پژوهشی در بعد سیاسی حماسه عاشورا قسمت اول:
واقعه عاشورا از عالی ترین حماسه های جاویدان است که در کم ترین زمان و با فداکاری افراد معدودی رخ داد و همیشه به عنوان «انقلاب بزرگ» بر تارک تاریخ بشریّت می درخشد.
اندیشمندان مسلمان این حادثه عظیم را از ابعاد گوناگون فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی، عبادی، عرفانی، تاریخی و... مورد تحلیل و بررسی قرار داده اند و هر یک در خور شأن و مقام خود، آموزه هایی را برای پویندگان راه حسینی به ارمغان آورده اند. امّا آن چه بیش از همه حادثه عاشورا را پر فروغ تر و جاویدان تر می سازد، «بعد سیاسی» آن است که بسیاری از انسان ها را متحوّل و انقلابی ساخته و جلو خودکامگی بسیاری از زمامداران فاسد را گرفته است.
اگر حماسه عاشورا رخ نمی داد، بدون شک هیچ نهضت اسلامی دیگری به وقوع نمی پیوست و خودکامگی زمامداران فاسد افزون تر می شد، در نتیجه رشد جوامع اسلامی با خطرات جدّی تری روبه رو شده و مکتب «انسان ساز» اسلام تعطیل می شد، اما تأثیر حماسه حسینی در بیداری سیاسی و شور انقلابی مردم بسیار عمیق بود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اول محرم. استاد کفیل
جوانان حسینی...یاوران مهدوی(قسمت اول)
دین اسلام بر اهمیت جایگاه جوانان بسیار تأکید دارد و در کلام پیامبر(ص)وائمه ی معصومین علیهم السلام سفارش اکید بر رفتار خوشبینانه وبا عطوفت نسبت به آنان وارد شده است.
نبی اکرم(ص)می فرمایند:به شما توصیه میکنم نسبت به جوانان نظر خوب و مساعد داشته باشید زیرا آنان دارای دلهای نازک تر وانعطاف پذیرتر هستند.
و دلیل این سفارشات ثمراتی است که عطوفت ومهربانی وجذب جوانان دارد...
در سیر تاریخی نهضت بزرگ اسلام وپیشبرد آن جوانان ونوجوانان نقش بسیار مهمی ایفا کردند.
نخستین کسی که به ندای اسلام لبیک گفت نوجوانی ده یا سیزده ساله بود که افتخار عنوان اولین مسلمان را در تاریخ ثبت کرد و آن شخصیت وجود نازنین حضرت علی ابن ابیطالب (ع) بود...
علاوه بر جانفشانی های جوانان در ایام و سالهای حضور پیامبر(ص) واهل بیت علیهم السلام،معرفت اصحاب ویاران سالار شهیدان حسین ابن علی (ع)است که بزرگترین
نقش آفرینی از آن جوانان عاشورایی است که با لبیک بر ندای امام زمان خویش به دفاع از اسلام پرداختند.
شاهد این کلام ،سخن رسول خداست که امام حسین (ع) بر یارانش قرائت نمود: همانا جدم رسول خدا فرمودند: فرزند من حسین در زمین کربلاغریب وتنها وعطشان وبی کس کشته میشود،کسی که اورا یاری کند،مرا یاری نموده وفرزندش مهدی(عج)را یاری کرده است.
پس به حق می توان گفت: آنانکه حسین ابن علی (ع)رایاری رساندند،یاران حضرت مهدی (عج)نیز خواهند بودو آنانکه یاری گر مهدی موعود هستند وعَلَمی را که روز عاشورا بر زمین افتاد را برافراشته وبه سر منزل مقصودخواهند رساند...
ادامه دارد...
🔻تقدیر رهبر انقلاب از شعر افشین اعلا علیه توافق حاکمان عرب با رژیم صهیونیستی
🔹️افشین اعلا از شاعران شناخته شده کشورمان چند روز گذشته پس از امضا توافقنامه حاکمان امارات و رژیم صهیونیستی شعری خطاب به حاکمان عرب سرود که امروز از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تقدیر قرار گرفت.
🔹️متن پیام حضرت آیت الله خامنه ای به این شرح است: شعری که خطاب به حاکمان عرب سرودید، بسیار بجا و به موقع بود. دست شما درد نکند.
