eitaa logo
🔹«مکتب امام» در آیینه «صحیفه امام»🔹
256 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
413 ویدیو
80 فایل
🎯هدف: آشنایی عمیقتر با «مکتب امام» در جهت بسط و امتداد بخشیدن به آن در ساحتهای مختلف زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی، در حدّ وسع و توان خود 📚متن محوری: کتاب «صحیفه امام» 🖌 ارتباط: @yarab2730
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️ و و شدید امام 🔻، از دوران در ، برداشت‌های داشت. 🔺18 فروردین، روزنامه اطلاعات در سرمقاله‌ای به نام « به خاطر مقدس» نوشت: «... چه جای است که نیز اکنون با همه همگام اجرای برنامه‌های و مردم شده است». ☝️امام نامه‌های زیادی به نوشتند و این را تکذیب کردند. ❗️روزنامه اطلاعات در پاسخ پیگیریهای امام جهت تکذیب، گفت که این را داده‌اند. ☑️ دولت، نماینده‌ای فرستاد تا از امام کند اما تقاضا کردند پیگیر نباشند. ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
☑️ و و شدید ✍🏾 «شماره: 1351/20/ الف تاريخ: 24/1/43 موضوع: آقاى بعدازظهر روز پنجشنبه 20/1/43 هنگاميكه عده نسبتا زيادى در آقاى خمينى در حضور داشته‏اند روزنامه سه‏شنبه 18/1/43 اطلاعات را بدست ايشان ميدهند تا مندرجات آن را كه قسمتى از آن مربوط به بوده بخواند مشاراليه پس از آن با نهايت ميزند كجا روحانيون موافقت كرده‏اند. اين چه مزخرفاتى است كه مينويسد. و چنان اين جملات را اداء ميكند كه تحت تأثير و قرار ميگيرد در همين موقع بشخصى بنام دستور ميدهد كه چنين موضوعى را در روى تكذيب كند...». 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با ☑️ و و شدید 🌱 در جمع و و با ⚫️ سعی کرد همزمان با ، وانمود کند که ایشان با رژیم کرده و با برنامه های و همراه شده است. ☝️امام به مامورانی که برای ایشان آمده بودند، گفته بودند: «اگر بنا است شماها به کارهای سابق ادامه دهید و با ، سابق را داشته باشید بودن من در اینجا است». و جواب داد: «به درجه‌ام که دیگر آن حرفها نیست»‌؛ ، ج3، ص214 🌱 امام با اقدامات مختلف؛ ازجمله با کوبنده در روز 21 فروردین 1343 علیه رژیم، این را و را ترسیم و ناپذیری خود را به اثبات کرد. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با «...هدفْ، بزرگتر از آزاد شدن عدّه‏اى است، هدف را بايد در نظر داشت...». 💎💎💎 کردن و توجه دادن به و آن در رسیدن به یا نزدیکتر شدن بدانها 🌱یکی از های مهم ، توجه دادن به اهداف است که شیوه ای هم است. 🌱 هم در طول و بعد از آن، به بیان اهداف میپرداختند. 🌱 کریم همواره به اهداف توجه میدهد: ➖چه : (انّا لله و انّا الیه راجعون، الیه ، الیک المصیر، الی الله المصیر، الیّ المصیر، الینا المصیر، وَ إِنَّا إِلى‏ رَبِّنا لَمُنْقَلِبُونَ‏، إِلى‏ رَبِّكُمْ‏ مَرْجِعُكُم‏، إِلى‏ رَبِّكُمْ‏ تُرْجَعُون‏...؛ ➖چه اهداف : لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ‏ النَّاسُ بِالْقِسْط..؛ يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا...؛ ➖چه اهداف : وَ هُوَ الَّذي سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْكُلُوا مِنْهُ لَحْماً طَرِيًّا وَ تَسْتَخْرِجُوا مِنْهُ حِلْيَةً تَلْبَسُونَها وَ تَرَى الْفُلْكَ مَواخِرَ فيهِ وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ... 💠 هم از این لحاظ بسیار غنی هستند؛ مانند: دعای ، ، دعای و...که از لحاظی، یا هستند. 📌اگر ، را مدنظر نداشته باشد، بزودی و زمینگیر میشود. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با «... بايد را كَنْد... سعى كنيد در را بالا ببريد؛ بكنيد؛ بسازيد؛ بخوانيد...». 💎💎💎 و : از ویژگیهای مهم و 🌱همانطورکه باید و های همیشه مدّنظرمان باشد، 🌱🌱در عین حال، باید بر پایه خود هم و کرد و بر های قدم برداشت تا بتوان به گام، به سمت اهداف بلندتر پیش رفت. ✅ این همان مساله مهم «جمع صحیح و » است که هم چندین بار به بیان آن پرداخته اند. 🔆به همین جهت، در این : ➖هم به بلندتر بودن و به اهداف بلندتر مثل کن کردن و تحقق اهداف توجه میدهند ➖و هم هایی برای آن دوره به ارائه می¬دهند تا فضای را کنند. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با و «... وحدت مذهبى لازم است...». 💎💎💎، از و ویژگیهای مهم 🌿یکی از های مهم مکتب امام، مساله وحدتگرایی است. 💠این ، و های مختلفی هم دارد که در طول و ، به تدریج با آنها مواجه خواهیم شد؛ مثل وحدتگرایی: ➖در درون (بین و ، و ، و و...)؛ ➖بین و ( و )؛ ➖بین مختلف با همدیگر؛ ➖بین گوناگون (بر پایه یا های )؛‌ ➖بین ( )؛ ➖بین ( و )؛ ➖بین اسلامی؛ ➖بین ؛ ➖بین و خواهان ؛ ➖بین و جهان؛ ➖و... 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔵 کانال «» در آیینه «»🔵 🎯هدف: آشنایی عمیقتر با « »، در جهت آمادگی فکری و انگیزشی بیشتر برای بسط و امتداد بخشیدن به آن در ساحتهای مختلف زندگی فردی، اجتماعی، فرهنگی و تمدنی، در حدّ وسع و توان خود». 📚متن محوری: کتاب «»📚 📣مخاطبان: همه فرزندان معنوی ، عاشقان و دوستداران ؛ به ویژه طلاب، دانشجویان و فرهنگیان. 🗞شیوه کلی: 1/ مطالعه توسط اعضاء (از جلد نخست و حداقل، در محدوده مرتبط با هر فایل صوتی)؛ 2/ گوش دادن فایل صوتی که در آن، نکات مهمتر یا موارد نیازمند توضیح، شرح شده است. 📌جزئیات بیشتری درباره طرح در کانال آمده است. 🔹🔸🔹 https://eitaa.com/maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🌿جهت ارتقاء بهره وری کانال👈 لطفا آن را به علاقه مندان معرفی نمایید🌿 🌱 و هرچه بیشتر ، از اساسی ترین کنونی و بخش مهمی از مقابله با ، ، ، و های آن است... و "اگر جریان تحریف شکست بخورد، قطعا جریان تحریم [و مانند آن هم] شکست می‌خورد"🌱 📌📌📌 درباره تحریف و خطرهای بسیار زیاد آن، ر.ش: پستهای تا 🌱🌱 در صورت احساس نسبت به ، می​توانید از پست قبلی (یا دیگر پستهای کانال) برای معرفی کانال به دیگران استفاده کنید. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 درباره ✅📣 چند نکته: 🌱برای استفاده بهتر از مطالب، لطفا ابتدا پیام سنجاق شده و چند پیام توضیحی بعد آن خوانده شود. 