eitaa logo
افق
3.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
259 ویدیو
50 فایل
واحد ادیان، فرق و قومیت‌های موسسه مصاف (افق) ارتباط با ما👇 my.masaf.ir/r/eitaa
مشاهده در ایتا
دانلود
افق
💠 سکولاریزم و چالش صداقت در تجربه ✍ برخی کاستی‌ها و نارسایی‌های تجربه را با هم مرور کردیم. حالا به عنوان یک مورد مطالعاتی و مصداق عینی از جایگاه تجربه نزد ما و انگاره‌های سکولاری، بحث حجاب و عفاف را مثال می‌زنیم و رویکرد مدرنیته را در قبال آن ارزیابی می‌کنیم. 🔰به ما می‌گویند: خودتان عقل دارید، دین می‌خواهید چه کار؟ می‌گوییم: عقل برهانی و حسابگر منظورتان است یا عقلی که خوب و بد را تشخیص می‌دهد؟ می‌گویند: هیچ کدام، فقط عقل تجربی. می‌گوییم: اجازه هست خودمان حجاب را تجربه کنیم و نتیجه را گزارش بدهیم؟ می‌گویند: نه، نمی‌شود که آزادی مردم را محدود کرد! فقط وقتی دیدید مردم دارند به همدیگر «آسیب» وارد می‌کنند شما ورود کنید و آسیب‌زننده را محدود کنید. آن هم آسیبی که به چشم بیاید! 👈 می‌گوییم: اجازۀ تجربۀ آزادانه هم که به ما ندادید. لااقل از تجربۀ ۷۰ سالۀ خودتان در مبارزه با حجاب و حیا بگویید. در این باره کار آماری و میدانی کرده‌اید؟ می‌گویند: این چیزها را که نمی‌شود زیر تیغ تجربه آورد و با خط کش اندازه گرفت؛ ولی... عجیب است از وقتی که این رویکرد را در پیش گرفته‌ایم، طلاق (طلاق رسمی و طلاق عاطفی) هر روز دارد بالا می رود. خانواده‌ها سست و بی روح شده‌اند و زن و شوهر علاقه و تعهدی نسبت به هم ندارند. خیلی‌ها هم ترجیح می‌دهند تنها باشند و در تجرد به سر ببرند. در برخی کشورها (مثل انگلیس) اختصاصاً یک وزارتخانه با عنوان وزارت تنهایی تشکیل شده است. فرزندان بی‌سرپرست هم زیاد شده‌اند و در برخی کشورها آمار فرزندان خارج از عرف خانواده 50 درصد را رد کرده است! مشکلات روحی و روانی هم که مشخص است بیشتر شده و این را آمار مصرف روان‌گردان و قرص اعصاب به خوبی نشان می‌دهد؛ و دیگر ... همین! 🔸می‌گوییم: تجربه به این بزرگی برای شما کافی نیست که با توجه به آن در سیاست‌های کشورشان تجدید نظر کنید؟ ای کاش در بند این شعار فریبندۀ «آزادی» نبودید و به تجربیاتتان احترام می‌گذاشتید. اینجاست که وقتی صادقانه مسیر تجربه را هم در پیش می‌گیریم، به همان جایی می‌رسیم که شریعت به ما نشان داده بود! 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
افق
🔸 ایدئولوژی داروینیسم (قسمت هفدهم) 🔰 فرض کنید در آن مقطع زمانی بودیم. فرض کنید آنچه از موجود تک­‌سلولی تا انسان رخ داده بود را ندیده بودیم. فرض کنید آخر داستان را نخوانده بودیم و تنها مبتنی بر استدلال علمی می­خواستیم پیش­‌بینی کنیم چه می­‌شود؟ فرض کنید دانشمندی بودیم که هر چه از قوانین جهان تا کنون کشف شده است می­دانستیم ولی سر از آن مقطع زمانی در آورده بودیم. طرف کدامیک را می­‌گرفتیم. حرف کدامیک علمی بود؟ سروش آسمانی یا دانشمند کلبی مسلک؟ ❇️اگر همین سوال را در آن مقطع از یک داروینیست می­پرسیدیم، طبیعی است که طرف دانشمند کلبی مسلک را بگیرد و راستش را بخواهید من هم اگر در آن مقطع بودم، حاضر نبودم ادعاهای گزاف سروش آسمانی را بپذیرم. اما توجه داشته باشید که گزاف‌ترین ادعا، ادعای امروز داروینیست‌ها است که نه تنها افسانه­ بافی‌های سروش آسمانی را می­پذیرند، بلکه می­‌گویند طبیعت راهی جز این نداشته است که این مسیر افسانه­‌ای را طی کند!! هیچ تصادفی در کار نبوده. اگر فیلم را عقب بزنیم و دوباره به همان موجود تک سلولی برسیم، آن موجود تک سلولی در اثر جبر طبیعت چاره­ ای جز این نداشته است که به جایی برسد که ما رسیده‌ایم. 👈 از این منظر است که می­‌گوییم ایدئولوژی داروینیست گزافه­‌گو تر از تمام افسانه­‌سرایان الهه­‌ها و رب­‌النوع­‌های کهن است. بله داستان حیات افسانه نیست، رخ داده است. ولی اینکه تنها با نظریه انتخاب طبیعی بتوان آن را توضیح داد افسانه­‌ای بیش نیست. صرفاً یک ایدئولوژی است نه علم. ایدئولوژی که ایده آن چندان چنگی به دل نمی­زند. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
