🔷و از رفیقان ره استمداد همت می کنم🔷
🔹در مقابل اولیاء خدا افرادی هستند که گرچه دَم از خدا و سیر و سلوک می زنند، ولی مجالسشان مملو از مسائل متعفّن کودکانه و ابلهانه و حرف و نقل های عامیانه است؛ نه سخنی از توحید و نه حرفی از نور و بهجت و انبساط و رشد و رُقاء وجود دارد.
🔹انسان وظیفه دارد که در انتخاب رفیق سلوکی خود کسی را انتخاب کند که این گونه اشکالات در او نباشد، و وقتی که رفیقش را در این مسائل غوطه ور می بیند به او تذکر دهد که دستور ما بر پرهیز از این گونه مطالب است.
🔺آخر انسان تا کی میخواهد ذهن و فکر و قلب خود را با این حرفونقلهای بیهوده ملوَّث و آلوده کند؟!
🔹البته این نکته به افرادی اختصاص دارد که می خواهند مطلب را بگیرند و جلو بروند و اما عدۀ زیادی که نسبت به این مسائل بی باک اند و آن چنان توجهی ندارند، طرف خطاب نیستند؛ لذا بنده از عدم ترتیب اثر آنها چندان ناراحت نمی شوم که تکلیف ما تذکر دادن است.
📝. آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی.
📚. #سیره_صالحان (دردست نشر)، ص 30.
#سلوک #مراقبه #رفیق
@maktabe_vahy
🔘..🔘..🔘..🔘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️. تا چه اندازه باید به فکر گذشته ها باشیم؟
📼. آیة اللَه حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی
🎞.#شرح_حدیث_عنوان_بصری، جلسه 205، دقیقه 25:32.
#سلوک #اخلاق #مراقبه
@maktabe_vahy
🔘من خَسی بی سر و پایم که به سیل افتادم🔘
🔹امام علیه السّلام واقعاً و حقیقتاً و وجداناً، خود را یک بندۂ عاصی و متمرّد به حساب میآورد و از آن دریچه با خدای خود به راز و نیاز میپردازد، چنانچه دأب و سیرۂ سایر حضرات معصومین علیهم السّلام و نیز انبیای الهی و اولیای پروردگار بر همین روش و منهاج است.
🔹چنانچه خواجه عبداللَه انصاری در مناجات خود گوید:
«الهی چون در تو می نگرم از جمله تاج دارانم و تاج بر سر؛ و چون بر خود مینگرم از جمله خاکسارانم و خاک بر سر!»
🔹در این موقف و مقام واقعاً امام علیه السّلام خود را مانند سایر افراد می بیند و همانند سایرین به خود نظر میاندازد. و همان حساب و نگرشی را که نسبت عموم دارد برای خود در نظر میگیرد.
🔹مرحوم عارف کامل حاج سیّد هاشم حدّاد بارها می فرمود:
«وقتی نظر به خود می اندازم می بینم که در روی زمین خداوند، مخلوقی بدتر از من خلق نکرده است!»
📝. آیه الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی حفظه الله
📚. #شرح_فقراتی_از_دعای_ابوحمزه، ج 1، مقدمه، ص26
#عرفان #سلوک #عبودیت
@maktabe_vahy
🔘..🔘..🔘..🔘
‼️. خیلی خیلی مهم!
⭕️. اگر انسان چهل روز به ذکر و عبادت و مراقبه اشتغال داشته باشد، تمام اثرات آن اربعین با یک "تهمت به رفیق و غیبت از مؤمن" خنثی می شود و از بین می رود؛ مسیر و راه همین است .
⭕️. این دو مسئله با یکدیگر توافق و التیام ندارند ؛ زیرا خداوند متعال نظامِ وصول به خود را منافی با ارتکاب محرّمات و امور مانعه قرار داده است و از این نظام، تعدّی و سر پیچی نمی کند .
📝. آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی.
📚. #عنوان_بصری، ج 2، ص 181.
#سلوک #نفس #مراقبه
@maktabe_vahy
🔘..🔘..🔘..🔘
🔘. وظیفه ما در قبال سیدالشهدا چیست؟
🔶. در زيارت اربعینِ سيّدالشّهداء عليه السّلام مى خوانيم «و بَذَلَ مُهجَتَهُ فيكَ لِيَستَنقِذَ عِبادَكَ مِن الجَهالَةِ و حَيرَةِ الضَّلالَة» یعنی خون قلبش را در راه تو اهدا كرد، تا ما را از حیرت نجات دهد.
