#اختصاصی
🌀 کشف اقتصاد اسلامی نیاز به یک اجتهاد پیچیده دارد
🖋 پاسخ استاد ضمیری؛ مدرس درس خارج و رئیس انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه به بیانات استاد علوی بروجردی از دیدگاه شهید صدر
🔹 وقتی از اقتصاد اسلامی یا سایر مباحث علوم انسانی با رویکرد اسلامی سخن به میان می آید باید دقیقا دید منظور چیست؟ خلط مبحث ازعدم شفافیت محل نزاع بر میخیزد باید بین مذهب اقتصادی و علم اقتصادی تفاوت گذاشت.
🔹 شهید صدر معتقد است علم اقتصاد علمی است که وظیفهاش تفسیر حیات اقتصادی وارتباط پدیدههای اقتصادی به اسباب وعوامل آن است. این علم نو پدید است و محصول جامعه مدرن است هرچند از گذشته دور مباحث پراکندهای وجود داشته است.
اما مقصود از مذهب اقتصادی شیوه وسیاستی است که جامعه برای حل مشکلات اقتصادی انتخاب میکند. به دیگر سخن علم اقتصاد از هست و نیستهای پدیدههای اقتصادی سخن میگوید درحالی که مذهب اقتصادی از بایدها ونبایدهای اقتصادی بحث میکند. شأن علم، تفسیر و تحلیل وضع موجود جامعه است ولی شأن مذهب و مکتب تغییر وضع موجود به وضع مطلوب است.
🔹 البته شهید صدر تأکید دارد انتخاب طریقه معینی برای تنظیم حیات اقتصادی بدون پایه واساس نیست وقطعا متکی برافکار و مفاهیم معینی است. با این توضیحات روشن میشود که از دیدگاه شهید صدر منظور از اقتصاد اسلامی مذهب اقتصادی است و نه علم اقتصادی زیرا اسلام درصدد بیان علوم نبوده است و رسالت دین اسلام تربیت انسان است در همه عرصههای فردی واجتماعی واقتصادی و سیاسی و فرهنگی و.... و اسلام از هرچه برای مسیر سعادت انسان لازم باشد فرواگذاری نکرده است و یکی از مسائل مهم و لازم برای تربیت انسان حل مشکلات اقتصادی اوست.
🔹 خلاصه آنکه شهید صدر باور به اقتصاد اسلامی دارد و آن را به معنای مذهب اقتصادی میداند و نه علم اقتصاد َسیاسی.
ناگفته نماند که شهید صدر معتقد است که از طریق برهان إنی و از راه استقراء میتوان به مبانی و پشتوانههای علمی مذهب اقتصادی پی برد. شهید صدر مینویسد: إن الاقتصاد الاسلامی مذهب و لیس علما لانه الطریقه التی یفضل الاسلام اتباعها فی الحیاة الاقتصادیه
او تصریح میکند که کار علم تفسیر است ولی کار مذهب، طریقه وروش است.
بنابراین اقتصاد اسلامی به معنای دستورالعملها وتجویزهایی است که اسلام در سه عرصه: تولید و توزیع ومصرف، ارائه میدهد.
✅ کشف اقتصاد اسلامی هم به یک اجتهاد پیچیده نیاز دارد و صرف ردیفکردن مباحث عقود و ایقاعات مرسوم در فقه، کفایت نمیکند وباید از کنار هم گذاشتن احکام فقهی با روش استقرایی به کشف آن پرداخت.
#اقتصاد_اسلامی
@Manahejj
🌀 طرحی برای کاهش آسیبهای اجتماعی
👤 حجت الاسلام #وحید معاون هماهنگی و اجرایی طرح «عشق در بند»
🔹 بنابر نظر رییس #دستگاه_قضا زمانی که این طرح در محدوده کوچکی از جرائم به ثمر نشسته است میتواند در محدوده گستردهتری نیز اثرگذار بوده و کاهنده #آسیب_های_اجتماعی باشد.
