eitaa logo
پاسخ به شبهات
361 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از makarem.ir
📌سیره ی سیاسی امام سجاد علیه السلام در احیای نهضت عاشورا از منظر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدّ ظلّه روشنگری؛ ضامن احیای قیام عاشورا / افشای جنایات یزید در شهادت امام حسین علیه السلام / شهادت طلبی؛ عادت و کرامت اهل بیت علیهم السلام / تأکید بر بصیرت سیاسی؛ مولّفه کلیدی خطبه امام سجّاد عليه السلام در كوفه‏ / تبیین و ترویج اسلام نبوی؛ نفی و تقبیح اسلام اُموی / ... http://mk6.ir/WvIeV 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 امام سجاد علیه السلام و رسوائی ابن زیاد 🔸امام سجاد علیه السلام و بیان فضائل امام علی علیه السلام در شام 🔸روش امام سجاد علیه السلام برای احياء مكتب شيعه بعد از واقعه كربلا عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "مبارزات امام سجاد علیه السلام": http://mk6.ir/UvUkT 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔶نقش امام سجاد علیه السلام در تداوم نهضت عاشورا خطبه هاى امام سجّاد عليه السلام، بذر انقلاب را بر ضد بنى اميّه پاشید و در نتيجه حکومت اموی در تمام جهان اسلام رسوا گشت و خطرى كه از سوى آنان اسلام و قرآن را تهديد مى كرد، دفع شد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی http://mk6.ir/KwLiX 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🔰 شهادت امام زين العابدين؛ حضرت سجّاد(ع) علی بن الحسين(ع)، مشهور به «زین العابدین» و «سجّاد»، چهارمین امام شیعه است که بنا به قول مشهور در سال 38 هجری متولد شده است. ایشان در دوران امامت اميرالمؤمنين(ع)، دو سال و در دوران عمويش امام حسن(ع)، 10 سال و با پدرش حضرت حسين(ع)، 10 سال زندگی کردند و مدت زندگانى آن جناب پنجاه و هفت سال بود. در روايت ديگرى است كه در سال 37 هجرى متولد شد و در پنجاه و هفت سالگى در سال 94 هجرى به شهات رسیده است. جاحظ، از علماى معروف اهل سنت درباره فضایل آن امام همام، مى ‌گفت: «درباره شخصیت على بن الحسین(ع)، شیعه و معتزلى، خارجى و عوام و خواص همه یکسان مى ‌اندیشند و هیچ یک تردیدى در برترى و تقدم او (بر سایرین) ندارند». یکی از این بیدارگری های آن حضرت بعد از عاشورا خطبه معروف امام سجاد(ع) در مسجد شام در برابر یزید است. هنگامى که حضرت در حضور یزید پیشنهاد سخنرانى داد، یزید مانع شد، جمعى از مردم گفتند: بگذار منبر برود و سخنى از او بشنویم. یزید گفت: اگر منبر برود پایین نخواهد آمد مگر این‌ که من و آل ابى‌ سفیان را رسوا خواهد کرد. به او گفتند: این جوان چه مى‌ تواند بگوید که چنین تأثیرى داشته باشد؟ گفت: «اِنَّهُ مِنْ أَهْلِ بَیْتٍ قَدْ زُقُّوا الْعِلْمَ زَقّا»؛ (او از خاندانى است که از کودکى علم به او آموخته‌ اند). ولى مردم همچنان اصرار کردند و یزید ناچار شد اجازه دهد و امام به منبر رفت و آن خطبه معروف و بى‌ نظیر را خواند و دل‌ ها را تکان داد و چشم ‌ها را گریان ساخت. امام سجاد(ع) در طول امامت خود با چهار نفر از حاکمان ظالم بنی امیه و دشمنان قرآن و اهل بیت(ع) مواجه بود: يزيد بن معاويه، مروان بن حكم، عبد الملك بن مروان، وليد بن عبد الملك‏. قسمت مهمى از زندگى آن‌ حضرت در دوران حکومت عبدالملک، خلیفه بى ‌رحم و سفاک اموى و دوران فرماندارى حجاج بر کوفه بود. در چنین شرایطى نه آزادى زمان حکومت امیرمؤمنان(ع) بود تا دانشمندان و علماى اسلام بتوانند حقایق را بازگو کنند و علاقه ‌مندان به اهل‌بیت از آنها سخن بگویند و نه ضعف حکومت ‌هاى بنى‌ امیه و بنى‌ عباس در دوران امام باقر و امام صادق(ع) در آن