❗️ نزول آيه اکمال در 9 ذی الحجّه و روز عرفه!
⁉️ ما اهل سنّت رواياتي داريم که بر اساس آنها آيه اکمال در 9 ذي الحجه (روز عرفه) نازل شده است؛ آيا باز هم مي توان از آن براي ولايت علي(ع) و ماجراي غدير استفاده کرد؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
اولا: اين روايات که از طرق حديثي گوناگوني نقل شده با هم تناقض دارند. حتي روايتي که از خليفه دوم اين شأن نزول را براي آيه معرفي مي کند روزهاي متفاوتي را اعم از پنج شنبه و جمعه به عنوان روز نزول آيه معرفي مي کند و اين در حالي است که طبق همان مباني تاريخي و حديثي، نقلي يافت نشده که بنابر آن، پيامبر اکرم در روز عرفه حجه الوداع، نماز جمعه برپا کرده باشند!
ثانيا: چنين شأن نزولي براي آيه با دو عقيده مشهور اهل سنت نيز تناقض دارد. يکي وفات پيامبر 81 روز بعد از نزول اين آيه و ديگر وفات ايشان در روز 12ربيع الاول. اگر آنچنان که ادعا شده اين آيه در عرفه بر پيامبر نازل شده، فاصله بين روز وفات ايشان (12ربيع) تا روز عرفه بيش از 90 روز است نه 81 روز!
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://maaref.makarem.ir/fa/article/index/419174
#آيه_اکمال #ذی_الحجه #عرفه
#اهل_سنّت #ولايت #غدير #حجه_الوداع
#نماز_جمعه #وفات_پيامبر #ولايت_علی
___________________________
ا🇺🇸 ویژه نامه استکبار شناسی
در سایت: makarem.ir
👇 با عناوین و سرفصل هایی چون:
🔸بیان قرآن درباره مستضعفان و مستکبران
🔸داستان عبرت انگیز سقوط «ابلیس» به خاطر غرور و تکبّر
🔸تواضع و تسلیم در برابر پروردگار، از ویژگی های رهبران الهی
🔸تعبیر قرآن از «فرعون»، به «ذو الأوتاد»
🔸آثار پيروى كوركورانه از «رؤساى قبايل» و «رهبران متکبّر»؟!
🔸آثار سوء «تواضع» در برابر ثروتمندان به جهت ثروت آنها
🔸حمایت از مظلوم، در فرهنگ اسلام
🔸نه ظلم کن، نه تن به ظلم بده
🔸سیاست ظالمان و ظلم ستیزی آزادگان
🔸چگونگی تعلّق مشیت خدا، به حکومت ستمگران
🔸«استعمار» شاخصه اصلی فرهنگ غرب
🔸سیاست آمریکا در قبال اسلام
🔸نترسیدن از دشمن، حتی با کمی طرفداران
🔸منظور از واژه «طاغوت»، در قرآن
🔸«وحدت» تنها راه نجات ملل شرقی در برابر استعمار غرب
🔸سرچشمه ناکامى مسلمانان
📖 مطالعه:
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=40&lid=0&mid=393990
#استکبار #آمریکا #استعمار #ظلم
#آزادگی #اسلام #وحدت #طاغوت
___________________________
❗️ تعارض عقيده مهدويّت شيعی با سير تکامل تمدن بشري!
⁉️ تمدن بشري هميشه در حال تکامل است، آيا ظهور کسي با ويژگيهای موعود شيعيان که بعد از ظهور برای يکسان سازي عقيده ها يک جنگ تمام عيار تخريبي و جهاني راه مي اندازد، با سير تکاملي تمدن تعارض ندارد؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
اولا: ادعاي راه افتادن جنگي خانمان سوز توسط آن امام ادعايي بي اساس است و قيام ايشان با حداقل جنگ و بيشتر با تکيه بر تشنگي بشر به صلح و عدالت و تبليغ ها و اتمام حجت هاي خود امام و يارانش به ثمر مي نشيند. چرا که حرکت تکاملي تاريخ و آموزه هاي ديني راجع به آينده به ما مي گويد که در عصر او سطح عقل عمومي و دانش بشری به ميزان بسيار زيادي گسترش مي يابد.
ثانيا: اگرچه در آن زمان اسلام با تبليغ منطقى و پي گير از طرف اكثريت قاطع مردم جهان پذيرفته خواهد شد، اما باز هم همه اديان از بين نمي روند و گروهي هنوز متدين به اديان ديگر باقي مي مانند. زيرا آن حضرت دنبال تحميل دين اسلام با خشونت و زور بر همگان نخواهد بود.
ثالثا: ما شيعيان معتقديم که قيام جهاني حضرت ولی عصر(عج) نه تنها نابود کننده تمدن بشري نيست، بلکه آن را تکميل مي کند. زيرا بازگشت به عقب نه ممكن است و نه منطقى و اين بر خلاف سنت آفرينش و اصل تكامل در زندگى انسانها است.
