🔦 توضیح مرتبط به #صحیفه_امام #ج1 #ص21
«قال الله تعالى: قُلْ انَّما اعِظُكُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثنى وَ فُرادى. خداى تعالى در اين كلام شريف...»؛
✅ #قیام_لله ، دیگر ویژگی #مکتب_امام
💎 بیان شد که
تحلیل موارد بسیار زیاد تصریحی وغیرتصریحیِ #گفتاری، #نوشتاری، #رفتاری یا سیرة #علمی و #عملی #امام ره، نشان میدهد که
💎💎 ویژگی جوهری و روح #شخصیت امام ره، #توحیدمحوری است
میتوان با تعابیر گوناگونی از این ویژگی اصلی یاد کرد؛ مانند: #خداخواهی، #خداجویی، #قیام #خالصانه برای #خداوند (#قیام_لله )، #بسط #توحید، #توحیدگستری و...
هریک از این تعابیر به وجهی از ویژگی اصلی #توحیدمحوری اشاره میکند.
💎💎💎 #معرفت صحیح و عمیق نسبت به #توحید_اطلاقی تکوینی (که در متون دینی منعکس و در سنّت #فلسفی و #عرفانی #اسلامی نیز کمابیش تبیین شده است-، اقتضاء میکند که
#انسان، مطلوب و مقصودی غیر از #خداوند نداشته باشد و این امر، خواسته #فطری او هم است.
بر این اساس، هیچ #علم و هیچ #عمل و هیچ چیزی، به جز در نسبت با خداوند متعال اصالت ندارد و به غیر از #مقرِّب و نزدیک کننده بودن به او، ارزش استقلالی ندارد.
💎💎💎💎 دیگر ویژگیهای شخصیت امام و #مکتب_امام ، همگی از ویژگی جوهری توحیدمحوری سرچشمه میگیرند و درواقع، فروع و شاخه ها یا شئون و تجلّیات آن هستند.
💎💎💎💎💎 یکی از مهمترین ویژگیهای مترتّب بر توحیدمحوری و برگرفته از آن، #قیام_لله است.
#172
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦 توضیح مرتبط به #صحیفه_امام #ج1 #ص21
🔹یکی از مهمترین ویژگیهای مترتّب بر #توحیدمحوری، #قیام_لله است.
💡توضیح مختصر:
💠 توحیدی که #دین #خاتم #اسلام برای #بشریت به ارمغان و هدیه آورد و در آیات #قرآن کریم متجلّی شده است، «توحید اطلاقی» است (ر.ش: #علّامه #طباطبایی ره، #الرسائل #التوحیدیة، ص14).
💠💠 #توحید_اطلاقی یعنی توحیدی که بیانگر #وجود بی نهایت و بیکرانه #خداوند #واحد #قهّار و صفات و افعال آن ذات احدی، در حدّ طاقت بشری است.
بطور طبیعی، چنین توحید عمیق، گسترده و جامعی، همه عرصه های #تکوینی و #تشریعی را زیر پوشش قرار میدهد و در مورد همه آنها سخن، طرح و برنامه دارد.
توحید قرآنی، فقط در محدوده #اندیشه #انسان باقی نمیماند و بسته به میزان درک و فهم صحیح و دقیق از آن، کمابیش به حوزه #انگیزه و #نیّت او هم راه پیدا میکند و خود را در حیطه #عمل و #اقدام او هم نشان میدهد و آنها را لله (#خالصانه و برای خداوند) میکند و در مراتب عالیتر، همه را به «قیام لله» تبدیل میکند.
💠💠💠 بطور خلاصه، قیام لله، (#توحید معطوف به #عمل و #اقدام ) یا (#بسط عملی توحید) است.
