ذخیره کرده است او را از باب اینکه هیچ کس در اوّلین و آخرین، این قدرت برایش نبوده است و فقط براى حضرت مهدى موعود بوده است که تمام عالم را، عدالت را در تمام عالم گسترش بدهد، و آن چیزى که انبیا موفق نشدند به آن با اینکه براى آن خدمت آمده بودند، خداى تبارک و تعالى ایشان را ذخیره کرده است که همان معنایى که همه انبیا آرزو داشتند؛ لکن موانع اسباب این شد که نتوانستند اجرا بکنند، و همۀ اولیا آرزو داشتند و موفق نشدند که اجرا بکنند، به دست این بزرگوار اجرا بشود.  🔹...‏وقتى که ایشان ظهور کنند ان شاءاللّه‏ (خداوند تعجیل کند در ظهور او) تمام بشر را از انحطاط بیرون مى ‏آورد، تمام کجیها را راست مى‏ کند «یَمْلَأُ الاْرْضَ عَدْلاً بَعْدَ ما مُلِئَتْ جَوْراً» همچو نیست که این عدالت همانکه ماها از آن مى ‏فهمیم که نه یک حکومت عادلى باشد که دیگر جور نکند آن، این هست اما خیر، بالاتر از این معناست. 🔹 معنى «یملأ الارض عدلاً بعد ما مُلئت جوراً» الآن زمین و بعد از این، از این هم بدتر شاید بشود، پر از جور است، تمام نفوسى که هستند انحرافات در آنها هست حتى نفوس اشخاص کامل هم در آن انحرافاتى هست ولو خودش نداند. 🔹در اخلاقها انحراف هست، در عقاید انحراف هست، در اعمال انحراف هست و در کارهایى هم که بشر مى‏ کند انحرافش معلوم است، و ایشان مأمورند براى اینکه تمام این کجیها را مستقیم کنند و تمام این انحرافات را برگردانند به اعتدال که واقعاً صدق بکند «یملأ الارض عدلاً بعد ما ملئت جوراً». 📚(صحیفه امام؛ ج 12، ص 481) @rahighemakhtoom
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
📌اصول دین (امامت) امام باقر علیه السلام: وَاللَّهِ، ما تَرَكَ اللَّهُ أرضاً مُنذُ قُبِضَ آدَمُ عليه السلام إلّا وفيها إمامٌ يُهتَدى‏ بِهِ إلَى اللَّهِ ، وهُوَ حُجَّتُهُ عَلى‏ عِبادِهِ ، ولا تَبقَى الأَرضُ بِغَيرِ إمامٍ حُجَّةٍ للَّهِ‏ِ عَلى‏ عِبادِهِ . به خدا سوگند، خداوند از هنگامى كه آدم عليه السلام را قبض روح كرد، زمين را بدون امامى كه با او به خدا ره جويند، رها نكرد و او حجّت بر بندگان خداست و زمين، بدون امامى كه حجّت خدا بر بندگانش باشد، باقى نمى‌‏ماند. الكافى : ج 1 ص 178 ح 8 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
‌ آن شاعر دانا که به دلخواه تو گفته است بر خوی تو عاشق‌ترم از روی تو ای ماه او عاشق رویت شده، نی عاشق خویت خواهد که به دام آوردت، لیک ازین راه بشر، کلمۀ «عدالت»، «دادگری»، «دادپروری» و «دادستانی» را در جملاتی بسیار فصیح و بلیغ به کار می‌برد، ولی انگیزه‌ای جز به زنجیر کشیدن ظالمانۀ بینوایان ندارد. از دانش دم می‌زند، ولی تنها انگیزه‌اش غوطه‌ور ساختن مردم در حماقت و نادانی است! از الفاظش تحرک و جوش و خروش می‌بارد، ولی انگیزه‌اش تخدير مردم است. آری، بشر این حقیقت را در قاموس خود ثبت کرده است که می‌توان ارزش همۀ قوانین را با سخنوری دربارۀ قانون پایمال کرد، در صورتی که عمل خارجی، استعداد این‌همه تحریف و پیچش را ندارد؛ خصوصاً با در نظر گرفتن اینکه اعمال منحرف و ریاکارانه، اغلب از اعمال ناشی از خلوص، دیر یا زود به وسیلۀ نمودهای مربوط تفکیک می‌شوند و پردۀ ابهام از روی کار کنار می‌رود. حتی در مواردی که سخن به انگیزۀ ابراز مفاهیم به طور مستقیم صادر شود و انحرافی در هدف‌گیری وجود نداشته باشد، باز‌ می‌بینیم دفاع قولی و گفتاری از دادگری، اگرچه در یک‌صد مجلد کتاب انجام بگیرد، با پرداخت عملی مبلغ ده ریال ناچیز