🔴به دلیل پیوستگی و ترتب مطالب بر یکدیگر، نیاز است پستها(ی حداقل، هر هفته،) از بالا به پایین خوانده شوند تا سیر مباحث روشن​تر گردد🔴 🌱🌱 مطالب کانال، هفتگی (انتهای هرهفته [یا دو هفته]) بارگذاری می​شود. حجم مطالب برای یک هفته کفایت میکند؛ البته، در صورت عدم بسنده به مطالعه صِرف و تلاش برای تفکر، تأمّل و تدبر بیشتر درباره آنها و نیز کوشش برای تطبیق آنها بر زندگی شخصی و صنفی خود. 🌱🌱🌱 برخی مطالب در ، برخی در و بعضی در کانال بیان شده اند. ازاینرو، هر سه مکمل یکدیگر هستند. 🔵 انشاءالله، هفته آینده، به ادامه توضیحات مرتبط با ادامه پرداخته خواهد شد که حاوی توضیحات مرتبط با تا از جلد اول است (مطالب تا ص268 توضیح داده شد). 📌بهترین کیفیت نمایش مطالب کانال در«نسخه دسکتاپ ایتا» است. 📌📌 در صورت عدم دسترسی به فایلی (ناشی از اختلال پیامرسان)، آنرا از ادمین دریافت نمایید. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☝️مع الأسف، اين دولتهاى اسلامى بسياريشان به جاى اينكه با كنند، به جاى اينكه دست به بدهند كه اسرائيل را دفن كنند، اسرائيلى كه به همه چيز طمع دوخته است، اسرائيلى كه برنامه‏اش اين است كه از تا مال اوست، اين اسرائيلى كه و مكرمه را از خودش مى‏داند و مى‏خواهد دست درازى كند، مع الأسف، اين حكومتها به او كار ندارند، بلكه مى‏خواهند [به رسميت‏] بشناسند او را و همه خودشان را و همه همّ و غم خودشان را به و به ايران متمركز كرده‏اند...»؛ ، ج‏16، ص109 «... من از خداى تبارک و تعالى بيدارى همه ملتهاى اسلام را، بيدارى همه ... [را مى‏خواهم]... اين جوانهاى ، اين ها، اين ها، اين ، اين ها؛ همه اينها با اين خبيث كه را و اسارت اسلام را ثبت مى‏كند -به خيال خودشان- و به دست اسرائيل مى‏دهد، كنند. هر كس نكند، به اسلام است...»؛‌ صحيفه امام، ج‏15، ص373 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
⚫️🔴 🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹 🔴⚫️ انشاءالله در اول ، به صورت روزانه، در در همین کانال، در خدمت حضرت علیه السلام خواهیم بود. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔦توضیح مرتبط با «...اگر جبران نكند[📌]، با عكس العمل شديد ما مواجه خواهد شد. [يكى از حضّار: تحريمش كنيد] [امام:] نه. حالا موقعش نيست؛ هر چيزى جايى دارد...». 💎💎💎هر چیز به جای خود! 🌱امام، به یک مهم اشاره میکنند که در هم به آن اشاره و تصریحهای زیادی شده است. برای مثال: 🔹 اکرم صلّی عليه وآله وسلّم: الْأُمُورُ مَرْهُونَةٌ بِأَوْقَاتِهَا: امور، در گروی وقتهایشان هستند. ، ج‏1، ص293 🔹امام علی عليه السّلام: ... مُجْتَنِي الثَّمَرَةِ لِغَيْرِ وَقْتِ‏ إِينَاعِهَا كَالزَّارِعِ بِغَيْرِ أَرْضِهِ: آنکه میوه را در غیر وقت رسیدنش بچیند، مانند آن است که در زمین غیرخودش بکارد [هر دو، بهره و نتیجه ای از کارشان نمیبرند]. ، ص52 📌درباره و و شدید 👈ر.ش: پستهای تا ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با 💎💎💎هر چیز به جای خود! 