شیری که برازنده فخر است و مباهات
سید حسن است آیا یا شیخ امارات؟
این داده چو قواده به عشرتکده، رونق
آن گشته ولی قائد احرار به شامات
آن پخته سخن گوید با تکیه به قرآن
این خام ولی چون شتران، حامل تورات
آن لرزه درافکنده به ارکان تل آویو
این با تن لرزان شده پنهان به عمارات
ای شیخ! کنی تکیه به قومی که خداوند
از دوستیاش کرده تو را نهی به آیات؟
این نهی، ندیدی و نخواندی تو به قرآن؟
یا خواندهای از وحی، فقط لفظ و عبارات؟
هش دار و بپرهیز، از این غده ی بدخیم
جز ننگ چه بخشید مناخیم به سادات؟
📛وعده شیطان
✍محمدی:
🔶 ترامپ به امارات وعده اف۳۵ در صورت توافق با اسرائیل داده است. به الکاظمی هم وعده داده که تا سه سال آینده نیروهایش را از عراق بیرون می کند.
🔺کوتاه عرض کنم، در مورد وعده به امارات، ملاحظات امنیتی امریکا نسبت به اسرائیل، اجازه تحقق چنین وعده ای را نمی دهد، چه دموکرات ها باشند و چه جمهوری خواهان.
🔺در مورد عراق نیز، دیر یا زود امریکا به دلایل اقتصادی و امنیتی مجبور است قریب به اتفاقِ نیروهایش را از کل منطقه خارج کند.
🔸در مجموع، وعده های ترامپ، ما را یاد این آیه از سوره نساء می اندازد:
📖 يَعِدُهُمْ وَيُمَنِّيهِمْ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا غُرُورًا
📖ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻭﻋﺪﻩ [ ﺩﺭﻭﻍ ] ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ، ﻭ ﺩﺭ ﺁﺭﺯﻭﻫﺎ [ ﻱ ﺳﺮﺍﺏ ﻭﺍﺭ ] ﻣﻰ ﺍﻧﺪﺍﺯﺩ ، ﻭ ﺟﺰ ﻭﻋﺪﻩ ﻓﺮﻳﺒﻨﺪﻩ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻤﻰ ﺩﻫﺪ .(١٢٠)
بعد سیاسی حماسه عاشورا،قسمت دوم (تشکیل حکومت):
اولین مولّفه سیاسی قیام امام حسین(ع)، تشکیل حکومت اسلامی بود. آن حضرت به صراحت می فرمود: آل ابوسفیان لیاقت حکومت را ندارند و از جدّم رسول خدا(ص) شنیدم که فرمود: «خلافت بر خاندان ابوسفیان حرام است و اگر روزی معاویه را در بالای منبر من دیدید او را بکشید، ولی مردم مدینه او را بالای منبر دیدند و نکشتند و اینک خداوند آنان را به یزید فاسق (بدتر از معاویه) گرفتار نموده است.»(سخنان امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا، محمد صادق نجمی،ص۱۶).
حضرت اباعبداللّه (ع) هم چنان که بر عدم شایستگی آل ابوسفیان برای خلافت پافشاری می نمود، بر لیاقت و شایستگی خود به امر حکومت و خلافت اصرار داشت.
با مطالعه تاریخ این نهضت بزرگ مشخص می شود که سیدالشهداء(ع) در هرجا مناسب می دید، شایستگی خود را برای تشکیل حکومت اعلام می نمود و مردم را به پذیرش حکومت و رهبری عادل دعوت می کرد.(فرهنگ عاشورایی، جمعی از نویسندگان، ج ۱۰، ص۹۰).
از سخنان گهر بار امام حسین (ع) در نامه هایی به مردم کوفه و بصره استفاده می شود که ایشان خود را شایسته ترین و جامع ترین فرد برای رهبری می دانست و آمادگی خود را برای تشکیل حکومت اصیل اسلامی اعلام کرد. و هر چند نتواند این حکومت را تشکیل دهد، اما با قیام خود در بلند مدت زمینه تشکیل یک حکومت اصیل اسلامی را فراهم نمود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوم محرم. استاد کفیل.
بعد سیاسی عاشورا (۳)
«نفی سکولاریسم»: معاویه و یزید عملاً تفکر «سکولاریستی» را رواج می دادند، به عنوان نمونه وقتی که معاویه بر خلافت نشست، بلافاصله به عراق آمد و در سخنرانی خود به مردم اخطار نمود که من با شما سرنماز و روزه نمی جنگیدم، بلکه می خواستم بر شما حکومت کنم و به مقصود خود رسیدم.(شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید چ، ج ۴، ص۱۶۰).