✍️ پاسخ تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0419170
📖 مطالعه بیشتر درباره امام زمان(عج)؛
با 781 مطلب:
makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27416
#امام_مهدی #مهدویت
#شیعه #تمدن #تکامل
#موعود #ظهور #جنگ
#تخریب #بشر #خشونت
#مهدویت #قیام #ولی_عصر
__________________
🌑 ویژه شاخه مصائب فاطمه زهراء(س)
👈 در سایت: makarem.ir
👇 با عناوینی چون...
🔸محل دفن حضرت زهرا(س)
🔸نبود دربهای چوبی در زمان حضرت زهراء (س)!؟
🔸حادثه هتک حرمت خانه حضرت زهرا(س) در کلام علمای اهل سنّت
🔸یورش خلیفه دوّم به خانه فاطمه(س)
🔸فاطمه(س) و ردّ عذر خواهی ابوبکر و عمر
🔸انکار ارثیه پیامبر(ص) توسط عایشه!
🔸اعتراض حضرت فاطمه زهرا (ع) در برابر انحراف مسلمین
🔸نارضایتی و خشم فاطمه(س) از ابوبکر
🔸کثرت مصائب فاطمه(س) بعد از پیامبر(ص) در منابع اهل سنت
🔸درد دل امیرالمومنین(ع) با پیامبر(ص) در کنار قبر حضرت زهرا(س)
🔸اعتراض ابن تیمیه به قهر کردن حضرت زهرا(س) با ابوبکر
📖 مطالعه:
http://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/30013
#فاطمه_زهرا #حضرت_فاطمه #حضرت_زهرا
#شهادت #هجوم #خانه_زهرا #مصائب_زهرا
___________________________
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸دلالت «آيه انذار» بر امامت امام علي(علیه السلام)
🔸تفسیر شیعه از كلمه «هاد» در آيه «انذار»
🔸منظور از «هاد» در عبارت «لکلّ قوم هاد»
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در:
http://mk6.ir/KrDsM
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
❗️ شک و ترديد برخي پيامبران در وجود الهي و معاد!
⁉️ حضرت ابراهيم(ع) از خدا خواست تا زنده شدن مردگان را ببيند و حضرت موسی(ع) نيز از خداوند تقاضاي رويت کرد؟! اين موارد چگونه با يقين پيامبران و عصمت ايشان سازگار است؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
کمي تأمل در متن آيات و رجوع به روايات نشان مي دهد درخواست اين دو پيامبر بزرگ الهي با يقين آنها به توحيد و معاد و عصمت آنها منافات ندارد و همانطور که در قرآن آمده حضرت ابراهيم با وجود ايمان به معاد براي اطمينان قلبي چنين درخواستي کرد؛ «لِيَطمَئنّ قَلبى»، آن هم درباره چگونگى و کيفيت رستاخيز نه درباره اصل معاد. حضرت موسي هم درخواست رؤيت قلبي نمود. حتي اگر رؤيت ظاهري اراده شود، اين تقاضا را از زبان برخي از جاهلان قوم كرد که اصرار داشتند كه بايد خدا را ببينند تا ايمان آورند وگرنه خود او يقين داشت که خدا با چشم ديده نمي شود.
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419186
#توحید #معاد #یقین #رویت
#حضرت_ابراهيم #حضرت_موسی
#اطمینان #عصمت #پیامبران
___________________________
🌑 حادثه هتک حرمت خانه حضرت زهرا(س) در کلام «ابن عبد ربّه»
✍️ متن اجمالی:
«ابن عبد ربه» درباره هتک حرمت خانه حضرت زهرا(س) چنین آورده است: «ابوبكر، عمر را فرستاد تا افرادی که در خانه فاطمه هستند را بيرون كند و در صورت امتناع با آنان نبرد كند! عمر با مقدارى آتش به سوى آنها روانه شد، ناگاه با فاطمه روبه رو شد. دختر پيامبر گفت: اى فرزند خطاب آمده اى خانه ما را بسوزانى؟ او در پاسخ گفت: بلى مگر اينكه در آنچه امّت وارد شدند، شما نيز وارد شويد». او همچنین نقل می کند که ابوبکر در بستر بیماری گفت: «ای کاش خانه فاطمه را نمى گشودم هر چند آن را براى نبرد بسته بودند».
✍️ متن تفصیلی:
https://maaref.makarem.ir/fa/article/index/403711
#حضرت_زهرا #ابوبكر #عمر_بن_خطاب
#ابن_عبد_ربه #حضرت_فاطمه #آتش
___________________________
❓ آيا خود ائمه ادّعای عصمت داشته اند؟ آيا سخنی در اين باره از آنها نقل شده است؟
✍️ پاسخ اجمالی:
نه تنها از خود امامان اهل بيت(ع)، بلکه احاديثي ازحضرت رسول(ص) نيز در اين باره نقل شده است؛ احاديث متعددي از رسول خدا(ص) و ائمه معصومين(ع)، همچون امام علي(ع)، امام باقر(ع)، امام کاظم(ع)، امام صادق(ع) و امام رضا(ع) نقل شده که موضوع عصمت ائمه اهل بيت(ع) در آنها مورد تاييد قرار گرفته است.
