eitaa logo
پاسخ به شبهات
361 دنبال‌کننده
3هزار عکس
209 ویدیو
2 فایل
🔸پاسخ به شبهات معارفی و اعتقادی 🔸بخش پژوهشهای معارفی و اعتقادی 🔸پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم شیرازی
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ منافات دعا کردن با حکمت و مصلحت الهی! ⁉️ وقتی که شما معتقد باشید تمام امور و وقایع جهان بر اساس حکمت و مصلحت الهی مقدّر می شود، دعا کردن چه ضرورتی دارد؟! آنچه اتفاق خواهد افتاد بر اساس حکمت و مصلحت الهی خواهد بود و شاید خواسته شما در این محدوه قرار نگیرد! ✍️ پاسخ اجمالی: 🔹 اولا: دعا کردن دستوری است که خدای حکیم داده است و حُکم خدای حکیم منافاتی با حکمت او ندارد. 🔹 ثانیا: دستور به دعا فقط برای اجابت نیست؛ حکمت اصلی دعا ارتباط با خداست. 🔹 ثالثا: دعا خود در «سلسله اسباب» حکمت و مصلحت الهی قرار دارد. خداوند به همان دليل كه حكيم است، مواهب او نسبت مستقيمى با شايستگى ها و لياقت هاى افراد دارد؛ دعا كنندگان واقعى با رفتن به در خانه خدا ميزان اين شايستگى را در خود بالا مى برند. 🔹 رابعا: توجه به اثرات و برکات دعا، نشان می دهد این آموزه دینی به هیچ وجه موضوعی بی ثمر نیست و به خاطر این آثار و برکات امری «راجح» و قابل اعتناء می باشد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0411923 📖 مطالعه بیشتر درباره حکمت الهی: makarem.ir/maaref/fa/category/specials/111645 ______________
هدایت شده از پاسخ به شبهات
🔰 بررسی روايات دال بر «شكست هر قيام قبل از ظهور» ⁉️ منظور از رواياتی كه می گويند هر قيامی قبل از قيام حضرت مهدی(عج) با شكست مواجه می شود، چيست؟ ✍️ پاسخ اجمالی: در اين باره چند دسته روايت داريم كه می گويند: هر قيامی قبل از ظهور شكست می خورد و اين كه تا نشانه‌ های ظهور آشكار نشده قيام نكنيد. در پاسخ بايد گفت: امر به معروف و نهی از منكر از مسلمات اسلام است و به خاطر اخبار واحد آنها را نبايد كنار گذاشت. ضمن این که حضرات امامان علیهم السلام قيام ‌هايی را در عصر خود و عصر غيبت تاييد كرده ‌اند؛ مانند قيام زيد بن علی(ع) و قيام شهيد فخ. همچنین رواياتی را كه می گويد «هر قيام قبل از ظهور شرك آلود است» را بايد توجيه نمود به این که، منظور قيام بدون امامان، يا قيام برای دعوت به خويشتن، يا قيام‌ در زمان عدم آمادگی است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0416520 📖 مطالعه بیشتر درباره امام زمان(عج)؛ با 781 مطلب: makarem.ir/maaref/fa/category/articles/27416 (عج) (عج) (عج) ______________________
هدایت شده از makarem.ir
🔸گزارشات تاريخی درباره اعزام حضرت مسلم علیه السلام به كوفه 🔸نقل‌های تاريخی در مورد حركت امام حسين علیه السلام به كوفه 🔸ورود ابن زياد به كوفه و نقش آن در تصميم گيری كوفيان درباره قيام امام حسين علیه السلام عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "وقایع قبل از عاشورا": http://mk6.ir/JuJqS 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹 حکم اعاده غسل انجام‌شده در حالت تقیّه یا جبیره 🔹 حکم نماز خوانده‌شده با غسل جبيره اى بعد از رفع عذر 🔹 حکم عبادات شخصی که بجای غسل جبیره ای تیمم کرده است عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "غسل": http://mk6.ir/FtItF 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 