🔹 مبلغین #مؤسسه_امیربیان که در قالب طرح عشق در بند در #زندان_اصفهان حاضر میشدند به صورت مستمر به گفتگو با زندانیان و ریشهیابی مشکلات آنها و راهنمایی آنها در خصوص مسائل مختلف میپرداختند و چنین اقداماتی تا کنون صورت نگرفته بود.
🌐 rasanews.ir/002n4Q
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
9.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👓 حالا که عدل اجتماعی در حد مطلوب نیست شما چه میکنید؟ فقط دلسرد میشوید و نق میزنید؟!
💬 شهید بهشتی رحمه الله
@HozeTwit
🌀 خون دل امامِ حوزه از متحجرین واپسگرای حوزوی
🔻 ضربات روحانیت ناآگاه و آگاه وابسته، به مراتب کاریتر از اغیار بوده و هست...
عدهای مقدسنمای واپسگرا همهچیز را حرام میدانستند و هیچکس قدرت این را نداشت که در مقابل آنها قد علم کند.
🔻 خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختیهای دیگران نخورده است.
🔻 وقتی شعار جدایی دین از سیاست جا افتاد و فقاهت در منطق ناآگاهان غرق شدن در احکام فردی و عبادی شد و قهراً فقیه هم مجاز نبود که از این دایره و حصار بیرون رود و در #سیاست و #حکومت دخالت نماید. حماقت روحانی در معاشرت با مردم فضیلت شد.
به زعم بعض افراد، روحانیت زمانی قابل احترام و تکریم بود که حماقت از سراپای وجودش ببارد و الا عالم سیاس و روحانی کاردان و زیرک، کاسهای زیر نیم کاسه داشت.
📗 منشور روحانیت
#سکولاریسم_حوزوی
#جدایی_دین_از_سیاست
#نفی_علوم_انسانی_اسلامی
@Manahejj
🌀 دعوت استاد خسروپناه از استاد علوی بروجردی برای مناظره علمی
🔻 پیش از این آقای علوی بروجردی ضمن انکار وجود اقتصاد اسلامی یا هر علوم انسانی اسلامی دیگر، گفته بودند اگر غیر از این است من را باید قانع کنند.
🔺 حال باید دید آیا ایشان به حرف خویش پایبند خواهد بود و دعوت به مناظره را خواهد پذیرفت یا خیر...
#اقتصاد_اسلامی
#علوم_انسانی_اسلامی
@Manahejj
🌀 نظر امام خمینی (ره) درباره کتاب عبقاتالانوار
📝 به مناسبت سالروز درگذشت علامه میرحامد حسین هندی
🔹 هركس بخواهد اطلاع از چگونگی حديث غدير پيدا كند، بايد رجوع كند به كتاب عبقات الانور سيد بزرگوار ميرحامد حسين هندی، كه ۴جلد بزرگ در حديث غدير تصنيف كرده و چنين كتابی تاكنون نوشته نشده و عبقات الانوار در امامت از قراری كه شنيده شده، ۳۰جلد است و آنچه كه ما ديديم، ۸جلد است و در ايران شايد تا ۱۵جلد از آن پيدا شود.
🔻 و اهلِ سنت درصدد جمع اين كتاب و تضييع آن هستند و ما ملت شيعه در خواب هستيم تا آن وقت كه یک چنين گنج پرقيمت و گوهر گرانبهائی از دست برود! اكنون قريب دو سال است، دو سال قبل از ۱۳۶۳ق، كه به ملت شيعه به تجديد طبع اين كتاب پيشنهاد شده و به خونسرد تلقی شده است. با اين وصف با خواست خدا جلد غدير در تحت طبع است.
🔹 لكن بر علماء شيعه بالخصوص و ديگر طبقات لازم است كه اين كتاب بزرگ را كه بزرگترين حجت مذهب است نگذارند از بين برود و به طبع آن اقدام كنند!
