eitaa logo
پاسخ به شبهات
361 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از makarem.ir
🔸قیام امام حسین علیه السلام، تکلیف الهی 🔸امام حسین علیه السلام و قیام در برابر بدعتها 🔸فلسفه صلح امام حسن علیه السلام و قیام امام حسین علیه السلام عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "ضرورت قيام حسینی": http://mk6.ir/RqVkW 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
📌 تجلّی فرهنگ «عبودیّت» در حماسه ی عاشورا از منظر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی تأملی در حقیقت مفهوم عبودیّت / حماسه ی عاشورا؛ عالی ترین درجه ی عبودیت حق / حبّ عبادت و بندگی؛ رمز تجلّی عبودیت / عبودیت؛ شاخصه ی کلیدی تمایز حق از باطل / نماز ظهر عاشورا؛ معنی واقعی عبودیّت / آخرين مناجات‏‌ http://mk6.ir/KqQiP 🆔 @makarem_ir
🔰 شهادت حسین(ع) رمز تداوم اسلام امام حسین(ع) با قیام بی نظیر خود و دادن هفتاد و دو قربانی از بهترین فرزندان اسلام، و فداکردن جان پاکش در این راه سکوت مرگباری را که به جامعه اسلامی سایه افکنده بود درهم شکست، و چهره اصلی نهضت جاهلی بنی‌امیه را که بر جامعه اسلامی سایه افکنده بود درهم شکست، و چهره اصلی نهضت جاهلی بنی‌امیه را که پشت ماسک‌های اسلامی نهفته بود آشکار ساخت. او با حماسه‌ای که در کربلا آفرید افکار خواب آلوده را بیدار کرد، و با طوفانی که از امواج خروشان خونش در تمام جهان اسلام به وجود آورد ثابت کرد که «بنی‌امیه» نه تنها جانشینان پیامبر اسلام نیستند بلکه عوامل نفوذی خطرناکی بر ضد اسلام‌اند که برای نابودی این انقلاب ریشه دار که ثمره خون‌های شهیدان است کمر بسته اند. مگر جانشین پیامبر - ویا حتی یک مسلمان ساده - ممکن است فرزند پاک و با تقوا و مجاهد و مبارز پیامبر را به خاک و خون بکشد؟ مگر ممکن است مسلمانی به خود اجازه دهد که فرزند شیرخوار نسل پیامبر را شهید کند و خیمه‌های دختران فاطمه(س) را به آتش کشد؟ حماسه‌هائی که امام سجاد و زینب کبری، ادامه دهندگان راه حسین، در کوفه و کربلا و سپس در مدینه آفریدند این برنامه را تکمیل کرد و پرده‌ها کنار رفت و چهره‌های اصلی روشن شد، توطئه‌ها آشکارگشت و به دنبال آن قیام‌ها یکی پس از دیگری آغاز شد. و عجب نیست که در تمام انقلاب‌هائی که بعد از حادثه کربلا بر ضد بنی‌امیه خونخوار و حتی بر ضد «بنی عباس» خون آشام صورت گرفت شعار اصلی «خونخواهی شهیدان کربلا» و «الرضا لآل محمد(ص)» بود. و به این ترتیب حسین و یارانش رسالت بزرگ و تاریخی خود را انجام دادند و توانستند اسلام را از این مرحله حساس و خطرناک به سلامت بگذرانند و به این آئین پاک حیات بخش تداوم ببخشند. اینجاست که تحلیل مفهوم حدیث معروف پیامبر(ص) درباره حسین عزیز(ع) روشن می‌شود که فرمود: «حُسَيْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَيْنٍ»؛ (حسین از من است و من از او). و نیز شعر معروفی که زبان حال آن سالار شهیدان است: «ان کان دین محمد لم یستقم الا بقتلی یا سیوف خذینی»؛ (اگر آئین محمد(ص) جز به شهادت من برپا نمی شود، ‌ای شمشیر‌ها مرا بگیرید). 📖 مطالعه تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0419931 (ع)
