eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
19.6هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
177 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️آخوند باید کار آخوندی کند تا محبوب شود، 🔻نه نیازی به تئاتر رفتن دارد و نه نیازی به عکس گرفتن با سلبریتی ها، 🔻آخوند باید با مردم بجوشد، ساده زیست و عالم باشد؛ 🔻#آخوند_باید_روحانی_باشد #امام_جمعه_تراز #علما @Manahejj
📄از اسلام بیزاریم اما دست علمای سکولار را می بوسیم 🖋مهدی یار تقوی 🔻بعد از انتصاب به سمت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام عده ای که مصلحت نظام را بهتر از همه می دانند از این انتصاب دل خوشی نداشتند. یکی ایشان را با اشعث مقایسه می‌کرد. یکی از ناچار بودن رهبری صحبت می‌کرد و یکی هم با دلخوری از رهبری گلایه می‌کرد. حال آن که در میان نظرات دوستان بزرگترین جرم آیت الله آملی برادر بودن است. چه بسا جوسازی های بهاری بازنشسته هم در این امر بی‌تأثیر نبوده است. 🔻اما باید گفت آیت الله آملی اگر زیر بار مسئولیت نرفته بود امروز کرسی علمی معتبر تری در اختیار داشت. ایشان یکی از برترین نخبگان معاصر حوزه علمیه هستند که پای کار انقلاب ایستاده‌اند. قطعاً در کارنامه ایشان خطا و اشتباه هم وجود داشته است اما نکته اینجاست که اگر ما به صلاحیت و سلامت و عدالت ایشان واقفیم و رهبری هم به کارنامه پر تلاش و مدیریت عالمانه و مخلصانه ایشان شهادت داده اند و اگر بلندگو ، رسانه و توانی داریم چرا دست کمک به ایشان بلند نمی کنیم و برای اصلاح کارشان تلاش نمی کنیم و باز هم دست بوسی علمای عبا بر سرکشیده را ترجیح می‌دهیم. 🔻صحبت از شخص نیست. به این اسم اضافه کنید سید سعیدرضا ، کاظم صدیقی، ائمه جمعه شهرها و همه روحانیون حاضر در میدان را. گویی ما هم بیشتر شیفته علمای سکولار شده‌ایم و ورود به میدان کار را بسیار پر هزینه کرده ایم. @Manahejj
📜متن کامل سخنان آیت الله جوادی آملی در مراسم رونمایی از تحریر الاصول 🔻دو هفته بعد از برگزاری مراسم رونمایی٬ بعد از بیانات آیت الله جوادی توسط رسانه های اصلاح طلب و طفره رفتن از نشر متن کامل٬ بالاخره سایت اسرا متن کامل و صوت سخنرانی ایشان را منتشر کرد. 🔻متن و صوت را در لینک های ذیل ببینید: 👇 http://yon.ir/YiTRz http://mp3.esra.ir/s-tak/971006tahrir-alosul.mp3 @Manahejj
🔰خدا واجب كرده است بر زمامداران عادل كه زندگيشان با زندگى ناتوان ترين مردم يكسان باشد، تا مردم ناتوان از فشار اقتصادى كه مى بينند به راههاى كفر و انحراف كشيده نشوند. #شهید_بهشتی #علما @Manahejj
🔰آیت الله مصباح یزدی: 🔻در تربیت نیرو غفلت کردیم؛ اگر هوشیارانه تر عمل کرده بودیم، امروز نظام ما برای اینکه کسی را برای پستی تعیین کند، اینقدر در تنگنا نبود! 🔻یکی از واجبات نیروهای فهیم و آگاه و دلسوز انقلاب این است که از همین امروز فکر ساختن نیروهایی برای 20 سال آینده کشور باشند. 97/10/10 @Manahejj