که به انگیزۀ عدالت محض صورت می‌گیرد، از نظر ارزش به هیچ وجه قابل مقایسه نیست، زیرا آن یک‌صد مجلد کتاب جامد و مرده، مقداری کاغذ و مرکب را از صحنۀ انتفاع انسان‌ها برکنار کرده است، ولی آن ده ریال به عنوان جزئی از هدف حیات انسانی که وسیله‌ای برای تحقق بخشیدن به هدف کلی حیات است، به جریان افتاده است. بی‌پرده بگوییم که تكیۀ انسان‌ها اغلب به صد مجلد گفتار دربارۀ عدالت، آنان را از عمل به عدالت باز داشته است. جعفری، محمدتقی. مجموعه آثار ۱۳- فلسفۀ اخلاق و تعلیم و تربیت. ص ۲۰۹ 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
و ماندگار از ص 2 قرآن کریم 🌷 🌷🌷 1. «هُدىً لِلْمُتَّقِينَ» هركس كه ظرف دلش پاكتر باشد، بهره ‏مندى و نورگيرى او از قرآن بيشتر است. بقره ۲ 2. قرآن، هستى را به دو بخش تقسيم مى ‏كند: عالم غيب‏ و عالم شهود.بقره ۳ متّقين به كلّ هستى ايمان دارند، ولى ديگران تنها آنچه را قبول مى ‏كنند كه برايشان محسوس باشد. 3. ایمان از عمل جدا نیست انجام وظایف وتکالیف عملی نیز لازم است. «يُؤْمِنُونَ ... يُقِيمُونَ ... يُنْفِقُونَ» ، بقره ۳ 4. ابزار شناخت انسان، محدود به حس و عقل نيست، «يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ» 5. برگزارى نماز، بايد مستمر باشد نه موسمى و مقطعى. «يُقِيمُونَ الصَّلاةَ» 6. در انفاق نيز بايد ميانه‏ رو باشيم. «مِمَّا رَزَقْناهُمْ» 7. تقواى واقعى، بدون يقين به آخرت ظهور پيدا نمى ‏كند. «بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ» 8. ايمان وتقوا، انسان را به فلاح و رستگارى مى ‏رساند. «لِلْمُتَّقِينَ، يُؤْمِنُونَ، الْمُفْلِحُونَ» 📚منبع :کتاب نکته های تفسیری @rahighemakhtoom
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
📚تفسیر سوره انسان آیه : 24 و25 📝نگاشت: (24) إِنَّا نحْنُ نَزَّلْنَا عَلَيْك الْقُرْءَانَ تَنزِيلاً(23) فَاصبرْ لِحُكمِ رَبِّك وَ لا تُطِعْ مِنهُمْ ءَاثِماً أَوْ كَفُوراً(24) وَ اذْكُرِ اسمَ رَبِّك بُكْرَةً وَ أَصِيلاً(25) وَ مِنَ الَّيْلِ فَاسجُدْ لَهُ وَ سبِّحْهُ لَيْلاً طوِيلاً(26) 23 -مسلما ما قرآن را بر تو نازل كرديم.24 -پس در ( تبليغ و اجراى ) حكم پروردگارت شكيبا باش ، و از هيچ گنهكار و كافرى از آنان اطاعت مكن.25 -و نام پروردگارت را هر صبح و شام به ياد آور.26 -و در شبانگاه براى او سجده كن ، و مقدارى طولانى از شب ، او را تسبيح گوى. 🌱🌱🌱 🔹گرچه بعضى از مفسران آثم را به عتبة بن ربيعه و كفور را به وليد بن مغيره يا ابو جهل كه هر سه از مشركان عرب بودند تفسير كرده‏اند ، ولى روشن است كه آثم ( گنهكار ) و كفور ( كافر و كفران كننده ) مفهوم وسيع و گسترده‏اى دارد كه همه مجرمان و مشركان را شامل مى‏گردد ، هر چند اين سه نفر از مصداقهاى روشن آن بودند. ▫️اين نكته نيز قابل توجه است كه آثم مفهوم عامى دارد كه كفور را نيز شامل مى‏شود ، بنابر اين ذكر كفور از قبيل ذكر خاص بعد از عام و براى تاكيد است.ولى از آنجا كه صبر و استقامت در برابر هجوم اين مشكلات عظيم كار آسانى نيست ، و پيمودن اين راه را دو توشه خاصى لازم دارد. 🌱🌱🌱 🔹در آيه بعد مى‏افزايد : نام پروردگارت را هر صبح و شام به ياد آور ( و اذكر اسم ربك بكرة و اصيلا).