🔺مرحوم آقا می فرمودند: سيّدالشّهداء عليه السّلام آمد حضرت على اكبرش را داد براى اينكه امروز من و شما دستگيرى بشويم.🔻
🔸کلام ایشان همین است که در زیارت اربعین می خوانیم. يعنى كسى كه يك موى او در دنيا پيدا نمى شود، اين بايد فدا بشود براى اينكه مردم دستگيرى بشوند. چه تصورى اصلًا میتوانیم بكنيم؟ حضرت بيايد يك همچنين شخصيتی كه در روز قيامت، تمام انبيا و همه اوليا به حال او غبطه مى خورند را فدا کند. خدا چه مقامى به او داده است؟
🔸 امام حسين عليه السّلام آمد راه را باز كرد؛ به طوری كه الآن شما مى توانيد حركت و سلوک كنيد و كسى جلويتان را نگرفته است؛ می توانيد به اين مطالب جامۀ عمل بپوشانيد؛ می توانيد خودتان را از اين دنيا دربياوريد و به آن مقامات برسيد؛ همه اینها به خاطر امام حسين عليه السّلام است. و الا مسأله طور ديگرى بود.
🔸حال نبايد قدردان و شکر گذار باشیم؟ وقت و عُمر مى گذرد! نبايد از اين سفره اى كه الآن پهن شده استفاده كنيم!؟
در این "زمانۀ حیرت" بايد به مبانى اوليا الهى متمسك و متوسل بشویم، راه را كه مشخص كرده اند، خدا هم به انسان عقل داده. عقلت را راه بياندازى، سرپوش روى عقلت نگذارى، چشمت را نبندى و سرت را در برف نكنى، آن وقت خدا هم آن فركانس ها را مى فرستد و راه درست را به انسان نشان می دهد!
🎙. آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی.
📒.متن متفرقات (جلسات شهرستان ها)، 304.
#ولایت #سلوک #اربعین
@maktabe_vahy
🔘.🔘.🔘.🔘.
🔶گر بر سَرِ نفْسِ خود امیری، مَردی🔶
🔸جهاد یعنی انسان یک کاری کند موانع را برطرف کند؛
🔸پیغمبر فرمودند: ما از جهاد اصغر خارج شدیم ولی جهاد اکبر بر ما ماند! عرض کردند: ای رسول خدا ! دیگر از این جهادی که ما کردیم مهم تر چه بود؟ سرها از بدن جدا شد، دست ها افتاد!
🔺حضرت فرمود: جهاد با نفس! آن خیلی مشکل تر است! 🔻
🔸چون انسان در این مجاهده ظاهری در میدان می رود، یا کشته می شود یا می کشد، تمام است دیگر؛ یک کشتن که بیشتر نیست! اما مجاهده با نفس، هر لحظه اش یک مرگ است.
📝. علامه طهرانی رضوان اللَه علیه.
📚. #مبانی_تشیع، ص 120.
#عرفان #سلوک #جهاد
@maktabe_vahy
🔘..🔘..🔘..🔘
نمونه ای از صدق در سلوک.mp3
534.5K
🔵نمونه ای برای صدقِ در سلوک🔵
🔊.آیة اللَه حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی
🔊 شرح دعای ابوحمزه ثمالی، سال 1423، جلسه 16، دقیقه 17:26.
#سلوک #صدق #حق_مداری
@maktabe_vahy
🔹حضور انتشارات مکتب وحی در سیزدهمین نمایشگاه کتاب اصفهان
🔹سالن میرداماد، راهرو سوم، غرفه 224 (غرفه مکتب وحی)
@maktabe_vahy
🔷نحوه ارتباط بین زندگی روزانه و مراقبه چگونه است؟🔷
🔹فرض کنید خداوند در وجود شما کامپیوتری گذاشته و تمام کارها و صحبت هایی را که از صبح تا شب انجام می دهید، در پرونده ای ضبط می کند. شب در موقع خواب آن را باز کنید و تمام کارهای خود را در ارتباط با زن و فرزند، رفیق و شریک و افراد مختلف در خیابان، از قبلِ اذان صبح تا به شب، همین طور مدّنظر قرار دهید
و نحوۀ صحبت کردن و برداشتهای خود را در تمام این مدت، مرور و ارزیابی کنید تا مشخص شود که چند درصد از آنها براساس علم و چند درصد براساس توهّم بوده است؛
🔹نسبت به توهّمات و تخیّلات تصمیم بگیرید و اقدام نمایید، و این معنای مراقبه است.