📌برای توضیح بیشتر درباره قیام لله و رابطه آن با امور نزدیک به آن؛ مانند: #تعبّد، #بندگی، #عبودیّت، #تکلیف_محوری، #وظیفه_محوری، #روحیه_جهادی و...، ر.ش به #کتاب: #طلبه_انقلابی ، نشر #شهید #کاظمی ، #ص127 تا #ص133
#173
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🌿 از سفارشهای مکرّر #امام ره در سراسرحیات مبارکشان، #قیام_لله و عمل بر طبق تنها #موعظه #خداوند در #قرآن کریم است:«قُلْ انما اعِظُكُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لِلهِ مَثنى وَفُرادى...؛ بگو تنها شما را یک موعظه میکنم: دوتا دوتا و به تنهایی برای خدا به پا خیزید»؛ #سبأ: 46
🌿🌿 این سفارش، در مرتبه نظر و اندیشه متوقف نماند و از یک منظر، قیام لله، روح #شخصیت امام، #نهضت_امام و #مکتب_امام را تشکیل میدهد.
⏳ امام ره در آنچه به عنوان تاریخیترین سند مبارزاتی ایشان در #ص21 #صحیفه آمده است، #علما و #ملّت را به #قیام برای #خدا دعوت کرده و ثمرات دنیوی و اخروی قیام لله را بیان میکند و بطور خلاصه، آن را جامع #سعادت #دنیا و #آخرت میداند.
🔴 البته، باید توجه نمود که سرآغاز دعوت امام ره به قیام برای خداوند و #مبارزه با #طواغیت عصری، از این نامه شروع نمیشود!
بلکه، امام در خلال دروس #حکمت و #اخلاق، پیشتر از نگارش همین نامه (و در کتاب مهم و انقلابی #کشف_اسرار )، در طول دوران #مبارزه و پس از پیروزی #نهضت_اسلامی ، همواره به قیام لله دعوت میکرد.
📌درباره کتاب مهم #کشف_اسرار، بعدها سخن گفته خواهد شد.
🔵 به اعتقاد صاحبنظران برجسته در زمینه مسائل #اجتماعی و #فرهنگی و #تمدنی، همین #قیام_لله، عامل وقوع و پیروزی معجزه گونه #نهضت_اسلامی بود و روح #مکتب_امام را تشکیل میدهد.
برای مثال 👈 ادامه در پست بعدی 👇🏽
#174
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
👆برای مثال، #آیت_الله سید علی #خامنه_ای میگوید:
«...این #آیه، مدنظر #امام فقیدِ عزیزمان در طول زندگیش بود: «قل انّما اعظکم بواحدة ان تقوموا لله».
سالها پیش، نوشتة ایشان در دفتر یادبود مرحوم #وزیری را در #یزد زیارت کردم. آن مرحوم، من را به منزلش برد و... نوشتة امام را که در سالهای دهه بیست نوشته بودند «قیامِ لله» به من نشان داد.
اصلاً محور حرف در نوشته ایشان، #قیامِ_لله بود. آن ذهن جوّالِ وسیع و دید حکیمانه ایشان، این قیامِ لله را در آن دوران که تازه از اختناق رضاخانی بیرون آمده بودند، بر کارهایی که به نظر شریفشان میشد انجام بدهند و باید افراد انجام میدادند...، منطبق ساخت...
آن نوشته، حاکی از یک حرکت ارتجالی [و بدون سابقه] نبود و معلوم میشود در ذهن شریف ایشان و در تمام مراحل زندگی، «ان تقوموا لله مثنی و فرادی» سابقه داشته است... حرکت و گفتن و سکوتش برای خداست و هرکاری که انجام میداد، با قصد قیام لله بود.
تنها همین یک چیز هم بود که موجب شد به دست آن بزرگوار که قطعاً مرتبه تالی #پیامبران و #ائمه (ع) بود، یک #معجزه اتفاق بیفتد. این چیزی که اتفاق افتاده و تحول عظیم جهانی که به دنبال #انقلاب_اسلامی پدید آمده، واقعاً یک معجزه است.
این معجزه، به دست امام (ره) اتفاق افتاد و امام هم با تکیه به «ان تقوموا لله» توانست اینکار را بکند»؛ دیدار مسئولان و کارگزاران نظام، 1368/11/9ه.ش.
