بسمه تعالی
#شاخص های سنجش #کارآمدی #دولت ها (قسمت دوم)
✅ همچنان که در پست قبلی بیان شد؛ #شاخص ها ابزار سنجش هستند و شاخص #کارآمدی وسیله ای برای سنجش میزان #پیشرفت محسوب می شوند.
✅ چهار مورد از #شاخص ها در پست قبلی مطرح شد که عبارت بودند از :
1- میزان دستیابی به #اهداف کلان
2- میزان برقرار ثبات، آرامش و #امنیت
3- میزان# سرمایهاجتماعی
4- #رفاه و #تامین اجتماعی همگانی
✅ در این قسمت به بقیه #شاخص های سنجش #کارآمدی دولت ها اشاره می شود:
5- کاهش اختلافات و تنش ها و افزایش #همگرایی بین گروه های مختلف جامعه:
به قول امام علی(ع) اختلاف امور سامان یافته را نیز به هم می ریزد. واگرایی و اختلاف نتیجه سیاست های #ناکارآمد است. اگر دولتی بتواند در میان گروه ها و نهادها و #اقوام و #مذاهب جامعه #انسجام و همگرایی ایجاد کند، عملاً کارآمد تلقی می شود.
6- افزایش #جامعهپذیری و احساس تعلق شهروندی در میان #مردم:
عبور از فردیت و پیوستن به جامعه و یافتن #هویت جمعی مدرن( #شهروندی) به جز از طریق کارآمدی امکان پذیر نیست. جامعهای که دولت نتواند افراد تشکیل دهنده آن را به هم پیوند داده و احساس تعلق #شهروندی به وجود آورد نابسامان و سست خواهد شد.
7- کاهش #فساد اداری، سیاسی و اقتصادی:
#فساد نتیجه کمرنگ شدن اصول #حکمرانیشایسته است. اصول حکمرانی شایسته یکی از مهم ترین رویکردهای حکومت #علوی است. حتی در منطق UNDP ( برنامه #توسعه ملل متحد) #حکمرانیشایسته معیار تشخیص دولتهای خوب و بد است. هر دولتی دارای #فساد کمتری باشد یعنی #کارآمدی خوبی داشته است.
8- کاهش شکایات، درگیری ها، #اعتراضات و #آشوبها در جامعه
این که چرا مردم اعتراض و شورش میکنند، بحث مفصل و پیچیدهای است اما به طور قطع #ناکارآمدی یکی از دلایل مهم #اعتراضات و #آشوبهاست. دولت کارآمد به انحاء مختلف از اعتراضی شدن جامعه جلوگیری کرده و کانال های معقول برای پاسخ به اعتراضات و شکایات و برآوردن آنها می یابد.
9- کاهش گستره، میزان و شدت #مسائلاجتماعی ( از قبیل: اعتیاد، حاشیه نشینی، خشونت، مفاسد اخلاقی، طلاق، خودکشی و…):
#مسائلاجتماعی برونداد نحوه عملکرد #دولت ها هستند. البته متغیرهای دیگری نیز ( مثل #تهاجمفرهنگی و #مدرنیته و…) در آن ها دخیل اند اما #دولتکارآمد اثرات متغیرهای خارجی را نیز کنترل میکند .
10- کاهش #جرائم:
معمولاً جرائم نتیجه عملکرد نادرست مجموعه نهادهای #جامعه است اعم از از نهاد #خانواده، نهاد #تعلیموتربیت، نهاد #رسانه، نهاد #دین و… #دولت به عنوان نهادِ نهادها باید با ایجاد ارتباط مناسب بین این نهادها و کارآمد سازی آن ها #شهروندان #قانون مدار و هنجارمند تحویل جامعه بدهد. اگر میزان #جرائم در جامعه فزونی یابد یعنی #دولت نمی تواند #شهروند قانون مدار تربیت یا مدیریت کند. کاهش #جرائم در جامعه نشانه #کارآمدی است.
11- افزایش معنویت، دینداری و فرهنگ دینی( در جوامع دینی)
دینداری را نباید در برخی عبادات فردی یا مناسک جمعی خلاصه کرد. دینداری؛ اعتقادات، اخلاقیات، شرعیات، عبادات و معنویات را شامل میشود و بعد فردی و جمعی دارد همچنین ابعاد گوناگون سیاسی،اقتصادی و اجتماعی نیز دارد، #دولتکارآمد در جغرافیای #اسلام مردم دیندار تحویل جامعه می دهد.