🔺مراقبه یعنی صحیح فکر کردن و اندیشیدن، و صحیح گفتن و عمل نمودن.🔻
📝. آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی.
📚. #عنوان_بصری، ج 3، ص 25.
#سلوک #مراقبه
@MAKTABE_VAHY
🔘..🔘..🔘..🔘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠. لقاء خدا در لحظه به لحظه زندگی
📼. آیة اللَه حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی
🎞.#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی، سنه 1435،جلسه 6، دقیقه 31:15.
#عرفان #سلوک #حق
@maktabe_vahy
💠اهمیت مسائل اخلاقی در سلوک چقدر است؟💠
🔶در تمامى مكاتب الهى و اديان سماوى على الخصوص شريعت مقدّس اسلام، رعايت مبانى اخلاق به عنوان يك اصل غير قابل ترديد در تربيت و تزكيه نفوس مورد توجّه قرار گرفته است؛ چنانچه رسول خدا فرمود:
🔺بُعِثتُ لِأُتَّمِمَ مَكارِمَ الأخلاق. من برای تمام کردن مکارم اخلاق مبعوث شده ام.🔻
🔸 ... متأسّفانه امروزه در جامعۀ ما رعايت مسائل اخلاقى به آخرين مراتبِ انحطاط و سقوط رسيده است. صدق و صفاى سابق، جاى خود را به دروغ و تزوير سپرده است؛ تهمت و اشاعات با توجيه مصالح و ضرورت ها، نُقل محافل و مجالس گشته است؛ گذشت و اغماضِ مؤكّد _ در روايات و سُنَن سَلَف صالح _ و كتمان سرّ، تبديل به افشاى اسرار زندگىِ شخصى و پرونده سازى و بى آبرو نمودن اشخاص گشته است. اداءِ دين و تعهّد به قرار و التزام به ميعاد، گويا اصلًا براى آن جايى در روابط انسانى و معاشرت ها و مبانى اخلاق و دستورات شرع وجود ندارد؛
🔸... امّا در تظاهر به شعائر دينى و شركت در مجالس و تولّىِ اهل بيت و تبرّى از مخالفين و هيئات، آنان را پيشتاز و پرحرارت مى يابيم؛ در حالى كه امام عليه السّلام مى فرمايند:
🔺به نماز و روزه و تظاهر افراد ننگريد، بلكه به صدق و حسن امانت آنها نگاه كنيد و آن را معيار سنجش اشخاص قرار دهيد.🔻
📝. آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی.
📚. #نوروز_در_جاهلیت_و_اسلام، ص 23.
#سلوک #اخلاق #احکام
@maktabe_vahy
🔘.🔘.🔘.🔘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘نکات عجیب در ملاقات زید و پیامبر صلوات اللَه علیه
🔹حضرت آیت اللَه حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی حفظه اللَه.
🎞. شرح دعای ابوحمزه ثمالی، سنه 1435، جلسه پنجم، دقیقه 53:33.
#سلوک #نفس
@maktabe_vahy
🔘داستانی از کیفیت برخورد رسول خدا با یک غلام سیاه🔘
🔸رسول اللَه صلّى اللَه عليه و آله در بازار مدينه مى گذشت. غلامى سياه را در بازار مى فروختند و او مى گفت: هر كس مرا بخرد بايد مرا در اوقات نماز مانع نشود، كه من پنج نماز در قفاى رسول به جماعت مى گذارم. مردى با اين شرط او را خريدارى نمود و او در پنج وقت با پيغمبر نماز جماعت مى خواند، و رسول صلّى اللَه عليه و آله و سلّم در همه وقت غلام را ملاقات مى كرد.