👈برای دیدن تفصیل سخنان مقام معظم رهبری، ر.ش: http://farsi.khamenei.ir/newspart-index?id=2259&nt=2&year=1368&tid=1504
#175
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
⏳ توضیح #تاریخی درباره #نامه تاریخی #امام در دعوت از اقشار مختلف برای #قیام_لله و استفاده از آن فرصت تاریخی
✏️ این نامه در 42 سالگی امام ره نوشته شده است (15 اردیبهشت 1323 ه.ش)، یعنی در سالی که آخرین دوره تدریس #فلسفه ایشان شروع شد که تا حدود 4 سال طول کشید و محصول آن، کتاب #تقریرات فلسفه در 3 جلد و بیش از 1600 صفحه بود.
در همین سال، نگارش #شرح_حدیث_جنود_عقل_و_جهل به پایان رسید.
🖌 شهریور 1320 ه.ش، #رضاخان توسط بیگانگان اشغالگر #ایران برکنار و #تبعید شده بود.
هنوز #محمدرضا #شاه استقرار نیافته بود و کم سن و بی تجربه هم بود و اعتنای چندانی بدو نمیشد.
👈 بنابراین، فرصت بسیار مناسبی برای اصلاح وضعیّت کشور پیش آمده بود.
🌿 #امام علاوه بر #تحقیق و #تدریس سنگین و پرحجم، فعالیتهای دیگری را هم در چند محور؛ مانند تثبیت #مرجعیت #آیت_الله #بروجردی، تقویت و #اصلاح #حوزه علمیه، مبارزه با #شبهات ضدّ #دینی، و... و ازجمله، دعوت همگان به استفاده از آن فرصت عظیم #تاریخی شروع کرده بود.
بقیه در پست بعد👇🏽👇
#176
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔻#کشف_اسرار، نخستین #کتاب چاپ شده #امام ره، بیستم فروردین همین سال نگارش نامه (1323ه.ش) به طبع رسید؛
کتابی که
➖هم به #شبهات #اعتقادی #حکمی_زاده در جزوه پرشبهه #اسرار_هزار_ساله پاسخهای متناسب داده بود،
➖هم ادبیاتی آتشین و #انقلابی داشت
➖و هم مصیبتهای دوره رضاخان را بررسیده و سخت کوبیده بود.
🔺کشف اسرار، افزون بر نشان دادن تسلّط گسترده حاج آقا روح الله، بارقه ای از چهره #انقلابی و در عین حال، #معنوی حاج آقا روح الله را به نمایش گذاشت.
♦️او در همین کتاب، راه چاره را #معنویّت_گرایی در چهارچوب #دین دانسته و گرایش آتی ملتهای خسته از دریای بیکران آتش، به دین و نیروهای معنوی را پیش بینی کرده بود.
🔻بررسی #کشف_اسرار نشان میدهد که اندیشه های #سیاسی – #حکومتی #امام ره هم در این دوره تقریبا بطور کامل شکل گرفته است.
بقیه در پست بعد👇🏽👇
#177
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
⏳ ابتدای همین سال (1323 ه.ش)، حاج آقا روح الله - که در طول حیات خویش، #قیام_لله را سرلوحه فعل و ترک خود قرار داده بود-، در یادداشتی برای یکی از علمای #یزد، علّت نابسامانی ملتهای اسلامی را ترک قیام لله دانسته و همه را به قیام برای #خدا و استفاده از شرایط مساعد و فرصت تاریخی پیش آمده ناشی از سقوط #رضاخان فراخواند.
🔖 اين پيام، يكى از تاريخیترين اسناد #مبارزاتى #امام #خمينى محسوب میشود و اصل نسخه خطى آن در #كتابخانه #وزيرى يزد نگهدارى میشود.
🎤 سیّد على محمد وزیرى، از علمای یزد و سخنوری زبردست بود که پس از شهریور1320ه.ش، بعد از سالها، فرصت #تبلیغ در شهرهای مختلف برایش فراهم شد.