اين احاديث دو گونه اند: در برخي از احاديث ويژگي هايي براي ائمه بيان شده که لازمه آن عصمت است. مثل حديث ثقلين که اهل بيت، همانند قرآن مانع از گمراهي و جداناشدني از کتاب خدا معرفي شده و يا حديث نبوي همراهي هميشگي امام علي(ع) با حق و حقيقت که در هر حال لازمه معصوم بودن آنهاست.
گروه ديگري از احاديث نيز وجود دارند که صريحا بر عصمت ائمه و پاکي شان از گناه دلالت دارند. براي مثال حضرت رسول(ص) خود، امام علي(ع)، امام حسن(ع) و امام حسين(ع) را صريحا مطهر و معصوم معرفي مي کند. در حديثي ديگر حضرت امير(ع) با هم عرض قرار دادن خودشان و ديگر معصومين با قرآن، از معصوم مخلوق شدن شان سخن به ميان آورده است. همچنين امام صادق(ع) مي فرمايد: «ما ترجمان فرمان خداييم ما جماعتى معصوم هستيم».
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419120
#اهل_بیت #ائمه #رسول_خدا #پیامبر
#عصمت #ثقلین #معصوم #الحق #عترت
#کتاب_الله #الحق_مع_علی_و_علی_مع_الحق
___________________________
⁉️ آیا درست است که حضرت علی(ع) از دختر ابوجهل خواستگاری کردند و رسول خدا(ص) به همین مناسبت فرمود: «فاطمه پاره تن من است، هر کسی او را بیازارد، مرا آزرده است»؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
اولا: پذیرش این ادعا متضمن پذیرش مخالفت پیامبر(ص) با حکمی است که صریحا در قرآن مجاز شمرده شده است؛ یعنی«جواز ازدواج همزمان مرد مسلمان با چهار زن». چگونه رسول خدا(ص) آنچه را که اسلام مباح کرده، انکار نموده است؟!
ثانیا: طبق روایات اهل سنّت و شیعه، رسول خدا(ص) فرمود: «من فاطمه را به عقد علی در نياوردم مگر آنكه خدا در آسمان او را به همسرى علي در آورد»؛ آیا معقول است که خداوند كسى را برای همسری حضرت زهرا(س) برگزیده باشد که او را آزار نمايد؟!
ثالثا: نقل این واقعه در در منابع اهل سنّت، نهایتا به یک راوی، یعنی «مسور بن مخرمه» باز می گردد؛ بنابراین این انتظار می رود که این راوی وقایع مربوط به این موضوع را به یک گونه نقل کند. در حالی که وحدتی در چگونگی نقل جزئیات آن وجود ندارد! چنین تناقض و تهافتی اعتبار این واقعه را به شدت زیر سؤال می برد.
تاریخ نویسان می گویند به دنیا آمدن مِسوَر بعد از هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه بوده و مسور در آن زمان نهایتا شش یا هفت سال بیشتر نداشته است؛ اگر راوی اصلی در سنّی نبوده باشد که این وقایع را دیده و در حافظه خود ضبط کند، یا خود در بزرگ سالی این روایات متناقض را ساخته، یا جاعلان به زبانش بسته اند و از آنجا که دروغ گو کم حافظه است دچار تناقض می شود.
رابعا: سند این حدیث حتّی با معیار های اهل سنّت نیز قابل پذیرش نیست؛ درباره دو تن از رجال سند این حدیث، یعنی «مسور» و «زهری»، در منابع رجالی و تراجم اهل سنّت اوصافی ذکر شده که قبول این حدیث را از آنان دچار مشکل می کند.
✍️ پاسخ تفصيلي:
http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/412654
#فاطمه_زهرا #حضرت_فاطمه #حضرت_زهرا
#حضرت_علی #دختر_ابوجهل #خواستگاری
#رسول_خدا #پاره_تن #ازدواج #اسلام #شیعه
#مسور #زهری #حدیث #اهل_سنّت #تاریخ
________________________
❓ هدايت و ضلالت الهی، و مسئله عدل الهی؟
⁉️ خداوند چندين بار در قرآن هدايت و گمراه نمودن انسانها را به خود نسبت داده است؛ آيا اين مسئله جبر نيست؟! آيا مجازات و جهنّمی نمودن انسانی را که خدا گمراه نموده، با عدل الهي منافات ندارد؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
عمل و انتخاب انسان در هدايت و ضلالت او نقش مهمّي دارد و اگر مى بينيم که گمراهي بشر به خدا نسبت داده شده است، به خاطر آنست که اين خاصيّت را «خداوند» در اعمال و انتخاب هاي او نهاده است. خداوند زمينه هدايت همگان را فراهم نموده است؛ ولي برخي از افراد با ارتکاب گناه و معصيت خود را از آن محروم مي سازند و به ضلالت و گمراهي مي افتند.