پیشنهاد کتاب : کارآمدی نظام ؛ نوشته دکتر #میرتبار، دکتر #عیوضی ،دکتر #دشتی
#محمدتقیدشتی
@mohammadtaghidashti
شناخت و بازپرورش نسل اسپند (نسل z ) در ایران
لینک خرید: https://maks-andishe.ir/index.php/mwdw-at/product/247-shnakht-w-bazprwrsh-nsl-aspnd-nsl-z-dr-ayran
آسیبشناسی تربیت دینی در خانواده
لینک خرید: https://www.maks-andishe.ir/index.php/mwdw-at/product/254-asyb-shnasy-trbyt-dyny-dr-khanwadh
آسیب شناسی تربیت دینی در مدارس
لینک خرید: https://www.maks-andishe.ir/index.php/mwdw-at/product/253-asyb-shnasy-trbyt-dyny-dr-6
🆔 @maks_e_andisheh
«ألسَّلاَمُ عَلَيکِ يَا فَاطِمَةَ المَعصُومِة سلام الله علیها»
کرامت هست آن جایی که سائل می شود پیدا
اگر چه دست و پـا گم می شود، دل می شود پیدا
🆔 @maks_e_andisheh
📚 آسیبشناسی مدعیان دروغین
⬅️ از جمله معضلاتی که جوامع دینی بهویژه ادیان توحیدی با آن روبرو هستند ظهور مدعیان دروغینی است که با منحرف ساختن برخی از دینداران و حقجویان، پیامدهای مختلفی را برای آن جامعه دینی به ارمغان میآورند. تاریخچه فعالیت این مدعیان در اسلام به دهههای نخست اسلامی بازمیگردد و همواره بزرگان مذاهب اسلامی به ویژه ائمه معصومین؟عهم؟ در مقابل این جریانها موضع گرفته و به مقابله با آنان میپرداختند. فقدان کنترل و عدم مقابله با مدعیان دروغین میتواند امنیت، مذهب و فرهنگ اسلامی را به مخاطره اندازد، چرا که با پیشرفت تکنولوژی و افکار مادی در دنیا، نیاز بشر به معنویتگرایی و کشف حقایق هستی، افزایش یافته و در نتیجه مکاتب و اندیشههای دروغین بهصورت فزایندهای توسعه پیدا میکند؛ با گسترش تفکرات انحرافی در جامعه، علاوه بر ایجاد فرقهسازی، ترویج اباحهگری و کاهش هویت ملی و مذهبی در جامعه، شاهد قدرتیابی و محبوبیت افراد بیصلاحیت بین مردم خواهیم بود که برای رسیدن به منافع شخصی و فرقهای، موجب بروز نزاع و کشمکشهای سیاسی، قبیلهای، عقیدتی و فکری در جامعه خواهند شد. بنابرآنچه گفته شد ضرورت بررسی و شناخت این اندیشهها و مدعیان دروغین مشخص میشود. در این کتاب به بررسی مسئله مدعیان دروغین و جوانب مختلف آن پرداخته شده است.
✍🏻 دکتر سید مرتضی میرتبار- دکتر یاور عیوضی
📄 262 صفحه
💰 180 هزار تومان
#کتاب #خریدآنلاین #کتابخوانی #کتاب_خوب #کتاب_بخوانیم #کتابخانه #کتاب_باز #کتاب_خوانی #آسیب_شناسی #کتاب_جدید #انحراف #مدعیان_دروغین #حکمرانی #فرق_انحرافی #امام_زمان
هدایت شده از محمدتقی دشتی
آیا خطر ظهور #خوارج در عرصه #سیاسی ایران جدی است؟
ویژگی های #خوارج و گروههای #تکفیری در پهنه #سیاسی کدامند؟
چگونه می توان گروههای خوارج مسلک و تکفیری را تشخیص داد؟
✅ برخی معتقدند که خطر ظهور #خوارج و گروههای تکفیری در عرصه #سیاسی ایران جدی است.
✅ در صحبتی که با یکی از معتقدین به این فرضیه داشتم، می گفت :
« در شرایط کنونی گروههای مشابه #خوارج ( داعش و ...) در خارج از کشور کم نیستند. در داخل کشور نیز برخی گروههای شبه تکفیری در حوزه اعتقادات از قدیم الایام وجود داشته اند اما آنچه موجب نگرانی است، پیدایش و گسترش #خوارج نوین در عرصه #سیاسی کشور است. کسانی که خود را کاملا حق می دانند و افراد متفاوت و مخالفان را سکولار، خائن، منافق، فاسد و فاسق قلمداد می کنند. کسانی که برای تخریب دیگری از هیچ روشی حتی بردن آبروی او فروگذار نمی کنند. اگرچه اهل #عبادت و #مناسک هستند اما اهل #رفق و #مدارا و تسامح نیستند. اگر کسی بخواهد حرف از مصلحت، عقلانیت ، کیاست و ... بزند، متهم به سازش ، خودباختگی و.... می کنند. دنبال قدرت هستند تا به وسیله آن و البته به قصد قربت به اهدافشان برسند... .»
✅ اما به نظر من شاید نتوان این گونه حکم کلی و مبهم صادر کرد. برای اثبات و یا رد این فرضیه لازم است که ویژگی های خوارج را در طول تاریخ و به ویژه در دوره حکمرانی امام علی علیه السلام مرور کرد آن گاه با تطبیق معیارهای مذکور با رفتارهای جریانات ادعا شده ، به حقیقت ماجرا پی برد.
✅ #خوارج چند ویژگی بارز داشتند :
۱. #حق پنداری مطلق و عدم احتمال وجود خطا در عقاید و رفتار خود.