مرحوم علّامه طباطبایی (ره) در مورد این سخن معاویه، می گوید: «معاویه با این سخن اشاره می کرد که سیاست را از دیانت جدا خواهد کرد و نسبت به مقرّرات دینی ضمانتی نخواهد داشت و همه نیروی خود را در زنده نگه داشتن حکومت خود به کار خواهد بست و البته روشن استکه چنین حکومتی سلطنت و پادشاهی است نه خلافت و جانشینی پیامبر (ص).»(شیعه در اسلام،ص ۴۴).
امام حسین (ع) با قیام خونین خود نشان داد که مرز سیاست از دیانت جدا نیست ودر اسلام بین این دو هم گرایی و هماهنگی وجود دارد و هر وقت در رأس حکومت، زمامداران و حاکمانی فاسد قرار گیرند که لیاقت منصب حکومت و کشور داری را ندارند باید بر علیه آن ها شورید و از منصب حکومت عزل کرد.
بعد سیاسی عاشوراقسمت ۴
«عدالتخواهی»؛ سالار شهیدان تلاش می کرد تا تبعیض و بی عدالتی را از جامعه مسلمانان ریشه کن کند و عدالت و مساوات را در میان مردم برقرار سازد. از دیدگاه بلند آن حضرت، زمامدار مسلمانان باید در رفتار گفتار و انتخاب کارگزارانش شیوه ای عادلانه پیش گیرد و در جهت گسترش عدل و داد قدم بردارد.
سیدالشهداء(ع) بر این باور تأکید می کرد و می فرمود: «فلعمری ما الامام الّا الحاکم بالکتاب و القائم بالقسط الدائن بدین الحقّ الحابس نفسه علی ذات اللّه؛( چالغیبة، نعمانی، ص۲۰۶). به جان خودم سوگند! امام نیست مگر کسی که بر اساس کتاب خدا حکم کند؛ برای عدالت قیام کند؛ متدیّن به دین حق باشد و جان خود را در راه خدا گرو بگذارد.»
مرام عدالت گستری آن حضرت و یاران باوفایش در همه جا اعلان و مشخص شده بود.
مسلم بن عقیل ـ سفیر آن امام(ع) ـ وقتی در دار الاماره کوفه با حاکم ستمگر یزید (عبیدالله بن زیاد) روبرو شد، به این هدف والای قیام اشاره کرد و از ایجاد عدالت سخن گفت.
ابن زیاد وقتی از مسلم پرسید: برای چه به کوفه آمدی و مردم را به انقلاب دعوت می کنی؟ پاسخ داد: «فاتیناهم لنأمر بالعدل و ندعو الی حکم الکتاب؛(طبری، ج ۴، ص ۲۸۲). آمده ایم تا امر به عدالت کرده و به قانون کتاب خدا دعوت کنیم.»
بعد سیاسی عاشورا،قسمت پنجم
«ظلم ستیزی»: ستم پذیری آسیب مهمی برای دین داری مردم است که موجب می شود جبّاران و ستمگران بر جامعه حاکم شوند، امّا اگر انسان ها با عزّت زندگی کنند قطعاً خط سیر جامعه سراز ستم و بی عدالتی در نمی آورد.
امام حسین (ع) فرمود: آن چه جبّاران را بر شما مسلط ساخته این استکه شما از مرگ گریزان هستید و به این زندگی ننگین نا پایدار دل بسته اید. جمعی مانند بردگان بی اراده و مقهور هستند و گروهی گرسنه و مغلوب و ستمگران به دلخواه در امور مملکت تصّرف می کنند. به دنبال این بیان، حضرت می فرماید: شگفتا که سرزمین اسلام قبضه کسانی است که یا خائن و ستم کار هستند و یا باج گیر و نابکار و یا حکمران بی رحم و بی انصاف.(تحف العقول،ص ۲۷۲_۲۷۱).
اباعبدالله (ع) پس از ممانعت «حربن یزید ریاحی» از حرکت ایشان به کوفه یا مراجعت به مدینه در خطابه ای فرمود: آیا نمی بینید که به حق عمل نمی شود و از باطل جلوگیری به عمل نمی آید؟! در حالی که مؤمن باید حق جو و طالب دیدار خداوند باشد و من مرگ را جز سعادت نمی بینم و زندگی با ستمکاران را جز ملامت و خستگی و کسالت نمی دانم.(لمعات الحسین، حسینی طهرانی، ص ۳۷).
