eitaa logo
مسیر فقاهت
2.3هزار دنبال‌کننده
221 عکس
11 ویدیو
37 فایل
🔸 کانال مسیر فقاهت محلی برای #تامل پیرامون داده های فقهی _اصولی و ارائه نکات کاربردی در مسیر فقاهت ✍️صادقی/دانش پژوه فقه و اصول مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) قم 💠نقل مطالب فقط با #ذکر_منبع💠 شناسه ادمین ( @Masirefeghahat ) 🌱تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 تعبیر {بخش اول} 🔹مرحوم سیّد مرتضی در کتاب به وفور از تعبیر «ممّا انفردت به الإمامیّۀ» استفاده کرده است. بحث در این است که آیا مفاد این عبارت، است یا خیر؟ 💢انظار فقها در دلالت این تعبیر💢 1⃣ دلالت بر اجماع 🔸برخی از فقها این عبارت را حاکی از اجماع دانسته‌اند مانند مرحوم در کتاب المناهل نقل اجماع را به مرحوم سید نسبت می‌دهد¹ و همچنین در بحث وجوب یا عدم وجوب خمس نقل اجماع را به مرحوم سید نسبت می‌دهد² 🔹بعضی از بزرگان به صراحت این عبارت را کاشف از وجود اجماع در آن دوره می‌دانند. مرحوم جزائرى در کتاب هدی الطالب دلالت عبارت مذکور را بر اجماع غیر قابل انکار می‌داند. وی می‌گوید «ظهور مما انفردت به الإمامية و عندنا في الإجماع لا ينكر³.» 2⃣عدم دلالت بر اجماع 🔹قائلان به این نظریه به دو گروه تقسیم میشوند: 🔻الف) دلالت بر وجود حداقل دو قائل دیگر غیر از سید مرتضی 🔸مرحوم از عبارت مما انفردت چنین استفاده می‌شود که غیر از مرحوم سید، حداقل دو قائل دیگر نیز در مسأله وجود دارد⁴ 🔻ب)دلالت بر نظر اختصاصی امامیه در مقابل عامه 🔹برخی به صراحت، دلالت این عبارت را بر اجماع نفی کرده‌اند از آن جمله مرحوم است که عبارت مذکور را فقط دال بر نظر اختصاصی امامیه و لو فی الجمله در مقابل عامه می‌داند ⁵ و در جای دیگر می‌گوید «مما انفردت به الامامیة» اجماع نیست⁶ 🔸و همچنین نیز همانند مرحوم صاحب جواهر این عبارت را در مقابل عامه می‌داند و دلالت آن را بر اجماع نمی‌پذیرد⁷ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:کتاب المناهل ص۶۸۱ : نبّه في الانتصار على دعوى الإجماع على ما صاروا اليه قائلا و ممّا انفردت به الاماميّة انّ الزوجة لا ترث من رباع المتوفى شيئا *²:مستندالشیعه ج۱۰،ص۲۹ : و وجوب الخمس فيه إجماعيّ، و عليه دعواه في الانتصار و الغنية و المنتهى *³:هدی الطالب ج۷،ص۹۰: ظهور «مما انفردت به الإمامية» و «عندنا» في الإجماع لا ينكر *⁴:مصابیح الظلام ج۲،ص۲۹: بل لا أقلّ من قول اثنين زائدا على قوله *⁵:جواهر الکلام،ج۱۱،ص۴۲۸: أنه في صدد بيان متفرد الإمامية من القول بالوجوب أداء و قضاء و لو في الجملة في مقابل العامة ⁶*همان،ج۳۴،ص۲۸۰:و ليس في الانتصار سوى أنه مما انفردت به الإمامية و ليس ذلك إجماعا *⁷:کتاب نکاح،ج۲۵،ص۷۷۷۸:انتصار: «مما انفردت به الامامية القول بأن أكثر مدة الحمل سنة واحدة» ظاهر عبارت اول آن است كه در مقابل اهل سنت است 🆔@masire_feghahat نقل مطلب صرفا با لینک کانال
مسیر فقاهت
🔰#فقه_و_حقوق 💢بررسی امکان عفو از قصاص برای مجنی علیه در قتلهای اُتانازی{بخش دوم}💢 ــــــــــــــــ