🔸روزى چند برآمد كه غلام را نديد؛ از خواجه اش حال او را پرسش نمود، خواجه گفت: يارسول اللَه، غلام تب كرده است. حضرت فرمود: بيا برويم و از او احوال پرسى و عيادت كنيم.
🔸روزى چند كه نيز برآمد، حضرت از خواجه احوال غلام را سؤال كردند؛ خواجه گفت: غلام در حال احتضار است. خود حضرت برخواست و به بالين غلام رفت، و ساعتى بعد غلام جان داد. رسول اكرم صلّى اللَه عليه و آله، خود تولّاى غسل و تكفين او و دفن او را نمودند.
🔸مهاجر و انصار از اين داستان بسيار غمگين شدند، كه ما خانمان خود را براى كمك پيغمبر صلّى اللَه عليه و آله رها كرده ايم و پيغمبر با هيچ يك از ما چنين عمل نكرد كه با غلام سياه كرد!
انصار گفتند كه: ما به جان و مال مواسات كرديم، چرا غلام حبشى بر ما مزيت پيدا كرد؟!
🔸آيه آمد: «يا أيُّها النّاسُ إنّا خَلَقناكُم مِن ذَكَرٍ وَ أُنثى و جَعَلناكُم شُعوباً و قَبائِلَ لِتعارَفُوا إنَّ أكرَمَكُم عِندَ اللَهِ أتقاكُم إنَّ اللَه عَلِيمٌ خَبيرٌ»، اى مردم! ما شما را از يك مرد و زن آفريديم، و به دستجات و قبائل مختلف منقسم كرديم تا در اثر اين اختلاف شناخته شويد! تحقيقا گرامى ترين شما نزد خداوند كسى است كه تقوايش افزون باشد.»
📝. علاّمه طهرانی رضوان اللَه علیه
📚مطلع انوار، ج12، ص 511، به نقل از تفسیر ابوالفتوح رازی.
#تقوا #انسانیت #داستان
@maktabe_vahy
🔘..🔘..🔘..🔘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 من که ملول گشتمی از نفس فرشتگان
🔹آیت اللَه حاج سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی.
🎞. شرح دعای ابوحمزه ثمالی 1438، جلسه 15، دقیقه 31:24
@maktabe_vahy
🔘پیامبر اکرم بزرگترین و کاملترین نمونه کرامت نفس است🔘
🔸قاضی عیاض در کتاب «الشفاء» گوید:
روایت شده مشرکین در جنگ احد، دندان رباعی حضرت را شکستند. پیشانی ایشان نیز شکسته شد. این مسئله خیلی بر اصحاب و یاران پیامبر گران آمد. گفتند: ای رسول خدا آنها را لعن و نفرین کنید!
حضرت ختمی مرتبت پیامبر رحمت فرمودند:
🔺من برای نفرین و لعن برانگیخته نشدم بلکه برای "دعوت و رحمت" مبعوث شده ام.🔻
🔸 سپس حضرت روی به درگاه بی نیاز عرضه داشت:
🔺پروردگارا! قوم مرا هدایت کن! بدرستی که آنها جاهل و نادانند. (اللهم اهد قومی فانهم لایعلمون ).🔻
🔸قاضی عیاض در ادامه توضیح می دهد:
در این کلام حضرت بنگرید که چگونه همه فضایل و درجات احسان و حسن خلق و کرامت نفسانی و نهایت صبر و حلم را در خود جمع کرده است.
چون حضرت به "سکوت" اکتفا نکرد بلکه آنها را "بخشید" و برای آنها دلسوزی نمود و دعایشان کرد و در حقشان "شفاعت" نمود. و به پیشگاه الهی عرضه داشت: بار پرودگارا!آنها را بیامرز یا هدایت کن! (اللهم اغفر أو اهد).
سپس با عبارت : (قومی: قوم من) شفقت و دلسوزی و رحمتش را ابراز کرد . باز به این اکتفا نکرد بلکه برای آنها "عذر آورد" که آنها جاهلند و نمی دانند.(فإنهم لایعلمون).
📝. علامه طهرانی رضوان اللَه علیه.
📚. امام شناسی، ج 13، ص 93.