🔹امام عليه السّلام: ... فَضَعْ كُلَ‏ أَمْرٍ مَوْضِعَهُ‏ وَ أَوْقِعْ كُلَّ [عَمَلٍ‏] أَمْرٍ مَوْقِعَه‏. پس، هر امر را در جایگاهش بگذار و هر عمل را در موقعش قرار بده! ، ص444 ...لَاتَعَجَّلُوا الْأَمْرَ قَبْلَ‏ بُلُوغِهِ‏ فَتَنْدَمُوا ...؛ درباره کاری قبل از رسیدنش عجله مورزید که پشیمان بشوید! ، ص112 عليه السّلام:‏ ... مَنِ ابْتَدَأَ بِعَمَلٍ فِي غَيْرِ وَقْتِهِ كَانَ‏ بُلُوغُهُ‏ فِي غَيْرِ حِينِهِ. هرکه کاری را در غیروقتش آغاز کند، و رسیدن آن کار در غیر زمانش خواهد بود (و مناسب را از آن نخواهد گرفت). ، ج‏1، ص100 ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با 💎💎💎هر چیز به جای خود! 🔆 حضرت هم (برخلاف آنچه در ذهن بسیاری رسوخ کرده است)، در برخورد با خطاهای دیگران (چه ، چه ها یا و ها)، در اغلب قریب به اتفاق موارد،‌ به صورت مرحله ای و پله به پله عمل میکردند؛ مگراینکه شرایط خیلی خاصّی، اقتضاء عبور از مراحل میانی را داشت. ✅ چنین رویکردی، تا این مقطع از و در برخوردهای ایشان با و خود ، مشهود است. ✅ در اینجا نیز امام تصریح میکنند که هر اقدامی، وقت خاصّی دارد. ✅ در مراحل بعدی ، به ویژه پس از پیروزی هم این مساله کاملا در امام ملموس است. این چیست؟ ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با 💎💎💎هر چیز به جای خود! 💠 یک وجه و دلیل سیره (که در پست قبل بیان شد) آن است که 🔹برخی اقدامها (به ویژه در سطوح اجتماعی و )، باید هنگامی صورت بگیرند که و و متناسب با آنها در آنها پدید آمده باشد ⚠️ وگرنه، اگر زودتر از موقع مناسب انجام شوند، به هدر میروند و نتیجه لازم از آنها گرفته نمیشود، ⚠️⚠️ بلکه ممکنست تا مدّتها از اثر و لازم بیفتند یا آثار معکوس داشته باشند. 🔶 و یک قوم، وقتی امام و پیشوایشان است که قومش او را بفهمند و با او همراهی کنند. 👈ازاینرو، گاه امام یک قوم باید صبر کند و در سطوحی پایینتر از حدّ خود، با قومش همراهی کند تا آنها بلحاظ و ، رشد کرده و بالاتر بیایند و حداقل های لازم برای در مورد یک هدف را داشته باشند؛ هرچند ها و هایی هم متوجه آنها بشود. 🔷 توجه به این نکته، بسیاری از ها و های و را ممکن میکند؛ مانند: درنگ 25 ساله حضرت عليه السّلام، کبرای عليه السّلام و... 📌🔴 گاه، و قومی، به دلایلی، در زمینه ای دچار و میشود و برخی رشدهای سابقش فروکش میکند. ☑️ در این صورت، دست امام آن قوم، از انجام برخی اقدامهای متعالیتر، و میشود! 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با و 💎💎💎 بعد اجتماعی و سیاسی - حکومتی اسلام، حکومتی و سیاسی «...اسلام اين نيست. والله اسلام تمامش است. اسلام را بد معرّفى كرده‏اند. سياست از اسلام سرچشمه مى‏گيرد»؛ 💡چنانچه در گذشته بیان شد، ، ابعاد متعددی به تعدد و دارد؛ ازجمله و بُعد - . 💡💡اگر اسلام به لحاظ و و در خود، چنین ابعادی را نداشته باشد 👈👈 در مقام و و نیز نمیتواند در این زمینه ها و مورد مراجعه باشد. 🌿 یکی از مهمترین جملات امام در این زمینه، همین جمله است: «... والله اسلام، تمامش سياست است‏». 