۲ . #باطل پنداری دیگران و عدم احتمال حق بودن دیگران.
۳. #تکفیر و تفسیق مخالفان و افرادی که متفاوت با آنها می اندیشند.
۴. معمولا برای آنها هدف وسیله را توجیه می کند( مثل کشتن زن حامله به جرم دوستی با امام علی علیه السلام )
۵. داشتن #خشونت و غلظت و کمبود #رحمت و گذشت.
۶. کمرنگ بودن #عقلانیت در تصمیمات و مواضع و رفتار.
۷. پر رنگ کردن برخی از ابعاد #دین و عدم توجه به سایر ابعاد (عدم جامع نگری در دین)
۸. تقید به #عبادات و ظواهر شرع و انجام پررنگ و گاهی افراطی برخی اعمال دینی.
۹. ضعف #اخلاق اجتماعی
۱۰. #اخباریگری، قشری نگری و ضعف توجه به مقاصد و مذاق شریعت.
۱۱. عدم تمایز بین #حقبودن و #حقداشتن.(بعدا در این مورد خواهم نوشت ان شاءالله )
۱۲. و....
✅ حال قضاوت با شماست.
@mohammadtaghidashti
📗 بازشناسی کرسیهای آزاداندیشی در حوزه و دانشگاه
آزاداندیشی از مقدمات حیاتی و مهم در تولید علم و جنبش نرمافزاری در همه حوزههای علمی و یکی از ارکان اصلی و مهم فرهنگ اسلامی است که عاملی برای بالندگی، نشاط و حیات اجتماعی به حساب میآید که از مهمترین شیوههای تحقق آن، برگزاری کرسیهای آزاداندیشی در حوزه و دانشگاه است. در واقع پیروزی و حیات انقلاب اسلامی در گرو شعار آزادی و آزاداندیشی، تداوم و ضرورت یافته و بیتردید هرگونه مانع در تحقق آن، موجبات رکود، انجماد فکری، تخاصم، واپسگرایی و نهایتاً اضمحلال نظام علمی و رسوب تراوشات فکری فرد و جامعه را فراهم میسازد. علیرغم تأکیدهای مقام معظم رهبری؟حفظ؟ به عنوان علمدار نهضت کرسیهای آزاداندیشی در جامعه علمی ایران، هنوز فاصله زیادی میان وضعیت فعلی کرسیهای آزاداندیشی با وضعیت مطلوب وجود دارد. از این رو در این پژوهش سعی گردیده تا به این پرسش پاسخ داده شود که چگونه میتوان جایگاه کرسیهای آزاداندیشی در حوزه و دانشگاه را ارتقاء داد و آن را به وضعیت مطلوب رساند.
✍🏻 دکتر سید مرتضی میرتبار- دکتر محمد باقر صدقی
📄 414 صفحه
💰 270 هزار تومان
#کتاب #خریدآنلاین #کتابخوانی #کتاب_خوب #کتاب_بخوانیم #کتابخانه #کتاب_باز #کتاب_خوانی #آسیب_شناسی #کتاب_جدید #دانشگاه #حوزه #دانشجو #طلبه #کرسی_آزاد #تریبون_آزاد #آزاد_اندیشی #آزادی #استبداد
هدایت شده از محمدتقی دشتی
اختلال در چهار نهاد #جامعهپذیری و انسان ساز در جامعه ایران
✅ چهار #نهاد برای #جامعهپذیر کردن و تربیت انسان و شهروند استاندارد وجود دارد.
نهاد #خانواده (با محوریت #مادر)
نهاد #آموزش (با محوریت #معلم)
نهاد #دین ( با محوریت #عالم)
نهاد #رسانه ( با محوریت #هنرمند و #سلبریتی )
✅ اگر این نهادها کارکرد مناسبی داشته باشند قطعا اعضای #جامعه رفتار شایسته و بایسته ای خواهند داشت و مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه به حداقل خواهد رسید. اما هرگونه اختلال در آنها جامعه را از حالت عادی خارج نموده و دچار #مسائل متعددی خواهد کرد.
✅ متاسفانه این نهادها در جامعه ایرانی دچار اختلال شده اند و کارکرد شایسته خود را ندارند.
✅ به این گزاره ها دقت کنید :
الف- نهاد #خانواده با مسائل متعددی از قبیل؛ کاهش #ازدواج و افزایش سن ازدواج به حدود ۲۷ سال، کاهش فرزندآوری و رشد #جمعیت به حدود ۶/ درصد، ضعف #تربیت فرزندان، تنش و #فروپاشیخانواده، رشد سریع #سالمندی و... دچار اختلال است.
ب- مشکل اصلی نهاد #آموزش؛ ضعف در #مهارتمحور و #تربیتگرا بودن آموزش ها. در واقع نهاد آموزش بیشتر حافظه محور است و انگار فلش مموری تربیت می کند تا در کنکور و آزمون ها اطلاعات فرد را ارزیابی کند. یک فرد در نظام آموزشی ما دیپلم و لیسانس و فوق لیسانس و حتی دکترا می گیرد اما ضعف جدی در مهارت های #تفکر، #حلمسئله، #گفتگو، #تعاملاجتماعی و.... دارد.حتی در رشته تحصیلی خودش نیز مهارت عملی زیادی ندارد.