🔰روایت میر حامد تقدیری از 🔻حضور تعداد زیادی ائمه جمعه جوان تا معاونت تهذیب حوزه علمیه قم تا مسئولین و مبلغین اثر گذار کشوری و تعداد زیادی از مدافعان حرم طلبه که یکی از آنها به تازگی از بیمارستان مجروحیت مرخص شده بود. 🔻همه علاوه بر برنامه های دوره آموزشی، پست دادند، ظرف شستند و در برنامه ها منظم شرکت کردند. 🔻برای من، سریع بستن و باز کردن پوتین سختی دو چندان داشت. خدا رو شکر نیمه دوره توانستم پوتین بهتر پیدا کنم که زخم پایم بهتر شود. 🔻شب اول وقتی قبل از نماز صبح به حسینیه رفتم و چراغ ها خاموش بود ، با خیال راحت قدم برداشتم . همان اول از سر یک نفر به زمین خوردم. با دقت که نگاه کردم دیدم حسینیه پر است از نماز شب خوان ها من خواب مانده ام. 📌حجه الاسلام تقدیری دکترای تاریخ اسلام دارد و در زمینه کودک و بین الملل فعال است. @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقد موهن آقای (الهرساوی) نسبت به بیانات 🔶حاشیه این سخنان را کسی می گوید که سال ۵۴ طلبگی را آغاز نموده و آن هنگام آیت الله جوادی استاد کامل سطوح عالی بودند. اگر با این زبان به نقد بزرگان یا دفاع از طیف دیگر بپردازیم٬ سنگ روی سنگ بند نمی شود. وانگهی! نقد آقای جوادی متوجه در حوزه و بیان ضرورت است نه تنقیص صاحب کفایه. به حاشیه کشاندن بحث٬ نوعی فرار از پاسخگویی است که مخالفان مهارت ویژه ای در آن دارند! روزنه @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
نقد موهن آقای #حسین_غیب_غلامی (الهرساوی) نسبت به بیانات #آیت_الله_جوادی 🔶حاشیه این سخنان را کسی می
📄آیت الله جوادی آملی با لفظ قصد تحقیر آخوند خراسانی را داشت یا ؟؟؟ / چند روزی است کانال‌های تلگرامی افراط‌گرایان شیعه با انتشار کلیپی از سخنرانی آیت الله جوادی آملی در آئین رونمایی از کتاب اتهام توهین به را به ایشان نسبت می‌دهند. این عده افغانی خطاب کردن مرحوم آخوند خراسانی را در این سخنرانی توهین و تحقیر آن عالم بزرگ تلقی کرده‌اند. 🔻البته پیش کشیدن رویکرد آیت الله جوادی درباره عرفان نظری و خصوصا در قبال محی‌الدین ابن عربی نشان می‌دهد این افراد بیش از آن‌که دغدغه بزرگداشت مرحوم آخوند خراسانی را داشته باشند، قصد تخریب این رویکرد ایشان را دارند. اما این تخریب‌ها در حالی است که سخنان آیت الله جوادی آملی نه تنها در مقام تحقیر و توهین به مرحوم آخوند خراسانی نیست، بلکه به نوعی مدح و بزرگداشت ایشان است. متن سخنان ایشان در کلیپی که به آن استناد می‌شود، بدین شرح است: 🔻 "من به حوزه خیلی ارادتمند هستم؛ اما ما یک دلّال داریم، یک ! فلان آقا اینطور گفته، مبنای فلان کس اینطور است! الآن شما در بازار و میدان که می‌روید، این دلّال‌ها می‌دانند که تمام این میوه‌ها را از کجا بیاورند، قیمت آن را هم می‌دانند، پخت و پز آن را هم می‌دانند، شیرین آن را هم می‌دانند؛ اما هیچکدام تولیدکننده نیستند. آقای نائینی اینطور گفته، آقا ضیاء اینطور گفته، آخوند اینطور گفته، این دلّال علم شدن است؛ این فضیلت نیست. الآن حوزه به برکت امام و شهدا غنی‌ترین دورانش را می‌گذراند، پنجاه هزار کم نیست! این بود، الآن یک قرن ما را دارد به دنبال خودش می‌کشاند. صد سال قبل این طلبه افغانی؛ منتها هرات، خراسان شرقی بود و مشهد خراسان غربی؛ صد سال این طلبه افغانی درس خوانده مشهد و بعد رفته نجف و درس خوانده کفایه نوشته الآن ما صد سال است او هستیم. پای درس مرحوم آقای نائینی خیلی‌ها بودند، جمعیت هزار نفر هم در نجف نمی‌شد؛ سه تا طلبه ـ حالا بزرگان فراوانی هستند که ما یا نمی‌شناسیم یا نمی‌خواهیم نام آنها را ببریم ـ این سه تا طلبه آمدند میدان‌دار شدند: یکی شده علامه امینی که به تنهایی الغدیر نوشت؛ یکی شده علامه طباطبایی که به تنهایی المیزان نوشت؛ یکی شده علامه آقا سید محسن حکیم. من نزد بزرگواری که شاگرد آقا ضیاء بودقوانین می‌خواندم، می‌گفت مستمسک کتابی است! آنها از چهل شروع کردند تا شصت، برخی‌ها از شصت شروع کردند تا هفتاد! سن هفتاد دوران واماندگی آدم است. آیا ما الآن در بین پنجاه هزار نفر سه طلبه این گونه داریم؟ دلّال بودن غیر از علامه امینی شدن است." (سخنرانی در آئین رونمایی از کتاب «تحریر الاصول» 6 دی ماه 1397) 🔻متأسفانه غلبه و نداشتن انصاف در برخورد با مخالفان، موجب شده این افراد از صحبت‌هایی که در مدح آخوند خراسانی است، برداشت تحقیر و توهین داشته باشند. اما آیا واقعا تکیه جناب جوادی آملی بر افغانی بودن آخوند خراسانی برای تحقیر اوست یا تحقیر کسانی که در قم و با شرایط خوب تحصیل می‌کنند و هنوز نتوانسته‌اند مثل ایشان مبتکر شوند؟! ممکن است بعضی با تکیه بر استعمال نادرست و توهین‌آمیز لفظ افغانی در میان مردم، گمان برند که آیت الله جوادی نیز چنین استعمالی اراده کرده است ولی لفظ افغانی(منسوب به قوم افغان) به خودی خود چنین معنایی را ندارد و سخنان پیشین آیت الله جوادی درباره افغانی بودن مرحوم آخوندی نشان‌گر عدم اراده چنین معنایی است. چنانچه ایشان در سال ۱۳۹۰ در دیدار اعضای اجرایی کنگره بزرگداشت مرحوم آخوند خراسانی می‌گوید: 🔻"ما دِیْنی به مرحوم آخوند خراسانی داریم برای اینکه این بزرگوار، بسیاری از اساتید ما را تربیت کرد؛ بسیاری از مراجع را او تربیت کرد؛ اما این را باید با بگوییم در یک خطبه‌های نمازجمعه تقریباً با اشک این مطلب را ادا کردیم که حیف و و افغان و افغان که افغان به این صورت در آمد! این مهد پرورش بزرگان بود. اگر بوعلی است بالأخره از بلخ است، اگر مولوی است بالأخره از بلخ است. و این‌چنین نیست که فقط لعل بدخشان از بدخشان باشد، اگر سیّدجمال است از بلخ است، اگر آخوند خراسانی است از هرات است، اینها افغانی‌اند. آن صحیح بخاری را شما می‌بینید از افغان است؛ بسیاری از ایرانیهای قدر از این سرزمین برخاستند." خبرگزاری حوزه @Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰ابتکارات حجه الاسلام حاج علی اکبری در نماز جمعه امروز 🔻ورود با مردم 🔻برداشتن دو ردیف از نرده هایی که مردم را از مسئولین جدا می کنند 🔻خروج با مردم 🔷حجه الاسلام قرائتی خطاب به امام جمعه: 🔹آقاشدن دردسر دارد. 🔹خطبه ها احسنت؛ قرائت احسنت احسنت. 📌جوانهای زیادی برای اولین بار امروز به نماز جمعه تهران رفتند. @Manahejj
🔰کانال دانش پژوهان که از پر مخاطب ترین کانال های حوزوی بود و در زمینه چالش های فرهنگی و اجتماعی مرتبط با حوزه و روحانیت فعالیت می کرد، خبر از توقف موقت فعالیت هایش داد. 📌گروه "مباحثه" هم که تحت مدیریت همین کانال فعالیت می کرد، به تعطیلی کشیده شد. 📌علت توقف این فعالیت ها تحمل عنوان شده. @Manahejj