«هدايت الهى» به معناى توفيق بر كارهاى خير و راه هاى نيك بختى و سعادت است و آن مخصوص كسانى است كه در راه حق گام بردارند و در اين راه مجاهده كنند. «ضلالت» نيز به معني سلب اين توفيق و قطع اين كمك الهى که مخصوص گنهكاران و ستمگران و مسرفان و افراد بى ايمان است.
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://maaref.makarem.ir/fa/article/index/419202
#هدايت #ضلالت #عدل #قرآن #جبر
#مجازات #جهنم #عمل #انتخاب #گناه
#ضلالت_الهی #هدايت_الهى #عدل_الهی
________________________
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸«هدایت تکوینی» موجودات
🔸هدایت و ضلالت الهی، و مسئله عدل الهی؟
🔸اراده الهى بر عبودیّت بندگان، و کفر برخی از انسان ها!
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در:
http://mk6.ir/SaMvG
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
❓ دليل تاخير خداوند در مجازات ظالمان و مجرمان، و مساله عدل الهي؟!
آيا مقتضاي عدل الهي نيست که مانع تجاوز و تعدّي ظالمان گردد تا بي گناهان بيش از اين از ظلم ظالمان در رنج نباشند؟
✍️ پاسخ اجمالی:
اگر خداوند بخواهد بلافاصله به صورت تکويني ظالم را مجازات کند، منجر به جبر مي شود که با تکامل اختياري انسان منافات دارد. خداوند جريان امور عالم را بر اساس اسباب و مسبّبات قرار داده و به انسان قدرت و اختيار داده است تا خودش با فراهم کردن اسباب خير و شرّ، سعادت يا شقاوتش را تأمين کند. البته مجازات الهی وجود دارد امّا جايگاه آن دنيا نيست؛ بلکه در آخرت است. ضمن اينکه خداوند با سنّت «انتصاف» نيز به حمايت از انسان هاي مظلوم و به دادخواهي از ظالمان خواهد پرداخت.
يکي از راه هاي در امان بودن از ظلم ظالمان، اينست که مومنين با امر به معروف و نهي از منکر، از وقوع ظلم جلوگيري کنند و محيط جامعه را براي متجاوزين به حقوق ديگران ناامن سازند. بنابراين، راه جلوگيري از ظلم در اين دنيا، مجازات تکوينی ظالمان توسط خدا نخواهد بود، بلکه اين مسئوليتي است که خداوند بر دوش خود مردم نهاده است تا با نهي از منکر مانعي بر سر ظالمان باشند.
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://maaref.makarem.ir/fa/article/index/419203
#عدل_الهی #مجازات #ظالمان #تجاوز
#بی_گناهان #مظلومان #امر_به_معروف
#نهی_از_منکر #مجازات_تکوينی #اختیار
________________________
❗️ رفتار عجولانه پيامبران الهی در قرآن!
⁉️در آيات قرآن به بعضي از پيامبران الهي رفتارهاي عجولانه و دور از شأنشان نسبت داده مي شود. عجله حضرت داوود در قضاوت(ع)، عجله حضرت يونس(ع) در نفرين کردن و گريز از ميان قوم خود، عجله حضرت موسي(ع) در اعتراض به اعمال حضرت خضر(ع)، عجله حضرت موسي(ع) در اعتراض به حضرت هارون(ع) به خاطر گوساله پرست شدن بني اسرائيل، از اين موارد مي باشند. آيا با اين وجود مي توان آنها را معصوم دانست؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
چنين رفتارهايي از سوي انبياء ترک اولايي است که هيچ گاه آن بزرگواران را از دايره عصمت خارج نمي کند. بررسي موقعيت ها و شرايطي که منجر به بروز چنين رفتارهايي از انبياء شده نشان مي دهد که چنين رفتارهايي سرچشمه گرفته از احساس مسئوليت هاي آنان بوده و مطبق با علوم و معارف الهی است که از سوی خداوند به آنها افاضه شده بود. فقط ممکن است آدابي جزئی در به جان آوردن آنها رعايت نشده باشد که فقط در حد نوعي ترک اولي است و هيچ وقت به حد معصيت نمی رسد.