ج- نهادهای #دینی ما #انسجام زیادی ندارند و هماهنگ عمل نمی کنند. به همین دلیل بهره وری آنها پایین است.
د- نهاد #رسانه و #فضای مجازی هم که بسیار ناکارآمد است و به قول #مقاممعظمرهبری عملا رها شده و متاسفانه حکمرانی ما در رسانه در سطح پایینی قرار دارد.
✅ راهبردهای کلان برای کارآمدسازی نهادهای جامعه پذیری( راهکارهای متعددی برای اجرایی سازی این راهبردها وجود دارد)
۱. لزوم تاسیس #نهادمتولیمسئول و متمرکز در امر #خانواده
۲. #مهارتمحور و #تربیتگرا نمودن نهاد #آموزش از طریق تغییر دروس، سبک تدریس و شیوه برگزاری آزمون ها
۳. #انسجامبخشی به نهادهای متولی امور #دینی در جامعه و تقسیم هوشمندانه امور بین آنها
۴. #حکمرانی و #مدیریت هوشمند بر #رسانه و #فضای مجازی به صورت مدبرانه، مدرن و منسجم.
✅ برای مطالعه در این مورد به کتاب های #نظاموارهجامعمسائلکشور، #نظاموارهمسائلآموزش، #نظامجامعخانواده
از #انتشاراتمکثاندیشه رجوع شود.
@mohammadtaghidashti
📗«آسیبشناسی تربیت دینی در خانواده»📗
⬅️ تربیت زمینهساز تشکیل و تداوم جامعه دینی و گسترش فرهنگ و آموزههای اسلامی است. دراینمیان، اولین محیطی که نقش مؤثری در شکلگیری شخصیت انسان و تربیت او دارد محیط خانواده است؛ ازهمینرو چگونگی تعامل والدین و نحوه برخورد و آموزش آنان در جهت کنترل و تربیت دینی کودکان اهمیت مییابد؛ اما آنچه در این بین حائز اهمیت است روشها و سبکهای تربیتی خاصی است که خانوادهها برای فرزندان خود بهکار میگیرند که هم میتواند سکوی پرش و هم پرتگاهی برای کودکان تلقی شود؛ زیرا در دوران معاصر، بهسبب تحولات گوناگون فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و بهویژه رشد فناوری، غالب حوزههای زندگی و فعالیت بشری ازجمله قلمرو تربیت دینی در معرض تحول، بحران و دگرگونی است؛ بهگونهای که نظامهای تربیت دینی همچون خانواده بدون درنظر گرفتن این چالشهای دوران مدرنیته و با تکیه بر روشها و رویکردهای سنتی خود، محکوم به ناکارآمدی خواهد بود و درنتیجه جامعه را با آفت مواجه خواهد ساخت. لذا باید گفت برنامهریزی دقیق براساس سنت اسلامی، میتواند زمینه رشد کودک با نگرش اسلامی را فراهم سازد و در درازمدت جامعه را از آفات شوم انحرافات و شبهات معاندان برهاند.
✍🏻 این کتاب به قلم دکتر یاور عیوضی ، دکتر حامد عداللهی سفیدان و دکتر علی اکبر عبدالاحدی مقدم در 260 صفحه و به قیمت200 هزار تومان روانه بازار شد.
#کتاب #خریدآنلاین #کتابخوانی #کتاب_خوب #کتاب_بخوانیم #کتابخانه #کتاب_باز #کتاب_خوانی #آسیب_شناسی #کتاب_جدید #تربیت #نظام #خانواده #دختر #پسر #حکمرانی
🆔 @maks_e_andisheh
📗 تبلیغ دینی
⬅️تبلیغ، فرایند نظاممند ارتباطی بین عناصر دخیل برای رسیدن به اهداف قدسی با شیوههای مشروع است. تحقق چهار مؤلفهٔ فرایندی بودن، نظاممندی، فرایند ارتباطی و قدسی بودن در نسبت با تبلیغ غیردینی، نیازمند تولید ساختار و نظامی مشخص و دقیق است. با پیروزی انقلاب اسلامی، حاکمیت قوانین جدیدی وضع کرد و سازمانها و خطمشیهای نوینی به راه انداخت؛ اما گزارشها و اسناد بالادستی نشاندهندۀ تحقق نیافتن اهداف نظام از تشکیل این نهادهاست. به نظر میرسد نبود نگاه سیستمی به مسئله تبلیغ و عناصر دخیل در آن از مهمترین عوامل این ناکامی است. ضعف نظام تبلیغی، مایۀ افزایش انحرافات فرهنگی و شیوع دینگریزی در جامعه میشود و این امر ضرورت بررسی نظام تبلیغی در کشور را دوچندان میسازد. ازهمینرو در این کتاب تلاش میشود عملکرد نهادهای حاکمیتی در بهبود نظام تبلیغ دین کنکاش و واکاوی شده و راهکارها و راهبردهای ممکن برای تقویت و ارتقاء تبلیغ دینی در کشور بیان شود.