❓ علت بیعت نکردن امام حسین(ع) با یزید؟ ✍️ پاسخ: امام حسین(ع) طی خطبه ای پس از آن که نامه نگاری کوفیان و خیانتشان در این وعده ها، و بدی تکیه بر فریبهای معاویه را به آن ها گوشزد کرد دلائل خود برای بیعت نکردن با یزید را چنین تشریح فرمود: «أَلا إِنَّ الدَّعِىَّ ابْنَ الدَّعيّ قَدْ رَكَزَنی بَيْنَ اثْنَتَيْنِ، بَيْنَ الْقَتْلَةِ وَ الذِّلَّةِ، وَ هَيْهاتَ ما آخِذُ الدَّنِيَّةَ أَبَى اللّهُ ذلِكَ وَ رَسُولُهُ، وَ جُدُودٌ طابَتْ، وَ حُجُورٌ طَهُرَتْ، وَ أُنُوفٌ حَمِيَّةٌ، وَ نُفُوسٌ أَبِيَّةٌ، لا تُؤْثِرَ طاعَةَ اللِّئامِ عَلى مَصارِعِ الْكِرامِ، أَلا قَدْ أَعْذَرْتُ وَ أَنْذَرْتُ، أَلا إِنِّي زاحِفٌ بِهذِهِ الْاُسْرَةِ عَلى قِلَّةِ الْعِتادِ، وَ خَذَلَةِ الْاَصْحابِ». (هان بهوش باشيد! كه اين [يزيد] ناپاك زاده، فرزند ناپاك زاده مرا در ميان دو انتخاب قرار داده است: كشته شدن يا قبول ذلّت و چقدر دور است كه ما تن به ذلّت دهيم، خداوند و پيامبر او هرگز براى ما ذلّت و زبونى نمى پسندند و نياكان پاك سرشت و دامن هاى پاكى كه ما را پرورانده اند و بزرگ مردان غيرتمند و انسان هاى با شرافت اين را از ما نمى پذيرند. هرگز! ما هيچگاه فرمانبردارى فرومايگان را بر مرگ شرافتمندانه ترجيح نخواهيم داد. بدانيد من با شما اتمام حجّت كردم و شما را از عاقبت كارتان بيم دادم. به هوش باشيد! من با همين خاندانم و آمادگى كم و ياران اندك، با شما پيكار مى كنم وآماده شهادتم!). آنگاه اين اشعار را خواند: «فَاِنْ نَهْزِمْ فَهَزّامُونَ قِدْماً وَ إِنْ نُهْزَمْ فَغَيْرُ مُهَزَّمينا وَ ما إِنْ طِبُّنا جُبْنٌ وَ لكِنْ مَنايانا وَ دَوْلَةُ آخِرينا»؛ (اگر ما در جنگ، دشمن را درهم بشكنيم، اين شيوه ديرين ما است و اگر [به ظاهر] شكست بخوريم باز هم شكست از ما نيست [و در حقيقت دشمنان ما شكست خورده اند]. ترس زيبنده ما نيست ولى اينك دولت و حكومت ديگران با كشتن ما هموار گشته است). ____ 📚 پی نوشت: makarem.ir/maaref/l/0321475 (ع)
هدایت شده از makarem.ir
📌 مبانی فقهی قیام امام حسین علیه السلام از منظر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی چرا امام حسین علیه السلام بر اساس «تقیه» با یزید بیعت نکرد/ امر به‌ معروف و نهی از منکر؛ مبنای قیام امام حسین علیه السلام/ امام حسین علیه السلام و قیام علیه حاکم جائر/ امام حسين علیه السلام و تشکيل حکومت اسلامی/ انقلاب حسینی؛ خاستگاه فقهی انقلاب خمینی رحمه الله‌ http://mk6.ir/HnKwX 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
◼️غمنامه حضرت زینب سلام الله علیها امام حسین علیه السلام در واقعه عاشورا زنان را دلداری داد و آنها را به صبر و بردباری دعوت کرد؛ کار به جایی رسید که خواهرش زینب کبری که طاقت تحمل شنیدن خبر شهادت برادر را نداشت، روز یازدهم دست زیر جسد خونین برادر کرد و کمی از زمین بلند نمود و عرض کرد: خداوندا این قربانی را از خاندان پیامبرت قبول فرما! http://mk6.ir/NxOeG 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 نگاه «سرخ» و «سبز»، حافظ تشیّع 🔸سیاست ظالمان و ظلم ستیزی آزادگان 🔸اوج عقلانیّت، از قیام عاشورا تا قیام مهدوی عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "ويژگیهای قيام حسینی": http://mk6.ir/PeNaT 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹 نواختن دمام در عزاداری 🔹 نی زدن در مراسم عزاداری 🔹 گوش کردن به موسيقى در ایام عزا عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه عزاداری": http://mk6.ir/YaUyP 🆔 @makarem_ir