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://maaref.makarem.ir/fa/article/index/419204
#پيامبران #قرآن #عجله #عصمت
#حضرت_داوود #حضرت_يونس
#حضرت_موسی #ترک_اولی
________________________
❓ پيشينه حجاب در ملل و اقوام مختلف؟
آيا حجاب و پوشش بانوان در ميان «اقوام و ملل گذشته» سابقه اي دارد؟
✍️ پاسخ اجمالی:
مطالعه تاريخ پوشش اقوام گذشته نشان مي دهد که پوشيدن لباس براي پرهيز از زشتي برهنگي نقش مهمي براي آنها داشته است. براي نمونه در ايران باستان همواره در ميان تمامي اقوام، پوشيدن لباس بلند و گشاد براي زنان مرسوم بود. زنان حوزه مديترانه و يونان و آسياي صغير نيز حداقل هنگام خروج از منازل و حضور در بازارها، صورت هاي شان را مي پوشاندند. در انگلستان موهاي زنان در زير روسري هايي از جنس کتان مخفي مي شد و جامه هاي بلند و جوراب هاي ضخيم، ساق زنان را مي پوشاند. در اسپانيا زنان از کالسکه هاي دربسته براي تردد استفاده مي کردند و روي شلوارهاي شان نيز بعضا دامن هايي پرچين به تن مي کردند. در فرانسه موها اغلب در کيسه اي ابريشمي پنهان مي شد و هنگام سوارکاري يا پياده روي، علاوه بر استفاده از شلوارهاي کتان، بر چهره ماسک هم کشيده مي شد.
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419141
#حجاب #ایتالیا #ایران #روم
#یونان #مدیترانه #آسیای_صغیر
#بین_النهرین #مغول #بیزانس
#فرانسه #اسپانیا #انگلستان
________________________
❓ تقلید در روایات اسلامی؟
آيا مي توان رواياتی را به عنوان دلايل صحت و مشروعيت تقليد اقامه کرد؟
✍️ پاسخ اجمالی:
در رابطه با رواياتي که به معناي اصطلاحي تقليد تصريح کرده اند، مي توان از محاجّه يکي از ياران حضرت علي(ع) با خوارج ياد کرد، که با استفاده از واژه «تقليد» صريحا بيان مي کند که از آن حضرت در دينش پيروي مي کند. نيز در صحبت هايي که يکي از مراجعين امام صادق(ع) به ايشان داشته، از اصطلاح «تقليد» استفاده کرده تا به پيروي خود از آن حضرت اشاره کند. همچنين امام حسن عسکري(ع) نيز در بيان معروفي توده مردم را به تقليد از فقها، يعني پيروي از آنها فراخوانده است.
گروه ديگري از روايات نيز وجود دارند که اگر چه در آنها صريحا به موضوع تقليد مصطلح فقهي اشاره نشده است، امّا مي توان مشروعيت و جواز تقليد را از آنها استنباط کرد. مثلا روايات زيادى از ائمه اهل بيت(ع) نقل شده كه به اصحاب خود دستور فتوا مي دانند؛ بديهي است طرف ديگر فتوا دادن توسط اصحاب، لزوم قبول و عمل به آن فتوا توسط ساير مکلفين است.
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419187
#تقلید #روایات #امام_علی
#اصحاب #دستور #فتوا #مکلف
#امام_صادق #امام_حسن_عسکری
________________________
❗️ تقابل عقل و وحي!
⁉️ از سويي کتب آسماني ما را به عقل گرايي و خردورزي دعوت مي نمايند و از سوي ديگر ما بايد تمام آموزه هاي اين کتب را تعبدا بپذيريم هرچند در ظاهر با عقلانيت سازگار نباشند! آيا اين نوعي رفتار متناقض نيست؟
✍️ پاسخ اجمالی:
اينکه وحي و عقل مخالف هم باشند مصداق خارجي ندارد؛ زيرا اگر وحي قطعي الصدور باشد و دلالت آن هم قطعي باشد، عقل اعتبار وحي قطعي را برهاني کرده و مخالف آن حکم نمي کند، خصوصا وقتي مي داند مبدا وحي، خداوند عليم است که در حريم علم او جهل راه ندارد و قلمرو درک عقل محدود است. اما اگر وحي قطعي الصدور نباشد يا دلالت آن ظني باشد، در اين صورت حکم قطعي عقل حجت است و بر حکم ظني شرع مقدم است. ضمن اينکه سرچشمه عقل و وحي خداوند است و همانطور که بين آيات قرآن تعارضي نيست بين عقل و وحي هم تعارضي نمي باشد.
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419225
#عقل #وحی #تعارض
________________________
❗️ تضاد علم پيشين خدا با اختيار آدمی و منافات آن با عدل الهی!
⁉️ خدا از ازل مي دانسته كه من فلان گناه را در زمان معيّني انجام مي دهم، بنابراين اگر من اين گناه را انجام ندهم، علم خدا غلط از آب در مي آيد و به قول خيّام نيشابوري: «گر مي نخورم علم خدا جهل بود»! با اين حال، آيا عذاب اخروي گناه کار مجبور، منافي عدل الهي نيست؟
✍️ پاسخ اجمالی:
آنچه حقّ ز ازل مي دانست اعمال اختياري انسان است. علم پيشين الهي را مي توان به آگاهي معلّم به سرنوشت دانش آموزي که رفوزه خواهد شد، تشبيه نمود. مسلّما آگاهي معلّم تأثيري در رفوزه شدن دانش آموز ندارد و اختيار را از او سلب نمي کند. علم خدا به اعمال ما نيز با انجام اختياري آن از سوي ما منافات ندارد. آيات بسياري از قرآن بر اختيار انسان دلالت دارند. اگر ما در اعمال خويش مجبور باشيم، ارسال رسل، پاداش و عذاب الهی لغو خواهد بود؛ در حالی که خداوند حکيم است و نسبت امور لغو و بيهوده بر او روا نيست.