#لبیک_یاحسین
🔶 وقایع روز سوم محرم
۱. "عمر بن سعد" یك روز پس از ورود امام علیه السلام به سرزمین كربلا یعنی روز سوّم محرم با چهار هزار سپاهی از اهل كوفه وارد كربلا شد.(۱)
۲. امام حسین علیه السلام قسمتی از زمین كربلا كه قبر مطهرش در آن واقع شده است را از اهالی نینوا و غاضریه به شصت هزار درهم خریداری كرد و با آنها شرط كرد كه مردم را برای زیارت راهنمایی نموده و زوّار او را تا سه روز میهمان كنند.(۲)
۳. در این روز "عمر بن سعد" مردی بنام "كثیر بن عبداللّه" ـ كه مرد گستاخی بود ـ را نزد امام علیه السلام فرستاد تا پیغام او را به حضرت برساند.
از امام پرسید: برای چه به اینجا آمده ای؟ حضرت در جواب فرمود:"مردم كوفه مرا دعوت كرده اند و پیمان بسته ا ند، بسوی كوفه مي روم و اگر خوش ندارید بازمي گردم... ."(۳)
پی نوشت ها:
۱. ارشاد، شیخ مفید، ج۲، ص۸۴.
۲. مستدرك الوسایل، ج۱۴، ص۶۱؛ مجمع البحرین، ج۵
۳. تاریخ طبری، ج۵، ص۴۱۰
🖤🖤🖤🖤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روز شمار محرم:روز سوم، استاد کفیل
🔴 یک سال یعنی سه تا صد روز به اضافه یک ۶۵ روز‼️
🔻رهبر انقلاب در دیدار تصویری امروز با دولت:
✅ کاری کنید با نام نیک از شما یاد کنند:
🔹از امروز سال آخر دولت شروع میشود. این آخرین فرصت شما برای کار کردن است. اینجور نباید تصور کرد که یک سال چیزی نیست؛ نه یک سال خیلی زمان است. یک سال یعنی سه تا صد روز به اضافه یک ۶۵ روز؛ زمان کمی برای کار نیست. بههیچ وجه نباید به چشم وقت اضافی به سال آخر نگاه کرد. بعضی کارهای اساسی در دولت شما ممکن است جواب ندهد اما برای دولت بعد به یادگار بگذارید. بگذارید با نام نیک، با تشکر از شما یاد شود.
✅ انتقاد از واردات گوشی لوکس آمریکایی:
🔹 شنیدم که برای واردات یک نوع گوشی لوکس آمریکایی در سال ۹۸ حدود نیم میلیارد دلار صرف شده. البته بخش خصوصی این کار را میکند، منتها دولت بایستی جلوی این را بگیرد. واردات بیرویه چیز خطرناکی است. گاهی این واردات، واردات لوکس است یعنی هیچ نیازی به آن نیست.
✅ اقتصاد را معطل تحولات خارجی نکنید
🔹 اقتصاد کشور به هیچ وجه نباید به تحولات خارجی پیوند بخورد زیرا این یک خطای راهبردی است. نباید برنامه ریزی اقتصادی برای کشور، معطل لغو تحریمها یا نتیجه انتخابات فلان کشور شود. باید بنا را بر این گذاشت که تحریمها به عنوان مثال تا ده سال دیگر ادامه دارد.
🔴 سرانجام کاسبی با شعار نفت در برابر غذا
🔻«رجانیوز» نوشت:
🔹«نفت در برابر غذا» طرحی بود که حامیان دولت روحانی میگفتند اگر روحانی در سال ۹۲ پیروز نمیشد، اجرایی میشد اما حالا دولتیها میگویند علیرغم عقبنشینیهای تاریخی حتی نفت در برابر دارو هم برای آنها آرزو شده است!
🔹 نوبخت اخیراً گفتهاست: «در تحریمهای جدید حتی اجازه فروش نفت برای تهیه غذا هم برای ما امکان پذیر نیست»
🔹مرحوم رفسنجانی چند ماه قبل از فوت خود در تحلیل پیروزی روحانی در سال ۹۲ گفتهبود: «برای ما روشن بود و کم و بیش مستند بود که سیاست غربیها این بود که ما را به نفت در برابر غذا برسانند؛ کاری که در عراق کردند. تحقیر آن مهم است که مردم ایران به سازمان ملل بروند».