#سیره #پیامبر #انسانیت
@maktabe_vahy
🔘.🔘.🔘.🔘
🔷 پسندم آنچه را جانان پسندد🔷
🔹 مرحوم حاج سید هاشم حداد رضوان اللَه علیه با داشتن سرمايه هاى معنوى الهى و متحقّق بودن به ولايت، كه هر گونه كارى حتّى كرامات عجيبه و غريبه از او ساخته است، در تمام مدّت عمر يكبار ديده نشد كه از آن طريق ارتزاق كند و يا رفع حاجت بنمايد؛
🔺و مي فرمود: خدا دوست دارد بنده اش تسليم باشد و او براى بنده خود اختيار كند، نه آنكه بنده چيزى را اختيار كند. اختيار بنده مطلوب نيست؛ و خواست او گرچه برآورده شود و مى شود، خلاف روش محبّت و عبوديّت است. خدا دوست دارد بنده اش بنده شود، يعنى از اراده و اختيار بيرون شود.🔻
🔹به شاگردان خود توصيه مى نمودند: دنبال كشف و كرامات نرويد! اين طلب ها سالك را از خدا دور مي كند گرچه مطلوبش حاصل شود.
كرامت و كشفى كه خدا پيش آورد ممدوح است نه آن را كه بنده دنبال كند.
📝. علامه طهرانی رضوان اللَه علیه.
📚. #روح_مجرد، ص 556.
#عرفان #سلوک #عبودیت
@maktabe_vahy
🔘..🔘..🔘..🔘
🔶«علم نور است» یعنی چه؟🔶
🔸برخی در پروراندن مطالب حذاقت خاصی دارند؛ مثلاً اگر راجع به موضوع عدالت یا نفاق دو ساعت هم صحبت کنند، آن قدر از امثله و حکایات زیبا بدون یک بار تکرار و اشتباه، مطلب بیان می کنند که انسان اصلاً خسته نمی شود.
🔸ــ میگویند اگر شخصی یک جمله را در یک ساعت دو بار تکرار نکند، بسیار بلیغ است ــ اما مسئلۀ بلاغت و کیفیت عالی ایراد مطالب، هیچ ارتباطی با دل پاک و صاف و نورانی داشتن ندارد.
🔸... اما در مقابل این عده، افرادی هستند که چنین قدرتی ندارند ولی قلب آنها مانند چراغِ روشن درخشندگی دارد و می توانند حق را از باطل تشخیص دهند، و این همان مراد از «العِلمُ نورٌ» در کلام امام صادق علیه السّلام است.
📝. آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی.
📚. #عنوان_بصری، ج 3، ص 31.
#عرفان #علم #حق
@maktabe_vahy
🔘..🔘..🔘..🔘
🔷چرا کسی حق ساختن دعای جدیدی ندارد؟🔷
🔹. عبدالرحیم قصیر گوید:
دَخَلتُ علیٰ أبی عبدِ اللَه، فقُلتُ: جُعِلتُ فِداکَ، إنّی اختَرَعتُ دعاءً، فقال: «دَعنی مِن اختراعِکَ... .»
«خدمت امام صادق علیه السّلام رسیدم و عرض کردم: فدایت شوم، من دعایی از پیش خود اختراع کرده ام. حضرت فرمودند: «مرا با اختراع تو چهکار؟! (اختراعت برای خودت باشد)... .»
🔹حضرت در این فرمایش می خواهند به او بفهمانند: تو خیال مکن که دعا عبارت از گزینش و چیدن یک سری الفاظ و عبارات موزون و هم سجع و هم قافیه در کنار هم است،
🔹بلکه مفهوم دعا، اتصال روح و سرّ بنده با ذات اقدس حق است که بنده به واسطۀ این اتصال، نفس حقایق و معانی ملکوتی را از مبدأ اعلی تلقّی و اخذ نموده، سپس آنها را در مقام عبودیت و ذلت به سوی ذات اقدس حق صعود و عروج می دهد،
🔹نه اینکه از پیش خود ابداع و اختراع نماید و آنگاه به پیشگاه عظمت الهی عرضه بدارد. حال امام علیه السّلام می خواهند به او بفرمایند: آیا تو به این مرتبت رسیده ای که می خواهی از پیش خود دعا اختراع نمایی؟!
📝. آیة اللَه سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی.
📚. #رساله_عمره_مفرده، ص 20.
#عرفان #عبودیت #دعا
@maktabe_vahy
🔘..🔘..🔘..🔘