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419226
#علم_خدا #اختيار #عدل_الهی #جبر
#گناه #خيام_نيشابوری #علم_پيشين_الهی
________________________
❗️ منافات آیه «فَلا تَدْعُوا مَعَ اللهِ أَحَدا»، با توسل و طلب شفاعت از غیر خدا!
⁉️ با توجه به برخی آیات مثل آيـه ۸۸ «وَ لا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَر»، آیا توسل و شفاعت با توحيد سازگار است؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
اولًا: در قرآن مجيد لفظ دعوت در مواردى بكار رفته است كه هرگز نمى توان گفت مقصود از آن عبادت است؛ مانند آیه 5 سوره نوح که می فرماید: «قالَ رَبِّ انّى دَعَوْتُ قَوْمي لَيْلًا وَنَهاراً»؛ آيا مى توان گفت مقصود حضرت نوح اين است كه من قوم خود را شب و روز عبادت كردم؟! در اين آيه و ده ها آيه ديگر، لفظ دعوت در معناى غير عبادت و پرستش بكار رفته است، از اين جهت نمى توان گفت دعوت و عبادت مترادف يكديگرند و اگر كسى از پيامبر يا مرد صالحى استمداد كرد و آنان را خواند در اين صورت آنها را عبادت كرده است؛ زيرا دعوت و ندا اعم از پرستش است.
ثانیا: مقصود از دعائی که در این آيات از آن نهی شده است، مطلقِ خواندن نيست، بلكه دعوت خاصى است كه مى تواند با لفظ پرستش مرادف باشد؛ زيرا مجموع اين آيات درباره بت پرستانى وارد شده است كه بتهاى خود را خدايان كوچكى مى پنداشتند كه برخى از شؤون الهى به آنها سپرده شده و در كار خود نوعى استقلال دارند؛ ناگفته پيداست كه خضوع و تذلّل يا هر نوع گفتار و رفتار در برابر موجودى به عنوان خداى بزرگ و يا خداى كوچك از اين نظر كه او اللَّه و رب و مالك امور شفاعت و مغفرت است، عبادت و پرستش خواهد بود و از نظر قرآن ممنوع است.
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419238
#توسل #شفاعت #ندا #دعا #عبادت
#توحید #دعوت #پرستش #شرک
___________
❗️ فتواي شيعه به جواز ازدواج با نه همسر!
⁉️ آيا همانطور که ابن حزم ادعا کرده است، شيعه فتوا به جواز ازدواج به نه همسر داده است؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
آشنايان به فقه اهل ببيت(ع) مي دانند که چنين نسبت ناروايي نه در کتب فقهي شيعه ديده مي شود و نه هيچ فقيه شيعه اي چنين فتوايي صادر کرده است، بلکه حرمت بيش از چهار همسر در آن واحد از مسلمات فقه شيعه است. اين در حالي است که برخي از علماي اهل سنت مثل فخر الدين زيلعي حنفي، فتوا به جواز ازدواج با نه همسر داده و برخي مثل شوکاني نيز محدوديتي براي داشتن همسر قائل نشده است.
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419236
#ازدواج #تعدد_زوجه #چند_همسری
#شیعه #ابن_حزم #زيلعی_حنفی #شوکانی
________________________
❓ فلسفه اجتهاد؟
فلسفه و ضرورت اجتهاد مداوم و نو به نو در همه زمانها چيست؟
✍️ پاسخ اجمالی:
جامعيت و خاتميت اسلام به اين معناست که براي همه شؤون زندگي انسان در همه زمانها، حتي پديده هايي که در زمان معصومين نبوده اند، حکم معين داشته باشد. پيش بيني اسلام به منظور قانون گذاري در ابعاد متغير و نو به نو زندگي انسان اين بوده است که هـميشه افرادي چنان تسلط و احاطه بـر علوم و منابع شرع و بينش ها و گرايش هاي اسلامي داشته بـاشند که هرگاه در مورد سؤال و حادثه اي نو به آنان رجوع شود، بتوانند حکم آن را از بـين آن منابع شرعی و بينش هاي اسلامي بـيرون بياورند.
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419121
#اجتهاد #اسلام #حکم #مجتهد #استنباط
________________________
❗️ تبعيض در مجازات والدين قاتل فرزند!