زمان وجود داشت تا بتوانند از آن فرصت استفاده کنند و به نشر علوم اسلام و علوم اهل ‌بیت بپردازند. با این حال حضرت امام سجاد زین العابدین على بن الحسین(ع)، سکوت اختیار نکردند و از راه هاى دیگر به بیان معارف اسلام و حقایق این دین مبین پرداختند، مبادا فتنه بنى امیه آثار این آئین را بر باد دهد. یکی از بهترین کارها برای بیان معارف در چنین شرایطی دعا بود؛ چنانکه از پیامبر(ص) نقل شده است: «الدُّعَاءُ سِلَاحُ الْمُؤْمِن‏»؛ (دعا اسلحه مؤمن است). امّا حكومت اموى نتوانست چهره تابناك امام را تاب بياورد. آرى تا وقتى خورشيد تابناكى چون وجود امام مى‏ درخشيد، هرگز سنگريزه‏ هاى بى‏ مقدارى چون هشام و وليد و... فرصتى براى خودنمايى نمى‏ يافتند، سرانجام عمّال وليد بن عبد الملك، زهرى كشنده را به امام(ع) خورانيدند و آن اسوه علم و عبادت و تقوى را به شهادت رساندند، در همان سال بسيارى از فقها و شاگردان امام سجاد(ع) نيز چشم از جهان فرو بستند و آن سال را (سنة الفقهاء، سال فقيهان) نامگذارى كردند. هنگامى که آن حضرت را براى غسل برهنه کردند بر پشت آن حضرت برآمدگى خاصى که نشانه جراحت بود مشاهده کردند و این بر اثر حمل انبان ‌هایى بود که بر دوش مى ‌کشید و به خانه ‌هاى فقرا و مساکین مى ‌برد از ابوجعفر حضرت باقر(ع) نقل شده است: پدرم على بن الحسين(ع) ناقه اى داشت كه بيست و دو نوبت سوار بر آن به حج رفته بود و حتى يك تازيانه به آن شتر ننواخته بود. بعد از وفات پدرم بود كه يكى از خادمان آمد و گفت: ناقه از طويله گريخته و در بقيع‏، كنار قبر على بن الحسين گردن بر روى قبر نهاده و نعره مى‏ كشد. گفتم: هر چه زودتر بشتابيد پيش از آنكه مردم آگاه شوند، شتر را بازگردانيد. ✍ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0419815 ✍ عناوین یادداشت: نام، نسب، کنیه و القاب / فضائل امام زین العابدین(ع) از زبان علمای اهل سنّت / امام سجاد(ع) در کربلا و حوادث پس از عاشورا / امام سجاد(ع) بعد از کربلا / شهادت امام سجاد(ع) / تاریخ شهادت امام سجاد(ع) / زینت اهل کرامت و عطوفت ___________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ چگونگی برخورد امام سجاد(ع) با امويان؟ ✍️ متن اجمالی: اولين برخورد امام سجاد(ع) و امويان با ابن زياد بود. به درخواست ابن زياد امام(ع) خود را معرفي كرد. ابن زياد با عصبانيت گفت: «مگر خدا علی بن حسین را نکشت؟» امام(ع) فرمود: «برادری داشتم که مردم او را کشتند». ابن زیاد خواست او را بکشد که با اقدام شجاعانه حضرت زینب(س) از این کار منصرف گردید. برخورد دوم با يزيد در شام است؛ امام(ع) با ايراد خطبه در شام، هم مردم را با حسب و نسب خود آشنا ساخت و هم يزيد را رسوا كرد. يزيد هم جنايت كربلا را به گردن ابن زياد انداخت و كاروان اسرا را با احترام به مدينه فرستاد. مدتی بعد از واقعه کربلا، مردم مدینه شورش حَرّه را سامان دادند. از نظر امام(ع) حرکت مزبور ماهیت شیعی نداشت، لذا در این حادثه شرکت نکرد. هنگامی که مردم مدینه امویان را از شهر بیرون راندند و مسلم بن عُقبه، حرکت مردم مدینه را سرکوب کرد، با علی بن حسين(ع) به ملایمت برخورد کرد و این به دلیل آن بود که امام در این حرکت شرکت نداشت. از آنجا که نمی‌توان در شرایط مختلف شیوه عمل واحدی را به کار گرفت، وظیفه هر امام در هر موقعیتی متفاوت است؛ بنابراین با توجه به سوابق مناسبات علویان با امویان، امام مورد سوء ظن شدید امویان بود و کوچکترین حرکتی از ناحیه امام، عواقب وخیمی داشت که طبعاً در نظر امام ارزش دست زدن به این اقدامات را نداشته است. مهمترین اصل دینی- سیاسی که امام سجاد(ع) با استفاده از آن، روزگار سیاسی خود را می‌گذراند، «تقیّه» بود. سپری که شیعیان در طول تاریخ، با استفاده از آن، حیات خویش را تضمین کرده و ائمه شیعه بارها و بارها توجه بدان را گوشزد شیعه کرده‌اند. ملایمت امام در برخورد با امویان، سبب شد تا امام زندگی آزادی در مدینه داشته و کمتر توجه مخالفان را به خود جلب کند و بُعد علمی امام در جهت حفظ دین تجلی بیشتری بیابد. ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0412575 _______________