بعد سیاسی عاشورا، قسمت ششم
«مبارزه با علت فساد»: سید الشهداء(ع) با قیام جاویدان خود قلب فساد را نشانه رفت. آن حضرت لحظه ای با یزید پلید به مجالست و مصالحت ننشست ؛ زیرا وی غیر از معاویه بود. یزید فردی بی شخصیت، میمون باز، شراب خوار و بی کفایت بود که برای برچیدن سفره توحید از ابتدا سفره بان آن را هدف قرار داده بود و چاره ای نبود جز آن که با پیکان مبارزه از ابتدا قلب او را نشانه رود.
شهید آیت اللّه مرتضی مطهری(ره) می گوید: چنان چه دعوت کوفیان برای قیام در کار نبود و حتی اگر معاویه بیعتش را از امام حسین(ع) بر می داشت و او را به حال خود رها می کرد، امام حسین(ع) دست از یزید بر نمی داشت. (حماسه حسینی، ج ۳، ص ۱۷۸).
قسمت هفتم
«زنده کردن روح مقاومت اسلامی در جامعه»:
قیام امام حسین(ع) و یارانش احساس ضعف و وحشت مسلمانان را نسبت به بنی امیه تا حدّ زیادی از بین برد ؛ به طوری که پس از شهادت آن حضرت شاهد چندین قیام در حجاز و عراق بر علیه امویان هستیم. قیام هایی که هر یک نشان گر رشد غیرت دینی جامعه اسلامی و پیام آور عزّت مسلمانان می باشد.
ناگفته پیداست که مهم ترین کار کرد قیام سید الشهداء(ع) حفظ بقای اسلام بود. بنی امیه در زمان خلافت یزید در پی ویران کردن بنیادهای دین پیامبر(ص) یعنی، توحید، نبوت، نماز، روزه و... بودند، ولی امام (ع) با حماسه خونین خویش چهره کریه بنی امیه را فاش کرد و با از بین بردن مشروعیّت و مقبولیّت بنی امیه، بقای اصول اعتقادات و مسلّمات دین را تضمین نمود. از این رو وقتی «ابراهیم» پسر «طلحة بن عبیداللّه» در شام از امام سجاد(ع) پرسید:(اگر در جنگ جمل جدّت پیروز شد) حالا چه کسی پیروز شده است؟ امام (ع) در پاسخ او فرمود: «اذا اردت ان تعلم من غلب و دخل وقت الصّلاة فاذّن ثمّ اقم ؛( امالی صدوق، ص ۶۷۷). اگر می خواهی بدانی چه کسی پیروز شده است، هنگام فرا رسیدن وقت نماز، ابتدا اذان بگو و سپس نماز را اقامه کن.»
این سخن نشانگر آن است که هدف نهضت حسین(ع) در درجه اول حفظ اسلام و استمرار شهادت به توحید و نبوت بر مأذنه های مساجد بود، زیرا اگر این مولّفه های مهم از صفحه جامعه محو می شد، دیگر چیزی از اسلام باقی نمی ماند.
🔴 متاسفانه اهتمام لازم به شبکه ملی اطلاعات و تشکیل شورای عالی فضای مجاز ی نمیشود
🔹 رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای هیات دولت: موضوع فضای مجازی بسیار مهم است؛ ما هم اهمیت فضای مجازی را و اینکه بخشی از زندگی مردم شده است، قبول داریم اما بحث ما در مورد فضای مجازی این است که این عرصه از خارج مدیریت و هدایت میشود و ما نمیتوانیم مردم را بی پناه رها کنیم.
🔹 عوامل مسلط بین المللی در فضای مجازی به شدت فعال هستند؛ تأکید مکرر بر شبکه ملی اطلاعات و تشکیل شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی و شرکت روسای سه قوه در آن به همین علت است اما متأسفانه اهتمام لازم به این موضوع نمی شود.
🔹شبکه ملی اطلاعات اجزایی دارد که این اجزا از زمانبندی ها عقب هستند.
تحریم تسلیحاتی چگونه لغو شد؟
✍ محمدایمانی :
♦️رونمایی موشک های حاج قاسم و ابومهدی، تحریم های تسلیحاتی پر سر و صدا را به تمسخر گرفت.
🔹آمریکا و اروپا خیال می کردند چنان در روند اجرای برجام، ایران را ضعیف و خلع سلاح می کنند که در سر رسید لغو تحریم های تسلیحاتی، رمقی برای ایران نمانده باشد.