چگونگی قیام فخّ 🔸قیام فخّ مورد تائید ائمه طاهرین علیهم السلام 🔸شهادت یحیی بن عبدالله نواده امام حسن علیه السلام توسط هارون الرشید عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "قیام فخ": http://mk6.ir/TvHuO 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹 روش‌های انجام غسل 🔹 طریقه انجام غسل ترتیبی 🔹 اطلاع از شسته نشدن قسمتى از بدن بعد از غسل عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "غسل": http://mk6.ir/TvAxA 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 اثبات ادعای نبوت، بدون معجزه 🔸معیار شناخت پیامبران راستین از مدعیان نبوّت؟ 🔸گمراهی و نا آگاهی پيامبر اسلام از ايمان، قبل از نزول قرآن! عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "شناخت پيامبران علیهم السلام": http://mk6.ir/TlWkQ 🆔 @makarem_ir
❓ معیار شناخت پیامبران راستین از مدعیان نبوّت؟ ✍️ پاسخ اجمالی: براى رسيدن به معيار قطعى براى ارزيابى دعوت پيامبران راه هاى مختلفى وجود دارد كه از همه مهم تر دو راه زير است: 1. بررسى محتواى دعوت پيامبر و گردآورى قرائن و نشانه‏ ها: بررسی نشانه هایی چون خصوصيّات اخلاقى و سوابق اجتماعى‏، شرايطى كه بر محيط دعوت حاكم است‏، شرايط زمانى‏، محتواى دعوت‏، برنامه هاى اجرائى و وسائل وصول به هدف‏، ميزان اثرگذارى دعوت در محيط، ميزان ايمان و فداكارى دعوت كننده نسبت به هدفش‏، عدم سازش با پيشنهادهاى انحرافى‏، سرعت تأثير در افكار عمومى‏ و... می تواند ما را برای بازشناسی انبیاء از مدعیان دروغین یاری کند. 2. اعجاز و كارهاى مافوق بشرى: معجزه در يك تفسير ساده، عمل خارق عادتى است كه انجام آن از قدرت افراد عادى بيرون است و تنها به اتكاى يك نيروى مافوق طبيعى امكان پذير مى باشد و حتماً بايد توأم با ادعاى نبوّت‏ و يا امامت باشد. علاوه بر این دو راه، بشارت پیامبران قبلی نیز از راه های شناخت پیامبران راستین است. جمع شدن این نشانه ها در وجود یک شخص لاجرم به معنای نبی بودن اوست. زیرا خداوند این نشانه ها را در اختیار مدعیان دروغین نبوت و کسانی که نبی نیستند قرار نمی دهد که اگر قرار دهد، اغرای به جهل خواهد بود. ✍️ پاسخ تفصیلی makarem.ir/maaref/l/0418881
نقش انحرافات فکری و عقیدتی در به وجود آمدن حادثه كربلا؟ ✍️ پاسخ اجمالی: سیر پیدایش انحراف به همان سال‌های اولیّه بعد از رحلت پیامبر(ص) مي‌رسد. انحرافات مزبور در زمینه‌هایی بود که اهل سیاست می‌توانستند به راحتی از آنها بهره‌گیری کرده و در تحمیق مردم و نیز توجیه استبداد و زورگویی خود از آنها استفاده کنند. بنی امیّه در پیدایش و گسترش این انحرافات، نقشی عظیم داشتند. سه مفهوم «اطاعت از ائمه»، «لزوم جماعت»، «حرمت نقض بیعت» از رایج‌ترین اصطلاحاتی سیاسی بود که خلفا به کار می‌بردند. شاید بتوان گفت سه مفهوم مزبور، پایه خلافت و نیز دوام آن را تضمین می‌کرد. خلفای بنی امیّه و بعدها بنی عبّاس با به ‌کارگیری این مفاهیم در شکل تحریف ‌شده آن، که هیچ قید و شرطی نداشت، مردم را وادار به پذیرش حکومت خود می‌کردند. نتیجه این انحرافات برای آینده نیز این بود که هیچ‌گاه حرکت امام حسین(ع) برای اهل سنّت، یک قیام علیه فساد قلمداد نشده و تنها آن را یک «شورش» غیر قانونی شناختند. یکی دیگر از انحرافات دینی در جامعه اسلامی «اعتقاد به جبر» بود. معاویه با ترویج این عقیده از آن به نفع سیاست های خویش استفاده کرد و هنگام گرفتن بیعت برای یزید می‌گفت: «مسأله یزید، قضایی از قضاهای الهی است و در این مورد کسی از خود اختیاری ندارد». وقتی عمر بن سعد مورد اعتراض قرار گرفت که چرا به سبب حکومت ری، امام حسین(ع) را کشت؟ گفت: «این کار از جانب خدا مقدّر شده بود». کعب الاحبار نیز تا زنده بود، غیبگویی می‌کرد که حکومت به بنی هاشم نخواهد رسید! (ع) ✍️ پاسخ تفصیلی makarem.ir/maaref/l/0412484