📖 وی دفترى به نام #مجمع_الجواهر به همراه داشت و در سفر و حضر، از علمای شهرها میخواست در آن، چیزی به یادگار بنویسند که درنهایت، در چهار جلد و 430 برگ به یادگار ماند.
🖌 وی در سفر به #قم، در 15 اردیبهشت 1323ه.ش (یازدهم جمادى الاولى1363ه.ق) به دیدار حاج آقا روح الله رفت و از او تقاضای یادداشتی کرد و این نامه نگاشته شد.
📝 حاج آقا #روح_الله در این بیانیه، مهمترین مبنایش در زندگی، یعنی «قیام لله» یا همان #توحیدمحوری را مبنای ورود به #اجتماع و پرداختن به امور #اجتماعی نیز معرفی کرد؛ امری که تفصیل آن در مواضع متعددی از #صحیفه_امام نیز آمده است.
#178
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦 توضیحات مرتبط به #صحیفه_امام #ج1 #ص24 و #ص26 و #ص27 و #ص29 و #ص31
🔆 توضیحات مرتبط با صفحات یادشده👆👇، در #فایل #صوتی #جلسه_دوم آمده است😐
➖نامه به آقاى محمدتقى #فلسفى تقويت حوزهها و تثبیت #مرجعيت آقاى #بروجردى [46 یا 47 سالگی #امام ره]: #ص24
📌 در این نامه، به ضرورت دغدغه #اجتماعی با دو مولفه و عنصر مهم اشاره شده است:
1. کسب رضای #خدا
2. صلاح حال #جامعه.
➖نامه سرگشاده به #آیت_الله بروجردى درباره استفسار درباره تشكيل #مجلس #مؤسسان در پی شايعه موافقت ایشان با تشكيل این مجلس: #ص26
➖تلاش برای سر و سامان دادن به حوزه و تعيين هيأتهاى رسيدگى به امور طلّاب و امتحانات حوزه: #ص27
➖نامه به آقاى محمدتقى فلسفى درباره لزوم #پايدارى و پرهيز از تفرقه [50 سالگی امام]: #ص29
📌📌در این نامه، #امام به دو دسیسه اهل #باطل (یا دو #خطر مهم متوجه نیروهای #مذهبی)، توجه میدهند:
1. خطر کنار کشیدن از صحنه #مبارزه (ضرورت مبارزه با باطل به هر صورت و هر مقدار ممکن)؛
2. خطر سوءاستفاده #دشمنان از #تفرقه و تشتّت درونی (هرچند اختلافاتی هم در کار باشد).
➖مصاحبه با خبرنگار #مجله #ترقى درباره ضرب و شتم مردم و طلاب توسط مأموران: #ص31
#179
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦 توضیحات مرتبط به #صحیفه_امام #ج1 #ص33 و #ص39
👥 #شاگردپروری و #رویکرد #تربیتی امام ره؛ #ص33
💠 داشتن روحیه رسیدگی به #شاگردان و شاگردپروری و رویکرد تربیتی، در سیره حضرت #امام ره، بسیار پررنگ است.
💠💠 برخی از نمونه های این رویکرد تربیتی، در #صحیفه منعکس شده است و نمونه های بسیار زیادی را هم شاگردان ایشان نقل کرده اند.
بقیه توضیح 👈👈 در #فایل #صوتی #جلسه_دوم
👥 توفیق داشتن شاگردان خوب، مستعد و پرتلاش؛ #ص39
✅ همانطورکه برخورداری از #استاد خوب، یکی از توفیقات مهم #انسان در #زندگی است؛ داشتن شاگردان یا #شاگرد خوب،مستعد و پرتلاش را هم باید ازجمله اسباب #سعادت و #توفیق دانست.
✅✅ از توفیقات حضرت امام ره، علاوه بر #خانواده خوب، داشتن شاگردان با استعداد و دارای #عزم و پشتکار جدّی بود که امام در این #تقریظ، به این مساله اشاره میکنند.