♦️اما جمهوری اسلامی ایران با رونمایی موشکی، رویای موهوم غرب را به کابوس تبدیل کرد. جوانان اهل فن و شجاع ما، تحریم های تسلیحاتی را به موضوعی مضحک، لغو و بیهوده بدل کردند.
🔹 همّت کردند و سلاح های پیشرفته مورد تحریم را ساختند؛ رزمندگان جبهه مقاومت را هم مسلح نمودند، بلکه هر نقطه از محور مقاومت را بیخ گوش دشمن، تبدیل به کارگاه ساخت تجهیزات پیشرفته کردند.
♦️تمسخر تحریم ها از این بالاتر؟ کاش برخی دولتمردان هم در ماجرای تحریم های اقتصادی، هفت سال معطل وعده و وعید های فرصت سوز غرب نمی ماندند و آستین همت بالا می زدند. آن وقت، التماس غرب را می دیدند.
بعد سیاسی عاشورا ۸
«عدم پذیرش ذلت»؛ شخصیت هر انسانی در گرو عزّت و سربلندی اوست. از این رو خداوند اجازه نداده که هیچ مؤمنی تن به ذلّت دهد.
امام علی(ع) در این زمینه می فرماید: «من اذلّ نفسه فی طاعة اللّه فهو اعزّ ممّن تعزُّ بمعصیة اللّه؛(کنز العمّال،ج ۲، حدیث ۴۲۰۸۴). هر کس نفس خود را در راه اطاعت خدا خوار کند، عزیزتر از کسی است که با نافرمانی خدا به عزّت برسد.»
تمام عزّت و سربلندی امام حسین (ع) در بندگی و اطاعت او از خداوند بود. او در روز عاشورا زیر باران تیر دشمن، برترین عبادت الهی، یعنی نماز را در اول وقت برگزار کرد. و شب عاشورا از ابوالفضل (ع) درخواست کرد تا از دشمن مهلت بگیرد و انگیزه خود را از این مهلت خواهی چنین بیان کرد: «... امشب را نماز بخوانیم و به درگاه خداوند دعا و استغفار کنیم. خدا می داند که من نماز خواندن برای او و تلاوت کتابش و زیاد دعا کردن و استغفار را دوست دارم.» ( بحار الانوار، ج ۴۴، ص ۳۹۱).
«قیس بن اشعث» از امام حسین(ع) خواست تا با یزید بیعت کند، حضرت فرمود: «لا واللّه لا اعطیکم بیدی اعطاء الذّلیل و لا افرّ فرار العبید؛(ناسخ التواریخ، ج ۲، ص۲۳۴). به خدا سوگند! چون افراد ذلیل با شما دست ذلّت نمی دهم و مانند بردگان فرار نمی کنم.»
صبح عاشورا که دو سپاه نابرابر در مقابل هم قرار گرفتند فرمانده هان لشکرها مشخص شدند، امام حسین (ع) با جمعی از یاران خود به سوی لشکر کوفیان رفت تا با آنان اتمام حجت کند. آن حضرت خطبه خواند و سخنرانی کرد و در بخشی از آن فرمود: «... بیدار باشید که زنازاده فرزند زنازاده مرا بین دو چیز مجبور کرد
قسمت نهم
«برگرداندن روحیه حق گرایی»: نیم قرن از ارتحال آخرین فرستاده الهی محمد مصطفی (ص) نگذشته بود که حوادث و وقایعی پیش آمد که تصور آن هم استخوان سوز است. ظهور و بروز جریان «جعل احادیث»، سازمان دهی جریان های انحرافی مثل «مرجئه» و احیای ارزش های قومی و تعصّبات قبیله ای و دامن زدن به تفاخر و هجو و طعن قبایل نسبت به یکدیگر و بسنده کردن به آن چه که از طرف بنی امیه به اسم اسلام به خورد جامعه داده می شد، از نمونه های بارز از بین رفتن روحیه حق گرایی در جامعه مسلمین بود.