امام حسین(ع) و خبر شهادت مسلم بن عقیل ✍️ متن اجمالی: امام حسین(ع) پس از شهادت مسلم، اشک از دیدگان شان جارى شد و فرمودند: «خداوند مسلم را رحمت کند، او به سوى رَوْح و ریحان و بهشت و رضوان خداوند رهسپار شد، بدانید او به تکلیف خویش عمل کرد و هنوز تکلیف ما باقى مانده است». سپس اشعاری را قرائت کردند که مضمون شان درباره برتری بهشت در مقایسه با دنیا و برتری شهادت بر مرگ بود. طبق نقل دیگری امام(ع) به دختر مسلم فرمودند: «دخترم! من به جاى پدرت و دخترانم به جاى خواهران تو هستند!» و بعد از آن بیعت خود را از همراهان شان برداشتند و به آنها اجازه دادند که بروند. (ع) ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0323233
دعوت از کوفیان، حتی پس از شهادت مسلم ✍️ متن اجمالی: امام حسین(ع) بعد از منع شدنش از حرکت به سوی کوفه، نامه ای را خطاب به بزرگان و مردم کوفه نوشت و از سرنوشت شوم مردمان ساکت در برابر ستم و بدعت گزاری حاکمان گفت و با یادآوری ظلم و فساد بنی امیه، نامه ها و دعوت های کوفیان درباره خود را متذکر شد و اعلام کرد اگر آنها همچنان در عهدی که برای همراهی بسته اند، پایبند باشد، ایشان نیز حاضر است رهبری آنها را به عهده بگیرد اما اگر عهدشکنی کنند، این کار از آن هاعجیب نیست. آن ها با این کار فقط خود را از سعادت بی بهره و آینده شان را تباه ساخته اند. (ع) ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0321104
هدایت شده از makarem.ir
🔹 شک در شستن اعضاء بعد از غسل 🔹 لزوم پاکی هر عضو قبل از غسل ترتیبی 🔹 نحوه‌ی شستن ناف و عورت در غسل ترتیبی عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "غسل": http://mk6.ir/FpFhH 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 عتاب خدا به پیامبر اسلام صلّی الله علیه وآله وسلّم 🔸 نسبت گناه به پیامبر اسلام صلّی الله علیه وآله وسلّم! 🔸 قضا شدن نماز (مهمترین عبادت اسلام) توسط پیامبر آن! عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "تنزيه پيامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم": http://mk6.ir/JkVoJ 🆔 @makarem_ir
❗️ عتاب خدا به پیامبر اسلام(ص)! پرسش: آیا عتاب الهی نسبت به پیامبر اسلام در قرآن مخالف عصمت ایشان نیست؟ ✍️ پاسخ اجمالی: «عتاب» و«عفو» که خداوند در آیه 43 سوره توبه، به پیامبر(ص) نموده، با مقام عصمت پیامبر(ع) منافاتی ندارد، چون در واقع این عتاب از باب «به تو مى گویم، ولى اى همسایه تو بشنو» است. یعنی در اصل، این عبارت توبیخ منافقین است به خاطر فرار از جهاد ولی با عتاب و خطاب به پیامبر(ص) که چرا به آن ها اجازه دادی؟. (ص) ✍️ پاسخ تفصیلی makarem.ir/maaref/l/0320328