هدایت شده از makarem.ir
🔸 مسلم بن عوسجه، شهید کربلاء 🔸علّت عدم حضور محمد حنفیّه در کربلا؟ 🔸یاران مخلص در قیام امام حسین علیه السلام عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "اصحاب امام حسين علیه السلام": http://mk6.ir/VhTlH 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹 حکم تغییر نذر 🔹 تغییر مکان نذر 🔹 نحوه مصرف نذر برای حرم یا خود امام عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه نذورات عزاداری": http://mk6.ir/OkDeI 🆔 @makarem_ir
❓ نخستین قیام پس از شهادت امام حسین(ع)؟ ✍️ پاسخ اجمالی: قیام توابین نخستين عكس العمل همگانی بود که بعد از حادثه كربلا، شكل گرفت. شيعيان كوفه خود را بيش از ديگران مستحق ملامت مى دانستند و از عدم نصرت فرزند رسول خدا(ص) احساس گناه مى كردند، براى جبران اين خطاى بزرگ، در پى قيام برآمدند و نزد بزرگان شيعه در كوفه رفته و قیام توابین را پایه ریزی کردند. آنها نه طالب پيروزى بودند و نه حكومت و نه غنايم؛ در واقع آنان مى خواستند با كشتن و كشته شدن، از عذابى كه به جانشان افتاده، رهايى يابند و گناهان خويش را شستشو دهند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0323091 (ع)
❓ نظر امام سجّاد(ع) درباره پيروز كربلا؟ ✍️ پاسخ اجمالی: امام سجّاد(ع) در پاسخ شخصى كه از ايشان پرسيد چه كسى در كربلا پيروز شد؟ فرمودند: «زمانى كه وقت نماز شد، اذان و اقامه بگو، پيروز را مى‌شناسى». مفهوم كلام ايشان اين است كه سؤال كننده خيال ‌كرده در كربلا نبرد براى حكومت بود؛ در حالي كه نزاع براى مكتب بود. لذا بنى اميّه طرفدار مكتب جاهليّت و بنى هاشم و خاندان پيامبر(ص) خواستار مكتب توحيد بودند؛ اكنون بايد ديد كدام مكتب حاكم است؟ آيا مكتب آنها يا مكتب ما؟ هنگام گفتن اذان و اقامه است كه مى‌توان فهميد كه غلبه كننده، پيامبر(ص) و خاندان او هستند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0407675 (ع) (ع)
❓ آثار بُعد عاطفی فاجعه کربلا؟ ✍️ پاسخ اجمالی: یکی از جنبه‌های حادثه کربلا، بُعد عاطفی آن است. شهادت شانزده تن از اهل بیت پیامبر(ص) به آن صورت استثنایی امری سخت بوده و اندوه ناشی از آن در قلوب شیعه به صورت امری پایدار در آمد. اثر عاطفی آن بلافاصله در شیعه پدیدار شد و توّابین به عنوان اولين گروهی بودند که تحت تأثیر این بُعد قضیه قرار گرفته و به خاطر مقصر دانستن خود، راه قيام و شهادت را انتخاب نمودند. با نگاهی به آنچه در احادیث امامان(ع) درباره اقامه عزاء و زیارت مرقد امام حسین(ع) وارد شده می‌توان دریافت که به سرعت بعد عاطفی کربلا جای خود را در جامعه شیعه باز کرده و حتی گروه‌هایی از سُنّیان را نیز به خود جذب کرد. به مرور عزاداری سالانه آغاز شد. ادبیات شیعی نیز تحت تاثیر این قضیه و سایر رخدادهای خونینی که برای شیعیان (اعم از زیدی با امامی) پیش آمد، ادبیاتی مبتنی بر «مرثیه» شد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0412501 (ع)
هدایت شده از makarem.ir