✍🏻 این کتاب به قلم دکتر سید مرتضی میر تبار در 297 صفحه و به قیمت 210 هزار تومان روانه بازار نشر شده است.
#کتاب #خریدآنلاین #کتابخوانی #کتاب_خوب #کتاب_بخوانیم #کتابخانه #کتاب_باز #کتاب_خوانی #آسیب_شناسی #کتاب_جدید #تلیغ #منبر #حوزه #طلبه #هیات
🆔 @maks_e_andisheh
کاتالوگ مکثا- مهر 1403.pdf
11.73M
📚 لیست محصولات نشر مکث اندیشه
⏱بروزرسانی: مهر ماه 1403
👆🏻با کلیک بر روی «لینک کتاب» امکان خرید کتاب از سایت انتشارات فراهم است.
🆔 @maks_e_andisheh
May 11
📙آسیبشناسی سامانه پاسخگویی به شبهات
علاوه بر بروز شبهات دینی و مذهبی در طول تاریخ برای اندیشه شیعی، وقوع انقلاب اسلامی و پیکربندی نظام سیاسی و اجتماعی بر مبنای آن سبب هجمه فلسفههای جدید به تفکر دینی، نهادهای دینی و مراجع دینی در کشور شده است. از این لحاظ شایسته است نظام شیعی در جامعه ایرانی برای افزایش کارآمدی و مقابله با چنین هجمههایی بهطور مداوم در پی بازسازی فکری و رفع شبهات باشد. کتاب حاضر با درک چنین اهمیتی سعی دارد نقطه شروعی برای مطالعه جدی آسیبها و اختلالها در مسیر پاسخگویی به شبهات دینی باشد و راهبردها و راهکارهایی را در این باره ارائه کند.
✍🏻 دکتر سید مرتضی میر تبار، دکتر یاور عیوضی و دکتر علی اکبر عبدالاحدی مقدم
📄 241 صفحه
💰 180 هزار تومان
#کتاب #خریدآنلاین #کتابخوانی #کتاب_خوب #کتاب_بخوانیم #کتابخانه #کتاب_باز #کتاب_خوانی #آسیب_شناسی #کتاب_جدید #تبلیغ #منبر #حوزه #طلبه #هیات #شبهه #رساله #مراجع
🆔 @maks_e_andisheh
📗آسیبشناسی مواجهه با فرق انحرافی و تأثیر آن بر روند امنیت ملی
⬅️ طبق پژوهشها، تعداد جنبشهای نوپدید دینی در ایران قابل توجه است و شامل مواردی همچون رادا كريشنان، اسكاول شين، دون ميگل رونيز، شیطانگرایی، اشو، اکنکار (پال توئيچل)، پائولو کوئليو، وین دایر، بتی جین ایدی، دونالد والش، اکهارت تله، دیپاک چوپرا، دبی فورد، مهربابا، سای بابا، مديتيشن متعالی (TM)، آئین رائیل، كارلوس کاستاندا، کریشنا مورتی، دالایی لاما، فالون دافا و ... میشود؛ در حالیکه پیشگیری از رشد و نمو انحرافات فرهنگی با محوریت افکار التقاطی، اباحیگری، افراطگرایی، تحریف، خرافهگرایی، تحجرگرایی و مقابله با ترویج آنها و برخورد نقادانه با مکاتب و اندیشههای اشاعهدهنده، از مهمترین کارپایههای امنیت پایدار، همهجانبه و فراگیر در جمهوری اسلامی ایران است که متأسفانه روند مناسبی را طی نمیکند و آسیبهای فراوانی در این پیشگیری و مقابله علمی وجود دارد که این امر، ضرورت بررسی آن را دوچندان میسازد. متأسفانه امروزه مردم، زمان کمتری برای ارتقاء مطالعات و معلومات دینی خود صرف میکنند و این امر تحقق راهبرد اصلی مسئله یعنی رفع آسیبهای این فرق یعنی اطلاعرسانی و آگاهیبخشی را با چالش مواجه میسازد.
🔴این کتاب به قلم دکتر محمد حسین کیانی و دکتر سید مرتضی میرتبار و با نظارت علمی دکتر محمد تقی دشتی در 201 صفحه و به قیمت 150 هزار تومان روانه بازار نشر شد.
#کتاب #کتابخوان #کتاب_جدید #کتابخانه #فرقه #انحراف #تصوف #حلقه #امنیت
🆔 @maks_e_andisheh
📙 بررسی وضعیت شکاف نسلی در ایران
⬅️ انسانها متفاوتند؛ بنابراین هیچ جامعهای را نمیتوان یافت که فاقد شکاف باشد اما پرسش اینجا است که چه میزان از شکاف طبیعی است؟ و آیا در ایران بعد از انقلاب شکاف نسلی به وجود آمده است یا خیر؟ با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری، به نظر میرسد شکاف موجود بین نسلها یک شکاف طبیعی باشد؛ به این معنا که معمولاً نسلهای جدید، بخشهایی از دیدگاههای نسلهای قبلی را تعدیل میکنند یا تغییر میدهند و برخی مواقع این تغییر و تعدیلها بسیار جدی است و در صورت غفلت از موضوع این مسئله بهصورت بسیار حاد و جدی رخ خواهد نمود. بنابراین کتاب حاضر به آسیبشناسی شکاف نسلی در ایران اختصاص یافته است.