⁉️ حکمت های عدم امداد الهی در کربلا؟! ⁉️ پرسش: چرا خداوند در روز عاشورا امام حسین (ع) و یارانش را با امداد های غیبی یاری ننمود؟! آیا اينکه خداوند انبياء حتي پيامبر اسلام(ص) را به وسيله امداد هاي غيبي و ملائک ياري نمود، ولي امام حسين(ع) را تنها و بي ياور گذاشت، بي عدالتي نيست؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: قرار نیست همیشه ظلم از طریق امدادهای غیبی از بین برود؛ بلکه از آنجا که خداوند جریان امور عالم را از راه جریان اسباب و مسببات قرار داده است، اصل بر این است که خود انسان ها برای مبارزه با ظلم تلاش کنند. اگر قرار باشد ظالمان را خدا نابود کند طرف مقابل آنها برای چه آفریده شده اند؟! کربلا و عاشورا نیز فرصت آزمودن مسلمانان مدعی آن جامعه بود که بیشتر آنها «رفوزه» شدند. ثانیا: انبیاء و اولیاء بوسیله مصائب «امتحان» می شوند و به تناسب رنجی که تحمل می کنند، «ترفیع درجه» پیدا می کنند؛ «هر که در این بزم مقرب تر است *** جام بلا بیشترش می دهند». ثالثا: اگر هر عمل ظالمانه ای، بلافاصله جزا داده شود، هیچ کس جرأتی برای بروز اراده واقعی و باطنش نخواهد داشت و با پدید آمدن حالتی شبیه به جبر، اختیار و جسارت هر کس برای انتخاب آزادانه اعمال از بین خواهد رفت و مجالِ کامل شدنِ «حجّت» روز جزا فراهم نخواهد آمد. رابعا: روایاتی وجود دارد که نصرت ملائک الهي در کربلا به یاری امام حسين(ع) آمد ولی ایشان نپذیرفت و بين پيروزى بر دشمنانش و لقاى پروردگارش، لقاى پروردگارش را برگزيد. خامسا: اگر امام پيروزی ظاهری از طریق معجزه را می پذیرفت، ديگر نمی توانست براي بشريت نقش «الگو» را ايفا نماید. ✍️پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0412446 (ع)
❗️نجات و بهشت رفتن انسان گنهکار به صرف گریه بر امام حسین(ع)! ⁉️پرسش: چه توجیهی دارد که یک نفر تمام عمر گناه و معصیت کند و با گریستن برای امام حسین(ع) و یک اشک به بهشت برود؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اینکه آدمی مشمول شفاعت و درک ثواب عزاداری امام حسین(ع) باشد، شرایط و ضوابطی دارد که مهم ترین آنها رعایت «تقوای الهی» است. یعنی حدود الهی را که چیزی جز «انجام واجبات و ترک محرمات» نیست، رعایت کند. هیچ عمل مستحبی ولو دارای ثواب زیاد، نمی تواند خسران ترک واجب یا ارتکاب حرام را جبران کند؛ به خصوص اگر در این بین «حق الناس» ضایع شود. اصولا ثواب هاى‏ عظيم و پاداش‏هاى فوق العاده ای که در احادیث برای عزاداری امام حسین(ع) بیان شده، از آن كسانى است كه عارف به حق ایشان باشند و بدانند آن حضرت براى چه هدفى قيام كرد و در چه راهى شربت شهادت نوشيد و در مسير اهداف آن بزرگوار قرار گيرند. ضمن اینکه «مداومت» بر گناه به امید واهی جبران آن در عزاداری و امید واهی به شفاعت، بعد از مدتی ممکن است «توفیق عزاداری» را نیز از او سلب کند. بسیاری از گناهان انسان را از جاده مستقیم الهی خارج می سازند و به کوره راه های كفر و عناد با اهل بیت(ع) می کشانند. ✍️پاسخ اجمالی: makarem.ir/maaref/l/0418549 (ع) عدد
هدایت شده از makarem.ir