🔹ناتوانی از عمل به نذر 🔹ناتوانی درعمل به نذر به علت عذر شرعی 🔹عدم امکان استفاده نذورات در محل مورد نذر عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه نذورات عزاداری": http://mk6.ir/SjKvT 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 مسلم بن عوسجه، شهید کربلاء 🔸علّت عدم حضور محمد حنفیّه در کربلا؟ 🔸یاران مخلص در قیام امام حسین علیه السلام عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "اصحاب امام حسين علیه السلام": http://mk6.ir/VhTlH 🆔 @makarem_ir
❓ علّت عدم حضور محمد حنفیّه در کربلا؟ ✍️ پاسخ اجمالی: امام حسین(ع) در گفتگوئی که با برادرش محمد حنفیّه داشت با ایشان فرمود: «یا أَخی جَزاکَ اللّهُ خَیْراً، لَقَدْ نَصَحْتَ وَ أَشَرْتَ بِالصَّوابِ وَ أَنَا عازِمٌ عَلَى الْخُروُجِ اِلى مَکَّةَ، وَ قَدْ تَهَیَّأْتُ لِذلِکَ أَنَا وَ إِخْوَتی وَ بَنُو أَخی وَ شیعَتی، وَ أَمرُهُمْ أَمْری وَ رَأْیُهُمْ رَأْیی، وَ أَمّا أَنْتَ یا أَخی فَلا عَلَیْکَ أَنْ تُقیمَ بِالْمَدینَةِ، فَتَکُونَ لی عَیْناً عَلَیْهِمْ وَ لا تُخْفِ عَنّی شَیْئاً مِنْ أُموُرِهِمْ»؛ (برادرم! خداوند به تو پاداش نیکو دهد. خیرخواهى کردى و به راه درست اشاره کرده اى. من اکنون عازم مکّه هستم و خود و برادرانم و برادرزادگان و پیروانم را براى این سفر آماده کرده ام. برنامه و رأیشان همان برنامه و رأى من است. امّا تو اى برادرم! ماندن تو در مدینه ایرادى ندارد تا در میان آنان چشم [خبررسان] من باشى و از تمام امورشان مرا با خبر ساز!). با توجه به این سند تاریخی ایشان با اجازه امام زمانشان به جهت پشتیبانی از ایشان در این قیام و رساندن اخبار به امام(ع) در مدینه مانده اند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0323222 (ع)
❓ دلایل انصراف «مسلم ابن عقیل» از ترور ابن زیاد؟ ✍️ پاسخ اجمالی: بر اساس شواهد تاریخی، «مسلم بن عقیل» در لحظه آخر از «ترور» و قتل «ابن زیاد» خودداری کرد و دلیلش این بود که پیامبر(ص) از حیله و مکر نهی کرده بود و اینکه «ترور» با سیره مسلم سازگاری نداشت؛ از سویی مسلم وظیفه داشت از مردم «کوفه» برای حضرت بیعت بگیرد و ... ، در این حال «ترور» ابن زیاد سبب خروج مسلم از حیطه وظایفش می شد. از سوی دیگر مسلم وظیفه اش بیداری مردم بود و این هدف با قتل و «ترور» حاصل نمی شد. و در نهایت اینکه ابن زیاد در پناه «هانی بن عروه» بود؛ و اسلام در این شرایط از «ترور» و قتل نهی می کند، گرچه شخصی فاجر و فاسق باشد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0409265 (ع)
❓ عبادت امام حسین(ع) در منابع اهل سنت؟ ✍️ پاسخ اجمالی: ابن صباغ مالکى روایت کرده: «هنگامى که امام حسين(ع) به نماز مى ايستاد رنگش زرد مى شد، به او گفته شد: اين چه حالتى است؟! فرمود: شما نمى دانيد که من در مقابل چه کسى مى خواهم بايستم». از عبدالله بن عبید بن عمیر روایت شده: «حسين بن على(ع) بيست و پنج مرتبه حج را پياده انجام داد در حالى که اسبان نجيبش به همراهش بودند». ابن عبدالبر مى گوید: «حسين(ع) مردى فاضل و ديندار بود و نماز و روزه و حج بسيار انجام مى داد». طبرى به سندش از ضحاک بن عبدالله مشرقى نقل کرده: «چون در کربلا شب هنگام فرا رسيد، حسين و اصحابش تمام آن شب را به نماز و استغفار و دعا و تضرّع به سر بردند». ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0325126 (ع)