📄آزاداندیشی ممنوع! حتی از نوع مجازی؟!! 🖋غلامعلي بیدار 🔻سال‌های زیادی است که غبار فراموشی بر مطالبه رهبری مبنی بر ایجاد فضای آزاداندیشی نشسته است. تا جایی که حوزه علمیه طبق اعلان رسمی دفتر تبلیغات تنها یک کرسی نظریه‌پردازی آن هم بر سر یک فرع جزیی فقهی برگزار کرده است. https://goo.gl/61B596 🔻شمار کرسی‌های برگزار شده توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه (نماینده شورای انقلاب فرهنگ برای برگزاری کرسی آزاداندیشی در قم) نیز کمیت عددی قابل قبولی ندارد. اینجاست که سرخوردگی نخبگانی در فضای حقیقی برای باز بودن فضا و ارائه آزادانه افکار و نظریات، موجب روی‌آوری به دیگر فضاها خواهد شد؛ از جمله فضای مجازی. بنابراین فضاهایی همچون «دانش‌پژوهان»، محلی می‌شود برای اعلان آزادانه افکار و تبادل اطلاعات و چه بسا جدل‌های احسن و گاه غیر احسن؛ اما این پدیده را باید به فال نیک گرفت و یا همچون فضای حقیقی در اینجا نیز بسته و تنگ‌نظرانه عمل کرد؟! 🔻سؤال این است که سیاست بر چنین پدیده‌هایی، چه و چگونه است؟ برآیند کلی یک پدیده را باید در نظر گرفت و نگاه تشکیکی به آن داشت یا به صرف چند اشتباه باید وارد فاز برخورد چکشی شد؟! 🔻آنچه مهم است این است که برآیند افکار عمومی در برخوردهای فاقد توجیه و توضیح عقلایی، نه تنها بازخوردهای مطلوبی نخواهد داشت بلکه به تشنج هرچه بیشتر فضا و حرکات غیر گفتمانی و غیر منطقی دامن خواهد زد. @Manahejj
📄چرا کانال دانش پژوهان تعطیل شد 🖋احسان ناصری 🔻اگر اهل حوزه باشید و سرتان برای دغدغه های حوزوی درد کند، حتما "دانش پژوهان" را می شناسید. دانش پژوهان با 7500 عضو پرمخاطب ترین کانال حوزوی فعال در ایتا بود. کانالی از جنس آزاداندیشی و طرح دغدغه های حوزوی. یک گروه حدودا دو هزار نفری هم از زیرمجموعه های آن بود. گروهی که تبلور کرسی های آزاداندیشی و عمل به فرمان می کرد. 🔻دیشب اما پیام تعجب برانگیزی در کانال قرار گرفت. پیامی که می گفت "ما فعلا رفتیم"، بلکه لحن پیام داد می زد "ما را فعلا بردند". دو کد "فشارهای سخت و غیرقابل تحمل" و اینکه "پیام ندهید که در ایتا به ما پیام نمی رسد" نشان می دهد دانش پژوهانی ها نرفته اند بلکه آنها را برده اند. 🔻نمی دانم چرا کرکره آزاداندیشی را پائین کشیدند؟ دانش پژوهان که خوب بود، بعضی های دیگر اولی به بستن هستند، آخر لاکردارها بدجوری آزادانه می اندیشند. شاید جرم دانش پژوهان و گروه مباحثه اش دیگرانی بودند که بدوبیراه به مراجع و حوزه می نوشتند. هرچند از مدیر گروه تذکر می گرفتند و موارد بسیار زیادی هم از گروه اخراج شده بودند اما انگار سرنوشت در حوزه همین است. طلاب فقط باید بین نظرات گذشته جابجا شوند و الا صاحبان حرفهای نو می شوند و... . بگذریم تا کرکره مان پائین نیامده. @Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🔰آیت الله جوادی آملی در آیین رونمایی از کتاب تحریرالاصول: 🔻در حوزه یک دلال داریم، یک مبتکر. 🔻آشنایی
🔰واکنش به هنگام آیت الله جوادی آملی به حواشی روزهای اخیر ♦️در جلسه درس خارج فقه بیان شد: ♦️تجلیل آیت الله العظمی جوادی آملی از مقام علمی مرحوم آخوند خراسانی 🔻چند سال قبل یک کنگره بسیار عظیمی درباره بزرگداشت مرحوم آخوند خراسانی(رضوان الله تعالی علیه) برگزار شد که سخنرانش ما بودیم، در آن کنگره از سه جهت بحث کردیم؛ یکی عظمت افغانستان، یکی رجال علمی نام‌آوری که از بلخ و بخارا و سایر مناطق افغانستان برخاستند و یکی درباره عظمت، جلال و شکوه مرحوم آخوند خراسانی. هر سه مسئله به طور مبسوط در آن کنگره بحث شد و آنچه در مراسم رونمایی کتاب تحریر الاصول گفته شده، منظور آن بود که یک کسی که سابقه بساطت در زندگی دارد به جایی رسید که یک قرن است تمام حوزه‌های شیعه را تحت الشعاع خود قرار داده است؛ این اجلال و عظمت مرحوم آخوند خراسانی بود! 