🔰 💢بررسی امکان عفو از قصاص برای مجنی علیه در قتلهای اُتانازی{بخش سوم}💢 ــــــــــــــــــــ ادامه بحث: 🔻دلیل پنجم : الحدود تدرأ بالشبهات. و فیه : این قاعده در جایی می آید که منافات با حق دیگری نداشته باشد و شامل مقام نمی شود . 🔻دلیل ششم : قاعده (تفسیر به نفع متهم) که معمولا حقوقدانها به آن تمسک می کنند . و فیه : این قاعده با حق اولیاء دم معارضه دارد و اینجا نمی آید و شاید این قاعده در تبدیل قصاص به دیه استفاده شود . 🔻دلیل هفتم : ادله جواز ابراء پزشک و فیه : اولا جواز قیاس جواز ابراء بر جواز عفو قصاص دلیلی ندارد ثانیا این ابراء از باب تعطیل نشدن باب طبابت ثابت شده است و در مقام این عذر وجود ندارد . در طرف مقابل عده ای قائل به عدم سقوط قصاص هستند و لو مجنی علیه اسقاط کند عمده دلیل آنها : عمومات ادله قصاص بعضی این عمومات را نسبت به بعد از قتل و پیش از قصاص تخصیص زده اند کما اینکه در قانون هم آمده بود و اگر این تخصیص ثابت شود بعید نیست که اسقاط این حق را بتوان قبل از جنایت هم ثابت کرد . 🔸اما نسبت به قسم دوم اتانازی که با روشهای سلبی رخ می داد شاید بتوان انتساب قتل را به پزشک منتفی دانست الا در بعض فروض که تنها راه نجات این بیمار شخص پزشک باشد و کاری برای نجات او از بقیه برنیاید . 🆔@masire_feghahat نقل مطلب صرفا بالینک کانال
🔰دفتر تدوین متون درسی مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار می کند: 🔹اولین جلسه از سلسله نشست های تخصصی جایگاه در نظام آموزشی 🔅با موضوع: 💢شرح لمعه ، امتیازات و اقتضائات آموزشی 🔶با حضور ارزشمند اساتید معظم: 🔹حجت الاسلام و المسلمین سیدطاهر غفاری 🔹حجت الاسلام و المسلمین حسن شکوری 🔹حجت الاسلام و المسلمین یوسف غلامی 🔹حجت الاسلام و المسلمین مهدی رهنما 📆زمان: چهار‌شنبه ۱۴۰۰/۱۰/۲۹ ⏱ ساعت ۱۳ 🌀مکان: میدان معلم،حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام،طبقه سوم،سالن سلمان فارسی 🆔@masire_feghahat
مسیر فقاهت
🔰#روایات_افضل_الاعمال {بخش دوم} ــــــــــــــــــــــــــ ادامه وجوه جمع بین این روایات: 2⃣ این ر
🔰 {بخش سوم} ـــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸ادامه وجوه جمع بین این روایات : 3⃣أفضل بودن در این روایات، می باشد، یعنی از یک جهت خاصّ مصلحت این أعمال از بقیّه أعمال حتّی واجبات بیشتر است، اگر چه با توجّه به لحاظ همه جهات، این أعمال أفضل نباشند. شاهد این مطلب، تفاوت أفضل الأعمال در روایات است، به گونه ای که در هر روایت، عملی أفضل الأعمال معرّفی شده است. 4⃣این اعمال از جهت ، افضل هستند، ولی مفسده در جعل وجوب در برخی از آنها موجب عدم جعل وجوب در مورد آنها شده است. 5⃣ أفضل بودن ناظر به خصوص مصلحت است، نه ترک مفسده و لذا أعمالی که أفضل شمرده اند، مصلحتشان از واجبات نیز بیشتر است، ولی چون در ترک آنها مفسده نیست وجوب جعل نشده است. این مطلب بنابر مبنای شیخ أنصاری می باشد. ایشان معتقد است، قوام وجوب به وجود مصلحت در فعل و مفسده در ترک می باشد. 