و شبانگاه براى او سجده كن ، و مقدار زيادى از شب او را تسبيح گوى ( و من الليل فاسجد له و سبحه ليلا طويلا). تا در سايه آن ذكر و اين سجده و تسبيح ، نيروى لازم و قدرت معنوى و پشتوانه كافى براى مبارزه با مشكلات اين راه فراهم سازى. ▫️بكرة ( بر وزن نكته ) به معنى آغاز روز است و اصيل نقطه مقابل آن يعنى شامگاهان و آخر روز است . ▪️بعضى گفته‏اند اطلاق اين واژه بر آخر روز با توجه به اينكه از ماده اصل گرفته شده ، به خاطر آن است كه آخر روز اصل و اساس شب را تشكيل مى‏دهد. ▫️از بعضى از تعبيرات استفاده مى‏شود كه اصيل گاه به فاصله ميان ظهر و غروب اطلاق مى‏گردد ( مفردات راغب). ▫️و از بعضى ديگر بر مى‏آيد كه اصيل به اوائل شب نيز گفته مى‏شود ، زيرا كه آن را به عشى تفسير كرده‏اند و عشى آغاز شب است چنانكه نماز مغرب و عشا را عشائين مى‏گويند ، حتى از بعضى كلمات استفاده مى‏شود كه عشى از زوال ظهر تا صبح فردا را نيز شامل مى‏شود . ▫️ولى با توجه به اينكه اصيل در آيه شريفه در مقابل بكرة ( صبحگاهان ) قرار گرفته ، و بعد از آن نيز سخن از عبادت شبانه به ميان آمده ، روشن مى‏شود كه منظور همان طرف آخر روز است.به هر حال اين دو آيه در حقيقت بيانگر لزوم توجه شبانه روزى و مستمر به ذات مقدس پروردگار است. ▫️بعضى آنرا به خصوص نمازهاى پنجگانه ، يا به اضافه نماز شب ، يا خصوص نماز صبح و عصر و مغرب و عشا تفسير كرده‏اند ، ولى ظاهر اين است كه اين نمازها مصداقهائى از اين ذكر مستمر الهى ، و تسبيح و سجده در پيشگاه مقدس اوست . 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
Al-Jinn05.mp3
6.96M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره الجن 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم ☘️☘️☘️کسانی که می خواهند در باره حقیقت و ماهیت جن بیشتر بدانند .... 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
📌ابن سینا چه می فرماید مرحوم بوعلي را که از بزرگان حکماي شيعه است! ايشان يک رساله نوشته مي‌گويد آن کسي که نتواند ثابت کند، نماز استسقاء در نظام اثر دارد، «إنما يدفعه هؤلاء المتشبهة بالفلاسفة»[الشفاء(الالهيات)، ص439.] او که فيلسوف نيست. او که بگويد چه ارتباطي بين نماز ما و نماز استسقاء و باران هست! او اصلاً جهان را نشناخت، او اصلاً خدا را نشناخته است! «إنما يدفعه هؤلاء المتشبهة بالفلاسفة»، اين را در کتاب غني و قوي و بزرگ خود به نام شفا دارد. رساله‌اي هم درباره تأثير نماز پُر برکت استسقا درباره اثر او دارد. گفت: «إنما يدفعه هؤلاء المتشبهة بالفلاسفة»؛ آن کسي که نتواند ثابت کند، نماز استسقاء اثربخش است، او که فيلسوف نيست. 📼فرازی از سوره الجن جلسه پنجم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
(137) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 🌿🌿🌿 ⏪ 45-آمادگی واگذاری مسئولیت به دیگری وإِذْ أَخَذَ اللَّهُ ميثاقَ النَّبِيِّينَ لَما آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتابٍ وَ حِكْمَةٍ ثُمَّ جاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ قالَ أَ أَقْرَرْتُمْ وَ أَخَذْتُمْ عَلى‏ ذلِكُمْ إِصْري قالُوا أَقْرَرْنا قالَ فَاشْهَدُوا وَ أَنَا مَعَكُمْ مِنَ الشَّاهِدينَ (81/آل عمران) و خدا از پيامبران پيمان گرفت كه شما را كتاب و حكمت داده‏ام به پيامبرى كه آيين شما را تصديق مى‏كند و به رسالت نزد شما مى‏آيد بگرويد و يارى‏اش كنيد. گفت: آيا اقرار كرديد و عهد مرا پذيرفتيد؟ گفتند: اقرار كرديم. گفت: پس شهادت دهيد و من نيز با شما از شاهدانم‏. 🔅🔅🔅 ☑ 1.