🔻ذات اقدس الهی وقتی می خواهد پیغمبر را معرفی کند می‌گوید: ﴿أَ لَمْ یجِدْكَ یتیماً فَآوی﴾، ﴿وَ وَجَدَكَ عائِلاً فَأَغْنى﴾، تو یک بچه یتیم بودی! این تحقیر نیست! ذات اقدس الهی نمی‌خواهد پیغمبر را معاذ الله تحقیر کند که تو بچه یتیم بودی، بلکه می‌خواهد بگوید تو از آن سادگی به این اوج رسیدی. اگر کسی گفت یک طلبه افغانستانی، این وهن او نیست؛ یعنی او از سادگی و ساده‌زیستی به آن اوج رسید، چرا ما نباشیم؟ علم را هم که وقف کسی نکردند. 🔻آنچه در رونمایی کتاب تحریر الاصول مرحوم امام(رضوان الله علیه) گفته شد این بود که یک طلبه ساده‌ای برخاسته و صد سال است که حوزه های نجف، قم، اصفهان و دیگر حوزه‌های شیعه را تحت سلطنت خود قرار داده، ما چرا این جور نشویم؟ 🔻من از علما و اساتیدی که این موضوع را تذکر دادند حق‌شناسی می‌کنم و آنها را در ثواب این کار سهیم می‌دانم، بیش از همه و پیش از همه از فضلای افغانستان تشکر می‌کنم که آنها حق‌شناسی کردند، نامه نوشتند، پیام فرستادند که شما آخوند را کماکان احیا کردید، اما ممکن است برای برخی دیگر روشن نشده باشد که منظور چیست! معاذالله آنجا در صدد پایین آوردن مقام علمی مرحوم آخوند نبودیم. اسرا نیوز @Manahejj
🔰 واکنش پژوهشگاه شهید صدر به اظهارات آقای سروش محلاتی 🔻پژوهشگاه شهید صدر به اظهارات حجت‌الاسلام والمسلمین سروش محلاتی درباره اندیشه سیاسی شهید صدر واکنش نشان داد. 🔆این پژوهشگاه در متن بیانیه خود چنین آورده است: 🔻در مصاحبه مورخه ١١ دی ١٣٩٧ روزنامه شرق با جناب حجت‌الاسلام والمسلمین سروش محلاتی،‌ نسبت‌هایی به علامه شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر داده شده است که دست‌کم دو مورد از آن‌ها کاملاً اندیشه ایشان و دقیقاً در نقطه مقابل تصریحات شفاف و روشن آن عالم گرانقدر در بخش‌های مختلف آثارش است. 🔻 جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین سروش محلاتی در آن مصاحبه، نظریه شهید صدر درباره ولایت فقیه را به این شکل تبیین می‌کند: از ولایت با مبدأ الهی و وکالت از سوی مردم که تفسیری حداقلی از ولایت فقیه بوده و بیشتر نقش نظارت دینی برای آن از سوی شهید صدر در نظر گرفته شده است. ✖️این تبیین به‌هیچ‌یک از آثار شهید صدر قابلیت انتساب ندارد. 🔹اولاً شهید صدر در هیچ‌یک از آثار خود،‌ را وکالت از سوی مردم نشمرده است. ثانیاً به‌هیچ‌عنوان نقش ولی‌فقیه از نظر شهید صدر حداقلی نیست. این برداشت ممکن است از خلط میان معنای در فارسی و عربی ایجاد شده باشد. چراکه اشراف در فارسی به‌معنای نظارت کلی است، اما در عربی به‌معنای نظارت کلی نیست، بلکه مدیریت عالی است. معنای مدیریت عالی از کلمه قیمومیت (الولایة بمعنی القیمومة علی تطبیق الشریعه) که در متن شهید صدر به آن تصریح شده است نیز کاملاً پیداست و منظور از اشراف را نیز به‌خوبی روشن می‌کند. همچنین شهید صدر در همان متن مورد استشهاد جناب سروش محلاتی به اختیارات ولی فقیه در نظام جمهوری اسلامی نیز اشاره کرده که این موارد نشان می‌دهد هرگز نگاه ایشان به ولایت فقیه «تفسیری حداقلی و در حد نظارت» نبوده است. برخی از