آيا تفاوت مجازات بين مادر و پدري که فرزندشان را کشته اند، تبعيض و بي عدالتي نيست؟ چرا مادر قصاص مي شود امّا پدر قصاص نمي گردد؟
✍️ پاسخ اجمالی:
جواز قصاص هر فردي، از جمله مادر قاتل فرزند بدليل عام بودن حکم قصاص است و آنچه باعث شده پدر با وجود قتل فرزندش از حکم قصاص استثناء شود جنسيت او نيست. پدر چون تعهدات مالی خانواده بر عهده اوست بجای قصاص مجازات های جايگزين در مورد او اجرا می شود و در مورد مادر نيز قصاص نکردن اولويت دارد.
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419260
#تبعيض #مجازات #قاتل #والدين
#پدر #مادر #قصاص #عدل_الهی
________________________
⁉️ ظالمين مرفّه و مظلومين محروم، و مسئله عدل الهی؟
آيا اينکه برخی از ظالمان تا آخر عمر در ناز و خوشبختی زندگی مي کنند و در مقابل مظلومين تا آخر عمر تنها رنج و بدبختي ديده اند، در تضاد با عدل الهي نيست؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
اولين پاسخهاي اين سوال اين است که اولا هر انسان و هر ملّتي با هر نوع منش و تفکري با توجّه به مديريت صحيح و تلاش و علم گستري مي تواند به سعادت مادي برسد. ثانيا بخش مهمّي از دارايي ظالمان حاصل استعمار، دزدي، کم فروشي، احتکار، اختلاس و خيانت است که اين روش از کسب مادّيات در آئين و مرام مؤمنان و مظلومان جايز نيست.
با وجود اين پاسخ ها بايد توجه داشت که گاهي انسان در عين فقر، مورد رحمت و بهره مند از نعمت الهي است. و گاهي نيز در عين ثروتمندي، مورد غضب پروردگار است. مثلا خداوند عده اي از ستمگران را با بهره مندي از ثروت به عذاب استدراج دچار مي سازد، و يا با اعطاي امکانات دنيوي و ثروت در دنيا، پاداش اعمال نيک اندک ايشان را در همين دنيا مي دهد تا در آخرت تکليفشان مشخّص باشد و ادّعايي نداشته باشند.
رنج و مشكلات مومن در دنيا مي تواند از جمله نعمت ها و الطاف خداوند بر انسان ها باشد و با عدل الهي منافات ندارد؛ چون آثار مثبت دنيايي و آخرتي بسيار به ارمغان مي آورد، از قبيل بيداري از خواب غفلت، رشد و شكوفايی استعدادها و توانايي هاي بالقوه، پاك شدن از بعضي گناهان و رسيدن به درجات و ثواب هاي بزرگ و... .
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419258
#عدل_الهی #ظالم #مظلوم
#محروم #برخودار #خوشبخت
#کافر #مؤمن #اختلاس #استدراج
________________________
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸احترام خانه حضرت زهرا(سلام الله علیها) در قرآن و سنت
🔸«عصمت» حضرت زهرا(سلام الله علیها) در بیان رسول خدا (صلّی الله علیه وآله وسلّم)
🔸اسوه بودن حضرت زهرا(سلام الله علیها) برای امام زمان(عجّل الله تعالی فرجه الشریف)؟!
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در:
http://mk6.ir/AvEcK
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸علت غصب «فدك»
🔸محل دفن حضرت زهرا(سلام الله علیها)
🔸زمان شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها)
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در:
http://mk6.ir/FcObU
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
❓ علت غصب «فدك»؟
✍️ پاسخ اجمالی:
تمام شواهد نشان مى دهد حاكمان آن روز تصميم داشتند اين منبع اقتصادى را از خاندان امام على(ع) بگيرند تا آن که مبادا مايه قدرت آنها شود. از این رو امام صادق(ع) در حدیثی می فرمایند: «هنگامى كه ابوبكر به خلافت رسيد عمر به او گفت: مردم بنده دنيا هستند و غير از آن را نمى خواهند، بنابراين خمس و فىء و فدك را از على و اهل بيتش باز گير؛ زيرا پيروانش وقتي اين امر را ببينند او را رها كرده به سوى تو مى آيند».
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/416237
#فدک #خلافت #امامت #امام_على
#حضرت_زهرا #حضرت_فاطمه
#ابوبکر #عمر_بن_خطاب
_________________
❓ آیا استدلال به غیرت عرب نسبت به زنان برای انکار حمله به حضرت زهرا(علیها السلام) صحیح است؟
✍️ پاسخ اجمالی:
اگر غیرت عرب مانع از کتک زدن زنان می شد، پس چرا اعراب دختران خود را زنده به گور می کردند؟! چرا سمیّه مادر عمار در زیر شکنجه های اعراب به شهادت رسید؟! چرا اعراب مسلمان در جنگ ردّه زنان دیگر مسلمانان را اسیر کردند؟! چرا اعراب در فتح آفریقا و دیگر سرزمین ها زنان و دختران را به بردگی می گرفتند؟!