📗 کشف الاسرار، ص ۱۷۸
#اسوه_روحانیت
@Jahade_tabeini
@Manahejj
🌀 رنجنامه علامه میرحامد حسین
📝 در مشقت تألیف عبقات الانوار
💠 الگوی طلاب جوان برای تحصیل
🔹 آنچه ما را به مشقتهاى فزون از قیاس حاصل شده، شما را به سهولت تمام حاصل است. اگر نَبْذى از مشقتهاى ما را در تحصیل یک کتاب جزیى دریابید، خون از چشم بارید و قدر این نعمت بدانید.
🔹 دنیا گذران و نقش بر آب است و محض خیال و سراب. آنچه مقسوم است خود به خود مىرسد، تضییع عمر عزیز در ازاء آن نباید کرد و نام خاندان خود از دست نباید داد و مردانهوار پا در مضمار کارزار اشرار باید نهاد.
🔹 اهل خلاف جا به جا مجمعها ساختهاند و در فکر ردّ و نقض اهل حق خود را انداختهاند، غافل از کار خود نیستند و از این طرف کسى به نظر نمىآید.
📌 پیوست: تصویر دستخط مرحوم میرحامد حسین
📌 پست بعد: حکایت گوشهای از رنج مرحوم میرحامد حسین، تنها در تحصیل یکی از این کتب، از زبان آیتالله شبیری زنجانی 👇🏻
#اسوه_روحانیت
@Jahade_tabeini
@Manahejj
🌀 میرحامد حسین و نوکریِ عالم سنی!
📝 گوشهای از رنج عظیم میرحامد حسین در جهت مبارزه با تحریف تشیع
👤 آیتالله شبیری زنجانی
🔹 نقل کردهاند که یک وقت میرحامد حسین مطلع میشود که در مدینه در کتابخانه یکی از علمای اهل سنت نسخه منحصر به فرد کتابی که مورد احتیاج ایشان بود، موجود است. ایشان با اصحاب و مریدهایش به مکه میرود و پس از انجام مناسک به آنها میگوید که شما مراجعت کنید؛ من باید مدتی اینجا بمانم.
🔹 ایشان نزد آن عالم سنی میرود و نوکر او میشود و به او میگوید که چون من ناراحتی دارم، برای محفوظ ماندن از شرور لازم است که در جایی که قرآن و کتاب قرار دارد، بخوابم. لذا توافق میکنند که ایشان در کتابخانه بخوابد.
✅ در تمام آن مدت میرحامد حسین در نهایت تقیه رفتار و در حد اعلی برای آن عالم سنی نوکری میکرد؛ به گونهای که حتی به بچه آن عالم رسیدگی و او را بغل میکرد و از این قبیل کارها که افراد محترم حاضر به آن نمیشوند، منتها وقتی ایشان شبها برای استراحت به کتابخانه میرفت، آن کتاب را که مفصل هم بوده، جزء جزء استنساخ میکرد. نجار شیعهای در مدینه بود، او برای میرحامد حسین جعبهای ساخته بود تا ایشان اجزائی را که شبها استنساخ میکرد، در آن قرار دهد. میرحامد حسین هر جزء را که استنساخ میکرد، در آن جعبه قرار میداد.
🔹 وقتی کتاب تمام شد، از صاحب خانه اجازه گرفت تا به خویشانش سر بزند و او هم اجازه داد. ایشان آن جعبه را برداشت و سوار کشتی شد. [تا اینکه] دریا طوفانی میشود و جعبه در آب میافتد. میرحامد حسین خودش را در دریا پرت میکند تا جعبه را بگیرد. جعبه را میگیرد و دیگران هم کمک میکنند و ایشان را نجات میدهند.
📗 جرعهای از دریا؛ ج ۲؛ ص ۳۵۰
#اسوه_روحانیت
@Manahejj
🌀 اعتراض به یک مصوبه قانونی یا تسویه حساب با روحانیت؟!