🌿🌿 مطابق این جمله، هریک از رویکردهای «اجتماعی» و «سیاسی – حکومتی»، یک بخش یا جزء از اسلام را تشکیل نمی‌دهند؛ بلکه هرکدام از آنها، یک «بُعد» از اسلام هستند. 🔆 جهت درک عمیقتر این جمله عمیق، باید به تفاوت «» و « یا » اشاره شود. ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با و 🔆 تفاوت «» و « یا » 🔸تفاوت این دو معنا را میتوان در قالب یک ، به نزدیکتر کرد: 🎲 هر حجمی که در نظر گرفته شود، دارای سه بُعد ، و است. هر مفروض از حجم هم دارای این سه بُعد است؛ یعنی یک بُعد، همیشه همراه با هر نقطه از است. اگر یک بُعد از ابعاد سه‌گانۀ یک حجم را حذف کنیم، حجم دچار تغییری اساسی شده و به «» تبدیل می‌شود. و اگر یک بُعد از ابعاد دوگانه سطح را حذف کنیم، سطح هم تغییری اساسی پیدا میکند و به «» تبدیل میشود. 👈پس، بُعد یک شیء این را دارد که همواره به همراه یکایک اجزاء آن است؛ اما بخش یا جزء از چنین خاصیتی، یعنی از حضور همراه با همه برخوردار نیست. 💠 با توجه بدین تفاوت، درک بُعد بودن های و - برای (نه جزء یا بخشی از اسلام بودن آنها) روشن میشود. ادامه در پست بعد👇 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با و 💎💎💎 بعد اجتماعی و سیاسی - حکومتی اسلام، حکومتی و سیاسی «...اسلام اين نيست. والله اسلام تمامش است. اسلام را بد معرّفى كرده‏اند. سياست از اسلام سرچشمه مى‏گيرد» با توجه بدانچه بیان شد👈 🔆 بودن و رویکرد - برای ، بدین معنا است که: ✅ توجّه به و مسائل (و و ) و سیاسی - حکومتی، در همه اجزاء اسلام و شراشر هر جزء، حضور و دارد؛ به‌گونه‌ای‌که درنظرنگرفتن یا حذف آنها، سبب تغییراتی و های جدی در آنها شود و آنها را از ها و های اصلی‌شان می اندازد. ⚠️ و به همین دلیل است که استعمار، با اسلام و و همینطور با اسلام (یا ) مخالف نیست، بلکه از آنها و هم میکند. 🍀 حضرت امام، به دلیل و اسلام، همواره به بُعد اجتماعی و بُعد سیاسی - حکومتی اسلام هم توجّه میدادند و این مساله را از ها و های و میدانستند. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹
🔦توضیح مرتبط با 💎💎💎 با ، از ثابت «...وقتى كه در بودم، آوردند كه سرماى به 33 درجه رسيده؛ بعد خبر آوردند كه دو هزار نفر از شده‏اند. در آن حالت من دستم بسته بود؛ چه مى‏توانستم بكنم؟... در يک چنين وضع براى استقبال از اربابان خود، با طيّاره از هلند گل مى‏آورند!... كنيد غلطهاى خود را؛ را كنيد». ☝️این و ، هم اکنون نیز دارد و این ، فقط مربوط به دوره نیست، ☝️☝️بلکه در هر دوره و حکومتی،‌ اگر خوی اشرافیگری، و ، تبدیل به یک و و بشود و به ویژه، در میان برخی رواج (هرچند ضعیف) پیدا کند، چنین امری یک جدی از و از مکتب امام است. 🔴 عوض کردن و ، اشرافیگری و ویرانگر آن را عوض نمیکند و از زشتی آن نمیکاهد؛ ⚠️ مانند آنچه به اسمهایی مانند: ، ، و...، حتی در برخی از سطوح میانی ، به شکل یک هنجار اجتماعی درآمده است. 📌بعدها به ویژه پس از هم امام بارها به این مساله توجّه میدهند و این بزرگ را گوشزد و با آن میکنند. 🔹🔸🔹 @maktabeEMAMdarSAHIFE 🔹🔸🔹