در مديريّت الهى، لازمه‏ى سپردن مسئوليّت‏ها، گرفتن پيمان است. «أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ النَّبِيِّينَ» ☑ 2 . هر جا كار سخت است، پيمان گرفتن لازم است. دست برداشتن از آئين و سنّت موجود، و ايمان و حمايت از شخص نوظهور، ساده نيست. لذا خداوند ميثاق مى‏گيرد. «أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ ...» ☑ 3.قديمى‏ها، جديدى‏ها را تحويل بگيرند، آنها را به مردم معرّفى كنند و زمينه‏ى رشد بعدى‏ها را فراهم آورند. «لَتُؤْمِنُنَّ»، «لَتَنْصُرُنَّهُ» ☑ 4.ايمان به تنهايى كفايت نمى‏كند، بلكه حمايت نيز لازم است. «لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ» 🌴🌴🌴 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
باورما.30بهار 1401.mp3
19.64M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -جهان شمولی رسالت پیامبر اسلام -(قسمت 30) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
اصول و قواعد تفسیر.دکتر بابایی.pdf
605.8K
44 📝 یکی از علوم پیش‌نیاز بسیار مهم برای ورود به تفسیر قرآن شناخت قواعد تفسیری مبتنی بر مبانی متقن عقلی، نقلی یا عقلایی است که هم براساس آن قواعد تفسیر ضابطه‌مند و قابل ارزیابی باشد و هم با رعایت آنها خطاهای تفسیری کاهش یابد. 📋 این مقاله برای تأمین این نیاز تصنیف و در آن چهل و هفت قاعده تفسیری برپایه سیره عقلا در فهم متون و دلائل عقلی و نقلی تبیین شده است . درمقاله پیش‌رو برای فرایند تفسیر پنج‌گام تصور و قواعد تفسیری بر اساس آن گام‌ها دسته‌بندی شده است 📚 و از این‌رو کتابی نیز در هفت فصل با همین نام از استاد در دسترس هست. فصل نخست، به‌ مباحث مقدماتی و فصل‌های دوم تا ششم به ‌قواعد تفسیری مخصوص به ‌هرگام از گام‌های پنج‌گانه تفسیر و فصل هفتم به ‌قواعدی ... می پردازد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
ص۳ ۱. پند واندرز برای آنان که آگاهانه چشم و گوش قلب شان را بر روی حقیقت پوشانده اند بیهوده است.(۶و۷ بقره) ۲.مُهر بدبختى كه خداوند بر دل كفّار مى‌زند، كيفر لجاجت‌هاى آنان است. خدا بر دل افراد متكبّر و ستم‌پيشه، مهر مى‌زند. ۳.ايمان، يك مسئله قلبى است و به اظهارات انسان بستگى ندارد. ۴.منافق گمان مى‌كند كه ديگران را فريب مى‌دهد. زيرا درك درستی ندارد. «ما يَشْعُرُونَ» اينگونه فريبكارى و نيرنگ بازى با دين، خدعه و نيرنگ نسبت به خود است. مثلا پزشك، دستور مصرفِ دارويى را بدهد و بيمار به دروغ بگويد كه آنها را مصرف كرده‌ام، این شخص در حقيقت خود را فريب داده است و فريب پزشك، فريب خود اوست. ۵.نفاق، يك مرض روحى و منافق بيمار است. شخص بيمار، نه سالم است و نه مرده، منافق هم نه مؤمن است و نه كافر. «فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ» ۶.منافق چند چهره بودن خود را مردم‌دارى و اصلاح طلبى مى‌داند. ۷.زرنگى و با هوشی اگر در مسير حقّ نباشد، بى‌شعورى است. ۸. تحقير مؤمنان، از شيوه‌هاى منافقان است. «كَما آمَنَ السُّفَهاءُ» (ايمان و تسليم خدا بودن، در نظر منافقان سبك مغزى است.) ۹.«شيطان» از «شَطَن» به معناى دور شده و به انسان‌هاى بدكار و دور از حقّ نيز گفته مى‌شود. منافق، نان را به نرخ روز مى‌خورد. «قالُوا آمَنَّا» «قالُوا إِنَّا مَعَكُمْ» ۱۰.منافقان، دوگانه رفتار مى‌كنند و لذا با آنها نيز دو گونه برخورد مى‌شود در دنيا احكام مسلمانان را دارند و در آخرت كيفر كفّار را مى‌بينند. ۱۱.دنيا همچون بازار است و مردمان، معامله‌گر و مورد معامله، اعمال و انتخاب‌‌‌هاى ماست. @rahighemakhtoom
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