هدایت شده از makarem.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 اهداف قیام حسینی؛ 6. تشکیل حکومت اسلامی امام حسین علیه السلام چرا به کربلا رفت؟ برای شهادت؟ نه؛ آن حضرت می فرماید: برای تشکیل حکومت آمدم اگر چه می دانم در این راه به شهادت می رسم. عبارت آن حضرت این است: من در راستای تشکیل حکومت قیام کردم تا در سایه ی آن مظلوم ها در امان باشند، حقوق آنها از ظالمان گرفته شود، آثار اسلام همه جا ظاهر شود و احکام اسلام جاری گردد. http://mk6.ir/WdFkC 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹مطلوب نبودن نذر زمان عمل به آن 🔹تبدیل نذر به دلیل ضرر داشتن مورد نذر 🔹ممانعت از انجام قربانی در معابر عمومی عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه نذورات عزاداری": http://mk6.ir/TxArJ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 آثار بُعد عاطفی فاجعه کربلا؟ 🔸 نظر امام سجّاد علیه السلام درباره پيروز كربلا؟ 🔸 نخستین قیام پس از شهادت امام حسین علیه السلام؟ عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "ثمرات قيام حسینی": http://mk6.ir/OkLkY 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹 اضافه نذورات 🔹فروش گوشت اضافی نذری 🔹فروش اضافی نذورات با رضایت نذر کنندگان عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه نذورات عزاداری ": http://mk6.ir/YgGkV 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 منافات عزاداری با پذیرش قضا و قدر الهی! 🔸 فلسفه عزاداری برای امام حسین علیه السلام؟ 🔸 نجات و بهشت رفتن انسان گنهکار به صرف گریه بر امام حسین علیه السلام! عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "فلسفه عزاداری": http://mk6.ir/VoEeT 🆔 @makarem_ir
❗️ عزاداری عاملی برای تخدیر اجتماعی و مانع عمل گرایی انقلابی! پرسش: گریه عامل فروکش کردن خشم انقلابی نسبت به دشمنان حق است و عقده‌های متراکم جبهه حق را تخلیه می‌کند؛ آیا جامعه ای که با عزاداری همه احساسات خود را تخلیه می کند، می تواند اهل اقدام و عمل باشد؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: استمرار حیات شیعه حول عزاداری امام حسین(ع) در دوران سخت و پرتقیه خلفای اموی و عباسی خلاف این فرض را ثابت می کند. ثانیا: هر اقدام انقلابی متوقف بر تزکیه و آموزش آحاد جامعه و گرد آمدن حول موضوع و «هدفی واحد» است که این مهم نیز در مجالس عزاداری امام حسین انجام می گیرد. ثالثا: خاستگاه همه انقلابها، توفیقات و اقدامات اصلاح گرانه شیعه در نیم قرن اخیر، «مجالس عزادرای» امام حسین(ع) بوده اند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0412697
❗️ منافات عزاداری با پذیرش قضا و قدر الهی! آیا عزاداری با پذیرش قضا و قدر الهی و دستورات دینی صبر بر مصیبتها منافات ندارد؟ ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: گریه و عزاداری نیز با خواست الهی در فطرت بشر نهاده شده است؛ لذا گریه و عزاداری با دستور به صبر و پذیرش قضا و قدر الهی منافاتی ندارد. ثانیا: اگر گریه و عزاداری برای عزیزان با پذیرش قضا و قدر منافات داشت باید از سوی پیامبر(ص)، اهل بیت(ع)، خلفای راشدین، بزرگان صحابه نهی می شد، اما آنها نه تنها از آن نهی نکرده اند بلکه خود این کار را انجام می دادند. ثالثا: گریه و عزاداری شیعه انفعالی و احساسات محض نیست تا به معنی اعتراض باشد. رابعا: گریه خود در پذیرش قضا و قدر الهی نقش مثبت دارد و صبر آفرین است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0407539
⁉️ عزاداری، فقط بخاطر ثواب!؟ ✍️ پاسخ اجمالی: فرض ثواب براى عملى، فرع وجود حکمت و مصلحت در نفس آن عمل است. تا عملى داراى مصلحت و حکمتى معقول نباشد ثوابى در بر نخواهد داشت. در اینجا ما به دنبال فلسفه عزادارى یعنى مصلحت و حکمت این عمل هستیم. طبعاً سخن از ثواب ـ که در ردیف معلولات حکم است نه علل آن ـ در این مرحله جایى ندارد. به علاوه، آیا ممکن است در طول تاریخ احساسات میلیون ها انسان را فقط به خاطر تحصیل ثواب تحریک کرد و آنان را گریاند؟ راستى اگر عشقى در کار نباشد و کانون دل، مالامال از محبّت و شور نباشد، آیا این وعده مى تواند عواطف و احساسات را برانگیزد؟! ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0322025