🔹 استفاده از عَلَم 🔹استفاده از طبل و سنج 🔹استفاده از ابزار موسیقی در مجالس اهل بیت علیهم السلام عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه عزاداری": http://mk6.ir/QiNrN 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 توصیه های حبیب بن مظاهر به اصحاب در شب عاشورا 🔸 شهدائی که سرشان به سوی امام حسین علیه السلام پرتاب شد 🔸همراهی یاران امام حسین علیه السلام با ایشان، با علم به شهادت عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "شهدای قيام حسینی": http://mk6.ir/LqOiQ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
◼️غمنامه حضرت قاسم بن الحسن علیهما السلام حضرت قاسم (علیه السلام)، نوجوانى بود كه هنوز به سن بلوغ نرسيده بود، لیکن در روز عاشورا پيكار سختى كرد و با سن كمش سى و پنج نفر را بر زمين افكند. تا آن كه با شمشير فرق او را شكافتند. قاسم (علیه السلام) با صورت به زمين افتاد و در حالی که پاهايش را بر زمين می ساييد فرياد زد: عموجان! مرا درياب. http://mk6.ir/IpVbK 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
📌در این پویش از مؤمنین دعوت می شود از فرصت چهل روزه عاشورا تا اربعین حسینی دعای عهد را بخوانند و با توجه به پاکی و صفای وجود کودکان خردسال آنها را با خود همراه نمایند تا خداوند نظر عنایتی بفرمایند. http://mk6.ir/GbTpL 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 پویش عهد اربعینی باسمه تعالی امام صادق علیه اسلام می فرمایند: هر کس چهل صبح دعای عهد بخواند از یاوران حضرت قائم (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) خواهد بود. بحار الانوار ، جلد 99 ، صفحه 111 بیایید از روز عاشورا تا اربعین حسینی همراه کودکان خود به پویش قرائت دعای عهد جهت ظهور حضرت حجت (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) و حل مشکلات بپیوندیم. در این ایام خادمان حرم سید الشهداء علیه السلام نایب الزیاره کسانی خواهند بود که در این پویش شرکت می کنند و در پایان به پنج خانواده هدایایی تقدیم خواهد شد. جهت پیوستن به این پویش می توانید به سایت makarem.ir مراجعه نمایید. http://mk6.ir/NxLoX 🆔 @makarem_ir
❓ ورود ابن زياد به كوفه و نقش آن در تصميم گيری كوفيان درباره قيام امام حسين(ع)؟ ✍️ پاسخ اجمالی: کمتر مردمی را می‌توان یافت که بتوانند با وجود دیکتاتوری مسلط و جسور، دست به مخالفت زده و در برابر قدرت حاکم، اظهار سرکشی بکنند. هنگامی که نعمان بن بشیر حاکم کوفه بود، مردم با سهل‌گیری او، به راحتی اظهار تشیّع کردند و زمانی که مسلم به کوفه آمد، بشدّت از او حمایت کردند. عوض شدن حاکم و جایگزینی ابن زیاد به جای ابن بشیر، اوضاع را به کلّی عوض کرد. خشونت ابن زیاد، بسیاری از مردم را به هراس انداخت و کسانی که زودرنج بوده و عجولانه تصمیم‌گیری می‌کردند، نه تنها از ناحیه ابن زیاد خود را در معرض تهدید دیدند، بلکه در اثر تبلیغات ابن زیاد دایر بر آمدن قریب الوقوع سپاه شام، به کلی خود را باختند. هنوز چند روزی نگذشته بود که عقب‌نشینی هواداران مسلم شدّت یافت. اشراف شهر که اکنون اطمینان به حکومت کوفه داشته و تثبیت امویان را آشکار می‌دیدند به روشنی به حمایت از امویان پرداختند. به طور طبیعی بسیاری از مردم نیز مخالفت با رؤسای قبایل را چندان به مصلحت خود نمی‌دانستند. وقتی که مسلم به قصر ابن زیاد حمله کرد، همین اشراف با تهدید و تطمیع، یاران او را به حداقل رساندند و قدرت خود را بر مهار مردم خویش نشان دادند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0412521 (ع)