این موارد عبارت‌اند از: بالاترین مقام حکومت؛ فرمانده کل قوا؛ تعیین نامزدهای احراز ریاست قوه مجریه و یا تأیید نامزدى افرادی که براى ریاست آن قوه داوطلب شدهاند؛ تعیین انطباق یا عدم انطباق قانون اساسى با شریعت اسلامى؛ ایجاد دیوان عالى جهت بررسى هرگونه تخلف احتمالى در زمینه‌هاى یادشده؛ ایجاد دیوان قضایى در کلیه شهرها جهت بررسى پرونده‌هاى شاکیان و دادخواهان و اقدام مناسب در آن موارد. خبرگزاری حوزه متن‌کامل:👇 http://hawzahnews.com/detail/News/474619 @Manahejj
🔰اتمام حجت علامه مصباح یزدی با طلاب 🔰آیا تمام عمر اهل بیت (ع) به بحث طهارت و شکیات صلات گذشت؟ ♦️سخنان بسیار مهم آیت الله مصباح در دیدار با امام جمعه موقت اهواز و طلاب اهوازی 🔻 وظیفه طلاب و روحانیت کار در زمینه همان هدف اصلی انقلاب، یعنی دین است؛ اما کدام دین؟ 🔻چرا تنها به چند آیه قرآن که متکفل بیان مسائل فردی است، اکتفا کرده ایم؟ آیا آیات دیگر قرآن برای ما نازل نشده است؟ عمده بحث های امروز حوزه، طهارت و صلات است؛ مگر چند آیه قرآن کریم در مورد شکیات نماز و نجاسات و مطهرات داریم؟ پس چرا به گونه ای رفتار می کنیم که گویا دین منحصر در همین هاست! آیا عمر انبیاء و ائمه (ع) به همین ها گذشت؟ 🔻بنده به عنوان اتمام حجت به شما عرض می کنم، در طول زندگی ام و به مناسبت های مختلف، سفرهای محدودی به کشورهای دیگر داشته ام؛ در بین مردم آن ها هزاران بلکه میلیون ها انسان وجود دارند که تشنه اسلام و عمل به معارف الهی هستند؛ اما نمی دانند و حجت بر آن ها تمام نشده است؛ من و شما عذری برای کوتاهی در این زمینه نداریم. 🔻امروز در دورترین نقاط عالم کسانی هستند که تمام امیدشان به انقلاب خمینی (ره) است که دین را در دنیا احیا کرد. 🔻با شعار و به راه انداختن سر و صدا، قرار نیست مشکل حل شود، بلکه گاهی سبب ایجاد وقفه در کار شما می شود. 🔻باور داشته باشیم که «ان تنصروا الله ینصرکم»؛ اگر همت کنیم تا بفهمیم خدا چه می خواهد و در انجام آن، کوتاهی نکنیم – چه در زمینه علمی، تبلیغی یا نظامی – خداوند، در وعده خود، تخلف نخواهد کرد. پس یأس و ناامیدی به خود راه ندهیم، اما به دنبال انجام وظیفه باشیم. دوستان مصباح 13 دی ماه @Manahejj
📄گدایی 🖋حامد تقدیری پدر بزرگم شاگرد خاص آیت الله شیخ مرتضی حائری بود. روزی شانزده ساعت حداقل کار علمی میکرد. اما ناراحت بود. میگفت صبح بعد از نماز صبح برای درس به طرف حرم میرم . گدای محله رو سر کوچه میبینم . شب هم دیر وقت میام. باز هم گدای محله سر کوچه هست. یعنی گدا زودتر از من میاد و دیرتر میره. آخرش میگفت اون توی دنیاش همتش از من در سربازی دین بیشتره .. . عکس: این بنده خدا در #وین با همه عکس میگرفت. گدایی باکلاس . این همه مدت که ایستاده بود و لبخند میزد رو گذاشته بود توی هر تخصصی ، خودش موزارت یا همان موتسارتی شده بود برای خودش. @Manahejj
🔰بایستی تخصّصی‌شدن در حوزه جدّی گرفته بشود. با این سطح وسیع و کار عظیمی که وجود دارد، حتّی خود فقاهت (معاملات و عبادات) را تخصّصی کنند. درست است که اینها به کار هم می‌خورند و هرکدام ممکن است در دیگری اثر بگذارند، اما درعین‌حال هر کدامی خودش یک کار جداگانه است که می‌تواند یک متخصّص داشته باشد. اصول و فقه و ابواب مختلف فقه و تخصّص و درجات تخصّص و روش‌های دیگر را باید در حوزه جدّی گرفت. 🔻بیانات آیت الله خامنه ای در آغاز درس خارج فقه‌، 31/06/1370 📌این روزها مراکز تخصصی حوزه در حال جذب طلاب هستند. #امام_حوزه @Manahejj