🟣 این کتاب به قلم دکتر عیوضی، دکتر میر تبار ودکتر عبدالاحدی مقدم در 393 صفحه و به قیمت 260 هزار تومان روانه بازار نشر شده است.
🆔 @maks_e_andisheh
📗 آسیبشناسی تربیت دینی در مدارس
⬅️دانشآموزان در طول دوره تحصیلی، نیمی از وقت مفید روزانه خود را در مدرسه میگذرانند و زیر نظر نظام آموزشی رسمی کشور به تحصیل علوم مختلف و کسب مهارتهای زندگی و آداب اجتماعی مشغول میشوند؛ بنابراین بهراحتی میتوان نتیجه گرفت که وضعیت کنونی دینداری در کشور با چگونگی تربیت دینی در مدارس ارتباط مستقیم دارد.
میتوان گرایش به تربیت دینی در مدارس را حاصل تفکر انقلاب اسلامی دانست؛ چراکه رسالت تربیت دینی به مهمترین رسالت انقلاب اسلامی بدل شد و تربیت دینی، امری فراگیر، فرابخشی و فراجناحی گردید. ازاینرو ایجاد فضای تربیتی مناسب که هم زمینهساز و هم تسهیلکننده تربیت دینی باشد، از اولویتهای نظام اسلامی قلمداد شده و در اسناد بالادستی و قوانین بر آن تأکید شده است.
باتوجه به رسالت تربیت دینی، صاحبنظران حوزه تربیت، رویکردهای گوناگونی را مطرح کردهاند و طبق مطالعات صورتگرفته، بیشترین آسیبهایی که به تربیت دینی در جامعه ما وارد میشود، از ناحیه همین رویکردها و روشهایی است که برای تربیت دینی در مدارس نتایج چندان موفقی در پی نداشته است. ازهمینرو در این کتاب تلاش میشود آسیبهای تربیت دینی در مدارس کانون بررسی قرار گیرد و راهکارها و راهبردهای ممکن برای تقویت و ارتقاء جایگاه تربیت دینی در مدارس بیان شود.
🔴این کتاب به قلم دکتر سید مرتضی میرتبار، دکتر حامد عبداللهی سفیدان و دکتر یاور عیوضی در 258 صفحه و به قیمت 200 هزار تومان روانه بازار نشر شده است.
🆔 @maks_e_andisheh
به نظر شما ویژگی های زیر مربوط به کدام شخصیت بزرگ تاریخ است؟
دانشمند، ثروتمند، با اعتماد به نفس بالا، استاد و مدرس، سخنران حرفه ای ، پاک و امین، زیرک و چالاک، مدیر ، شجاع، مبارز ، عابد، فداکار و...
✅ تقلا نکنید. این شخصیت کم نظیر، پیامبر و امام نیست و حتی جزو چهارده معصوم نیست.
✅ جزو پهلوانان و قهرمانان کلیشه ای تاریخ هم نیست.
✅ اتفاقا مرد هم نیست.
✅ بله! او یک زن تمام عیار و باعظمت است.
او کسی نیست جز شخصیت برجسته تاریخ، یعنی حضرت زینب سلام الله علیها.
اجازه دهید با ادبیات محاوره ای و امروزی برخی ویژگی های ایشان را توضیح دهم:
۱. دانشمندی عاقل بود، معروف به عقیله بنی هاشم. علاوه بر امامان معصوم بزرگان قوم نیز چنین می گفتند. جایی خواندم که حتی ابن عباس آن مفسر بزرگ صدر اسلام می گوید: روایت کرد بر من عقیله ما زینب... . این حرف از ابن عباس یعنی اعتراف به مقام عقلی و علمی بالای حضرت زینب سلام الله علیها.
۲. ثروتمند بود. حضرت زینب(س) همسر یکی از ثروتمندان مدینه بود. زینب (س) آن همه مکنت و زندگی به اصطلاح لاکچری را رها کرد و به دنبال آرمانی الهی روان شد.
پس زاهدی بزرگ بود چون داشتن و رفتن مهم است. نداشتن و نماندن که هنر نیست.
کما اینکه امام حسین علیه السلام فرمود: زهد آن نیست که تو مالک چیزی نباشی بلکه زهد آن است که چیزی مالک تو نباشد.
زینب چنین بود.
۳. اعتماد به نفس و شجاعت بالای ایشان حیرت انگیز است. حضور قوی در تمام مراحل جنگ و اسارت و شکنجه ها و بیان حقایق و مواضع، آن هم در میان خون ریزان و جباران کار هرکسی نیست. شخصیتی مستحکم و پر از اعتماد به نفس لازم است که از تربیت پر از محبت و نشاط و ایمان حضرت زهرا سلام الله علیها نشات گرفته بود.