🖋 کریم دلفانی
🔹 ماجرا از آنجا شروع شد که سازمان امور اداری و استخدامی کشور در دفترچه آزمون استخدامی، طلاب دارای مدرک سطح دو و سه حوزه علمیه را برای انتخاب یکی از ۸ رشته علوم انسانی و احرازصلاحیت شغل معلمی در رشته های "دبیری عربی، مربی امور تربیتی، دبیری معارف اسلامی، آموزگاری ابتدایی، دبیری ادبیات فارسی، دبیری علوم اجتماعی، دبیری تاریخ و دبیری فلسفه" مجاز دانست تا در صورت پذیرش و طی مراحل قانونی در همان رشتهای که قبول شدهاند به استخدام آموزش و پرورش درآیند.
🔹 مجموعه پذیرفته شدگان از جمله طلاب پس از قبولی در آزمون استخدامی که توسط سازمان سنجش و آموزش کشور برگزارمیشود و احراز صلاحیت علمی و حرفه ای که در مصاحبه تخصصی کسب می شود، دوره یک ساله مهارتآموزی (ماده ۲۸ اساسنامه فرهنگیان) را در دانشگاه فرهنگیان گذرانده و بعد از پایان دوره به عنوان معلم در آموزش و پرورش استخدام میشوند.
🔻 اعلام این خبر همان و سیل بیانیه ها و نامه های سرگشاده به مسئولین آموزش و پرورش و دیگر نهادهای مرتبط همان، که چه خوابیده اید و مملکت و کشور به دست غیر متخصصان افتاده است!، یکی بر غربت زبان و ادبیات فارسی گریست و نامه نوشت، دیگری بر مهجور بودن علوم اجتماعی افسوس خورد و آن یکی هم بر خطر افول دروس تاریخ و فلسفه و ... زانوی غم در بغل گرفت.
🔻 منتقدان حضور طلاب در آموزش و پرورش در رشته های مورد نظر، بد نبود ابتدا سری به سایتهای حوزه و تنوع رشته های تحصیلی آن میزدند وعناوین رشتههای دروس تخصصی را ملاحظه می کردند آنگاه اگر از مواد درسی دانشگاه برای معلم تربیتی غنی تر نبود داد سخن سر میدادند.
🔹 طلاب امروز حوزه علمیه ضمن اعتقاد راسخ به فقه جواهری با درک شرایط زمان و مکان پس از گذراندن سطح یک حوزه که شش سال به طول می انجامد به تناسب علاقه و گرایش خود در رشته های تخصصی ادامه تحصیل میدهند و همزمان نیز در مراکز علمی مطرح حوزوی و دانشگاهی مدارج علمی و آکادمی را طی می کنند.
🔹 گوشه ای از ظرفیت های بی بدیل حوزه امروز برای گرامیانی که از سر دلسوزی حضور طلاب فاضل در رشته های مورد نظر را غیر تخصصی میدانند بیان میشود🔻
◻️ دانشگاه حوزوی باقرالعلوم(ع)
◻️ مراکز تخصصی حوزه علمیه
◻️ مرکز تخصصی آموزش زبانهای خارجی حوزه علمیه
◻️ پدیده عظیم حوزه علمیه خواهران
◻️ دروس تخصصی تربیت دینی کودک و نوجوان
◻️...
متن کامل یادداشت:
https://hawzahnews.com/x9R7L
#حوزه_و_اجتماع
#آموزش_پرورش
@Manahejj
🌀 قرائت زیارت اربعین، همنوا با رهبر انقلاب
📅 پنجشنبه ۱۷ مهر، ساعت ۱۰
📲 پخش زنده از شبکه یک و شبکههای اجتماعی KHAMENEI.IR
#امام_حوزه
#اربعین
@Manahejj
🌀 اربعین شروع جاذبه مغناطیس حسینی
💠 امام خامنهای
🔹 شروع جاذبه مغناطیسی حسینی در روز اربعین است، جابربن عبدالله را از مدینه بلند میکند و به کربلا میکشد، این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرنهای متمادی در دل من و شما هست.
#حب_الحسین_یجمعنا
#اربعین
@Manahejj
هدایت شده از فقه و معارف
زیارت اربعین.pdf
2.13M
📥 دریافت متن زیارت امام حسین علیهالسلام در روز اربعین
💻 @khamenei_maaref