🔰طلاب و قصد اقامت در غیر وطن ♦️سؤال: #طلبه علوم دينی در شهری که #وطن او نيست زندگی می‌کند، اگر قبل از #قصد_اقامه_ده_روز می‌دانسته و يا قصد داشته که به‌طور هفتگی به مسجدی که بيرون شهر واقع است برود، آيا می‌تواند قصد اقامت ده روز کند يا خير؟ 🔷جواب: هنگام #قصد_اقامت ، قصد رفتن به کمتر از #مسافت_شرعی به مقداری که عرفاً منافات با ماندن ده روز در یکجا نداشته باشد، ضرر به صحّت قصد اقامت نمی زند، مانند این که بخواهد در این ده روز سه دفعه و هر بار در حدود پنج ساعت برود و برگردد. #احکام #سفر_تبلیغی @leader_ahkam @Manahejj
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دفاع 20:30 از ♦️پاسخ به شبهات 🔻معاون ارتباطات المصطفی: باید با بقیه دانشگاه های برون مرزی مقایسه شود. 🔻سخنگوی حوزه: سرانه ای که دولت به هر اختصاص می دهد(یک میلیون و هشتصد هزار تومان) کمتر از یک هفتم سرانه ای ست که به هر اختصاص داده می شود(پانزده میلیون تومان). 🔻آیت الله اعرافی: دولت در تخصیص بودجه نهایتا پنجاه تا شصت درصد آنچه مصوب شده را به حوزه می دهد. @Manahejj
♦️مهارتهای تبلیغی منبر 🔻پنج شنبه 8:30 صبح 🔻سالن همایشهای دارالشفا @Manahejj
⚠️ بزرگان و جوانان قم نگذارند دست‌های خائن، «مرکزیت انقلاب» و «کانون انقلاب‌بودن» قم را کمرنگ کنند 🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار مردم قم: 🔹️ ۱۹ دی فرصتی است برای تمجید از مردم قم. همان‌جایی است که سرچشمه‌ای شد برای آن شطّ جوشان حرکت و مقدمه‌ای شد برای انقلاب. قم شهر انقلاب و مرکز انقلاب و مادر انقلاب است. 🔸️ البته انگیزه‌هایی وجود دارد که فضای قم را تغییر دهند و فضا و روحیه‌ی قم را کم‌رنگ کنند. از کید و مکر دشمن نباید غافل شد. 👈 بزرگان و قم باید نگذارند دست‌های خائن، نقش کانونی قم را در انقلاب کم‌رنگ کنند. 🔺️ قم سرچشمه‌ی اصلی انقلاب و حوزه‌ی قم پشتوانه‌ی معنوی برای آن حرکتی است که دنیا را تکان داد و البته ما هنوز در آغاز راهیم. ۹۷/۱۰/۱۹ 🌹 @Manahejj @Khamenei_ir
🖋حجت الاسلام حسین جلالی رییس دفتر آیت الله مصباح در کانال ایتا خود نوشت: 💥 برخی افراد مانند آقایان شیخ یوسف صانعی، مسیح مهاجری، سیدضیاء مرتضوی، سروش محلاتی، سید جواد ورعی و سیدحسن خمینی برای زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره آقای هاشمی رفسنجانی در ١٩ دی‌ماه تلاش‌های مذبوحانه‌ای را انجام داده‌اند. علی‌رغم همه این تلاش‌ها رهبر معظم انقلاب، ٢ سال پیاپی است که در سالروز فوت هاشمی رفسنجانی هیچ مطلبی را در آن رابطه نمی فرمایند. 📌19 دی سالروز درگذشت حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی است. @Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
📽مستند جنجالی "هاشمی زنده است" 🔻روایتی از زندگی سیاست مدار بزرگ تاریخ معاصر ایران برای دیدن مستند کلیک کنید👇👇👇 http://goo.gl/tfnh1U #هدایت_سیاسی @Manahejj