امام حسین(ع) فرمود: «چنین وضعی برای ما پیش آمده که می بینید. جداً اوضاع زمان دگرگون شده، زشتی ها آشکار گردیده و نیکی ها و فضایل از محیط ما رخت بر بسته است. مردم در زندگی پست و ذلت باری به سر می برند و صحنه زندگی همچون چراگاهی سنگلاخ و کم علت و به جایگاه سخت و دشواری تبدیل شده است! آیا نمی بینید که دیگر به حق عمل نمی گردد و از باطل خودداری نمی شود؟ در چنین محیط ذلّت بار و آلوده ای، مرگ را جز سعادت و زندگی با ستمگران را جز رنج و آزردگی نمی دانم. این مردم بردگان دنیا هستند و دین لقلقه زبان آنهاست. حمایت و پشتیبانی شان از دین تا آن جاست که زندگی اشان همراه با رفاه و آسایش باشد و آن گاه که در بوته امتحان قرار گیرند، دین داران کم هستند.».(سخنان حسین بن علی از مدینه تا کربلا، ۱۸۰).
# بعد سیاسی عاشورا.قسمت ۱۰
« احیای روحیه شهادت طلبی»: اعتقاد به مکتب شهادت در قیام حسینی تا آن جااست که آن حضرت عشق خود را به مرگ در راه خدا این گونه ابراز می داشت: «خطّ الموت علی ولد آدم مخطّ القلادة علی جید الفتاة و ما اولهنی الی اسلافی اشتیاق یعقوب الی یوسف؛( بحار، ج ۴۴، ص۳۶۶). مرگ بر انسان ها همچون گردن بند برگردن دختران جوان است و من به دیدار نیاکانم آن چنان اشتیاق دارم که یعقوب به دیدار یوسف چنان مشتاق بود.»
امام حسین (ع) آرمان شهادت طلبی را از ارکان قیام جاودانه خود می دانست و در ضمن یک دعوت عمومی از تمامی آزادگان این مهم را بیان می کرد که: «من کان باذلاً فینا مهجته و موطّناً علی لقاء اللّه نفسه فلیرحل معنا فانّی راحلٌ مصبحاً ان شاءاللّه تعالی؛(کشف الغمّه، ج ۲، ص۲۹)؛ هر کس حاضر است تا در راه ما از خون خویش بگذرد و جان خود را در راه لقای پروردگار نثار کند، آماده حرکت با ما باشد که من صبحگاهان حرکت خواهم کرد ان شاءاللّه تعالی.»
حسین بن علی(ع) با آگاهی به شهادت راه کربلا را پیش گرفت و دیگران را هم آگاه ساخت. چنان چه آن هنگام که «ام سلمه» از سفر آن حضرت اظهار ناراحتی کرد، فرمود:من می دانم در چه ساعتی و در چه روزی کشته خواهم شد و می دانم کدام شخص مرا خواهد کشت و از خاندان و یاران من کدام افراد کشته می شوند!(چهره خونین حسین (ع)، ص۵۸).
# بعد سیاسی عاشورا؛ قسمت آخر
« احیای روحیه شهادت طلبی»۲
سرانجام آن حضرت با شهادتش راه جاودانگی را به بشریت آموخت و با خون سرخش نسخه آزادگی را نگاشت و ارزش های اسلامی و انسانی را دوباره زنده کرد. از آن پس تا به امروز هر انسان آزاده ای راه سالار شهیدان را در پیش گرفته و با اقتدا به آن امام همام(ع) در مقابل ظلم ایستاده و مرگ سرخ را برگزیده است. تا هم خود را ماندگار سازد و هم جامعه را از آلودگی پاک کند و تا این روحیه در خلق و خوی بشر بوده و هست هیچ ظلمی پایدار نمانده و هیچ ظالمی ماندگار نخواهد ماند.
همان گونه که بنی امیه پس از شهادت حضرت ابا عبداللّه الحسین (ع) و یارانش ریشه کن گردیدند.
انشاالله حسینی باشیم و حسینی بمانیم.
« با تشکر از همکاری سرکار خانم فرقانی»
🔶 وقایع روز ششم محرم
از مهمترین اتفاقات روز ششم محرم سال 61 قمری:
1......در این روز عبیداللّه بن زیاد نامه ای برای عمر بن سعد فرستاد که: من از نظر نیروی نظامی اعم از سواره و پیاده تو را تجهیز کرده ام. توجه داشته باش که هر روز و هر شب گزارش کار تو را برای من می فرستند.
2...... در این روز "حبیب بن مظاهر اسدی" به امام حسین (ع) عرض کرد: یابن رسول اللّه! در این نزدیکی طائفه ای از بنی اسد سکونت دارند که اگر اجازه دهی من به نزد آنها بروم و آنها را به سوی شما دعوت نمایم.