📌تقریظ به معنای نوعی تایید #نوشتاری (و گاه، #شفاهی) است که مشتمل بر مدح و تمجید از اثر یک فرد یا خود است.
بقیه توضیح 👈👈 در #فایل #صوتی #جلسه_دوم
#180
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
🔦 توضیحات مرتبط به #صحیفه_امام #ج1 #ص46
⚫️ دهم فروردین 1340 ه.ش، آیت الله بروجردی ره وفات کرد.
🔘 #شاه که میخواست #مرجعیت در ایران نباشد، رحلت آیت_الله #بروجردی را به آیت الله #حکیم در #عراق تسلیت گفت.
⚪️در این زمان، آیت الله خمینی 59 ساله، از شخصیّتهای علمی طراز اوّل #حوزه و از افراد در معرض مرجعیت بود؛ حتی در فضای عمومی #جامعه.
🔘برای نمونه، #روزنامه سراسری #کیهان، دو روز پس از رحلت آیت الله بروجردی نوشت:
«هم اکنون در #حوزه_علمیه #قم و سایر حوزه های علمیه، علمای اعلامی هستند که دارای صلاحیت برای مرجعیت تقلید میباشند.
کسی که به عنوان #مرجع تقلید #شیعیان انتخاب میشود باید اعلم الناس، اعلم العلماء و به طور کلی #اعلم و اتقی باشد، بدین معنی که هم از نظر #تقوی و #پرهیزگاری و هم از نظر #علم ممتاز و ارجح باشد.
آقایانی که ذیلاً نام آنان برده میشود طبق نظر علمای #علوم #دینی و کلیه اعضای حوزه علمیة #قم دارای صلاحیت مرجعیت تقلید و مورد اعتماد کامل حوزه علمیه هستند:
۱. حضرت آیت الله حاج آقا #روح_الله #خمینی ... ایشان یک درس #فقه صبحها و یک درس #اصول عصرها در حوزه علمیه قم تدریس مینمایند که در یکی از دروس ایشان، متجاوز از ۴۰۰ نفر دانشجو و #طلاب علوم دینی شرکت دارند.
اکثر شاگردان حوزه درس ایشان، فضلای طراز اول حوزه علمیه شهر قم را تشکیل میدهند...
بقیه در پست بعد👇🏽👇
#181
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹
بقیه پست قبل👆👆🏼
... مرحوم #آیت_الله #بروجردی در مسائل مهمی که پیش می آمد با چند تن از #علما مشورت مینمودند که یکی از آنان آیت الله #خمینی بودند.
ایشان تالیفات متعددی دارند که از جمله #کتاب #طهارت (پاکیزگی از نظر قانون مقدس #اسلام)، #مکاسب #محرمه (دستورات #تجارت و #بازرگانی از نظر #دین اسلام) و دوره کامل #اصول را میتوان نام برد.
مهمترین آثار ایشان، حاشیه نویسی بر کتاب #عُروة_الوثقی است که قریب ۲۰ سال وقت صرف تحشی آن نموده اند.
کتاب عُروةالوثقی یک دوره کامل #فقه است و حضرت آیت الله خمینی علاوه بر آن، بر کتاب #وسیلة_النجاه مرحوم آیت الله #آقا_سید_ابوالحسن #اصفهانی نیز حاشیه نوشته اند.
به طور کلی اوقات ایشان عموما صرف #مطالعه، #نگارش و #تدریس میشود و به همین جهت کمتر در اجتماعات دیده میشوند.
حضرت آیت الله #خمینی نزدیک به ۲۵ سال است که به تدریس اشتغال دارند و در دوران #طلبگی نیز اجازه تدریس داشتند...»؛
🖌 #روزنامه #کیهان، 12 فروردین، 1340 ه.ش، ص15.
#182
#جلد_اول
#جلد_1
🔹🔸🔹
@maktabeEMAMdarSAHIFE
🔹🔸🔹