❓ فلسفه استغفار پیامبر(ص)؟ پرسش: با توجه به عصمت پیامبر(ص) چرا خداوند در سوره «نصر» به پیامبر(ص) دستور استغفار مى دهد؟ ✍️ پاسخ اجمالی: این استغفار سرمشقى براى همه امت است، زیرا: 1- بعد از فتح مکّه، مسلمانان فهمیدند که از بی تابی و گمان بد بعضی از آن ها به وعده های الهی در لحظه های سخت باید استغفار کنند. 2- انسان هر قدر حمد و ثناى الهى کند، باز باید از تقصیر خویش استغفار کند. 3- معمولاً بعد از پیروزى ها، حالت غرور و یا انتقامجوئى به وجود مى آید، در اینجا باید به یاد خدا بود. 4- این دستور به معنای اتمام تقریبی مأموریت و عمر رسول اکرم(ص) بود و این حالت مناسب استغفار و حمد و تسبیح خداوند است. (ص) ✍️ پاسخ تفصیلی makarem.ir/maaref/l/0318381
❗️ تردید پیامبر(ص) در حقانیّت آیات قرآن! پرسش: آیا امکان دارد پیامبر(ص) در رسالت خویش تردید داشته باشد؟ ✍️ پاسخ اجمالی: ممکن است در ابتدا چنین به نظر برسد که: طبق آیه 94 سوره یونس، پیامبر(ص) در حقانیت آیاتى که بر او نازل مى شد تردید داشت، ولى با توجه به این که پیامبر(ص) وحى را با شهود دریافت می کرد، این احتمال از بین می رود؛ ضمن اینکه این تعبیر قرآن مانند آن است که براى تنبیه اشخاص دوردست به افراد نزدیک خطاب مى کنند (به در می گوید که دیوار بشنود). علاوه بر اینکه ذکر جمله شرطیه همیشه دلیل بر احتمال وجود شرط نیست، بلکه گاهى براى تأکید روى یک مطلب و یا براى بیان یک قانون کلّى است. (ص) ✍️ پاسخ تفصیلی makarem.ir/maaref/l/0318418
❓ چرا شیعه معتقد است که امام بايد از سوی خداوند «منصوب» شود؟ ✍️ پاسخ اجمالی: از ويژگى هاى امام و شباهت او در بسيارى از جهات با پيامبران، چنين نتيجه گرفته مى شود كه «امامان معصوم» بايد از سوى خدا تعيين شوند. به تعبير ديگر نه انتخاب مردم در اين زمينه نقشى دارد و نه اجماع امت يا انتصاب از سوى افراد عادى؛ چرا كه ويژگى هايى در امام معتبر است كه جز خدا از آن آگاه نيست و مهمترين آنها همان مقام عصمت و علم مخصوص است كه امام بدون اين دو بال و پر، قادر بر پرواز در فضاى امامت و پيشوايى خلق نيست. ✍️ پاسخ تفصیلی makarem.ir/maaref/l/0393821
❓ دیدگاه شیعه در مورد مسأله خلافت چیست؟ ✍️ پاسخ اجمالی: خلافت از دیدگاه شیعه، ولایتى الهى مانند نبوّت است و خلیفه پیامبر(ص) عهده دار مناصب گوناگونى مثل تبلیغ و تبیین مجملات و... می باشد. نصب خلیفه لطفى از جانب خداست و سپردن این امر به افراد امّت جایز نیست؛ زیرا برای امام شرایطی مثل علم، عصمت، پاکى نفس و... لازم است که فقط خدا از آنها آگاه است نه افراد بشر. ضمن اینکه پیامبر(ص) خطاب به برخی قبائل از لزوم تعیین خلیفه از طرف خدا خبر داده است. ✍️ پاسخ تفصیلی makarem.ir/maaref/l/0325397
❓ آخرین تلاش پیامبر(ص) براى تعیین جانشین؟ پرسش: آیا پیامبر اکرم(ص) تا آخرین لحظه های عمر خویش هیچ تدبیری برای آینده اسلام نکرد؟! ✍️ پاسخ اجمالی: پیامبر(ص) در مناسبت هاى مختلف، در باره رهبرى آینده امّت اسلامی، سخن می گفت و علی(ع) را به عنوان جانشین برگزیده خدا معرفی می کرد، اوج این معرّفى و ابلاغ، در «حَجّة البلاغ» و به تعبیر دیگر «حَجّة الوداع» در «غدیر خم» بوده است و آخرین تدبیر ایشان، درخواست دوات و کاغد، برای املای وصیت مکتوب در مسئله خلافت، جهت جلوگیرى از انحراف امّت بود. (ص) (ع) (ص) ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0325439
هدایت شده از makarem.ir