🔆ایشان می فرماید: «و أمّا أولویّة دفع المفسدة فهی مسلّمة، لکن المصلحة الفائتة بترک الواجب أیضاً مفسدةٌ و إلّا لم یصلح للإلزام؛ إذ مجرّد فوات المنفعة عن الشخص و کون حاله بعد الفوت کحاله فیما قبل الفوت لایصلح وجهاً لإلزام شیءٍ علی المکلّف ما لم یبلغ حدّاً یکون فی فواته مفسدة وإلّا لَکان أصغر المحرّمات أعظم من ترک أهمّ الفرائض مع أنّه جُعل ترک الصلاة أکبر الکبائر¹» ـــــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:فرائد الاصول،ج۲،ص۱۸۷ 🆔@masire_feghahat نقل مطلب صرفا با لینک کانال
🔰 (اعلی الله مقامه الشریف) 💢مطایبات💢 🔸آیت الله شبیری زنجانی نقل میکنند: 🔹شیخ انصاری شوخی های جالبی داشته است که با متانت و ذوق خاصی توأم بوده است : میگویند : فاضل دربندی ، ملا باسواد معاصر شیخ بوده و هردو شاگرد شریف العلماء بوده اند ، فاضل دربندی ملای جامع و در عین حال ساده بوده و خودش را از شیخ هم اعلم میدانسته است.روزی در حرم حضرت امیر(علیه السلام) خطاب به شیخ میگوید:به خداقسم من اعلم از شما هستم! شیخ میگوید:آقا شما چرا قسم میخورید؟قسم خوردن وظیفه منکر است!! :) 📚مجموعه مقالات کنگره جهانی شیخ انصاری شماره ۷ 🆔@masire_feghahat نقل مطلب صرفا با لینک کانال
🔰گزارش تصویری 🔹 با همت دفتر تدوین متون درسی مرکز مدیریت حوزه های علمیه اولین جلسه از سلسله نشست های تخصصی جایگاه متون درسی در نظام آموزشی 🔸با موضوع:شرح لمعه ، امتیازات و اقتضائات آموزشی در حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام برگزار گردید. 🆔@masire_feghahat
120301_005.m4a
21.86M
🔰 🔸شرح لمعه ، امتیازات و اقتضائات آموزشی 🔹صوت اولین جلسه از سلسله نشست های تخصصی جایگاه متون درسی در نظام آموزشی 🆔@masire_feghahat نقل مطلب صرفا با لینک کانال
🔰 (رضوان الله علیه) 💢تنقیح مناط درکلام شیخ مفید💢 🔶وسئل عليه السلام عن رجل يشتد عليه الصوم أيما أفضل له: أن يصوم على المشقة أو يتصدق عن كل يوم بدرهم فقال عليه السلام: صدقة درهم كل يوم أفضل من صيامه¹ و فقه هذا: أنه من صام على المشقة لم يؤمن عليه الضرر من المرض فصدقة درهم على مؤمن أفضل ويحتمل أن يكون أفضل على كل حال، لأن ثواب سرور أهل الإيمان أفضل عند آل محمد عليهم السلام من التطوع بالصلاة والصيام² 🔷توضیح: 🔸به نظر می رسد شیخ مفید "ره" مناط حکم به "افضلیت صدقه بر روزه مستحبی با مشقت" را "افضلیت ثواب سرور اهل ایمان بر عبادات مستحبی" می داند، فلذا قید "مشقت داشتن روزه مستحبی" در متن سوال و فرد "روزه" در متن سوال و جواب را مقید و متخصص حکم موجود در جواب ندانسته و به صورت کلی "صدقه" را افضل بر "عبادات مستحبی" (چه عبادت مستحبی با مشقت و چه بدون مشقت/چه روزه مستحبی و چه سایر عبادات مستحبی)و می داند. ☑️به نظر می رسد، اتکاء بر "شناخت مبینان شریعت و نظام ارزشی آنها(مذاق شارع)" مسیر را برای هموار کرده است کمااینکه آخر مطلب ارشاد به این مطلب دارد ــــــــــــــــــــــــــــــ *¹:الوسائل،ج۷،باب ۱۱ من أبواب الصوم المندوب *²:المقنعة،ص۳۸۱ 🆔@masire_feghahat نقل مطلب صرفا بالینک کانال
کانال مسیر فقاهت(1).mp3