❓ نقش انحرافات فکری و عقیدتی در به وجود آمدن حادثه كربلا؟ ✍️ پاسخ اجمالی: سیر پیدایش انحراف به همان سال‌های اولیّه بعد از رحلت پیامبر(ص) مي‌رسد. انحرافات مزبور در زمینه‌هایی بود که اهل سیاست می‌توانستند به راحتی از آنها بهره‌گیری کرده و در تحمیق مردم و نیز توجیه استبداد و زورگویی خود از آنها استفاده کنند. بنی امیّه در پیدایش و گسترش این انحرافات، نقشی عظیم داشتند. سه مفهوم «اطاعت از ائمه»، «لزوم جماعت»، «حرمت نقض بیعت» از رایج‌ترین اصطلاحاتی سیاسی بود که خلفا به کار می‌بردند. شاید بتوان گفت سه مفهوم مزبور، پایه خلافت و نیز دوام آن را تضمین می‌کرد. خلفای بنی امیّه و بعدها بنی عبّاس با به ‌کارگیری این مفاهیم در شکل تحریف ‌شده آن، که هیچ قید و شرطی نداشت، مردم را وادار به پذیرش حکومت خود می‌کردند. نتیجه این انحرافات برای آینده نیز این بود که هیچ‌گاه حرکت امام حسین(ع) برای اهل سنّت، یک قیام علیه فساد قلمداد نشده و تنها آن را یک «شورش» غیر قانونی شناختند. یکی دیگر از انحرافات دینی در جامعه اسلامی «اعتقاد به جبر» بود. معاویه با ترویج این عقیده از آن به نفع سیاست های خویش استفاده کرد و هنگام گرفتن بیعت برای یزید می‌گفت: «مسأله یزید، قضایی از قضاهای الهی است و در این مورد کسی از خود اختیاری ندارد». وقتی عمر بن سعد مورد اعتراض قرار گرفت که چرا به سبب حکومت ری، امام حسین(ع) را کشت؟ گفت: «این کار از جانب خدا مقدّر شده بود». کعب الاحبار نیز تا زنده بود، غیبگویی می‌کرد که حکومت به بنی هاشم نخواهد رسید! ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0412484 (ع)
هدایت شده از makarem.ir
🔹 سینه زنی و زنجیر زنی در عزاداری 🔹 برهنه شدن در عزاداری 🔹 هروله در عزاداری عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه عزاداری": http://mk6.ir/DyWbU 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 بیعت خواهی یزید از امام حسین علیه السلام 🔸 علت اظهار پشیمانی یزید از کشتن امام حسین علیه السلام 🔸 نقش مردم در اتّخاذ صلح و قیام از سوی حسنین علیهما السلام عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "متفرقه قيام حسينی": http://mk6.ir/ClUaM 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
◼️غمنامه حضرت علی اصغر علیه السلام هر سربازى سلاحى دارد، يكى تير و نيزه و شمشير؛ و ديگرى هم گلوى نازك و چندين قطره خون پاك كه گوياترين دليل مظلوميت است. خونى كه به آسمان پاشيده شد و قطره‏اى به زمين برنگشت! آری دشمنان ستمگر قساوت و جنايت را به بالاترين حد خود رساندند كه حتی بر طفل شش ماهه کربلا نیز رحم نکردند. http://mk6.ir/LcDwO 🆔 @makarem_ir
❓ حضرت علی اصغر(ع) چگونه به شهادت رسید؟ ✍️ پاسخ اجمالی: هنگامى كه امام(ع) شهادت خاندان وفرزندانش را ديد در هنگام وداع با خیام فرمود: «فرزند خردسالم (على) را به من بدهيد تا با او وداع كنم». هنوز طفل در آغوش امام آرام نگرفته بود كه حرملة بن كاهل اسدى او را هدف قرار داد و گلوى او را دريد. در نقل دیگری آمده: چون این طفل تشنه لب بود امام(ع) طفلش را گرفت و به سوى دشمن روانه شد و از آن ها برای طفلش طلب آب کرد، كه بناگاه تيرى از سوى حرملة بن كامل اسدى حلقوم طفل را پاره كرد و از گوش تا گوش را دريد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0320649 (ع) (ع)