🔹 چگونگی انجام غسل ترتیبی در داخل آب 🔹 حکم انجام غسل به‌صورت ترتیبی ولی با نیّت ارتماسی 🔹 حکم انجام غسل به‌صورت ترکیبی از ارتماسی و ترتیبی عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "غسل": http://mk6.ir/FpFhH 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 اعتماد سلفیه بر احادیث جعلى 🔸نقش «منافقان» در جعل احادیث 🔸افترا بر پیامبر صلّی الله علیه وآله در حیات ایشان عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احادیث پیامبر صلّی الله علیه وآله": http://mk6.ir/GjGmE 🆔 @makarem_ir
❗️ عدم وصیت پیامبر(ص) درباره خلیفه بعد از خود! پرسش: آیا عقلاً قابل پذیرش است که پیامبر(ص) بعد از خود کسی را به عنوان وصی و جانشین معرفی نکرده باشد؟! ✍️ پاسخ اجمالی: این ادّعا آنقدر بی اساس است که حتی بزرگان اهل سنت در آن دچار تردید شده اند؛ دکتر احمد محمود صبحی می گوید: آیا می شود باور کرد پیامبر(ص) مردم را بدون تعیین رهبر و خلیفه بعد از خود رها کند؟ واگر بر فرض چنین باشد آیا به ذهن کسی خطور نکرد که از پیامبر(ص) سؤال کند جایگزین تو، و رهبر آینده چه کسی خواهد بود؟ ابن ابی الحدید می گوید: در شگفتم که آنان از چگونگی تجهیز پیامبر(ص) و طریقه کفن و دفن ایشان سؤال می کنند، اما در مورد خلافت بعد از پیامبر(ص) سؤال نمی کنند و من نمی دانم در این رابطه چه بگویم؟ (ص) ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0325118
⁉️ آیا امیرالمؤمنین(ع) بر خلافت بلافصل خود بعد از رسول خدا(ص) احتجاج نکرده است؟! ✍️ پاسخ اجمالی: حضرت علی(ع) در موارد متعددی راجع به موضوع امامت شان صراحتا بیاناتی را فرموده اند. بخشی از صریح ترین این بیانات، احتجاجات آن حضرت به آیه 55 سوره مائده است. ایشان بارها با استدلال به این آیه از شایستگی خود در امامت معنوی و زعامت سیاسی جامعه سخن گفتند؛ مواردی مانند: در گفت وگویی با خلیفه اول، در شورای شش نفره بعد از مرگ خلیفه دوم و در مجلسی که در زمان خلیفه سوم با حضور چهره های شاخص منعقد شده بود، که حتی در مورد اخیر صراحتا به واقعه غدیر نیز اشاره کرده اند. از آن گذشته ایشان در یکی از مهم ترین خطبه های خود که به خطبه «شقشقیه» نیز شناخته می شود صریحا حقانیت خود در خلافت و غصب این حق توسط دیگران صحبت می کنند و می فرمایند که فلان شخص جامۀ خلافت را بر تن کرد در حالى که مى دانست جایگاه من در حکومت اسلامى چون محور سنگ هاى آسیاب است او مى دانست که سیل علوم از دامن کوهسار من جارى است و مرغان دور پرواز اندیشه ها به بلنداى ارزش من نتوانند پرواز کرد. (ع) (ع) ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0415889
فضائل امام علی(ع) در منابع اهل سنت ✍️ متن اجمالی: ابن ابی الحدید در كتابش 24 روایت از بزرگان حدیث اهل سنت در فضایل حضرت علي(ع) آورده است، از جمله روايتي است كه پيامبر(ص) فرمود: «كسى كه مسرور مى شود همچون من زندگى كند و همچون من از دنيا برود و ساكن بهشت جاويدانى شود كه خداوند آن را غرس كرده پس بايد علي را بعد از من دوست دارد و دوست او را نيز دوست داشته باشد و به امامان پس از من اقتدا كند كه آنها از عترت من اند؛ از باقيمانده گِل من سرشته شدند و خداوند فهم و دانش به آنان داده است. واى بر كسانى از امت من كه آنها را تكذيب كنند و نسبت به من قطع رحم كنند! خداوند هرگز آنها را مشمول شفاعت من نكند!». (ع) (ع) ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0416200