عمر بن خطاب نیز کسی است که علمای اهل سنت گزارشات متعددی از آزار او نسبت به زنان نقل کرده اند: 1. عمر از اسلام آوردن خواهرش اطلاع یافت، به خانه او رفت و شوهر او را مورد ضرب و شتم قرار داد، خواهرش برای دفاع از شوهرش مداخله کرد، عمر چنان با مشت بر صورت او کوبید که خون از تمام صورتش جاری شد. 2. زینب دختر رسول خدا(ص) از دنیا رفت، زنان بر او می گریستند. عمر با تازیانه ای که در دست داشت در حضور پیامبر(ص) شروع به کتک زدن زنان کرد. 3. عمر زمانی که مشرک بود کنیزان مسلمان شده از بنومؤمل را کتک می زد تا دست از اسلام بردارند. 4. ابوبکر از دنیا رفت، عایشه به عزادای پرداخت، عمر به درب خانه عایشه آمده و زنان را از گریه و عزاداری نهی کرد، ولی زنان گوش ندادند. زنان را به دستور عمر یکی پس از دیگری از خانه بیرون آوردند و عمر بر آنان تازیانه زد. 5. خشونت عمر طوری مشهور بود که عبدالرزاق صنعانی در کتاب «المصنف» می نویسد: عمر، زنی را احضار کرد و آن زن از ترس، بچه اش را سقط کرد.
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/325529
#حضرت_زهرا #حضرت_فاطمه #زن
#عمر_بن_خطاب #عرب #غیرت
____
هدایت شده از makarem.ir
#معارف_اسلامی
🔸«عصمت» حضرت زهرا(سلام الله علیها) در بیان رسول خدا (صلّی الله علیه وآله)
🔸شبهه برتری حضرت مریم(سلام الله علیها) از حضرت فاطمه(سلام الله علیها)
🔸فضائل زهرا(سلام الله علیها) از زبان پیامبر(صلّی الله علیه وآله) در منابع اهل سنت
عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در:
http://mk6.ir/UpIwD
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🆔 @makarem_ir
⁉️ اسوه بودن حضرت زهرا(س) براي امام زمان(عج)؟!
الگو بودن حضرت زهرا(س) براي حضرت مهدي(عج) به چه معناست؟
✍️ پاسخ اجمالی:
سه احتمال در معناي الگو بودن حضرت زهرا(س) براي حضرت مهدي(عج) داده شده است:
1. امام زمان(عج) مانند مادرش حضرت زهرا(س) با هيچ حاكم ظالمى بيعت نمي كند.
2. امام مهدي(عج) مانند مادرش براى باز گرداندن خلافت از اسباب غير عادى استفاده نمي كند.
3. حضرت مهدي(عج) مانند مادرش از دلسوزى و دعا و راهنمايى براى شيعيان چيزى فرو گذار نمي كند.
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/410341
#حضرت_زهرا #حضرت_فاطمه
#اسوه #امام_زمان #حضرت_مهدی
📖 مطالعه بیشتر در ویژه شاخه حضرت فاطمه زهرا(س):
http://makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27378
________________________
❓ مفهوم و مصادیق شعائر الهی؟
✍️ پاسخ اجمالی:
«شعائر الله» یعنی نشانه های خدا. در قرآن برای این نشانه ها، مصادیقی از مناسک حج ذکر شده، امّا بنابر نظر بسیاری از علما حتی برخی از علمای اهل سنت معنای عام مفهوم «شعائر الله» منحصر در آن مناسک نیست و می تواند شامل همه اعمال و اتفاقاتی گردد که انسان را به یاد عظمت خدا و تقوای قلوب می اندازد. با این توضیح می گوییم بی گمان قیام آزادی خواهانه امام حسین(ع) علیه دستگاه ظلم اموی و الهام بخشی حرکت ایشان برای آزادگان تاریخ نیز یکی از مصادیق نشانه ها و عظمت خداست و تعظیم کار ایشان از تقواست.
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://maaref.makarem.ir/fa/article/index/419267
#شعائر_الله #شعائر_الهی
#تعظیم_شعائر #امام_حسین
________________________
⁉️ تبعیض در مجازات والدین قاتل فرزند!؟
آیا تفاوت مجازات بین مادر و پدری که فرزندشان را کشته اند، تبعیض و بی عدالتی نيست؟ چرا مادر قصاص می شود امّا پدر قصاص نمی گردد؟
✍️ پاسخ اجمالی:
جواز قصاص هر فردی، از جمله مادر قاتل فرزند بدلیل عام بودن حکم قصاص است و آنچه باعث شده پدر با وجود قتل فرزندش از حکم قصاص استثناء شود جنسیت او نیست. پدر چون تعهدات مالی خانواده بر عهده اوست بجای قصاص مجازات های جایگزین در مورد او اجرا می شود و در مورد مادر نیز قصاص نکردن اولویت دارد.
✍️ پاسخ تفصیلی:
http://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419260
#عدل_الهی #تبعیض #قتل
#قصاص #پدر #مادر
________________________