🔰روایتی از دیدار خانواده شیخ محمد اوجی (مبلغ فعال در اروپا) با آیت الله مصباح 🔸برو کتاب های آقای رو بخوان تا آدم بشی! 👈 شب گذشته (18 دی ماه 97) اعضای خانواده ( پسران، دختران، دامادهای) مرحوم شیخ محمد اوجی با علامه مصباح دیدار کردند 🔻اما شیخ محمد اوجی که بود؟❓ 👈 خلاصه این که وی مسلمان تباری است که در خانواده شافعی مذهب به دنیا آمده بود و با اوج گرفتن نهضت (ره) با اندیشه های وی آشنا و با مطالعه در زمینه مکتب اهل بیت (ع) به مذهب حقه تشیع گرایید؛ وی مدتی در حوزه علمیه قم تحصیل کرده و سپس در اروپا ( و ) اقدام به تشکیل مراکز دینی و ترویج مکتب اهل بیت (ع) نمود؛ وی که مرکز اسلامی قرآن و اهل بیت (ع) و تمام شعبه هایش را سال گذشته در سفر به مشهد مقدس وقف امام هشتم (ع) کرده بود، چند روز پیش نیز به مشهد سفر کرد و در 12 دی ماه بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء، دربارگاه ملکوتی ثامن الحجج دچار عارضه قلبی شدو روحش به اولیایش پیوست؛ پیکر او به قم آورده شد و 14 دی ماه بعد از اقامه نماز جمعه و تشییع بر دوش نمازگزاران، در حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد. 💢 این مراسم ( دبدار خانواده مرحوم با علامه ) با حاشیه هایی همراه بود که علامه مصباح چنین به تحریر در آورده است: 🔻 علاوه بر خانواده مرحوم اوجی تعداد دیگری از فعالان فرهنگی در کشور آلمان نیز که گویا همه آنها اصالتا ترک تبار هستند نیز در این دیدار حضور داشتند. 🔻 قبل از حضور علامه مصباح، اسماعیل ( که گویا فرزند ارشد شیخ محمد اوجی است ) با اعضا صحبت کرد تا به نوعی شخصیت علامه مصباح را برای آن ها تبیین کند؛ هر چند ترکی صحبت می کرد و کامل متوجه نمی شدم اما بردن نام آیت الله مصباح با احترام و حرکات دست ایشان، تا حدی منظورش را نشان می داد. 🔻وقتی به نام آیت الله العظمی رسید، همه حضار با هم صلوات فرستادند ؛ در دل به امام (ره) درود فرستادم؛ مرحوم اوجی که خود به برکت نهضت امام (ره) شیعه شده بود، انقلاب را تا قلب اروپا برده است و عده ای چنان شیفته آن شده اند که چنین واکنشی نسبت به نام رهبر آن نشان می دهند. جالب آن که برخی اعضای حاضر، چفیه نیز بر گردن داشتند. 🔻حاضران فارسی را بلد بودند، اما وقتی فارسی سخن می گفتند، معلوم می شد، فارسی زبان مادری آن ها نیست. 🔻 بعد از حضور علامه مصباح، اسماعیل ( که گویا فرزند ارشد مرحوم اوجی بود) با اصرار و علیرغم امتناع آیت الله، دست ایشان را بوسید و آیت الله مصباح نیز با تواضع ایشان را احترام کرد. 🔻 یک روحانی ( که به نظر ایرانی بود، اما رابطه عمیقی با مرحوم اوجی داشت) در مورد برنامه های مرحوم اوجی سخنانی بیان کرد. 🔻 🔻پس از وی اسماعیل سخنرانی کرد؛ وی که مدتی را در حوزه علمیه قم درس خوانده است، گفت وقتی با پدرم تماس گرفته و در مورد برخی معارف دینی با او صحبت می کردم و قانع نمی شدم، به من می گفت برو کتاب های آقای مصباح را بخوان تا آدم بشی. 🔻 اسماعیل از علاقه شدید مرحوم اوجی به علامه مصباح هم گفت. 🔻آیت الله مصباح در این دیدار گفت چه بسا خدمت مرحوم اوجی به اسلام بیش از یک مرجع تقلید باشد؛ چون او برای مسلمانان و مقلدان، احکام را بیان می کند و مرحوم اوجی کسانی را که به دین اعتقاد نداشتند با دین آشنا کرد و جلوی بسیاری از مفاسد را گرفت. 🔻 هنگام سخنان آیت الله مصباح در مورد مرحوم اوجی و تعاریف علامه از وی، اشک از چشمان برخی نزدیکان مرحوم اوجی جاری شده بود. دوستان مصباح @Manahejj