توصیه امام علی(ع) درباره «اصلاح ذات البین» ✍️ متن اجمالی: ایشان مي فرمايد من از رسول اکرم(ص) شنیدم که فرمودند: «اصلاح ميان مردم از تمام نمازها و روزه ها [ی مستحبی] برتر است». علت برتر بودن اصلاح ذات البين بر نماز و روزه روشن است؛ زيرا اگر مسأله اصلاح در ميان دوستان و رفع كدورت ها و زدودن دشمنى ها و تبديل آن به صميميت و دوستى نباشد منجر به تشتت و تزلزل ميان آنها مى شود و به تعبير قرآن به فشل و سستى مى انجامد. به همين دليل اصلاح ذات البين از برترين عبادت ها شمرده شده است. (ص) (ص) (ع) (ع) (ع) ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0416270
هدایت شده از makarem.ir
🔸 حقیقت «رياضت»، «احضار روح» و «خواب مغناطیسی» 🔸 فرضیه «تقدیر و بخت» عامل پيدايش مذهب!! 🔸 دیدگاه اسلام درباره «فال بد» و «بد قدمی» عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "خرافات": http://mk6.ir/BcYoL 🆔 @makarem_ir
❗️ سکوت علی(ع) در مقابل غصب خلافت! پرسش: آیا علی(ع) در مقابل انحراف مسلمانان از مسأله خلافت، سکوت اختیار کرد؟ ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: علی(ع) در موارد متعدد به حدیث غدیر و دستور پیامبر(ص) به جانشینی اش احتجاج نموده و هرگز سکوت نکرد، از جمله: در روز شورا، در زمان خلافت عثمان و در روز جنگ جمل. ثانیاً: علی(ع) مشغول تجهیز جنازه پیامبر(ص) بود و در سقیفه حضور نداشت تا در برابر جریان غصب خلافت در سقیفه بایستد. علی(ع) می فرماید: «آیا جنازه پیامبر را بدون غسل رها می کردم و به سوی مردم رفته، بر سر خلافت درگیر می شدم؟» از طرفی پیامبر(ص) در حدیثی علی(ع) را تشبیه به کعبه نموده و این را وظیفه مردم دانسته که بسوی او بیایند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0325143
توصیه امام علی(ع) به رعایت حقّ «همسایه» ✍️ متن اجمالی: امام علی(ع) درباره حق همسایه می فرمايد: «خدا را خدا را كه حق همسايگان خود را رعایت كنيد؛ چرا كه آنان مورد توصيه پيامبر شما هستند و او همواره نسبت به همسايگان سفارش مى فرمود تا آنجا كه ما گمان برديم به زودى آنها را در ارث شريك خواهد كرد». فلسفه احترام به همسايه در اسلام روشن است؛ زيرا اسلام دينى است اجتماعى. اجتماع اهل يك شهر و يك ملت در اسلام جايگاه مخصوصى دارند. اگر واقعاً همسايگان در فكر هم باشند و غم ها و شادى ها را ميان خود تقسيم كنند، زندگى گواراتر و رنج ها و مشكلات، آسان تر می شود. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0416272
❓ نقش قسمت و تقدیر در بدبختیها و خوش بختیهای حاصل از ازدواج؟ پرسش: قسمت و تقدیر در بدبختیها و خوش بختیهای حاصل از ازدواج چه نقشی دارد؟ گاهی بعضی از مردم بدبختی های خود در تجربه ازدواج و زناشویی را به «قسمت» ارتباط می دهند؛ مگر نقش قسمت و تقدیر در بدبختیها و خوش بختیهای حاصل از ازدواج چقدر است؟! ✍️ پاسخ اجمالی: انسان موجودی «مختار» است، که بر مبنای اختیار و انتخاب خویش، اقدام به انتخاب همسر و تشکیل زندگی می نماید. لذا «انتخاب درست یا غلط انسان» و همچنین داشتن «دانش و مهارتهای زندگی و همسرداری»، تعیین کننده تلخیها و شیرینیهای بعد از ازدواج خواهد بود. بنابراین اعتقاد به امور موهومی چون: قسمت، بخت، اقبال، شانس، طالع، تصادف، و مانند اینها هیچ کدام پایه و اساسی ندارند و از لحاظ شرع و عقل فاقد اعتبار هستند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0408540