❓ نقش عُمر بن خطاب در شهادت امام حسین(ع)؟ ✍️ پاسخ اجمالی: خلیفه دوم با وجود همه سخت گیرى ها و حساب رسی هایى که نسبت به فرمانداران خود داشت، از فاحش ترین اشتباهات معاویه چشم پوشى مى کرد. کارهاى ضدّ دینى پیدا و پنهان معاویه هیچگاه از دیدگاه عمر پنهان نبود، اما خلیفه، معاویه را آزاد و مطلق العنان گذاشته بود. این جریان در زمان عثمان که خود نیز از بنى امیّه بوده است، شتاب بیشترى یافت و این معنای این جمله عمیق و پربار است که امام حسین(ع) درسقیفه کشته شد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0323219 (ع) (ع)
❓ شهدائی که سرشان به سوی امام حسین(ع) پرتاب شد؟ ✍️ پاسخ اجمالی: سه نفر از شهدای کربلا پس از شهادت سرشان به سوی امام حسین(ع) پرتاب شد: 1- عبدالله بن عمير كلبى 2- عمرو بن جُناده 3- عابس بن ابی شبیب شاکری. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0323073 (ع)
هدایت شده از makarem.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 اهداف قیام حسینی؛ 5. نجات جامعه از جهالت مردم در دوران بنی امیه گرفتار جهل بودند؛ دشمن شناس نبودند؛ نمی دانستند حکومت اموی جانشین پیغمبر صلّی الله علیه وآله وسلّم و مدافع اسلام نیست. یزید که به شرابخواری، آدمکشی، هوسبازی و بی ایمانی معروف بود، لیکن مردم در برابر این نشانه ها بی تفاوت بودند. لذا امام حسین علیه السلام قیام کرد، که این قیام آخرین قدم برای دشمن شناسی و رهایی مردم از حیرت ضلالت و جهالت بود. http://mk6.ir/LnVoC 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹 قمه زدن در عزاداری 🔹 معنای وهن مذهب 🔹تضییع حقوق دیگران بواسطه عزاداری عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه عزاداری": http://mk6.ir/XhPhI 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸امام حسین علیه السلام و تشکیل حکومت اسلامی 🔸امام حسین علیه السلام و بیان اهداف خود در وداع با محمد حنفیّه 🔸امام حسین علیه السلام و هشدار به ترک امر به معروف و نهی از منکر عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "اهداف قيام حسینی": http://mk6.ir/WaWhP 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
◼️غمنامه حضرت علی اکبر علیه السلام هنگامى كه امام عليه السلام به چهره نورانى فرزندش «على‏ اكبر» نگريست، سر به سوى آسمان برداشت و عرض كرد: خدايا! اينک جوانى به مبارزه با آنان مى‏ رود كه از نظر صورت و سيرت و گفتار، شبيه‏ ترين مردم به رسول تو، حضرت محمد صلى الله عليه و آله است. ما هر زمان كه مشتاق ديدار پيامبرت مى شديم، به چهره او مى نگريستيم. علی اکبر علیه السلام در روز عاشورا، به هر سو رو می کرد جمعیت انبوهی به خاک می افتادند، تا اینکه «مره بن منقد» ناجوانمردانه با نیزه از پشت بر او حمله کرد که علی اکبر از روی زین اسب افتاد، سپس با شمشیر فرق سر آن حضرت را شکافت، دشمن خونخوار و وحشی اطرافش را گرفتند و با شمشیرها بدن پاکش را قطعه قطعه کردند. http://mk6.ir/BiAwS 🆔 @makarem_ir