9.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 پدر داستان نویسی ایران که همسر آلمانی خود را مسلمان کرد! 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
افق
‍ 💠 «دین، در ادبیاتی نو» 💢فصل اول : ضرورت تولید ادبیاتی تازه در معرفی دین ▪️قسمت پانزدهم: سکولاریزم، پیامد نگاه غیرکارکردگرایانه به دین (۴) 🔸یکی از مهمترین مفاهیم دینی، مفهوم «ولایت» است. ولایت در تعریف کارکردگرایانه از دین، اتصال و اتحاد میان مؤمنین را ایجاد می کند. این اتصال به جهت وجود دو جبهه در برابر یکدیگر است: جبهه «ولایت الله» و جبهه «ولایت طاغوت». وجود این دو جبهه را در سرتاسر قرآن به ویژه آیات کلیدی آن مانند «آیت الکرسی» می‌توان مشاهده کرد. 🔸درگیری اصلی این دو ولایت بر سر مدیریت و حکمرانی بر جهان (ربوبیت) است. نزاعی سیاسی که شیطان راجع به ربوبیت عالم هستی در برابر خدای متعال ایجاد کرد. نزاعی که همیشه وجود داشته و تا برپایی حکومت امام زمان(عج) و پیروزی جبهه «ولایت الله» ادامه خواهد داشت. 🔸همانطور که می‌بینید، این تعریف از ولایت، کاملاً سیاسی است. تعریفی که در آیات و روایات بسیاری می‌توان شواهد فراوانی برای آن ارائه کرد. 🔸اما در قرائت سکولار از دین، مفهوم کلیدی ولایت صرفاً به معنای به معنای «محبت اهلبیت» تعریف می‌شود. یعنی نقش اصلی ولایت که فرماندهی در نزاعی تاریخی_سیاسی است نادیده گرفته می‌شود. ولایت مداری را صرفاً در زیارت و روضه و اشک می‌بیند؛ اما آن را از کارکرد اصلی خود تهی می‌کند. لذا تربیت شدگان این نگاه، هیچ گونه درگیری با «جبهه طاغوت» ندارند و همین که زیارت و اشک و روضه‌ای داشته باشند، خود را ولایتمدار می‌بینند. 🔸رسوب این نگاه در اندیشه مؤمنین می‌تواند در نتیجه تفسیری جاهلانه از ولایت باشد. اما غالباً در اثر تبلیغ و ترویج این نگاه توسط جبهه طاغوتی در اندیشه مؤمنین است. چون این نگاه، جبهه حق را از نیروی مبارز خالی می‌کند و این به نفع «جبهه طاغوت» است. لذا در طول تاریخ تا امروز محبین و شیعیان بسیاری را می‌توان مشاهده کرد که علی رغم حضور گسترده در مراسم و مناسک دینی، هیچ گونه خطری برای طاغوت زمان خویش ندارند. 📚برای مطالعه بیشتر ر.ک: طرح کلی اندیشه اسلامی، سید علی خامنه‌ای، انتشارات صهبا، فصل ولایت. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
11.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 آیا نمی‌شود تاریخ دقیق شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها را مشخص کرد؟! 🔻 چرا تحقیق شیخ جعفر کاشف الغطاء پیرامون پیدا کردن تاریخ دقیق (س) به سرانجام نرسید؟! ▪️شهادت حضرت فاطمه (س) به روایت ۷۵ روز درست است یا ۹۵ روز؟ 👤 حجت‌الاسلام راجی 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh
◾️دفن شبانه سلام الله علیها و خشونت عمر بن خطاب 🔸 بعد از آنکه آن بانوی شهیده توسط شقی‌ترین افراد به شهادت رسید، بنابر وصیت خودشان شبانه به خاک سپرده شدند و محل دفنشان نیز مخفی ماند. صبح روز بعد عمر و ابابکر و عده‌ای از مردم به خانه حضرت آمده تا بر زعم باطل خود، بر جنازه صدیقه شهیده سلام الله علیها نماز خوانده و آن حضرت را دفن کنند. اما وقتی متوجه شدند که دفن آن حضرت با غربت و مظلومیتِ تمام در شب صورت گرفته، متعجب شدند و لب به اعتراض گشودند. 💢 بین عمر بن خطاب و مقداد رضوان الله تعالی علیه در گیری رخ داد. نکته‌ای که در این گفتگوی مقداد و عمر مشهود است، اشاره به جریان شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها می‌باشد که مقداد چنین می‌گوید: دختر رسول الله از دنیا رفت و خون از پشت و پهلوی او می‌رفت آن هم به سبب ضرب شمشیر و تازیانه‌ای که شما به او زدید. 📚کامل بهایی (ترجمه فارسی)، ص ۳۱۴. 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
افق
‍ ❇️ تبارشناسی سکولاریزم ✍ چه کسانی دربارۀ حکومت دینی صلاحیت اظهار نظر دارند؛ مردمی که در سایۀ آن دین و این حکومت می‌خواهند زندگی کنند؟ یا حاکمانی که دور از چشم آن دین می‌خواهند فرمانروایی کنند و جولان بدهند؟ ✳️ کسانی که از جدایی دین و سیاست ذی‌نفع هستند، کاملاً طبیعی است که مدافع سکولاریزم باشند. برای این‌ها مخالفت با حکومت دینی همان قدر اهمیت دارد که ثبات و برقراری قدرت خودشان اهمیت دارد. بنا بر این طبقۀ حاکمِ غریبه با دین را باید نخستین و سرسخت‌ترین مخالفان حکومت دینی دانست. ▫️البته این قابل انکار نیست که گاهی حکومت‌های به ظاهر دینی، خود در طرد جوامع از دین مقصر بوده‌اند و موجب بدنامی حکومت‌های دینی شده‌اند؛ و این همان چیزی است که به نام «بنیادگرایی دینی» از آن یاد می‌شود. اما فعلاً سخن در این است که اگر حکومتی حقیقتاً هم دینی باشد، مخالفت‌های ساختگی در مسیر آن ناگزیر است. 🔸مخالفت‌های امروز سکولارها با حکومت دینی بیش از اینکه یک مخالفت علمی و منطقی باشد، از جنس تمسخرها و هوچی‌گری‌هایی است که قرآن در جریان مبارزات انبیا به آن اشاره می‌کند. «اینکه در آیۀ کریمه می‌فرماید: «يَا حَسْرَةً عَلَى الْعِبَادِ مَا يَأْتِيهِم مِّن رَّسُولٍ إِلاَّ كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُون(یس: 30)»، این مستهزئین [مسخره کنندگان] چه کسانی بودند؟ عمدۀ مستهزئین کسانی بودند که حضور دین در جامعه را مانع و رادع خودسری و خودکامگی و قدرت‌های بی‌مهار خود به حساب می‌آوردند. [در کنار کسانی که دلبسته به شهوات بودند و با اغراض شخصی با دین مخالفت می‌کردند]. (بیانات رهبر انقلاب، 19/6/1381) 💠 دین اساساً نافی هرگونه اقتدار هواپرستانه است و اطاعت از هرکسی را ـ جز از مسیر فرمان خدا ـ از اساس مردود و نامشروع اعلام می‌کند؛ و این چیزی است که پایه‌های قدرت حاکمان غیر الهی را سست و متزلزل می‌کند. «اسلام اولین کاری که می‌کند، مردم را آمادۀ مجاهدت و تلاش بی‌وقفه در راه رسیدن به آرمان نهایی ـ که توحید است ـ می‌کند. توحید در فضای اجتماع، توحید در فضای سیاست، یعنی عبودیت پروردگار و لاغیر. این چیزی است که دشمن را می‌ترساند و استکبار را خشمگین می‌کند.» (بیانات رهبر انقلاب 15/7/87) 👈 در مرحلۀ بعد، متن و محتوای ادیان الهی است که برای حاکمان ایجاد چالش می‌کند و سد راه اغراض شوم آن‌ها می‌شود. «کسانی که می‌خواهند صحنۀ اقتصاد و سیاست و فرهنگ و فعالیت اجتماعی را محل تاخت و تاز اهواء و شهوات و خباثت‌های خودشان قرار بدهند و بندگان خدا را بندگان خود کنند، معارضی که می‌بینند، دین است». (بیانات رهبر انقلاب، 10/11/1379) عجیب این است که همین حاکمان فرصت‌طلب، دینی را که به جنگ آن‌ها آمده «افیون توده‌ها» می‌نامند و سکولاریزم را توصیه و ترویج می‌کنند! 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  تلگرام| اینستاگرام | ایتا
18.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 ماجرای زنی که سیصد سال آمدن منجی را به جلو انداخت... 🔸در عالم رازی ست که جز با خون مظلوم فاش نمی‌شود! 🔆 کانال ادیان، فرق و قومیت‌های مؤسسه مصاف (افق)  🔆 @masaf_ofogh