10.94M
🔰استاد سیدمحمدجواد (زیدعزه) 🔸بعد از شیخ انصاری دو سبک در اصول بوجود آمد سبک اصحاب السامراء و سبک اصحاب النجف 🔹بعضی ها میگویند ممثل نجفیها «انما» است و ممثل سامرائیها «لیت و لعل» 🔸سبکی که محقق بروجردی پایه گذاری کرد بر پایه ی بود 🆔@masire_feghahat
🔰 استجابت دعای شیخ انصاری 🔘 شيخ محمود ميثمى عراقى مولّف كتاب "دارالسلام" شاگرد شيخ انصارى بود. وى تقريرات درس شيخ را نوشته است به نام "قوامع الفضول عن وجوه حقائق الأُصول". 🔸 شيخ محمود در دارالسلام از ميرزا حبيب الله رشتى و ايشان هم از پسر آقا سيد على شوشترى نقل كرده است: 🔹زمانى در نجف وبا شايع شد. در اواسط شب، ناخوشى بر پدرم عارض گرديد و چون حال او را بسيار پريشان ديديم، از ترس اينكه فردا شيخ مؤاخذه نكند كه چرا مرا مطّلع نكردى، فانوس را روشن كرديم تا نزد شيخ برويم. پدرم متوجه شد و پرسيد: مى ‏خواهى چه كنى؟! عرض كردم مى ‏خواهيم شيخ را با خبر كنيم. فرمود: نياز نيست، شيخ الآن تشريف مى ‏آورد. چراغ را خاموش كنيد و بنشينيد. 🔸فانوس را خاموش كرديم و نشستيم. در همان لحظات در زده شد. پدرم فرمود: شيخ است، در را باز كنيد. در را باز كرديم. ديدم شيخ به همراه ملا رحمت الله پشت در است! شيخ فرمود: حاج سيد على چگونه است؟! عرض كرديم: خدا رحم كند! شيخ فرمود: ان شاء الله جاى نگرانى نيست. شيخ داخل شد و سيد على را مضطرب ديد. 🟢 شيخ گفت: مضطرب نباش، ان شاء الله خوب مى ‏شوی. سيد على گفت: از كجا مى ‏گويى؟! 🔸شيخ گفت: خواسته ‏ام كه تو بعد از من بمانى و بر جنازه‏ ام نماز بگزارى. سيد گفت: چرا اين را خواستى؟! 🔹شيخ گفت: حالا كه شد... سپس مقدارى سؤال و جواب و مزاح كردند و شيخ برخاست و رفت. 🔹فرداى آن روز شيخ بعد از درس بالاى منبر فرمود كه مى‏ گويند حاج سيد على ناخوش است. هر كسى كه مى‏ خواهد، براى عيادتش بيايد. سپس با عده‏ اى از طلاّب به عيادت سيد على رفت. 🔸وقتى شيخ به منزل سيد على وارد شد، مانند كسى كه خبر ندارد، از سيد احوالپرسى كرد! 🔹ناقل قضيه مى‏ گفت: خواستم به شيخ عرض كنم كه شما ديشب تشريف آورديد و ديديد... ناگهان سيد على انگشت به دندان گرفت و به من فهماند كه راضى نيست چيزى بگويم. من هم سكوت كردم. 🔸بعد از آن، سيد نيز از بيمارى عافيت يافت و همان گونه كه شيخ گفته بود، پس از وفاتِ شيخ بر وى نماز گزارد. 🆔@masire_feghahat
🔰آیت الله العظمی (حفظه الله) 💢رسائل شیخ انصاری💢 🔸آیا به نظر نمیرسد که در کتاب رسائل عدم نظم منطقی وجود دارد که نیاز به تهذیب را ایجاب کند ؟ 🔹پاسخ آیت الله العظمی شبیری زنجانی: این خاصیت تاسیس است،شیخ مؤسس است؛یعنی اول کسی که این مباحث را آورده است لذا نیاز به تحریر دارد مانند خواجه نصیر طوسی که کتابهای دانشمندان سابق را تحریر کرده که بسیار ذی قیمت است و از کتابهای اصلی ارزش بیشتری دارد؛البته خواجه نصیر برای تحریر صالح بوده است ولی پس از شیخ نظیر شیخ کسی که بتواند کلمات اورا تحریر کند نیامده 📚مجموعه مقالات کنگره جهانی شیخ انصاری شماره ۷ 🆔@masire_feghahat نقل مطلب صرفا با لینک کانال