🔰#اجزاء_در_تقلید{بخش سوم}
💢وجوه غیر صحیح اجزاء (ادامه)
3⃣ عدم ترجيح فتوای دوم بر فتوای اول
🔸حجیت فتوا و اجتهاد دوم نسبت به اعمال سابق بر حجيت فتوا و اجتهاد اول ترجیحی ندارد چون هر دو مستند به ادله و طرق ظنی یا فتوای مجتهد هستد
🔴مناقشه در این وجه:
🔹 اولا عمل به فتوای دوم بر اساس تعارض و ترجیح اجتهاد با فتوای دوم نیست، بلکه بر این اساس است که اجتهاد یا فتوای دوم، نافی ادامه حجیت اجتهاد با فتوای اول است پس با اجتهاد با فتوای دوم، زمان حجیت اجتهاد با فتوای دوم تمام می شود
🔸ثانيا همان طور که فتوای دوم بر فتوای اول ترجیح ندارد، فتوای اول هم بر فتوای دوم ترجيح ندارد و لذا اجزاء هم وجهی ندارد
🆔@masire_feghahat
🔰#مخطوطات
🔸رونمایی از نسخه کتاب #استبصار به خط خود شیخ الطائفة مرحوم شیخ طوسی (رضوان الله علیه) در موزه العتبة العلویة المقدسة(صلوات الله وسلامه علیه)
🆔@masire_feghahat
نقلمطلببالینککانال
🔰#مطهریت_ازاله_ی_نجاست {بخش اول}
🟢 #مشهور در میان آرای فقهاء اینست که برای طهارت ازاله عین نجاست #کافی_نیست و باید بعد از ازاله عین نجاست با #آب تطهیر شود
🔵به خلاف برخی از اعلام مانند سید مرتضی و از متاخرین فیض کاشانی و محقق تستری که ازاله ی نجاست را مطهر می دانند
🔸سید مرتضی در تعلیل امکان تطهير با مایعات مضاف غير از آب فرموده اند :بأن تطهيره ليس إلا إزالة النجاسة عنه، و قد زالت بغير الماء مشاهدة¹
🔹محدث کاشانی می فرماید: يشترط في الإزالة إطلاق الماء على المشهور، خلافا للسيد و المفيد فجوزا بالمضاف، بل جوز السيد تطهير الأجسام الصقيلة بالمسح، بحيث بزول العين لزوال العلة. و لا يخلو من قوة، إذ غاية ما يستفاد من الشرع وجوب اجتناب أعيان النجاسات، أما وجوب غسلها بالماء عن كل جسم فلا، فكل ما علم زوال النجاسات عنه قطعا حكم بتطهيره. الا ما خرج بالدليل، حيث اقتضی فيه اشتراط الماء كالثوب و البدن²
ــــــــــــــــــــــــــــ
¹*:ناصریات ضمن الجوامع الفقهیه،ج۱،ص۱۰۴
²*:مفاتیح الشریعة،ج۱،ص۷۷
🆔@masire_feghahat
نقل مطلب صرفا با لینک کانال
حديث2 23.11.1400.mp3
8.31M
🔰استاد #حسینی_شیرازی(زید عزه)
🔸کارگاه حدیث جلسه دوم
🔻مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام)
۱٤۰۰/۱۱/۲۳
🆔@masire_feghahat
🔸مقالات مرتبط با جلسه دوم کارگاه حدیث
توصیه ی استاد این بود حتما خوانده شود
🔻🔻🔻
توثیق کلینی.pdf
570.6K
🔰پیش فرضهای تحلیل توصیفات رجالی (مطالعه موردی؛ اعتبار کافی)
🆔@masire_feghahat
فعالیت_فرهنگی_فطحیه_در_انتقال_حدیث.pdf
2.57M
🔰فعالیت فرهنگی فطحیه در انتقال حدیث امامیه نمونه موردی #بنوفضال
🆔@masire_feghahat
🔰روش های بیان تعلیل در روایات امامیه
{بخش اول}
💢روایاتی که در این مقام بررسی میشوند روایات مربوط به کتاب بیع میباشند
1⃣عبارت «من اجل»
🔸در مورد بیع رطب با خرما روایاتی در کتب حدیثی وارد شده که مشهور ترین آنها #منع است
🔹مانند این روایت از وجود امام صادق(ع)که حلبی نقل میکند: قال الصادق(ع) لایصلح التمر الیابس بالرطب #من_اجل ان التمر یابس و الرطب رطب فاذا یبس نقص¹
🔸حلبی از امام صادق(ع)روایت کرده است که معامله خرما با رطب جایز نیست به دلیل اینکه خرما خشک و رطب تر است و هنگامی که خشک میشود وزن آن کم میشود
🟢در این روایت عبارت « #منأجل » بیانگر تعلیل بوده و به صراحت #علت عدم جواز معامله ی خرما با رطب را بیان میکند
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹:استبصار،ج۳،ص۹۳
*نکته ای که شایسته است در تتمه ذکر شود این است که طبق مبنای #مشهور که اغلب معاملات #امضایی است و نه تاسیسی(مانند عبادات) تعلیل هایی که در روایات مربوط به باب معاملات ذکر میشود #حمل_بر_علت میشود نه حکمت
🆔@masire_feghahat
1400-11-25 مقام معنوی شیخ عبد الرسول ساباطی یزدی.mp3
1.65M
🔰استاد #مفیدی_یزدی(زیدعزه)
🔸خاطره ای از مقام معنوی شیخ عبدالرسول ساباطی یزدی(صاحب کتاب حاشیة رسائل شیخ انصاري)از تلامیذ سید یزدی(صاحب عروه)
🆔@masire_feghahat
12.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰آیت الله #وحیدخراسانی(حفظه الله)
🔸مراسم عمامه گذاری یکی از سربازان صاحب العصر و الزمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)به دست آیت الله العظمی وحیدخراسانی(حفظه الله) به همراه توصیه های معظم له
📅۲۶/بهمن/۱۴۰۰
📅۱۳/رجب/۱۴۴۳
🆔@masire_feghahat