۴. مدرس و استاد زنان کوفی بود
۵. مدیری توانمند در اداره کاروان حسینی و سپس در امور تبلیغی و ترویجی بود.
۶. سخنران حرفه ای بود. به گونه ای که باعث حیرت مخاطبان و ناتوانی دشمن شد. همه اعتراف کردند که انگار علی(ع) حرف می زند.
۷. عابدی پارسا بود. در این مورد فقط به این سخن امام سجاد علیه السلام بسنده می کنم که فرمود: نماز شب عمه ام زینب سلام الله علیها در تمام مدتی که در اسارت بودیم ترک نشد.
الله اکبر! این همت والا باید از یک روح بلند برخاسته باشد وگرنه در دل این همه مصیبت و مشکلات و خستگی امکان شب زنده داری بسیار کم است.
و ویژگی های متعالی دیگر که من از بیان آنها عاجزم و از این روح بزرگ تقاضا دارم که کم و کسری و ضعف نوشته ام را ببخشاید.
میلادش مبارک 🌹🌹🌹
@mohammadtaghidashti
🆔 @maks_e_andisheh
هدایت شده از محمدتقی دشتی
پ.ن👇☘
آیا بازهم دولت-کشور ایران تمدن نوینی خواهد ساخت؟
ناظر به سخنان ارزشمند آیت الله جوادی آملی
طبق نظریه اندیشمندان، ارکان و بسترهای تمدن عبارتند از:
۱. دین به عنوان عامل امید و اتصال به آسمان،
۲. اخلاق، عامل پیوند دهنده ی اجتماع انسانی و رعایت حقوق دیگران،
۳. جغرافیا به عنوان ظرف مکانی رشد فضائل انسانی،
۴. زبان به عنوان اساسی ترین رکن ابراز موجودیت انسان که در بیان اندیشه ها و عقاید موثر است.
۴. علوم و فنون به عنوان ابزار برتری و رشد و دوام اجتماعی.
برای تمدن شاخصه هایی بیان شده است که در صورت شکل گیری تمدن، این شاخصه ها قابل رویت است. این شاخص ها در محورهای زیر قابل بیان است:
1- ثبات نظام شهری که تابع مناسبات قانونی و اجتماعی باشد.
2- حکومت قوی و بلامنازع جهت نظم اجتماعی جامعه و هدایت و ارشاد جامعه و اجرای قواعد.
3- پیدایش تخصص و اصناف مختلف و تبعیت آنها از مقررات .
4- قوانین و قواعد ثابت و دارای نهاد تقنین جهت طراحی قوانین و ایجاد مقررات.
5- علم و فناوری و نهاد آموزش و پژوهش اثربخش.
6- اقتصاد پایدار و مراکز اقتصادی بزرگ اعم از صنعتی و تجاری.
7- داشتن نظام اخلاقی و دینی
با توجه به ارکان و شاخصه های فوق الذکر معتقدم ایرانیان قادر به ایجاد تمدن نوین هستند. به چند ظرفیت و عامل مهمی که می تواند به قول ما حقوقی ها،دولت-کشور ایران را به یک تمدن تبدیل کند، اشاره کنم :
۱. پیشینه بزرگ تمدنی و پایداری تاریخی.
۲. جغرافیای منحصر به فرد به عنوان چهارراه مواصلاتی شرق و غرب و شمال و جنوب.
۳. دین پیشرفته و متعالی که اگر به آن عمل شود تفوق بر جهان حتمی است. ولا تهنوا و لا تحزنوا انتم الاعلون ان کنتم مومنین.
۴. مردم صبور و منعطف که توانسته در فراز و نشیب تاریخ خود را حفظ کند.
۵. مردمی با هوش اجتماعی بالا
۶. نظام سیاسی قدرتمند و رهبری هوشمند طبق اذعان دوست و دشمن.
۷. سرعت بالای پیشرفت علمی و فناوری به طوری که در دنیا دارای رتبه مناسبی است.
۸. آگاهی های بنیادین و وسیع مردم به نحوی که در درازمدت مردم فریب کسی و قدرتی را نخواهند خورد.
۹. قدرت گرفتن جمعیت های مدنی و نهادهای مردمی
۱۰. سازمانهای دینی قدرتمند و دینداری قابل توجه مردم ( علیرغم وجود برخی آسیب ها)
البته موانعی در این مسیر وجود دارد که اگر عمری بود عرض خواهم کرد ان شاءالله
به کانال محمد تقی دشتی بپیوندید 👇
https://eitaa.com/mohammadtaghidashti
🔴 قانونگریزی و ضعف حاکمیت قانون در ایران
⏪قانونگریزی در مقابل قانونپذیری معنا مییابد و با ویژگیهای شخصیتی، فرهنگ عمومی جامعه، ساختارهای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی حاکمیتها ارتباط معناداری دارد.