❓ قیام امام حسین(ع) و یارانشان بر پایه احساسات بود یا عقلانیّت؟ ✍️ پاسخ اجمالی: اینکه عاشورائیان در کمال عقلانیّت جانفشانی کردند، واقعیّتی است که با کمی تامّل در تعریف، «مفهوم و کارکرد عقل» از نگاه اسلامی روشن می شود. تعقّل شاخصه هایی دارد، از جمله اینکه «کمال عقل» در «پیروی از حقّ» است. انسان عاقل آخرتش را فدای دنیا نمی کند و بجای دفاع از حقّ به باطل روی نمی آورد. انسان خردمند «فلسفه وجودی آفرینش» خویش را به درستی درک کرده و تمام همّتش را صرف رسیدن به آن هدف می نماید. «دوری از منکرات و مبارزه با رذالت» نیز نشانه بهره مندی از عقل است. علاوه این موارد، رعایت ادب یکی از شاخصه های تعقّل، و بلکه لازمه ی آن است. امام على(ع) می فرماید: «هر چیزى به عقل نیاز دارد و عقل به ادب نیازمند است». از این رو پایبندی به اخلاق و ادب و بروز احساسات مثبت، کاری موافق با عقل است. همه این موارد در اعمال امام حسین(ع) و یارانش به وضوح مشاهده می شود. بنابراین، «قیام عاشورا» قیامی است که بر پایه توأمان «تعقّل و احساسات» بوده است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0412445 (ع)
❗️ مشروعیّت قتل حسین بن علی(ع) بنابر شریعت جدّش! ❓ پرسش: آیا همانطور که قاضى ابوبكر بن عربى اندلسى مالكى گفته، قتل امام حسين(ع) به خاطر مضمون حدیث نبوی مبنی بر «قتل برهم زننده وحدت امت اسلامی»، مشروع و موافق شريعت جدش بوده است!؟ ✍️ پاسخ اجمالی: قاضى ابوبكر بن عربى اندلسى در حقیقت نخواسته تشخيص دهد كه عامل اصلى اين این فاجعه، خود يزيد بوده است؛ این عاملان يزيد بودند که در هر فرصتى می خواستند امام حسین(ع) را به قتل برسانند! لذا امام مجبور شدند از مدینه و سپس از مکه خارج شوند. در حقیقت زمینه قیام نظامی را یزید به وجود آورد. علاوه بر این حکومت یزید هم در مساله بیعت و هم در شیوه حکومت مشروع نبود و امام حسین(ع) به خاطر عمل به وظیفه دینی امر به معروف و نهی از منکر، قیام کرد. امّا قاضی فساد و جنایات یزید و احادیث امر به معروف را نخواسته ببیند! ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0407544 (ع)
❓ هدف قیام امام حسین(ع) در بیانات و نامه های ایشان؟ ✍️ پاسخ اجمالی: امام حسین(ع) با هدف احیاى دین و سنّت فراموش شده رسول خدا(ص) قیام کرده و در نامه اى به جمعى از بزرگان بصره و هم چنین در سخنان متعدد، با اشاره به بدعت هاى موجود در جامعه، هدف خود را مبارزه با بدعت ها، مفاسد دستگاه بنى امیّه و رهایى اسلام از چنگال منافقان و دشمنان خدا بیان می کند. امام در نامه اى به جمعى از بزرگان بصره به بدعت هاى موجود در جامعه اشاره کرده، و هدفش را از قیام بر ضدّ حکومت یزید، احیاى سنّت و مبارزه با بدعت ها معرّفى مى کند. مى فرماید: «وَ اَنَا اَدْعُوکُمْ اِلى کِتابِ اللّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ(صلى الله علیه وآله) فَاِنَّ السُّنَّةَ قَدْ اُمِیتَتْ وَ اِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْ اُحْیِیَتْ، وَ اِنِ اسْتَمِعُوا قَوْلی وَ تُطِیعُوا اَمْرِی، اَهْدِکُمْ سَبِیلَ الرَّشادِ»؛ (من شما را به کتاب خدا و سنّت پیامبرش فرا مى خوانم؛ چرا که (این گروه) سنّت پیامبر را از بین برده و بدعت (در دین) را احیا کردند. اگر سخنانم را بشنوید و فرمانم را اطاعت کنید، شما را به راه راست هدایت مى کنم). ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0322085 (ع)