امام (ع) اجازه دادند و حبیب بن مظاهر نزد آنها رفت و به آنان گفت: بهترین ارمغان را برایتان آورده ام، شما را به یاری پسر رسول خدا دعوت می کنم، آنان پذیرفتند. و سپس مردان قبیله که تعدادشان به 90 نفر می رسید برخاستند و برای یاری امام حسین(ع) حرکت کردند. آنان در میان راه با 400 سواره از سپاه عمر سعد درگیر شدند، هنگامی که یاران بنی اسد دانستند تاب مقاومت ندارند، پراکنده شدند و به قبیله خود بازگشتند و شبانه از محل خود کوچ کردند که مبادا عمر بن سعد بر آنان بتازد.
حبیب بن مظاهر به خدمت امام(ع) آمد و جریان را بازگو کرد. امام(ع) فرمودند: "لاحَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّهِ"
پی نوشت:
۱.فیض الاسلام و وقایع الایام شیخ عباس قمی
۲.لهوف سید بن طاووس
🖤🖤🖤🖤
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
《السلام علیک یا أباعبدالله》
📅 روزشمار محرم: #روز_ششم
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
🔴 تلخترین حادثهای برای رهبرانقلاب تا آن روز‼️
🔻 روایت خواندنی حضرت آیتالله خامنهای از روز انفجار دفتر نخست وزیری و شهادت آقایان رجایی و باهنر:
🔹در شب قبل از حادثه، من در جلسهای با حضور شهید رجائی شرکت کردم و در آن جلسه راجع به مسائل مهم مملکتی صحبتهایی شد.
🔹بنابراین، از محل حادثه دور بودم، بعدازظهر بود و من هم بیمار بودم و خوابیده بودم. از خواب که بیدار شدم، از بچه های پاسدار و برادرانی که پهلوی من بودند، یک زمزمههائی را شنیدم. گفتم چه شده است.
🔹گفتند یک بمب در نخستوزیری منفجر شده. من فوقالعاده نگران شدم. پرسیدم چه کسی در آنجا بوده، گفتند آقایان رجائی و باهنر هم بودند.
🔹خودم را با آن حال به پای تلفن رساندم. به چند جا تلفن کردم. اما خبرها همه متناقض و نگرانکننده بود.
🔹یکی میگفت حالشان خوب است و دیگری میگفت هنگام انفجار از جلسه بیرون آمده بودند. یکی میگفت جسدشان پیدا نشده یا در بیمارستان هستند و من تا اوایل شب که خبر درستی به من نرسیده بود، در حالت فوقالعاده بد و نگرانی به سر بردم؛ تا بالاخره، مطلب برای من روشن شد.
🔹فکر میکنم با آقای هاشمی یا با حاج احمد آقای خمینی صحبت کردم. آنها جریان را تعریف کردند. احساسات من در آن موقع طبیعی است که چگونه بود.
🔹دو دوست عزیز و قدیمی، دو انقلابی، دو عنصر تراز اول جمهوری اسلامی را از دست داده بودیم و من شدیداً احساس ضایعه میکردم، احساس غم میکردم، و از طرفی، احساس خشم داشتم نسبت به آن کسانی که عاملین این حادثه بودند؛ و لذا روز بعد، صبح زود با اینکه خیلی بیحال بودم، سوار اتومبیل شدم، آمدم برای تشییع جنازه. با اینکه اطباء همه من را منع میکردند که من شرکت و دخالت نکنم، دیدم طاقت نمیآورم که شرکت در مراسم نکنم.
🔹آمدم روی ایوان جلوی مجلس و یک سخنرانی هم با کمال هیجان کردم که دور و بر من را دوستان گرفته بودند که مبادا از شدت هیجان بیفتم. به هر حال، بسیار حادثه تلخی بود. شاید بتوانم بگویم سختترین حادثهای که تا آن روز من دیده بودم، زیرا حادثه هفتم تیر که میتوانست از این تلختر باشد، هنگامی اتفاق افتاده بود که من بیهوش بودم و نمیفهمیدم.
🔹بعد از آن حادثه به تدریج آشنا شدم و اطلاع پیدا کردم، اما این حادثه ناگهانی، بعد از حادثه هفت تیر، شاید تلخترین حادثهای بود که تا آن روز برای من پیش آمد.
🔹گفتگو با روزنامه کیهان در سال ۱۳۶۱