روشن است که قانونگریزی یکی از اصلیترین مسئلههای سده اخیر جامعه ایران و یکی از اساسیترین معضلات همه حکومتها و دولتها بوده است. نتایج پژوهشها نشان میدهد نهتنها وضعیت قانونمداری در ایران چندان رضایتبخش نیست، بلکه میزان قانونگریزی در کشور روبهافزایش است. قانونمداری از موضوعات اجتماعی است که عوامل و زمینههای گوناگون اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بر آن اثرگذارند. ازاینرو برای بهبود وضعیت آن در کشور باید راهبردهای کلان و فراگیری ارائه شود تا همه عوامل مؤثر را پوشش دهد.
اثر حاضر پس از نظرسنجی از کارشناسان، گره اصلی در قانونگریزی را «ضعف سیستم قضایی و دور زدن قوانین توسط برخی نهادها و مدیران» دانسته و در پی یافتن پاسخ به این پرسش است که «چگونه میتوان از ضعف سیستم قضایی و قانونشکنی و دور زدن قوانین توسط برخی نهادها و مدیران جلوگیری کرد و ازاینطریق، فرهنگ قانونپذیری را در جامعه افزایش داد؟»
📙این کتاب به قلم دکتر سید مرتضی میرتبار ، دکتریاور عیوضی و دکتر علی اکبر عبدالاحدی مقدم در 246 صفحه و 247 هزار تومان روانه بازار شده است.
🆔 @maks_e_andisheh
🔴حوزه نجف و تقابل آن با امام خمینی
⬅️بیتردید، حضور امام خمینی – در نجف اشرف- و روند حوادثی که منتهی به خلق انقلاب اسلامی در ایران شد، کلیات آن حوزه را به حمایت از نهضت اسلامی واداشت. با این همه، بودند عالمانی که در حمایت از نظریه سیاسی امام خمینی – تشکیل حکومت دینی به زعامت فقیه- احتیاط میورزیدند و خواهان اتخاذ شیوهای محتاطانه در مبارزه با شاه بودند. آیتالله سید محسن حکیم و سید ابوالقاسم خوئی به لحاظ مبانی فقهی ولایت عامه فقیهان را نپذیرفتند و خواهان تبعیت امام خمینی از امام حسن مجتبی (ع) در مواجه با شاه بودند. آنان قیام و شهادت را الگویی برگرفته از امام حسین (ع) میدانستند که تناسبی با ایران آن روز نداشت. این نشان میداد که کانون حوزه نجف اقبالی از آنچه امام خمینی در اندیشه داشت نمیکرد و علاقهمند هم نبود که حضور ایشان حوزه نجف را سیاسی نماید. در مقابل، آیتالله سید محمدباقر صدر که بهتدریج نیز در این شهر به مرجعیت رسید، شیفته امام خمینی شد و تمامقد از مبانی و نظریۀ سیاسی امام خمینی حمایت کرد و آرزوهای برآوردهنشدۀ خود را در او دید.
📗کتاب مدارس فکری حوزه نجف و نسبت آنبا اندیشههای انقلاب اسلامی، نوشته استاد عبدالوهاب فراتی، نشر مکث اندیشه
🆔 @maks_e_andisheh
🔴 مجموعه کتب « نظام حقوق بشر اسلامی»
⏪اولین اعلامیهی حقوق بشر با نام اعلامیهی جهانی حقوق بشر سه سال بعد از پایان جنگ جهانی دوم مطابق با نوزدهم آذر ۱۳۲۷ شمسی در سازمان ملل متحد به تصویب رسید. از مجموع پنجاه و شش دولتی که عضو سازمان ملل متحد بودند چهل و هشت دولت به این اعلامیه رأی مثبت دادند. در خصوص این اعلامیه، هیچ رأی مخالفی وجود نداشت ولی هشت دولت به آن رأی ممتنع دادند. در این بین تنها کشور اسلامیای که به اعلامیهی جهانی حقوق بشر رأی ممتنع داد، عربستان سعودی بود. اما سایر کشورهای اسلامی به این اعلامیه رأی مثبت دادند.
مدتها پس از صدور اعلامیهی جهانی حقوق بشر، که توسط غربیها انجام گرفت مسلمانان به تکاپو افتادند و برای انعکاس نظریهی اسلامی در زمینهی حقوق بشر تلاشهایی را سامان دادند و نتیجهی این کوششها متون مختلف و متعددی است که در فاصلهی سالهای ۱۹۸۰ - ۱۹۹۰ میلادی توسط مسلمانان صادر گردیده است.
رسمیترین اعلامیهی حقوق بشر اسلامی در نوزدهمین کنفرانس وزرای امور خارجهی عضو سازمان کنفرانس اسلامی ۱۵ مرداد ۱۳۶۹ شمسی صادر شد که به اعلامیهی قاهره معروف است. البته پیشنویس این اعلامیه، قبلاً در اجلاس کارشناسان حقوقی کشورهای اسلامی در تهران به تصویب رسیده بود و ایران نقش عمدهای در تدوین آن داشت؛ زیرا صاحبنظران و حقوق دانان ایرانی در تدوین پیش نویس آن تلاش های قابل توجهی داشتند.
📚این مجموعه در سه جلد و به همت استاد محمد جواد ارسطا در اختیار علاقمندان قرار گرفته است .
🆔 @maks_e_andisheh