هدایت شده از makarem.ir
🔹 فراموشی و شک در مورد نذر 🔹 فراموشی محدوده زمانی نذر 🔹 نذر برای علم عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه نذورات عزاداری": http://mk6.ir/HhUdK 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 تعطیلی کسب و کار در عزاداری 🔸عزاداری حسینی، محور اتّحاد و قیام علیه ظالمان 🔸نوحه سرائی در عزاداری در عصر معصومین علیهم السلام عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "عزای حسینی": http://mk6.ir/UxDuH 🆔 @makarem_ir
❓ دستاورد های پیام آوران کربلا؟ ✍️ پاسخ اجمالی: امام سجاد(ع) و زینب کبرى(س) پیام انقلاب و شهادت سرخ آن حضرت و یارانش را با سخنان آتشین خود به اطلاع افکار عمومى مى رساندند و طبل رسوایى حکومت پلید اموى را به صدا در آوردند. آنان در این سفر، آثار چهل سال تبلیغات مسموم کننده را از بین برده و چهره کریه حکومت اموى را به خوبى معرفى کردند و افکار خفته مردم شام را بیدار و متوجه حقایق ساختند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0321402
❓ آثار انتشار اخبار کربلاء و تاثیر آن در میان مسلمانان؟ ✍️ پاسخ اجمالی: انتشار اخبار كربلا و اوج مظلوميّت امام حسين(ع) و يارانش و نهايت قساوتى كه در شهادت آنان و اسارت خاندان پاكش آشكار شده بود، سبب نفرت مسلمانان از دستگاه خلافت يزيد شد. كشتن شخصيّتی چون امام(ع) موجى را در میان امت به وجود آورد، که با مرگ دیگران محقق نمی شد. از سوى دیگر، حركت انقلابى امام(ع)، با ياران اندك و تسليم ناپذيرى در برابر آن همه لشكر مجهّز، به مسلمانان جرأت و جسارت بخشيد و براى مسلمانان، مسأله مرگ و شهادت را امرى افتخارآميز كرد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0321160
❓ نقش قیام عاشورا در رسوائی بنی امیّه؟ ✍️ پاسخ اجمالی: از آنجا كه بنى اميه به سلطنت خود رنگ دينى مى دادند و به نام اسلام و جانشينى پيامبر بر مسلمین حكومت مى كردند، قيام و شهادت امام حسين(ع) بزرگترين ضربه را بر پيكر اين حكومت وارد آورد و بنی امیه را رسوا ساخت. حركاتی همچون بستن آب، كشتن كودكان، اسير كردن زنان و كودكان خاندان پيامبر و امثال اينها، به رسوايى آنان كمك كرد و يزيد به شدت مورد نفرت عمومى قرار گرفت، به طورى مجبور شد گناه كشتن حسين(ع) را به گردن عبيد الله بن زياد بیندازد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0321441
معارف تاریخی؛ معارف قیام حسینی 🔸علت عدم قیام امام سجاد(ع)؟ 🔸خدمات اجتماعی امام سجاد(ع) 🔸خطبه تاریخی امام سجاد(ع) در شام 🔸شهادت امام سجاد(ع) در منابع اهل سنت 🔸امام سجاد(ع) و رسوا کردن یزید در دربارش 🔸دفن پیکر مطهر امام حسین(ع) توسط امام سجاد(ع)، در اسارت 🔸مبارزه با مفاسد از راه پند و ارشاد نیاز جامعه عصر امام سجاد(ع) 🔸رفتار کوفیان با امام سجاد(ع) پس از شهادت امام حسین(ع) 🔸امام سجاد(ع) و نشر احکام و اثار تربیتی و اخلاقی عناوین بالا و بیشتر در شاخه «امام سجاد(ع)»: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/29629
❓ جریان شهادت امام سجاد(ع) در منابع اهل سنت؟ ✍️ پاسخ اجمالی: شبراوى مى نويسد: امام سجاد(ع)، در مدينه با سمّى که به او خورانده شد، از دنيا رحلت نمود، ابن صباغ مى نويسد: آن حضرت را مسموم کردند و آن کسى که به آن حضرت سم داد وليد بن عبدالملک بود. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0325186